Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 301 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116534364
přístupů od 17. 10. 2001

Intimity: Luther o mši
Vloženo Čtvrtek, 25. červen 2009 @ 23:28:13 CEST Vložil: Stepan

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Rozdíly v protestantském a katolickém pojetí mše od doby reformace do současnosti.

Žijeme v době, která se vyznačuje komunikací. Komunikace je určitě nádherný dar, který nám Pán Bůh dal. Komunikace je jistě velmi užitečným nástrojem k řešení osobních problémů, k vysvětlovaní stanovisek, k hledání společných cest. Komunikace je jistě velmi důležitá i v oblasti dialogu mezi církvemi a náboženstvími. Určitě i komunikace byla nástrojem toho, že na mnohých místech došlo ke zklidnění různých mezidenominačních násilných bojů a zápasů. Nicméně, komunikace není „lékem" na doktrinální rozdílnost a jednota není nejdůležitější hodnotou křesťanství. Ano, komunikace je důležitá, abychom spolu vycházeli korektně, abychom se společně ozvali ke společenským a morálním otázkám. Ale mezidenominační dialog by neměl sloužit k tomu, abychom dělali zásadní věroučné kompromisy jen proto, abychom měli jakousi jednotu. Pokud by tomu bylo tak, pak by reformace byla největším omylem v historii církve. Je naprosto zásadní, abychom znali naše kořeny, znali učení naší církve a chránili je a předávali dalším generacím.


V posledních dnech jsme opět byli svědky jisté debaty o doktrinálním sbližování naší církve s jinými církvemi. Jednou z diskutovaných oblastí byla právě oblast mše. V poslední době se nám také dostalo moderního překladu Knihy svornosti. Otevřeme ji tedy a podívejme se na reformační učení Martina Luthera.


Základem Lutherovy kritiky církve jeho doby bylo učení o ospravedlnění. Zpočátku Luther vůbec nespojoval tuto klíčovou doktrínu s praxí mše svaté. Dokonce v jednom období prohlásil, že by osobně nanosil dřevo, aby byl upálen někdo tak heretický, kdo by napadl mši svatou. (Carl Wisloff, Luther's Controversy with Rome on Eucharistic Sacrifice). Nicméně Luther postupně docházel k tomu, že právě praxe mše svaté je jádrem falešného učení o ospravedlnění. Dokonce se nebránil prohlášení, že mše svatá je nejhorší ze všech papežských herezí. (Luther's Works, svazek 38). Není se proto co divit, že to první, na co narazíme při čtení  Šmalkaldských článků je právě ostrá kritika mše. Luther začal takto:

Mše v papežství je největší a nejhroznější ohavnost... Přesto je ze všech papežských modloslužeb tou hlavní a nejokázalejší. Papeženci totiž tvrdí, že tato oběť, to jest sám úkon mše, vysvobozuje člověka z hříchu za života i z očistce po smrti (a to i v tom případě, že tento skutek koná bezbožník a ničema). (Druhá část, článek II, odstavec 1).

Luther pokračuje: Mše je nebezpečná věc, vymyšlená a zavedená bez ohledu na Boží vůli a slovo, bez Božího příkazu. (Druhá část, článek II, odstavec 5).

Luther zakončuje svou rozpravu o mši ve Šmalkaldských článcích následujícím prohlášením:

Stručně řečeno, mši a všechno, co z ní vzešlo nebo k ní bylo přidáno, nemůžeme strpět a připustit, ale naopak ji musíme odmítnout, abychom mohli setrvat u prokazatelně čisté svátosti Večeře Páně a přijímat ji a užívat vírou, podle ustanovení Ježíše Krista. (Druhá část, článek II, odst. 29).


Večeře Páně je v reformačním pojetí milostivý Boží skutek, kdy pokání činící hříšník přijímá tělo a krev našeho Spasitele spolu s radostnou novinou o odpuštění, které bylo vydobyto krví Ježíše Krista. V pojetí římskokatolické církve už však nejde o svátost, skrze kterou přijímáme odpuštění, ale spíše o oběť a o dobré skutky, kterými si získáváme odpuštění hříchů. Dochází zde k překroucení svátosti v oběť, milosti ve skutky a evangelia v zákon.


Dalším zásadním nešvarem, který Luther u mše či u vysluhování Večeře Páně vidí, je to, že bylo vypuštěno Boží slovo, Kristova slova ustanovení Večeře Páně. To se vůbec nečetlo a tak došlo k tomu, že ze svátosti bylo odcizeno to, co ji činí svátostí, Boží slovo. Dalším problémem byl fakt, že nebyly vysluhovány oba elementy. Ve světle toho všeho, co při Večeři Páně chybělo, Luther říká o papeži a jeho biskupech, že okrádají Boha a olupují církev. (Luther's Works, svazek 38).

Luther také silně protestoval proti spojení mše a očistce. Je pro něj absolutně nemožné, aby vysloužení mše způsobilo, že duše člověka opustí očistec a dojde pokoje u Hospodina. Takovéto mše Luther nazývá „modlářské neřádstvo." (Šmalkaldské články, druhá část, článek II, odst. 11).


Pro Luthera tedy bylo nesmírně důležité, aby lidé byli schopni oddělit, co je mše a co je svátost Večeře Páně:

Vskutku, přeji si a toužím vidět a slyšet, že tato dvě slova ´mše´ a ´svátost´ jsou chápaná jako naprosto odlišná, tak jako den a noc, ano, tak odlišná jako ďábel a Bůh. (Luther's Works, svazek 38)


Toužený rozdíl Luther popsal takto: O mši jde, pokud já za své hříchy a hříchy druhých obětuji svátost Bohu, jako skutek vykonaný lidskou bytostí... o svátost jde, pokud přijímám od kněze tělo a krev našeho Pána Ježíš Krista ve chlebu a víně. (Luther's Works, svazek 38) Luther dále pokračuje a popisuje, jakou reakci by v nás mělo vyvolat slovo mše:

Nechť Bůh daruje všem vroucím křesťanům takové srdce, aby když uslyší slovo mše mohli být tak zděšeni, že by udělali znamení kříže stejně tak, jako kdyby viděli ďáblovo znesvěcení. Na druhé straně, kdyby slyšeli slovo svátost nebo Večeře Páně, měli by tančit z čisté radosti. (Luther's Works, svazek 38)


Tolik určitě stačí k tomu, aby si čtenář udělal názor na to, jaký byl Lutherův postoj vůči mši. Nyní následuje mnohem těžší problém, a to položit si otázku, kolik se toho za posledních téměř pět set let změnilo. Změnil se postoj římskokatolické církve? Změnily se doktríny luteránů? Jaký vztah bychom měli mít ke mši my?


Vidíme, že v římskokatolické církvi došlo od dob reformace k řadě změn. Při vysluhováni Večeře Páně už většinou uslyšíte slova ustanovení a dokonce v jazyce, kterému rozumíte. V církvi už není vidět to zjevné kupčení s odpustky. Jsou zde kněží, kteří zvěstují Krista a jejichž pojetí Večeře Páně má blíž k reformačnímu, než k tomu, které oficiálně učí římskokatolická církev. To jsou všechno velmi radostné a povzbudivé změny a měly by být pro nás povzbuzením k dalšímu modlitebnímu zápasu o tuto církev a k našemu živému svědectví. Stejným dechem ovšem musíme dodat, že oficiální učení církve se v této oblasti nezměnilo. Stále platí, že mše je oběť, kterou účastnící přinášejí Hospodinu. Dovolte několik citací z Katechismu katolické církve, který schválil papež Jan Pavel II. Zde se říká, že v eucharistii ... přinášíme Otci oběť jeho Syna, která nás s Ním smiřuje.


Dále zde čteme: Kdykoli je tato oběť z kříže, na kterém byl Kristus, naše pascha, obětován, slavena na oltáři, je vykonáváno dílo našeho vykoupení ... Eucharistie je obětí, protože zpřítomňuje oběť kříže ... Skrze službu kněze je duchovní oběť věrných dokončena ve sjednocení s obětí Krista, našeho jediného prostředníka, který je v eucharistii obětován skrze ruce kněze ve jménu celé církve nekrvavým a obětním způsobem, dokud sám Pán ne přijde ...

A nakonec ještě zmiňme současné stanovisko k modlitbám za zemřelé: Eucharistická oběť se také nabízí za ty, kdo ve víře odešli, kdo zemřeli v Kristu, ale nejsou ještě plně očištěni, aby mohli vstoupit do světla a pokoje Kristova ... (Catechism of the Catholic Church).

Se zármutkem konstatujeme, že zásadní body katolické doktríny o mši se od dob Luthera nezměnily. Pokud luteráni usilují o to, aby prosadili společenství u stolu Páně spolu s katolickou církví, pak je to možné pouze tehdy, pokud se sami vzdají svého reformačního věroučného postoje. Jiná cesta není.


Pokud chceme jako katolíci a protestanti být k sobě vzájemně upřímní, musíme uznat, že máme významně rozdílné učení o spasení a ospravedlnění. Tento rozdíl ale nezdůrazňujeme proto, abychom jeden druhého odsuzovali nebo ponižovali. Můžeme být rozdílní a přitom mít dobré vztahy. Ani tyto rozdíly totiž nikdy nezabrání v tom, abychom se vzájemně respektovali, chovali se k sobě slušně, spolupracovali v jistých oblastech nebo se společně modlili. Pro každého protestanta je však výzvou, aby byl svědectvím všem lidem (třeba i katolíkům), kteří ještě nepoznali, že spasení je darem Boží milosti, který jsme zdarma obdrželi v Kristu Ježíši, našem Pánu.

- Zpracováno podle Daniela Preuse -


Podobná témata

Ekumenismus

"Luther o mši" | Přihlásit/Vytvořit účet | 26 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Luther o mši (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 26. červen 2009 @ 11:09:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Sám jsem se v životě párkrát nevyhnul rozčarování z toho když člověk zjistí že ten od koho by to nečekal říká - totéž. I my doufáme v Kristovo milosrdenství a prosíme za něj. Zle by se nám vedlo kdyby nám naměřil podle spravedlnosti co zasloužíme. Podle Písma jsou ale důležité i ty naše skutky milosrdenství, almužny, modlitby a posty. A taky poslušnost a dodržování Přikázání. Je psáno i to že jak měříme jiným tak bude stejným metrem naměřeno nám. Svěřenou hřivnu nemáme skrývat v zemi ale množit nebo alespoň dát jiným na úrok. Nevidím důvod proč se o podobných věcech dohadovat. Co z toho má Bůh radši a jaký úrok a odměnu nám to přinese nebo ne. Nechme to raději na Něm.



Re: Luther o mši (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 26. červen 2009 @ 11:57:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Pokud by tomu bylo tak, pak by reformace byla největším omylem v historii církve."...

S tím se dá souhlasit, reforma církve by byla i v té době daleko vhodnější, nevyhrotila by křesťanství do extrémních úchylek.



..."jednota není nejdůležitější hodnotou křesťanství."...????????

I zde je důkaz svévolného výkladu Bible, postavení její radostné zvěsti na hlavu. Cožpak je evangelický autor raněn slepotou, nebo nezná Písmo? Jednota je nejdůležitější hodnotou křesťanství a ekumenismus je cestou.
(1. Kor 12,13)
Všichni jsme totiž byli v jednom Duchu pokřtěni do jednoho těla - ať už Židé nebo Řekové, otroci nebo svobodní - a všichni jsme byli napojeni jedním Duchem.

Není - li v Kristově těle jednota, jak obstojí? Není dnešní záplava ateismu důsledkem včerejší nejednoty křesťanů?

(J 17,14-23)
Já jsem jim dal tvé slovo, a svět je nenáviděl, protože nejsou ze světa, jako já nejsem ze světa.
Neprosím, abys je vzal ze světa, ale abys je zachoval od toho zlého.
Nejsou ze světa, jako ani já nejsem ze světa.
Posvěť je svou pravdou; tvé slovo je pravda.
Jako jsi poslal na svět mne, tak jsem i já poslal na svět je.
A já posvěcuji sám sebe za ně, aby i oni byli posvěceni pravdou."
"Neprosím však jen za tyto, ale i za ty, kteří ve mne uvěří skrze jejich slovo,
aby všichni byli jedno, jako ty, Otče, ve mně a já v tobě, aby i oni byli jedno v nás, aby svět uvěřil, že jsi mě poslal.
A já jsem jim dal slávu, kterou jsi dal mně, aby byli jedno, jako my jsme jedno.
Já v nich a ty ve mně, aby byli dokonáni v jedno a aby svět poznal, že ty jsi mě poslal a že jsi je miloval, jako jsi miloval mě.



..." V pojetí římskokatolické církve už však nejde o svátost, skrze kterou přijímáme odpuštění, ale spíše o oběť a o dobré skutky, kterými si získáváme odpuštění hříchů"...

Proč jinověrec vysvětluje "pojetí" katolické církve, o kterém nemá ani páru?
Nám jsou hříchy odpouštěny lítostí a vyznáním ve svátosti pokání a už s čistým srdcem přijímáme v eucharistii nikoli odpuštění, ale samotného Krista do svého srdce - a to viditelným způsobem, aby nejenom naše duše, ale i naše těla měla účast na Kristově oběti na odpuštění hříchů. Aby bylo obojí Boží (1. Kor 6,20).
Tedy je to oběť, ale ne naše lidská, ale zpřítomněná oběť Krista - ta samá, co na Kalvárii. My k tomu samozřejmě přidáváme i své oběti - co zbývá dotrpět do utrpení Kristových (Kol 1,24), abychom měli na jeho oběti účast. Jen někteří se bláhově domnívají, že svůj kříž mohou odmítnout, že nemusí mít účast na utrpení Krista (protože jeho oběť je dokonalá), a že budou mít účast až na jeho vzkříšení.
Ale Písmo mluví i o naší oběti jasnou řečí (Mk 8,34).

..."Dochází zde k překroucení svátosti v oběť,"...?????

(Mk 14,22)
A když jedli, vzal Ježíš chléb, požehnal, rozlomil a dal jim ho se slovy: "Vezměte, jezte, to je mé tělo."

Ovšem Ježíši dneska někteří křesťané nevěří a vzdory Ježíšovým slovům toto považují jen za symbol.
(L 22,19-20)
A když vzal chléb, vzdal díky, rozlomil a dal jim ho se slovy: "To je mé tělo, které se dává za vás. To dělejte na mou památku."
Tak vzal i kalich, když bylo po večeři, a řekl: "Tento kalich je ta nová smlouva v mé krvi, která se prolévá za vás.

Jak může někdo, kdo si říká křesťan, tvrdit, že se nejedná o oběť? Co to tedy je jiného, vydat se za někoho na smrt?




Re: Luther o mši (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 26. červen 2009 @ 12:29:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--S tím se dá souhlasit, reforma církve by byla i v té době daleko vhodnější, nevyhrotila by křesťanství do extrémních úchylek.--



reformace  vznikla proto,že se v křesťanství právě objevili extrémní úchylky,které už byli pro část církevních věřících  nepřijatelné dalo by se říci,že číše trpělivosti přetekla a radikální řešení bylo nevyhnutelné. Vysokým církevním činitelům tehdejší stav vyhoval,tak je celkem utopistická představa že by sami od sebe provedli reformu uvnitř církve.Lze ale říci, že reformace následně vyprodukovala celou řadu jiných extrémních úchylek,což se dalo předpokládat vzhledem k tomu jak svět funguje



Re: Luther o mši (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pátek, 26. červen 2009 @ 14:41:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud by tomu bylo tak, pak by reformace byla největším omylem v historii církve.
Já bych si netroufal říct největší, ale......

Dokonce v jednom období prohlásil, že by osobně nanosil dřevo, aby byl upálen někdo tak heretický, kdo by napadl mši svatou.
Luther vůbec měl zvyk vypouštět slova.......a nakonec posloužil jako inspirace pro vyhlazení 6mil. židů.

Dalším zásadním nešvarem, který Luther u mše či u vysluhování Večeře Páně vidí, je to, že bylo vypuštěno Boží slovo, Kristova slova ustanovení Večeře Páně.
Tento nešvar jsem já za svého života už nezažil. A že by to byl nešvar kardinální.
Dalším problémem byl fakt, že nebyly vysluhovány oba elementy.
Tento nešvar (rovněž kardinální) bohužel přetrvává.

Pro Luthera tedy bylo nesmírně důležité, aby lidé byli schopni oddělit, co je mše a co je svátost Večeře Páně.
Jaký je tedy rozdíl mezi eucharistrií katolickou a luteránskou. Já jako příchozí do kostela tam moc rozdílů nevidím. A v případě řeckokatolické (přijímají podobojí) nevidím rozdíl žádný.
Jenom jestli Luther nevidí rozdíly tam, kde nejsou. On sám je totiž považován za experta na rozdělení.

Vidíme, že v římskokatolické církvi došlo od dob reformace k řadě změn.
Zato luteráni moc změn (k lepšímu) neudělali.



Stránka vygenerována za: 0.26 sekundy