Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 237, komentářů celkem: 429553, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 426 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
Dzehenuti

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116476295
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Tři námitky proti Sola Scriptura
Vloženo Neděle, 15. listopad 2009 @ 20:49:57 CET Vložil: Stepan

O Bibli poslal ssns

Nemyslím, že v tomto článku je uvedeno něco, cy bych zde na GS už mockrát nezmínil. Přesto bych chtěl stručně vyjádřit své tři základní námitky proti nauce Sola Scriptura a chtěl bych všechny, kteří tento princip zastávají, poprosit, aby se nad nimi zamysleli a případně je vyvrátili.

Úvod

Upozorňuji, že se mi nejedná o propagaci jakékoli tradice nějaké církve, která vedle Písma uznává jako zdroj víry, poznání a pravdy něco jiného. Jde mi o samotný princip Sola Scriptura (dále jen SSc.), který považuji za vnitřně rozporný a nesprávný.

Námitka první - otázka kánonu

Princip SSc. tvrdí, že nejvyšší a v posledku jedinou autoritou, měřítkem a zdrojem křesťanské pravdy je Bible. V současné době existuje několik kánonů Bible - kánon protestantský, protestantský kánon rozšířený o deuterokanonické knihy a dodatky, několik kánonů ortodoxních církví (např. řecká ortodoxie, etiopská, syrská), které jsou ještě širší než prvně dva jmenované kánony. Ortodoxní kánony vycházejí z různých kánonů Septuaginty [1] a etiopský a syrský mají dokonce širší i kánon Nového zákona. [2] Není pravdou, že církev jako celek se někdy v minulosti dohodla na seznamu knih, které do Písma patří. Všechny výše uvedené kánony se vyvíjely a byly "uzavřeny" paralelně, a to s vyjímkou kánonu protestantského, který se jako takový vyvinul v rámci judaismu.

Ať se však kdokoli a kdykoli rozhodl, že ta či ona kniha do kánonu patří, jednalo se vždy o rozhodnutí nějakých lidí, z hlediska SSc. je už celkem lhostejné, zda šlo o setkání biskupů či rozhodnutí jednotlivce. [3] Je dobré si uvědomit, že tvrzení o Písmu, která SSc. obsahuje, nutně vyžadují neomylné rozhodnutí. Jistě, Bůh mohl použít někoho, aby jsa veden Duchem svatým takové neomylné rozhodnutí udělal, ale právě toto rozhodnutí je následně nejvyšší autoritou, která stojí nad Biblí, neboť je pro ni normativní.

Zastánci SSc., kteří současně uznávají protestantský kánon, stojí navíc před nemalým problémem. Ačkoli je možné v historii dohledat lidi, kteří neměli k jeho rozšíření právě kladný postoj [4], zůstává faktem, že mezi 4. a 16. stoletím nebyl v rámci křesťanství nikde používán. Vzhledem k rozdílnosti kánonů v daném období je zřejmé, že Bůh připustil, aby některé církve uznávaly za kanonické neinspirované texty, respektive odmítaly texty inspirované. Protestantský kánon však vyžaduje, aby Bůh dopustil, aby všechny církve považovaly za součást kánonu knihy neinspirované. Logickým závěrem pak je, že i dnes můžeme používat knihy neispirované a jen čekáme na dalšího Luthera.

Námitka druhá - otázka textu

Text, který máme dnes ve svém překladu je dílem dlouhé redakce (např. masoretské) a současně textové kritiky. V případě Starého zákona může být originálnímu textu blíž znění Septuaginty či dokonce Vulgáty než je text masoretský. Textová kritika je vědní disciplína. Postupuje se, zjednodušeně řečeno, tak, že se jednotlivé dochované rukopisy rozdělují podle příbuznosti do rodin a větví. [5] Existuje obrovské množství variant, z nichž většina nijak neovlivňuje smysl textu, ale mnohé ano. Učebnicovým příkladem je závěr Evangelia podle Marka (16,9nn), který v nejstarších rukopisech chybí. Úvaha, že je to tedy pozdější dodatek je sice logická, ale ne nutně správná. [6] V případě textu jsme tedy odkázáni na závěry biblistů, z nichž nevím o nikom, kdo by se holedbal puncem neomylnosti.

S otázkou textu souvisí i otázka překladu, tj. významu jednotlivých slov. Např. v Novém zákoně je hodně slov, která se vyskytují pouze na jednom místě, a současně nemálo těch, která mimo dnešní text NZ nenajdeme. Bezkonkurenčně nejznámějším problémem je třeba smysl slova epiúsios v Modlitbě Páně a dále význam slova aiónios, které si zaslouží samostatný článek.

Námitka třetí - otázka interpretace

Za základní zákon mnoha států, tj. za nejvyšší autoritu, je považována ústava. V porovnání s Biblí je to obvykle text žalostně krátký a uměle sepsaný s jediným účelem - dát nějakou výchozí normu pro zákonodárství. Sama ústava je na tom jako Bible, neboť její obsah je stanoven autoritou vyšší, např. parlamentem a prezidentem. K aplikaci samotného textu je však nutná interpretace, kde má poslední slovo ústavní soud či podobná instituce. Bible je v porovnání s ústavou text mnohem pestřejší, takže nijak nepřekvapí, že i ona ke své aplikaci nutně potřebuje interpretaci. S interpretací úzce souvisí i výše zméněná otázka překladu, který je vždy nutně interpretativní, ale i z hlediska překladu jednoduché pasáže je nutné interpretovat. Triviálním příkladem je rozhodnutí, které pasáže či verše budeme brát doslovně. Oslovuje-li třeba apoštol Pavel v některém listě jen muže, můžeme to vzít doslova a sestrám říci, že se jich to netýká, nebo Bibli doslovně vzít nemusíme a předmětné pasáže či verše vztáhnout i na sestry. Kdo z vás vezme doslovně Ježíšova slova v Mt 5,29-30 a bude si amputovat končetiny či vydloubávat oči? Kdo bere doslova Ježíšova slova o modlitbě a modlí se výhradně předepsaná slova? Nikdo, protože každému [7] je "jasné", že to nemáme chápat doslova. O skutečnosti, že interpretace je to, co dělá Písmo použitelné, zcela zřejmě svědčí fatk, že církve (resp. jednotliví křesťané), které se drží principu SSc. a které mají dokonce stejný kánon a text Písma, se často diametrálně mezi sebou liší ve své nauce a praxi.

Závěr

Snad se mi podařilo vysvětlit, proč odmítán Sola Scriptura jako princip. Bez víry v neomylnost ohledně rozhodnutí o kánonu a textu Bible, nemáme vůbec žádné Písmo. Víra v takové rozhodnutí, která je pro víru klíčová [8], stojí mimo Písmo, dokonce nad Písmem. I v případě, kdy se pro nějaký kánon Písma a jeho znění zcela nebiblicky rozhodneme, je samotný význam a smysl Písma určen interpretací, kterou přijímáme.

Budu opravdu rád za vaše komentáře a předem děkuji. Přiznávám, že bych byl rád, kdyby princip Sola Scriptura byl správný, ale podle mě není. Pokud mohu, chtěl bych poprosit, abyste mě neodkazovali na oblíbené verše typu 2Tm 3,16, protože nemají s mými námitkami nic společného. Především je potřeba nějak vysvětlit, proč bychom měli právě třeba 2Tm považovat za isnpirovaný text [9]. A dále nevíme, co vlastně autor myslel slovem "Písmo". [10]





Poznámky

[1] Septuagintou v pravém a původním smyslu slova je překlad pouze Tóry, tj. 5 knih mojžíšových. Postupem času byly přidávány další knihy a dodatky, ale nic takového jako jednotný kánon Septuaginty neexistovalo.

[2] Etiopská církev rozlišuje tzv. užší a širší kánon Nového zákona.

[3] Žádný apoštol a ani Kristus nám nezanechal soupis knih, které jsou kanonické.

[4] Příkladem může být rané období překladatelské práce Jeronýma.

[5] Během přepisování textů docházelo k chybám, vkládání textu a jeho vynechávání. Za příbuzné texty se pak považují ty, které mají stejné či podobné znění.

[6] Vedle Sinajského a Vatikánského rukopisu mohlo v té době existovat dalších x jiných, které ho obsahovaly, ale které se nedochovaly.

[7] V každé době se tedy našli jedinci, kteří tato slova vzali doslova a vážně. Z doby raného křesťanství víme o případech sebekastrace. Justin Mučedník tak např. zmiňuje případ křesťana z Alexandrie, který místní autority požádal o povolení vykastrovat se. Kastrace byla římským právem zakázána.

[8] Je-li víra determinována Písmem a Písmo determinováno něčím rozhodnutím, pak je víra determinována právě tím rozhodnutím.

[9] To, že nějaký text o sobě tvrdí, že je inspirovaný, nic neznamená. Tvrdí to o sobě Korán a tvrdí to o sobě polovina apokryfní křesťanské literatury.

[10] Podobně je na tom třeba Mt 22,40.


Podobná témata

O Bibli

"Tři námitky proti Sola Scriptura" | Přihlásit/Vytvořit účet | 70 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Tři námitky proti Sola Scriptura (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 15. listopad 2009 @ 23:47:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Ahoj.

  Shodou okolností (nebo se to dá nazvat jinak?) mám připraven článek s názvem "Sola scriptura", ve kterém na alespoň některé námitky uvedu svůj pohled.

  Tak krátce:

  Námitka 1: Kánon.

  Jsem docela přesvědčen, že takový základní kánon tvořený knihami Zákona a jeho rokodmenu, Izaijášem a Jeremiášem (t.j. o sedmi knihách) může fungovat docela stejně "sola scriptura", jako celá bible (ať už ve kterémkoliv kánonu). T.j. je dostatečný k tomu podstatnému: K věčnému životu a k poznání cesty k bohu. A věřím, že je inspirovaných mnohem více textů.

  Uznávám kánon, který používáme a nemám problém s tím, že různé církve mají různý kánon. Většina biblických knih (ať už se týkají Zákona a smlouvy s Izraelem, nebo Nové smlouvy, nebo jen běžného života s Bohem) vznikla mnoho století před tím, než vznikla nějaká církev. A všechny zbylé knihy (těch 25% bible nebo kolik co nazýváme NZ), které dnes používáme, vznikly v prvním století a byly už v tomto století autoritativní a považované za inspirované - na tom se shodneme snad všichni křes´tané a pokud vím, jsou jen drobné námitky.

  Námitka 2: Otázka textu

  Dobrá námitka.

  Rozumím jí tak jak píšeš pokud jde o překlad. T.j. jako člověk, který umí dobře česky a celý život se živí logikou, si dobře uvědomuju, jak vratký by byl život postavený jen na českém překladu (byť kvalitním) bible.

  Pokud jde o originální texty, tak tomu rozumím jinak. Mám představu, že se originální texty dochovaly velmi dobře a ve vysoké kvalitě, ale přiznám se, že v té představě nejsem až tak silný :-)


  Námitka 3: Interpretace.

  Tady jsem přesvědčen, že jediná regulérní interpretace je obživení písma Duchem svatým. A to obživení pro konkrátního člověka, nebo třeba pro učitele, který vyučuje církev.


  Tys chtěl někoho, kdo zastává Sola Scriptura. Moje situace je trochu složitější. Pokud někdo bude zastávat Sola scriptura, budu se ho ze vší síly zastávat, protože jsem přesvědčen, že je to výborné pravidlo a navíc jsem přesvědčen, že v určité době (době vlády pověr a náboženství, těžkým pronásledováním křesťanů a vlády temnoty v některých místech světa) to byl jediný rozumný a správný postoj.

  Já sám se principem sola scriptura neřídím. Co můžu, studuju i věci, které s biblí souvisí - historii církví, učení a životní zkušenosti jiných apoštolů, učitelů, pastýřů nebo jen obyčejných křesťanů, než těch v bibli, historické souvisloti bible a význam pojmů, teologi, životy křesťanů a další věci.

  Jsem pevně přesvědčen, že Sola Scriptura jde použít na všechny věci, které se týkají bible a věcí v nich uvedených (t.j. bible vysvětluje sama sebe). Trochu jiné je to s věcmi, které se tváří jako by bibli byly, ale nejsou ("křtění" miminek, různá proroctví konce světa, zjevení mocností ...) K těmto věcem je k nezaplacení znát tradici církve a ovoce těchto jednotlivých věcí.


  Můj postoj se dá dobře vyjádřit tím, jak jsi svůj postoj vyjádřil i ty  - t.j. "prima scriptura", písmo je měřítkem věcí, primárním zdrojem. Takže jsem ti něco napsal, ale asi ti to moc nepomůže.



Re: Tři námitky proti Sola Scriptura (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 07:14:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co se mne týče tak používám a také uznávám "kánon" kralický a hlavně ekumenický, na kterém se shodly církve které chtějí překonat rozkol a jít ke Kristu společně v lásce a úctě. Se zájmem jsem si přečetl i apokryfní spisy, i když je neberu jako závazné. Za ústavu víry považuji jedenáctero Božích přikázání - Desatero které dostal Mojžíš a Ježíšovo přikázání lásky. Rozhodující autoritou je pro mne pan papež a koncilium biskupů, v tomto pořadí. Za závazné v tomhle ohledu považuji biskupy římskokatolické, řeckokatolické a v blízké budoucnosti dá-li Bůh i anglikánské. Za úcty i zřetele hodné považuji i biskupy, kněží a pastory všech ostatních křesťanských církví.
S kánonem si hlavu lámat nehodlám, vzhledem k tomu že Ježíš i Panna Maria si vždycky vybírají ke kontaktu lidi prosté a neučené. Od pastevců, rybářů, řemeslníků a všeobecně uznávaných hříšníků Vyvoleného národa přes spravedlivé pohany z Říma i Samaří až po malé pasáčky ze zapadlých končin dnešní doby. Žádný z nich si nelámal hlavu s kánonem a neobviňoval nikoho ze špatného výkladu. Značná část z nich neuměla ani číst a psát a přes to si je Bůh vyvolil. Možná právě pro to.
Myslím že k tomu abychom mohli jít za Ním je toho napsáno dost. Naše pozemské rodiče také nedělá nějaký dopis či mail nevíc. Výstrahou nám budiž případ farizejů a nejen těch biblických. Ti hloubali nad Písmem tak dlouho a snažili se chytit Pánaboha za slovo až nechali ukřižovat Mesiáše a nenáviděli Jeho stoupence.



Re: Tři námitky proti Sola Scriptura (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 08:38:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já uznávám kánon Septuagintní, přesněji řečeno ten, co obsahuje i 4 Mak.



Re: Tři námitky proti Sola Scriptura (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 09:02:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Užitečný článek.
Vyjádřím se jen k věcem, které mě upoutaly, protože je chápu odlišně.

..." Není pravdou, že církev jako celek se někdy v minulosti dohodla na seznamu knih, které do Písma patří."...

Je to pravdou. V případě Novozákonních knih se tak stalo na všeobecném sněmu v Hyppo Regiu v r. 393. V případě Starozákonních knih už první křesťané převzali od židů kánon Septuaginty, už tehdy mezi židy používaný.

..." Všechny výše uvedené kánony se vyvíjely a byly "uzavřeny" paralelně, a to s vyjímkou kánonu protestantského, který se jako takový vyvinul v rámci judaismu."...
V případě Starého zákona používala církev už od svého počátku kánon Septuaginty, který vznikl také v judaismu pro potřeby židovské diaspory v Alexandrii dávno před křesťanstvím.
Spekulace, že Septuaginta je jen špatným řeckým překladem původních hebrejských textů, se ukázaly mylné. Nálezy v Kumránu dosvědčily, že tomu tak není, že je to jiná verze starozákonních knih.
Je třeba přihlédnout, že se jedná o dobu 3. - 1. stol. před Kristem. Do příchodu křesťanství neměli židé žádný problém Septuagintu používat. Když ji však převzali i křesťané, židé z potřeby se vyhranit proti křesťanství si vytvořili masoretský text, u něhož byla podmínkou přijetí do kánonu existence původních knih v hebrejštině. Tento klíč se neukázal historicky zrovna nejsprávnější, protože v Kumránu byly později nalezeny i některé další knihy Starého zákona v hebrejštině, které do masoretského kánonu nebyly zahrnuty, protože v době, kdy se tento kánon ustanovoval, je židé jenom neměli zrovna k dispozici.

Tento židovský kánon převzala o více než tisíc let později i reformace, ze stejného důvodu: z potřeby se vyhranit proti katolické církvi. Nálezy v Kumránu však dosvědčují, že v Ježíšově době židé používali daleko větší počet starozákonních knih, než nabízí masoretský kánon.


Ohledně principu "sola scriptura" považuji za nejzásadnější argument to, že Kristus ustanovil za hlavní autoritu církev (jejíž je hlavou), nikoli psané texty.
Tyto texty vznikly až pod autoritou církve, ale nejsou jí nadřazeny
.
Vyjadřují jen její učení a proto bez patřičného výkladu církve jsou k ničemu. Mohou zavést na scestí. Proto říkáme, že Písmo je Bohem pouze inspirované, není sdělené v doslovném smyslu, jak to chápou třeba muslimové u Koránu.



Re: Tři námitky proti Sola Scriptura (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 14:19:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ssns, gratulujem k článku. Dal si si námahu, preštudoval, vyjadril pre všetkých... To treba oceniť. Myslím, že si sa zhostil dobre veci, a v podstate súhlasím. Popísal si to vcelku reálne. Dnes ťažko sa niekto dopátra ako to presne bolo v podrobnostiach. Viem, že na Východe trvalo až do Trulánskeho snemu, kým si odklepli na západe už dávno odklepnutý Nový zákon, a k Starému ešte čosi pridali.

V tých časoch sa na Písmo nepozeralo tak úzkostlivo ako dnes zástanci SSc., pretože sa popri Písme priznávala aj Tradícia, čiže aj iné spisy, ktoré sa do Písma nezaradili. Každý vedel, že je to v tých iných spisoch.  Preto nikdy sa Východ so Západom neškriepili o kánon Písma na nijakom sneme. A niektoré východné si do Nového zákona pridali ešte aj  listy Klementa Rímskeho.

V podstate vtedy bola pohnútka prečo vypracovať kánon v tom, aby sa pri liturgických zhromaždeniach nečítali nejaké nie celkom "kóšer" knihy, listy, ako sa dovtedy občas stávalo. Utvorenie kánona bola vlastne tretia forma obrany Cirkvi voči herézam a ich vplyvu na rozleptávanie Cirkvi /Prvým bola právoplatnosť biskupa cirkevného spoločenstva, tj. apoštolská postupnosť, druhým otázka Vierovyznania, ktorá sa tiež riešila  nejakú dobu ešte pred Nikeou, a tretia bol  kánon Písma.../

Pokiaľ viem, aj samotná myšlienka inšpirácie kníh Písma sa na Nový zákon aplikovala až v spojitosti s jeho utváraním. Teda dodatočne sa aplikovala myšlienka inšpirácie aj na knihy Nového zákona. Text v Timotejovi o inšpirácii bol autorom listu prirodzene vzťahovaný na Starž zákon, pretože v tej dobe nikto o Novom nehovoril, hovoril len o jednotlivých spisoch, ktoré požívali väčšiu, či menšiu autoritu kde u koho...  Viedol sa dialóg o niektorých, rozširovali sa, a kým sa všetci o všetkom oboznámili, uplynulo veľa času. Bol to, ymslím, Origen, ktorý vyslovil myšlienku vhodnosti utvoriť analógiu Starého zákona pre kresťanov v roku 250. Prvý spis všetkých nám známych kníh N.Z. sa nachádza až v roku 367 v liste sv. Atanáza z Alexaandrie rímskemu pápežovi. Tetno istý zoznam je naozaj zaznamenaný na rímskej synode v roku 382 a schválený pápežom Damasom. No ešte sú známe nejaké debaty na synodách v Hippo a Kartaagu pred koncom 4. storočia, ba niektorí ešte hovoria aj o roku 415.

Na Východe sa to všetko odkleplo dokonca až na Trulánskom sneme v roku 692. Našťastie Nový zýákon bez zmeny. No do Starého si čosi pridali "východniari"... Ohľadom Starého zákona to, myslím, vystihol pekne Oko, že tam boli v hre viac emocionálne, ako racionálne dôvody, prečo Židia a protestanti sa rozhodli pre Starý zákon iný než KC...

Správne si naznačil, že celý tento proces schválenia kánonu Písma predpokladá nejakú autoritu. Vtedy nikto nepochyboval, že to môže byť jedine Cirkev a teiž chápali, že viera v Cirkev je súčasťou viery v Krista, pretože to je Jeho Cirekv, Jeho telo... V nej pôsobí Jeho Duch, a On je jej akoby "dušou"...  Žiaľ, dnes na to mnohí už zabúdajú, a tvária sa akoby Cirekv s tým nič nemala... Písmo bez Cirkvi je naozaj - ako si povedaal - ako Ústava bez celého toho systému, ktorý zabezpečuje jej realizáciu v praxi. Práve preto, že si z Písma urobili fakticky papierového "pápeža", sa kresťanstvo roztrieštilo tak ako ho poznáme dnes. papierového pápeža je pohodlnejšie poslúchať. On neprotirečí, ak ho človek zle vyloží, aplikuje. So živým spoločenstvom je to už horšie.. Preot pokladám za nešťastie, heslo SSc. v tom podaní ako sa začalo hlásať v atmosfére reformácie proti KC,  teda: "stačí ti Písmo a Duch Svätý ťa osvieti,  nepotrebuješ nijakú Cirkev..." To je najnešťastnejšie, čo reformátori vypustili z úst...

Teraz to tak nevidíme, lebo sme zabudli, že od toho 16. storočia do dvadsiateho, kým sa zaščal ekumenizmus medzi protestantskými vetvami, bol skoro každý proti každému, boli škriepky, hádky, ba aj vojny, veľa pohoršení a hriechu. Teraz je to v atmosfére ekumenizmu iné kafe. Treba si to vššak premietnúť aj dozadu reálne...

Ak si všetko toto človek uvedomí, so všetkým, čo som vyslovil, vôbec nie som strikne proti tomu, aby Písmo bolo naozaj hlavné kritérium pre Cirkev v posudzovaní všetkého ostatného. A naozaj v KC to aj tak prakticky je. Hlavne po Koncile je všetko preniknuté a odôvodňované Bibliou, čo sa len dalo. Isteže, čo tam, nie je /podobne ako sám kánon Písma/, treba doložiť z posvätnej tradície vo viere, že v Cirkvi Duch Svätý naozaj pôsobí a stále ju vedie k plnosti Pravdy... Nazval by som to "umiernený a reálny scripturalizmus"...

Takže vďaka ešte raz za peknú syntézu. Zdraví Elo.







Re: Tři námitky proti Sola Scriptura (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 16:20:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
- Anastazius Alexandrijský 367nl. ako prvý podáva zoznam kníh zhodný z dnešnou Novou zmluvou
- Hieronimus a Augustín detto
- Pokykarp 115n.l. 
- Justín Martýr 100-165
- Ireneus 180
- Ignatius 50-150
synoda v Hippo 339 uznala dnešný protestanský kánon...o štyri roky neskôr synoda v Carthage...

 ...OD TOHO ČASU RÍMSKOKATOLICKA CIRKEV, PROTESTANTI ANI CIRKEV VÝCHODNÉHO OBRADU NEPOCHYBOVALI O KÁNONE KTORÝ OBSAHOVAL 27 KNÍH:::::::  

ivanp



Re: Tři námitky proti Sola Scriptura (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 19:53:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zkusil bych se odprostit od otázky kánonu a podívat se na to z trochu jiného úhlu.
Vzpomeňme, jak vypadala ve středověku fyzika. Když se tenkrát chtěli něco dozvědět o nějakém fyzikálním jevu, nenapadlo že to vyzkoušet, ale podívali se do Aristotela. Aristoteles byl ve své době velice chytrý pán. Třeba o šikmo vrženém tělese tvrdil, že se pohybuje nejdříve po přímce šikmo vzhůru, pak po kruhovém oblouku a pak po přímce šikmo dolů. No vrhněte něco šikmo do vzduchu a na první pohled to tak bude vypadat, čili ve své době to popsal velmi pěkně a to, že netušil, že je to jakás takás parabola, nebo dokonce balistická křivka, mu nebudeme zazlívat, ani ho za to zatracovat. To jen jeden příklad za všechny.
No a já se ptám, co jiného je zásada SSc, že analogie toho ohánění se Aristotelem, místo toho aby člověk udělal "duchovní pokus"?



Re: Tři námitky proti Sola Scriptura (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Úterý, 17. listopad 2009 @ 08:51:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
synoda v Hippo 339 uznala dnešný protestanský kánon...o štyri roky neskôr synoda v Carthage...

 ...OD TOHO ČASU RÍMSKOKATOLICKA CIRKEV, PROTESTANTI ANI CIRKEV VÝCHODNÉHO OBRADU NEPOCHYBOVALI O KÁNONE KTORÝ OBSAHOVAL 27 KNÍH:::::::  

...nechápem v čom je problém...v synode v Hippo a v Cartagu boli aj zástupcovia rímskeho biskupa kde všetci svorne prijali len 27 kanonických kníh...

ivanp



Re: Tři námitky proti Sola Scriptura (Skóre: 1)
Vložil: joker v Úterý, 17. listopad 2009 @ 09:54:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Otázku kánonu bych nepřeceňoval, stejně jako nikdo, kdo věří SSc nebude aplikovat "zlomeninu za zlomeninu". (Joke)
Co se takhle zamyslet nad Duchem písma, nad významem Bible jako celku? V konkrétních případech hereze budiž použit jasný výklad, ale obecně?



Stránka vygenerována za: 0.59 sekundy