|
Právě je 562 návštěvník(ů) a 4 uživatel(ů) online: Mikim oko rosmano ivanp
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116497243 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Uspořádání anglikánských církví
Vloženo Sobota, 19. září 2009 @ 21:50:58 CEST Vložil: Olda |
poslal ssns Nejednou jsem tu na GS setkal s tvrzením, že monarcha Velké Británie je hlavou všech anglikánských církví, tzv. Anglikánského společenství (Anglican Communion). Rád bych vás tedy seznámil s tím, jak je to ve skutečnosti. Mimo jiné proto, že tento církevní model by snad mohl být jakýmsi vzorem.
Anglikánské společenství (Anglican Communion)
Anglikánské společenství je sdružení lokálních církví, které jsou v jednotě s Církví Anglie (Church of England). V současné době je rozděleno na 38 provincií. Některé se jurisdikcí kryjí s hranicemi států (např. Episkopální církev Súdánu), jiné tyto hranice překračují (Anglikánská církev severní Afriky). Každá z těchto provincií je samostatnou církví a v jejím čele stojí primas (arcibiskup). Za vůdce celého společenství lze označit arcibiskupa z Canterbury, pro kterého je používán titul primus inter pares (první mezi rovnými). Je to symbolický titul a v žádném případě se tedy nejedná o paralelu s papežem, který je rovněž označován za prvního mezi rovnými, i když tam je to rovnost spíš v duchu Farmy zvířat. Arcibiskup z Canterbury nemá žádnou autoritu nad ostatními církvemi a je považován za symbol jednoty celého společenství.
Otázky týkající se celého společenství jsou diskutovány při různých setkáních, z nichž nejznámější je pravděpodobně Lambeth Conference. Zřejmě největším problémem v rámci společenství bylo rozhodnutí Anglikánské církve Kanady a Americké episkopální církve žehnat homosexuálním svazkům a světit lidi žijící v takovém homosexuálním svazku.
Církev Anglie (Church of England)
Církev Anglie je považována za jakousi mateřskou církev celého Anglikánského společenství, i když třeba v případě Skotské episkopální církve se mluví spíš o sesterském postavení. Jako taková má dva primasy (arcibiskup z Canterbury a arcibiskup z Yorku), což je jev poměrně častý (najdeme ho například i v Irsku). Je-li v rámci jedné církve více primasů (arcibiskupů), je jeden z nich označován jako primas celé církve, tedy např. primas celé Anglie. Je nezbytné rozlišovat termíny Anglie a Velká Británie, protože v rámci Velké Británie existují vedle Církve Anglie i nezávislé církve: Skotská episkopální církev, Církev Walesu a Církev Irska, do jejíž správy spadá jak Severní Irsko tak Irská republika. Všechny tyto církve jsou členy Anglikánského společenství.
Britský monarcha je "hlavou" pouze Církve Anglie a nemá žádnou církevní pravomoc ve vztahu k dalším církvím v rámci Anglikánského společenství, tj. ani v případě církví ve Skotsku, Walesu a Irsku. Monarcha je v rámci Církve Anglie označován za "obránce víry". Tento titul byl udělen papežem Lvem X. Jinřichovi VIII. Ačkoliv byl papežem Pavlem III. v roce 1530 po oddělení Církve Anglie od Říma odebrán, je používán dodnes na základě rozhodnutí anglického parlamentu z roku 1544. Britský monarcha má ve vztahu k Církvi Anglie jen dvě pravomoce - právní jurisdikce nad majetkem církve a účast ve volbě arcibiskupa z Canterbury.
Do jurisdikce Církve Anglie spadá jednak celá Anglie, která je rozdělena do dvou oblastí, z nichž jedna spasá pod York (např. diocéze Manchester, Newcastle, Liverpool - obecně sever Anglie + ostrov Man) a Canterbury (diocéze Londýn, Oxford, Coventry - obecně jih Anglie). Pod přímou pravomoc arcibiskupa v Canterbury spadá i kontinentální Evropa, Turecko, Maroko a území bývalého SSSR.
|
Re: Uspořádání anglikánských církví (Skóre: 1) Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Neděle, 20. září 2009 @ 11:37:50 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ssns, děkují za článek. Někde jsem viděl zmínku o Low Church a High Church. Myslím, že to bylo v Radách zkušeného ďabla od C. S. Levise ale nejsem si stoprocentně jíst. Můžeš mi ty pojmy nějak vysvětlit popřípadě objasnit v čem je mezi nimi rozdíl?
|
Re: Re: Uspořádání anglikánských církví (Skóre: 1) Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Neděle, 20. září 2009 @ 18:11:54 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | V rozporu s tím, co najdeš běžně na netu (třeba na Wiki) se to rozdělení na low a high church netýká jen anglikánů a není to nijak pejorativní označení. V podstatě jde o rozlišení z hlediska přístupu či formy liturgie. Historicky lze kořeny najít ve sporu Luthera a Zwingliho. Luther byl z hlediska liturgie "maximalista", takže zastával názor, že při bohoslužbě je povoleno vše, co není Písmem přímo zakázáno. Zwingli naopak Luthera obviňoval z toho, že se nedokázal od Říma dostatečně oddělit, a zastával názor, že je povoleno jen to, co je výslovně povoleno (nařízeno) v Písmu a označujeme ho tedy za "minimalistu".
Low churches tedy nekladou v rámci bohoslužeb důraz na kněžství, svátostné pojetí a ceremoniální průběh. High churches naopak kladou důraz na liturgii. Když se podíváme do Anglie, tak Cranmer (arcibiskup v Canterbury v době Jindřicha VIII), který byl jakýmsi otcem anglické reformace, následoval ohledně bohoslužeb Luthera, takže anglikánská bohoslužba je hodně podobná katolické. Podstatně dále zašli puritáni a hlavně pak kvakeři. Kvakeři se z hlediska bohoslužby dělí na dvě podskupiny. Ta jedna (novodobější, většina USA, Afrika) je hodně podobná klasické protestantské bohoslužbě, původní norma (Británie, Irsko, Nový Zéland, Austrálie) je pro někoho, kdo tam zavítá poprvé hodně neobvyklá. Nemá absolutně žádný program. Programem myslím to, že naprostá většina církví má nějaký zaběhnutý pořádek (třeba čtení z Písma - kázání - zpěv - večeře Páně), ale kvakeři se prostě a jednoduše sejdou a čekají na Boží vedení. Takže se může stát, že během celého bohosluřebného setkání nepadne ani jedno slovo, protože nikdo nemá žádné připravené kázání. Mluví prostě ten, kdo se domnívá, že je Duchem veden k tomu, aby ostatním něco řekl. Může to být svědectví, hlasitá modlitba. Setkání je zahájeno, když se první lidé posadí, a končí, když si obvykle přede určená osoba potřese rukou (bratrské pozdravení) s někým jiným. Tento příklad následují ostatní. Myslím, že kvakeři v Česku nejsou, ale pokud ano, pak doporučuji mezi ně zavítat. Mám ostatně v úmyslu podělit se tu o svoji zkušenost s kvakery - myslím, že v Česku se o nich asi moc neví.
Pokud tedy chceš rozlišit low a high church, polož si na jednu stranu stupnice kvakery z Anglie (viz výše), kde není žádná liturgie, žádný program a kde celá bohoslužba může být hodinovým mlčením, a jako druhý "extrém" třeba katolickou církev, kde je naprosto přesně předepsaná liturgie (včetně různých gest, ustálených obratů - no katolickou mši jsi už asi někdy navštívil, že?:-)) Pokud je ta která církev blíže katolíkům, pak lze mluvit o high church, pokud kvakerům, pak jde o low church. K low church se obvykle řadí ti kvakeři (obě normy), američtí presbyteriáni, metodisté a bratři. Ale třeba John Wesley (zakladatel metodistické tradice) se proti označení low church docela bránil.
Jinak anglikánská církev je neuvěřitelně pestrá co do zaměření jednotlivých farností. Najdeš tu doslova vedle sebe takové pojetí víry a mše, že jsem už zažil pár katolíků z Polska a Čech, kteří tam chodili na mše v domnění, že je to katolická mše. A pak máš farnost, která je daleko spíš něco na způsob metodistů. Jenže ono i katolické bohoslužby tu jsou řasto úplně jiné než to, co člověk vidí doma v Čechách. A tak se mi zase naopak stalo, že jsem vzal kamaráda katolíka z Prahy na katolickou mši a on se celou dobu ošíval a tvrdil, že to nemůže být katolická mše:-) Po mši jsme dokonce museli zajít za knězem, aby mu potvrdil, že je to katolický kostel.
|
]
Re: Re: Re: Uspořádání anglikánských církví (Skóre: 1) Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Neděle, 20. září 2009 @ 18:46:27 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Děkují. Tak myslím že jsem to pochopil. Pokud je něco více spontanické tak je to blíže Low Church a pokud se to blíže bliží k nějaké řekněme liturgii tak je to High Church.
|
]
Re: Re: Re: Re: Uspořádání anglikánských církví (Skóre: 1) Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Pondělí, 21. září 2009 @ 00:29:41 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Dalo by se to tak říct:-) Obvykle se mluví o větší či menší míře "reformačnosti" té církve, tj. čím víc se ve svém pojetí bohoslužby blíží evangeliu a zásadě sola scriptura. Když si vezmeš tu katolickou mši (ale třeba i pravoslavnou, anglikánskou), vidíš detailně propracovanou liturgii, která nemá co do formy absolutně žádnou oporu v Písmu, protože to neobsahuje žádný návod k tomu, jak má bohoslužba vypadat. Samozřejmě že co do obsahu z Písma vychází. Veškeré liturgické předpisy jsou tak plodem různě staré tradice. Časem vykrystalizovaly dvě rodiny liturgické tradice, tj. východní a západní. A když se podíváš na protestantské církve na západě, většina více méně kopíruje katolický model. Mívají třeba přehozené pořadí, ale ty prvky (včetně někoho, kdo bohoslužbě předsedá) jsou přebrané. Pak máš církve, kde není nikdo, kdo by to "vedl", ale mají nějaký pořádek, který stanovuje kdy kdo a co dělá. To jsem zažil ve sboru, který snad patří k tzv. Křesťanským sborům, ale tím zařazením si nejsem úplně jistý. Oni věděli, kdy co přijde, ale kázání měli různí muži se sboru, kteří se každou neděli střídali. No a pak máš ty "původní" kvakery.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Uspořádání anglikánských církví (Skóre: 1) Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Pondělí, 21. září 2009 @ 11:47:37 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Děkují. Už je mi to zase o kus zřejmější.
|
]
|
|
Re: Uspořádání anglikánských církví (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 21. září 2009 @ 08:47:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Jestli chcete tak se klidně inspirujte. Pro mne za mne si třeba i zvolte krále jako ochránce víry, zřiďte pobočky v Maroku nebo svěťte homosexuály. Je to Váš boj. Pokud máte problém s příliš autoritativními autoritami tak zvolte jiné uspořádání ale pro sebe. Nám vyhovuje to naše. Mimo jiné i proto že nemusíme vůbec nic a nikdo nás nekontroluje. Můžeme se podílet na životě své farnosti a podporovat jí dle vlastního uvážení nebo jít vedle kde nás neznají. Naše hříchy krom klepen se soukromou iniciativou obého pohlaví na tomto světě nikdo nepočítá. To je všechno na našem svědomí. Ať se ke svým duchovním od pana faráře až po pana papeže chováme sebehnusněji, neposloucháme je, žijeme na jejich úkor a kašleme na ně a na jejich potřeby tak nám to vždy odpustí a dají rozhřešení. Já bych takovou věc dělat nemohl, na něco takového nemám ani v nejmenším. Nemám zájem ani na tom aby nám pan papež vyšel vstříc v naší touze hřešit a povolil věci které nemá jak se nám spousta lidí snaží podsouvat že trpíme a že je jiná doba. I když v tomhle ohledu sám hřeším. Dávám přednost tomu být zlobivým a neužitečným synem v dobré rodině než tím samým nebo ještě horším ve špatné. S autoritami je to podobné i z hlediska světské moci. Málokterý král si dovolil to co demokraticky zvolený parlament. Drtivá většina monarchů vybírala podstatně menší daně, svým poddaným kecala méně do života a netrpěla tolik zla. Zneužívání Farmy zvířat ponechte prosím raději antiameričanům a světovým spiklencům všeho druhu. Pan Orwel který po celý život bojoval proti komunismu by se asi divil k čemu všemu se to dá použít. Co se týče anglikánských církví tak jejich členy považuju za bratry a sestry v Kristu a za rozumné lidi. Vzájemnou jednotu vidím jak po stránce duchovní tak oficiálně uznanou a vyhlášenou. |
|
|
Re: Uspořádání anglikánských církví (Skóre: 1) Vložil: Elo v Pondělí, 21. září 2009 @ 15:05:45 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ssns, vďaka za podnetné informácie. Mne je sympatický Nicky Gumble a jeho Alfa kurz, ktorý tu bol tak kritizovaný a - podľa mňa - úplne laicky zhodený... Ale náhodou, či nevieš, ako sato vyvíja tam s touto veco u v Anglii?... Mali vraj aj večery Alfa v televízii a pod. V kostole Sv. Trojice tam chodí vraj každú stredu okolo 800 ľudí...
A pokiaľ ide o ten princíp, ktorý si chválil. Je to naozaj dobrý princíp, keď sa jednoducho odhlasuje to, čo sa odhlasovalo, teda "rozhodnutí Anglikánské církve
Kanady a Americké episkopální církve žehnat homosexuálním svazkům a
světit lidi žijící v takovém homosexuálním svazku"?... To znamení, že vo vedení tejto cirkvi je naozaj väčšina ľudí takéhoto liberálneho zmýšľania. Ak by však také niečo sa stalo u nás, tak predseda, teda rímsky pápež by to neschválil a hotovo...
To je teda iná analógia pravoslávnych, kde niet tiež rozhodujúcej autority. Teda ak je princíp celkom demokratický a všetci sú rovnocenní, ako u anglikánov, tak sa naozaj v perspektívne môže schváliť hocičo, pretože kampaňovite sa tam môžu pretlačiť určití ľudia... /U pravosslávnych je to iné, no tam sa ťažko vec vôbec pohne dopredu, to je protiklad proti anglikánom, kde sa jednoducho odhlasuje väčšinou, a šéf je to nútený schváliť..../
V KC sa spravidla tiež tak hlasuje. A spravidla šéf to odklepne. Ale ak je niečo nekalé alebo v ohrození, tak to neodklepne... Mne sa zdá, že práve toto je vyvážený zmysel chápania toho, čo povedal Pán osobitne apoštolom a osobitne Petrovi. /"Čo zviažete na zemi.../, a okrem toho Petrovi aj tie slová o skale, o kľúčoch, a o pasení oviec... Teda: spravidla spolu, ale ty ešte osobitne si zodpovedný, Peter...
|
Re: Re: Uspořádání anglikánských církví (Skóre: 1) Vložil: Papen v Pondělí, 21. září 2009 @ 15:23:57 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | elo, vyvija sa to dobre, vdaka vasmu gene robinsonovi a dalsim jezuitskym podvodom, budete mat asi znacnu cast anglikanskej cirkvi zachvilu vo vatikane. koho je to vitazstvo, na to si odpovedz sam, ale Jezisovo urcite nie. ;-)) |
]
]
Re: Re: Re: Re: Uspořádání anglikánských církví (Skóre: 1) Vložil: nahanac_gojima v Pondělí, 21. září 2009 @ 16:16:07 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tak je vidno Gojimko ze tu velmi zasvatene diskutujes, naozaj, sikovny chalan si! ;-) |
]
Re: Re: Re: Uspořádání anglikánských církví (Skóre: 1) Vložil: Elo v Úterý, 22. září 2009 @ 01:25:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Neviem, čo máš na mysli, ale fantázia ti zrejme pracuje... Sám život si jednoducho časom začne všetko dávať do poriadku. Aj mnohí anglikáni začínajú chápať, že sú "na lodi", ktorá sa odklonila, a tak sa prirodzene chcú držať toho, čo sa im zdá správne. Prídu na to /a už prišlli/ aj iní...
|
]
Re: Re: Uspořádání anglikánských církví (Skóre: 1) Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Pondělí, 21. září 2009 @ 15:36:29 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tak mně šlo především o to, uvést na pravou míru některá tvrzení ohledně anglikánských církví, protože se tu nejednou stavěl britský monarcha do pozice papeže anglikánských církví. Současně si myslím, že je pro lidi prospěšné seznámit se s tradicemi, které doma nemají. Co se ví o anglikánech, kvakerech, puritánech, metodistech atd. v Česku (případně Rusku)? Obávám se, že moc ne.
Jinak ten model jsem přece nijak nechválil. Pouze se mi zdá, že by to mohla být cesta pro protestantské církve. Katolická církev je přísně hiearchizovaná a přiznávám, že třeba titul papeže "první mezi rovnými" prostě neodpovídá realitě katolické nauky o papežství. Jednoduchá otázka: pokud se i koncil na něčem usnese a papež to neschválí (nepodepíše), bude to v rámci KC platit? Já vím, že v praxi není papež nějakým samovládcem a že většina toho, co vydá, je dílem různých komisí a tak vůbec.
Jinak arcibiskup z Canterbury nijak nemusel schválit rozhodnutí severoamerických církví ohledně homosexuality. V podstatě je to poměrně závažný problém, protože oponenti toho rozhodnutí upozorňují na to, že se jedná o porušení principů Anglikánského společenství. Celá situace se řeší. Jenže řeší se právě v duchu rovnosti jednotlivých primasů (arcibiskupů) a tak to trvá déle než by to trvalo u vás, kde je jeden člověk, který může říci NE, a tím je to hotové. Tady sám vidíš, že ten titul papeže je nesprávný. Je také pravda, že nemálo anglikánů přestoupilo kvůli tomuto problému do KC, ale na druhou stranu jsme zase svědky přestupu irských katolíků do tamní "anglikánské" církve - jejich motivem jsou ty skandály se zneužíváním dětí, což je něco, o čem se tu už psalo a o čem jistě víš.
Asi hlavně díky tobě poctivě studuji starověkou křesťanskou tradici (nejen spisy otců, ale i hmotné památky typu nápisů na hrobech) a zjišťuji, že tehdejší církev byla neuvěřitelně pestrá co do názorů na kde co. V dohledné době chystám pár článků, kde se to pokusím ukázat, ale musím zvolit témata, která nebudou působit nějak protikatolicky, abyste si zase nestěžovali, že vás tu někdo pronásleduje:-) Podstatné je, že žádná církev z Anglikánského společenství nevystupuje a vše se řeší. Pokud se v tom trochu vyznáš, pak jistě víš, že námitky mají hlavně ty církve, které dříve musely řešit otázku mnohoženství.
Kurzy Alfa tu celkem fungují. Hlavními organizátory jsou tu anglikáni a katolíci. Jinak o nich moc nevím
|
]
Re: Re: Re: Uspořádání anglikánských církví (Skóre: 1) Vložil: Elo v Pondělí, 21. září 2009 @ 15:57:45 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | "cesta pro protestantské církve." - To súhlasím. Bolo by dobré, keby sa viaceré smery takto nejako zjednotili, mali spoločného hovorcu, či predstaviteľa. určite by to bol veľký krok vpred... . "titul papeže "první mezi rovnými" prostě neodpovídá realitě katolické nauky o papežství." - Odpovedá. V Cirkvi sme ved všetci rovní. To je však o zodpovednosti. A v zodpovednosti model, ktorý zvolil Pán, nie je demokratický, teda nedá sa rozhodnúť o pravde, a o tom, čo je Božie len hlasovaním. "Ja som si vyvolil vás, a nie vy mňa..." Teda: v Cirkvi sa vyberá. Boh povoláva zospodu, dáva podnety, ale pretože ľudia sú aj domýšľaví, aj pszchopati a pod., Cirkev /teda zhora/ rozhoduje, kto bude kňazom, a koho neprijme... A takisto sa vyberá aj biskup: nie demokraticky, že ľud, či kňazi odhlasujú... Prakticky áno, ale nejakí ľudia z Ríma /kardinál cez svojci.../ si to prešetria po svojich linkách, a z niekoľkých navrhnutých vyberú podľa svojho kritéria... . "i koncil na něčem usnese a papež to neschválí (nepodepíše), bude to v rámci KC platit?" - Presne tak: nebude. Ale sa to neodhodí. Bude to kdesi pôsobiť, a možno v budúcnosti...No spravidla naozaj to sú výnuimky. Už tým výberom ľudí, ktorých si pápež vyberá za biskupov a kardinálov je určitá determinácia, že aj to hlasovanie, nech by bolo aj demokratické, bude v duchu pápežovi blízke... A nikto tak pápeža neopinká. Preto u nás nejaké radikálne zmeny sa dejú pomalšie, neurobuia sa však preto nijaké neukvapenosti a hlúposti. Tetno model sa zatia - ako to dokazuje história - celkom osvedčil pri ochrtane tradičných kresťanských morálnych i vieroučných postojov. Tam sa nekoná tak rýcholo "revolúcia" ako v ktorejkoľvek inej cirkvi... Je zasa pružnejší oveľa ako u PC, kde je zmena skoro nemožná, a všetko je stále na úrovni posledného 7. koncilu... . "přestupu irských katolíků do tamní "anglikánské" církve - jejich motivem jsou ty skandály se zneužíváním dětí..." - Žiaľ, aj Írsko sa "preslávilo", a cítiť to tam... No, čo už. Ale v celkovej perspektíve a do budúcnosti KC to bola super lekcia... Uvidíš, ako to Benedikt dá do poriadku, prípadne aj ďalší... To sa však naozaj žiadalo. Tým, ktorí milujú Boha, všetko slúži k dobrému. A KC naozaj Boha miluje, či nie?...
|
]
|
|
|
|