Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Maxim.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16158, komentáře < 7 dní: 241, komentářů celkem: 395051, adminů: 60, uživatelů: 5060  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 45 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska
·Medvedìv tvrdí, že západní termonukleární degeneráti znesvìcují køesťanství
·Proè volili evangelikálové Orbána
·23. dubna 2022 byl zvolen nový Výkonný výbor BJB
·Informace Sboru BJB v Jablonci nad Nisou o stavu ukonèení èlenství v BJB

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
108061757
přístupů od 17. 10. 2001

Nebezpečná učení: Mechanika vztahů v Nových náboženských hnutích
Vloženo Středa, 07. leden 2009 @ 11:27:07 CET Vložil: gojim

Charismatici poslal eleonora

Vata otázek a odpovědí.

Hledala jsem dlouho vhodné pojmenování pro proces, kterým lze nazvat dění v Nových náboženských hnutích-NNH- (skupiny v rámci Hnutí víry a mnohé jiné tzv. charizmatické skupiny AC, KS, JB apod.). Proces, který započne ve chvíli, kdy člověk vstoupí do některého takového společenství, které je možné typově do NNH zařadit. Zkoumala jsem, jestli jsou tyto procesy normální a přirozené, nebo nenormální a nepřirozené. Nemíním teď slovo nenormální, ve smyslu hanlivém, ale spíše ve smyslu vyjadřujícím neobvyklý či nepřirozený běh či vývin věcí. V církvi, která mnohdy nese na štítě deklaraci o tom, že není organizací, ale spíše organizmem. Pro vztahy mezi jednotlivými ovečkami mě však napadá spíš než nějaké citově podbarvené slovo, slovo MECHANIKA, tedy slovo přirozené tak pro fungování svalu, nebo stroje, nikoli však celého živého organismu.
Již při nebo po konverzi (či obrácení, znovuzrození) je člověk postaven do situace, která ho nutí ke členství v takové skupině. Jsi „námi“ obrácen, patříš k nám, bez nás duchovně zahyneš. Mnohdy duchovní euforie okamžiků, které prožil konvertita při svém znovuzrození, určuje jeho směr i členství, a to v četných případech až do konce života. Je to však jako kdyby si v porodnici, kde se člověk narodil, činili nárok na to, aby jim byl novorozenec nadosmrti zavázán a každý týden tam docházel a nechal si měřit a kontrolovat své metabolické procesy. Skupiny zaměřené na rychlou konverzi pomocí spontánní evangelizace se takto chovají a duchovní nemluvně nemá mnoho možností rozlišit, že porodnice není součástí jeho dalšího života, ale jen jeho epizodou.


Maelström

Další krok by spíš odpovídal překonání mezní hrany Poeova Maelströmu, než vykročení do nového života, ve kterém se znovuzrozený člověk začíná učit životu s Bohem. Mnohdy již od začátku člověk cítí, že kolem něho probíhají děje dosud neznámé a není si zcela jist, zda může všechny nazvat pozitivními. Je však unášen prostředím tak, že cítí, že nemá šanci se čemukoli postavit. A tak si v rámci kolektivního myšlení, které vytváří iluzi, že když je nás tu tolik, přece nemůžeme jít špatně, uklidní své svědomí a nechá se zcela pohltit novým prostředím. Člověk se stává pasivním konzumentem. Jako bych cítila množství nevole, které toto hodnocení vzbudí. Jak může být člověk pasivním konzumentem v tak emotivně nastaveném prostředí, které na první pohled hýří aktivitou a jeví známky bohatého duchovního života a pohybu? Připodobnění k Maelströmu nemá však podle mého mnoho slabin. Stejně jako u něho se život NNH odehrává na relativně malém prostoru a vykazuje silnou dynamiku pohybu jedním jediným směrem, směrem který zabraňuje komukoli se z něj vymanit a už vůbec jít jakýmkoli způsobem proti jeho směru. Dalším společným rysem je opět Mechanika. Pohyb v daném prostředí je určován mechanicky a stejně jako v Maelströmu, kde je každý pohyb mimo obecný pohyb víru (celku) potrestán cestou k rychlejšímu zániku.

Iluze aktivity

Při vstupu do NNH má člověk povětšinou velmi mnoho otázek a mě samotnou naplňovalo úžasem, že vůbec někde existuje koncentrováno tak velké množství odpovědí, na otázky tak mnohé i když mnohdy nepoložené. Postupem času však postupně má touha formulovat a pokládat otázky a být žádostiva odpovědí úplně odezněla. V postupném odeznívání mé touhy po poznání, jsem zjistila latentní úměru. Proud otázek a odpovědí však nepolevil. Plynul dál bez toho že by tyto otázky i odpovědi byly v tu chvíli aktuální. Jinými slovy velmi velkou část života NNH vyplňují otázky bez ohledu na to jestli se mezi účastníky nachází někdo, kdo by takové otázky chtěl formulovat a položit. Ba dokonce bez ohledu na to, jestli někdo takový druh otázek, či odpovědí potřebuje. Začalo být patrné, že velkou část těchto otázek a odpovědí vytváří toto prostředí samotné a naprosto samoúčelně. Nepamatuji se, že by některá otázka, či odpověď byla v mém životě tak zvláštní a jedinečná, že bych se mohla domnívat, že prostředí, kde jsem na ni obdržela jakous takous odpověď, bylo nějak výjimečné a že by mi jinde odpověděli na stejnou otázku hůře.. Takže jediná a největší otázka nyní zní. Jsou tyto otázky i se svými odpověďmi k něčemu ? A když ano, tak k čemu? Nevytváří jejich množství spíše iluzi aktivity?
Nechci zcela popřít výchovný, či nějakým způsobem přínosný vliv těchto otázek i odpovědí, vidím ho však spíše jako vedlejší produkt toho, že ve skutečnosti jsou tyto otázky pouze výplňovou hmotou sloužící hlavně k tomu, aby bylo možno poukázat na aktivitu společenství. Jinak řečeno jedná se opět o mechanický jev, který má vytvářet iluzi nějakého pozitivního a aktivního dění.

Obhajoba pohledu.

Jednou jsme jako nepočetná skupina zabloudili v lese a museli jsme několikrát dojít na stejné místo, abychom zjistili, že bloudíme pořád dokola a tak pochopit smutnou realitu. Byli s námi i teenageři, kteří v momentě kdy se začalo již šeřit malomyslněli a propadali panice a ani dospělí se nemohli pochlubit kdovíjak pozitivními pocity. Celá výprava se pak vydala napříč všem ukazatelům, které jsme do té doby chápali jako ukazatele vedoucí k cíli a zanedlouho jsme vyšli na známou cestu. Stejné pocity jsem měla i při otázkovém turné v charizmatických společenstvích. Kolikrát jsem slyšela to, či ono. Cesta stále dokola, ta samá místa ten samý mezník. Co tím chtěl básník říci? Co z toho mám použít, když v tom nenacházím nic nového, hybného. Není to náhodou slovo pro Fandu Vonáska, který je zde poprvé, ale co tu dělám já, když je to večer Fandy Vonáska, pro něhož je toto kázání? Nejsem tu také jen jako výplňová hmota tvořící zdání jednomyslného celku. Začínám malomyslnět. Jsem součástí mechaniky vztahů.(?)


Podobná témata

Etika

"Mechanika vztahů v Nových náboženských hnutích" | Přihlásit/Vytvořit účet | 39 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Mechanika vztahů v Nových náboženských hnutích (Skóre: 1)
Vložil: Eliana v Pátek, 09. leden 2009 @ 11:21:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
 Kdysi krátce po obrácení jsem v ve svém tehdejším sboru prožívala pro mě jedinečné duchovní zážitky a mimořádně láskyplné mezilidské vztahy. Dnes zjišťuji, že mnohé z mých zážitků a projevů lidí v této skupině, o kterých jsem si velice naivně myslela, že jsou naprosto výjimečné, byly dány obecnými zákonitostmi, dávno přesně popsanými odborníky z řad sociologů a psychologů...
Tehdy bych tomu nevěřila, nebyla to z mého pohledu sekta, ale dnes si myslím, že některé jevy, které jsou v sektách tak jasně viditelné pro ty, kdo jsou vně, jsou ve své latentnější formě mnohdy přítomné i v ostatních církvích. Liší se samozřejmě ve formě i v míře, tudíž i v míře destruktivního dopadu na život člověka.



Re: Mechanika vztahů v Nových náboženských hnutích (Skóre: 1)
Vložil: isim v Pátek, 09. leden 2009 @ 13:49:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Eleonoro,

jsou to snahy ovládat a udržovat v temnotě a nevědomosti.

Takto skutečná církev nefunguje. Boží lid má hledat pravdu a ne žít v iluzích.

isim



Re: Mechanika vztahů v Nových náboženských hnutích (Skóre: 1)
Vložil: nula v Sobota, 17. leden 2009 @ 12:14:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Sektářské praktiky jsou zobrazené ve filmu "Ježíš je normální! "



Stránka vygenerována za: 0.30 sekundy