 |
Právě je 214 návštěvník(ů) a 3 uživatel(ů) online: Willy Melissokomos Mikim
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 112252780 přístupů od 17. 10. 2001
|
|  |
Kontrasty: Desatero pro porovnání.
Vloženo Čtvrtek, 31. červenec 2008 @ 17:34:14 CEST Vložil: gojim |
poslal Cizinec Před lety jsem s překvapením zjistil, že desatero, které znám velmi důvěrně a nazpaměť, je přeci jen poněkud jiné, než desatero, které jsem pak našel v bibli. Říkal jsem si, že by neškodilo tyhle desatera uvést pro informaci ještě jednou, srozumitelně, tak jak jsem to našel předpřipravené na webu.
Řekl bych, že ta
desatera nejsou rozdílná jen-tak, bezdůvodně. Vzpomínám si na to, jak
mi vrtalo hlavou, o co že bych to vlastně měl žádat manželku bližního
svého. Tak nějak jsem si myslel, že je docela křesťanské o něco požádat
svého bližního, nebo jeho manželku...
Když jsem to o pár let později pochopil :-), nebylo mi zas až tak moc jasné, proč je tam to přikázání vlastně 2x - i ve zpovědním zrcadle jsou tahle přikázání spojená. Podobně, jako přikázání sedmé a desáté, což má logiku. Dneska tomu rozumím tak, že ta přikázání a zpovědní zrcadlo takhle byla schválně. Rozhodně a určitě v nich chybí "zakázaná slovíčka" typu: zobrazit, vytvářet, modly, klanět. Zato je tam spousta "slovíček povolených", typu: víra, nevěra, nedůvěra, bludy, náboženství. Ten detail změny "sobotního dne" na "den sváteční", který jsem pak s překvapením objevil ještě o pár let později, také o něčem vypovídá. Pro pořádek bych ještě uvedl, že existují i zpovědní zrcadla, ve kterých je druhé přikázání uvedeno a ve kterém je dokonce použito slovo zakázané slovo "Modla"! Ale stejně je jeho obsah poněkud hodně jiný, díky tomu všemu množství zpodobenin čehokoli nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve
vodách pod zemí, které v tom kostele v Mořkově nejspíš budou.
Desatero č.1
Desatero č.2
-
Nebudeš mít jiného
boha mimo mne.
-
V jednoho Boha
věřit budeš.
-
Nezobrazíš si Boha.
-
Nevezmeš jména
Božího nadarmo.
-
Nezneužiješ jména
Hospodina, svého Boha.
-
Pomni, abys den
sváteční světil.
-
Pamatuj na sobotní
den, aby ti byl svatý.
-
Cti otce svého i
matku svou, abys dlouho živ byl a dobře se ti vedlo na
zemi.
-
Cti svého otce i
matku.
-
Nezabiješ.
-
Nezabiješ.
-
Nesesmilníš.
-
Nesesmilníš.
-
Nepokradeš.
-
Nepokradeš.
-
Nepromluvíš křivého
svědectví.
-
Nebudeš
lhát.
-
Nepožádáš manželky
bližního svého.
-
Nebudeš závidět.
-
Nepožádáš statku
bližního svého.
|
Podobná témata
 |
|
Re: Desatero pro porovnání. (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Pátek, 01. srpen 2008 @ 13:38:32 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/ | To se to teda srovnalo v tom GS editoru ... :-) Zkusim to teda tabulátorem.
Desatero č.1
Desatero č.2 1. Nebudeš mít jiného
boha mimo mne. 1. V jednoho Boha
věřit budeš. 2. Nezobrazíš si Boha. 2. Nevezmeš jména
Božího nadarmo. 3. Nezneužiješ jména
Hospodina. 3.
Pomni, abys den
sváteční světil. 4.
Pamatuj na sobotní
den, 4.
Cti otce svého i
matku svou, abys dlouho živ byl a dobře se ti vedlo na
zemi. aby ti byl svatý. 5.
Cti svého otce i
matku. 5.
Nezabiješ. 6.
Nezabiješ. 6. Nesesmilníš. 7. Nesesmilníš. 7. Nepokradeš. 8. Nepokradeš. 8.
Nepromluvíš křivého
svědectví. 9. Nebudeš
lhát. 9. Nepožádáš manželky
bližního svého. 10. Nebudeš závidět. 10. Nepožádáš statku
bližního svého.
|
|
|
Re: Desatero pro porovnání. (Skóre: 1) Vložil: Nitram v Pátek, 01. srpen 2008 @ 13:54:34 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Problémem desatera je to, že původní text není očíslován a dochovali se dvě tradice číslování. Věděl jsem i odkud byly tyto tradice dochovány, ale to už jsem zapoměl a nechce se mi to dohledávat. Zmatek v desateru nastal v jeho katechizmové podobě, kdy se dlouhé body zkrátili na jeden krátký výrok. V něm v jedné formě splynulo první a druhé přikázání do jednoho (věřit v jednoho Boha, nezobrazovat), to ale neznamená, že by se něco vynechalo nebo zamlžilo. Ve víře v jednoho Boha je obsaženo i to, že se nebude sloužit jiným bohům - modlám.
V druhé formě zase do sebe splynulo 9. a 10. přikázání (dychtit po manželce bližního, po statku bližního). A stejně jako v první variantě neznamená to, že by jeden z těch bodů přestal platit a obecně se dá do výroku "nebudeš závidět".
Martin
|
Re: Re: Desatero pro porovnání. (Skóre: 1) Vložil: Frantisek100 v Pátek, 01. srpen 2008 @ 16:15:11 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Kam zmizela sobota ?
|
]
Re: Re: Re: Desatero pro porovnání. (Skóre: 1) Vložil: Nitram v Pátek, 01. srpen 2008 @ 18:44:23 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | V mém přízpěvku jsem o ni nepsal, protože jsem se věnoval jen rozdílnému číslování jednotlivých přikázání. Sobota nezmizela nikam a je buď 3. nebo 4. přikázání. V ČEPu a různých katechizmech najdeme místo slova "sobota" "den sváteční" nebo něco podobného. Je to překlad slova sabbat do češtiny. Je asi pravda, že se sabbat (sobota) překládá záměrně, aby se při čteních nemusel k tomu podávat hned rozsáhlý výklad, proč chodíme do kostela. Jestli je to dobře, to je diskutabilní.
Martin |
]
Re: Re: Re: Re: Desatero pro porovnání. (Skóre: 1) Vložil: Frantisek100 v Pátek, 01. srpen 2008 @ 21:38:23 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Kdo vymyslel, že v neděli ? Přece sedmý den je sobota, ne neděle. Tu Starý Zákon neznal.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Desatero pro porovnání. (Skóre: 1) Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Neděle, 03. srpen 2008 @ 21:52:32 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Františku, přikázání říká, den sváteční světil, to jest šest dní budeš pracovat ale sedmý den náleží Hospodinu. Prostě jeden den v týdnu je zasvěcen Hospodinu, čas odpočinutí, čas modlitby. Někdo slaví sobotu a jiný neděli ale v obou případech tak plní Jeho přikázání. Záměrně nechci řešit dlouhodobý spor, zda slavit sobotu či neděli. Jinak Starý zákon neznal více věcí které dnes zachováváme a naopak. Honza
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Desatero pro porovnání. (Skóre: 1) Vložil: Frantisek100 v Pondělí, 04. srpen 2008 @ 12:18:40 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Honzíku, myslíš to dobře. Mně
nevadí, zda někdo světí sobotu či neděli. Rozhodně je správné jeden den v týdnu
zasvětit Božím věcem a odpočinout si od světských záležitostí. Vždyť sobota (
sváteční den) je učiněn pro člověka. Vážím si katolíka, který světí neděli,
stejně tak adventistu, který světí sobotu.
Akorát se usmívám nad tím, jak si věci upravujeme různě tak, aby nám to
vyhovovalo. V původním biblickém textu je uvedena sobota a v Desateru
ani o žádný jiný den jít nemohlo. Křesťané si to však pozměnili na den
vzkříšení, aby se odlišili od židů a možná tak dalo méně práce přesvědčovat
pohany, kteří tento den zasvětili slunci ( Sonntag apod. anglicky..) Pak ale
nemůžeme tvrdit, že Písmo Svaté je i ve slovech neměnné a nic si tam lidé
nedomysleli či nedoplnili. Neměnné je akorát Desatero, které Hospodin zapsal
údajně sám na dvě kamenné desky, které se však nedochovaly. Ale i to si lidé účelově upravili.
|
]
Re: Re: Desatero pro porovnání. (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Sobota, 02. srpen 2008 @ 09:43:36 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Ahoj Martine.
Také si myslím, že na číslování nezáleží a nechtěl jsem nad ním vyvolávat flamewar. Jen jsem chtěl uvést pro pořádek a pro některé lidi, kteří to tu mohou číst a Boží přikázání neznají, že by člověk
- neměl zobrazovat Boha k uctívání - měl by pomatovat na sobotu aby mu byla svatá - když už nemá sousedovi závidět, neměl by mu závidět nic, tedy ani majetek, ani manželku.
Z mého dnešního pohledu to jsou dost podstatné věci, které nesouvisí s číslováním. Závidět sousedovi manželku je přeci jen něco dost jiného, než smilnit. Slavit a ctít osmý den Boha slunce je taky něco jiného, než pomatovat na Boži Sobotu. O modlách ani nemluvě, o těch tu bylo několik článků.
Když už se tedy někdo odvolává na desatero s spojuje to s Boží smlouvou lidí Izraele, neměl by ten obsah kroutit k jiným významům, to je podvod.
|
]
|
|
|
|