Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 258, komentářů celkem: 429593, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 448 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Mikim
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116503110
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma
Vloženo Čtvrtek, 08. leden 2009 @ 13:23:01 CET Vložil: Olda

Úvod do křesťanství poslal oko

Co pro nás představuje kánon?

Upozorňuji, že v tomto článku se pokouším vyjádřit jen své osobní názory a dopředu uznávám, že nemusím mít ve všem pravdu, ale stojím proto i názory jiných.

Je docela zajímavým jevem, že ti, kteří nejvíce kritizují  praxi dogmat v ŘKC, si stejně tak vytvářejí dogmata vlastní. Např. „sola skriptura,“ „sola fidei“ apod. Z tohoto úhlu hodnotí  potom i postavení jednotlivých částí Bible – kánonu, jako nedotknutelné.


Určitě se zde všichni shodneme na tom, že dnešní obsah Bible je dostačující k naší spáse. Ale je skutečně úplný i z historického hlediska? Kam až sahá jeho neměnitelnost?

Tato debata je sice jenom akademická, ale může se klidně stát realitou. Na počátku formovala víru a život křesťanské komunity živá tradice. Po smrti apoštolů křesťanské komunity určily, které knihy tato živá tradice předala a fixovala v "Písmu".

Od té doby se tyto knihy staly jednou provždy nediskutovatelným základem křesťanské víry, nakolik obsahují dějinné zjevení, předané božskou autoritou (Ježíšovou) od apoštolů. Nový zákon se dostal vedle, ba dokonce nad knihy Starého zákona, a tak vznikla naše "Bible".

Abych předešel vlně protestů, odvolávajících se na (Dt 4,2)
Ke slovům, která vám přikazuji, nic nepřidávejte a nic z nich neubírejte, ale zachovávejte přikázání Hospodina, svého Boha, jež vám přikazuji….upozorňuji, že se konkrétně vztahují na zákony, které Hospodin dal Mojžíšovi (Dt 4,1).

Zrovna tak závěr Janova Zjevení platí v kontextu pro Janovo Zjevení.  (22,18-19)
Já dosvědčuji každému, kdo slyší slova proroctví této knihy: kdo by něco přidal k těmto věcem, tomu Bůh přidá ran zapsaných v této knize.  A kdyby někdo ubral ze slov knihy tohoto proroctví, Bůh odejme jeho díl z knihy života a ze svatého města a z těch věcí, které jsou zapsány v této knize.

Ale ani tak nemůže být žádné řeči o svévolném měnění smyslu Písma, přidáváním, či ubíráním části textu.
Ale co když se třeba najde další prokazatelně Pavlův dopis? Víme, že napsal více dopisů, než se dochovalo.

Je opravdu kánon Písma v takovém případě nedotknutelný?
Já se domnívám že ne, protože kánon Bible stanovila církev Římskokatolická (r.393), měla by mít také právo ve světle nových poznatků ho změnit, tedy rozšířit. (Mt 18,18)
Amen, říkám vám, že cokoli svážete na zemi, bude už svázáno v nebi, a cokoli rozvážete na zemi, bude už rozvázáno v nebi.  

Zrovna tak víme, že existovaly části Starého zákona, v Ježíšově době ještě známé, které se ale nedochovaly. Co když se někde v Kumránu zase vynoří? Jak se k nim postavíme?


"Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma" | Přihlásit/Vytvořit účet | 39 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Čtvrtek, 08. leden 2009 @ 13:45:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Já se domnívám že ne, protože kánon Bible stanovila církev Římskokatolická (r.393), měla by mít také právo ve světle nových poznatků ho změnit, tedy rozšířit.

Ja myslim, ze tahle formulace je ponekud zavadejici. Ty koncily z konce 4. stoleti spise jen uznaly vysledek vyvoje predchozich ctyr stoleti, nez aby skutecne nejak zavazne urcovaly kanon. Jako prirovnani bych asi pouzil tohle: kdyz se dnes zeptate literarnich kritiku, co patri mezi poklady svetove literatury, tak vam kazdej kritik napise rekneme sto titulu. Mezi nima bude na 90% prunik a ten prunik bude predstavovat "kanon evropske literatury". Bylo by ale samozrejme smesne, kdyby kritici zacali tvrdit, ze ten kanon je vysledkem jejich rozhodnuti. Samozrejme ze ne: kazde dilo se do te literarni pokladnice prosadi svou vlastni kvalitou a ty stejne knizky by patrily k tomu nejlepsimu z evropske literatury, i kdyby zadny literarni kritici neexistovali.

Zrovna jsem ted cetl jednu studii na tohle tema (od Bruce Metzgera), z nehoz tohle celkem jasne vyplyva. Navic tu byly pomerne zretelne rozdily mezi vychodem a zapadem. Podle Metzgera mel vychod mnohem lepsi cit pro uroven a kvalitu jednotlivych spisu a mel lepsi schopnost rozlisovat. Zapadni krestanstvi bylo naopak mnohem vic motivovano takovym cernobilym videnim, ze tohle se bud smi cist nebo nesmi cist. Moudrost na vychode versus moc na zapade, kdyz to trochu zjednodusim.

Rekl bych, ze je rozhodne naivni se domnivat, ze kdyz by nejaka cirkev (jedno jestli RKC nebo jina) od zejtrka zmenila kanon, tak ze by se hned krestanstvo postavilo do late a zmenilo hned svuj usus. To je prave ono: Duch vane, kam chce, a to rozlisovani kanonicity se svym zpusobem deje (stejne jako v tech prvnich trech - ctyrech stoletich) spontanne v dusledku kazdodenniho zivota cirkve.

Aviaf



Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Čtvrtek, 08. leden 2009 @ 14:34:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím, Oko!

Pokúsim sa iba nahlas premýšľať. Myslím, že koľko teológov, toľko by bolo názorov na túto vec. Dnes by zrejme nikto mimo KC neprijal knihu, ktorú by ona prijala do kánonu Biblie... A myslím si, že je na to KC dosť múdra, aby to nerobila, nech by sa objavilo na obzore čokoľvek. V záujme pokoja a jednoty by asi bolo najrozumnejšie urobiť nejaký spoločný konsenzus aj s inými. Ale aj tak sa mi to zdá fantázia, pretože by sa vždy našla vplyvná osoba, ktorá by si doterajší status Biblii vysvetlila "prozreteľnostne", a teda zdôvodňovala by to tak, že zrejme úmyselne Pán chcel, aby sa táto kniha vtedy nenašla a pod...  A veru, bolo by naozaj veľké riziko dnes čosi pridávať, viem si predstaviť tie problémy. Ked sa naapr. Luther  zahrával s myšlienkou vylúčiť niektoré knihy z Nového zákona, ktorý sa sž skoro celé tisícročie už používal, museli ho dosť presviedčať jeho priatelia, aby to nerobil... Zrejme tiež cítili vo vzduchu ten precedens, ktorý by tým mohol vzniknúť...

Teda ak by som mal odpovedať na tebou položenú otýzku ohľadom nedotknuteľnosti súčasného kánona Písma, odpovedal by som asi tak, že teoreticky by sa čosi mohlo zmeniť, ale prakticky to dnes urobiť, bolo by veľké riziko a zrejme nemúdre.





Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 08. leden 2009 @ 20:03:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jedná se o to, že sám Pán Ježíš se odvolává na místa Starého zákona, která neznáme.


Normal 0 21 false false false CS X-NONE X-NONE (J 1,44) Filip našel Natanaele a řekl mu: "Našli jsme toho, o kterém psal Mojžíš v Zákoně a proroci - Ježíše, syna Josefova z Nazaretu!" (J 5,46) Kdybyste totiž věřili Mojžíšovi, věřili byste i mně; neboť on psal o mně. Neznáme místa, kde by Mojžíš, nebo proroci mluvili o Nazaretu.

(Mt 2,23) Když tam přišel, bydlel ve městě zvaném Nazaret, aby se naplnilo to, co bylo řečeno skrze proroky - že bude nazván Nazaretský.   (Mt 4,13-15) Opustil Nazaret a přišel bydlet do Kafarnaum u moře, v krajinách Zabulón a Neftalí,  aby se naplnilo to, co bylo řečeno skrze proroka Izaiáše:  "Země Zabulón a země Neftalí, při cestě k moři, za Jordánem, Galilea pohanských národů:   V Izaiáši, jak ho známe, není ani zmínky o tomto výroku.



Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: vnd v Čtvrtek, 08. leden 2009 @ 21:31:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když si kde kdo sám přidává "zaručené" věci, to by se dalo překousnout. Když je ale někomu silou nutí jako nezbytnou součást víry, tak to pěkně zasmrádá. Sola skriptura je dobrá "pomůcka" jak nezabřednout do různých výmyslů a nádstaveb.



Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 09. leden 2009 @ 08:15:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Zrovna tak víme, že existovaly části Starého zákona, v Ježíšově době ještě známé, které se ale nedochovaly. Co když se někde v Kumránu zase vynoří? Jak se k nim postavíme?--
 
Myslím,že do Bible by se těžko dostalo,protože by to u řady lidí v církvích způsobilo zmatek.Jedním z hlavní nástrojů se kterými církve (i sekty)  pracují je totiž vytváření pocitu jistoty v člověku,že se může o něco pevného opřít na něco 100% spolehnout  v tomto případě na knihu prohlášenou za Boží slovo.  

 
Ono třeba se znovunašlo tzv. Tomášovo evangelium soubor tradovaných Ježíšových výroků,který je podle některých indícií starší než NZ evangelia,v ranné církvi bylo toto evangelium dobře známe a rozšířené  i tzv. církevní Otcové zněj citovali ,později bylo zapomenuto některými kritizováno ,dneska tam některé věci církvi nevoní protože ukazuje jiný pohled na tradiční staleté výklady.         



Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: Nemesis v Pátek, 09. leden 2009 @ 12:13:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jsem pro rozšíření a uznání, pokud to neodporuje nynějšímu Písmu.



Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Pátek, 09. leden 2009 @ 17:46:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj oko.

  Už jsem tu jednou psal, že nejsem přímým zastáncem Sola Scriptura, že ale toto pravidlo považuju za velmi dobré a užitečné i nyní a velmi nezbytné ve své době vzniku (kdy celému známému světu vládlo náboženství soch, obrazů a pověr a bylo potřeba rozlišit Pravdu). A psal jsem, že jsem vděčný za tradici církve.


  Třeba když církev řešila, jestli si křesťané mohou vyrábět a uctívat modly. To je docela zajímavé místo dějin. Část církve, si zvolila výrobu a uctívání model, část církve (mezi nimi byli i naši tehdejší slovanští předkové) byla proti uctívání model. Hlasovalo se o Pravdě a zvítězil názor, že křesťané mohou modly vyrábět a uctívat.

  Dnes se na tuhle část můžeme dívat s nadhledem. Pro nás křesťany je už to, že církev řešila tuto otázku tak, že napomínala ty, co likvidovali modly nebo hlasovala o tom, jestli modly mají být, nebo ne a ne tak, že by napomenula ty, co si modly vyrábějí, dostatečným znamením co asi byla tehdejší nevěsta a co nevěstka. O pravdě se hlasovat nedá.

  A navíc celá ta staletá tradice dává jednoznačné odpovědi na otázky okolo model v křasťanství. Stačí se podívat na ovoce náboženství soch, obrazů a pověr a na ovoce církví, které modly odmítly. To je důležité a jednoznačné znamení a rozlišení.


  Pokud jde o kánon, myslím, že by záleželo na tom, co by se našlo.

  Pokud by se našel ztracený čtvrtý dopis apoštola Jana o Nanebevzetí Královny Nebes s následným zjevením Neposkvrněného Početí, byl by bezpochyby velmi brzo zařazen do katolického kánonu bible (a ani by nevadilo, že originál byl napsán v latině).

  Pokud by se našel ztracený čtvrtý dopis apoštola Jana do Pergamonu, kde by byly precizně popsány skutky Nikolaitů s podrobným příkazem, jak s nimi zacházet, nejspíš by do římsko-katolického kánonu zařazen nebyl.






Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: isim v Pátek, 09. leden 2009 @ 20:51:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Osobně bych byl také pro rozšíření nebo přidání některých knih. Nebo třeba o doporučení některých děl, některých služebníků.

- Ale zřejmě by to také přineslo další velké spory mezi křesťany.

isim



Stránka vygenerována za: 0.38 sekundy