Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 238, komentářů celkem: 429554, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 446 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116478068
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Skrytá tvář charismatismu - I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí 6.
Vloženo Sobota, 03. listopad 2007 @ 07:03:37 CET Vložil: bolek

Charismatici poslal IC 434

 

Skrytá tvář charismatismu - I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí 6.

6. Pro sbory co s charismatismem koketují

Charismatické učení je docela dost pečlivě a logicky propracovaný systém. I proto je tak přitažlivý a to i pro celkem vzdělané lidi. Vychází ale ze špatných interpretací Písma a jen jiným způsobem oprašuje a vtahuje zpátky do hry postupy, které už reformace popřela.

Tato kapitola je věnována sborům z reformované části Církve, kterým připadá charismatismus přitažlivý. Myslím, že nebude nikdo nic namítat proti volání z charismatického hnutí po větším vztahu s Pánem, větší vydanosti, větší touze po Bohu apod. Proti tomu ani já nic nenamítám. Ale dříve než sbor přijme kompletní charismatické učení je potřeba si uvědomit i tu zápornou stránku věci a zamyslet se nad těmito otázkami:


1. Budeme stavět na víře ve velké probuzení poslední doby a tomu podřídíme činnost ve sboru?
2. Jak se u nás budou přinášet a rozsuzovat tak zvaná Slova od Pána, případně proroctví? Budou je rozsuzovat jen autority?

3. Přijmeme učení Dereka Prince a dalších charismatických učitelů? Bude toto učení pro členy sboru závazné? Bude vydáváno za to jediné a správné? Zavrhneme evangelikální křesťanství?

4. Prolejeme sborem nějaké učení třeba přes pyramidální skupinkovou strukturu abychom dosáhli jednoty v myšlení, konání a učení?

5. Jak a na jakém základě budeme případně praktikovat duchovní boj?

6. Jsou autority neomylné a je možná opozice vůči nim? Jestli ano, tak jakou formou?

7. Do jaké míry je správná slepá poslušnost autoritám?

8. Budeme stavět víc na faktech, nebo víc na výrocích typu „Duch svatý mi ukázal“, „vidím to tak a tak“ apod.?

9. Je pro nás řád (společná smlouva) naší církve jasně závazný, nebo ho nebudeme brát zas až tak vážně?

10. Budeme akceptovat teokracii ve sboru tak jak byla nastíněna výše? (bod 7, kap. O co jde)

Je potřeba si uvědomit, že pokud ve sboru již existuje nějaká charismatická skupinka, tak s největší pravděpodobností již nadřadila své poznání Bible nade vše ostatní. Nad společný řád, společné smlouvy a ostatní biblické výklady. Charismatické učení je agresivní a snaží se převálcovat ve slepé víře fanaticky vše ostatní. Je zde jasná snaha sbor svým učením ovládnout.

Charismatikům nestačí aby například jen oni šli a více zvěstovali evangelium. Musí to nejdříve chtít všichni ve sboru. Proto se snaží sbor pocharismatičtit. Věří tomu, že chválící skupinka každou neděli při chvalách bojuje důležitý duchovní boj a jsou uraženi a rozezleni, když to někdo vidí jinak. Víceméně potají pracují na tom, aby se stal celý sbor charismatický. A pravověrný charismatik se nespokojí s jiným výsledkem.

Je to nekompromisní učení. Proto je také nutné s ním nekompromisně jednat. Jedinec, co propadl v plné míře charismatickému učení je většinou zaslepený fanatik, který svět sleduje a hodnotí jen přes to své učení a svojí pravdu. Na ostatní křesťany se dívá svrchu a považuje je jen za jakési druhořadé křesťany co ještě nepoznali to pravé světlo. A to správné světlo jim přináší on.

Proto na modlitbách i skutky bojuje za otevření mysli těch méně šťastných. Když se s nimi setkává, je to vždy z pozice „teď vám ukážu jak se to správně dělá“. Tento postoj byl obzvláště zřetelný začátkem 90. let minulého století. Postupem doby tento postoj je méně viditelný ve smyslu „evangelíkovi budu evangelíkem, židovi židem ...“, ale přesto ten motiv tam stále je. Pohled svrchu je lépe maskován.

Zahraniční zkušenosti říkají, že když v evangelikálním sboru, který se snaží charismatici ovládnout bude jen 10-20% členů aktivně proti, tak se charismatizace nepovede. Je ale proti tomu potřeba vystupovat opravdu aktivně. Hledat a vysvětlovat bludy v charismatickém učení obsažené.

Nenechat se ukřičet. A důsledně dbát na plnění řádů té konkrétní církve. Předem ovšem říkám, že to není lehký boj. Vřele například doporučuji si od začátku všechny rozhovory transparentně nahrávat. Obyčejné zápisy z jednání nestačí. To co vám charismatik řekne teď, tak za měsíc může být úplně jinak. A obojí vám bude vždy fanaticky a přesvědčivě tvrdit. Je to dáno mimo jiné tím, že dává hodně na jakési vnitřní zjevení, což jsou většinou jen obyčejné pocity. Ale on je tvrdošíjně vydává za vedení Boží. A jeho způsob myšlení mu neustále říká, že neuposlechnout takové vedení znamená vzepřít se samotnému Bohu.

Každopádně je lepší proti charismatisaci sboru zasáhnout dříve, než později. I když jsou to zpočátku jen malé posuny, je potřeba hned proti nim vystoupit. Zpočátku i lidé co je přináší nejsou jimi většinou tak hluboce zasažení a mají větší šanci se z toho nastupujícího způsobu myšlení dostat.

Když se vlak rozjíždí, tak jeho rychlost je také nejdříve málo postřehnutelná, ale zkuste zastavit vlak řítící se sto kilometrovou rychlostí. Při zemětřesení jsou to nejprve jemné pohyby země, co nakonec přinesou velké záchvěvy. Podobně je to při změně zásadního směrování sboru, malé posuny v důrazech, malé posuny v praxi, malé posuny v učení, malé prohození hodnot a priorit .... a nakonec je z toho všeho zásadní změna směřování sboru.


 
Obsah publikace Skrytá tvář charismatismu:
 

Předmluva

 
I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí
 


II. Svědectví
 
2.     Vladěnka
9.     Desátky
13.   Trojí lid
14.   Učedník
16.   Vlny
19.   Závěr


III. Bitvy

 
1.     Počátky
3.     Sola pastor
5.     Chronologie
6.     Panta rhei
9.     Exodus


IV. Nesnesitelná lehkost křesťanství
 
1.     Počátky
2.     Starší
3.     Rozhodování
4.     Odchod, omluvný list
5.     Svoboda a svědomí
6.     (Ne)rovnost
7.     Závěr
8.     Post scriptum..

Podobná témata

Charismatici

"Skrytá tvář charismatismu - I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí 6." | Přihlásit/Vytvořit účet | 7 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Skrytá tvář charismatismu - I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí 6. (Skóre: 1)
Vložil: Jirka v Sobota, 03. listopad 2007 @ 07:18:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To už bylo v příloze k minulému dílu :-(



Re: Skrytá tvář charismatismu - I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí 6. (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Sobota, 03. listopad 2007 @ 18:03:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Na ten slovník typu „Duch svatý mi ukázal“ nebo "Pán mi řekl" si vpomínám.

Ano také si myslím, že vyjadřovat se tímto způsobem znamená de facto stavění nějakých osobních zjevení častěji spíše nápadů na úroveń Písma.

Ó jak se to už pomalu blíží učení o neomylnosti papeže při výrocích "ex cathedra" neboť taková neomylnost je jeho charismatem.

r



Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy