Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 239, komentářů celkem: 429555, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 495 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116479328
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Řikám NE sboru jednoho člověka
Vloženo Neděle, 26. srpen 2007 @ 21:46:14 CEST Vložil: Bolek

Kritika bludů poslal eleazar

V poslední době sem přemejšlel, proč mi příde scestný, aby v čele sboru stál jenom jeden jedinej muž. Dyť vono by to bylo praktičtější - jeden člověk nemívá sám se sebou rozepře, může jednat téměř neomezeně, nemusí se nikomu zpovídat, tudíž nemá problém prosadit svou vizi a je to i technicky líp proveditelný. Pakliže by tento jedinec byl Bohem osvícená osoba, tak by takovej sbor bylo asi velmi příjemný místo k trávení volnýho času po práci, ale....


Kdo je takto dokonale osvícenej chlap?

Mimo Mistra Ježíše to bylo zpravidla tak, že Boží muži, co táhli Boží národ/Církev kupředu pracovali po dvojčkách a trojčkách, a naopak, stál-li v čele suveréní jedinec, tak to šlo zu grunt, případně se jednalo o přechodnej stav, kdy k úpadku došlo až po jeho smrti. (typickej případ starozákonní soudcové)


Kazatel 4,9-12
Lépe dvěma než jednomu, mají dobrou mzdu ze svého pachtění. Upadne-li jeden, druh jej zvedne. Běda samotnému, který upadne; pak nemá nikoho, kdo by ho zvedl. Také leží-li dva pospolu, je jim teplo; jak se má však zahřát jeden? Přepadnou-li jednoho, postaví se proti nim oba. A nit trojitá se teprv nepřetrhne!

Všiměte si:
Mojžíš + Áron (Chúr, pak Mirjam)
Jozue + Káleb + Eleazar
Zerubábel + Jóšua
Nehemjáš + Ezdráš
betúlijští starší + Júdit
bratři Makkabejští (nejdřív 5)
Ježíšových 70/72 učedníků
Barnabáš + Pavel (Jan Marek)
Pavel + Silas (Timotej)

Výhody kolegiálního řízení sboru:

1-Stabilnější prostředí
Stojí-li v čele 2 a více předáků, tak je dost nepravděpodobný, že se budou všichni měnit najednou. Každej nováček má trochu syndrom "novýho koštěte" a chce měnit zavedený pořádky k obrazu svýmu, a proto je lepší, aby takový tendence u začínajícího předáka byly vyvažovaný jeho služebně starším(a) kolegou(ama).

2-Pojistka proti nepředloženostem
Člověk dostává čas vod času nápady, jak zlepšit sborovou atmosféru a v takový euforii si neni dost dobře schopnej uvědomit, sou-li jeho nápady skutečně geniální, anebo naopak ústavní. Proto je lepší, může-li se nato podivat i někdo, kdo tuto euforii nesdílí a případně trochu přibrzdit.

3-Pohotovost tzv.černýho vzadu
Nikdo nemůže zaručit, že bude "ve formě" v každý příležitosti. Taky každýmu teologicky sedne něco jinýho. Proto je výhodný, aby sbor neměl na povel jenom jeden člověk, ale aby v případě chvilkový indispozice byl nablízku někdo, kdo může sbor podržet a podrží.

4-Hladší chod
Sme sice učedníci Páně, ale i tak sme jenom lidi. Každej z nás může dostat rýmu, uklouznout v blátě a zlomit si ruku, mít problémy v práci atd. atd. atd. Je krajně nezodpovědný, aby sborovej život měl na hrbu jeden člověk, protože stát se fakt může cokoliv - a pak to můžena čas ochromit i celej sborovej život. Dyžto je-li břímě rozděleno mezi víc bratří, tak v případě mimořádný okolnosti je mnohem snazší za sebe sehnat záskok tak, aby sbor téměř nepocejtil, že se něco děje.


Podobná témata

Kritika bludů

"Řikám NE sboru jednoho člověka" | Přihlásit/Vytvořit účet | 68 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Řikám NE sboru jednoho člověka (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pondělí, 27. srpen 2007 @ 01:36:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Čau Eleazare!

  //Stojí-li v čele 2 a více předáků, tak je dost nepravděpodobný, že se budou všichni měnit najednou

...toto je hlavní slabina!
Episkopální zřízení má tu hlavní výhodu, že biskupové (i faráři) jsou odvolatelní, nebo nejpozději smrtelní. Smrt tu působí jako vysvobození pro případně špatně spravované společenství. A je-li společenství spravované dobře, není nad něj!
 
 - kolektivní vedení má však tendenci měnit se v juntu a nekonečnou tyranii, které nelze uniknout jinak než exilem nebo politikařením a revolucí. Staršovstvo nikdy neumírá, a jestiže staršovstvo samo se doplňuje (jako v KS) je průser  připraven a na podnose nazdoben.
 - kolektivní vedení bývá postiženo kolektivní neodpovědností, kdy se na každou otázku - coby "prostá ovečka" - dozvíš: "uvidíme, až co rada."
odstrašující příklady rozhodování vždy vázaného až na rozhodnutí nějaké rady známe zaprvé z mafie, zadruhé z japonské ekonomiky.
 - kolektivní vedení bývá zřídka skutečně kolektivní: obvykle tam někdo hraje prim - ale nemá na to pozici, schovává se za "radu". Je nepostižitelný. Je to velmi zlé, tak zlé, že si to ten, kdo to nezažil, neumí představit.

Ale možná jsi to takto nemyslel, třeba polemizuji s někým jiným.
Příklady, které uvádíš, jsou jiné:
Áron a Mojžíš
Nehemjáš a Ezdráš
To jsou příklady osobních vůdců, kteří byli omezeni jiným osobním vůdcem s jinými kompetencemi, ale měli ve své kompetenci konečnou zodpovědnost.
  - tak si to představuji já.
Ani já netoužím po univerzální vládě jednoho nad církví. Ale konečnou zodpovědnost za jeden sbor má jen jeden pastor. Sbor ať se pak postará o to, aby byl omezen jinými dílčími vedoucími, jejichž konečnou zodpovědnost bude nucen respektovat.

Tedy ber to tak, že je to podle mě. Při určité umírněnosti může ale fungovat skoro jakékoli zřízení.

Olin

 



Re: Řikám NE sboru jednoho člověka (Skóre: 1)
Vložil: Farel v Úterý, 28. srpen 2007 @ 18:36:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jakože nejradši s Olinem nesouhlasím a polemizuji tak mé zkušenosti mi velí dát mu za pravdu v mnoha modelech řízení sboru. Manipulativní vedení může úplně stejně vykazovat jeden požehnaný bratr stejně jako dva případně celá skupina. Většinou je ale jenom jeden mozkem tohoto projektu.

- Znám minimálně dva sbory kde má vůdčí bratr nerozlučného přítele ve zbrani který by nasadil krk za jeho ideály. Jeden o druhém by nikdy neřekl slova křivého jen samá rovná. A je nasnadě, že tato formace je ještě efektivnější než jeden neomylný a všeho poznání plný bratr a výsledek je úplně stejný jako u sboru který je veden one man systémem. Manipulace. Dva bratři ve vedení fungují úplně stejně jako kdysy vyráběný výrobek který se dával za zadní sklo auta. Byl to pejsek s hlavičkou zavěšenou na krku která neustále souhlasně kývala. Nebo mám ještě jedno podobenství a odpusťte, že ho momentalně nemůžu v Písmu najít abych uvedl odkaz (ale je zcela určitě biblické). Je o tom jak jeden požehnaný a naplněný (teď už si nepamatuji čím) bratr navštíví telefoní budku a řekne do sluchátka : Kdo je tím nejpožehnanějším, nejprozřetelnějším, nejrozumnějším ..... a ze sluchátka se ozve týý , týý , týý, týý, týý ..... a přesně toto je funkce toho druhého bratra. Je to takový sborový kýval. Někdy to funguje i tak, že nerozlučnou dvojicí jsou dva pastoré různých uskupení a asi se milují, nebo spíše asimilují a to tak, že v ve sboru jednoho požehnaného bratra kývá jeden a ve sboru druhého požehnaného bratra kývá druhý. Takže one man systém v podání dvou "mužů".

- One man systém může být dovedně kamuflován i jako vedení,kde je staršovstvo a pastor, neštěstím je, že představíme li si váhy, kdy na jedné misce sedí pasátor se svými inuale nápady a na druhé misce staršovstvo, které se snaží inuale nápady rozsuzovat a hovadné eliminovat, v mnoha případech to je tak, že všichni, tedy staršovstvo i pasátor, sedí na jedné misce a protiváhou je sbor bez pravovmocí jak vůči pasátorovi tak vůči domnělému staršovstvu, které je jen prodlouženou rukou pasátora.

Rozsuzováním těchto věcí se většinou nikdo nezabývá protože pro posouzení jestli jde o one man system jednak nejsou lidi, který by do toho šli, pak mnoha lidem stačí vnější znaky. Jsou tam dva bratři ? Jsou. Tak to neni one man system. Je tam staršovsto ? Je . Tak to neni one man system.

Olin zmínil KS a to je přímo učebnice těchto vychýlených systémů. Někdy si dokonce říkám jestli nevznikly jako živé podobenství pro pochybná vedení všeho druhu aby následující generace měly z čeho čerpat negativní vzory. Na vině jsou měkká až žádná pravidla v této oblasti. Umožnění odchodu celých skupin a zakládání svobodných sborů je podhoubím růstu těchto malých mesiášů.

Na konec jen malou perličku když jsem sečetl vzdělání dvou z těchto pastores vyšel mi výsledek jedno základní vzdělání a půl výučního listu na jednoho. Když jsem pak k tomu přičetl ještě jednoho vyšlo mi, že každý z nich by měl základní vzdělání a dvě třetiny výučního listu. A to je asi tak všechno Farel



Re: Řikám NE sboru jednoho člověka (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Úterý, 28. srpen 2007 @ 18:54:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
    Zajímavé jsou biblické příklady z nové smlouvy.

   Ježíš ustanovil 12 apoštolů , jako základ cíkve.(nepočítám-li samozřejmně ten uhelný kámen) V Jeruzalémě se pak třeba ve Skutcích chodilo radit o duležitých záležitostech celé církve s apoštoly a i se staršími. Ani Petr, byť Písmo dle mého čtení potvrzuje jeho zodpovědnější postavení ať už Ježišovými slovy, jednáním Ježíše s Petrem, některými zjeveními pro Petra i přikladem rady, na které Petr byl.Přesto tu církev nevedl on jako "hlavní nadapoštol".

   Alespoň to tak vidím, že závazná rozhodnutí dělala rada jako celek, nerozhodl tam "jen" nějaký jediný člověk, ale nějaká skupina lidí byla spoluzodpovědna.

   Pojem apoštol existoval, pojem starší existoval, pojem pastýř existoval (pastýři byli starší i dohlížitelé zároveň) (poimen, episkopos a presbyteros jsou zámněné pojmy, jak se mi z Písma jeví. Pojem pastor neexistoval, ani pojem papež, nebo prostě nejaký post nadsazený.

  Jestli tomu rozumím správně, tak prostě církev vedli apoštolové, z nichž někteří byli "přední muži". Sbory vedli prostě starší.

  Když si Pavel volal vedení sboru  z Efezu, zavolal si starší, nezavolal si pastora a starší.

  Já neříkám teď jak co má být správně, já POUZE říkám, jakto vnímám já.

  Timoteus, který starší dosazoval, mohl odvolávat atd. , tak ten mi připadne v tu chvili jako prodloužení Pavlovi apoštolské služby, nikoli jako nějaký samostatný přiklad pastora.

  Je to nadýl. Prostě nevidím v Písmo jasné položení naši praxe..pastor-starší. Pastor nad staršími v nějaké velkém rozdilu a diferenciaci těchto úkolu alá kněz a pak ti další. Vidím kdyžtak věc, která je ovšem závislá na obecenství lidí s Bohem.

  A to tu, že i uprostřed skupiny lidí zodpovědných, řekněme nějaké rady, Bůh někoho jaksi vybera jako přední muže, či dokonce předního muže. Má autoritu, kterou ostatní jaksi respektují.

  Znovu opakuji já vubec nechci TEĎ se vyjadřovat k praxi, jak ji máme porůznu, nechce se mi do toho, ale jen prostě říkám, co vidím v Písmu. Mluví nový zákon jinak?

  Mám pocit, že podobně to vidí Derek Prince.

Pokoj Vám







Stránka vygenerována za: 0.44 sekundy