 |
Právě je 300 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: rosmano Willy
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 112060956 přístupů od 17. 10. 2001
|
|  |
Kontrasty: Maria po Letnicích
Vloženo Pondělí, 14. červen 2010 @ 10:41:30 CEST Vložil: Stepan |
poslal marobud Tento článek nechce řešit mariánskou úctu, mám k ní mnoho výhrad, ale stejně tak mám mnoho výhrad proti argumentům opačným. Prosím nezaplevelujte proto diskusi obvyklými věcmi. Chci se zabývat, jaké postavení měla Maria mezi apoštoly na konci svého života.
Poslední biblická zmínka o Marii je o letnicích. Maria mohla být naživu třeba dalších třicet let a účastnit se života církve. Byl to asi hlavní smysl jejího života, měla sice další příbuzné, ovšem podle Kristových slov se o ni měl Jan starat jako o svou matku. Jistě mu v tom pomáhali i další. Její postavení v rané církvi bylo jistě mimořádné: starší žena ve společenství, kde patrně měli většinu mladí lidé.
Možná známe z našich církví také takové ženy, kterým leckdy nerozumíme, ale respektujeme je. S jistou shovívavostí hledíme i na jejich stařecké vrtochy. Tyto ženy zde často realizují svůj matařský pud, mají radost z rozvoje církve, i když si to mladí vedou po svém. Byla Maria taková? Vnímali ji tak ostatní. Ti kteří chodili do církve především kvůli svým vrstevníkům, ale vždy tam tak samozřejmě byla ona? Ji nemohli brát jako sobě rovnou.
Nemůžeme už tady hledat zárodky později hypertrofované mariánské úcty? Jedna věc je ale jistá: nechceme-li považovat příběh o Ježíšově narození a dětství smyšlený, jediný, kdo to mohl apoštolům vyprávět, byla Maria. Možná proto jsou tato vyprávění tak odlišná od zbytku evangelií.
|
Podobná témata
 |
|
Re: Maria po Letnicích (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 14. červen 2010 @ 12:18:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Podle svědectví blahoslavené Kateřiny Emmerichové žila Panna Maria cca tři roky po vzkříšení Krista na Sionu, další 3 roky v Betanii a nakonec 9 let v Effezu. Tomu místu se dneska říká Slavičí vrch. Během té doby se ještě dvakrát vrátila na čas do Jerusaléma, naposledy rok a půl před svou smrtí. Vliv na církev měla mimořádný a já věřím tomu že ho má i teď a že sehraje zásadní úlohu ve dnech konce. Jestli Vás to zajímá tak si můžete objednat na netu Život Panny Márie ve slovenském jazyce. Nechci Vám nic vnucovat ani Vás pohoršit, není to závazné svědectví ani pro nás a záleží na naší víře jestli ho přijmeme nebo ne. Povinná z hlediska vedení naší církve nejsou žádná zjevení a poselství kromě Bible. Ani ta která certifikát mají. Jestli Vás to zajímá můžete to zkusit. Jsem vděčný za rozumný přístup a možnost konstruktivní debaty. |
|
|
Re: Maria po Letnicích (Skóre: 1) Vložil: ssns v Pondělí, 14. červen 2010 @ 20:27:48 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | To je zajímavý problém. O Ježíšově narození a dětství jistě Marie vyprávěla, ale stejně tak jistě mnohé slyšeli od Josefa a Ježíšových bratrů. Máme-li vycházet z toho, co evangelisté zaznamenali, pak to vypadá, že takové věci tehdy věřící moc nezajímaly.
Marie byla žena a jako taková zřejmě stála poněkud stranou. V nejranější církvi měl obrovské slovo Ježíšův bratr, ale s úspěchem mise Pavla mezi pohany se celá původní jeruzalémská církev dostala do pozadí. Je opravdu zvláštní, že o Marii se už nic nedočteme, ale je pravda, že to, co dočteme z doby před ukřižováním, se vždy vztahuje ke Kristu. Otázky Ježíšova dětství a rodiny však nedaly spát pozdějším generacím, takže se apokryfy jen hemží různými příhodami. Leč ze všech Marií se nejvíc obvykle věnují Marii Magdalské.
Pokud jde o tu úctu, pak je naprosto patrné, že primárně šlo o Krista jako takového. Vždyť i první vyhlášené dogma (Bohorodička - Theotokos) je dogmatem kristologickým. Dogma o věčném panenství nebylo ŘKC, pokud vím, nikdy oficiálně za dogma prohlášeno, ale jako takové je zřejmě nejstarší. I u něj šlo však primárně o Krista. No a tak by to mělo být i dnes - mariánská úcta musí být kristocentrická. |
Re: Re: Maria po Letnicích (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Úterý, 15. červen 2010 @ 12:56:45 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Zájem o podrobnosti může souviset i s vnitřním a vnějším tlakem, pronásledováním a herezemi. Dítěti obvykle připadají rodiče se kterými žije naprosto přirození. Když ale přijde zlý soused nebo dokonce sourozenec s tím že nejsme jejich nebo že jsou to zločinci kteří s námi mají špatné úmysly tak se obvykle začneme shánět po nějakých dokladech a svědectvích které by to vyvrátily. Jim a někdy i nám. Roste tak naše rozumové poznání a zároveň hrozí nebezpečí že se zmenší naše důvěřivá láska a prostota. |
]
|
|
Maria po Letnicích - odpovědi (Skóre: 1) Vložil: Marobud v Neděle, 27. červen 2010 @ 14:35:25 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Děkuji redakci za "inteligentní" zařazení článku do rubriky katolicismus. Katolický kult řešit nehodlám, spíše mi šlo o biblické zamyšlení.
poutnick: To zjevení mi přijde divné. Podle středověkých legend (jež se mi nechce dohledávat) žila Maria hodně dlouho.
ssns: Souhlasím s tím, že mariánská úcta musí být kristocentrická. Ale s tím svědectvím. Josef se v Bibli dále nevyskytuje, nejspíše už nebyl naživu. Ježíšovi sourozenci si to pochopitelně nemohli pamatovat.
|
|
|
|
|