Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 481 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

oko
Ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116495527
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Apoštolská posloupnost?
Vloženo Úterý, 28. duben 2009 @ 15:18:22 CEST Vložil: Olda

Katolicismus poslal pastýř

Učení o apoštolské posloupnosti je velmi podobné učení Nové apoštolské reformace. Zatímco v římskokatolických kruzích existují biskupové, kteří si nárokují apoštolské pravomoci, v NAR se rovněž apoštolové vzájemně ustanovují do služby a nárokují si apoštolské pravomoci. V obojím jde o princip teritoriality a "nedotknutelnosti" pomazaných. Myslím, že mírou autority udělované jedincům, se NAR nakonec stane modelem, který umožní vytvoření viditelné jednoty "Církve poslední doby". V tomto článku je zřejmé, že existují již z katolické strany pokusy, jak přiblížit a snad i kroky jak uznat protestantům apoštolskou posloupnost.


Klíčovou záležitostí je otázka přesunutí apoštolského úřadu na instituční úřad církve. Jak ze Skutků, tak listů v Novém Zákoně je patrné, že byly určité ustanovené a udržované úřady. Například apoštolé vedli církev k výběru sedmi mužů, často nazývaných „diakoni“, ačkoli toto slovo není v tomto kontextu užito. Ti se starali o dobročinnou službu ve sboru (Skutky 6,3). Již z počátku Skutků, pravděpodobně díky použití známého židovského modelu, vidíme starší, kteří figurují ve vedoucích rolích společně s apoštoly (Skutky 11,30; 15,2; 16,4). Když Pavel se Silasem zakládali církve, pečlivě ustanovovali „starší“ do jejich vedení (Skutky 14,23). Pavel také svolal „starší“ (presbyteros) Efezské církve a oslovil je jako „dohlížitele“ (episkopos), kteří měli také být „pastýři“ (poimaino), nebo „pastory“, Boží církve (Skutky 20,17.28).

List církvi ve Filipech naznačuje přítomnost „dohlížitelů“ (episkopos) a „diakonů“ (diakonos). Pastorální dopisy, o nichž se předpokládá, že byly napsány později, ukazují veliký zájem o pečlivé ustanovení způsobilých starších/dohlí­žitelů a diakonů (1. Timoteovi 3,1–12; Titovi 1,3–9). Jak můžeme vidět, jsou názvy tohoto úřadu do jisté míry flexibilní a zaměnitelné. Přesto je jistě správné říci, že Nový Zákon poskytuje podklad – takovými jmény, způsobilostí a výběrem – pro pečlivé ustanovování a návaznost úřadu vedoucích jako jsou dohlížitelé, starší a diakoni.

Také je jasné, že zatímco byli apoštolé (spolu se staršími) v rané církvi ustanovenými vedoucími, nebylo nijak zajištěno jejich nahrazení nebo nástupnictví. U odpadnutí Jidáše od apoštolského úřadu, jedenáct nepochybně vyhledalo nadpřirozené vedení, aby obsadili uvolněnou pozici. Ukazují to ostatní apoštolé, včetně Pavla, který v prvním listu Korintským poskytuje vhled do jejich výběru. Po svém vzkříšení se Kristus zjevil Dvanácti a později se zjevil „více než pěti stům bratří najednou; většina z nich je posud na živu, někteří však již zesnuli. Pak se ukázal Jakubovi, potom všem apoštolům. Naposledy ze všech se jako nedochůdčeti ukázal i mně.“ (1. Korintským 15,6–8; přidáno zdůrazněni) A tak se zdá, že Pavel omezuje úřad apoštola na ty, kteří skutečně viděli vzkříšeného Pána v období 40 dnů po vzkříšení a na sebe, který viděl Pána v dramatickém zjevení na cestě do Damašku (Skutky 9,1–9). Ohledně přesného počtu a identity apoštolů jsou určité nejasnosti. Nicméně kromě dvanácti apoštolů texty Nového Zákona ukazují jasně označené lidi jako je Pavel, Jakub bratr Ježíše (1. Korintským 15,7; Galatským 1,19), Barnabáš (Skutky 14,14), Andronik a Junias, kteří byli „významní apoštolé“ (Římanům 16,7 NBK).

Je poučné, že nikde v Novém Zákoně není po nahrazení Jidáše věnována žádná pozornost apoštolské posloupnosti. Nebyl učiněn žádný pokus nahradit Jakuba, syna Zebedeova, který byl popraven Herodem (Skutky 12,2). Kromě původního ustanovení apoštolů Kristem samotným se již nic jiného nezabývá ustanovováním apoštolů. A kromě kriterií ustanovených k výběru Matěje (Skutky 1,21–26), kritérií naznačených skutky Ježíše a případem Pavla (1 Korintským 15,3–11), nejsou žádné směrnice pro ustanovování apoštolů.

Naopak k ustanovování starších/dohlí­žitelů a diakonů jsou stanoveny jasné požadavky a pravidla (1 Timoteovi 3,11–13; Titovi 1,5–9). Bylo by zvláštní, kdyby se apoštolé Ježíše Krista, kteří se usilovali o věrné zachování svého poselství (viz 2 Timoteovi 2,2), starali o ustanovování dohlížitelů/star­ších a přitom opomíjeli svoji vlastní posloupnost, pokud by opravdu měla být zachována. Ve skutečnosti existují určité exegetické náznaky, že apoštolé Ježíše Krista nemají následovníky. V 1 Korintským 15,8 Pavel vyjmenoval všechna zjevení Krista při a po jeho vzkříšení a poznamenal „naposledy ze všech se ukázal mně“. Přestože existují rozdílné výklady, je toto prohlášení nejčastěji chápáno tak, že se Pavel považoval za posledního z apoštolů, kterým se Kristus zjevil. [11] Pokud je toto správné chápání, tak původní Ježíšovy apoštoly tvoří pouze Dvanáct, které osobně povolal, a ti, které pověřil v průběhu svých zjevení po vzkříšení. Apoštolé jsou jmenováni na prvním místě mezi úřady v církvi (1 Korintským 12,28) a služebnými dary v Efezským 4,11, protože tvořili základ, ne nutně proto, že by neustále byli vedoucími v církvi.

Pasáž Efezským 4,11 musí být vykládána v kontextu celého listu Efezským, kde již Pavel popsal církev „jejímž základem jsou apoštolové a proroci a úhelným kamenem sám Kristus Ježíš“ (Efezským 2,20), a způsobu, jak Pavel ustanovil vedení v Efezské církvi i ostatních církvích, které založil (Skutky 14,23). Když psal Pavel Timoteovi do Efezu, svěřoval dohled nad církví „starším“ (synonymum pro biskupa nebo pastora nebo dohlížitele) a diakonům, ne apoštolům a prorokům. Když se dojat loučil s vedoucími Efezské církve, kterou sám zakládal, setkal se se staršími (ne apoštoly a proroky), kterým svěřil odpovědnost biskupa (nebo dohlížitele) a pastora (nebo pastýře) (Skutky 20,28).

Je obtížné vyhnout se závěru Dietricha Müllera: „Jedna věc je jistá. N[ový] Z[ákon] nikdy neprozrazuje žádné chápání apoštola jako institučního úřadu církve, který může být předáván.“ [12]část převzata z: http://www.apologet.cz/?q=articles/category/14-apostolska-reformace/id/200-stanovisko-assemblies-of-god-apostolove-a-proroci/page/1


"Apoštolská posloupnost?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 11 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Apoštolská posloupnost? (Skóre: 1)
Vložil: pirmin v Středa, 29. duben 2009 @ 11:21:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jedna zásadní otázka, pastýři: EXISTUJE "nová apoštolská reformace"?



Re: Apoštolská posloupnost? (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Středa, 29. duben 2009 @ 13:51:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vidím, že jde o téma aktuální. Pro zájemce přidávám několik odkazů:

Zde jsou stránky NAR v angličtině:

http://www.globalharvest.org/apostolic.htm

Zde je něco v češtině:

http://www.juda.cz/?cat=19


Kritika v češtině:

http://www.apologet.cz/?q=content/category/14-apostolska-reformace

http://www.apologet.cz/?q=content/category/13-kralovstvi-nyni


Kritika v angličtině:

http://www.deceptioninthechurch.com/newapostolic.html

http://www.deceptioninthechurch.com/thirdwaveteachings.html

http://www.apologeticsindex.org/722-new-apostolic-reformation





Re: Apoštolská posloupnost? (Skóre: 1)
Vložil: pirmin v Středa, 29. duben 2009 @ 14:32:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
:-)

Pastýř sem poslal podezřelý článek, a ačkoli neumí odpovědět na logickou otázku, zda jím uvedený proces skutečně existuje, "vidí", že jde o téma aktuální.

Jak "vidí"? Inu - jak pastýř vždycky "vidí":
   - "Rick Joyner je ošklivé káčátko!"
   - "upozorňujeme, že Ricka Joynera jsme viděli, a je to krásná labuť!"
   - "vídíme, že Rick Joyner je bezpochyby ošklivé káčátko, protože kdyby nebyl, netvrdili by jeho přívrženci, že je krásná labuť."



Existuje v ČR apoštolská vize? (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pátek, 01. květen 2009 @ 11:16:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Apoštolská vize. Dáli se to takto nazvat není to náš výmysl, ale tuto věc přinesl bratr Gunther Geier před mnoha lety. Znova se zatím skrývá nepochopení. Nejde totiž o potřebu panovat nad krajem, jak si možná myslíte, ale o břemeno pomoci v kraji. Věřte nám, že by bylo jednodušší a snažší sloužit jen svým soukmenovcům, kteří s námi sympatizují než zápasit za proměnu kraje. Častokrát je to na úkor rodin, sboru i fyzického a psychického zdraví. O osobním čase se skoro již mluvit nedá."

(Šimmer Petr a staršovstvo CB Litvínov) http://www.zelo.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=23)


"A co s mou „apoštolskou službou“? Jak většinou víte, každé první pondělí v měsíci se scházíme s několika pastory, z nichž každý se stará o více než svůj sbor. Jsou geograficky pěkně rozděleni. Je to jakoby krok od vytvoření určitých „diecézí“ nebo „seniorátů“, ale k tomuto kroku se zatím neschyluje. Chci nadále budovat KS na základě vztahů, nikoli na základě řádů."

(Dan Drápal) http://mosty.granosalis.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=2416


"Budu teď do jisté míry osobní. Už mnoho let mi někteří lidé - z domova i z ciziny říkali, že mám v naší zemi apoštolskou autoritu... uvědomil jsem si, že to, zda někomu jsem apoštolskou autoritou, není tak docela ani moje, ani jeho volba. Chce-li to tak Bůh, nebo pokud to již Bůh tak udělal, na nás je pouze, abychom daný stav uznali a vyznali, že to tak přijímáme."

(Dan Drápal., Apoštolská služba a členství ve sboru, samizdat, prosinec, 1995, str. 5)

"Zůstaneme nadále hybným faktorem pro jednotu Božího lidu, v rozvoji apoštolské služby v Těle Kristově..."

(Evald Rucký E., Na křižovatce, Život víry, roč. 7, září, 1996, str. 239)

KMS v jednom svém prohlášení uvedla, že ji Bůh svěřil vedení v určité části Božího lidu, a toto tvrzení je prý nebezpečné. Autoři vycházejí z toho, že příslušníci určité denominace mají být vedeni danou denominací a KMS by mohla mít autoritu k vedení pouze na základě shody denominačních vedení. Z toho, co jsem už napsal, bude asi zřejmé, že podobné názory mi nejsou blízké. Bod sporu leží v tom, zda vedení denominace (=úřad) lze ztotožnit s apoštolskou autoritou (=charizma)"

(Dan Drápal., Apoštolská služba a členství ve sboru, samizdat, prosinec, 1995, str. 9)





Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy