Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 563 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116487465
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: NÁBOŽENSTVÍ A TEN DRUHÝ - Rav David Rosen
Vloženo Čtvrtek, 05. březen 2009 @ 21:04:37 CET Vložil: Olda

Služba bližním poslal Nepřihlášený

(RAV DAVID ROSEN, PŘEDNÁŠKA ZE SEMINÁŘE PÝCHA A PŘEDSUDEK - MEZINÁBOŽENSKÉ SBLÍŽENÍ)
Tématem mé přednášky je židovská věrouka ve vztahu k „jinému“. Nevím, kdo vybral za motto našeho semináře „Pride and Prejudice“, ale podle mého názoru je velmi zdařilé. Každý, kdo si vypůjčí tento výrok Jane Austenové, zajímavě naráží na napětí mezi dílčí identitou a univerzální odpovědností. Bylo by nesprávné a naivní se domnívat, že někdo může existovat bez tohoto napětí. Neboť jako jedinci máme individuální identitu. A kladné sebehodnocení požaduje také určitý stupeň pýchy, hrdosti. Je v tom ale také nebezpečí, že tato hrdost povede k aroganci, jež nás může vzdálit ostatním. A tak je zde trvalý a základní lidský rozpor.

Každé náboženství má své poselství a specifické sebepojetí, díky němuž se považuje za důležité. Proto hrozí, že v každém náboženství, snad dokonce obzvláště v náboženství, se projeví nesnášenlivost a úzkoprsost. Ale je také pravda, že všechna naše náboženství, jistě všechna naše abrahamovská náboženství, a já půjdu ještě dál, že všechna velká světová náboženství, mají univerzální vizi a pocit odpovědnosti.

Všechna náboženství mají tedy svou specifickou identitu, ale také univerzální odpovědnost vůči lidem. Pravé umění spočívá v tom, dokázat udržet rovnováhu mezi těmito dvěma faktory: Na jedné straně si zachovat vlastní identitu a současně být otevřený bližnímu.

Podíváme se nyní na židovské učení, a zaměříme se na zásady a učení požadující univerzální odpovědnost. První a základní zásadou judaismu je to, že základem Tóry je kniha Genesis. Pochopení přirozenosti lidské bytosti v Genesi se zakládá na pochopení přirozenosti Boží, jež je ve svém kontextu revoluční. Známe abrahamovskou revoluci, nikoli revoluci monoteismu, víry v jednoho Boha, nýbrž etického monoteismu.

Tento koncept vychází z představy Boha mravnosti a mravního smyslu stvoření, mravního smyslu existence, a proto účelu lidského rodu v mravnosti. Každopádně to tvoří základ konceptu, který najdeme v Genesi. Je zde například řeč o člověku, který byl stvořen k obrazu Božímu: Tato božská kvalita, chápaná různými komentátory různým způsobem, je viděna v lidské schopnosti rozlišovat mezi dobrem a zlem a chovat se mravně. To, že božská kvalita je v každém člověku, dělá lidský život nedotknutelným. Tak rabbi Akiva, mudrc z 2. století, řekl: „Milovaný, jedinečný pro Boha, a proto milovaný ve stvoření je člověk, stvořený touto zvláštní kvalitou k obrazu Božímu.“ Řekl také: „Každé prolití krve znamená dotknout se samého svatého Boha.“ – Zmenšuje totiž Boží obraz ve světě.

Tuto představu přijala i halacha, učení o zákonech: Mišna v ústní tradici 2. traktátu Sanhedrin říká, že soudci musí varovat svědky před následky jejich výpovědí. Musí je varovat, aby své svědectví neřekli ani v tom nejmenším nesprávně. Mohlo by to totiž vést k tomu, že by odsoudili nevinného za nejtěžší zločin, a to by bylo stejné, jako kdyby byl zabit celý svět. Lidský život je něco, co nemůže být nahrazeno, neboť každý člověk je stvořen jako osoba. A v rámci tohoto osobního stvoření se zdá, že je stvořen právě tak s mužským, jako s ženským rozměrem.

Midraš objasňuje, že teprve po stvoření člověka od sebe bylo navzájem odděleno mužské a ženské. Původní Adam je právě tak mužský, jako ženský. Proč tedy Bůh stvořil samotného Adama, když všechny ostatní tvory v Genesi stvořil jako mužské a ženské – a když se tak jako tak dále vypráví, že jednoho tvora Adama rozdělil na muže a ženu? Proto, aby byl podtržen mimořádný vztah, jednota mezi mužem a ženou. A proč se potom jedná o stvoření individuálního jedince na začátku? Mišna na to odpovídá: Protože je nám zde sděleno morální poselství, že každý člověk je celým lidstvem, celým světem. Proto zničení jednoho člověka znamená zničení celého světa. A naopak – když zachráníš jeden život, je to, jako bys zachránil celý svět. Takovým způsobem je zde kladen důraz na mimořádný význam lidského života.

Zajímavá je také známá diskuze, nacházející se ve dvou jiných midraších: Dva velcí mudrci rabi Akiva a Ben-Azaj diskutovali o tom, co je největší zásadou židovství, podle níž mají Židé řídit své chování ve společnosti. Rabi Akiva říká: Je to přikázání „miluj svého bližního jako sám sebe“. Ben-Azaj říká: „Na to si dej pozor, protože víš právě tak dobře jako já, že to může být nebezpečné. Existuje důležitější zásada: „Toto je rodokmen Adamův. Když Bůh stvořil člověka, stvořil ho k obrazu Božímu.“ To je proto, abys nemohl říci: „Protože se mi vysmívají, budu se vysmívat svému bližnímu, protože jsem pronásledován, budu pronásledovat svého bližního.“

Midraš to vykládá takto: Vždy hrozí nebezpečí, že někdo ze svých subjektivních zkušeností udělá kritérium pro lidské chování. Mohl by například říci: Rozumím přikázání „miluj svého bližního jako sám sebe“ tak, že toto přikázání míní, že mám se svým sousedem jednat tak, jako jedná on se mnou. Když se mnou jedná špatně, budu s ním jednat také špatně. Když se o mě nikdo nestará, když jsem v nouzi, proč bych se já měl o někoho starat? Postoj „jak ty mě, tak já tobě“ je morálně destrukční. Proto musíme zdůraznit, že lidský život a lidská práva jsou svaté, nezávislé na tom, jak se jednalo s tebou, nezávislé na tvých osobních prožitcích.

Podle výpovědi Ben-Azaje je každý skutek podcenění a ponížení člověka také skutkem podcenění a ponížení Boha.

Židovské sebepojetí vychází z toho, že smlouva mezi Bohem a člověkem tu byla už dlouho před Abrahamem a tedy i dlouho před Izraelem. Po potopě uzavřel Bůh smlouvu s Noem a jeho dětmi. To znamená, že tuto smlouvu uzavřel s celým lidstvem. Smlouvou se míní dvojstranný proces: Na jedné straně tato smlouva zavazuje Boha, že nebude chtít zničit svět. Na druhou stranu se od lidí očekává, že budou žít v zásadě mravným životem. Existuje sedm Noachických příkazů. Všechno to jsou morální zásady. Z židovského pohledu je každý, jehož život odpovídá Noachickým zákonům, spravedlivý. Pro svůj podíl na budoucím světě, pro to, co křesťané nazývají vykoupením, už nepotřebuje žádné další zlepšení, nemusí se stát Židem a nepotřebuje dělat už nic jiného.

Dobrý Nežid je ten, kdo dodržuje těchto sedm přikázání, člověk, který uznává rodičovství Boží. Ten, kdo přinejmenším uznává, že za stvořením stojí vyšší moc, moc mravnosti, jež od nás požaduje mravní jednání. Podle judaismu má takový člověk podíl na budoucím světě. Skutečnost, že Boha zná celé lidstvo, poukazuje na to, že každá lidská bytost je Bohu drahá. V talmudickém traktátu Sanhedrin je citován rabi Meir, žák rabi Akivy, jenž říká: „Nežid, který studuje Tóru, je roven veleknězi.“ A midraš Tanja debe Elijahu vykládá k žalmu 132 „tvoji kněží ať obléknou spravedlnost“, že „toto jsou spravedliví z národů světa, kdo jsou v tomto světě kněžími Svatého, budiž požehnán“. Když mluví žalm o „tvých kněžích“, kteří jsou spravedliví, nemluví jako o spravedlivých lidech o Židech, ale o Nežidech. Spravedliví lidé jsou jako kněží Boží. Není podstatné, jakého jsou původu. Další výrok z Tanja debe Elijahu říká: Božský duch, božská inspirace, Duch svatý, spočívá na každém člověku podle jeho skutků, nezávisle na jeho rase, původu a pohlaví.

Když se někdo chová správně, spočine na něm Duch svatý.

Tyto texty zdůrazňují univerzální vztah mezi Bohem a jeho stvořením. Proto má každý jedinec svou cenu.

Nemůžeme si ale vybírat jen to dobré a musíme také vidět, že v naší tradici jsou také některé spíše negativní výroky. Bylo by nesprávné opomíjet je, ale právě tak by bylo nesprávné, kdybychom se je nesnažili pochopit v jejich kontextu. Pro židovský národ, děti Izraele, byl svět, ve kterém se vyvíjela jejich identita a náboženský životní styl, plně pohanský. V okolí Izraele byli lidé s morálními zásadami v životě spíše výjimkou, než pravidlem. Proto popisuje Tóra a jiné naše spisy svět kolem nás jako pohanský, nemorální, degenerovaný, který stojí v plném protikladu k cílům a hodnotám platícím v našem světě. Proto si od těchto vlivů musíme udržovat určitý odstup.

A proto ti, kdo jsou s námi v kontaktu sice nemusí mít exklusivní podíl na našem společenství, ale musí přinejmenším respektovat hodnoty našeho společenství a nepředstavovat pro ně okamžité ohrožení. To je to základní rozlišení mezi „nochri“ a „akum“, cizákem a modloslužebníkem na jedné straně a „ger tošav“ a „ben Noach“, nežidovským obyvatelem a Noachitou, na straně druhé. Co tvoří základ pro toto rozlišení? „Ger tošav“ a „ben Noach“ je každý, kdo není modloslužebníkem. Podle Maimonidovy definice z 12. století to je ten, kdo dodržuje sedm přikázání.

Sedm přikázání se skládá ze zákazu vraždy, krádeže, incestu/cizoložství, rouhání, modloslužby. Neexistuje žádné přikázání nařizující, že by někdo musel věřit. Nesmí se však rouhat, tedy chovat se vůči Bohu neuctivě. Zákaz jíst úd živého zvířete se chápe jako zákaz násilí proti zvířatům. Jediné pozitivní přikázání říká, že „ben Noach“ musí mít soudy pro stanovení práva, čímž je sledován princip spravedlnosti.

Podle Maimonida každý Nežid, který takto žije, „ben Noach“, nebo „ger tošav“, má v židovské společnosti všechna občanská práva, právě tak jako Žid. V židovském náboženství je považován za „spravedlivého z národů světa“, který má podíl na budoucím světě.

Poprvé od doby Makabejců vznikla zde v zemi židovská autonomie se vznikem státu Izrael. Ale již předtím zde byla dominantní přítomnost Židů. Rabíni se museli postavit k těmto zvláštním otázkám. Je zajímavé, že první aškenázský vrchní rabín, rabi Kook, a jeho následovník, rabi Herzog, kategoricky stanovili, že křesťané ani muslimové nejsou modloslužebníky, nýbrž věřícími, kteří uznávají morální principy. Proto mají být křesťané a muslimové, žijící ve státě Izrael, chápáni jako „gerim tošavim“ nebo „bnei Noach“, jako členové společenství, kteří mají plná občanská práva a stát je musí chránit.

Negativní nebo ohraničující dimenze, jež se dají nalézt v židovských textech vůči „tomu druhému“, se vztahují na kontext společnosti, jejíž etika se stavěla nepřátelsky vůči židovskému učení a cílům, jak tomu bylo například během středověku. Ale kde se jedinec chová morálně a věří, tam ho máme povinnost akceptovat dokonce i v našem středu jako integrální součást nikoliv židovského společenství, nýbrž civilní společnosti, ve které žijeme. Musíme také chránit jeho práva.

Každá náboženská tradice musí být posuzována předně ne jen podle své teologie, jež sama o sobě pro nás není takovým problémem, ale hlavně podle své teleologie. To znamená, jaký je cíl příslušné tradice.

Z tohoto hlediska je judaismus ve šťastné situaci, dané jeho menšinovostí v dějinách. Ale již v době proroků a v našich nejstarších počátcích se židovský národ vnímal jako ten, kdo je svou smlouvou s Bohem povinován k univerzálnímu určení. – „Budete mi královstvím kněží, pronárodem svatým.“ Základem pro smlouvu na Sinaji, jež sama konstituovala pochopení židovského národního určení, je představa, že židovský národ má být královstvím kněží a svatým národem. Co je tím míněno – královstvím kněží? Kněz je ten, kdo má sloužit zbytku společnosti. Židovský národ má tak být knězem lidstva a tak mu sloužit.

Jakým způsobem se to má provádět? Tak, jak to popisuje Izajáš v kap. 49, 6: „…dal jsem tě za světlo pronárodům“. To se má dít tak, že Izrael bude dodržovat Boží přikázání a žít podle nich. Izrael má ve světě posvěcovat Boží jméno (Lev 22, 32), má tedy světu sloužit jako příklad správného způsobu života. Když k sobě budeme poctiví, ještě se nám to nepodařilo, ale máme v tom před sebou jistě ještě dlouhou cestu.

Přesto je tento univerzální cíl vizí mesiášské doby, jak je popsána například u Iz 2, 9n. Co je mesiášská doba? Mesiáš je v židovství jednoduše člověk, který má lidský úřad. Je to moudrý politický nebo sociálně-náboženský vůdce své doby. Jeho doba je časem, ve kterém už nejsou pronásledování, lidé žijí v míru a pokoji, národ nepozdvihá proti druhému meč, země je plná poznání Božího, jako je moře plné vody. Jinými slovy: Tyto představy naplňuje takový stát, který si uvědomuje Boha a jedná morálně. Ideál, o který usiluje židovství, je mesiášským ideálem pro celé lidstvo. Tím, jak židovství žije svým stylem, chce své hodnoty sdělit celému lidstvu.

Když během svátku pesach jíme nekvašený chléb, macesy a hořké byliny, připomínáme si tím, že naši předkové byli vyvedeni z Egypta. Co přitom slavíme? Slavíme vysvobození z otroctví, univerzální lidskou svobodu. Neočekáváme od Eskymáků na Aljašce, nebo od hinduistů, že se 15. nisanu společně posadí, aby jedli nekvašený chléb a hořké byliny a uznali tak ideál univerzální svobody, protože předkové někoho jiného byli před 3500 lety vysvobozeni z Egypta. To by byl kulturní imperialismus. Něco takového vůbec není třeba.

Existují různé kultury a také ty tvoří část naší vlastní identity. A není žádný důvod k tomu, aby jedna kultura měla monopol na to, že Bůh se k ní vztahuje. Když nás všechny stvořil v naší rozdílnosti, vztahuje se k nám také různým způsobem a my se v naší rozdílnosti vztahujeme k němu. Proto se v představách mesiášského věku nachází různé národy – „národ proti národu nepozdvihne meč“, „budou k němu proudit všechny národy“ – tzn. přijde mnoho národů a budou existovat i se svými kulturními identitami. Jsou různé formy a cesty, jak tyto identity vyjádřit. Ale poznání, že jsme všichni Boží stvoření, že jsme všichni lidé a náš život je svatý, je univerzálním principem, který nás musí vést naší cestou životem ve vztahu k druhým lidem, nezávisle na jejich rase, barvě kůže nebo pohlaví.

http://krestane.zide.info


"NÁBOŽENSTVÍ A TEN DRUHÝ - Rav David Rosen" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: NÁBOŽENSTVÍ A TEN DRUHÝ - Rav David Rosen (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 06. březen 2009 @ 09:23:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Moc dobré!
Mám trochu potíže v orientaci židovských zdrojů, jak se v nich vyznat. Poradíte mi někdo?

Halacha je učení o zákonech. Ale výrazy Mišna, Midraš?

..."Mišna v ústní tradici 2. traktátu Sanhedrin říká, že soudci musí varovat svědky před následky jejich výpovědí. Musí je varovat, aby své svědectví neřekli ani v tom nejmenším nesprávně. Mohlo by to totiž vést k tomu, že by odsoudili nevinného za nejtěžší zločin, a to by bylo stejné, jako kdyby byl zabit celý svět."...


Midraš objasňuje, že teprve po stvoření člověka od sebe bylo navzájem odděleno mužské a ženské. Původní Adam je právě tak mužský, jako ženský. Proč tedy Bůh stvořil samotného Adama, když všechny ostatní tvory v Genesi stvořil jako mužské a ženské – a když se tak jako tak dále vypráví, že jednoho tvora Adama rozdělil na muže a ženu? Proto, aby byl podtržen mimořádný vztah, jednota mezi mužem a ženou. A proč se potom jedná o stvoření individuálního jedince na začátku? Mišna na to odpovídá: Protože je nám zde sděleno morální poselství, že každý člověk je celým lidstvem, celým světem. Proto zničení jednoho člověka znamená zničení celého světa. A naopak – když zachráníš jeden život, je to, jako bys zachránil celý svět. Takovým způsobem je zde kladen důraz na mimořádný význam lidského života.

Zaujal mě tento výraz. Je zcela evidentní, že ho Mohamed převzal do Koránu.
Súra 5:32
A kvůli tomuto jsme předepsali dítkám Izraele, aby ten, jenž zabije jednoho člověka - nikoliv pro pomstu na někom anebo za to, že šířil pohoršení na zemi - byl souzen, jako by zabil lidstvo veškeré. A aby ten, kdo oživí jednoho, byl posuzován, jako by oživil lidstvo veškeré.



Re: NÁBOŽENSTVÍ A TEN DRUHÝ - Rav David Rosen (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 06. březen 2009 @ 09:55:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Řekl také: „Každé prolití krve znamená dotknout se samého svatého Boha.“ --

Asi zapomněl např. na Numeri kap. 31  nebo spíše tím prolitím krve myslel jen krev židovskou 



Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy