Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 237, komentářů celkem: 429553, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 428 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy
Dzehenuti

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116476815
přístupů od 17. 10. 2001

Z internetu: Mluvme o pekle, vybízí papež
Vloženo Středa, 28. květen 2008 @ 14:08:06 CEST Vložil: Olda

Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Papež připomněl peklo

Při kázání v římském předměstí Fidene položil papež Benedikt XVI. účastníkům bohoslužby a přes ně nám ostatním otázku, proč už nemluvíme o pekle.

Nový zákon připouští, že lidský život se může uzavřít tragicky. Od konce 1. století se však církev pomalu ustavuje jako autoritativní organizace a peklem se začínají strašit neposlušní. Po jejím postátnění mezi 4. až 6. stoletím se proti údajným bludařům, schizmatikům, odpadlíkům, ale také jinověrcům uplatňuje násilí; je prý možné proti nim zakročit, protože jsou hodni pekelného zavržení.

Katolická církev po reformním II. vatikánském koncilu začala k tématu přistupovat jinak. Její teologové se začali vracet k osvobodivému poselství Nového zákona. Peklo se představuje se jako odloučení od Boží lásky, které si člověk sám plně vědomě a zcela dobrovolně zvolil. Připouští se ovšem, že by nikdo takový nemusel být. Boží dobrota by slavila vítězství nad přísnou Boží spravedlností.

Český představitel nového katolického myšlení Josef Zvěřina (1913 – 1990) ve svém 465-stránkovém kompendiu Teologie agapé II. (Skriptum, Praha 1994) věnuje tématu tři strany v kapitole X. 1.6. Říká tam, že učení o pekle není popis záhrobní skutečnosti, ale kérygma (hlásání pro tento život…). Říká také, že peklo je spíš stavem než místem, že odloučení od Boha znamená ocitnout se na pokraji nebytí, v nenávisti, neklidu a úzkosti, utrpení a smutku. (s. 453)

Papežův kolega v 60. letech na mnichovské univerzitě Hans Küng (*1928) se tomuto tématu věnuje se vší důkladností ve skvělé knize Věčný život? (Vyšehrad, Praha 2006). Připomíná pekla, jež si děláme ze života na této zemi a říká, že otázka pekla získá teologickou brizanci teprve tehdy, když se zeptáme, zda této zkušenosti pekla tady a teď odpovídá nějaké peklo „naproti.“ (s. 152). Mnozí teologové, referuje Küng, odpovídají rozpačitě. Hodili přes palubu staré mytologické představy, ale jednoznačné odpovědi jsou v nedohlednu. Autor se jasně distancuje od divokých, nezřídka přímo sadistických fantazií (srov. s. 154) a souhlasí s autory, kteří víru v peklo vidí jako zdroj historické krutosti křesťanů. Mluví sice v duchu Nového zákona o možném ztroskotání navěky, ale i o tom, že křesťanská naděje nás opravňuje doufat, že peklo nemá poslední slovo.

S nějakou odezvou na zlé lidské činy počítají různá náboženství. V indických náboženských tradicích si svými postoji a činy připravujeme podmínky, do nichž se zrodíme v předpokládaných dalších životech. Buddhismus má propracované představy šesti říší, v nichž člověk může pobývat. Přinejmenším jedna připomíná křesťanské peklo. I tam je ovšem člověk pomíjivý, svou přítomnost tam skončí a může pokračovat v příznivějších říších. V původním judaismu člověka po smrti čeká šeol. Je to spíše věčná smrt než věčný život. Podobné antické Řeky čekal po smrti hádes, beznadějná říše stínů. V islámu se počítá s dvojím možným posmrtným údělem, vedle ráje i s peklem. Výraz džahanna navazuje na biblický výraz gehenna.

Od věkovité tradice se odchýlila moderní západní civilizace. Neodmítá-li křesťanství úplně, vytváří jeho moderní verzi, která vychází vstříc lidské pohodlnosti. V měkkém, povrchním křesťanství jsou doma stovky milionů křesťanů. Se starými sadistickými a pověrečnými představami o pekle odmítlo toto náboženství moderny jakoukoli možnost lidského ztroskotání, možnost tragického uzavření života. Nechce už slyšet prorocký hlas vážně varující především tyrany.

Papež jako strážce tradice chtěl možná připomenout, že lidské rozhodování pro Boha či proti němu je závazné. Snad jako kultivovaný teolog nechtěl chrastit řetězy a někoho házet do pekelných kotlů. Vyslovil se, že hroznou možností lidské svobody je odmítat lásku a žít jen pro sebe. Výslovně říká: Peklo můžeme spíš než jako Boží trest vidět jako stav, kdy jsme se sami oddělili od Boha, kdy jsme se vyloučili z lásky. Připomněl, že můžeme z vlastního rozhodnutí žít peklo zde na zemi a že to tato naše volba může být definitivní.

Ano, je třeba připomínat pekelnou dimenzi života. Ale nadevše církev hlásá radostnou zvěst o osvobození. V noci na neděli Vzkříšení se bude číst ve všech chrámech pravoslavné církve, jíž má papež tak rád (i v kostelech řeckokatolických) řeč sv. Jana Zlatoústého: … Nikdo se neboj smrti, neboť nás vysvobodila smrt Spasitelova. Zničil ji ten, který od ní byl jat, přemohl peklo, sestoupiv do něho. … Peklo bylo plno trpkosti, neboť bylo odstaveno. Bylo plno trpkosti, neboť bylo přemoženo, … bylo plno trpkosti, neboť bylo sesazeno. … Kde jest, smrti, osten tvůj? Kde tvé, peklo, vítězství? Kristus vstal, a tys svrženo. … Snad si papež při jiné příležitosti vzpomene i tento aspekt křesťanské zvěsti.

Ivan Odilo Štampach
(Vyšlo v Lidových novinách 5. 4. 2007)

http://www.stampach.cz/


"Mluvme o pekle, vybízí papež" | Přihlásit/Vytvořit účet | 10 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: posmrtné peklo není a nebude liduprázdné-učil Zlatoústý (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Středa, 28. květen 2008 @ 18:08:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Bývalý duchovní římskokatolické církve, který pak přestoupil do organizace zednářů a tím se křesťanství dobrovolně zřekl, je autor článku Ivan Odilo Štampach. Přestupem do zednářské organizace se chlubil jak v televizi, tak i v radiu. Čili jde o veřejného odpadlíka od zmrtvýchvstalého Krista.
Jak to zednářští zrádci obvykle dělávají, i Štampach kroutí to, co kdysi pokládal za pravdu. Zde překrucuje učení sv.Jana Zlatoústého. Právě tento cařihradský patriarcha Zlatoústý velmi často ve svých kázáních upozorňoval na to, že posmrtné peklo není a nebude liduprázdné. Hrozil veřejně známým hříšníkům peklem, což naštvalo křesťanskou císařskou rodinu a byl poslán do vyhnanství od císařské rodiny, která se potřebovala zbavit mravokárce, který vyhrožoval nekajícím křesťanům věčným peklem.
Český modernistický katolík
Josef Zvěřina nevěřil ve věčné peklo s lidmi, nevěřil v Mariino panenství a zázračné početí Ježíše Krista. To vyplývá z některých jeho prací, i když se ve svých pracích vyjadřuje velmi opatrně tak, aby své odpadlictví od křesťanství neprozradil. Pro laika jsou jeho kličky dost nesrozumitelné, ale opatrný teolog je odhalí.



Re: Mnozí lidé budou navěky v pekle (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Středa, 28. květen 2008 @ 18:22:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Velikonoční řeč sv. Jana Zlatoústého: … Nikdo se neboj smrti, neboť nás vysvobodila smrt Spasitelova. Zničil ji ten, který od ní byl jat, přemohl peklo, sestoupiv do něho. … Peklo bylo plno trpkosti, neboť bylo odstaveno. Bylo plno trpkosti, neboť bylo přemoženo, … bylo plno trpkosti, neboť bylo sesazeno. … Kde jest, smrti, osten tvůj? Kde tvé, peklo, vítězství? Kristus vstal, a tys svrženo.
Sv.Jan Zlatoústý tím připomněl, že kdyby Kristus nebyl obětován na kříži, kdyby po své smrti nesestoupil do pekel, tak by žádný člověk nemohl být spasen. Všichni lidé bez výjimky by bez oběti Krista museli být navěky zavrženi v pekle pro své hříchy a pro hřích Adama a Evy. Od času oběti Krista nemusí skončit navěky v pekle úplně všichni lidé, ale navěky skončí v pekle pouze mnozí z těch všech. Kdo budou ti mnozí zavržení? O tom učí Kristus v evangeliích. Zavrženi budou ti, kteří v Krista za svého pozemského života neuvěří, nebo ti, kteří v Krista sice uvěří, ale nebudou Krista poslouchat jako svého Pána.
Mgr. Libor Serafím Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve, Brno



pomýlený Jan Zlatoústý (Skóre: 1)
Vložil: nula v Čtvrtek, 29. květen 2008 @ 21:01:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
L. Halík argumentuje představami o pekle od  člověka,který např. o Židech prohlásil

"Kdo by tu chtěl ještě tvrdit, že synagoga není sídlem démonů? Nevyznává se tam Bůh, je to jen dům modloslužeb... Židé žijí jen pro svůj břich, snaží se jen o statky tohoto světa. Svou nestydatostí a chamtivostí předčí i prasata a kozy... Židé jsou posedlí démony, jsou ovládáni nečistými duchy... Místo, co byste je zdravili a promluvili s nimi byť jen jediné slovo, musíte se od nic odvrátit jako od moru..."


nebo

"Všichni Židé jsou chlípní, násilníci, lakotní záludní bandité. Jsou to vrahové, výtržníci,ďáblem posedlí, horší než nejdivočejší zvířata. Jsou to vražedníci dětí, špinaví a bezbožní. Jejich synagogy jsou nevěstince, lupičská doupata, sídlo ďáblovo - a totéž platí i o jejich duších... Kvůli jejich vraždě Krista je hněv boží navždy zavrhnul a ztrestal, bez území a bez chrámu, navždy uvrženi pod křestanské jho. Bůh nenávidí Židy a vždy je bude nenávidět... Je povinností křesťanů Židy nenávidět. Čím více milujeme Krista, tím víc musíme potírat Židy, kteří ho nenávidí."

(z kázání svatého Jana Zlatoústého, biskupa antiochského)




Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy