Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Drahoslav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 4, článků celkem: 16084, komentáře < 7 dní: 156, komentářů celkem: 389882, adminů: 60, uživatelů: 5030  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 23 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Informace z jednání VV BJB dne 22. listopadu 2021
·Seznam vypuštìných novozákonních veršù v Pøekladu Nového svìta
·Pastoral brothers – kde konèí vtipnost?
·Ekumenická rada církví si zvolila nové pøedsednictvo na pøíští dva roky
·Rozbuška a další mutace covidu-19
·Významný køesťanský genetik je frustrovaný z postoje evangelikálù k oèkování
·Vlivný Jižní baptista Robert Jeffress odmítl náboženské argumenty proti oèkování
·5 pilíøù konzervativního evangelikálního kalvinismu nesluèitelných s láskou
·Skrytì
·Pastoral Brothers

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
106906898
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Křesťanský horor Viky, Viktor a Bůh
Vloženo Čtvrtek, 10. leden 2008 @ 13:59:47 CET Vložil: bolek

Charismatici poslal jah

 

Křesťanský horor Viky, Viktor a Bůh

Pokud bych měl jedním slovem shrnout svůj dojem z toho, co jsem při čtení prvotiny Renaty Eremiášové Viky, Viktor a Bůh cítil, pak volím horor. A děkuji Bohu, že jsem tímhle náboženským hnutím nemusel projít ani já ani moji blízcí! Věřím, že v tomto díkčinění nezůstávám sám.


Zrůdnost systému, který je postaven na všech antibožských a antikristovských atributech, jako je modloslužba a zotročování zákonictvím, vnitřními vztahy, vnější izolací a vytržením z reality, je naprosto šokující. Ale ten náhled do tohoto zrůdného světa za to rozhodně stojí.

A nemusím mluvit o vývoji a peripetiích příběhu Viky, který může být jeden z tisíců, neopakovatelně jedinečný a ve svém schématu nezobecnitelný. Viky a její lidský příběh je pouhou dějovou linkou, byť zneklidňující a rozechvívající svou neodvratitelností. Linkou, která, jak bylo řečeno v doslovu, mohla vést jinak a jinudy. Stejně jako osudy dalších "hrdinů" tohoto příběhu. A je zřejmé, že v reálných komunitách tohoto typu naprosto pochopitelně i jinak a jinam vedou a povedou.

V hororu literárním i skutečném se vyskytují "potvory" na obou stranách: ať na straně vedení a loajálních členů komunity (misionář z Montany, kazatel Svoboda, sestra Vláčilová, Kamil), tak i na straně "zrádců" "vyvoleného Izraele" (Viktor). Zpotvoření Bohem stvořených lidských tvorů má na svědomí zrůdný systém. Ten nedělí své zajatce na viníky a oběti. Oběti jsou všichni - ti, kdo systém "budují", ti, kdo jsou systémem "zotročeni" i ti, kteří z něho právě "vyvázli". Všichni jsou zpotvořeni a je otázkou, zda je naděje, že i ti, kteří z něho vyvázli, budou vůbec někdy svého postižení zcela prosti. Neboť nic, co by člověk činil, není bez následku, a následky svých činů si člověk vleče sebou celý život.

Prvotina Renaty Eremiášové je cenná právě tímto bezprostředním vhledem do prostředí nového náboženského hnutí. Její literární a vypravěčská nevyváženost, počínající úsečným, obsahově jednoduchým až harlekýnovským úvodem, která i v závěru rámuje strhující a obsahově poučné jádro strašidelného příběhu, snad i prvoplánově ilustruje rozháranost a nestabilitu jak psychickou, tak duchovní, všech účastníků této šílené jízdy na horské dráze náboženského experimentu.

Není to banální příběh dozrávající oběti, čím začínající autorka oslovuje čtenáře. Jsou to palčivé otázky, které vyvolává syrový vhled do obludné komunity nového náboženského hnutí. Otázky, které vyvstávají čtenáři, ať stojí na kterékoliv straně příběhu. Bude-li čtenář nad nimi přemýšlet a hledat na ně odpovědi, pak její práce nebyla marná.                 Viky, Viktor a Bůh Kalich 2007, první vydání.
Edice Prvotisky.
Brož., 264 stran. 166 Kč.
ISBN 978-80-7017-066-3

Podobná témata

Charismatici

"Křesťanský horor Viky, Viktor a Bůh" | Přihlásit/Vytvořit účet | 10 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Křesťanský horor Viky, Viktor a Bůh (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pátek, 11. leden 2008 @ 08:31:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
jahu, v díkuvzdání fakt nejsi sám,
já sem taky vděčej zato, že mi tenhleromán připadla jako sci-fi,byť je to spíš červená kni*****. Koukal sem, jaký hovada se v tamtom pohádkovym sboru vyskytujou a musim popravdě říct, že bych měl velkej problém se v místní komunitěnedopustit rvačky, těžkýho ublížení na těle atd.

Zajímavý je, že v knize sou jako klaďasové líčený spíš nevěřící a "křesťani" sou jak vystřižený z katalogu Bohnický pakárny:
pastor Svoboda - parchant prvotní kategorie - s lidma jedná jako s podřadnou rasou, což mu na druhou stranu nebrání na ně házet svoje prolémy a s nima manipulovat
Vláčilová - prdlá stařena, co by se měla nechat vyšetřit
Kamil - absolutně neschopnej totální trumbera, u něhož je zázzrak,že ho eště nevykopli ze zaměstnání, než mít za manžela něco takovýhleho, tak radši zustat na ocet (pozn. eleazar)
Varďa - nemakačenko, profesionální parazit - ve vlastnim zájmu se nestýkat
matka Viki - matka na 2 věci
bratr Sojka atd. atd.

na druhou stranu nevěřící sou tam glorifikovaný:
táta Viki - celkem normální chlap
Bára - supr baba
Viktor (možná je věřící, neni jasný z textu) - šarmantní muž, paradoxně mu i já přeju, že Viki wodešla wod manžela za nim
eleazar




Křesťanský horor? (Skóre: 1)
Vložil: daggie (http://dagg.blog.cz) v Pátek, 11. leden 2008 @ 13:34:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Křesťanský horor? Jako žánr možná... V porovnání s touto knihou je Perettiho"Střetnutí" béčkové fantasy.

Ovšem pokud jste prožili, milí bratři v Kristu, charismatické a letniční reálie v 90. letech v Olomouci, tak pochopíte, že tato kniha reflektuje a umělecky zpracovává (byť stylem romantické novely pro ženy - co natom - vždyť Viki je žena!) REALITU části našich životů. Autorka nechtěla a ani nemohla zpracovat Vikin, Kamilův a Viktorův (neboť tyto 3 lidi vidím ze svého pohledu jako stěžejní) životní "příběh hrůzy" z post-totalitní náboženské exploze zcela věrně. Tak, aby odpovídal tomu, co jsme zde prožili. To by nemohla být spisovatelkou - byla by svědkem.
Svědkem v jakémsi procesu. Tak, jako jiní (jakobin, IC, Farel atd. nebo jako předloni já) na serveru Granosalis.
Jaký to byl a je proces?
Původně jsem si myslel, že snad soudní. S charismatismem. Jaký byl můj omyl! Takový proces není vůbec nutný!

Jak řekl umírající rabbi svému synu: "Všechno je jinak." Reflektuji-li smysl svého křesťanství ve smyslu 16.-17. verše 1. kap. Janova evangelia, tak mi nezáleží na charismatismu, ani na satisfakci za ona léta v otroctví, ani na varování před těmito excesy, ani na záchraně jednotlivých charismatiků z těchto extrémních končin. Jde mi o mou vlastní cestu zpět ke kořenům své víry - k evangeliu a také ke kulturním kořenům, které jsem v 90. letech opustil pod vlivem "nových náboženských zkušeností". A o seriózní, charismatismem neovlivněnou službu potřebným a o seriózní komunikaci s celou církví. Což se mi, díky Bohu, daří.

Zjišťuji tedy, že se soudní proces s charismatiky nekoná. Alespoň ne tak, jak jsem si předtavoval. Je to prostě JINÝ PROCES.
Je to "proces obrodný". Jeho proces, tvůrčí proces. Dej Hospodin, ať za ním následuje i "náš pohyb směrem k Jeho tvůrčímu procesu" - tj. pokání a víra.

...a tož tak z Moravy.

daggie



Červená kni***** (Skóre: 1)
Vložil: doktor v Sobota, 12. leden 2008 @ 14:08:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Za mého mládí se tento žánr jmenoval červená kni*****. Vnučka to přinesla, tak jsem do toho nahléd a vidím, že je to hloupost. Čtivé to moc není, to by snad nebyl problém, ale vadí mi na tom to neodpuštění a zlost autorky. Kdybych měl podobně přemýšlet a postupovat, tak jsem se v r. 1945 oběsil. Odpuštění a vzájemné pochopení je životně důležité. Ne řešit své pochybení útokem na domnělého viníka. Když do něčeho dobrovolně vstoupím, tak se přece nenohu vymlouvat na okolnosti. Možná to vidím jinak, ovšem každý za svůj život zodpovídáme. Eremiášová se snaží vnutit tuto zodpovědnost někomu jinému.



Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy