Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 231, komentářů celkem: 429547, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 431 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116467171
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Toto není dýmka...
Vloženo Neděle, 12. květen 2002 @ 15:46:32 CEST Vložil: Spuntik

Studijní materiály poslal Nepřihlášený

Toto není dýmka...  
Autor: Bobr
Dnešní newspeak nám jasně říká, že žijeme ve světě obrazů.Image, show, stylist, image-maker – zkrátka: „zkrať to obrázkem“ jak jest psáno na billboardech. Jak to ale souvisí s vědou? Načrtněme si svůj vlastní obraz, takovou skicu, která nás bude provázet tímto textem.   Metafora galerie. (i) Budova velká a starodávná. Galerii vědecko-technického umění navštěvuje denně každý z nás. Znovu a znovu hledíme na ty krásné věci. Vedle sebe tu máme obrazy věcí starých, věcí nových a sem-tam ti odvážnější malíři vystavují i skici obrazů, jež čekají na své dopracování. Jedná se většinou o dost odvážné nápady. Galerie už tu stojí řádku let, vlastně se ani pořádně neví, kdo a kdy ji založil. Bylo to však velmi dávno. Od té doby se galerie rozrostla do nevídaných rozměrů. Vchod se snadno ztrácí z dohledu a pohlceni úžasem zapomínáme proč jsme sem vlastně přišli… (ii) Malíři zde vystavující. Dostat svůj obraz na tuto výstavu však není jednoduchá záležitost. Chceme-li něco namalovat a ucházet se zde o místo, musíme při své práci dodržovat přísná kriteria. Kritéria logická, racionální, matematická,  žádné tajnosti ohledně techniky a vše nechávat překontrolovat. Nakreslit něco, tak jak je to ve skutečnosti je věc nesnadná, však nadmíru důležitá. Podle takových obrazů se totiž bude nadále chovat ta rozumnější část lidstva. (iii) O galeriích jiných, podivných a šarlatánských. Proč tak přísná pravidla? Jde o vědeckou pravdu a ta musí být zaručena správnou metodou. Všelijakých čmáralů a „plkalů“ je plný svět, mají své vlastní „galerie“ plné bludů. Jejich palety hrají naprosto zbytečnými barvami, které ještě nikdo neviděl a oni, pošetilci tvrdí, že takové bludné barvy existují. Ovšem podle sofistikovaných pravidel nemají právo zde vystavovati. Ceci n´est pas une pipe. „Toto není dýmka“, napsal René Magritte do obrazu, na kterém se vyjímá skvostná dýmka. Upozornil tak na to, co Václav Bělohradský popisuje jako ústřední motiv evropských dějin:   „…tímto motivem je určení člověka jako bytosti, jejímž rozhodujícím životním zájmem (a základem vlastní důstojnosti je neztratit nikdy z očí rozdíl mezi skutečností a pouhým obrazem skutečnosti. Ale současně, a to je rozhodující, není v lidském dosahu nějaké „konečné řešení“, tj. takový obraz o skutečnosti, který by se s ní dokonale shodoval. (…) Evropská tradice je tedy vymezena touto pamětí rozdílu mezi obrazem a skutečností….“            (V. Bělohradský: Myslet zeleň světa) Bytostnou vlastností vědeckých obrazů je redukce. Redukce je vlastní i vědě samotné. Přinejmenším od Platóna můžeme sledovat jak se poznání svazuje s rozumem, rozum v renesanci ztotožněn s vědou a věda je od dob osvícenství nerozlučně spjata s technikou. Příroda a přirozenost byly redukovány ne mechanický model. Příroda je „veliká kniha, psaná jazykem matematiky“ (Galilei). „Vědení je moc“, moc ovládnout přírodu a využít jí ke zdokonalování kultury (Bacon). Příroda je „res extensa“, věc rozprostraněná, suma geometrických tvarů – „pes je štěkající stroj“ (Descartes).  Těmito barvami maluje vědec, tak jako poeta maluje barvami lásky, duše nebo smrti. Díky této redukované paletě barev je věda schopna poskytovat své cenné plody – vynálezy, kterým vděčíme za to, že máme velké množství možností, že snad jsme svobodnější. Cesta zpět už není možná, pokusy o návrat nás vtahují do pasti retropie: „Příroda jako to, co je ontologicky jiné než kultura a politika, již neexistuje a nikdy se k nám už nevrátí. Není možný žádný návrat k jejím neoblomným zákonům – jsme odsouzeni k tomu být správci Země.“ (V. Bělohradský: Antinomie globalizace, in: Eseje o nedávné minulosti a blízké budoucnosti) Věda a vědecký popis světa jsou vskutku mocné nástroje poznání. Slovo „nástroj“ zde připomíná onen rozdíl mezi obrazem a skutečností, odkazuje na meze vědeckého poznání. Kartáčkem na zuby se nedají okopat brambory a motykou neradno čistiti si zuby. Kartáček vládne koupelně, motyka záhonu. Věda vládne jen a jen tam, kde platí její pravidla. Meze vědy jsou dobře patrné při pokusu o popis něčeho co člověka přesahuje. Když se vědci (religionisté) devatenáctého století pokoušeli vědecky (pozitivisticky) popsat náboženství stáli před podobným problémem jako malíř, který má namalovat pokoj, aniž by použil hnědou barvu. Ta totiž na jeho paletě chybí. Chce-li namalovat hnědou skříň, která stojí v rohu, má dvě možnosti: nemalovat ji nebo namalovat ji jinou barvou. Přenesme se zpět k pozitivistickému vědci a jeho popisu náboženství. Na jeho paletě nemůže být bůh nebo nějaké „nadpřirozeno“ – to by se jeho výtvor do galerie vědy nedostal a skončil by někde mezi „plkaly“. Tedy: nemalovat nebo přemalovat. V prvním případě dostaneme náboženství bez transcendentních prvků, tedy získáme tak popis rituálů, hierarchii božstev atd. Nic víc. V druhém případě například degradujeme boha  na výplod fantasie nebo ho (tak jako toho křesťanského) oblékneme do montérek a přenecháme mu jedinou (zato jasnou funkci), funkci výrobce a mechanika.   Zavřené dveře. Zdeněk Kratochvíl označuje epochu novověku Heideggerovým pojmem „věk světonázoru“ a popisuje jej takto: „Světový názor zaměňuje jednotící obraz světa za svět. Světový názor nezná pluralitu světa; zjednodušuje vzájemné vztahy horizontů světa ve snaze převést je na horizont jediný. Je poměrně lhostejné, zda jde o tzv. „křesťanský světový názor“ nebo o „vědecký světový názor“ (který bývá názvem pro „vědecký“ ateismus). Světonázor představuje iluzi, že jsme našli ten jediný správný nebo alespoň nejsprávnější způsob uchopování přirozeností.“ (Z. Kratochvíl: Filosofie živé přírody) V náší metafoře galerie by tento světonázor mohl znamenat to, že dveře galerie jsou pevně uzamčeny a my už zapomínáme, co se děje za jejími zdmi. Světonázor se také urputně snaží obrazy z jiných galerií, obrazy jinak barevné prohlásit za bludy, či „plkající diskursy“. Ocitáme se tak v situaci, kterou v roce 1931 popisuje Aldous Huxley ve své knize Brave New World. Do českého jazyka byl tento temný blíženec Orwellovo románu 1984 přeložen v 7O. letech. Originální název byl tehdy příznačně přeložen jako Konec civilizace. Tehdy už bylo mnohým lidem jasné, že patří-li dvacáté století Orwellovi, tak to příští bude spíše ve znamení Huxleyho. Orwellův Winston Smith také hledá jak otevřít dveře, které zavřela Strana v čele s Velkým bratrem – klíč nachází v tom, že si začne psát deník. Psát deník je činnost Stranou přísně trestaná. Strana i Winston totiž tuší jak důležitá je paměť rozdílu mezi obrazem a skutečností.   Klíč. (i) O třech renegátech řeč. Winston se však dobývá ven z jiné galerie, z galerie politické ideologie. Nás budou zajímat jeho „blíženci“ z Huxleyho světa: Bernard Marx, Helmholz Watson a Divoch. Bernard je specialista na hypnopedii – učení ve spánku (zatímco děti spí, reproduktor pod polštářem neúnavně našeptává). Tento zázrak nového světa byl objeven náhodou, ale stal se základním kamenem nové civilizace. Ne snad, že by se používala hypnopedie k učení vědomostnímu, ukázalo se, že je to výborná technika jak vyrábět v lidech to správné morální cítění. Morální cítění bylo podřízeno technice. Pod tolik opěvovaným heslem „Komunita – Identita – Stabilta“ se skrývá hypnopedická věta: „Všichni si přece navzájem náležíme“. „Šedesát dva tisíce čtyři sta opakování vytváří jednu pravdu,“ posteskne si Bernard. Helmholtz je profesor katedry spisovatelství na Vysoké škole emociální techniky, inženýr emocionálních stavů a podle svých kolegů je až příliš nadaný. Je technik poezie – poezie byla podřízena technice. Helmholtz je neštastný: nestačí mu, že píše dobrá hesla, chce aby bylo dobré také to, co se s nimi dělá. Divoch je protipól civilizace. Nejenže se vůbec neměl narodit, ale narodil se v  rezervaci pro necivilizované obyvatele planety. Místo hypnopedie se vzdělával sám pomocí toho jediného, co mu rezervace poskytla – knihu Sebraných spisů Williama Shakespeara. Když se později seznámí s Bernardem, neodolá tomu, aby se podíval na ten „krásný nový svět“ za plotem. Zjišťuje však, že nic z toho, o čem četl zde nikdo nezná. Nikdo nezná lásku – ani ta, do které se zamiluje. Nikdo nezná žárlivost – všichni si přeci náleží stejnou měrou. Paleta Shakespearovy knihy obsahuje zcela jiné barvy než paleta vědy. I tito tři jsou si vědomi důležitého rozdílu mezi obrazem a skutečností. Spolu s Winstonem tak přicházejí do střetu s agresivním světonázorem, jehož heslem je: „Buď vše nebo nic“   (ii) O třech aktérech řeč. Český filosof Karel Kosík vidí klíč z galerie světonázoru v rozhovoru, ve znalosti míry: „Rozum, spolehlivé vodítko člověka, není pouze nebo  dokonce výlučně technický rozum, ale triáda, rozmluva a svár tří rovnocenných partnerů, jimiž jsou: rozum technický (operatio), rozum poetický (pietas), rozum morální (virtus). Pouze rozhovor všech tří účastníků zakládá rozum, každá jednostrannost propadá nerozumnosti a produkuje ji.“  (K. Kosík: Setkání s Třicetiletou válkou, Právo 23.3.2000) Důležitost rozhovoru mezi virtus, operatio a pietas se dá dobře ilustrovat na smrti. Ne náhodou řekl Kosík ještě tuto větu: „Smrt je nejdemokratičtější učitelka transcendence“. V zážitku smrti se zvláštním způsobem mísí všichni tři aktéři. Není mi přeci lhostejné jestli zemřel někdo, koho mám rád, stejně jako není lhostejné, jestli na jeho smrti nese někdo vinu a nese-li, pak jakou – rozlišujeme přeci mezi zabitím a vraždou.   Nechceme-li tedy zůstat zamčeni galerii novověké vědy, která nás může jednou zavalit, nechceme-li ztratit ústřední motiv evropských dějin, totiž rozdíl mezi obrazem a skutečností, nezbývá než se vážně zamyslet nad Kosíkovo větou: „Zachránit svět znamená obnovit rozhovor a spor zakladatelské trojice – virtus, pietas, operatio“      


"Toto není dýmka..." | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy