Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 213, komentářů celkem: 429660, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 301 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

cizinec
oko
magdalena07
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116528645
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Po mojom odchode vojdú medzi vás draví vlci...
Vloženo Pátek, 10. říjen 2008 @ 08:18:05 CEST Vložil: gojim

Grano Salis poslal lydia7

Dnes, čítajúc si kapitoly Skutkov apoštolov, uvedomila som si, ako sa apoštol Pavol lúčil špeciálne so zborom v Efeze slovami: „A tak tedy majte na seba pozor i na celé stádo, v ktorom vás ustanovil Svätý duch za dozorcov, aby ste pásli cirkev Božiu, ktorú si dobyl vlastnou krvou. Lebo ja viem toto: že po mojom odchode vojdú medzi vás draví vlci, ktorí nebudú šetriť stáda. Ba aj z vás samých povstanú mužovia, ktorí budú hovoriť prevrátené veci, aby tiahli učeníkov za sebou. Preto bdejte...“

V tom Efeze, kde uctievali „bohyňu“ Dianu (Artemis), apoštol Pavol predpovedá prienik dravých vlkov a prevráteného učenia medzi veriacich. A práve v tom Efeze v r. 431 prebehol koncil, ktorý prisúdil Márii, matke Ježišovej titul Theotokos...

Skúmajúc hlbšie súvislosti, bola som upriamená na list JPII z 15.8.1988: APOŠTOLSKÝ LIST PÁPEŽA JÁNA PAVLA II. MULIERIS DIGNITATEM O DÔSTOJNOSTI A POVOLANÍ ŽENY, kde sa okrem iného píše: “Tento koncil postavil do pravého svetla základný význam materstva Panny Márie proti mienke Nestora, ktorý Máriu pokladal iba za matku Ježiša ako človeka. Mária však pri Zvestovaní odpovedala svojím "fiat - staň sa!", a tak počala syna, ktorý je Synom Božím, jednej podstaty s Otcom. Je teda skutočne matkou Boha, keďže materstvo sa vzťahuje na celú osobu, nie iba na telo, ani nie iba na ľudskú prirodzenosť. A tak meno a či názov "Bohorodička" Matka Boha - sa stalo vlastným menom spojenia s Bohom, ktoré bolo dopriate Panne Márii.“

Vždy som si myslela, že tento titul prináleží Márii preto, lebo Pán Ježiš je Boh, ale tu JPII píše, že Máriine materstvo sa vzťahuje na celú osobu, nie IBA na ľudskú prirodzenosť! No ale ak takéto zmýšľanie nie je rúhaním sa večnému Bohu, ktorý nemá počiatok ani koniec, lebo sám je Alfou i Omegou, potom si RKC môže vymyslieť (zdanlivo) beztrestne čokoľvek – lebo nič viac neprekoná tento blud, ktorý učí, že stvorenie zrodilo Boha... že Máriino materstvo sa vzťahuje AJ na Božskú prirodzenosť Pána Ježiša... Keby som nebola matkou, mohla by som snáď ešte naivne snívať, že mám moc splodiť želateľnú osobnosť svojich detí, ale nemám ju. Priviedla som na svet človiečika s vnútorným životom, ktorý sa odvíja mimo mňa – som matkou človeka, ale jeho duchovný a duševný rozmer bytia do neho vložil Boh. A tak o to viac nemôžem prijať učenie, že Máriino materstvo sa vzťahuje na celú osobu Pána Ježiša Krista v tom zmysle, že Mária je Matkou Božou.

Preto vás prosím, bratia, sestry v Kristu, kto máte k dispozícii NZ v gréckom znení a viete preložiť význam gréckeho slova „zatieni“ v Lk 1:35? Myslím, že tento zvrat o moci Najvyššieho pomôže mnohým v duchu a pravde uchopiť a pochopiť vtelenie Božieho Slova. Verím, že toto slovo neznamená „splynie s“...


Podobná témata

Katolicismus

"Po mojom odchode vojdú medzi vás draví vlci..." | Přihlásit/Vytvořit účet | 21 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Po mojom odchode vojdú medzi vás draví vlci... (Skóre: 1)
Vložil: donkichot v Pátek, 10. říjen 2008 @ 13:41:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Lukáš tam užil slovo episkiasei, což znamená přistíní, které v češtině říct nemůžeme, takže překládáme zastíní. Celý verš je syntetický paralelismus, tedy sloveso episkiasei má obdobný význam, jako sloveso epeleusetai, které je užito v předchozí větě. První větu paralelismu lze přeložit: Duch svatý přijde na tebe, druhá věta: moc nejvyššího tě zastíní. Pokud tedy pro exegezi použijeme strukturální analýzu, obě věty znamenají přibližně to samé. Výklad je asi ten, že to co se uděje s tebou, bude uděláno mocí Boží - Duchem svatým. A ještě dodatek: slovo episkiasei bych nepřekládal, jako splyne s. Mám za to, že zde jde o zmocnění se Marie ve významu, že na ní Bůh zjeví svoji svrchovanou moc. Tato moc je nad ní, pronikne ji, ale nesplyne s ní. Marie zůstává Marií - člověkem a Bůh Bohem. Celá tato problematika byla projednávána na Efezském koncilu (viz. např. http://christ.blog.cz/0703/efesky-koncil), avšak závěry týkající se vzývání bohorodice protestantismus odmítl.



Re: Po mojom odchode vojdú medzi vás draví vlci... (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 12. říjen 2008 @ 21:27:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Lydia

Proč se tak úporně snažíš snižovat význam Marie?

A tak o to viac nemôžem prijať učenie, že Máriino materstvo sa vzťahuje na celú osobu Pána Ježiša Krista v tom zmysle, že Mária je Matkou Božou.

Problém je v tom, že každý člověk je komplexní osobou, tělesné a duchovní nelze chápat odděleně. Celá osoba Ježíše Krista je celý Bůh i celý člověk (neoddělitelně) a Marie je jeho matkou.



Re: Po mojom odchode vojdú medzi vás draví vlci... (Skóre: 1)
Vložil: dalibor_drobny v Pondělí, 13. říjen 2008 @ 11:42:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kdo se chce k tématu dozvědět více relevantních informací, pro toho zde vkládám nějaké zajímavé odkazy:

http://revue.theofil.cz/revue-clanek.php?clanek=194
http://krystal.op.cz/amen/1998/amen5-98/a9.htm
http://revue.theofil.cz/revue-clanek.php?clanek=104
http://krystal.op.cz/amen/1997/AMEN1-97/8.HTM
http://cs.wikipedia.org/wiki/Theotokos



Stránka vygenerována za: 0.28 sekundy