Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 413 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116474680
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Výzva k pojednání Skrytá tvář ..
Vloženo Pondělí, 05. listopad 2007 @ 07:33:32 CET Vložil: bolek

Charismatici poslal jirikrupa

Budu trochu nepříjemný, ale prostě rád bych to věděl.

    Přátelé , myslím, že jednoznačně musí lidé, kteří zaregistrovali , o čem tu já či někteří jiní mluví , poznat, že mluvím o výzvě ke konkretizaci proticharismatických článků na jasné skupiny lidí a na jasné denominace.
 
    To by mělo umožnit lepší a konkrétnější diskuzi, popřípadě obhajobu jakéhokoliv názoru.  Nadále budou pokračovat svědectví o negativních zkušenostech s charismatismem a nadále budou padat těžká  obecná obvinění jako "poblouznění" "sekta" "mýlící se" "slepá větev křesťanství". Zároveň se ale tu a tam řekne, že to není namířeno proti charismatickým křesťanům. Třeba klidně po té, co se vyzná, že v "charismatickém sboru" tomu a tomu jednoznačně bezmezně věří a fanatickou vírou manipulují ostatní do stejného "falešného naprogramování".

    Možná předbíhám  a zítra či pozítří budu mít jasnější odpověď, ale moc to neočekávám.

    Zajímá mne ... 

    Charismatické hnutí je hnutí dějinně nastalé po letničních a charakterizované vírou v charismata a často také zůstáváním v zaběhlých denominacích. U nás jsou představiteli charismatického hnutí  CKS, JB a pak různě velké skupiny v jiných církvích. Pro některé lidi je charismatik (atp. charismatické církve) ten člověk , který třeba mluví jazyky. Proto označují tímto slovem nesprávně i lidi z církví letničních (AC ) či z patřících víceméně do Hnutí Víry (např. ROFC, asi i Slovo života) a podobné nové útvary. Zůstane-li to na tom znaku charismat, je to matoucí, ale dá se to zkousnout a vyjít v porozumění těmto lidem vstříc a být si vědom, že oni tomu tak rozumějí. Charismatické učení v ČR pak ale zákonitě musí být učení těchto denominací, lidí v nich, těch daných sborů a skupin, a to i s jejich rozdíly.

(tolik stručně pro Jakobin a některé další :):) ta žádaná stručná definice,.. není dokonalá, ale může pomoci)

    A teď to nepříjemné.

 1) Berete  (tzv. charismatiky) jako sektu nebo ne?

 JB, CKS  a další lidi uvnitř různých církví?

 2) O kterých denominacích mluvíte vy, když popisujete "charismatický svět" u nás? 


 3) Jste ochotni pokud se dozvíte, že učení (tím myslím vyučování, nauku, poznání, nikoli praxi) v těchto skupinách je jiné než uvádíte, toto ve svých příspěvcích reflektovat, popř. opravit či tomu dát prostor?


 Toto jsou tři jednoduché otázky. Zaměřuji se v nich na Váš postoj, na pochopení šíře dopadu Vašich článků a také na možnost a ochotu případně opravit nedostatky.



   Co se týče anonymity. Myslím, že v tomto případě, i když anonymitu nelze jednoduše vždy shodit ze stolu, ubírá u mnoha lidí, kteří na anonymitu z oprávněných důvodů jejího častého zneužití nevěří ,na kreditu práce. Závažnější než tento obecný fakt je biblická výzva, aby lidé, kteří vyučují (a to například autor IC činí v určitých částech, kdy říká, co je dobré a co ne) byli vidět.  Já se tím částečně zabývám, přestože je to anonymní. Myslím, že by to bylo ale lepší být jasně viditelný. Obecně nás Bůh vede k přímosti, odvaze, smělosti, průkaznosti. Pokud jedna strana něco skrývá, kdežto druhá je jasně odhalená, může to vyvolávat u někoho podezření. Prostě takové závažné téma, či diskuze o něm, jak autorové říkají, že ji chtějí vyvolat, je tímto oslabena. Není to přímost. Jan Hus byl přímý a co viděl, pojmenoval a byl světlem. To co mu, nikomu zde nehrozí. (ale to jen tak můj pohled na věc)


   Budu ještě nepříjemnější.

   Z nedostatku času upozorňuji dvakrát, na to, že následující dotaz a text je víceméně založený na dojmu a proto ho rád budu mít upřesněn, pokud je mylný. Omlouvám se, pokud to někdy někde bylo jasně řečeno , ale prosil bych někoho, aby se k tomu vyjádřil.


   Mám dojem, že vedení GS i adminové jsou povětšinou lidé, kteří  stojí na straně tohoto "sporu" v proticharismatickém táboře. Zajímalo by mne, zda je vůbec nějaký člen JB, CKS nebo jiný jasně charismatický křesťan adminem.(vím o pastýři, tedy myslím, že je admin, ale Aleše nemyslím)  V případě , že tomu tak není, pak samozřejmě neprotestuji a uznávám toto právo vedení GS takto lidi vybírat. Ovšem musím připomenout moje někdejší tvrzení, že Granosalis není čistě objektivní médium, ale jisté tendenční médium. Přesně řečeno, můj dojem je, že Granosalis je převážně v rukou radikální proticharismatické skupiny. Jak radikální a o co jí vlastně přesně jde, to záleží i tak trochu na předchozích odpovědích a jak by na ně odpovídali vybraní adminové.

  Tímto článkem chci osvětlit, pokud mi to daní lidé umožní a dovolí, společně dojít na jakýsi kořen postojů a víry v pohledu na "charismatický svět". Když totiž budeme znát své postoje a pochopení, víru, pak lépe porozumíme i daným textům a diskuzím.

  Aby se to nezamluvilo:  Je adminem Granosalis i nějaký charismatik? 

  Mimo jiné se ptám proto, že jedním z bodů, který studie kritizuje u charismatiků, že prý si lidé vybírají k vedení jen lidi podobného smýšlení.  Pokud to kritizuji u jiného , předpokládám, že sám se budu snažit to nedělat, tak by mne zajímalo, jak tomu je? Granosalis je přece prezentován, s trochou nadsázky, jako virtuální sbor, ne?

  Stejně tak jsem nepochopil výzvu k potlačení "charismatického učení" ve sborech, které s ním "koketují". Znamená to snad, že "charismaticky smýšlející lidi" nebudeme přibírat k vedení, ale jen ty, co to vidí stejně? To ne? Nebo ano? Pokud ano, pak nechápu, proč stejný princip kritizujete v charismatických sborech? 

  Myslím, že je to celkem důležité a pokud se můj dojem potvrdí, tak mi snad již nebudou zazlívat, že jsem Granosalis (nejen já) vnímal jako tendenční(čili nějak stranný web) ne všeobecný ekumenický prostor. Znovu, já to nezazlývám a momentálně nechci ani moc se vyjadřovat k tomu, co je dobré a co ne. Já bych chtěl vědět, jak to je. Jaké jsou vaše pozice, řekněme takto nějak lapidárně strategickým uvažováním, ovšem s jednoznačným vykreslením situace, pokud nebudete skrývat a mlžit a jasně dáte věci na stůl.

  Jen bych ještě připomenul, že skrývání a zamlžování skutečných informací a tak, je přece to, co se Vám nelíbí na charismaticích, že něco kují v staršovstvu a pak "neřeknou vše jasně" a tak. Takže prosím o přímost a vyjasněnost

  Pokud můj dojem je založen na neznalosti, špatném odhadu, a je prostě špatný a zkreslený, tak jej prostě na základě informací a faktů, které , no nevím, jestli někdo přinese, změním a poopravím.

  Pro začátek řekněme, trochu to vyostřím, abych měl případně co opravovat, že :         Dojem a omylný náčrt o věci

 "Granosalis je v rukou radikálně proticharismatického vedení, které následně vybírá selektivně ze spektra církve další adminy, často s podobnými teologickými náhledy. Vystříhá se charismatiků. Proto tato série je dalším logickým důsledkem jednoho ze smyslů jejich existence, čili propagovat proticharimatické a mnohdy zkreslené názory s cílem oslovit mnohé křesťany. Charismatické církve vidí jako sekty a lidi v nich jako potřebné z nich dostat. V ekumenickém chápání se tak jednoznačně zbavuje tohoto spektra církví jako jakýchsi "již neprávoplatných partnerů", ale vidí je jasně jako "slepou větev křesťanství" "mýlící se lidi" "fanatické učení". V podstatě jako prostor , který lidi pozře, ničí je a ubližuje jim. Prostě jako sektu. Jeho jedním z hlasů je : "Vyjděte z charismatických církví a opusťte učení těchto denominací, je "mylné"."


  Chci říct dvě věci. 

  Prvně, nechci říct, že nemohli mít zkušenosti negativní a  neprožívat křivdy, bolesti, manipulaci. Dokonce nechci říct, že to apriori nemyslí nějak dobře, jako vskutku pomoc.

  Za druhé chci zdůraznit, že mi jde momentálně o jasné pojmenování pozic a skutečnosti! To především. O zjevení jasných postojů a jasných přímých přesvědčení o tom či tom. Mně tedy nejsou zcela jasná, chtěl bych je přesně poznat a vidět. Budu si vážit, když se to jasně zjeví alespoň.


  Takže prosím o poznatky tímto směrem. Prosím, aby autoři publikace, kteří chtěli vyvolat diskuzi na toto téma přijali i mé otázky a odpověděli mi na ně.

  Mé načrtnuté pochopení založené na mých dosavadních zkušenostech a dojmu příkladně opravím, pokud se ukáže, že například většina adminů není proticharismatických a je tam i dost "charismatiků ", či se autoři Skryté tváře neztotožňují  s IC v tom, že „charismatismus“ je "sekta", která by se měla opustit.

  Proto zdůrazňuji, že mé tvrzení výše uvedené je víceméně jen dojem předložený k opravě a kritice s touhou poznat skutečnost, nikoli tvrzení, za kterým svojí osobou a "podpisem" stojím.


  Přátelé, chtěl bych si dovolit to prostě jasně, napřímo vědět a pak bych chtěl, aby to bylo jasně řečeno a zjevné tedy.

Děkuji


Ps: Neberte to autoři, i když je to svým způsobem nepříjemné, jinak, než jak jsem popsal důvody. Myslím, že toto vyjasnění jasně může věci lépe osvětlit. Pro případné někdejší pozdější postoje a diskuze. Platí stále, že Vám jde o tu diskuzi?


Pokoj


Podobná témata

Charismatici

"Výzva k pojednání Skrytá tvář .." | Přihlásit/Vytvořit účet | 6 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Výzva k pojednání Skrytá tvář .. (Skóre: 1)
Vložil: noire v Pondělí, 05. listopad 2007 @ 09:55:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Tahle otázka po orientaci adminů tady už několikrát zazněla. Ale pokud si srovnám, co se v GS dělo, tak si nemyslím, že by admini nějak omezovali charismatiky, bez ohledu jestli sami charismatici jsou a nebo jsou anticharismatičtí. Jenom jsou ti anticharismatici víc slyšet, protože toho sem víc pošlou. Dovolím si doplnit pár myšlenek

Největší opozice proti charismatikům jsou jednak z okruhů "vyléčených" charismatiků, dále letničních a potom tradičních evangelikálů. (Ti jsou vidět na GS statisticky nejvíc) Ta předposlední, ale zvláště u té poslední skupiny dominuje v jejich duchovním životě silný důraz na Bibli, na všechno co obsahuje a na všechno co o ní tvrdí ostatní. Dále je tam patrná orientace na slovo a formulaci slova. Proto ta kvantita (kvalitu nehodnotím)

Z okruhu charismatiků sem lidi moc nepíšou (kromě pár výjimek, jako je např. OK). Z důvodů bych vybral možná ten, který tu zazněl, a se který se také částečně ztotožňuji, že tón některých diskusí (především překrucovaní a nevybíravé a bezdůvodné obviňování) mnoha lidem vadí. Člověk znající Bibli a jsoucí charismatikem (ten, kdo používá ke své službě také duchovní dary) může reagovat dvěma způsoby. Reagovat (každá solidní polemika zabere pětkrát více prostoru než obvinění) nebo nereagovat (hlupákům se neodporuje, je to někde v Přísloví). Charismatici berou i svůj čas na zemi jako dar, a ztrácet jej v polemikách často považují za ztracený.

Při aplikaci charismatického učení není potřeba mnoho slov (zase ta kvantita, která opticky zabere víc prostoru), charismatické materiály nejsou bez chyb (hledají se ty části, které posílí vnitřního Ducha, ale nepitvají se). Aplikace charismatického učení není bezbolestná, mnoho vedoucích v tom selže (zneužití autority, atd.). Problém selhávajících vedoucích není však důsledkem chyb v učení, ale v nedostatku pokorných vedoucích, kteří budou s láskou budovat Boží dílo. To je problém mužu v Čechách a na Moravě obecně, proto to není důsledkem charismatického učení. Na druhou stranu: Je denominace Assembly of God natolik bezchybná, že vše, co odmítne, musí být považováno za herezi?

Portál typu GS je internetové zařízení, a internet kdosi označil za nejdemokratičtější nástroj. Demokracie nechává zaznít hlasy, které nejsou zrovna populární, ale i hlasy, které mají nějak manipulativně sjednocovat masy (tedy demagogie). Na GS je tohle přítomno ve vrchovaté míře. Líbí se mi poznámka, že je každý odpovědný za to, co tam zveřejní. Tedy je na každém, jestli chce bourat nebo jestli chce stavět. (dál to rozvádět nebudu)

Martin Č.



Re: Výzva k pojednání Skrytá tvář .. (Skóre: 1)
Vložil: IC434 v Pondělí, 05. listopad 2007 @ 10:27:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ad 1) předběhnut a zacituji z části pojednání co ještě nevyšla: Pokud jsem v tomto příspěvku používal slovo sekta, tak ve smyslu a definici, že sekta je náboženská skupina, která je autoritativně vedena a je v ní prováděna psychická manipulace.

ad2) charismatický hnutí je hnutí, proto nelze přesně určit hranice

ad3) vyučování, nauku, poznání nelze oddělit od praxe



Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy