Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Evžen.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 7, článků celkem: 16859, komentáře < 7 dní: 418, komentářů celkem: 444828, adminů: 60, uživatelů: 5271  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 277 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Willy
gregorios777
mikim
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
123111619
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: KAM definuje svoji identitu
Vloženo Středa, 24. říjen 2007 @ 11:14:30 CEST Vložil: gojim

Křesťanská akademie mladých poslal Nepřihlášený

1. Je či není Kam paracírkevní organizací?

Pokud slovu paracírkevní rozumíte: nebýt organizačně propojen s určitou církví či sborem, přinášet specifické důrazy (např. výchova mládeže, diakonie, vysílání misionářů …) a působit mezidenominačně, pak je KAM paracírkevní organizací.

Pokud je výraz „paracírkevní“ chápán pouze jako „církev“ mimo církev (např. v 60-80 letech v Jižní Koreji, kde vzniklo hnutí mezi mládeží, která se nezačlenila do existujících církví, ale vytvářela své vlastní), pak KAM není paracírkevní organizací.

Jedna z hlavních zásad KAM zní: „Vše, co děláme, musí prospívat Kristově nevěstě (církvi a místním sborům). Tímto pohledem jsou předurčeny a hodnoceny veškeré aktivity a programy KAM.“ Například devítiměsíční stáž je určena jen pro služebníky, kteří během stáže zůstávají pracovníky místních sborů podřízeni sborovým autoritám. Jedním z úkolů stáže je komunikovat s těmito autoritami. Podobné je tomu i na ŠVM (Škola vedoucích mládeže).

2. Velké (aneb každodenní) poslání (Mt. 28)?

Jsme přesvědčení, že tento úkol je určen nejen 11 apoštolům, ale i všem Kristovým následovníkům tehdy i dnes, bez ohledu na příslušnost k církvi. Vycházíme mj. i z následující interpretace zmíněné pasáže:

• „Jděte ke všem národům“ – jít ke všem národům tehdy i dnes by bylo nad síly 11 apoštolů. K takovému „velkému“ úkolu a poslání jsou povoláni všichni křesťané.
• „… a hle, já jsem s vámi po všechny dny až do skonání tohoto věku.“ Všechny dny až do skonání tohoto věku chápeme jako dobu milosti, tedy dobu do druhého příchodu Ježíše Krista. Velké poslání je tedy určeno všem generacím křesťanů.

2. Je Velké poslání míněno jen pro církve, nebo i pro KAM a podobné organizace?

Bylo to řečeno následovníkům Ježíše Krista. Někteří z nich byli později součástí místní církve, nebo součástí misijní cestující „skupiny“, která se personálně obměňovala a v čase různě prolínala s místními církvemi (viz níže struktura KAM). Věříme, že Velké poslání je určeno jak skupině věřících, tak i jednotlivcům podle jejich obdarování a kapacity.

Všichni křesťanští pracovníci KAM jsou členy či služebníky v místních sborech, kde spolupracují na naplňování Velkého (každodenního) poslání s dalšími členy místního sboru.

3. Jak chápeme slovo „učednictví“?

Nejpřesnější popis vidíme ve výrazu: „sdílení životů“. Pozvu někoho do svého života, aby se se mnou, ode mne a často i já od něj, učil. A co se dá učit? Znalosti, návyky, myšlení, postoje… Lze se učit z Písma, ze života, z knih, z reakcí, z chyb mých i jiných atd. Nejlepším příkladem je sám Ježíš, který otevřel svůj život učedníkům a předal jim všechno, co přijal od Otce. A Jeho učedníci zase předávali to, co dostali od Něj. A ti, co nezažili Ježíše v těle, se učili od apoštolů a starších křesťanů. Příkladem je Pavel a Timoteus.

Možná by někteří z vás použili spíše výraz: Duchovní rodičovství. Obojí výrazy však napovídají, že přístup toho, kdo učí nebo vychovává, se časem mění a je v podstatě dočasný. (pokud není narušen zdravý růst). Sám Ježíš od určitého okamžiku začal učedníky nazývat své přátele (od chvíle, kdy jim dal poznat všechno od Otce). Podobně se měnil i Pavlův přístup k Timoteovi, k Markovi a k dalším mladým „Ježíšovým učedníkům“. Časem se stali jeho partneři ve službě.

Často je učednictví mylně pokládáno za přístup, kdy křesťan si vyrábí kopii ze „svého“ učedníka. Takový přístup je pro KAM nepřípustný a chápe ho jako špatnou interpretaci Božího slova nebo hříšnou seberealizaci lidského já. Stejně tak i výraz „duchovní rodičovství“ někteří špatně chápou jako: „já jsem ten, který tě vychovává, mám nad tebou moc a tak mě poslouchej.“

Vždy, kdy dochází ke sdílení životů, k výchově a ke směrování mladších křesťanů, musí si učitelé, vedoucí a vychovatelé zachovávat přístup, že „učedníkují“ pro Krista a ne pro sebe. Tento důraz si chceme vždy „hlídat“ při vyučování o učednictví.

4. Struktura KAM

Vrchní zodpovědnost za KAM nese jeho výbor, který je nyní složen z 8 lidí. Členové výboru se ve své činnosti KAM zodpovídají sobě navzájem, externímu poradnímu výboru a především členské základně, kterou jsou každoročně voleni. (pozn. všichni členové výboru slouží i ve svých místních sborech, kde jsou součástí sborové struktury a tudíž se ze své služby ve sboru zodpovídají místním vedoucím). Způsob vedení KAM je teoreticky i prakticky „týmový“. Schůze výborů a porad jsou vedeny různými jednotlivci a týmy. Při strategických rozhodováních se čeká na jednotu výboru.

Výbor KAM se pravidelně (2x do roka) schází s poradním výborem, který poskytuje vnější zpětnou vazbu, inspiraci, připomínky, rady, doporučení a varování. Poradní výbor je složen z lidí s přehledem v církvi, v teologii, v managementu, médiích apod.

Součástí struktury jsou oblasti KAM jako např. evangelizace (kempy), učednictví (stáž), vzdělávání (ŠVM…), podpora růstu, služba ženám. Tyto oblasti jsou, stejně jako výbor, vedeny týmově s pověřením konkrétních osob podle obdarování - koordinovat, komunikovat, organizovat, vyučovat, hodnotit… Velmi důležitou části struktury KAM jsou místní sbory, kde slouží pracovníci či misionáři KAM. Filozofie KAM je v tomto případě následující: Všichni misionáři a pracovníci KAM (včetně dobrovolníků) jsou ve službě v místních sborech podřízeni místním autoritám (starším, pastorům, vedoucím) a naplňují vizi místního sboru (tzn. že pokud zodpovědní vedoucí z místního sboru či církve odmítnou určitou aktivitu, člověka či celkově službu KAM, KAM plně respektuje zavřené dveře). Stejně tak KAM očekává od místních autorit partnerský přístup a spolupráci v předem dohodnuté oblasti či při řešení případných problémů.

Jednoduše řečeno – struktura KAM a struktura místního sboru se v určité oblasti potkávají jako partneři proto, aby Boží dílo rostlo.

5. Teologické pozadí

Viz vyznání víry na webu KAM.

Současní členové výboru KAM se ztotožňují s vyznáním víry KAM a hlásí se k teologickému směru, který zastávají jejich mateřské sbory. Vyznání víry KAM je z pochopitelných důvodů otevřenější, než vyznání víry jednotlivých sborů, jejichž jednotlivci pracují či spolupracují v KAM. Je tomu podobně jako v dalších křesťanských organizacích – OM, KVŽ, Diakonie…

6. Co management a jiná podobná slova v církvi nebo v KAM?

Leckdy se naivně argumentuje, že slovo management není v bibli a je tudíž nežádoucí až nebiblické. Mohli bychom namítnout, že jsou další slova, která se v bibli nevyskytují a přitom se objevují v písemných materiálech církví a dokonce i v kázáních. Např. Svatá trojice, křest ponořením, ortodoxie, modlitební řetězec, teologie… A přesto ta slova jsou důležitá a pomáhají v orientaci.

Skutečnost je však taková, že slovo management je shrnujícím názvem několika oblastí a je ve slovnících překládáno těmito výrazy: vedení, řízení, správa, hospodaření a management - jako skupina lidí, která má toto vše na starosti. Slova „vedení a řízení“ jsou v Písmu v řečtině (proistemi a kubernesis) i v dalších jazycích dokonce spojena s „dary milosti“ – charismaty. Slova jako „správa či správce“ a „hospodář či hospodaření“ je běžně v Písmu používáno. Tím nechceme říci, že slovo management je biblické a tudíž žádoucí, ale že je minimálně „neutrální“ a pomáhá v orientaci. Navíc v učebních materiálech KAM se výraz management v podstatě nevyskytuje – naopak jsou tam často užívána slova – vedení, řízení, správa…
Jsme přesvědčeni, že církev potřebuje růst i v oblasti managementu – tedy v oblasti hospodaření a spravování jak majetku, financí, tak i v oblasti vedení, řízení a podpory služebníků. V Písmu je tato oblast popisována ve SZ i v NZ. Například známá rada Mojžíšova tchána jak lépe řešit a řídit spory putujícího národa; rozhodnutí krále Davida i Šalomouna ustanovit správce, hospodáře, různé pracovní skupiny a „chválící kapelu“; celá 7.kap Nehemiáše je o inventuře lidských a materiálních zdrojů jako o duchovní službě; nová struktura v Jeruzalémském sboru, aby se dostalo všem péče a praktické pomoci; porady starších koho je vhodné vyslat s povzbuzením pro další sbory; rady a pravidla ap. Pavla, jak šetřit, jak dávat, jak předávat dary; pokyny pro Tita k ustanovení vedení existujících sborů na Krétě… To všechno je duchovní služba, ve které je třeba se radit, růst, počítat, rozhodovat, plánovat, hodnotit, přehodnocovat… Nemyslíme si, že to je v rozporu s prioritní zodpovědností křesťana – zůstávat v Kristu.

7. A co koučink a multiplikace?

Existuje více názorů a přístupů ke koučinku. Jedním z nich je, že kouč je od slova trenér a že dává pokyny hráčům, jak mají hrát. Hráči jsou mu podřízeni a on nese vrchní zodpovědnost za výsledky. Tento model koučinku (resp. model pevného a pyramidálního vedení skrývající se za moderní výraz koučink) je pro KAM nepřijatelný. Koučink podle názoru KAM vychází ze starého anglického slova „coach“ – dostavník, kočár. Koučink je tedy proces, kdy dochází k posunu vpřed. Tato oblast se v KAM oficiálně nazývá podpora růstu. A opět – výraz podpora, povzbuzení a růst jsou i svým obsahem plně ve shodě s Písmem.

Multiplikace. Někdy je jednodušší vysvětlit určitý pojem tím, co neznamená. Tak tedy: KAM nechápe slovo „multiplikace“ jako klonování či kopírování nebo výchova učedníků k obrazu lidského mistra. Stejně tak toto slovo v žádném případě nespojujeme uměle se zmíněným pyramidálním systémem podřízenosti. Multiplikaci vidíme jako násobení či rozmnožení služebníků, kteří dozrávají ve svých znalostech, dovednostech a charakteru. Zralostí rozumíme (kromě lásky ke Kristu) schopnost samostatného rozeznávání dobrého a zlého na základě Písma, vztah „víry“, úcty a lásky k církvi a schopnost předávat život dalším.

8. Partnerství a spolupráce s dalšími organizacemi

Velmi si vážíme spolupráce s Českými i zahraničními sbory, církvemi a organizacemi, která se děje na různých úrovních a formách. Od oficiálního intenzivního a dlouhodobého partnerství až po jednorázovou vzájemnou pomoc v určitém projektu. Šíře i hloubka spolupráce je závislá na vzájemné dohodě, důvěře, otevřenosti a na prolínání hodnot a důrazů.

KAM má jasnou identitu danou vizí, posláním a hodnotami, které z KAM dělají „samostatný“ subjekt ve smyslu, že nejsme pobočkou nějaké zahraniční či tuzemské organizace, tedy nejsme strukturálně, finančně či personálně podřízeni jinému organizačnímu subjektu či jednotlivci. Hodnoty a důrazy KAM bývají podobné těm v jiných organizacích a církvích (ČR i v zahraničí), ale existují také rozdíly (podobně jako u denominací), kvůli kterým KAM existuje jako samostatný subjekt. Těmi rozdíly mohou být například různost v teologických pohledech, ve způsobu vyjadřování, ve struktuře personální i finanční, v modelech fungování, ve výchově služebníků, v přístupu k České kultuře atd. Tuto různost služeb, důrazů a pohledů nevnímáme pouze negativně či pouze pozitivně. Rozdíly prostě existují a existovat budou a Pán Bůh si ve své milosti používá tuto rozmanitost podle své svrchované vůle. Rozdílný přístup a hodnoty plně respektujeme. KAM sama sebe nevnímá jako „majitele pravdy“ a je otevřená připomínkám a růstu. S jinými organizacemi a sbory, kterým leží na srdci služba evangelia v České republice, chceme mít vztah úcty, loajality, jednoty v Kristu a také spolupráci na zatím tvrdém, ale Božím „Českém poli“. 

9. Také docela často sníme o tom, co by se dělo, kdyby se naplnila vize KAM, takže tady je to naše snění: Vize
Bohem způsobené hnutí mezi mladými lidmi, které najde svůj domov v církvi a proměňuje společnost.
Víme, že hnutí, probuzení jednotlivců i celé generace je Boží zodpovědnost a milost. Je jasné že KAM žádné hnutí nezpůsobí. Ale snít a volat o naplnění tohoto snu můžeme a věříme, že se náš sen Bohu líbí. Součástí tohoto snu je to, že tito Bohem probuzení či „vzkříšení“ jednotlivci a skupiny nacházejí svůj duchovní i fyzický domov v církvi – jako údy v Kristově těle. Prakticky to znamená, že mají svůj domov v některém místním sboru, kam se těší, kde mají oporu a přátele, kam patří duší i tělem, kde mohou prožívat svá pokání a kam rádi zvou své přátele. Sen pokračuje tím, že tito mladí lidé zakořeněni v Kristu a obklopeni domovským sborem, ovlivňují své okolí slovy, jednáním a postoji. Lidé kolem nich jsou pozitivně šokováni například z toho, že mladí lidé nesouhlasí s kradeným softwarem a muzikou nebo s podvody a úplatky, protože se to nelíbí Bohu; že projevují lásku a milost nevěřícím, protože se to líbí Bohu; že pro mladé je Pánem Kristus a ne image, úspěch, nebo vztah. Sníme o tom, že tito mladí svou „slaností“ mění atmosféru na školách, v hospodách, v médiích, v politice, v humoru, v postoji k víře a především k Pánu Ježíši Kristu.

Tak toto je náš sen, touha, přání, modlitba. Kvůli tomu sloužíme Bohu ve svých sborech a v KAM přípravou mladých vedoucích k naplnění Kristova poslání.

V Malenovicích 22.9.2006


Podobná témata

Křesťanská akademie mladých

"KAM definuje svoji identitu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 13 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: KAM definuje svoji identitu (Skóre: 1)
Vložil: jarda2007 v Středa, 24. říjen 2007 @ 14:23:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Je to snad jasně řečeno:

7. A co koučink a multiplikace?
Existuje více názorů a přístupů ke koučinku. Jedním z nich je, že kouč je od slova trenér a že dává pokyny hráčům, jak mají hrát. Hráči jsou mu podřízeni a on nese vrchní zodpovědnost za výsledky. Tento model koučinku (resp. model pevného a pyramidálního vedení skrývající se za moderní výraz koučink) je pro KAM nepřijatelný. Koučink podle názoru KAM vychází ze starého anglického slova „coach“ – dostavník, kočár. Koučink je tedy proces, kdy dochází k posunu vpřed. Tato oblast se v KAM oficiálně nazývá podpora růstu. A opět – výraz podpora, povzbuzení a růst jsou i svým obsahem plně ve shodě s Písmem.
Multiplikace. Někdy je jednodušší vysvětlit určitý pojem tím, co neznamená. Tak tedy: KAM nechápe slovo „multiplikace“ jako klonování či kopírování nebo výchova učedníků k obrazu lidského mistra. Stejně tak toto slovo v žádném případě nespojujeme uměle se zmíněným pyramidálním systémem podřízenosti. Multiplikaci vidíme jako násobení či rozmnožení služebníků, kteří dozrávají ve svých znalostech, dovednostech a charakteru. Zralostí rozumíme (kromě lásky ke Kristu) schopnost samostatného rozeznávání dobrého a zlého na základě Písma, vztah „víry“, úcty a lásky k církvi a schopnost předávat život dalším.

nebo tomu pořád někdo nerozumí?

Ať se KAMu daří v tom dobrém co dělají!

Díky Anonyme za zaslání

jarda



Re: KAM definuje svoji identitu (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Středa, 24. říjen 2007 @ 15:04:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to, milý Jardo, přesně tak, jak píšeš!

Některé kritiky totiž vůbec nezajímá co o dané věci říkají samotní představitelé hnutí, ale věří spíše tomu, co si o daném fenoménu sami přečtou a z toho pak činí samostatné závěry, které nezodpovědně hlásají do světa. Ale není to jen KAM, kdo je touto nekolektivistickou kritikou postižen. Mnozí dodnes nehodlají přijmout tvrzení, že katolická církev je moderní církví, která se distancuje od svého středověkého pojetí a že je tudíž zcela jinou církví, respektující křesťanskou pluralitu a svobodu svědomí, než tou, která vyvražďovala miliony „jinověrců“. Stejně tak ovšem antikomunisté ne a ne uvěřit, že KSČM je dnes moderní levicovou stranou, hájící demokratické principy a ideu právního státu a stále připomínají například stalinský teror. Co s tím?  

Myslím, že je na čase radikálně omezit „svobodu“ projevu, protože někteří ji systematicky zneužívají tím, že publikují své názory a svádějí mnohé, neupevněné duše. Tyto totiž ještě neprošly transformací lidského charakteru a nepřijaly osobní zodpovědnost za obecně sdílené hodnoty jako je jednota a láska, a odvádějí je tak od kolektivně sdílených a jedině přijatelných názorů.
 
Možná by se proto mohly všechny tyto kritické názory označit za principielně rasistické a pokusit se na ně uplatnit zákonný postih s vysvětlením, že směřují k hanobení náboženského přesvědčení nebo k upírání práv menšin. Co Ty na to? Snad Ti pomůže Olin :-)
 
Pastýř




Pokoj Vám Aleši a Jardo! (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Středa, 24. říjen 2007 @ 18:28:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nabízím Vám řešení v podobě zázračného léku, který přináší úlevu a pokoj. Nese jméno významného člověka, kouče a lidového léčitele.  Zde  se můžete přesvědčit.

P.S.: Nedoporučuji užívat vnitřně! 








Stránka vygenerována za: 0.26 sekundy