Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 238, komentářů celkem: 429554, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 440 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116478265
přístupů od 17. 10. 2001

Nebezpečná učení: Ekumenická past
Vloženo Úterý, 30. říjen 2007 @ 18:11:27 CET Vložil: gojim

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Už podruhé v průběhu sedmi let vydala římskokatolická církev dokument týkající se jejího sebepochopení. V obou se deklaruje jako „jediná církev Kristova“. Tím nevypovídá pouze o sobě, ale i o jiných. A to zcela degradujícím způsobem: Ti, kteří se nepodřizují autoritě katolických biskupů, nejsou církví Kristovou!

Křesťané stojící mimo organizační struktury katolické církve jsou tak poníženi na náboženskou společnost či takzvanou „církev jiného typu“. Ujišťování katolických představitelů, že i zde působí Kristus, je jen pokusem uchlácholit je. Kristus samozřejmě působí kdekoli. Podle Apoštolského vyznání víry sestoupil i do pekel. Ale doma zde není. Napětí v ekumeně přitom vyvolává právě skutečnost, že by v jedné církvi doma být měl a v jiné nikoli.

Toto sebepochopení římskokatolické církve není ničím novým. „Bohovědný slovník“ (Česká katolická charita, 1963) definuje církev takto: „Ačkoli se rozličné společnosti křesťanské zovou církvemi, přece jenom jediná může být pravá církev Kristova. Neboť Kristus založil svou Církev (nikoli církve) a jí přislíbil, že brány pekelné ji nepřemohou. A to platí jedině o církvi Římskokatolické.“ Katolická strana často vyjadřuje podiv nad tím, proč se evangelíci oněm vatikánským dokumentům diví, že se takto exkluzivně přece římskokatolická církev vnímala vždycky. Ano, ale její oficiální stanoviska byla po desetiletí překrývána ujišťováním, že po 2. Vatikánském koncilu nastala jiná doba a nekatolíci mají vycházet z aktuálních, nikoli historických postojů.

Dva dokumenty s týmiž důrazy naznačují, že jde o nový trend. Co bylo v době, kdy římskokatolická církev vstupovala na ekumenickou scénu, takticky odsunuto do pozadí (m.j. tezí, že se budeme věnovat tomu, co nás spojuje, nikoli rozděluje), se v situaci, kdy se zde stala hlavní figurou, opět vrací do hry. Oprášením katolické exkluzivity jsou ostatní církve postaveny do nezáviděníhodné situace: Buď katolické sebepochopení akceptují nebo ekumenu zablokuji. V prvním případě zneváží samy sebe. V druhém případě uslyší, že nejednají ve shodě s Písmem, že Kristus vybízí své učedníky, aby „všichni byli jedno“. Ekumena se stala pod taktovkou římskokatolické církve pastí. Evangelíci, mezi nimiž se kdysi zrodila, se stali vězni svých vlastních ideálů.

Chtějí-li si představitelé evangelických církví, Reformovaného a Luterského svazu i Světové rady církví uchovat svou tvář, musí podmínit pokračování ekumenického dialogu rovností zúčastněných stran. Ne pouze nějakou sociologickou, ale teologickou. Nelze volat, aby „všichni byli jedno“ a pro sebe si nárokovat exkluzivitu. Poctivě usilovat o jednotu předpokládá vidět všechny, s nimiž o ni usiluji, jako autentickou součást církve Kristovy. Na posuny, k nímž v římskokatolické církvi dochází, je třeba reagovat a přehodnotit dosavadní ekumenickou strategii. Nestačí radovat se z toho, co nás spojuje. Je nezbytné začít odstraňovat to, co nás rozděluje! Vydávání se římskokatolické církve za jedinou církev Kristovu nás rozděluje zcela zásadním způsobem.

Emanuel Vejnar, farář ČCE


Podobná témata

Katolicismus

"Ekumenická past" | Přihlásit/Vytvořit účet | 10 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ekumenická past (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Úterý, 30. říjen 2007 @ 18:15:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Poetický pokus o příspěvek k jednotě církve poslední doby






Re: Ekumenická past (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 30. říjen 2007 @ 20:26:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Chtějí-li si představitelé evangelických církví, Reformovaného a Luterského svazu i Světové rady církví uchovat svou tvář, musí podmínit pokračování ekumenického dialogu rovností zúčastněných stran. Ne pouze nějakou sociologickou, ale teologickou. Nelze volat, aby „všichni byli jedno“ a pro sebe si nárokovat exkluzivitu."

Ale bratře faráři, nejde vůbec o nic nového! A navíc, vždyť přátelé katolíci nám taktéž tuto možnost a exkluzivitu vřele a otevřeně nabízejí! Stačí jen přijmout římského biskupa jako svoji hlavu. Vždyť na katolickém dvoře se pro nás nějaké to místečko také najde:

"Jediná Kristova církev …“ je ta, kterou „po svém zmrtvýchvstání náš Spasitel odevzdal Petrovi jako pastýři, jemu a ostatním apoštolům ji svěřil, aby ji šířili a řídili … Tato církev, ustavená a uspořádaná na zemi jako společnost, subsistuje (… uskutečňuje se) v katolické církvi a je řízena Petrovým nástupcem a biskupy ve společenství s ním.“ Dekret 2. vatikánského koncilu o ekumenismu objasňuje: „Jedině prostřednictvím katolické církve, která je všeobecným nástrojem spásy, je dosažitelná plnost všech prostředků spásy. Věříme totiž, že jedině apoštolskému sboru, jemuž stojí v čele Petr, svěřil Pán všechno bohatství Nového zákona, aby ustavil jedno Kristovo tělo na zemi, k němuž se potřebují plně přivtělit všichni, kdo už patří nějakým způsobem k Božímu lidu.(KKC paragraf 816)

Až se stanete katolíkem, také budete mít privilegium nároku exkluzivity.

Pastýř



Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy