Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 239, komentářů celkem: 429555, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 470 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116479164
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: K boji o Husa
Vloženo Sobota, 21. srpen 2010 @ 18:26:51 CEST Vložil: Olda

Historie poslal JMK

Myslím si, že v dnešní době k nám tento jeho článek z roku 1925 stále aktuálně promlouvá a je vhodným doplněním nedávné debaty o Husovi.


Bylo by nošením dříví do lesa vysvětlovat, proč o tomto autorovi nebylo za minulého režimu vidu ni slechu. V Národních Listech 23. 8. 1925 vyšel následující článek. V té době se jednalo o nové zákonné úpravě svátků a památných dnů, mezi nimiž byl i den Husův. Došlo též ke známému sporu s papežským nunciem, který opustil Prahu. Původní článek je mnohem delší, některé pasáže byli vypuštěny. Ne každý se do tohoto článku asi s chutí začte, přesto, kdo neměl tu možnost se s dílem Josefa Pekaře setkat, doufám, že s radostí využije alespoň této skromné ochutnávky. Několik nejsilnějším míst dovolil jsem si zvýraznit tučně.

Ve velmi pozoruhodné stati Pavla Váši v » Lid. Novinách «, věnované reakci v českém protestantismu, čte se i stížnost na nezdravý, řekl bych agitační historismus naší přítomnosti, který je, dí Váša, » pravou českou nemocí «. Ačkoli snad nesluší se historiku, aby naříkal na přílišný historismus své doby a své společnosti, přece, myslím, třeba dáti žalobě za pravdu. Zejména tam, kde to ohánění se minulostí opřeno je o nedostatečnou znalost její, nebo kde pracuje s překonanými nebo aspoň novým studiem v pochybnost uvedenými představami. To, myslím, platí také o nových sporech o Husa – omyly obou stran v tom směru jeví se mi tak závažnými, že mám za svou povinnost na ně krátce upozorniti. Mám za to, že vysvětlení může spěti ke zmírnění konfliktu a k žádoucímu vyjasnění.

Nerozumím předem, proč mluvčí církve katolické zamítají tak bez výhrady Husa reformátora. Neměl jsem o prázdninách příležitosti sledovati katolický tisk, ale v sobotu jsem v Čechu četl článek o incidentu Marmaggi, vysvětlující to, co se stalo, výkladem, že Hus neuznával papežství, že učil, že papež není náměstkem Kristovým a nemá moci od Krista, že poslušnost v církvi je výmysl vyššího duchovenstva aj. To, opravuji, není pravda – pouhým nahlédnutím do poslední velké katolické monografie o Husovi, do známého díla učeného dra Sedláka, mohl se autor přesvědčiti, že věci se mají vskutku jinak. A studiem obou velkých prací, vyšlých v posledních desíti letech z naší univerzity, v tom zejména díla Vl. Kybala o učení Husově (jeho druhý závěrečný díl bohužel dosud nevyšel), byl by se autor poučil, že v hlavních článcích, pro něž byl Hus v Kostnici odsouzen a jež týkaly se Husova učení o církvi, stál Hus na půdě církevní, že tu šlo spíše o velké nedorozumění, k němuž přispělo nemálo nepřátelské rozkohoutění dvou profesorských skupin na pražské univerzitě, v sporech o slovíčka a jemné distinkce theologických pojmů ženoucích boj až k rozhodnutí na popravišti. Kybal dovozuje obšírně, že úsudky obou vynikajících českých theologů, probošta Lenze a dra Sedláka, pokud se týkají Husova učení o církvi, jsou nesprávné, a také prof. Novotný ve svém » Husovi « staví se na stanovisko, že Hus » snažil se úzkostlivě, aby svého reformního díla neohrozil zbytečným odchylováním se od platného dogmatu «, že vždy kladl důraz na to, že » neběží o žádné kacířství, když vlastně jde o uplatnění vědeckého názoru « (rozuměj v soudobých sporech theologických) a že Husův směr opravný teprv takřka v poslední chvíli » i nechtě a ve vědomí své nejčistší víry stává se kacířským «.



Revise Husova procesu, kterou podniká Kybal, vyzněla doposud ve prospěch Husův. Nevím, zda katoličtí theologové dají mu vesměs za pravdu – ale před jedním faktem, tuším, musí skloniti hlavu. Tj. před faktem, že revise procesu Husova – nešlo sic doslova o takovou revisi, ale o problém nemenší: o pravověrnost husitství – byla provedena řádným koncilem církevním v Basileji. Skoro se divím, že Čechové – kališníci i Táboři – když se rozhodli jíti do Basileje, nekladli i tu podmínku, že proces Husův musí býti v koncilu revidován. Možná, že by jim i v tom bylo vyhověno.



Votum basilejské nebylo však jen kapitulací poraženého, nýbrž také důkazem, že husitství při pozornějším a blahovolnějším studiu možno uznati za hnutí dobře katolické. Dnes poznáváme čím dál tím jistěji, že bylo plodem nejryzejšího gotického středověku, souvislost s pozdějším protestantstvím, že je jen vnější event. zdánlivá, vskutku že šlo v něm o projev nadšeně blouznivého reformního nadkatolicismu. Odtud také ten nesmírný éthos jeho, jenž – přes všechny stíny středověké tmy, hrůzy válek a surovosti doby – zdvihá české dějiny s jménem Jana Husa spojené do takových výšin, že posvátné úctě před nimi neubrání se ani protivník zásadní, má-li smysl pro velikost a pravdu.

Přál bych si, aby si vše to, co jsem tu letmo naznačil, byli uvědomili mluvčí katolické církve, když uvažovali o svém stanovisku ke svátku Husovu. Soudím, že mohli říci krátce: Hus historický, nejen český vlastenec a spisovatel, ale i Hus reformátor nám nebude a nesmí překážeti; my se stavíme jen proti modernímu Lžihusovi. Proti tomu Husovi, jménem jehož se bojuje proti katolicismu, jménem jehož se vyzývá k odpadu od církve. To by bylo stanovisko, jež by nalezlo ohlas a pochopení i mimo kruhy katolicky věřící, a jemuž by zejména objektivní historik musil dáti za pravdu. Neboť není hrubšího paradoxu, než vyzývat jménem oslavy Husovy k vystoupení z katolické církve, z Husovy církve.



Bylo to nejen nedostatečné porozumění pro možnosti a nemožnosti doby Husovy, zaviněné i velkými historiky, ale i jubilejní nadšení nebo nerozpačitá agitace, jež dohromady způsobily, že falešná velikost Husa nepravého zatlačuje a ubíjí velikost Husa skutečného. Četl jsem nedávno článek autora vážného jména, v němž bylo čtenáři vykládáno, že by bez Husa nebylo snad ani parního stroje a pamatuji-li se dobře, ani moderní demokracie.



Ale nepochybuji, že z podobných omylů a nedorozumění zrodil se svátek Husův, pokud totiž nebyl myšlen jako den úcty k vroucně křesťanskému vzepjetí českých dějin ve středověku, soustředěnému v osobě Husově (věřím, že část naší společnosti přála si svátku v tomto duchu), nýbrž jako den agitace proti církvi katolické dneška. A že na některých stranách svátek Husův především v tomto smyslu byl pojat, to nemůže býti tajno nikomu, kdo historii oslav Husových u nás a ráz jejich, zejména na venkově, měl příležitost sledovat pozorněji. Je-li zneužívání náboženství k účelům světským, jak stále slyšíme, klerikalismem, tak tento klerikalismus pokrokářský, jen zneužívá jména Husova, lépe řečeno zrazuje Husa a jeho myšlenku, k účelům památku mučedníka kostnického urážejícím, zaslouží odsouzení nejpříkřejšího. Pochopíme, že ta část našich evangelíků, jejíž jménem mluví Váša a jíž. Kal Váša praví, je věřící katolík bližší než domýšlivý pokrokář, bránila se požadavku svátku Husova, odmítajíc, jak rozumím, nebezpečí agitace s ním spojené a vytloukání kapitálu – k většímu rozdělení a rozdrobení jednotné vůle národní – z bojů a nenávistí, jež zuřily ve vlastní naší před půl tisíciletím.



Píše se nyní mnoho o smyslu našich dějin. Kdybych měl se o to pokusiti, abych také sám přispěl nějakým agitačně výchovným výkladem našich dějin k polepšení Čechů přítomnosti, řekl bych asi: » Smysl « českých dějin je, že Čechové, kdykoli se dopracovali vysoké úrovně svobody a samostatnosti, podvrátili sami obojí v zápětí nedostatkem rozumné umírněnosti – a to jak v oboru života politického, tak duchovního.


"K boji o Husa" | Přihlásit/Vytvořit účet | 64 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Neděle, 22. srpen 2010 @ 19:07:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vzhledem k tomu, že nikdo nic, tak to vemu od podlahy:

katolíci, co takhle Husovo svatořečení? Co ještě brání jeho svatořečení, hm?
Jana z Arku byla také upálená jako kacířka, nicméně za poměrně krátký čas rehabilitována a svatořečena. Kde se stala chybka?




Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: martino v Neděle, 22. srpen 2010 @ 21:29:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Momonka

katolíci, co takhle Husovo svatořečení? Co ještě brání jeho svatořečení, hm?
Jana z Arku byla také upálená jako kacířka, nicméně za poměrně krátký čas rehabilitována a svatořečena. Kde se stala chybka?

Žádná chyba se nestala. Hus byl koncilem uznán za kacíře. Jeho názorové spektrum bylo kacířské tehdy a je i dnes v roce 2010 a bude na věky. Hus je s definitivní platností v ŘKC uzavřen a nebude již nikdy otevřen. Pokud je slečna nebo paní Momonka katolička, pak má v dané věci jasno. Pokud je nekatolička, pak nechápu její zájem o svatořečení Husa v ŘKC, když se jí to vůbec netýká.
Martino



]


Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Pondělí, 23. srpen 2010 @ 10:31:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
martino,

tímto svým příspěvkem jsi zžejmě těžce ranil Jaelu. Jsem zvědavý, jestli a jak bude reagovat.

Měj se hezky.

willy


]


Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: martino v Pondělí, 23. srpen 2010 @ 19:10:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Proč bych ranil Jaelu. Jen obdivuji její vytrvalost házet perly všemi směry. Evangelium nám to neradí ani nedoporučuje, ale varuje nás před takévým jednáním.



]


Re: Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Pondělí, 23. srpen 2010 @ 22:17:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Protože je tu velikým zastáncem Jana Husa.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: martino v Úterý, 24. srpen 2010 @ 09:48:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
 

Willy

„Protože je tu velikým zastáncem Jana Husa.“
To jí nikdo nebere, pokud se nedostane ve svých sympatiích do rozporu s Církví. Církev uznala a usvědčila Jana Husa z kacířství. Církev i dnes prohlašuje, že se jednalo o kacíře, který zatvrzele trval na svém kacířském názoru. Tečka.
Za kacířství byl mučen, lámán v kole a následně byl upálen na základě rozhodnutím inkvizičního soudu  slavný dominikán Girolamo Savonarola, jehož popel byl následně vhozen do řeky Arno ve Florencii. Dominikánský řád usiluje o jeho svatořečení, protože byl sporně odsouzen inkvizičním soudem na základě politické objednávky , pro jeho sympatie ke Karlu VIII. Hus byl naopak usvědčen na koncilu největšími teology té doby, že je kacíř. Savanarola obrátil celou Florencii, Hus rozvrátil celou zemi a i do dnes je jeho “svatozář“ ozdobena nánosem nepravdy a lži. Dokonce byl nominován do mediálního hlasování, jako největší Čech, což je možné jen v Kocourkovu, jako je Česko. Za Husa a následné husitství se máme stydět a nikoliv ho chvalořečit. Němci i Poláci jak slyší jméno Hus a husitství,tak nám do dnes vyčítají ty nevinné oběti, tohoto Satanského hnutí, které řádilo na jejich území.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: helena v Úterý, 24. srpen 2010 @ 10:51:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
a to se prý mám krotit jen, já...


]


Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Úterý, 24. srpen 2010 @ 17:07:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Reakce nekatoličky paní Momonky byla na tento článek, kde se mimo jiné píše o husitství jako o hnutí katolickém.

Podle mého mínění byl Hus svatým již během svého života, takže mi nejde o svatořečení jako takové, nýbrž o princip.

Můžeš mi vysvětlit, proč jedni katolíci Husa brání a druzí zatracují? Nerozumím tomu. Pokud byl kacíř (jakože z pohledu katolíka jím skutečně byl), pak nechápu tu snahu některých katolíků zastávat se bludaře...




]


Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Úterý, 24. srpen 2010 @ 20:01:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Momonko,

to bude těmi protestantskými kořeny.


]


Re: Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Středa, 25. srpen 2010 @ 01:03:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To mluvíš o Jaele, ale tady se obhájců najde víc... Oko má nejspíš dovolenou, není tu, o jeho protestantských kořenech nic nevím. Poutnick taky tak...

Tak si teď říkám, že Jaela vlastně žádná obhájkyně Husa není. Mlčky schvaluje vše, co o něm Martino píše. Jen běda Momonce, když veme Husa do úst. Jaelo, Jaelo, proč to jen děláš?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Středa, 25. srpen 2010 @ 08:11:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nebude přece bojovat proti  svým soukmenovcům. Za to ji ten kacíř Jan nestojí.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 25. srpen 2010 @ 09:57:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
No, stačí si přečíst, co Jaela na dané téma napsala:

...a nepřidávám se na stranu, která jakýmkoliv způsobem špiní jeho památku. Byl takový, jaký byl. Je to římskokatolický kněz a reformátoor ŘKC.

K tomu, co tu o Husovi někteří píší, se tedy Jaela nepřidá. Ale asi ani nebude proti ;-)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Středa, 25. srpen 2010 @ 20:45:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nakonec je dobře, že jsi to oprášil. Ať si Jaela připomene, co tehdy vyváděla.



]


Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: martino v Středa, 25. srpen 2010 @ 09:11:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
 

Momonka , 24. srpen 2010 @ 17:07:08 CEST
„Podle mého mínění byl Hus svatým již během svého života, takže mi nejde o svatořečení jako takové, nýbrž o princip.“

Souhlasím s Momonkou, že podle jejího mínění byl Hus svatým. Podle tohoto mínění Momonky,může být svatým každý , koho Momonka podle svého mínění kanonizuje. Každému zdravě uvažujícímu je zřejmé, že takto to nefunguje a fungovat nemůže. Subjektivní názor není a nemůže být hlasem Církve.

Momonka
„Můžeš mi vysvětlit, proč jedni katolíci Husa brání a druzí zatracují? Nerozumím tomu. Pokud byl kacíř (jakože z pohledu katolíka jím skutečně byl), pak nechápu tu snahu některých katolíků zastávat se bludaře...“

Pokud tomu tak je, pak je třeba vystopovat příčinu tohoto stavu, který Momonka popisuje. Někdy to může být stav, kdy se jen někdo o sobě vyjadřuje jako o katolíku a ve skutečnosti je mimo Církev.Jindy se může jednat o vědomou nevědomost. Tedy, že člověk cítí, že dalším hledáním pravdy, by přišel o svůj osobní vztah k něčemu, co vzniklo v jeho představách a nechce si nechat tuto iluzi vzít a přiznat, že Hus kacíř byl. Jindy to může být jen nevyzrálost v křesťanském vzdělávání a duchovní naivita, která člověku brání poznání pravdy., což není omluva.Ale asi bych se bránil vyjádření Momonky, že katolíci Husa zatracují. Každý skutečný katolík a nikoliv jen atrapa, odsuzuje Husovo učení, které bylo shrnuto do 30 článků a které je kacířské, jak bylo rozhodnuto Magisterem. Podle Písma svatého na které se nekatolíci neustále odvolávají a jen si vyzobávají rozinky, které jim chutnají, není nikdo oprávněn vynášet své soukromé úvahy o Písmu sv. Kdo je tedy oprávněn rozhodovat o sporných záležitostech, které se vyskytnou? Magisterium, jak to dokladuje opět Písmo svaté např. ve sporu o obřízku. Takže Hus byl kacíř nikoliv proto, že si to Martino myslí, ale proto, že se tak vyjádřilo Magisterium, které výkladové názory Husa podrobilo zkoumání a rozhodlo se závěrem, že Hus se pevně drží své nauky, která je v rozporu s učením a tradicí Církve. Žádný katolík tedy není oprávněn toto rozhodnutí Církve zpochybňovat, odmítat, nebo dokonce tvrdit, že je toto rozhodnutí neplatné, protiprávní atd. Z výše uvedeného je každému zřejmé, že tato kapitola zvaná kauza Hus, je definitivně uzavřena a názory nekatolíků o svatořečení Husa, jsou pro nás katolíky hlasy volající z blázince. Copak může člověk, po seznámení s fakty, si klást tak hloupé otázky? Jistě může, ale pak se nejedná o katolíka, ale nějakého náboženského blouznivce, který neví co se s ním děje.


]


Re: Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Středa, 25. srpen 2010 @ 21:04:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na základě Slova Božího mi nic nebrání tomu považovat Jana Husa za svého bratra v Kristu. V mnohém mi jde příkladem. Vážím si ho velmi.

Vidíš to, ty říkáš kacíř a tvůj vůdce - Kristův náměstek vyjádřil hluboké politování nad jeho smrtí a oficiálně ho uznal za reformátora církve. Máte v tom jaksi nepořádek. Takže pro příště - žádný kacíř, nýbrž reformátor:-)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: martino v Středa, 25. srpen 2010 @ 22:50:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Momonko Hus je oficiálně Církví exkomunikován jako kacíř a na tom nic nezměníš ani ty ani papež. Je pravdou, že náš milovaný Jan Pavel II., vyslovil lítost nad smrtí Jana Husa, ale rozhodně ho neuznal a neprohlásil jako reformátora Církve ve významu jak to vnímáš ty. Papež nemluvil k Církvi, ale ke skupince Čechů nekatolíků, samozřejmě za přítomnosti českých biskupů a dalších našich potentátů. Jen na žádost našich evangelických společenství se Jan Pavel II., vyslovil se o Husovi jako reformátorovi, protože tím nic zásadně  podstatného pro katolíka neřekl, Hus je exkomunikovaný bludař a kacíř, ale papežovo vyjádření pošimralo poblouzněné jedince v uších. Chtěli to slyšet, tak to slyšeli. Pohlíží od té doby Církev na Husa jinak než před vyjádřením papeže? Ne. Takže kacíř až na věky. Husa si nectí jako reformátora ani protestantský svět. Nezbylo pro něj místo ani na pomníku reformátorů v Ženevě.Církev Kristova má skutečné reformátory nikoliv hlavy několika blouznivců, kteří sebou nesli vždy jen teror a smrt. I mě je líto kruté smrti Jana Husa, ale takový byl zákon německého císařství a Hus obdržel jen to co sám žádal pro druhé. . Fr. Palacký uvádí, že Hus sám požadoval po králi Václavovi, svém příznivci, potrestání svých teologických odpůrců smrtí (František Palacký: Dějiny národa českého, III. díl, str. 117). A evangelíka Palackého nebude nikdo podezřívat ze sympatií ke katolické Církvi.



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Čtvrtek, 26. srpen 2010 @ 17:11:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já už su asi taková, pořád bych něco měnila a předělávala dějiny...:-) O tom ti může povykládat Jaela. Palackého jsem nečetla, nevím, zda jde o přímou citaci Husových slov, nebo jen něčí dedukci, ale četla jsem tohle:

„Skoro po celou včerejší noc jsem psal odpovědi na články, které vyrobil Páleč. A přímo pracuje k mému odsouzení. Bůh mu odpusť a mě posilni. (...) Nikdo mi neškodí více než Páleč. Všemohoucí Bůh mu odpusť. On Páleč všech vůdce a slídil. A naléhal, aby všichni stoupenci byli předvoláni a odpřísáhli; vždyť řekl v žaláři, že všichni, kdož chodí na má kázání, drží, že po posvěcení zůstává chléb hmotný.“(Z Husova dopisu přátelům z 3. 1. 1415)

A i kdyby Hus požadoval smrt svých odpůrců - byl to jen člověk a člověk v návalu emocí selhat může. Třeba pak z toho činil pokání, což už Palacký neuvádí... Jistě, jsou to jen mé spekulace, ale soudě dle výše citovaného dopisu, usuzuji, že to nelze vyloučit.




]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Čtvrtek, 26. srpen 2010 @ 17:27:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak když chceme být benevolentní k Husovi, buďme i k jeho žalobcům. Neměli situaci lehkou, snažili se odstranit schizma, jaké v církvi do té doby nebylo...a nějaký bezvýznamný kněz obviněný z wiclifismu tam zpochybňoval celý koncil. Když by podle Husa neměl koncil právo posuzovat jeho učení, jak mohl tento koncil posuzovat papeže a odstranit schizma? Když by se Hus dovtípil této situace a nehrotil svou při a netlačil na pilu, umřít nemusel. Celou dobu umřít nemusel, bylo to jeho svobodné rozhodnutí.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Čtvrtek, 26. srpen 2010 @ 19:43:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, když on na rozdíl od tebe miloval pravdu.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Čtvrtek, 26. srpen 2010 @ 19:46:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To od tebe byl ošklivý a nespravedlivý soud.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Čtvrtek, 26. srpen 2010 @ 22:48:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Konec konců i Ježíš umřít nemusel... Když byl ten kněz tak bezvýznamný, tak ho měli nechat plavat.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Čtvrtek, 26. srpen 2010 @ 23:16:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Taky si myslím, že to na koncilu nemělo co dělat.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 27. srpen 2010 @ 09:26:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Kdyby Ježíš dovtípil tehdejší politické situace a nehrotil svou při a netlačil na pilu, umřít nemusel. Celou dobu umřít nemusel, bylo to jeho svobodné rozhodnutí. Stejně jako Petra, Pavla a mnoha dalších v celých dějinách, co jich jen za náboženstvím soch, obrazů a pověr je.

  Jinak, pokud Hus zpochybňoval celý koncil, měl jednoduše pravdu: Koncil byl svolán světskou mocí proti vůli papežů, pár papežů, kteří by ho mohli právoplatně svolat bylo různě internováno.

  Kromě toho byl Hus tlačen násilím do přiznání k něčemu, co bylo lež. Ten, kdo "tlačil na pilu" tedy rozhodně nebyl Hus.

  Dokážeš si představit, že někdo brání a hájá pravdu přesto, že může zemřít? U křesťanů je to docela běžné.


]


Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 23. srpen 2010 @ 10:26:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Podstatou svatořečení není udělení čestného titulu nebo kompenzace nějaké újmy. Podstatou je konstatování že se můžeme na svatořečeného člověka bez obav obracet s prosbami o přímluvu, ochranu a pomoc. Je to vlastně takový certifikát a konstatování skutečnosti. Podmínkou je mimo jiné i to aby ochranu a pomoc někomu prokazatelně poskytnul, lidsky nevysvětlitelným způsobem. U Boha je bezpočet světců které vůbec neznáme a proto je také nemůžeme o nic prosit.



]


Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Úterý, 24. srpen 2010 @ 16:55:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ohledně té Johanky to moc smysl nedává, to co píšete:-(

Nezbývá než se ještě jednou zeptat:

Co tedy brání svatořečení Jana Husa? Jistě se najdou katolíci, kteří by nebyli proti. Stačí si pročíst diskuze na katolik.cz.



]


Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 25. srpen 2010 @ 10:07:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Aby byl někdo svatořečen, musí se po jeho smrti stát zázraky na jeho přímluvu. Aby se tak stalo, musí se k němu někdo modlit. K p. Janu Husovi se ale římští katolíci nemodlí (možná Jaela?) a evangelíci už vůbec ne. Takže nemá kdo by dosvědčil, že Jan Hus je opravdu v nebi.

  No a kdyby byl, tak by se musel najít někdo, kdo by podal návrh na svatořečení Jana Husa. No a evangelický návrh by asi ŘKC nepřijala, neboť s evangelíky není v jednotě a pohádala se s nimi a žádný římskokatolík by se asi neodvážil podat takový návrh.


]


Re: Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Středa, 25. srpen 2010 @ 10:10:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak nějak se věci mají.


]


Re: Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Středa, 25. srpen 2010 @ 20:41:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahá, tak už tomu rozumím. Když probíhala diskuze pod mým článkem o Husovi, tak jsem tam vložila komentář jednoho Poláka, který pravil, že Hus byl po svém upálení nakrátko svatořečen v Krakově. Třeba se k němu dodnes modlí Poláci... ;-)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: martino v Středa, 25. srpen 2010 @ 22:06:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Momonko, kam si dala rozum? Co je to za hovadinu, lepší slovo mě nenapadá. Jak inteligentní dáma jako ty může zde napsat, že Hus byl nakrátko svatořečen v Krakově po svém upálení? Ty opravdu si mimo stůl.



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Čtvrtek, 26. srpen 2010 @ 17:19:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ehm, ty asi nečteš pozorně. Napsala jsem, že jde o slova jednoho Poláka. Celou citaci si můžeš dohledat pod oním zmiňovaným článkem Jan Hus - z kacíře světcem. Neznám podrobnosti toho svatořečení, ale ohledně Poláků a jejich zvláštnímu přístupu k víře, se dotyčný vyjádřil dostatečně. Mohu zapátrat na polském webu, zda by se tam něco nenašlo. Nebo snad i přímo zkontaktovat toho Poláka...

S tou inteligentní dámou, tos jako myslel vážně jo?;-)


]


Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Neděle, 22. srpen 2010 @ 22:10:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jenom připomenu, že po bitvě u Lipan a popravě Jana Roháče z Dubé byl nastartován proces, během kterého se husitská církev té katolické začala zprvu postupně, v pozdějších stoletích čím dál tím více podobat....že když po Bílé Hoře (a Obnovenému Zemskému Zřízení 1627, které zakazovalo nekatolická náboženství) nebylo příliš těžké Čechy opětně katolizovat, jelikož až na přijímání podobojí se vlastně nic moc nezměnilo.
Tož tak :-(



Re: De ecclesia (Skóre: 1)
Vložil: helena v Pondělí, 23. srpen 2010 @ 11:30:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Spis Husův De ecclesia, jasně vyjadřuje jeho postoje k poslušnosti vůči církvi! Primárně a non stop byl EXKOMUNIKOVÁN!
Nikdy se nepodrobil, stále vzdoroval a kázal;
Konflikt mezi arc Zbyňkem a papem Janem XXIII můžeme číst, "křesťan má dávat každému co mu patří, nadřízenému poslušnost, mír sobě rovnému, ochranu podřízenému;"
nebo"neposlušnost je neřest, která andělům způsobí, že ztratí nebe, lidem, že ztratí ráj, a Saulovi, že přijde o království"
Nicméně, důvody na kterých je autorita založena, také stanovují její MEZE!
Autorita nepochází od Boha, když ten, kdo jí nabyl, postrádá hlavní kvality pro její výkon, nebo když se pravomoci zmocnil násilím nebo simonií, ČI DOKONCE KDYŽ PRELÁT PŘEDEPISUJE JEDNÁNÍ, JEŽ JE V ROZPORU S BOŽÍM ZÁKONEM!
V těchto případech, píše Hus, že příkazy nadřízených nejsou příkazy Božími a SLUŠÍ SE UPOSLECHNOUT BOHA, více než lidi!
A dále jeho postoj vůči přisvojování si kazatelského poslání..."A kterak budou kázati, nebudo-li posláni?! že JMK?
Husa se zastal i Masaryk, prof Kybal se Sedlákem hlavně byli vyzváni k sepsání práce životopisu, a od černochovského rodáka Kybala doufám, že paměti zachované manželkou Kybala na Floridě nejen to z 1923 roku, budou jednou vydány třeba prof Láškem;
Hus jako povolaný kněz a kazatel si pokládázačest KLATBU, do které byl uvržen, protože Paul de Vooght překládá: "Blahoslavení jste, když vás lidé budou zlořečiti!" a dodává "Blahoslavení jste, když vás lidé budou pronásledovat kvůli Bohu!"
Takže ty katby a kletbyse ho nedotýkaly, jeho obavy směřují jinam a ať na to papež myslí, že dává do klatby sám sebe, když neoprávněně,nespravedlivě vyobcovává a má tak smrtelný hřích!"
tak co bys nám JMK ještě chtěl napsat?



Re: Re: De ecclesia (Skóre: 1)
Vložil: martino v Pondělí, 23. srpen 2010 @ 19:07:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Helena
„Hus jako povolaný kněz a kazatel si pokládázačest KLATBU, do které byl uvržen, protože Paul de Vooght překládá: "Blahoslavení jste, když vás lidé budou zlořečiti!" a dodává "Blahoslavení jste, když vás lidé budou pronásledovat kvůli Bohu!"
Takže ty katby a kletbyse ho nedotýkaly, jeho obavy směřují jinam a ať na to papež myslí, že dává do klatby sám sebe, když neoprávněně,nespravedlivě vyobcovává a má tak smrtelný hřích!"“

Obávám se, že Helena má zatemněný mozek, neboť vůbec nerozlišuje co se v Pásmu sv. říká a vykládá si to podle toho, jak jí to příjemně šimrá v uších. Jinak by nemohla napsat takové hlouposti, co nemají ani hlavu ani patu. Od kdy budou blahoslavení ti, kteří boří Církev? Heleno pěkně v tom lítáte.


]


Re: Re: Re: De ecclesia (Skóre: 1)
Vložil: helena v Úterý, 24. srpen 2010 @ 09:34:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
drazí martino a JMK,
Církev /ta pravá Kristova/ se bořit nedá!/odpadnout mají jen napodobeniny, které si na tu církev hrají a o tom byly všechny ty kázané biblické Husovy obhajoby Písma Sv;
ráda bych podotkla, že hledat to, co kde o bratru Janovi bylo někým řečeno je marné slovo, byť by to byl katolík Pekař, nebo katolík Tesař, nebo katolík Sedlák, pokud chcete opravdu něco hledat a pochopit, tak hledejte to řekl sám HUS!
a jestli si tu někdo myslí, že upálení a exkomunikace se dá vyřešit kanonisací svatořečením, tak by bylo dobré se ptát samotného Husa, jestli o takové "pocty" by kdy stál! On nebyl přes všechny vaše doměnky, jen "nějaký" církevník, jako vy, ale on byl muž BOŽÍ! a to se drazí pánové katoličtí, oba, dá poznat!!!
tak si můžeme zopakovat jednu část z pražských artikul, jinak jsou celé k mání, ať si to obnovíte ještě včas, abyste v tom "nelétali"... 
"Pakli by kdo co zlého, bludného, hanebného aneb nečistého o nás psat, nebo pravil a na nás cpal, žádáme a prosíme, aby takému nebylo věřeno, jakožto tomu, jenž z nepřizni a nelásky křivdu mluví, a jako křivému a falešnému svědku.
Nebo to před Pánem Bohem i přede vším světem směle vyznáváme: že dáli Bůh v srdci našem jiného úmyslu nenie, než vší naší moci, sílu i statkem jest služiti a slíbiti se Pánu Jezu Kristu, a jeho zákon a přikázanie vésti a plniti, jakož na každého dobrého křesťana slušie"....


]


Re: Re: Re: Re: De ecclesia (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Úterý, 24. srpen 2010 @ 09:53:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Paní Heleno, kroťte se ve svých projevech.

Pohled Pekařův je zajímavý a mezi historiky ne příliš častý a rád si ho přečte každý, kdo o tuto problematiku jeví zájem, ať už s ním souhlasí nebo ne.


]


Re: Re: Re: Re: Re: De ecclesia (Skóre: 1)
Vložil: helena v Úterý, 24. srpen 2010 @ 10:42:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
JMK,
díky za upozornění, zajisté je to rámci lásky a pravdy, která vám jistě leží na srdci


]


Re: Re: Re: Re: De ecclesia (Skóre: 1)
Vložil: martino v Úterý, 24. srpen 2010 @ 11:02:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Paní Heleno.

Pokud člověk v diskusi začne plivat na uznávaného historika Pekaře, kterého si váží pro jeho historickou a dějinnou objektivnost většina kultivovaných lidí, pak je s vámi lidsky, občansky a duchovně křesťansky něco velmi v nepořádku. Pro svojí lásku k panu Husovi, jste dokonce ochotna se ponížit a prezentovat se jako hlupák,když odsuzujete nejznámějšího a všemi uznávaného historika Pekaře. Já vám vaší lásku pro kacíře neberu, ale hlásat o Husovi, že to byl muž Boží, je opravdu až nechutné. Co potom byl Václav, Jan Nepomucký, Ludmila, Anežka a zástupy dalších? Pokud opravdu něco smysluplného a dobrotivého chcete pro Husa udělat, raději se za něho modlete, než Husa hlásejte. Hlásat Husa, znamená hlásat křesťanskou nevíru a to je hazard.



]


Re: Re: Re: Re: Re: De ecclesia (Skóre: 1)
Vložil: vlastik v Úterý, 24. srpen 2010 @ 12:24:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pánové, nekřivdíte sestře ?
protože ona křeťanskou víru hlásá a jen připomíná a hledá v Janu Husovi mysl Kristovu!
Maritno,svět  si sice váží Pekaře,ale jsou i lidé kteří si váží i Jana Husa,na kterého zde pliveš třeba ty..Podle toho můžeš také zjistit, jak že se zde prezentuješ...A  tak než začneš někoho napomínat,vyčisti si prosím nejprve své očíčko.  díky v.


]


Re: Re: Re: Re: Re: De ecclesia (Skóre: 1)
Vložil: helena v Úterý, 24. srpen 2010 @ 17:46:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
milý martino,
raději se modlím za Tebe, aby ses včas probral, za mrtvé i zavražděné se nemodlím, jasné?!
asi jsi si toho Husa moc nepročetl, nebo to máš zapověděné? když máš tu odvahu je srovnávat s výše jmenovanými...


]


Re: Re: Re: Re: Re: De ecclesia (Skóre: 1)
Vložil: helena v Středa, 25. srpen 2010 @ 09:34:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
milý martino,
dotkl jsi se tvrdě mého citlivého vnitřku, protože žijeme v roce 2010 a dokonce se projevuješ jako papežtější, než papež, protože i Jan Pavel II, projevil lítost nad surovou vraždou Jana Husa...
svojí fanatickou frontou voláš "upaluj" nepochybně lidsky nevinného a svojí tečkou potvrzuješ, ale je v tom i jiná paralela jiné fronty, která volala a volá Tvými ústy "ukřižuj", jiného, také nevinného opravdového Syna Božího! Nebo to mám přikládat zvyku denního mešního obětování a tím pádem necitlivosti k tomuto problému?
Kdo si není křesťansky vědom do dnešních dnů 2010, že vražda lidsky nevinného je vražda, tak se odsuzuje opět sám;
Možná ty teologické mezery českého reformního hnutí, můžeš dohnat, když budeš vědět, kdo je Arnošt z Pardubic, Milíč z Kroměříže, Matěj z Janova, nebo Tomáš ze Štítného, dokonce dříve jmenovaný prof Kybal o nich velmi dobře píše v knize Matěj z Janova pův z roku 1905, nyní nově vydaného; tak není nutné čísti jen "O Kosti"
Nepochybná je potřeba nejen té doby, volající po čistotě v lidské církvi, která by měla představovat i to společenství predestinovaných...
Bratr Jan nepochybně muž Boží, vyjádřil ve svém díle De ecclesia to proreformní cítění a odpor ke zlořádům svatokupectví kuriálního systému a velkou touhu po jejím očištění a za to měl být a byl zavražděn?
Dále si můžeš přečíst těch 95 tézí doktora Luthera vyvěšených na dveřích kostela trochu později a ten neutekl vyhnanství ve Wittembergu, ale díky Bohu alespoň hrdelnímu trestu! a němečtí, mají výborný překlad Písma Sv a my díky Janovi háčky čárky, ale to není zdaleka všechno;


]


Re: Re: De ecclesia (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Pondělí, 23. srpen 2010 @ 20:25:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud jste si paní Helenko nevšimla, já osobně jsem nepsal nic, myšlenky v článku patří Josefu Pekařovi.


]


Re: De ecclesia (Skóre: 1)
Vložil: helena v Pondělí, 23. srpen 2010 @ 11:42:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Spis Husův De ecclesia, jasně vyjadřuje jeho postoje k poslušnosti vůči církvi! Primárně a non stop byl EXKOMUNIKOVÁN!
Nikdy se nepodrobil, stále vzdoroval a kázal;
Konflikt mezi arc Zbyňkem a papem Janem XXIII můžeme číst, "křesťan má dávat každému co mu patří, nadřízenému poslušnost, mír sobě rovnému, ochranu podřízenému;"
nebo"neposlušnost je neřest, která andělům způsobí, že ztratí nebe, lidem, že ztratí ráj, a Saulovi, že přijde o království"
Nicméně, důvody na kterých je autorita založena, také stanovují její MEZE!
Autorita nepochází od Boha, když ten, kdo jí nabyl, postrádá hlavní kvality pro její výkon, nebo když se pravomoci zmocnil násilím nebo simonií, ČI DOKONCE KDYŽ PRELÁT PŘEDEPISUJE JEDNÁNÍ, JEŽ JE V ROZPORU S BOŽÍM ZÁKONEM!
V těchto případech, píše Hus, že příkazy nadřízených nejsou příkazy Božími a SLUŠÍ SE UPOSLECHNOUT BOHA, více než lidi!
A dále jeho postoj vůči přisvojování si kazatelského poslání..."A kterak budou kázati, nebudo-li posláni?! že JMK?
Husa se zastal i Masaryk, prof Kybal se Sedlákem hlavně byli vyzváni k sepsání práce životopisu, a od černochovského rodáka Kybala doufám, že paměti zachované manželkou Kybala na Floridě nejen to z 1923 roku, budou jednou vydány třeba prof Láškem;
Hus jako povolaný kněz a kazatel si pokládázačest KLATBU, do které byl uvržen, protože Paul de Vooght překládá: "Blahoslavení jste, když vás lidé budou zlořečiti!" a dodává "Blahoslavení jste, když vás lidé budou pronásledovat kvůli Bohu!"
Takže ty katby a kletbyse ho nedotýkaly, jeho obavy směřují jinam a ať na to papež myslí, že dává do klatby sám sebe, když neoprávněně,nespravedlivě vyobcovává a má tak smrtelný hřích!"
tak co bys nám JMK ještě chtěl napsat?



Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Úterý, 24. srpen 2010 @ 17:21:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jaelo, kde jsi? Neseď v koutě. Vylez a pojď se bít za tvého milovaného Jana Husa. Ty snad dovolíš, aby byl zde takto špiněn? Ukaž nám tedy, jak je to u tebe s milováním pravdy!

Povzbudím tě tedy Husovými slovy, kterými jsi mě tehdy neúnavně častovala:

JAELO, MILUJ PRAVDU, PRAV PRAVDU, DRŽ PRAVDU, BRAŃ PRAVDU!!!




Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: helena v Úterý, 24. srpen 2010 @ 17:50:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
milá Jaela,
má obavy, zřejmě, že by mohla být také exkomunikována...
martino řekne tečka a je vymalováno; 


]


Re: Re: Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Středa, 25. srpen 2010 @ 00:54:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milá Jaela je lhářka par excellance a ta pravdu milovat a držet jaksi nemůže, natož bránit.


]


Re: Dámám Heleně a Momonce (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Úterý, 24. srpen 2010 @ 18:14:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dámám Heleně a Momonce, expertkám na život a dílo Mistra Jana Husa
- čtu co píšete dámy
Jaela



Re: Re: Dámám Heleně a Momonce (Skóre: 1)
Vložil: helena v Úterý, 24. srpen 2010 @ 19:40:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
počkej počkej Jaelo,
to je trochu málo, takhle nás v tom přece nemůžeš nechat, jen se nestyď pěkně nám to pověz, jak je to a bylo s bratrem Jenem, nebo se snad opravdu bojíš tečky? 


]


Re: Re: Dámám Heleně a Momonce (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Středa, 25. srpen 2010 @ 00:51:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jaela
MILUJ PRAVDU, DRŽ PRAVDU, BRAŃ PRAVDU!




]


Re: Re: Re: Dámám Heleně a Momonce (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Středa, 25. srpen 2010 @ 08:18:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Momonka
jj
Můžeš začít od Genesis


]


Re: Re: Re: Re:pro poetičku pokatolicku (Skóre: 1)
Vložil: helena v Středa, 25. srpen 2010 @ 10:19:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jaelo drahá,
tak jsi si kákla do kalhot...studánko hlubokých očí, pohoršuješ se nad babkou a vražda, Tě nechává v klidu?
no vlastně jsi mě nepřekvapila, cedíš komára a baštíš velblouda i to tu již bylo 


]


Re: Re: Re: Re: Dámám Heleně a Momonce (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Středa, 25. srpen 2010 @ 20:50:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jaela
Chci ti jenom napsat vážená diskutující Jaelo. Tvoje slova k diskuzi na téma K boji o Husa jsou prázdná a mrtvá - bez života.

Vystup nad stránky GS a podívej se zvenčí, jak to vypadá, komu neseš jednotu a Slovo Živého Boha.

A hlavně nestavěj svou víru na mlčení, ale na PRAVDĚ.
M. JAN HUS si tvoje mlčení nezaslouží.



]


Re: Re: Re: Re: Re: Dámám Heleně a Momonce (Skóre: 1)
Vložil: martino v Středa, 25. srpen 2010 @ 22:54:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Momonko neprovokuj Jaelu co má a kdy a kde psát.Diskuse není povinnost reagovat na blábol dueta Momonka a Helenka. Prostě dámy smiřte se s tím, že váš mistr není náš vzor, protože je to kacíř. Husa již v tomto národě nikdy nikdo neprobudí. Naposledy to byli komunisti, kteří z něj udělali sociálního revolucionáře. Dnes nikoho v tomto národě nezajímá, jen několik poblouzněných jedinců. Husa nikdo nikde nezná, protože nikoho nezajímá, ale svatého Jana Nepomuckého mají ve světě na každém mostě. Tak čím nás chcete ještě ohromit. Koho dalšího vytáhnete z klobouku proti Církvi? Kalvína dalšího tkz. reformátora, za jehož vlády se vesele upalovalo?



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dámám Heleně a Momonce (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Čtvrtek, 26. srpen 2010 @ 19:01:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nechceme, aby reagovala na nás, anobrž na tebe.

//Prostě dámy smiřte se s tím, že váš mistr není náš vzor, protože je to kacíř... Dnes nikoho v tomto národě nezajímá, jen několik poblouzněných jedinců.//

Ani si nedokážeš představit, jak by se mnou Jaela zatočila, kdybych tohlencto napsala o Husovi já. Ta by mi udělala peklo na zemi. Se máš, že tě Jaela bere takového, jaký jsi. Zřejmě si tě váží víc než Husa... a to už je co říct:-) 

Co se týče toho zajímání se Husa dnes v českém národě, tak Pán Ježíš na tom není o nic lépe:-( Že Hus nezajímá lidi, není pro něj zas taková tragédie. My se budeme zpovídat Bohu, nikoliv lidem - jací jsme v Božích očích, to je důležité.



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dámám Heleně a Momonce (Skóre: 1)
Vložil: martino v Pátek, 27. srpen 2010 @ 09:58:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Momonko, gratuluji, děláš pokroky a vážím si toho. Osvobodila si se od Husa a posunula se opravdu k tomu nejdůležitějšímu, když si napsala „My se budeme zpovídat Bohu, nikoliv lidem - jací jsme v Božích očích, to je důležité.“ Měl jsem již pocit, že Hus se stal pro Tebe pomalu snad přednější než náš Spasitel.



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dámám Heleně a Momonce (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Pátek, 27. srpen 2010 @ 10:29:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dej si placku na čelo, martino a zařaď zpátečku. Co to tu Momonce podsouváš? Momonka je stejná, to jen ty děláš pokroky v pohledu na ní.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dámám Heleně a Momonce (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Pátek, 27. srpen 2010 @ 18:59:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je tak, když dáš na pocity. Nemáš k čemu gratulovat, já ho jen vidím v úplně jiném světle, než ty, takže ti může připadat, že moje příspěvky jsou snad apoteozou Husa. Neboj, nejsou.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Dámám Heleně a Momonce (Skóre: 1)
Vložil: martino v Středa, 25. srpen 2010 @ 22:55:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Momonko neprovokuj Jaelu co má a kdy a kde psát.Diskuse není povinnost reagovat na blábol dueta Momonka a Helenka. Prostě dámy smiřte se s tím, že váš mistr není náš vzor, protože je to kacíř. Husa již v tomto národě nikdy nikdo neprobudí. Naposledy to byli komunisti, kteří z něj udělali sociálního revolucionáře. Dnes nikoho v tomto národě nezajímá, jen několik poblouzněných jedinců. Husa nikdo nikde nezná, protože nikoho nezajímá, ale svatého Jana Nepomuckého mají ve světě na každém mostě. Tak čím nás chcete ještě ohromit. Koho dalšího vytáhnete z klobouku proti Církvi? Kalvína dalšího tkz. reformátora, za jehož vlády se vesele upalovalo?



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dámám Heleně a Momonce (Skóre: 1)
Vložil: helena v Pátek, 27. srpen 2010 @ 16:08:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
no jestli ten Kalvín, martino,
já mu také nemohu zapomenout upálení Serveta, to neokoukal od těch vašich vrahů?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dámám Heleně a Momonce (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Pátek, 27. srpen 2010 @ 19:05:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Helo, představ si, že Kalvín Serveta prý upálit nenechal... Kalvín měl požadovat jeho osvobození, ale už bylo pozdě...

To říkají kalvinisté (kdo jiný taky?). Kde je pravda, to ví Bůh. Kalvín žádný svatoušek nebyl a přiznejme si to - Luther jakbysmet.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dámám Heleně a Momonce (Skóre: 1)
Vložil: helena v Sobota, 28. srpen 2010 @ 12:07:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
momon,
ovšem, že nejde o jejich "svatouškovství", ale já si vesmírně vážím, té práce, kterou Vikelf, Hus, Luther, Kalvín a mnozí další udělali, jejich hlavu a srdce zpochybňovat nelze a že to byla skvělá odvaha se postavit moci, ať už papeže, nebo císaře;
ten přínos je vzácný a ohromující, že já i mnozí z toho užitku mají duchovní prospěch dodnes; mám jistě na paměti, že to "rozmnožené umění", je dílem Božím; buď velmi pozdravena


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dámám Heleně a Momonce (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Sobota, 28. srpen 2010 @ 17:39:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
I já tu odvahu obdivuji. Na to každý nemá, to je pravda.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dámám Heleně a Momonce (Skóre: 1)
Vložil: martino v Sobota, 28. srpen 2010 @ 17:47:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Od kdy je ZLO od Boha? Dámy,máte to v hlavě trochu pomotané, ke své vlastní zkáze.
Martino


]


Helenka, Už ne Hus, ale Luther (Skóre: 1)
Vložil: martino v Středa, 25. srpen 2010 @ 11:31:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nechápu proč Helanka ve svém příspěvku  25. srpen 2010, 09:34:35, utíká od pana Husa k panu doktoru Lutherovi? No to je dobrý fór Helenko. Koukám, že máš opravdu vynikající vzory na své duchovní cestě. Heslo pana doktora Luthera bylo „ pryč s dobrými skutky, sama víra ospravedlňuje“. A jak to myslel, tak to činil, když vykřikoval „ proč se nechopíme meče proti těm učitelům zhouby, těm papežencům, kardinálům, a celé té havěti a neumyjeme si ruce v jejich krvi“Opravdu křesťanský vzor jak víno.

Pan doktor Luther, který se chlubil, že hněv, pýcha a zvláště sexuální smyslnost jsou slabosti, kterým se nedá odolat, utekl z kláštera, svedl řeholnici Kateřinu Bora a vzal si ji za ženu. Bouřil lid proti biskupům a klášterům, což mělo za následek, že za jediný rok bylo  povražděno na 100.000 lidí a 50 000 lidí uteklo za hranice a na 1000 klášterů bylo vypáleno. Luther zavedl dobu krutosti.

Helenko nejsme naladěni na společné vlně. Já nemám za své přátele tyto lži proroky, kteří nás vybízejí abychom nečinili dobré skutky. To ovšem odporuje Písmu sv., ale to ti samozřejmě nevadí. Píšeš zde, že volám “upaluj“, ale nikde nepředkládáš fakta. Prostě jen blábolíš a domníváš se, že ti to katolíci zbaští. Já nevolám “upaluj“, ale to tvůj vzor pan doktor Luther, kterého nám zde servíruješ místo Husa volá, že by bylo lepší aby všichni biskupové byli povražděni, než aby jedna duše byla od nich svedena.

 

Takže podle příspěvků paní Helenky, jsem oprávněn se domnívat, že si Helenka  libuje v křesťanských vzorech, které se pyšní neposlušností vůči církevní autoritě, libují si v hněvu a aroganci a bouří lid aby začal vraždit nevinné. Pěkné máš vzory v následování Krista Helenko. Asi se ti zalíbil program pana Luthera, který popřel svobodnou vůli člověka a konstatoval „ Člověk může denně tisíckrát hřešit, ale vírou nabývá zpět ospravedlnění. Není to nádherné křesťanstvím hřešit od rána do rána, ale mít jistotu, že jsem ospravedlněn vírou? No to je přeci to, po čem všichni volají a pan doktor Luther jim to nabízí. Žádné dobré skutky nemusíš dělat, ale můžeš žít neustále ve hříchu od rána do večera a od večera do rána a budeš spasen.

Děkuji, ale tyto pány si dej za klobouk i s jejich svatozáří kolem hlavy.

Martino




Re: Helenka, Už ne Hus, ale Luther (Skóre: 1)
Vložil: helena v Středa, 25. srpen 2010 @ 17:16:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
milý Martino,
Ty toho žel nechápeš víc, tak se netrap, aby to nebylo ještě více trapné!
bavit se se zatrvrzele se projevujícím se katolíkem o odpustcích, které vyhlásil Lev X by byla jen další velká ztráta času;
ten bratr Dr Martin Luther, byl vzdělaným teologem, skvěle kázajícím kazatelem, moudrým na tu dobu enormě pokrokově ve věcech exegeze-výkladu Písem Svatých a hlavně byl velkým reformátorem víry!
Pokud pochopil a kázal ospravedlnění z víry, tak o tom Ty a Tvůj katechismus podle Triedentu neví dodnes NIC a ještě je ten tridentský blábol, tak drze arogantní, že nás všechny ambloc prokel na doby! takže děkujeme již jste řekli všechno a na další nám netřeba;
Hlavně musíme z vašeho dosahu odstranit sirky, aby byla jistota, že ano?!
To, že nejsme na stejné vlně je snad i Tobě jasné již dlouho, ale dokonce by to mohlo znamenat i sem tam obohacení ve vědění...
Bodeť by Tě zajímal překlad do jazyka, třeba německého, dokonce již víme proč, na to se tu vedlo dosti katolických řečí;
jinak od tématu Husa odvádíš Ty, já jen podotkla tu Bibli a reformační podobnost, tak si nevymýšlej zase tolik, odvádíš pozornost od své ignorace omluvy a pochopení té vraždy bratra Husa a že to byla vražda nevinného je definitivní katolický flastr a dokonce táhnoucí se napříš stoletími, no je to hanebné a hodně odporné;  ave


]


Stránka vygenerována za: 0.42 sekundy