Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 246, komentářů celkem: 429562, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 529 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116483669
přístupů od 17. 10. 2001

Aktivity a kampaně: Smlouva s Vatikánem je zbytečná
Vloženo Pátek, 10. srpen 2007 @ 09:15:16 CEST Vložil: Bolek

Ekumenismus poslal Aleš Franc

 

Smlouva s Vatikánem je zbytečná


Vladimír Bíba, právník


Již řadu let katolická církev usiluje o uzavřené konkordátu, což je právní smlouva mezi Českou republikou a  Svatým stolcem. V poslední době tato snaha stále zesiluje. Ačkoli by uzavření konkordátu vytvořilo zásadní právní nerovnost mezi církvemi, představitelé katolické církve, a dnes již i řady ostatních církví, přitom hovoří o „spravedlivém uspořádání vztahů mezi církví a státem“. Je však třeba upozornit na to, že uzavřením této smlouvy by se vytvořila pro nekatolické církve značná rizika.


Smlouva mezi Českou republikou a Svatým stolcem má statut mezinárodní smlouvy, neboť katolická církev, jako jediná církev na světě, má mezinárodněprávní subjektivitu. Ta je umožněna tím, že římskokatolická církev má své vedení ve Vatikánu, který je současně - z hlediska mezinárodního práva - státem, v jehož čele stojí papež. Na základě tohoto principu je tedy papež nejen hlavou katolické církve, ale zároveň je i nejvyšším státním představitelem. Úřad papeže v sobě tak zahrnuje dvojí princip vlády, a to vlády duchovní - neboť stojí v čele církve - a vlády světské, resp. politické - protože stojí v čele státu. Tento princip dvojí moci trvá v různých podobách po staletí. Vatikán, potažmo katolická církev, tak může s jinými státy uzavírat mezinárodní smlouvy, které se pak řídí mezinárodním právem veřejným. Samotné mezinárodní smlouvy vymezují vzájemná práva a povinnosti, které jednotlivé strany (tedy jednotlivé státy) vůči sobě mají.

Institut smluv mezi státy na jedné straně a Svatým stolcem na druhé má svůj původ v relativně vzdálené historii. Tehdy, po intenzivních snahách o supremaci katolické církve a protikladných snahách státu zasahovat do církevních záležitostí, se jevilo účelné vymezit vzájemný vztah smluvně. Konkrétní podoba konkordátů pak často závisela na poměrné síle státu a církve, resp. na tom, do jaké míry se katolické církvi podařilo dosáhnout svého trvalého cíle - směřovat společnost a dosáhnout mezi ostatními církvemi privilegovaného postavení. Samotné konkordáty přitom nezřídka obsahovaly i práva katolické církve, která se dotýkala  osob, které nebyly jejími členy. Například zajišťovaly této církvi dozor nad všeobecným školstvím nebo zasahovaly do rodinného práva.

Tímto způsobem byl konkordát mnohokrát v minulosti nástrojem kontroly církve nejen nad různými složkami společnosti, ale v praktických důsledcích často vedl i k diskriminaci nekatolíků. Tyto hrubé zásahy do občanských svobod pak byly ospravedlňovány jako ochrana zájmů katolické církve. I když se dnes, v důsledku celospolečenských změn, které v sobě zahrnují i vztahy mezi státem a církvemi, nepředpokládá obdobný vývoj, je nutné mít na zřeteli, že nejde o změnu podstaty římského katolicismu ani jeho vztahu k protestantským církvím. Základní učení katolické církve, včetně závěrů koncilů, které odsuzují a výslovně proklínají protestantské učení (např. Tridentský koncil), zůstávají nadále v platnosti. Nic na těchto anathematech nezměnil ani 2. vatikánský koncil, neboť prohlášení koncilů jsou z principu neomylná. Jak uvádí i současný katechismus: „Církvi přislíbenou neomylnost má také biskupský sbor, když s Petrovým nástupcem vykonává nejvyšší učitelský úřad především na ekumenickém koncilu.“ (§ 891) I z pohledu těchto faktů je proto třeba pamatovat na známé přísloví, že pokud zapomeneme na poučení z historie, jsme odsouzeni k tomu ji prožít znovu.

K těmto historickým zkušenostem přistupují i argumenty právní. V České republice jsou práva církví i jednotlivců na svobodné projevování a realizaci víry zakotvena v ústavním pořádku, jmenovitě v Listině základních práv a svobod. Tato práva zahrnují různé aspekty svobodného výkonu víry jednotlivců a nezávislost církví a náboženských společností na státních orgánech při správě jejich záležitostí. Náš ústavní pořádek přitom vychází z principu nekonfesního státu a církevní zákon pak jednotlivá práva konkretizuje, avšak nemůže je nikterak omezit. Právě takové omezení bylo důvodem, proč Ústavní soud v minulosti zrušil určité ustanovení církevního zákona jako neústavní. Konkordát jakožto mezinárodní smlouva pak má podle článku 10 Ústavy ČR přednost před vnitrostátním zákonem a v případě rozporu se automaticky postupuje podle mezinárodní smlouvy.

Konkordát tedy udílí katolické církvi zcela jiné záruky, které jiné církve nemají a mít nemohou. Tím se automaticky vytvoří právní nerovnost mezi církvemi, neboť ty církve, které nemají právní subjektivitu podle mezinárodního práva veřejného (a to jsou všechny církve vyjma katolické), nemohou platně uzavřít žádnou mezinárodní smlouvu, která by měla přednost před zákonem a garantovala tak jejich práva. Konkordát by tak katolické církvi navíc zajišťoval práva bez toho, aby musela splnit povinnosti, které církevní, vnitrostátní zákon,  požaduje po církvích ostatních. Sem patří mimo jiné zákaz omezování svobody náboženského vyznání (§ 5, písm. b) církevního zákona).

Právě tato svoboda byla v minulosti katolickou církví příslušníkům nekatolických konfesí upírána a tito příslušníci byli ze strany katolické církve po staletí pronásledování. V souvislosti s neměnností katolických dogmat, a to zvláště s ohledem k dosavadní platnosti tridentských anathemat, je tato věc alarmující. Připomeňme zde, že i podle současného katolického katechismu nepovažuje katolická církev ostatní, zejm. protestantské církve, za církev Kristovu, ale naopak žádá jejich přidružení ke katolické církvi: „Jedině prostřednictvím katolické církve, která je všeobecným nástrojem spásy, je dosažitelná plnost všech prostředků spásy. Věříme totiž, že jedině apoštolskému sboru, jemuž stojí v čele Petr, svěřil Pán všechno bohatství Nového zákona, aby ustavil jedno Kristovo tělo na zemi, k němuž se potřebují plně přivtělit všichni, kdo už patří nějakým způsobem k Božímu lidu.“ (Katechismus katolické církve, Vatikán, 1994, § 816). Zatímco vnitrostátní církevní zákon rovnoprávnost církví deklaruje, katolická církev žádá přivtělení těchto církví pod úřad římského biskupa.

Navíc registraci nebo oprávnění k výkonu zvláštních práv lze jednotlivým církvím podle zákona odebrat, avšak po ratifikaci konkordátu budou privilegia katolické církvi trvale zachována, a to i v případě, když výše uvedená kriteria, požadovaná nyní vnitrostátním církevním zákonem, plnit nebude. Tím se nastolí riziko, že při případném zpřísnění kriterií může být činnost nekatolických církví omezena, ačkoliv katolická církev bude mít svá práva zajištěna.

Uvědomíme-li si, že se v  minulosti vícekrát stávalo, že po uzavření konkordátu katolická církev usilovala o co největší zákonná omezení pro nekatolické církve (například v oblasti školního vzdělávání a výuky náboženství, v oblasti rodinného práva atd.), pak v souvislosti s výše uvedenými skutečnostmi je nanejvýš potřebné zvážit, zda je vhodné, aby protestantské církve, s ohledem na doloženou neměnnost římskokatolického učení, samy o uzavření konkordátu usilovaly.

K těmto důvodům historickým, právním a věroučným se však přidává ještě další skupina faktů, hovořících proti ratifikaci konkordátu v navrženém znění. Jsou to značně problematická ustanovení smlouvy mezi Českou republikou a Svatým stolcem v podobě, jak je navrhována. Na některá nevhodná ustanovení a věcné vady tohoto konkordátu upozornil prezident Václav Klaus a je s podivem, že tyto konkrétní věcné námitky jsou přehlíženy.

Mezi tyto argumenty patří například to, že katolická církev se výslovně dovolává „staleté tradice společných dějin českého státu a katolické církve“. Tedy včetně staletí násilné rekatolizace a likvidace, či (v pozdějších letech) útlaku nekatolíků. Ačkoli staleté působení katolické církve v českém státě přineslo některá pozitiva, nelze nevidět mnoho staletí trvající pronásledování protestantů, mnoho desítek umučených, popravených, nucené emigrace, propadnutí majetku, atd. Nelze ani zavřít oči nad tím, že mezi mírou útlaku nekatolíků a mírou vlivu katolické církve nezřídka existuje přímá úměra. Konkordát se výše uvedeným prohlášením implicitně hlásí bez jakéhokoli rozlišení ke všem těmto jevům. Jak pak lze věřit právně nezávazným vstřícným prohlášením některých představitelů katolické církve, pokud se nijak neodrážejí v právních dokumentech? Text konkordátu sice obsahuje odkazy na dodržování lidských práv a základních svobod, ale z historie, na níž se text přímo odvolává, lze usuzovat na podstatu a míru uplatňování těchto práv a svobod, zejména v oblasti svobody náboženského vyznání.

Konkrétní námitky lze vznést i k řadě jednotlivých ustanovení v textu konkordátu pro jejich rozpor s vnitrostátními zákony. Jedná se například o oblast školství, kde konkrétní ustanovení zajišťují zcela nadstandardní práva katolické církvi: „církevní akademičtí pracovníci vyučující na veřejných vysokých školách katolické náboženství musí mít souhlas příslušné církevní autority. Odejmutí tohoto souhlasu znamená ztrátu pověření příslušného církevního akademického pracovníka k vyučování katolického náboženství.“ (článek 11 odst. 4). Konkordát navíc stanoví, že „činnost katolických teologických fakult je upravena v souladu s právním řádem České republiky vnitřními předpisy fakulty, které schvaluje akademický senát vysoké školy po předchozím schválení příslušnou církevní autoritou.“ (stejný článek) Tato ustanovení jsou v rozporu s principem nekonfesního státu a dávají katolické církvi právo dozoru nad výukou katolické teologie na státních vysokých školách - a přitom právě v oblasti vzájemného vztahu školství a katolické církve si můžeme vzít poučení z historie.

O tom, jakou ekonomickou nerovnost mezi církvemi by mohl vyvolat konkordát, zase svědčí jiný článek, který dává významné a zcela nadstandardní ekonomické záruky katolické církvi: „ekonomické zabezpečení katolické církve zaručeno právním řádem České republiky. V případě vypracování nového modelu financování bude zajištěno, aby proces jeho zavádění nebyl v přechodném období příčinou ekonomických problémů v katolické církvi.“(článek 17 odst. 2) Zatímco tedy při vypracování nového modelu financování církví nemusí být jiné církve jakkoli zabezpečeny, katolické církvi se zajišťuje ekonomické zabezpečení za jakéhokoli modelu financování.

Nemělo by být cílem protestantských církví zasahovat do politiky a tedy ani bojovat za uzavření či neuzavření nějaké mezinárodní smlouvy. Prozíravost, ochota poučit se z minulosti a schopnost uvědomit si zřejmá rizika však může odvrátit značné problémy v budoucnosti. Že konkordáty takové problémy přinesly, nás výmluvně učí historie. Nic na tom nezmění ani to, že dnes je moderní vytvářet nové typy tzv. horizontálních konkordátů. Tyto horizontální konkordáty vycházejí z doktríny 2. vatikánského koncilu a jejich podstatou má být záruka náboženské svobody v rovině individuální, kolektivní i institucionální (jako je tomu v případě polského konkordátu podepsaného 28. července 1993, který představuje první podepsaný konkordát v postkomunistických zemích střední a východní Evropy). Zásadním problémem zůstává, že se jedná o záruku pouze pro katolíky, které tak zvýhodňuje oproti nekatolickým věřícím. I tyto konkordáty totiž vytvářejí zásadní právní nerovnost mezi církvemi a pro budoucnost přinášejí značná rizika spojená s touto nerovností.


Zdroj: CEP – Newsletter, Centra pro ekonomiku a politiku, srpen /2007


Podobná témata

Ekumenismus

"Smlouva s Vatikánem je zbytečná" | Přihlásit/Vytvořit účet | 38 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Smlouva s Vatikánem je zbytečná (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Pátek, 10. srpen 2007 @ 13:33:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Tridentská anathemata týkající se ospravedlnění zde:

ŘÍMSKOKATOLICKÁ CÍRKEV SE ROZEŠLA S KŘESŤANSTVÍM; TRIDENTSKÝ KONCIL V ČEŠTINĚ


r



Re: Smlouva s Vatikánem je zbytečná (Skóre: 1)
Vložil: Rony v Pátek, 10. srpen 2007 @ 15:08:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
bratr bíba argumentuje jako vždycky naprosto přesně a fundovaně. je logický, že tohlectomu zdejší prokatolický hafani nemaj šanci věcně oponovat...nominuju na zlatou perlu!  za zásadní přínos pro úsilí křesťanů o zachování rovnosti všech státem uznaných církví v ČR.



Re: Smlouva s Vatikánem je zbytečná (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Sobota, 11. srpen 2007 @ 00:43:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Po přečtení tohoto článku jsem nepochopil, proč je smlouva s Vatikánem zbytečná. Pochopil jsem samozřejmě, že ji Vladimír Bíba nechce, ale ne, proč je zbytečná.

Tu smlouvu přece uzavřela vláda České republiky a Svatý stolec (jak se oficiálně nazývá tzv. Vatikán), tak snad propánakrále vědí, co dělají, a asi to ani jedné z těchto smluvních stran zbytečné nepřijde, ne?

Pro mě osobně je nejdůležitější, jestli je tato smlouva dobrá pro Českou republiku. Ministr Svoboda, který ji podepsal, a vláda, jíž byl členem, tu již nejsou. Tím líp. Pro mě by bylo relevantní stanovisko ministra Schwarzenberka, nebo někoho zodpovědného z jeho ministerstva. Taktéž by mě zajímal postoj prezidenta Klause, dokonce i postoj prezidenta Havla. Ale názor nějakého Vladimíra Bíby mohu brát jako osobní postoj, ale ne jako soud někoho, kdo tomu rozumí. To tady uvádím proto, že považuji státní zájmy České republiky za dost subtilní záležitost, ke které se kdejaký plebejec někde ve sboru nebo hospodě kvalifikovaně vyjadřovat nedokáže.

Druhou stranou, která smlouvu podepsala, je Vatikán. Jeho důvody mě sice tolik nezajímají, ale zato jsou mi srozumitelnější, asi proto, že jsem křesťan, a ne politik.
Bíba celkem správně podotýká, což jsem i já kdysi napsal, že konkordáty pocházejí především z doby, kdy Evropu ovládaly silné protikřesťansky zaměřené velmoci. Tyto smlouvy pak měly petrifikovat některá zbylá historická privilegia katolické církve, o které církev ještě nebyla připravena. Dnes mají tyto smlouvy možná jinou konotaci, ale jako ochranu před nepřátelstvím, šikanováním nebo i pronásledováním ze strany mocného státu si ji představit dovedu.

Bíba zato zcela falešně poukzuje na nebezpečí pronásledování protestantů katolíky. Faleš je to proto, že my všichni, kdo o historii něco víme, nemůžeme mluvit o pronásledování protestantů katolíky, aniž bychom zmínili pronásledování katolíků protestanty. Kromě toho všichni, kdo o dějinách Evropy něco víme, víme, že obojí pronásledování je pradávná minulost, ale zato je zcela čerstvou minulostí pronásledování katolíků i protestantů jak státní mocí, tak nenávistí ateistů. V tomto minulém i možném budoucím pronásledování jsme my evangelíci spolu s katolíky jak možné oběti, tak také spojenci. 

Z tohoto důvodu se tedy my, evangelické církve, nemusíme obávat nějaké jejich smlouvy. Naopak: skutečnost, kterou Bíba uvádí - že nemáme stejnou mezinárodní subjektivitu, můžeme využít k tomu, aby i naši šéfičci, s jejich konkordátem v rukou, tlačili na vládu a chtěli náhradní, ale rovnocenné řešení naší autonomie před státem. Myslím, že to budeme v blíže neurčené budoucnosti potřebovat.

Olin




Re: Smlouva s Vatikánem je zbytečná (Skóre: 1)
Vložil: Aleš Franc v Pondělí, 13. srpen 2007 @ 11:17:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Byl jsem bratrem Vladimírem Bíbou požádán, abych vložil komentář k diskusi k jeho článku, a to jako reakci na komentář pana Oldřicha Kadlece. Tímto tak činím.
 
AF.
 
 
Pan Oldřich Kadlec ve svém komentáři na můj článek píše: „Taktéž by mě zajímal postoj prezidenta Klause“, což mne překvapuje, neboť pan Oldřich Kadlec právě na názor pana prezidenta Václava Klause reagoval ve svém diskusním příspěvku, když 21. února na tomto portále napsal: „pan prezident mate, a domnívám se, že záměrně“. Zřejmě tedy pan Oldřich Kadlec stanovisko pana prezidenta Václava Klause zná, pokud ovšem nepolemizuje s něčím, co nečetl. Celou diskusi je možné nalézt zde: http://granosalis.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=6598&mode=thread&order=0&thold=0
 
Pokud by pan Oldřich Kadlec měl zájem dozvědět se ještě více informací k tématu, o kterém zde opakovaně diskutuje, pak mu lze doporučit kliknutí na e-knihu na tomto portále, na kterém pan Kadlec tráví, dle jeho komentářů, velmi mnoho času právě ohledně témat týkajících se římskokatolické církve. Může si zde přečíst nejen stanovisko pana prezidenta Václava Klause, ale i – podle mého názoru – fundované stanovisko bratra Rudolfa Bubika, biskupa Apoštolské církve. Pro snadnější orientaci stačí kliknout na tento odkaz:  http://granosalis.cz/ebooks/konkordat.htm
 
Co se týče ostatních věcí, uvedených v komentáři pana Oldřicha Kadlece na můj článek, pak lze uvést následující:
 
Pan Oldřich Kadlec píše: „Bíba zato zcela falešně poukzuje na nebezpečí pronásledování protestantů katolíky. Faleš je to proto, že my všichni, kdo o historii něco víme, nemůžeme mluvit o pronásledování protestantů katolíky, aniž bychom zmínili pronásledování katolíků protestanty. Kromě toho všichni, kdo o dějinách Evropy něco víme, víme, že obojí pronásledování je pradávná minulost, ale zato je zcela čerstvou minulostí pronásledování katolíků i protestantů jak státní mocí, tak nenávistí ateistů.“
 
Zde prvé je třeba podotknout, že konkordáty byly často jedním z mnoha nástrojů, kterými katolická církev diskriminovala nekatolíky, a to zejména protestantské církve a protestanty. Z tohoto důvodu je třeba poukázat na problematická a nebezpečná ustanovení podepsané a neratifikované smlouvy s Vatikánem, jak jsou analyzována v daném článku. Argument pana Oldřicha Kadlece, že je třeba zmínit i pronásledování katolíků protestanty, není v tomto případě oprávněný také z toho důvodu, že v případě smlouvy s Vatikánem se jedná o smlouvu zajišťující zcela nadstandardní privilegia katolické církvi, nikoli církvím protestantským. O pronásledování katolíků protestanty by mohlo mít význam hovořit tehdy, pokud by se jednalo o nějakých privilegiích protestantů, které by bylo možno zneužít proti katolíkům. O žádných takových privilegiích se nejedná – naopak, smlouva s Vatikánem zajišťuje privilegia pouze katolické církvi. Proto je zcela namístě podívat se na to, jak taková privilegia katolická církev v minulosti používala.
 
Za druhé je nutno uvést, že není pravdou, jak tvrdí pan Oldřich Kadlec, že „obojí pronásledování je pradávná minulost“. Katolická církev využívá různé nástroje k potlačování nebo omezování nekatolíků, či k získání privilegií oproti jiným církvím, kdykoli může. Jako příklad lze uvést konkordát, který uzavřelo Rakousko s Apoštolským stolcem dne 18.8.1855. Tento konkordát zaváděl například dozor katolické církve nad všeobecným školstvím, tedy umožnil zásahy katolické církve do vzdělávání nekatolíků. Stejně tak zajišťoval katolické církvi značná privilegia proti protestantským církvím. Jiným příkladem je Říšský konkordát uzavřený 20.7.1933 mezi Hitlerovou Německou říší a Svatým stolcem, který rovněž zajistil katolické církvi velká privilegia oproti jiným církvím. Není tedy pravdou, že jde o pradávnou minulost.
 
K argumentu pana Oldřicha Kadlece, že konkordát „můžeme využít k tomu, aby i naši šéfičci, s jejich konkordátem v rukou, tlačili na vládu a chtěli náhradní, ale rovnocenné řešení naší autonomie před státem“ lze uvést toto: V případě ratifikace smlouvy s Vatikánem neexistuje žádné řešení, které by zajistilo rovnocenné postavení jiných církví a církve katolické. Každé takové „řešení“, např. uzavření jakýchkoli „smluv“ typu kvazikonkordátů s protestantskými církvemi, není v žádném případě rovnocenné, neboť závisí výlučně na vnitrostátním právu. V českém vnitrostátním právu jsou práva všech církví, tedy včetně katolické církve a protestantských církví, zajištěna ústavním pořádkem, jmenovitě Listinou základních práv a svobod. Přitom ústavní pořádek tvoří právní normy, které mají z hlediska vnitrostátního práva nejvyšší právní sílu - žádnou vyšší záruku již stát nemůže poskytnout, žádné náhradní, ale rovnocenné řešení neexistuje.
 
Tato práva jsou obsažena v čl. 15 - 16 Listiny základních práv a svobod:
 
Článek 15
(1) Svoboda myšlení, svědomí a náboženského vyznání je zaručena. Každý má právo změnit své náboženství nebo víru anebo být bez náboženského vyznání.
(2) Svoboda vědeckého bádání a umělecké tvorby je zaručena.
(3) Nikdo nemůže být nucen vykonávat vojenskou službu, pokud je to v rozporu s jeho svědomím nebo s jeho náboženským vyznáním. Podrobnosti stanoví zákon.
 
Článek 16
(1) Každý má právo svobodně projevovat své náboženství nebo víru buď sám nebo společně s jinými, soukromě nebo veřejně, bohoslužbou, vyučováním, náboženskými úkony nebo zachováváním obřadu.
(2) Církve a náboženské společnosti spravují své záležitosti, zejména ustavují své orgány, ustanovují své duchovní a zřizují řeholní a jiné církevní instituce nezávisle na státních orgánech.
(3) Zákon stanoví podmínky vyučování náboženství na státních školách.
(4) Výkon těchto práv může být omezen zákonem, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu veřejné bezpečnosti a pořádku, zdraví a mravnosti nebo práv a svobod druhých.
 
Je zřejmé, že tyto záruky, které stejnou měrou platí pro katolíky i příslušníky jiných církví, jsou maximem, co lze z hlediska vnitrostátního práva poskytnout a mají nejvyšší právní sílu. Žádné záruky, které by z hlediska vnitrostátního práva měly vyšší právní sílu, již neexistují. Protože žádná jiná církev než katolická nemá mezinárodněprávní subjektivitu, není žádné náhradní, ale rovnocenné řešení možné. Jakékoli „náhradní řešení“ je jen naprosto nerovnocenným nástrojem, který ochranu nekatolíkům nezajistí.
 
S pozdravem,
 
Vladimír Bíba



Re: Smlouva s Vatikánem je zbytečná (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Neděle, 19. srpen 2007 @ 21:43:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Však oni už si jezuiti konkordát s Vatikánem dříve či později prosadí. Myslím ale, že v prezidentu Klausovi budou mít silného oponenta, neboť ten se proti aktivitám novodobého Babylonu v podobě Evropské Unie a proti souvisejícím aktivitám světových uctívačů ďábla všech ražení ( zednářských, jezuitských a New Age ) vehementně staví, tak jako kdysi britská premiérka M. Thacherová.

Čím dříve se satanisti sjednotí tím lépe, tím dříve přijde náš Pán Ježíš v moci a slávě a zabije toho bezbožníka dechem svých úst ( 2Tes 2,8 ). Tak jen rychleji, rychleji...

Jestliže kdo nemiluje Pána Jezukrista, budiž proklatý: Maran atha

Přijď už konečně Pane Ježíši!



Stránka vygenerována za: 0.36 sekundy