Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429542, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 438 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116465638
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Deset panen a nebeské království
Vloženo Neděle, 15. listopad 2009 @ 20:50:20 CET Vložil: Stepan

Kázání poslal Krispus

Podobenství o deseti pannách je a zůstane kontroverzním tématem nad kterým se křesťané dovedou do krve přít. Existují dva základní výkladové směry. Jeden klasický - evangelikální a druhý charismatický, který vychází z učení o "nejstotě spasení" . Co takhle třetí pohled : charismaticko - evangelikální

                                     Deset panen a nebeské království


Název vypadá pohádkově, chcete- li lákavě, ale nenechte se mýlit. Přečtěme si  

Matouš 25:1- 13  "Tehdy bude nebeské království podobné deseti družičkám, které vzaly své lampy a vyšly naproti ženichovi.  Pět z nich bylo rozumných a pět bláhových.  Ty bláhové si s sebou vzaly lampy, ale žádný olej.  Ty rozumné si kromě lamp vzaly také nádobky s olejem.  Když ženich dlouho nešel, začaly všechny podřimovat a usnuly.  O půlnoci se strhl křik: `Ženich přichází! Jděte mu naproti!´  Všechny družičky vstaly a připravily si lampy. Tehdy řekly ty bláhové těm rozumným: `Dejte nám trochu svého oleje, naše lampy hasnou.´  Ty rozumné jim ale odpověděly: `Nebude ho dost pro nás všechny. Jděte si raději nakoupit k prodavačům.´ Když odešly kupovat olej, přišel ženich a ty, které byly připravené, s ním šly na svatbu. A dveře se zavřely. Když potom přišly ty zbylé družičky a říkaly: `Pane, pane, otevři nám!´ odpověděl jim: `Amen, říkám vám, že vás neznám.´ Proto bděte, neboť neznáte den ani hodinu, kdy přijde Syn člověka"

1. Úvod

Tohle podobenství vyvolává mnohé rozepře. Vykladači se často navzájem označují za bludaře apod. Nastíním dva nejčastěji zmiňované výkladové směry z knihy Janka Ostroluckého „Pán prichádzá“….. 

1. Jestliže Ženich ( rozuměj Pán Ježíš) má přijít se svou Nevěstou ( rozuměj Církev) na konci věků do „nového domu“ v Palestině, pak deset panen je obraz  celého Izraele. Opatrné panny představují věrný ostatek Izraele, který bude spasený, cit.   Ř 11:25Abyste nespoléhali na svou vlastní moudrost, chtěl bych, bratří, abyste věděli o tomto tajemství: Část Izraele propadla zatvrzení, avšak jen do té doby, pokud nevejde plný počet pohanů“. Ostatní, kteří na Krále nemysleli, nemají v lampách olej a nevejdou na svatbu. Dveře do milénia budou pro tuto část Izraele uzavřené a Pán Ježíš se k nim nepřizná

2. Druhý výklad vidí v pannách křesťanstvo jako celek. Olej představuje Ducha sv. Křesťané, kteří nebudou mít olej, nebudou vychvácení s Pánem do nebes, ale zůstanou na zemi, aby prožili sedmiletou dobou Velkého soužení ve kterém projdou fyzickou smrtí. Zřejmě jde o místo ze  Zj.Jana 6: 9 – 11, cit. „  Když Beránek rozlomil pátou pečeť, spatřil jsem pod oltářem ty, kdo byli zabiti pro slovo Boží a pro svědectví, které vydali. A křičeli velikým hlasem: "Kdy už, Pane svatý a věrný, vykonáš soud a za naši krev potrestáš ty, kdo bydlí na zemi?" Tu jim všem bylo dáno bílé roucho a bylo jim řečeno, aby měli strpení ještě krátký čas, dokud jejich počet nedoplní spoluslužebníci a bratří, kteří budou zabiti jako oni“ s pokračováním ve Zj.7 : 9 – 10 „  Potom jsem viděl, hle, tak veliký zástup, že by ho nikdo nedokázal sečíst, ze všech ras, kmenů, národů a jazyků, jak stojí před trůnem a před tváří Beránkovou, oblečeni v bílé roucho, palmové ratolesti v rukou.  A volali velikým hlasem: "Díky Spasiteli, Bohu našemu, sedícímu na trůnu, a Beránkovi"

S tímto výkladem se můžeme na křesťanských serverech setkat mnohem častěji než s prvním ……

Evangelikálové se přiklánějí spíše k prvnímu výkladu, charismatické výkladové směry  spíše k druhému. Kritika druhého výkladu spočívá v tom, že všechny panny měly olej i lampy. Rozdíl byl v nádobkách s olejem. Šlo tedy o množství oleje a ne o jeho celkovou absenci. Olej v podobenství nemůže představovat Ducha sv. protože se nedá koupit. Další problém je v pojmu „křesťanstvo“, které Písmo nezná. Posledním protiargumentem je to, že v synoptických evangeliích není řeč o vychvácení Církve

Co k tomu říci ?  Téma přesahuje formát kázání a nebudeme se dál výklady zabývat. Oba dva mají své nedostatky, ale to nechme k diskuzi písmákům

Podívejme se na toto podobenství ještě z jiného pohledu, který se dá shrnout do hesla „ Žít v Božím král. znamená žít pod Boží vládou“ 

2. Výklad pojmů

Na začátek si odpovězme na dvě otázky týkající se pojmosloví   

1. Je nějaký zásadní rozdíl mezi „Božím“ a „nebeským“ královstvím ?

Pojem „království nebeské“ je v evangeliu Matoušově uveden dvaatřicetkrát, protože bylo určeno židovské obci ( Židům)  V ostatních evangeliích se vyskytuje spojení „království Boží“. Oba výrazy jsou totožné, nejde o nějaké „dvě“království, ale je jedno

Teď pokus o definici :  Jde o VŠEOBECNOU  BOŽÍ VLÁDU ! Tak jak z nebe, z místa Božího přebývání přicházela; uskutečňuje se na zemi v Kristu a na „nové zemi“ bude věčně trvat

2. Jaký je vztah mezi Církví a Božím královstvím ?  

U Církve Boží jde o globální duchovní společenství spasených lidí skrze víru v zástupnou oběť Božího Syna, jde o ty, kteří dosáhli odpuštění hříchů v Jeho krvi. Je jen jedna, ale není shromážděna na jednom místě. Je ve společenstvích věřících rozesetých po celém světě. Tvoří Nevěstu Ženicha, kterým je Pán Ježíš

Boží království není totožné s Církví Kristovou, ale Církev je v Božím království. Naše okřídlené prohlášení , že  „jsme na světě a nejsme ve světě“ znamená, že jsme a žijeme v Božím království !

Někdy mám ale dojem, že  místní církve spasených se chovají jakoby v něm nebyly !  Je potřeba zdůraznit, že život pod Boží vládou není otázka znovuzrození. Můžu být spasen, navenek můžu žít skvěle a přitom mít srdce někde úplně jinde. V Božím království  jde o to, zda je křesťan ochoten opravdu žít pod Boží vládou. Jde o postoje víry, které utváří způsob života

3 . Výklad podobenství

Matoušovo evangelium bylo napsáno někdy v osmdesátých letech po Kr. v prostředí křesťanů židovského původu. Bylo to v době po „ první židovské válce“ ( 66 – 74 po Kr.). Římský vojevůdce Titus dobyl  Jeruzalém a  zničil chrám. V roce 74 bylo povstání ukončeno dobytím pevnosti Masada.

 Druhá židovská válka“ vypukla v roce 132 po Kr. Rebelie byla Římem krutě potlačena. Císař Hadrián zakázal Židům jejich náboženství, obřízku, popravoval jejich učence a zakázal používání a vlastnění Tóry. Judeu přejmenoval na Palestinu a obnova státu Izrael se podařila až po mnoha staletích ( 1949 )

POZN. Další informace k židovským válkám na konci textu ….

První křesťané dlouho věřili, že se dožijí druhého Ježíšova příchodu na zem. Je to patrné v epištolách, ale i z historických pramenů. Už před první židovskou válkou musel pisatel ep. Židům řešit problém návratu věřících Židů zpět k chrámovému životu a rituálům. Nedávno jsem o tom mluvil v kázání nazvaném „ Od rituálů k živému společenství“ . Evangelista Matouš povzbuzuje věřící z řad Židů k vytrvalé víře a k tomu, že Mesiáš může přijít náhle a neočekávaně a s ním i Jeho království

Na co se máme v podobenství zaměřit nám říká Ježíš sám.  Textu předchází Mt 24: 50, cit. „Jeho pán ale přijde v den, kdy to nečeká, a v hodinu, kterou nezná „. Pointa podobenství o deseti pannách je stejná, cit. v 13  „ Proto bděte, neboť neznáte den ani hodinu, kdy přijde Syn člověka".

Věřící  v každé době jsou vyzýváni  k bdělosti, k plnosti víry ! Proč ? Protože nikdo z nich nevěděl a neví, kdy Pán přijde. V Mt.24: 48 – 51 si přečteme, co se stane, když se služebník zpronevěří svému úkolu a poslání při správě majetku svého pána …..pod dojmem, že pán jen tak brzy nepřijde. Co začal dělat špatného ? Přečtěme si nejprve …..  

Mt.24: 48 – 51Když si však špatný služebník řekne: `Můj pán nejde´,  a začne bít své spoluslužebníky, hodovat a pít s opilci,  tu pán toho služebníka přijde v den, kdy to nečeká, a v hodinu, kterou netuší,  vyžene ho a vykáže mu úděl mezi pokrytci; tam bude pláč a skřípění zubů“

Choval se pokrytecky : Měl řádně spravovat majetek, jak se říká „ na plný úvazek“. Místo toho si  zlehčil autoritu svého pána a zpronevěřil se svému povolání. Jakože slouží, ale nesloužil ….pokrytec jeden ! Jednal a choval se jinak než by ve svém postavení měl. V okamžiku příchodu pána bude zjednán pořádek a dostane se mezi své, kde bude mít čas všeho litovat

Navazující podobenství o deseti družičkách začíná jasnou nápovědou : „Tehdy bude království nebeské ….“  Tedy v jaké  době ?

V době, kdy se mnozí věřící zpronevěří svému poslání. Ztratí bdělost, zvyknou si, že Pán nepřichází a začnou se chovat pokrytecky. Naoko čekají, ….. ale v podstatě zas Pán tak spěchat nemusí. Žádná křeč ! Jestliže se podíváme na Boží království jako na „Boží vládu v mém životě“ pak je souvislost jasná : Křesťané se mohou začít chovat pokrytecky. A ruce na srdce, …. někdy to tak je

Uvedu jednu oblast takového jednání. Z evangelia jsme si vzali jen slova.  Viditelná znamení a moc jsme přenechali šamanům, léčitelům, neopohanství a jiným náboženstvím
 
Teď jsem rozečetl knihu „ Služba osvobozování od zlých duchů“ od Francise McNutta. Jde o katolického kněze, který se zabývá exorcismem. V jedné kapitole k této skutečnosti píše …….  

„ Lidé ze všech kultur, které jsem navštívil, kromě Evropy, se chtějí svěřit se svými zkušenostmi s duchovním světem, který je souží. Nechápou, proč má tolik misionářů menší víru v démonické síly než oni sami. Misionáři se zatím snaží naučit je nebát se temného světa „duchů". Kdyby přijali naše vyspělejší vědecké uvažování (myslíme si), byli by jako my a už by je netrápil iracionální strach z démonů. Prostě sami zcela nerozumíme tomu, co Ježíš Kristus hlásal, a to je jedním z důvodů, proč se nám nedaří přinést evangelium do tolika kultur. Z radostné zvěsti jsme udělali dobrou radu.“

O několik stránek uzavírá téma slovy :

„ Hlásat evangelium nezna­mená pouze předávat učení, ale nutně zahrnuje i moc osvo­bozovat, zachraňovat a uzdravovat. Kázal jsem ve třiceti zemích světa a jsem přesvědčen, že lidé v každé kultuře chtějí slyšet zprávu o Kristově vykoupení. Kdykoliv hlásá­me, že Bůh z lásky poslal svého Syna Krista Ježíše, aby vy­svobodil lidstvo z hříchu a moci zla, lidé reagují s nadše­ním.
V dobách, kdy jsem učil v semináři homiletiku, jsem se domníval, že úkolem kazatele je snažit se hledat způsob, jak přiblížit evangelium potřebám současných lidí. Nyní vidím, že evangelium působí samo o sobě. Nehlásal jsem je však celé, protože jsem příliš nerozuměl tomu, že potřebujeme moc k uzdravování a k osvobozování lidí od zlých duchů. Viděl jsem sám sebe jako učitele a nezakoušel jsem sílu Ducha, kterou Ježíš vždy dává svým učedníkům, když je posílá kázat:

Potom svolal svých Dvanáct, dal jim sílu a moc vyhánět všech­ny zlé duchy a léčit nemoci. Poslal je hlásat Boží království a uzdravovat nemocné (Lk 9 : 1 – 2 )

Jen když dokážeme osvobodit spoutané a uzdravit ty, kdo trpí kletbou nebo nemocí, můžeme skutečně hlásat Kristovo základní poselství: Přiblížilo se Boží království a království satanovo je poraženo

V podobenství o deseti pannách nejde o nevěstu. Je zde motiv očekávání a připravenosti družiček na příchod ženicha
 
4. Závěr

Co si vzít z našeho vyprávění ? V čem se poučit ? Na čem pracovat ? Mám dvě výzvy, takové hesla : 

Buďte připraveni na příchod Pána Ježíše, bděte, protože nevíte, kdy přijde“  

Druhá výzva a důraz je v tom, že Žít v Božím království znamená mít dostatek oleje“. Olej je symbolem pro Ducha sv. Všechny družičky měly olej v lampičkách, ale polovina neměla žádný navíc . Rázem z nich byly takové „temné družičky“. Neplnily svou roli v době, když přišla tma. Na to, že Ženich
může přijít „ za tmy“ nemyslely.

To je další nápověda pro nás. Dobře víme, že Pán Ježíš přijde „do duchovní temnoty „  Vnímáme ji v našem národě, je kolem nás, denně se s ní setkáváme. Budeme potřebovat hodně oleje, abychom plnili svou roli, své poslání  . Tak se starejme, abychom ho měli ……

Vždycky jsem si říkal, jak k tomu přijde ta opravdu poslední generace, která se dočká příchodu Syna člověka. Vypadá to, že ty předcházející takovou odpovědnost neměly ? 

Pokud žádná generace spasených v krvi Beránka Božího nevěděla, kdy Pán Ježíš přijde; měla a má mít vždy dostatek oleje. Má být plná Ducha sv. aby obstála ve všech zkouškách a svítila v duchovní temnotě ve chvíli příchodu Pána. Generace věřících před námi budou hodnoceny v připravenosti na příchod Pána úplně stejně jako my a pokud ještě nějaké budou … i ty další

Všechny družičky se unavily, zaspaly, ale polovina z nich měla dostatek oleje a byly schopné plnit svou úlohu – „žít pod Boží vládou“. Nezapomeňme, že zde je obraz Božího nebo-li nebeského král. připodobněn ke všem deseti družičkám.Ty neopatrné se pak zdržely sháněním oleje u prodavače a neplnily svou roli, …! Zklamáním pro ženicha bylo, že polovina jeho družiček selhala ve svém poslání !

Výrok ženicha o tom, že ty bláhové družičky nezná a proto zůstaly venku za zavřenými dveřmi je obrazem stavu křesťana, který není dostatečně naplněn a naplňován Duchem svatým. Když ho Pán potřebuje, tak není připraven a zdržuje se „ sháněním oleje „ . Pak se stane, že nás Pán Ježíš „nezná“ protože jsme selhali tam, kde jsme měli stát na stráži a měli být připraveni sloužit svému Pánu. Holt někdo je blízký Božímu srdci a někdo ne ! Ani naše postavení v nebi, ve věčnosti nebude stejné. Proč ? Protože Bůh je a zůstane spravedlivý . Budou rozdíly v našem postavení v nebi. To samé slyšeli exorcisté z Ježíšových úst na jiném místě Božího slova. V Jeho jménu vymítali démony a přesto je Pán neznal. Nebyli blízcí jeho srdci, neměli s Ním osobní, úzký vztah. Každý z nás bude na „ odměnné nebo – li soudné stolici Kristově“ v nebi posuzován jak zde žil nebo nežil, zda zůstával ve věcech svého Pána. Někomu jeho dílo shoří protože je symbolicky představováno jako „seno, sláma a strniště“. Velký objem o malé hodnotě. Prázdná slova, prázdné srdce, permanentní stav bez „oleje“ ( rozuměj Duch svatého) v zásobě ! Ne, nechci patřit k té polovině, která slyšela překvapující : Neznám vás ….!  Je to překvapující, ale ne zatracující. Já osobně chci patřit k té části družiček, které svítili když Pán potřeboval

Žít v Božím král. znamená být dostatečně naplněn Duchem sv. protože jinak křesťan nemůže plnit svou roli stejně jako ty pošetilé družičky, které zůstaly bez oleje a měly ostudu. Mějme to na paměti každý den i v následujícím týdnu. Každý máme zodpovědnost za svůj duchovní stav. Očekávejme příchod Pána Ježíše tak, jako by měl přijít každým dnem, každou vteřinou …..

Amen


********************


Poznámka k židovským válkám

 „První židovská válka“  ( 66 – 74 po Kr.). Povstání vedl zélota Šimon bar  Giora. Vespasianus byl po sebevraždě Nera provolán císařem a velení vojsk v Palestině předal svému synu Titovi ( 69 ). Ten obléhal Jeruzalém a vyhladověl ho. Nakonec byl v roce 70 vypálen Chrám a zbytek města padl během měsíce krutých bojů s fanatickými zelóty. V roce 74 bylo povstání potlačeno úplně dobytím pevnosti Masada. Titus Flavius Vespasianus pak byl římským císařem od r.79 – 81 po Kr.   

Později bylo krutě potlačeno další povstání proti Římu označované jako „ druhá židovská válka“. Tu vedl  zélota Šimon bar Kozeba, který měl podporu izraelského duchovenstva. Viděli v něm „Mesiáše“ ( mesiášské představy) a dostal přezdívku „bar Kochba“ = „Syn hvězdy“. Rebelie byla Římem krutě potlačena, mesiášské představy vzaly za své a Židé mu začali říkat „ bar Koziba“ = „ Syn lži“. Císař Hadrián zakázal Židům jejich náboženství, obřízku, popravoval jejich učence a zakázal používání a vlastnění Tóry. Judeu přejmenoval na Palestinu a obnova státu Izrael se podařila až v roce 1949

Podobná témata

Kázání

"Deset panen a nebeské království" | Přihlásit/Vytvořit účet | 5 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Deset panen a nebeské království (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 07:26:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nikdy mne nenapadlo že by se dal najít nebo uměle vytvořit nějaký rozpor právě v tomhle podobenství a že by se kvůli němu mohl někdo mračit na bližního svého. Zdá se že lidské úsilí je v tomhle ohledu žel Bohu neúnavné. Krom toho si myslím že má stejně jako ostatní podobenství platnost jak konkrétní tak i nadčasovou. Každý z nás v něm může najít vodítko v konkrétní životní situaci. Momentálne mne napadla třeba jistá podobnost se svěřenými hřivnami. Pojďme raději pro alej než abychom nad tím mudrovali. Zasaďme olivu a postavme lis, nebo běžme alespoň na nákup. Podobně jako u nehodného služebníka který svou hřivnu nerozmnožil sám ani jí nesvěřil absolventům obchodní akademie za účelem zúročení v tom vidím výzvu ke konání skutků lásky a milosrdenství vlastní rukou nebo alespoň příspěvkem těm kteří se tím zabývají. Je to ale jen jedna z mnoha možností.



Re: Deset panen a nebeské království (Skóre: 1)
Vložil: martino v Úterý, 08. leden 2019 @ 09:46:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je úděsné, jak naprosto ze srozumitelného biblického textu se snaží slovo Písma sv. ohýbat, kroutit, potlačovat atd. jen aby se vytvořil obsah co bude dotyčného šimrat v uších. No, pokud je mimo Církev, pak je evidentní, že má problémy, kdy si uvědomuje, že být mimo Církev znamená během života balancovat na hraně, kdy je třeba najít obhajobu své nevěry, což je úsilí marné.



Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy