Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 494 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116462441
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Biblické zdůvodnění - Mimo církev není spásy
Vloženo Čtvrtek, 04. prosinec 2008 @ 08:25:49 CET Vložil: Olda

Katolicismus poslal oko

Mimo církev není spásy.

Mnozí z vás neustále a nevybíravě napadají učení katolické církve.  Snaží se podávat důkazy o "bezpáteřnosti" v jejím učení, o oportunismu, o novém vysvětlování starých pojmů.

V tom posledním mají pravdu. Lidské poznání neustrnulo a Duch svatý nás postupně uvádí do plné pravdy. Zde mají nové pohledy, nové chápání skutečnosti své místo zcela oprávněně.

Nedávno zde byl v článku "katolická mentalita" znevažován výrok biskupa Cypriána ze třetího století. Cyprián napsal v souvislosti se svou pastorační službou četná pojednání a dopisy. Málo inklinoval k teologické spekulaci a psal především proto, aby povzbudil společenství věřících k dobrému jednání.

Církev je skutečně téma, které je mu ze všech nejdražší. Rozlišuje mezi Církví viditelnou, hierarchickou, a Církví neviditelnou, mystickou, ale důrazně prohlašuje, že Církev je jedna jediná, založená na Petrovi, pověřeného Kristem. Neúnavně opakuje, že "kdo opouští Petrův stolec, na kterém je založena Církev, mýlí se, pokud si myslí, že zůstává v Církvi".


 Cyprián dobře věděl, a vyjádřil to silnými slovy, že "mimo Církev není spásy", a že "nemůže mít Boha za Otce ten, kdo nemá Církev za matku".

Neodmyslitelnou charakteristikou Církve je jednota, symbolizovaná nesešívanou tunikou Krista, jednota, o které říká, že jejím základem je Petr a jejím dokonalým uskutečněním je Eucharistie. "Je jeden jediný Bůh, jeden jediný Kristus", upozorňuje Cyprián, "jedna jediná je jeho Církev, jediná víra, jediný křesťanský lid, spjatý ve zdravé jednotě pojítkem svornosti: nelze oddělovat to, co je svou přirozeností jedno". 
"Mimo církev není spásy."

Spekulace o tom, že ŘKC dneska už učí jinak, než dříve, jsou nepravdivé a zavádějící, jak si hned ukážeme. Takový rozpor je jen zdánlivý, odrážející plytkost myšlení konzumního člověka, líného chápat hlubší souvislosti. To jen poznání člověka jednadvacátého století má širší horizont, než poznání biskupa ze třetího století. Jestliže jeho výrok má přesto dosud všeobecnou platnost, znamená to, že byl skutečně inspirován Duchem svatým.

Jak se tedy slučuje Cypriánův výrok s dnešním poznáním (tvrzením ŘKC), že i spravedliví pohané mohou být spaseni? (Mt 25, 37-40; 46).  Odpověď budeme hledat v Božím slovu.

Všichni lidé, křesťané i nekřesťané, jsou Božími dětmi. Kristus zemřel za hříchy celého světa. Co vlastně myslíme spojením slov "Boží dítě"? Víme, co znamená být dítětem: Znamená to, mít otce a matku, být jimi zplozen. Přeneseno na úroveň "člověk - Bůh" to znamená vztah příčinné závislosti: Tak jako není dítěte bez rodičů, není člověka bez Boha.

Vyjděme hned z prvních stránek Starého Zákona: Bůh stvořil člověka, sám vdechl v jeho chřípí dech života (Gn1,7). Tento přímý a osobní vztah závislosti tvora-člověka na svém Tvůrci můžeme chápat, a také chápeme, jako vztah Otce a dítěte (neboť Boží láska to je, co je důvodem všeho stvoření, zvláště pak člověka).

V tomto smyslu jsou všichni lidé Božími dětmi (viz apoštol Pavel v Aténách, kde neváhá citovat pohanské autory, kteří mluví o tom, že (my lidé) jsme jeho (tedy boží) děti (Sk17,28)).

Ještě je ale důležité rozlišit jinou skutečnost, v druhém významu, život v moci Božího dítěte. Rád to přirovnávám ke známému příběhu o princi a chuďasovi. Když královský syn prohodil svou identitu s žebrákem, byl bezmocný před útoky zlého světa. Přestože měl vznešený původ, nikdo mu to nevěřil a dostal se nevinně i do vězení. Nemohl nikomu pomoci, ani sobě. Nebyl respektován (podobná je situace nekřesťana ve světě vůči působení zlého ducha).

Po návratu do paláce svého otce a potvrzení identity jeho synovství, na něho dopadl stín moci jeho otce. Jako princ byl schopen zasáhnout a napravit křivdy, vrátit jinému čest a svobodu, zvrátit rozsudky. Přivtělením ke Kristu - křtem - se také stáváme Božími dětmi zvláštním způsobem. Stáváme se svým způsobem druhým Kristem, který je Synem Boha Otce od věčnosti. Boží dětství (synovství) v druhém významu nám totiž dává účast na Boží přirozenosti, činí nás schopnými spojení s Bohem, dává nám podíl na intimním společenství se svým Tvůrcem, v posledku věčné patření na Boha tváří v tvář. Boží dětství (synovství) v tomto druhém smyslu závisí na přijetí Kristovy výkupné oběti, na milosti, která z ní prýští. Záleží tedy na jednom každém z nás, zdali tuto milost, tuto nabídku a výsadu, která se nabízí všem, přijmeme. V tomto druhém smyslu tedy lidé nemusejí stav Božího dětství přijmout, je ale důležité vědět, že všichni lidé jsou k němu voláni, všichni jej mohou a mají vzít za své, neboť jde o nejvyšší dobro a cíl života.

Vztah tohoto dvojího Božího dětství, je velmi úzký a nerozdělitelný: První je předpokladem druhého; jedná se zde vlastně o určitou základní konkretizaci obecné teologické pravdy, že milost neruší přirozenost, ale naopak ji předpokládá, rozvíjí a přivádí k dokonalosti.

(Jan 10,9) Já jsem dveře. Kdokoli vejde skrze mne, bude spasen a bude vcházet i vycházet a nalezne pastvu.
(1Tim 2,1-6) Především pak žádám, aby se konaly prosby, modlitby, žádosti a díkůčinění za všechny lidi, za krále i za všechny, kdo jsou ve vysokém postavení, abychom mohli vést klidný a pokojný život ve vší zbožnosti a počestnosti; neboť to je dobré a vzácné v očích našeho Spasitele Boha, který chce, aby všichni lidé byli spaseni a došli k poznání pravdy. Je přece jediný Bůh a jediný prostředník mezi Bohem a lidmi, člověk Kristus Ježíš, který dal sám sebe jako výkupné za všechny na svědectví v patřičný čas.

Mimo Krista není spásy, není jiné cesty.
Hledejme odpověď, co je církev. Kristus říká Pavlovi: „Proč mě pronásleduješ?“ 
Kristus se tedy ztotožňuje s církví. Kristus = církev.

Je legitimní bavit se o tom, kdo všechno dneska je církev, ale nemůžeme zpochybnit, že církev je živoucí Kristus. A mimo Krista není spásy. Tedy tvrzení Cypriánovo, že mimo církev není spásy, je i v dnešní době naprosto biblické a opodstatněné, logicky vycházející z tvrzení Bible.

"Mimo církev (Krista) skutečně není spásy."
Jen úzkoprsost v chápání této pravdy ji dokáže zdeformovat do karikatury. To, co anonym myslel jako výsměch vůči ŘKC se obrátilo proti němu samotnému. Jen to dokazuje, jak málo zná Bibli, na které paradoxně staví.

Přestože mnozí z vás tvrdí "solla skriptura", jak málo z vás má opravdového Ducha, abyste chápali pravý význam toho, co je tam skutečně napsáno.


"Biblické zdůvodnění - Mimo církev není spásy" | Přihlásit/Vytvořit účet | 61 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Biblické zdůvodnění - Mimo církev není spásy (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Čtvrtek, 04. prosinec 2008 @ 10:44:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Oko, hezký článek.

Několik připomínek:

 - Spasení křesťanů není závislé na církvi, ale na Ježíši Kristu. Znám několik lidí, kteří byli nejdříve spaseni, pak teprve přišli do církve.  Tedy pokud církví označujeme to, co tím bible a lidé běžně označují. Zvlášť v době, kdy církve hlásají kdejaké blbosti a zvěst o spasení v Ježíši je běžně dostupná jsou případy spasení mimo církev častější a častější. Už jen tahle zběžná zkušenost mi říká, že výrok "mimo církve není spásy" není pravdivý.
(jasně, můžeš sem vkládat kličky typu: Ale ta zpráva se k nim dostala skrze církev ...)

 - Tisíckrát omílaná lež se stane pravdou jen pro zmanipulované lidi, kteří žijí pod duchovní mocností, co tu lež přinesla. Tvrdit, že "papež (Petr) je zárukou jednoty" tak může jen katolík, člověk "uvnitř" tohoto dogmatu. Člověk "z venku" vidí to ovoce "jednoty" trochu jinak - stovky let bojů ŘKC, neustálé vyhlašování nových a nových pravidel a skutečností, celé dějiny štěpení a nejednoty na blbostech a drobnostech, detailech učení.
  S každým dalším vyhlášením papeže se římskokatolická církev rozštěpí na další kusy. Takový stav se mezi lidmi běžně neoznačuje pojmem "jednota" nebo "záruka jednoty" a musím říci, že bych se divil, kdyby taková "jednota" někoho něčím lákala.


  Jinak máš pravdu s těmi pojmy. Dneska jsem už přesvědčen, že vložit do běžně používaných slov jiný obsah je primárním úkolem ŘKC. Tisíckrát omílaná lež se pro lidi pod mocí té lži stane pravdou.


  Je to jako v politice. Kdybys před 70 lety řekl o národně socialistické straně, že je "pravicová", všichni by se ti vysmáli. Po desetiletích masáže komunistů a médií už společnost běžně označuje "národní socialisty" za "extrémní pravici" a vnímá je jako protipól komunistů, extrémní to "levice" a téměř nikdo se nad tím nepozastaví. Objeví se třeba extrémně levicová "dělnická strana" a servilní novináři jí dají přívlastek "extrémní pravice". Dokonalý zmetek pojmů - politické pojmy pravice a levice bez obsahu, sloužící už jen jako nadávka či pejorativní označení.

  Stejné je to s katolíky. Typický je křest. ŘKC označila tímto pojmem jakýsi rituál provedený nad miminkem s politím vodou - pro většinu lidí je obsah tohoto pojmu právě tento svátostný rituál. Když pak uvěří a měli by se nechat pokřtít ve vodě, je to pro ně problém. Často trvá i několik let, než takovému člověku dojde, že po znovuzrození by měl svojí víru a příslušnost k nebeskému království vyznat i křtem.



Re: Biblické zdůvodnění - Mimo církev není spásy (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Čtvrtek, 04. prosinec 2008 @ 16:15:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Ale Petr, jehoz mysleni neni z ducha, ale z tela, je SATANEM.

Ve dvou evangeliich je pribeh o tom, kdy Kristus nazval Petra satanem a v obou techto evangeliich je tento pribeh uvedeny bezprostredne po tom, co Kristus nazval Petra skalou. Prvotni cirkev ocividne tyto dva pribehy vnimala jako pribeh jeden. Jako jedno velke varovani. Lec, RKC v dejinach nadhodnocovala vyznam jednoho pribehu a zapominala na pribeh druhy.

Po cela staleti byla cirkev zalozena na papezich, jejichzto smysleni nebylo z Boha, ale z lidi. Nebyla tedy stavena na Kristu, ale na Satanu. Po cela staleti RKC skrze papezstvi ovladal duch Antikristuv. Po ceůla staleti, neplatilo, ze kde je Petr, tam je i Kristus i spasa, ale kde je Petr, tam je satan.

Robert Merle napsal trilogii o Francii v sestnactem stoleti. Tam jedna rodina se rozhodla konvertovat od katolicismu k protestanstvi. Zena hlavy rodiny chtela rozhodnuti zvratiti a argumantovala: Mimo cirkev neni spaseni... Na to ji hlava rodiny odpovedela: Slyseli jste to rouhani? Mimo Krista neni spasa!

Tato scena se mi vryla hluboko do mysli.

S pozdravem demagog.



Re: Biblické zdůvodnění - Mimo církev není spásy (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Čtvrtek, 04. prosinec 2008 @ 16:47:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Prosím stručně shrnout podstatu článku.



Re: Biblické zdůvodnění - Mimo církev není spásy (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 04. prosinec 2008 @ 19:53:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Oko,

také věřím, že mimo Církev (Krista) není spásy, tedy myslím spásy znovuzrozených synů Božích (nemyslím spásu neznovuzrozených spravdelivých pohanů z Mt 25,31-46).

Pouze nevěřím, že tou církví je jen a pouze ŘKC.

Protože do skutečné Církve patří každý, kdo skutečně vírou přijal Ježíše jako Spasitele a Pána.

Do Církve tedy patří každý znovuzrozený člověk, bez ohledu na to, v které denominaci, nedenominaci nebo dokonce bludné sektě se nachází.



Re: Biblické zdůvodnění - Mimo církev není spásy (Skóre: 1)
Vložil: isim v Pátek, 05. prosinec 2008 @ 08:58:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Máš tu dobré myšlenky a důrazy. Připadá mi však, že toto pojetí církve a spásy, není u katolíků příliš jednotné, že se někdy i hodně liší. Že ne všichni mají takový postoj.

isim



Re: Biblické zdůvodnění - Mimo církev není spásy (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Pátek, 05. prosinec 2008 @ 13:47:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko, gratulujem. Napísal si pekný článok a aj pekne zodpovedal. Ja na všetko nestíham, a len tak z rýchlika niekedy sledujem. Priznám sa, že tie slovíčkárenie našich "priateľov z druhej strany" ma nedojímajú. Som presvedčený, že načša vierouka je o hodne dlhšie premýšľaná, premodlená, meditovaná. V našej koncepcii vysvetlenia Božieho zjavenia sa odzrkadlľujú vyvážene naozaj všetci veľkí duchovia cirkevných dejín počnúc apoštolmi, cez cirkevných otcov, a veľkých teológov stredoveku, i novoveku.
.
Myslím si však - a to si na jednom mieste vystihol - že aj keď sa citácia Cypriánova o spáse skrze Cirkve niekedy v minulosti citovala v užšom zmysle ako teraz, je to tým, že Cirkev hlavne súčasná, pochopila sám pojem Cirkvi oveľa širšie, než v minulosti. Vatikánsky koncil bol vlastne o sebauvedomení si Cirkvi. A tam jasne sa KC vyslovila, že Cirkev Kristova sa síce nachádza v KC, ale nielen v nej, takže máme so všetkými kresťanmi veľa spoločného, viac než si to uvedomujeme, aj keď to na GS a z tých nekonečných hádok a slovíčkárení tak nevidno.




Stránka vygenerována za: 0.47 sekundy