Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 433 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

gregorios777
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116467881
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Jaký je hebrejský Bůh
Vloženo Sobota, 04. červenec 2009 @ 16:28:21 CEST Vložil: Stepan

Přednáška poslal Nepřihlášený

Jaký je Bůh v biblických starozákonních knihách – ve výkladu židovského autora Ericha Fromma.

"Buďte svatí, neboť já Hospodin váš Bůh jsem svatý" /Lev. 19,1-2/Člověče bylo ti oznámeno, co je dobré a co od tebe Bůh žádá jen to, abys zachovával právo, miloval milosrdenství a pokorně chodil se svým Bohem.“ /Micheáš 6,8/ Společným prvkem, který se týká pojmu Boha ve Starém zákoně, neboli v Knize Smlouvy, je zkušenost Boha. Zkušenost s posvátnou Boží přítomností, která vzbuzuje bázeň. Hlavní je idea, že ani příroda, ani umělé výtvory netvoří poslední skutečnosti nebo nejvyšší hodnotu, ale že existuje pouze JEDNO JEDINÉ, co reprezentuje nevyšší hodnotu a nejvyšší cíl pro člověka. Bůh zjevuje sám sebe jako Boha dějin a jako Stvořitele. Když se zjevuje Mojžíšovi v hořícím keři, dává si sám jméno" a říká: „JSEM, KTERÝ JSEM.“ A pokračoval: „Řekni Izraelcům toto: JSEM poslal mne k vám.“ /Ex.3,14/ Tím se vypovídá, že Bůh jest, avšak jeho bytí není ukončeno, ale je živoucím procesem –„Jsem Jsoucí“. Tento Bůh, který sám sebe manifestuje v dějinách, nemůže být představován žádným druhem zobrazení, ani zobrazením zvukovým, to jest jménem ani zobrazením z kamene či dřeva. Tento zákaz jakéhokoli znázorňování Boha, je jasně vyjádřen v deseti přikázáních, která zakazují člověku klanět se zpodobením čehokoliv, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. (Ex. 20,4). Jakkoliv byl Bůh označen paradoxním jménem JHVH, ani toto "jméno " nesmí být "bráno nadarmo", to znamená k žádnému účelu. Židé místo toho vyslovují Adonaj - /můj Pane/ pouze v modlitbě nebo při čtení Písma. A jinak ho nahrazují slovem Adošem - jméno. Člověk může mluvit k Bohu v modlitbě, která uvádí do vztahu k Bohu, ale nesmí mluvit o Bohu, aby se Bůh neproměnil v idol. Je zajímavé, že v židovské tradici existovalo také pojetí, podle něhož bylo nedovolené zobrazovat lidskou osobu. V tom smyslu, že člověk je učiněn k obrazu Božímu, člověk sám ve své neukončenosti nesmí být zobrazován jako nějaká věc.
Bůh JEST - znamená Bůh jedná A to, že jedná s láskou, soucitem, spravedlností, odměňuje a trestá. Že Bůh jest - jediné "theologické dogma" - které nalezneme ve Starém zákoně nikoli co nebo kdo je. V židovské tradici víra v Boha znamená následování Božích skutků a ne poznání o Bohu. Uznání existence a významu Boha, vede ve své podstatě k popření významu idolů. To je účinný boj proti idolatrii – modlářství. Věcem, které nás pohlcují, klamou, svazují a odvádějí od Boží živé přitomnosti a moci.
Bůh je Bohem osvobození -"Já jsem Hospodin tvůj Bůh já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. Nebudeš mít jiného Boha mimo mne.“ /Ex. 20,3-5/ - Přístup k pochopení toho, co je modla začíná pochopením toho, co není Bůh. Bůh jako nejvyšší hodnota a cíl, není člověk, stát, instituce, příroda, moc, vlastnictví, sexuální síla, ani jakýkoli výtvor udělaný člověkem. Tvrzení "miluje Boha", "následuje Boha", chci se stát „Bohu podobným“, znamená v prvé řadě "nemiluje, nenásleduje modly". - hlavní důraz biblického myšlení není zaměřen na znalosti o Bohu, ale na následování Boha, na způsob života.
Hodnotový systém - /Haláchá = cesta, chodit/ Moudrost mi Pane dávej, abych po Tvé cestě chodil, abych nebloudil ve tmě.“ Základní volbou pro člověka je volba mezi růstem a rozkladem, mezi životem a smrtí. Život je nejvyšší normou. Cesta, na kterou člověk vstupuje, směřuje ke stále většímu přibližování se Božímu jednání. /tj. kladný postoj k životu - láska, spravedlnost, svoboda a pravda/ –
Pravý postoj člověka - svobodné zaměření k Bohu Bůh může být uctíván jedině tehdy, když je anulována poslední stopa idolatrie, nejen v tom smyslu, že neexistují žádné viditelné a známé modly, ale též že zmizel modlářský postoj - poddanství a odcizení. Člověk který se snaží být podobným Bohu, je otevřeným systémem přibližujícím se k Bohu. Člověk, který se podřizuje idolům, je uzavřeným systémem, který se stává věcí. Bůh dovoluje člověku, aby byl svobodný, odhaluje mu cíl lidského života a cestu, po niž může tohoto cíle dosáhnout, avšak nenutí ho jít určitým směrem. Nejvyšší normou pro rozvoj člověka je svoboda. Idolatrie svou vlastní podstatou vyžaduje pokoření se - uctívání Boha na druhé straně vyžaduje nezávislost. Podle židovského psychologa, politologa a filosofa Ericha Fromma, může znalost idolů a boj proti idolatrii sjednotit lidi všech vyznání. Dokazování Boha nejen lidi rozdělovalo, ale dávalo náhradou slova za skutečnosti lidské zkušenosti. Lidstvo může být duchovně sjednoceno v popření idolů a tím v neodcizené společné víře.
Bůh jedná v dějinách a zjevuje sám sebe v dějinách. Věřit v Boha vede k účastenství na dějinách a v širším smyslu k politickému účastenství. To vidíme ve Starém zákoně nejjasněji u proroků. Zcela v protikladu k učitelům Dálného východu myslí hebrejští proroci v historických a politických termínech, tzn. že jsou zaujati historickými událostmi dotýkajících se nejen Izraele.
Ať se chytrý nechlubí svou chytrostí, ať se silný nechlubí svou silou, ať se boháč nechlubí svým bohatstvím. Chce-li se něčím chlubit, ať se chlubí, že rozumí a zná mne, že já jsem Hospodin, kterýž činím milosrdenství, soud i spravedlnost na zemi. To jsem si oblíbil, je výrok Hospodinův.“ Jeremiáš 9, 23-24 /přepis kralického překladu/
(Poznámka: slovo - jméno Hospodin pochází ze staroslověnštiny, začlo se používat jako označení pravého Boha - vyjadřuje ve významu - jediný Bůh, který se stará = pečuje. Používá se při překladech různých podob hebrejského označení Boha.


Podobná témata

Přednáška

"Jaký je hebrejský Bůh" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jaký je hebrejský Bůh (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Pondělí, 06. červenec 2009 @ 19:49:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Podle židovského psychologa, politologa a filosofa Ericha Fromma, může znalost idolů a boj proti idolatrii sjednotit lidi všech vyznání. Dokazování Boha nejen lidi rozdělovalo, ale dávalo náhradou slova za skutečnosti lidské zkušenosti. Lidstvo může být duchovně sjednoceno v popření idolů a tím v neodcizené společné víře.

Takže podle židovského psychologa, politologa a filosofa Ericha Fromma se mohou lidé všech vyznání sjednotit ve víře.

"Buďte svatí, neboť já Hospodin váš Bůh jsem svatý" /Lev. 19,1-2/Člověče bylo ti oznámeno, co je dobré a co od tebe Bůh žádá jen to, abys zachovával právo, miloval milosrdenství a pokorně chodil se svým Bohem.“ /Micheáš 6,8/ Společným prvkem, který se týká pojmu Boha ve Starém zákoně, neboli v Knize Smlouvy, je zkušenost Boha. 
Myslím si, že když si skutečně uvědomíme, že v modlitbě rozmlouváme s Živým Bohem sjednotíme se ve společné víře. Bůh je jeden.




Re: Jaký je hebrejský Bůh (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pondělí, 06. červenec 2009 @ 20:44:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Záleží jaká část Starého zákona se k výkladu použije .Autor článku to vidí poněkud jednostraně ,v jiných pazáží si SZ božstvo libuje v nejrůznějších obětech ,masové likvidaci lidí včetně dětí ,trpí nudou,  podporuje lháře atd.



Deuteronomium 28  aneb proč se věřící Boha bojí

http://www.kreteni.cz/k1/dt28.html


Je Hospodin Bůh dobrý a spravedlivý, aneb Deset Egyptských ran podle Bible

http://www.kreteni.cz/k1/Spravedlnost.html



Stránka vygenerována za: 0.26 sekundy