|
Právě je 317 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 120934011 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Světské obřady
Vloženo Neděle, 06. prosinec 2009 @ 18:11:02 CET Vložil: Stepan |
poslal marobud Je pro křesťana přípustné účastnit se světských obřadů? Účastnit se jich aktivně?
Mám na mysli třeba univerzitní promoce, civilní svatby, pohřby atd.
Smí být křesťan nucen vzdávat čest státní hymně, státní vlajce apod?
|
Podobná témata
|
|
Re: Světské obřady (Skóre: 1) Vložil: Ingmar v Neděle, 06. prosinec 2009 @ 19:16:18 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | V promocích, civilních svatbách nebo pohřbech nevidím důvod, proč bych měl vidět problém. Respektive, kladu si otázku, co bych to byl za křesťana, kdybych v nich problém viděl. Čest státní hymně nebo vlajce to už je jiné kafe a jsem docela rád že se to u nás nevyžaduje. |
Re: Re: Světské obřady (Skóre: 1) Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Neděle, 06. prosinec 2009 @ 22:32:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | No tak při promoci jaksi přísaháš, ne? Někdo může vidět problém právě v té přísaze. U svateb a pohřbů mě tedy nijaký problém nenapadá, ale asi tam bude, když se na to někdo ptá.
|
]
Re: Re: Re: Světské obřady (Skóre: 1) Vložil: Ingmar v Pondělí, 07. prosinec 2009 @ 04:15:55 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | My jsme při promoci nepřísahali. A to si piš, že jako kvaker jsem si toho velmi všímal :-) Pokud jde o svatby a pohřby, tak já bych problém rozšířil na obřad u příležitosti uzavření registrovaného partnerství, ať jě nějaká sranda. Byli jste na něm někdo? Co si o tom myslíte? |
]
Re: Re: Re: Re: Světské obřady (Skóre: 1) Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Pondělí, 07. prosinec 2009 @ 11:17:04 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Tak na medicíně a chemii se tedy přísahalo na klacek fakulty:-) I když je možné, že šlo vlastně o slib, ale nazývalo se to myslím přísahou. S registrovaným partnerstvím radši nezačínej, nebo to zase schytám jako starý satanista. Na obřadu jsem nebyl, ale nic proti tomu nemám. Homosexualitu nevidím jako nic špatného a hříšného, i když mojžíšský zákon to viděl jinak. Chápu, že většině to tady nevysvětlím.
Jaký je vztah mezi přísahami a kvakerstvím? Vy jako nesmíte přísahat?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Světské obřady (Skóre: 1) Vložil: Ingmar v Úterý, 08. prosinec 2009 @ 04:19:48 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Na medicíně je ta přísaha jasná, to jo. My jsme na technice jen nad fakultním totemem, či co to bylo, přísahali, že nebudeme v praxi produkovat aušus a dělat jiné prasečiny. No, dělám na katastru, který je celý jedna velká prasečina, tak nevím, jestli jsem slib tak úplně dodržel :-) Otázka je, jaký je rozdíl mezi slibem a přísahou. Já bych řekl, že tradičně se při slibu neodvoláváš na nic nebo nikoho vyššího než jsi sám. Ačkoliv třeba vojenská přísaha... Nevím. Kvakeři tradičně přísahu odmítali, protože za vznikem kvakerství stojí snaha o pravdivé prožívání náboženství, což v pojetí kvakerů automaticky znamená celého života, protože rozdím mezi svatým a světským se u kvakerů stírá. No a pokud člověk jedná a mluví pořád pravdivě, je přísaha zbytečná. Tím, že ji člověk pronáší, dává najevo, že žije dvojí úroveň pravdy, pod přísahou a mimo ni. No, já bych to tak nehrotil, ono je možné přísahou vyjadřovat i jiné věci, třeba to, že si člověk nechce přidělávat problémy :-) Každopádně jsem nebyl nikdy nucen tuhle zásadu porušit, jakkoli bych v tom asi neviděl problém. Ono smíte a nesmíte v kvakerství má ještě menší smysl než v jiných církvích. My kvakeři máme společný jakýsi neviditelný základ a z něho se odvíjí etika daného jedince v dané situaci. Neříkám, že je to to nejlepší, konstatuju jen jak to je: Kvakeři jsou typičtí obrovským respektem vůči druhým, tedy přesvědčením, že ten druhý ví, co dělá. Čili se opravdu velmi zřídka od kvakera dozvíš, že něco děláš blbě. Má to své výhody i nevýhody. Jako ostatně skoro cokoli.
|
]
|
|
Re: Světské obřady (Skóre: 1) Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Neděle, 06. prosinec 2009 @ 22:31:14 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Je pro křesťana přípustné účastnit se světských obřadů? Účastnit se jich aktivně?
To je čistě otázka jeho svědomí. Já jsem se celkem aktivně účastnil všech tří - vlastní promoce, vlastní svatba, jen ty pohřby byly zatím druhých:-)
Smí být křesťan nucen vzdávat čest státní hymně, státní vlajce apod?
V ČR a Anglii nesmí - bylo by to protizákonné. Znám jen z doslechu, co kolem toho provádějí v Americe. A tam bych to považoval za něco v rozporu se svým svědomím. Na druhou stranu ale přiznávám, že když se při nějaké příležitosti hraje hymna, povstanu s ostatními. To je pro mě otázka slušnosti. Pokud by v tom ale někdo viděl problém, ať to nedělá.
|
Re: Re: Světské obřady (Skóre: 1) Vložil: Ingmar v Pondělí, 07. prosinec 2009 @ 04:16:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Tak to vidím podobně, jen kulturní dotaz: Proč by to bylo protizákonné? |
]
Re: Re: Re: Světské obřady (Skóre: 1) Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Pondělí, 07. prosinec 2009 @ 11:20:26 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ze stejného důvodu, proč stát a nikdo jiný nemůže nutit muslima, aby jedl jitrnice, hinduistu, aby jedl hovězí. Oba státy jsou postaveny na respektu k náboženskému a filosofickému přesvědčení svých občanů.
|
]
|
|
Re: Světské obřady (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 07. prosinec 2009 @ 08:16:16 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Podobnou otázku si kladl svatý Petr když začal uvažovat o misiích mezi pohany. Pak se mu dostalo poučení že čistému je všechno čisté. Problém spíš vidím v tom když někdo nutí bezvěrce k církevním obřadům. Radnice je podle mne vhodné místo pro sňatky ateistů. Katolická církev je uznává mimo jiné i v tom smyslu že žena ateistického bližního je pro mne stejně nedotknutelná jako kdyby měli svatbu v kostele a tudíž by se jednalo o cizoložství.
Naše hymna je dobrá a úctyhodná píseň. I když obrozenci a vlastenci záměrně vypustili pobožnou druhou sloku. Naší první hymnou byl po staletí Svatováclavský chorál. Zajímavá je i císařská hymna Zachovej nám Hospodine. Chorál zpívali i naši rytíři když se rozjeli na nepřátelské vojsko a poslední Kriste eleison si snažili načasovat na okamžik srážky.
|
Re: Re: Světské obřady (Skóre: 1) Vložil: Legulda v Pondělí, 07. prosinec 2009 @ 08:54:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Poutnick: píšeš: "Chorál zpívali i naši rytíři když se rozjeli na nepřátelské vojsko a poslední Kriste eleison si snažili načasovat na okamžik srážky."
A co na to jejich svědomí, těchto věřících rytířů? Copak neznali slova svého Pána? Budeš milovat své nepřátele a budeš jim žehnat? A co když popěvek Kriste eleison zpívali také ti druzí? Byl v tom případě Ježíš rozdělen sám proti sobě?
Já to říkám, křestan přece nemůže válčit a zabíjet! Měl by poslouchat svého Pána v nebesích a ne pána tu na zemi. To platí pro všechny "věřící" kteří zabíjí ostatní zde na zemi. Katolíky, protestanty, pravoslavné, babtisty, letniční, atd. Pokud mám skutečně následovat Krista, tak nemůžu prostě zabíjet ty, za které On zemřel!!! To nejde!!! Copak apoštol Pavel dával rozkaz k zabíjení např. řeckých filozofů? Křestané totiž nikdy neměli vstupovat do světské politiky, do světských vlád apod. To pak ti kteří rozhoduji o svržení atomové bomby jsou zároveň svobodní zednáři a babtisti, vojáky do Avgánistánu posílá ministryně za KDU-ČSL, vojáci někde jinde se nejprve pomodlí, dostanou požehnání a pak jdou zabíjet své nepřátele, vypalovat vesnice a znásilňovat ženy, Bill Clinton - babtista - nechá bombardovat továrnu na acilpirin v Sudánu, věřící George Bush rovnou napadne dvě cizí země atd, katolické misie pro indiány někde v Americe vyhladí armáda, která se před útokem pokřižuje...
Potom se nemůžeme divit, že nevěřící se křestanské víře vysmívají.... jako já kdysi, že.....
Radim |
]
Re: Re: Re: Světské obřady (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 07. prosinec 2009 @ 10:48:45 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Kriste eleison znamená Kriste smiluj se. Kdo ví jak to mysleli a za koho. Jestli tím prosili o záchranu, za odpuštění že zabíjejí nebo to měla být modlitba za umírající nepřátele. Možná jak u koho a od každého trochu. Kristus nám říkal že nepřinesl na svět mír ale meč. Pro Jeho jméno proti sobě povstanou i nejbližší příbuzní. Přečtěte si jak chválil víru římských vojáků což byla aktivní a bojující armáda a u jejich důstojníků nalezl víru větší než u Vyvoleného národa. Jako příklad k rozvaze používal krále který musí správně odhadnout sílu své armády v porovnání se sousedem který na něho táhne. Neříkal že musí oba králové armádu rozpustit a nechat se podřezat společně s poddanými. Svatý Jan Křtitel říkal vojákům že mají pořádně sloužit a spokojit se svým žoldem. Trest smrti kdysi ustavil sám Hospodin na ochranu lidského života. Podívejte se na svaté krále a bohatýry kteří bojovali za svou zem a které provázely mnohé zázraky a znamení od Boha. Nemusíme kvůli tomu ani chodit za hranice. Bojovalo se ve Starém zákoně a bojovat se bude i před začátkem Kristova Království. Mír přijde teprve potom.
Co se týče Německa a Japonska v dobách 2. světové války tak si přečtěte co čekalo stát který se odmítnul vzdát a uznat porážku. Mohli to udělat do prvního vojáka na hradbách. Pak už bylo pozdě a město bývalo pobito do močícího na stěnu.
Možná je spíš naším úkolem plnit konkrétní Boží vůli v dané situaci která nás potká. Ať už se máme obětovat a přijmout mučednickou smrt nebo bojovat. Nový zákon podle mne právo na obranu neupírá. Ani neruší trest smrti. Kristus může odpustit i těm kteří proti nám pozvedli zbraň v náboženských válkách, zvlášť když jim odpouštíme a modlíme se za ně.
|
]
Re: Re: Re: Re: Světské obřady (Skóre: 1) Vložil: Legulda v Pondělí, 07. prosinec 2009 @ 12:17:49 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Poutnicku, zdá se mi, že ty umíš tak všechno krásně vysvětlit a obhájit....
Oni prosili o záchranu.... a koho jako? Sebe nebo těch nepřátelů? Umíš zabíjet z lásky? Já miluji jednoho a zároveň ho i zabíjím? A nebo prostě měli rádi zabíjení, měli v lásce svou vlast a svého světského panovníka? A Pána Ježíše až na druhém a třetím místě? Ježíš říká, že nepřinesl mír, ale meč. Pro jeho jméno povstanou proti sobě i příbuzní. Ano, ale jak je to myšleno? Asi tak, že když uvěří v Krista jeden, ten druhý ho může zabít pro jeho změnu názorů, ale hlavně proto, že uvěřil v Krista. Ten první se stal Božím dítětem a umírá pro víru v Pána, tj. je to mučedník (viz kamenování Štěpána). Ten druhý ale stále zůstává v moci satanově, je to vrah a Bůh ho nezná (i přesto, že může mít nějaké náboženské cítění). Ten první měl Ducha svatého, ale ten druhý měl ducha boha tohoto světa.
Tím mečem a rozdělením nemyslel Ježíš přece války mezi katolíky a protestanty, mezi katolíky a katolíky, protestanty a protestanty apod., ale pronásledování křestanů kýmkoliv jiným a to pro jejich víru a také že se odmítnou podřídit nějaké světské moci a hlavně, že se odmítnou vzdát víry v Krista Ježíše. Tohle pronásledování pro víru trvá těch 2000 let. Ať už od náboženských lidí, kteří si myslí, že tímto vražděním činí službu Bohu, nebo od komunistů, fašistů, muslimů, svobodných zednářů, illuminátů, ateistů, cyklistů nebo modelářů plastikových letadýlek a nebo Saulů.
Jan Křtil kázal římským vojákům, tj. těm, kteří se ho sami zeptali co mají dělat (ptali se vojáci okupující armády věřícího člověka z okupovaného lidu) a Jan jim řekl, aby na nikom nepáchali násilí. Byla to odpověď Jana těm, kteří byli v římské armádě a ne Židům. Pokud v pozdější době tito vojáci pronásledovali Kristovce, dávali je do vězení, mučili, předhazovali lvům nebo upalovali či prováděli jiné zvrácenosti, asi těžko to byli Boží služebníci!
Nedovedu si představit zbožného setníka Kornelia, jak později pronásleduje Kristovce. Představ si apoštola Pavla, jak po svém obrácení stále ještě pronásleduje věřící. A Pavel by to obhajoval tím, že prostě poslouchá své autority, tj. zákoníky a farizee. Věděl, že od farizeů může být nebezpečí, ale přesto poslouchal Pána Boha. Svůj život riskoval pro lásku k Bohu a k bližnímu. To se ale nedá říct o těch vojácích kteří zpívali Kriste smiluj se a pak zabíjeli. A už vůbec ne o těch věřících, kteří podepsali svržení atomové bomby na Hirošimu a Nagasaky. Nastoupit do vojenské služby např. odmítají Svědkové Jehovovi a skutečně jim za to vězení za komunistů hrozilo. Tím zde neobhajuji učení Svědků.
Já nemám nic proti věřícím když jsou např. v zásahové jednotce nebo proti létají v F -16, ale at se také zamyslí, jestli vše co dělají se líbí jejich Pánu (na koho střílejí, kam co shazují apod.). Všechno se (si člověk) může obhájit pomocí lidského rozumu, ale jestli to také obhájí před Pánem, to je jiná věc.
Ve Starém zákoně zbožní Židé zabíjeli pronárody na příkaz Hospodina. To aby sami jako národ vydrželi a nebyli svedeni do modloslužby. A také proto, že skutky těchto pohanů byly v očích Boha zlé. Tehdy platilo: budete nenávidět nepřítele. Avšak Ježíš řekl přesný opak! To jak bojovali svatí ve Starém zákoně, tak bychom měli bojovat i my v dnešní době, ale duchovně!!! Proti mocnostem duchovním!! Ne s mečem a kopím fyzickým, ale duchovním!! To je úplně něco jiného.
Kristus může odpustit tomu, kdo vraždil jeho svaté vyvolené, ale jaký bude výsledek tohoto odpuštění? No že se ten dotyčný stane také svatým a očištěným od svých zlých skutků a přestane vraždit a zřejmě mu bude hrozit nebezpečí od bývalých nadřízených, kteří ho na tuhle práci posílali. A nebo že by v zájmu zachování svého života měl dál pokračovat v zabíjení a přitom se hlásit ke Kristu? A snad by si to uměl i nějak obhájit o)!
Takže takto to vidím já.
Radim
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Světské obřady (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 07. prosinec 2009 @ 13:37:07 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Já nemám nic proti věřícím když jsou např. v zásahové jednotce nebo proti létají v F -16, ale at se také zamyslí, jestli vše co dělají se líbí jejich Pánu (na koho střílejí, kam co shazují apod.). Všechno se (si člověk) může obhájit pomocí lidského rozumu, ale jestli to také obhájí před Pánem, to je jiná věc. S tímhle souhlasím i já a nevím proč preferujete zrovna konvenční výzbroj F 16 na úkor koně, meče a štítu. Nebo proč by se nemohli bojoví piloti modlit za lidi proti kterým bojují tak jako to běžně dělali naši předkové. Nepřátele z onoho světa přenechávám Bohu a osobám jím pověřeným. Pokud se jako křesťani dokážeme mít navzájem rádi a půjdeme společně ke Kristu v jednom Duchu tak si myslím že se ničeho bát nemusíme. Z tohoto světa ani z onoho. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Světské obřady (Skóre: 1) Vložil: Fabb v Pondělí, 07. prosinec 2009 @ 15:12:32 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Radime,píšeš>Já nemám nic proti věřícím když jsou např. v zásahové jednotce nebo proti létajícím v F -16, ale ať se také zamyslí, jestli vše co dělají se líbí jejich Pánu (na koho střílejí, kam co shazují apod.). Všechno se (si člověk) může obhájit pomocí lidského rozumu, ale jestli to také obhájí před Pánem, to je jiná věc. < Věřící člověk nemůže sloužit v žádné organizaci,která používá jakékoliv násilí.Ten,kdo slouží,je tedy malověrný-nevěřící a není jeho pánem Kristus,ale Boží odpůrce.Podívej se na příslušná vyjádření Krista k násilí a kdo jsou jeho rodina.To,že schvaluješ účast tzv.věřících ve zmíněných složkách,svědčí jen o tom,že neznáš Boží vůli vyjádřenou Kristem a tedy žiješ v bludu.A tak Kristus není tvým pánem,zcela marně se na něj odvoláváš. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Světské obřady (Skóre: 1) Vložil: Legulda v Pondělí, 07. prosinec 2009 @ 15:33:19 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Fabb,
tak jo, dostal jsi mne o). Přečti si ale celé co jsem k tomuto tématu napsal. Dobře vynechme tu F-16 a dejme tam bombardér který shodí několik bomb na zamrzlou řeku aby mohli ryby dýchat (pokud to přežijí) a nebo aby led nepoškodil lodě v přístavu. Jelikož nesloužím v žádné takové složce, tak nemá pro mě cenu to tady dál rozebírat. Ale uvědom si na druhou stranu, že skutečně Kornelius zůstal dál u římského vojska a nikdo mu nepřikazoval složku opustit. Jestli je Kristus mým Pánem či nikoliv... myslím, že je z tvé strany docela bláznivé a nezodpovědné to takto napsat a spekulovat o tom. Já bych si něco takové pronést zřejmě netroufl. V tom případě, pokud bych já na tobě našel něco třeba jen okrajového co není v souladu s Písmem - názor, postoj, čin, mohl bych to samé prohlásit o tobě a tak by Kristus nebyl naším Pánem a zcela marně bychom se na něho odvolávali oba dva. Zde na Granosalis se zatím nenašli dva aby věřili stejně a v 100% v souladu s Božím slovem. Takže tak.
Radim |
]
Světské obřady - oprava (Skóre: 1) Vložil: Legulda v Pondělí, 07. prosinec 2009 @ 20:35:08 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Až tedka si toho všímám, napsal jsem to docela rozporuplně:
"Já nemám nic proti věřícím když jsou např. v zásahové jednotce nebo proti létají v F -16, ale at se také zamyslí, jestli vše co dělají se líbí jejich Pánu (na koho střílejí, kam co shazují apod.). Všechno se (si člověk) může obhájit pomocí lidského rozumu, ale jestli to také obhájí před Pánem, to je jiná věc."
Pokud jsou věřící a na někoho střílejí a něco shazují.... to jsem nechtěl napsat, to jsou vlastně ti, kteří jednoduše zabíjí, a proti tomu jsem psal výše, že. Věřící lidé mohou být třeba u policie jako pochůzkáři, dopraváci, kriminalisté, na tom nic proti Kristovského nevidím. Určitě nebudou jako ostřelovači kteří kteří za život klidně takto zabijí i 60 lidí....
Takže tak. Radim |
]
Re: Re: Světské obřady (Skóre: 1) Vložil: Lu v Pondělí, 07. prosinec 2009 @ 18:16:14 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Českou hymnu, píseň Kde domov můj, složil Jára Cimrman na popud Theodora Herzla. Měla být hymnou státu Izrael. Nakonec v konkurzu zvítězila Ha-Tikva (Naděje). Její předpremiérové provedení se konalo v dnes již neexistující pražské Staré synagoze. František Škroup zde byl regenshori. Cimrman jemu, a Tylovi, přenechal autorství. Původně po slovech Kde domov můj ? (ve hře byla i nebiblická Uganda) nasledovalo Jordán hučí po lučinách (Žalm 42,2), Palmach umí po skalinách.
|
]
|
|
Re: Světské obřady (Skóre: 1) Vložil: Momonka v Pondělí, 07. prosinec 2009 @ 20:15:07 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Také jsem slibovala během promoce, že budu hájit čest školy nebo něco takového. Díky Bohu jsou již pryč doby, kdy se muselo přísahat, že budeme budovat socialistickou vlast v duchu leninismu a marxismu. Slyšela jsem moc krásné svědectví věřící paní, která vystudovala učitelství a měla takovýto slib složit. Před zahájením promoce tedy přišla za těmi papaláši a řekla jim, že jim toto nemůže slíbit, jelikož nevěří v ducha Lenina a Marxe, nýbrž v Ducha svatého. Dotyční se jí zeptali, zda ví, co to pro ní znamená - že nebude moct učit. Přikývla, že si je toho vědoma. Považte - oni si jí za to začali vážit, za tu upřímnost a odvahu. Pokud se vzdává něčemu čest nebo skládá přísaha, jež je v rozporu s Kristovým Duchem, pak je třeba si to pořádně rozmyslet. Naše vlast je v nebesích, na to se nesmí zapomínat. |
|
|
Re: Světské obřady (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 08. prosinec 2009 @ 08:35:17 CET (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/ | Ahoj.
Dobrá otázka. Uvěřil jsem Kristu chvíli před promocí a pomatuju si, že jsem tu promoci tenkrát docela řešil. Když se pak skládal slib, tak ten slib obsahoval docela přesně to, co bych v životě dělal i tak. Dneska ten slib zní takto:
Slibuji, že vědom si poslání vědy a techniky, budu využívat znalostí získaných studiem na Fakultě FEL Českého vysokého učení technického v Praze k prospěchu své vlasti, rozvoji společnosti i vlastní osobnosti. Ze všech sil budu podporovat rozvoj vědy, techniky a umění a budu žít tak, aby mé jednání bylo v souladu s akademickým vzděláním. Slibuji, že zachovám ve vážnosti České vysoké učení technické v Praze a budu i v budoucnu podle svých možností podporovat jeho činnost.
Ani dneska bych s ním neměl problém a vlastně celý život ten slib uskutečňuju. Měl jsem tenkrát "štěstí" že už jsem nemusel slibovat věrnost socialistické vlasti, to bych pak byl inženýr nepromovaný :-)
Ale asi by se na tom slibu daly hledat hnidy (třeba to "ze všech sil" je fakt silná formulace, ale snad každý z kontextu chápe, že se tím člověk nezavazuje k celibátu a zříkání se koníčků či práce v církvi)
Když si ale vezmu jiný slib (PROMOČNÍ SLIB DOKTORA HONORIS CAUSA ČVUT), tak toho bych se účastnit nechtěl a to bych neslíbil.
Slibuji na svou čest a svědomí, že jako doktor honoris causa Českého vysokého učení technického v Praze budu při své činnosti podporovat rozvoj vědeckého a technického poznání ve prospěch lidstva, budu se řídit zásadami etiky a přispívat k uskutečňování humanitních ideálů demokratické společnosti. Vědom si slavných tradic této nejstarší české technické univerzity, budu vždy zachovávat vážnost Českého vysokého učení technického v Praze a podle svých možností budu podporovat jeho vzdělávací, vědeckou a další tvůrčí i uměleckou činnost.
|
|
|
Re: Světské obřady (Skóre: 1) Vložil: rastan (raszys@quick.cz) v Úterý, 08. prosinec 2009 @ 19:20:10 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Mohu vám tady poskytnout jinou přísahu, kterou museli udělat všichni představitelé denominací v naší republice na přelomu let 1949 a 1950. "Slibuji na svou čest a svědomí, že budu věren Československé socialistické republice, jejich socialistickému zřízení a že nepodniknu nic, co by bylo proti jejím zájmům, bezpečnosti a celistvosti. Budu jako občan socialistického státu svědomitě plnit povinnosti, jež vyplývají z mého postavení a vynasnažím se podle svých sil podporovat budovatelské úsilí směřující k blahu lidu."
Toto bylo podmínkou pro získání státního souhlasu pro výkon duchovní činnosti. Duchovní slibovali antikristu věrnost, aby dostali plat od antikristů za kázání evangelia. Docela paradoxní, že? Kolik odolalo, nevím, ale historie učí, že většinou zůstaly věrné jenom ostatky. rastan |
|
|
Re: Světské obřady (Skóre: 1) Vložil: Marobud v Středa, 09. prosinec 2009 @ 13:03:48 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | No na promoci se říká "spondeo ac polliceor" což by se dalo přeložit slibuji a zavazuji se. Já si ale vyzvedl diplom bez promoce, a stačil podpis do matriky. Nejvíc mi vadila představa, že se na promoci hraje státní hymna, která se mi velmi nelíbí. Obešel jsem to? Na diplomu se píše "sub auspiciis Rei publicae Bohemicae" přičemž auspicium bylo věštění z letu ptáků u Etrusků. Jestli zavedou "povinný" civilní sňatek, volil bych pouze církevní s tím, že manželství z pohledu státu nebude existovat. U pohřbu bych postupoval podle vyznání zesnulého, kdybych někomu vypravoval pohřeb, rozhodoval bych pro světský nebo církevní podle jeho vyznání.
|
|
|
|
|