Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 158, komentářů celkem: 429684, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 433 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116561707
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Očistec II
Vloženo Středa, 11. únor 2009 @ 19:43:42 CET Vložil: Olda

Katolicismus poslal Nepřihlášený

Ještě něco k očistci.

Nauka o očistci působí obtíže katolíkům, kteří, aniž by si to možná uvědomovali, jsou ještě pod vlivem lidové „představivosti“, která - a to znovu zdůrazňujeme - nepatří k dogmatické nauce o očistci. Těmto katolíkům chceme ukázat způsob, jak pochopit očistec, který je po našem soudu plně přijatelný. My katolíci věříme z víry, že očistec existuje; zamyslíme-li se ale hluboce nad lidskou zkušeností, uvědomíme si, že je naprosto rozumné, aby očistec existoval. Trojjediný Bůh je nekonečnou svatostí a čistotou a jedině svatá a čistá bytost může hledět na Boha a navázat s ním tak hluboký vztah, jaký má syn vůči otci. Proto Písmo praví, že žádný člověk nemůže vidět Boha a zůstat naživu: člověk je totiž hříšník a nemohl by předstoupit před nekonečnou svatost Boha, aniž by jí byl tak řečeno „sežehnut“. Odtud plynul strach „vidět Boha“ (Ex 20, 18-19), který má židovský lid, který si je vědom, že je lidem hříšníků. Proto jsou nazýváni „blaženými“! ti, kdo mají „čisté srdce“, neboť „uvidí Boha“ (Mt 5, 8).

Z toho plyne, že duše, která se odděluje ve smrti od těla, musí být - aby mohla být připuštěna k blaženému patření na trojjediného Boha - dokonale čistá, tedy zbavená všech forem sebelásky a sobectví, všech špatných náklonností a sklonu k hříchu, všeho nezřízeného přilnutí k tvorům a vší poskvrny hříchu. Lidská osoba, i když umírá v Boží milosti, tedy ve víře, naději a lásce, a je tedy ve společenství s Kristem a v lásce Otcově, s sebou přesto nese zbytky skvrn, které v ní zanechaly těžké hříchy, i když byly odpuštěny prostřednictvím svátosti smíření.

Ve skutečnosti se každý člověk, i křesťan, který je navyklý žít v milosti Boží, dopouští ve svém životě mnoha lehkých hříchů, to znamená hledání sebe sama, vlastního pohodlí a zájmů; lenosti v dokonalém plnění vlastních povinností; marnivosti v touze po zdání, ovládání druhých a prvenství; neschopnosti milovat druhé a sloužit jim; pýše; tvrdosti srdce v posuzování druhých; nedostatku pochopení a soucitu s jejich utrpením a potřebami; ale i v nepřiměřeném lpění na pozemských statcích, rozkoších a radostech a neschopnosti zříci se jich, i když je toto zřeknutí nutné vzhledem k lásce a službě Bohu a prospěchu druhých; v navyklé polovičatosti, s níž žijeme křesťanský život bez skutečného nasazení, spíše ze zvyku a protože se to od nás očekává, než ze skutečné a hluboké lásky k Pánu.

Tak předstupuje křesťan na konci života před Boha s těžkým břemenem lehkých hříchů a zbytků a skvrn, které v něm zanechaly odpuštěné smrtelné hříchy. Jistě by je mohl smazat akt dokonalé lásky; ale kdo je schopen takového aktu než jen ten, kdo žil ve svém životě v lásce, tedy ve stálém a úplném darování sebe sama Bohu a bratřím, v heroicky přijímaném utrpení, v oběti sebe sama, která by zašla až k mučednictví? Tak vidíme, že je nutné, aby duše prošla intenzivním a hlubokým očištěním, než bude moci hledět na Boha: stav očišťování, kterým je právě očistec tedy nemůže neexistovat.

Ale jak k tomuto očištění dochází? To nevíme. Druhý lyonský a Florentský koncil hovoří o „očistných trestech“ (poenis purgatoriis), které mohou ulehčit přímluvy živých věřících; ale neříkají v čem tyto „tresty“ spočívají. Druhý vatikánský koncil říká jen to, že se někteří zesnulí věřící očišťují (purificantur) a že církev za ně přináší „své přímluvy“ (Lumen gentium 49-50). Mnozí církevní otcové a mnozí teologové tvrdí, že k očištění dochází prostřednictvím „reálného“ ohně, ale to není pravda víry a nenáleží to tedy ke katolické nauce o očistci. Snad je možno se jistým způsobem přiblížit tajemství očištění, zvážíme-li, že v soudu, který následuje po smrti, si lidská duše plně uvědomuje svou nečistotu a současně i nekonečnou svatost Boží: na jedné straně cítí, že Bůh je svrchované štěstí, po němž touží celou svou silou; na druhé straně cítí, že se nemůže spojit s Bohem, protože ji vzdaluje jeho svatost. Touha spojit se s Bohem pak představuje pro duši mimořádně bolestný trest. Ten je tím těžší, čím více duše zakouší velikost a šíři svého stavu nečistoty, a tedy i vzdálenosti od Boha: tím více pociťuje rozpor mezi vlastním bytím a Bohem, čím více si uvědomuje své oddělení od Boha, po němž svrchovaně touží, způsobené vlastní vinou.

Tato bolest z oddělení od Boha je očistným trestem, protože je jako oheň, který v duši ničí to, co ji drží vzdálenou od Boha, tedy zbytky hříchu, tendence ke zlému a lehké hříchy, které jsou v ní přítomny ve chvíli smrti. Nejde tedy o trest, kterému by se duše chtěla vyhnout. Přeje si naopak, aby byla očištěna, aby mohla být připuštěna k hledění na Boha, a proto s radostí přijímá, aby v ní oheň Boží svatosti zničil to, co jí brání vstoupit do nekonečné blaženosti. Ve skutečnosti, je-li stav očištění pro duši dosti bolestným trestem, je vždy mírněn radostí, že bude navěky spasena, a jistotou, že se stále více přibližuje chvíli, kdy bude moci hledět Bohu tváří v tvář. Tak duše, zatímco roste v lásce, žije v naději na věčné štěstí.

Je proto hluboce mylné uvažovat o očistci jako o jakémsi „zmírněném“ pekle a každé „zpekelnění“ očistce, k němuž občas dochází nebo docházelo v lidovém kázání nebo lidové „představivosti“, je třeba odvrhnout. Duše ve stavu zavržení (pekla) totiž žije z nenávisti k Bohu a z přilnutí k hříchu; a zvláště žije v zoufalství, protože ví, že stav jejího zavržení se nikdy nebude moci změnit. Duše ve stavu očištění (očistce) však žije v lásce a touze po Bohu, a jejím nejhroznějším utrpením je právě skutečnost, že ji Boží svatost vzdaluje a tak očišťuje od břemene jejích hříchů; žije v jistotě, že je spasena, a v naději, že její očistný trest bude mít svůj konec a bude moci být připuštěna k hledění na Boha; žije v radosti, že Bůh si ve své lásce přeje očištění, aby ji učinil více hodnou podílet se na Jeho nekonečné radosti.

Jistou analogii očistných trestů můžeme shledat ve zkušenosti křesťanských mystiků, kteří nebyli povzneseni k dokonalé jednotě s Bohem jen čistě Boží milostí, ale poté, co prošli velkými a nevýslovnými utrpeními, která svatý Jan od Kříže nazval „temné noci“ smyslů a ducha: utrpeními, která je očistila až v největší hloubce ducha ode všeho, co se v nich stavělo proti spojení s Bohem a Jeho láskou. Počínaje svatou Kateřinou Janovskou (1447-1510), velcí mystici, jako svatá Tereza z Ávily, svatý Jan od Kříže, svatá Veronika Giuliani, viděli ve svých bolestných mystických zkušenostech cosi podobného očišťování v očistci. Jde však o intuice, jež, jakkoli mohou být hodnotné, tvoří součást lidské zkušenosti, zatímco očistec je skutečností, která lidskou zkušenost překračuje a tvoří součást neproniknutelného Božího tajemství. Pravdou zůstává, že pro správnou představu o očistci je třeba vzít v potaz Boží svatost a rány, jež hřích zasazuje lidské osobě, jejichž závažnosti si lidé nejsou vědomi, snad s výjimkou mystiků, kteří si je v jisté míře uvědomují. Ve skutečnosti je očistec zahrnut ve vůli Boží lásky očistit člověka, aby byl učiněn hodným podílet se na jeho radosti, ale i v lásce člověka k Bohu. Protože si člověk přeje hledět na Boha, cítí, že se tak nemůže stát, aniž by se dokonale očistil, a proto se rád dává očistit ohněm lásky.

http://www.teologicketexty.cz/casopis/2002-2/Ocistec.html

"Očistec II" | Přihlásit/Vytvořit účet | 26 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Očistec II (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Čtvrtek, 12. únor 2009 @ 19:29:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
,,Ak vyznávame svoje hriechy, On je verný a spravodlivý, aby nám odpustil hriechy a očistil nás od všetkej neprávosti,,.1J1...

Boh nám odpúšťa všetky naše hriechy a očisťuje nás od všetkého preto sme v Božích očiach čistí a dokonalí. Kedže katolicka cirkev neverí v pravdu Božieho slova vymýšľa dodatočnú čistiareň, očistec apod.
,,Slovo o kríži je totiž bláznovstvom tým, čo hynú, ale nám, ktorí dosahujeme spasenie, je mocou Božou,,1kor1.

Každý kto neverí slovu o kríži je ťažké uveriť že spása je definitívne vyriešená. Ľudia v RKC nie sú vedení k spáse ale k cirkvi a dobrým skutkom, preto im je slovo o kríži pohoršením a bláznovstvom. Tým že neveria musia si ku Kristovým zásluhám niečo pridať, napr. očistec, skutky, zásluhy, modlitby, svätých...tým ale degradujú Krista a v konečnom dôsledku mu hovoria, že Jeho zásluha a obeť je nedostatočná.
ivanp




Re: Očistec II (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 15. únor 2009 @ 19:59:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Komentáře jsou krásnou ukázkou toho, jak se od Ivana odrážejí jakékoli argumenty, jako hrách od zdi.
Mají oči, nevidí...



Re: Očistec II (Skóre: 1)
Vložil: isim v Pondělí, 16. únor 2009 @ 18:59:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
S očišťováním, nebo i posvěcením života mohu souhlasit, avšak nauka o očistci je, řekl bych, určité nepochopení.

Pro naše spasení však toto není až tak podstatné.

isim




Re: Očistec II (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Pondělí, 23. únor 2009 @ 18:59:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

V této diskuzi o očistci, jsou krásně vidět dva póly, přičemž oba názory jsou pravdivé (Ivanp i katolíci). Pouze každý ten pól hovoří o jiné stránce věci.

Ivanp zdůrazňuje objektivní dílo Pána Ježíše na kříži. Z tohoto pohledu jsou kompletně všechny hříchy věřících v Krista plně odpuštěny a proto jsou již nyní věřící navěky spaseni a mají věčný život již od okamžiku svého znovuzrození.

A katolíci zase mluví o subjektivní stránce věci - a i když jejich pojetí očistce je nebiblické, přesto je základ jejich učení o očistci biblický.

Pravda je taková, že před Bohem Otcem jsou věřící naprosto očištěni, a to až do takové míry čistoty a ryzosti, jakou má Ježíš Kristus, resp. přímo Kristus sám, je naší čistotou, svatostí, spravedlností (1Kor 1,30), pokorou a všemi ostatními myslitelnými duchovními věcmi, protože "Jaký jest On, takoví i my jsme na tomto světě" /v Božích očích, skrze Kristovo dílo/ (1Jan 4,17), proto také máme bezpečnou naději pro Den soudný, protože "na soud nikdy nepřijdeme" (Jan 5,24).

To však neznamená, že když nebudeme souzeni před Bohem Otcem, kde se bude jednat o věčné zatracení nebo o záchranu, že nebudeme souzeni vůbec. Všichni praví věřící totiž stanou před soudnou stolicí Kristovou (2Kor 5,10-11), kde každý vezme svou ODPLATU, podle toho, co působil ve svém fyzickém těle - buď DOBRÉ nebo ZLÉ. Jestliže věřící činil Otcovu vůli, vezme DOBRÉ - tedy odměnu ve formě Království Krista na zemi, trvající 1000 let (Mt 7,21-23 // Zj 20,1-6). Jestliže věřící žil v těle, nečinil Otcovu vůli a má nevyřešené hříchy, vezme jako odplatu svých činů ZLÉ, nevejde do výše jmenovaného Království a bude si muset odpykat svůj trest (to ZLÉ) v Gehenně, kde bude dočasně trpět, dokud nazaplatí všechny sé nevyřešené dluhy.

Přestože před Bohem (Otcem) nemá již ve svém postavení, do kterého ho uvedl Kristus, ani jeden hřích, ani jednu, tu nejmenší představitelnou poskvrnku (a proto je před Bohem navěky spasen a navěky dokonalý - Žd 10,14) tak před Pánem Ježíšem Kristem a před Jeho soudnou stolicí bude souzen jeho skutečný stav, ve kterém žil na zemi. Pokud hřešil, nežil v duchu, a proto jeho dílem byla jen sláma, seno a strniště, bude spasen, avšak tak, jako skrze oheň (1Kor 3,11-15). Druhá smrt ho bolestně zraní, přestože ho nepohltí navěky (Zj 2,11). Vítězům však druhá smrt neublíží vůbec (Zj 20,6). Nad nimi nemá ani trochu moci.

V otázce své věčné spásy věřící spoléhá pouze na Kristovo dílo, kterému UVĚŘIL. V otázce své spásy pro Království však může spoléhat pouze na své dílo (Filipenským 2,12-13) ve spolupráci s Boží milostí, tedy na skutky víry, vykonané v Duchu svatém.

Je Kristovo dílo, skrze něž jsme věčně spaseni, ale je i naše dílo, skrze něž vstupujeme do Království (2Pt 1,10-11), jež konáme tak, že skrze moc Ducha svatého vyšíváme svůj čistý a skvoucí kment na svatbu Beránkovu, a "ten kment jsou spravedlivé skutky svatých" (Zj 19,7-8). V tomto našem díle jsou rozhodující naše SKUTKY (Zj 3,1-5). Avšak POZOR!!! Naše dílo s věčnou spásou NEMÁ NIC SPOLEČNÉHO!!! Kdo by to tvrdil, stále zůstává pod Zákonem a v judaismu, resp. v jeho křesťanské modifikaci. Nezná Evangelium milosti.

Ti však, kdo přijali pravé Evangelium Pravdy, se mohou navěky radovat neutuchající radostí v Pánu (Filipenským 4,4). Musí však zůstávat v bázni Páně ("veselte se s třesením" - Žalm 2), protože každý věřící nakonec vezme svoji odměnu nebo trest (Kol 3,23-25). A Písmo nazývá tento soud všech věřících před soudnou stolicí Krista "hrůzou Páně" (2Kor 5,10-11), přestože se zde nejedná o věčné zatracení.

V souvislosti s Královstvím musíme žít v bázni Páně (1Kor 2,3), v souvislosti se věčnou spásou se však můžeme navěky radovat, chválit Pána a děkovat Mu. Nic více pro ni udělat nemusíme a ani nemůžeme.







Stránka vygenerována za: 0.38 sekundy