Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 208, komentářů celkem: 429655, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 273 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116527527
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Luther - 95 tezí
Vloženo Neděle, 21. listopad 2010 @ 15:19:24 CET Vložil: Stepan

Historie poslal ssns

Při nedávné debatě tady na GS jsem zjistil, že na netu není možné najít český text slavných 95 tezí Martina Luthera. Rozhodl jsem se tedy pořídit překlad a chtěl bych poprosit o případné připomínky k němu. Současně by bylo zajímavé zamyslet se společně, co tento text znamená dnes pro nás.

Z lásky k pravdě a touhy, aby pravda vyšla najevo, budou následující teze předmětem disputace ve Wittenbergu za předsednictví ctihodného otce Martina Luthera, mistra svobodných umění a svaté teologie a řádného profesora tamtéž. Z tohoto důvodu žádá ty, kteří se nemohou zúčastnit a diskutovat s ním osobně, aby tak ve své nepřítomnosti učinili písemně. 


Ve jménu našeho Pána Ježíše Krista. Amen.

  1. Když náš Pán a mistr Ježíš Kristus řekl:"Čiňte pokání," (Mt 4,17) chtěl, aby celý život věřícího byl pokáním.
  2. Těmto slovům nelze rozumět tak, že znamenala pokání svátostné, tj. vyznání (zpověď) a odpuštění udílených kněžími.
  3. Avšak neznamenají pouze vnitřní pokání, neboť není žádné vnitřní pokání bez různého vnějšího umrtvení těla.
  4. A tak trest za hřích trvá tak dlouho, jak dlouho trvá nenávist k sobě (to je skutečné vnitřní pokání), a pokračuje až do našeho vstupu do nebeského království.
  5. Papež nemá v úmyslu odpustit a nemůže odpustit žádné jiné tresty než ty, které udělil ze své vlastní autority nebo na základě kanonického práva.
  6. Papež nemůže odpustit žádnou vinu. Může jen vysvětlovat a ukazovat, že bylo Bohem odpuštěno. Může samozřejmě odpouštět vinu v případech týkajících se jeho posouzení. Pokud by někdo pohrdal odpuštěním v těchto případech, zůstala by vina celá neodpuštěna.
  7. Bůh neodpouští vinu nikomu, kdo se současně ve všech věcech nepokoří před knězem, Jeho zástupcem.
  8. Církevní ustanovení o pokání jsou vložena jen na živé. Nic podle nich nelze ukládat umírajícímu.
  9. Duch svatý v papeži je k nám vlídný, protože vždy dělá ve svých dekretech vyjímku v případě smrti a nutnosti.
  10. Z nevědomosti a špatnosti jednají ti kněží, kteří pro umírající ponechávají církevní tresty v očistci.
  11. Názor, že církevní tresty mohou být přeměněny v tresty v očistci, je očividně koukol, který byl zaset, když biskupové spali. (Mt 13,25)
  12. V dřívějších dobách byly církevní tresty udíleny před a ne po rozhřešení k prokázání opravdovosti pokání. 
  13. Umírající jsou smrtí osvobozeni od všech trestů, neboť již zemřeli církevním předpisům a dosáhli zproštění z jejich pravomoci.
  14. Nedostatečné zdraví ducha, tj. nedostatek lásky s sebou nutně přináší strach, který je tím větší, čím menší je láska.
  15. Tento strach a hrůza jsou dostatečné samy o sobě - nemluvě o jiných věcech - aby reprezentovaly trest očistce, protože to je velmi blízko hrůze zoufalství.
  16. Peklo, očistec a nebe lze rozlišit podobně jako zoufalství, téměř zoufalství a jistotu bezpečí.
  17. Zdá se, že u duší v očistci se snižuje hrůza a roste láska.
  18. Zdá se, že nelze dokázat ani rozumem ani Písmem, že duše v očistci nemají možnost získat zásluhy, tj. růst v lásce.
  19. Rovněž se zdá být neprokázané, že duše v očistci, nebo všechny z nich, jsou si jisté vlastní spásou, i když my si jisti jsme.
  20. Pokud tedy papež vyhlašuje "úplné odpuštění trestů", nemyslí odpuštění všech trestů ale jen těch, které sám udělil.
  21. Hlasatelé odpustků tedy bloudí, pokud tvrdí, že papežské odpustky osvobozují a zachraňují člověka ode všech trestů.
  22. Papež tedy neodpouští duším v očistci žádné tresty, které si měly podle církevních ustanovení odpykat v tomto životě.
  23. Bylo-li by úplné odpuštění trestů vůbec možné udělit, pak pouze těm nejdokonalejším lidem, tj. velmi malému počtu.
  24. To nutně znamená, že většina lidí je klamána úplným a vychloubačným slibem odpuštění všech trestů.
  25. Moc, kterou má obecně papež nad očistcem, je stejná jako moc, kterou má bikup nebo kněz ve své diecézi nebo farnosti.
  26. Papež koná správně, pokud vyhlašuje odpuštění duším v očistci, ne však mocí klíčů, kterou ani nemá, ale na způsob přímluvy za ně.
  27. Pouze lidské učení hlásají ti, kteří prohlašují, že když cinkne peníz o dno truhlice, vyletí duše z očistce.
  28. Je jisté, že když cinkne peníz o dno pokladnice, vzroste lakota a žádostivost, ale výsledek přímluvné modlitby církve je jen v rukou Božích.
  29. Kdo ví, zda všechny duše v očistci chtějí být vykoupeny tak, jak známe z vyprávění o svatých Severinovi a Paschalovi.
  30. Nikdo si nemůže být jistý pravostí své lítosti, natož pak odpuštěním všech trestů.
  31. Tak vzácné jako opravdu kající se člověk jsou případy těch, kdo si opravdu kupují odpustky, tj. vyjímečně vzácné.
  32. Ti, kteří si jsou jisti vlastní spásou na základě odpustkových listů, budou spolu se svými učiteli navěky zavrženi.
  33. Je nutné mít se na pozoru před těmi, kteří hlásají, že papežské odpustky jsou darem Božím, který lidem umožňuje usmíření s Ním.
  34. Neboť tyto odpustkové listy se týkají výhradně svátostného pokání ustanoveného lidmi.
  35. Ti, kteří hlásají, že lítost není nutná u těch, kteří chtějí vykoupit duši z očistce či získat zpovědní výhodu, kážou nekřesťanskou nauku.
  36. Každý opravdu kající se křesťan má nárok na úplné odpuštění trestů, a to i bez odpustkového listu.
  37. Každý opravdový křesťan, živý i mrtvý, má Bohem daný podíl na všech požehnáních a milosti Krista a církve, a to i bez odpustkového listu.
  38. Nicméně odpuštění a požehnání papeže nemají být v žádném případě přehlížena a v opovržení, protože jsou, jak jsem již řekl, vyhlášením Božího odpuštění.
  39. I pro nejvzdělanější teology je obtížně vychvalovat lidem spousty odpustků a současně kázat potřebu opravdové lítosti.
  40. Skutečná lítost vyhledává a miluje tresty za hříchy, avšak množství odpustků tyto tresty zvolňuje a vede lidi k nenávisti k nim - nebo alespoň vytváří podmínky k tomu, aby je nenáviděli.
  41. O papežských odpustcích je třeba kázat velmi obezřetně, aby lid neměl nesprávně za to, že je správné dávat jim přednost před ostatními dobrými skutky lásky.
  42. Křesťany je třeba učit, že papež v žádném případě nemá v úmyslu přirovnávat kupování odpustků ke skutkům milosti.
  43. Křesťany je třeba učit, že ten, kdo dává chudému nebo půjčuje potřebnému, koná lepší skutek než je kupování odpustků.
  44. Protože láska roste skutky lásky a člověk se stává lepším, avšak kupováním odpustků se člověk nestává lepším, ale pouze se částečně osvobozuje od trestů.
  45. Křesťany je třeba učit, že když někdo bez povšimnutí mine někoho v nouzi a pak věnuje své peníze na nákup odpuštění, nekupuje si odpustky od papeže ale rozhořčení od Boha.
  46. Křesťany je třeba učit, že pokud nemají více peněz, než potřebují pro své rodiny, nemají mrhat penězi na odpustky.
  47. Křesťany je třeba učit, že kupování odpustků je otázka svobodné vůle a ne přikázání.
  48. Křesťany je třeba učit, že papež potřebuje mnohem více jejich modlitby než peníze. Udílí-li tedy odpustky, žádá spíše o horlivé modlitby než peníze.
  49. Křesťany je třeba učit, že odpustky jsou užitečné pouze tehdy, když do nich nevkládají svoji důvěru, ale velmi škodlivé, pokud jejich vlivem ztrácejí bázeň z Boha.
  50. Křesťany je třeba učit, že kdyby papež věděl o vyděračství kazatelů odpustků, radši by připustil, aby se bazilika sv. Petra rozpadla v prach, než aby byla vybudována z kůže, masa a kostí jeho ovcí.
  51. Křesťany je třeba učit, že by bylo papežovo přání a povinnost prodat baziliku sv. Petra, aby dal peníze těm, ze kterých je pouliční prodavači odpustků vymámili.
  52. Je marné stavět svoji spásu na odpustcích, i kdyby jejich prodejci ba i papež sám ručili svou duší.
  53. Existují nepřátelé Boha a papeže, kteří v některých kostelech zakazují kázat slovo Boží, aby se v jiných mohlo kázat o odpustcích.
  54. Je páchána křivda Božímu slovu, pokud je v kázání stejná nebo dokonce větší část než jemu věnována odpustkům.
  55. Je jistě záměrem papeže, že pokud jsou odpustky, které jsou nedůležitou věcí, oslavovány jedním zvonem, procesím či mší, pak by Evangelium, které je jistě největší věcí, bylo kázáno stovkami zvonů, stovkami procesí a stovkami mší.
  56. "Poklady církve", ze kterých papež uděluje odpustky, nejsou mezi lidmi dostatečně známé ani vysvětlené.
  57. To, že odpustky nejsou pokladem časným, je zřejmé, neboť mnoho jejich prodejců je dále nedistribuuje, ale shromažďuje je.
  58. "Poklady církve", ze kterých papež odpustky udílí, nejsou ani zásluhy Krista a ani zásluhy svatých, protože ty stále i bez papeže působí vnitřnímu člověku milost a člověku vnějšímu kříž, smrt a peklo.
  59. Svatý Vavřinec říkal, že pokladem církve jsou její chudí, ale mluvil v souladu s tím, jak bylo Slovo používáno v jeho době.
  60. Bez unáhlení říkáme, že klíče církve, dané díky zásluhám Krista, jsou tím pokladem.
  61. Protože je jasné, že papežova moc je sama o sobě dostatečná k odpuštění v jemu vyhrazených případech. 
  62. Skutečným pokladem církve je nejsvětější Evangelium slávy a milosti Boží.
  63. Avšak tento poklad je přirozeně nejodpornější, protože první dělá posledními. (Mt 20,16)
  64. Poklad odpustků je na druhou stranu maximálně přijatelný, protože poslední dělá prvními.
  65. Takže poklady evangelia jsou sítě, do kterých se dříve lovili vlastníci bohatství.
  66. Poklad odpustků jsou sítě, do kterých se nyní loví bohatství vlastníků.
  67. Odpustky, které jejich kazatelé označují za největší milost, jsou jí opravdu, dokud přinášejí zisk.
  68. Ve skutečnosti jsou však nejmenší milostí, jsou-li porovnány s milostí Boží a zbožností kříže.
  69. Biskupové a kněží jsou povinni přijímat s veškerou úctou prodejce papežských odpustků.
  70. Ale jsou ještě více povinni napínat uši a oči, aby tito muži nekázali své vlastní sny místo toho, čím byli pověřeni papežem.
  71. Nechť je proklet ten, kdo mluví proti pravdě o papežských odpustcích.
  72. Nechť je ale požehnán ten, kdo chrání před chtivostí a zvůlí prodavačů odpustků.
  73. Stejně jako papež spravedlivě hřímá proti každému, kdo škodí prodeji odpustků,
  74. Mnohem více bude hřímat proti každému, kdo používá odpustky jako záminku, aby uškodil svaté lásce a pravdě.
  75. Domnívat se, že odpustky jsou natolik mocné, že by přinesly odpuštění i tomu, kdo by spáchal nemožné a poskvrnil matku Boží je bláznovství.
  76. My naopak říkáme, že papežské odpustky nejsou s to odstranit vinu ani za lehké hříchy.
  77. Říkat, že i kdyby sám svatý Petr byl dnes papežem, nemohl by udělit větší milosti, je rouhání proti svatému Petru i papeži.
  78. My naopak říkáme, že dnešní i jakýkoli jiný papež má k dispozici mnohem větší milosti: Evangelium, duchovní síly, dar uzdravování atd., jak je psáno. (1Kor 12,28)
  79. Říkat, že kříž ozdobený papežským erbem, který je používán prodejci odpustků, je co do hodnoty stejný jako Kristův kříž je rouhání.
  80. Biskupové, kněží a teologové, kteří dovolí, aby se taková věc šířila mezi lidmi, budou se z toho muset zodpovídat.
  81. Takové nespoutané kázání odpuštění dělá i pro učené muže obtížným uchránit posvátnou úctu, která náleží papeži, před pošpiněním a oprávněnými dotazy laiků.
  82. Jako je:"Proč papež nevyprázdní pro svatou lásku a zoufalou potřebu duší očistec, když osvobozuje nekonečné množství duší kvůli mizerným penězům, za které staví kostel?" První důvod by byl nanejvýš spravedlivý, druhý je pak nanejvýš banální.
  83. A dále:"Proč se mají konat pohřební mše a mše při výročí úmrtí kvůli mrtvým a proč neuvolní peníze uložené na tento účel, pokud je to špatné modlit se za vykoupené?"
  84. Nebo:"A co je to za nový pohled na zbožnost Boha a papeže, že za peníze umožní bezbožným a svým nepřátelům vykoupit z očistce zbožné duše a přátele Boží, a neosvobodí radši tyto zbožné a milované na základě čisté lásky?"
  85. Nebo:"Proč jsou již dávno anulované, dávno mrtvé a nepoužívané předpisy o kajícnosti nyní uspokojovány odpustky jako by nadále byly živé a v platnosti?"
  86. Nebo:"Proč papež, který je dnes bohatší než nejbohatší z rodiny Crassů, nefinancuje výstavbu baziliky sv. Petra sám místo toho, aby používal peníze nejchudších věřících?"
  87. Nebo:"Co papež uděluje těm, kteří mají díky své dokonalé lítosti právo na úplné odpuštění a požehnání?"
  88. Nebo:"O kolik větší požehnání by přišlo do církve, kdyby papež dělal stokrát denně to, co dělá jen jednou, a uděloval odpuštění všem věřícím?"
  89. "Vzhledem k tomu, že papež svými odpustky sleduje spásu věřících spíš než peníze, proč zrušil platnost již udělených odpustků a odpuštění, když měly stejný efekt?"
  90. Potlačit tyto velmi trefné otázky laiků silou místo vysvětlování znamená vystavit církev i papeže výsměchu jejich nepřátel a udělat křesťany nešťastnými.
  91. Kdyby byly odpustky hlásány v souladu s duchem a vůlí papeže, bylo by snadné všechny uvedené námitky snadno vyvrátit, nebo by vůbec neexistovaly.
  92. Pryč tedy se všemi těmi proroky, kteří lidu Krista říkají "mír, mír" a přitom žádný mír není! (Jer 6,14)
  93. Ať jsou požehnáni všichni ti proroci, kteří lidu Krista řikají "kříž, kříž" a přitom žádný kříž není!
  94. Křesťané mají být povzbuzováni, aby následovali Krista, svoji hlavu, skrze tresty, smrt a peklo.
  95. A tak vcházeli do nebe prostřednictvím mnoha trápení a nespoléhali na falešný mír.

Podobná témata

Historie

"Luther - 95 tezí" | Přihlásit/Vytvořit účet | 40 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: sedyvlas v Neděle, 21. listopad 2010 @ 16:23:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nedávno jsem četl Lutherův životopis a vlastně jsem nevěděl nikdy ,co přesně učil a to jsem byl 25 let vlastně protestantem..Díky.
  Myslím ,že kdyby to četli dnešní protestanté,tak se k němu hlásit nebudou.Vůbec uvažovat o očistci!:-)



Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Neděle, 21. listopad 2010 @ 17:22:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Luther neveril v očistec ale pýta sa prečo papež nevyprázdni očistec svojim odpustením keď odpúšťa tu na zemi za peniaze...
ivanp


]


Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: svata_tradicia v Neděle, 21. listopad 2010 @ 17:47:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.jezuiti.sk/
sedy vlas ma pravdu, ja neviem preco sa nevratite do Rima, ked Ke konci svého života Martin Luther olitoval mnohé z toho co delal. Sám si priznal ze nema lasku a že kvuli par chybam nekterých jednotlivcu nebylo dobre že rozdelil jedinou pravou církev. Posledné hodiny svého života venoval obecenství s Naší Paní kde plakal že to tak nemylsel, že s týma odpustkami se mýlil a ze mnel byt jako Svatý Augustin, držet hubu a krok. Napsal taky spis, kerý byl objeven pomerne nedávno, ve kterém také píše: Svatí a milovaní bratři! Navraťte se do Říma a služte Svatému Nepoškvrnenému Srdci Marie!
Amen!


]


Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Neděle, 21. listopad 2010 @ 19:38:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No ono těch 95 tezí nelze brát jako nějaký souhrn Lutherova učení. Je ale pravda, že když jsem studoval spisy "otců reformace", bylo většinou jako spis nějakého kritického katolíka než někoho, koho vidíme pod hlavičkou "protestant". Řekl bych, že nakonec ani tak nešlo o teologii a nauku. Byla v tom hodně politika a bohužel také neschopnost tehdejšího vedení KC naslouchat druhým.


]


Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: svata_tradicia v Neděle, 21. listopad 2010 @ 21:14:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.jezuiti.sk/
vzdyt on ani protestant nebyl, byl to katolik kerej uctival Marii, drmolil ruzenec a modlil se k svemu zesnulemu dedečkovi. To si len vsetko navymyslali nepriatelia jedinej Pravej cirkve. Vono je otazka, ci vubec Luther byl, ze jo ..


]


Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Úterý, 23. listopad 2010 @ 01:44:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Politika taky ostatne dodnes (podle me) stoji zcela v jadru celyho "sporu" mezi protestantismem a katolictvim: je to spor o papeze, o to, jestli cirkev ma fungovat jako absolutni monarchie, jejimz nejvyssim predstavitelem je vlastne svetskej panovnik. Na tom se to tenkrat zlomilo a na tom se to, rekl bych, lame do dneska. Ve vecech teologie jsou podle me ty rozdily celkem druhorady.

Aviaf


]


Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Neděle, 21. listopad 2010 @ 17:55:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hezký článek. V knize 2000 let křesťanství (Karmelitánské nakladatelství) je výčet těchto výroků uveden také, je to překlad jiný a pokusím se ho tu pro zajímavost doplnit.

Např.:

16. Mezi peklem, očistcem a nebem je zřejmě takový rozdíl, jako mezi zoufáním, skoro zoufáním a jistotou spásy.

Tvůj překlad:

16. Peklo, očistec a nebe lze rozlišit podobně jako zoufalství, téměř zoufalství a jistotu bezpečí.



Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Neděle, 21. listopad 2010 @ 19:22:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky za doplnění. Zjistil jsem, že zřejmě nepanuje absolutní jistota ohledně doslovného znění těch tezí. Objevil jsem několik latinských i německých verzí (Luther to koncipoval latinsky). Jinak bych řekl, že ten bod 16 říká v obou příkladech totéž. Uvedenou knihu mám, ale nějak mě nenapadlo hledat to v knihách. Navíc bych to stejně z knihy opsat nemohl kvůli copyrightu. Ale porovnám si to taky.

Než jsem se do toho pustil, měl jsem pocit, že vím, co v těch tezích je. Když jsem to ale četl, byl jsem celkem překvapen. 


]


Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Neděle, 21. listopad 2010 @ 20:04:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak jsem se do té knihy díval a není to tam komplet:-( Já už ti mám takový pocit, že uvádění jen výtahu je vědomou záležitostí. Katolíci s oblibou vynechávají to, co se jim vůbec nehodí, a protestanté obvykle uvádějí hodně zúžený výtah, protože jim se do krámu nehodí většina těch tezí. Chudák Luther:-)


]


Re: Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Neděle, 21. listopad 2010 @ 20:21:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díval jsem se na ty teze, které v daném díle vypuštěny nejsou (nevypsali tam okolo 30 tezí), a jsou to zrovna ty, za které by se katolíci stydět nemuseli a kterými by se naopak proti protestantům mohli dosti účinně ohánět. Tak nevím. :-)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 08:43:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím třeba takovou tezi 82. To je v např. v mém případě až smrtelná rána nauce o očistci a odpustcích. Jinak ale jasně vidím, že ty teze se protestantům nelíbí a radši se jejich textem moc neohánějí. Luther nejen že akceptuje nauku o očistci, ale uznává kněžstvo a hlavně papeže - všimni si, že opakovaně tvrdí, že za ty odpustkové nešvary nemůže papež ale chamtiví prodejci. Docela bych řekl, že až na takových cca. 5 tezí by toto prohlášení dnes podepsal každý katolík:-)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 13:30:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Souhlasím. A ono možná i těch pět tezí by byl problém sehnat, protože se přeci jen jedná o otázky a teze. A je jen otázkou, zda se k nim dá posadit nějaká vysvětlující antiteze. Na samotném ptaní přece není nic špatného. Dřívější katechismy církve byly vlastně vždy koncipovány jako seznam otázek a odpovědí na ně. Stejně tak některé učené knihy. I kladivo na čarodějnice (to mezi ty učené knihy nepočítám) je psáno dialektickou formou.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 13:57:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nemyslel jsem ty otázky laiků. Tam Luther ukazuje, že soudobá praxe vyvolává některé otázky, na které je těžké reagovat. Nesmíme zapomínat, že on byl přesvědčen, že to, co se dělo kolem odpustků, bylo v rozporu s tím, co chtěl papež.

Přečetl jsi to Kladivo celé? Já tedy ne. Začal jsem to číst, ale za chvilku mě to otrávilo a tak jsem si vybíral namátkou pasáže. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 15:03:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Úplně celé jsem to také nepřečetl. Je to psané velice nestravitelnou formou.


]


Re: Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Úterý, 23. listopad 2010 @ 01:45:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Já už ti mám takový pocit, že uvádění jen výtahu je vědomou záležitostí.

Aniz jest co noveho pod sluncem... ;-)

A.


]


Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Neděle, 21. listopad 2010 @ 20:10:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Něco jiného je opsání a vydávání za své a něco jiného je citování té knihy jako zdroje - obzvlášť když k tomu přidáš nějaký svůj přínos (třeba právě srovnání dvou publikací), copyright se na to myslím nevztahuje.


]


Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne (kotozor@seznam.cz) v Neděle, 21. listopad 2010 @ 19:42:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
      SSNS, díky za tvou práci :-)



Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Neděle, 21. listopad 2010 @ 20:11:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rádo se stalo. Zjistil jsem, že v češtině nemáme hodně zajímavých dokumentů z minulosti a GS je celkem dobré místo ke zveřejnění. Vedle těch tezí jsou to třeba koncilem odsouzené nauky Jana Husa. To bude asi další v řadě.


]


Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 17:27:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A nezapomeň tam pak dát ten koncil následující, který trochu uvedl věci na pravou míru.


]


Re: Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 23. listopad 2010 @ 17:43:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslel jsem čistě to, co je v koncilních dokumentech - prostě odsouzené články.


]


Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Úterý, 23. listopad 2010 @ 15:03:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ssns
I já doufám, že tu o Mistru Janu Husovi dáš celou pravdu a né něco vytrženého z kontextu nebo něco upraveného dle své vize, či spekulace.
Mistr Jan Hus si to nezaslouží.
Jaela


]


Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 21. listopad 2010 @ 22:04:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj.

  Taky jsem ty teze neznal a nedávno jsem si je četl v angličtině, jelikož originál bych asi nezvládl a k mému podivu na webu nebyla časká verze. Ale to není u mnoha věcí.

  Pro mne překvapením nebyly, byl jsem vychován jako římský katolík, Luther byl také římský katolík jako poleno, stejně jako Hus a mnozí další, dokázal jsem si tedy představit jaká "horká" témata asi mohli řešit. Je jen logické, že se "výbušné téma" tezí týkalo nějakých detailů římského učení okolo očistce a odpustků a evangelium se v nich neřeší, není tedy důvod, aby se na tyto teze nějak odvolávali třeba křesťané.

  Určitě tam jsou zajímavé detaily: Například to, že lidé odpustky tenkrát nechápali tak jako dnes, ale chápali je jako "cestu do nebe", jako "jistotu spasení", což je celkem známá věc. Nebo třeba to, že v ŘKC se stejné téma řešilo více než sto let (viz Jan Hus). Také to, že Luther byl zřejmě horoucího srdce, bral věci vážně a snažil se v celém tom bahně hledat čistotu, což musela být dost těžká práce.


  Toník



Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 08:17:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Četl si ten článek? Jak můžeš říct, že se v těch tezích neřeší evangelium? Zase ten tvůj kolovrátek?


]


Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 12:41:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  No, četl, pozorně. Řeší se tam otázky okolo odpustků a tehdejší teorie vykoupení z časných trestů papežem a jeho mocí nad pokladem církve.


]


Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: helena v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 08:17:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ANTI papežský trend,
nelze v  Lutherových pracech přehlédnout,  čti zvl č 52 a 86 i to pozdější "odvolání", když se nedařilo míněnou akademickou disputaci vyvolat...
chytrý Luther, jako vynikající exegeta, ve všem zcela nepochybně převyšoval Tetzla a "Řeč o odpustku a milosi" 1518, ve spisu pro lid!!! odvedl skvělou práci;
návrat k Písmům Svatým, bez zkomolenin, byl jeho předností, proto se také věnoval, tak dobře a skvěle jejich překladu;
nepochybně věděl, co je duchovní vlažnost a vnitřní pokání a to mu rodní dominikáni nechali pěkně "spapat" chtěli znovu a znovu otevřít "proces"!!!
 inu opravdu nevím, co by s ním udělali dneska, myslím zavřít navěky do hradu, by se opakovalo, ale pravdu nelze umlčet a Luther byl muž Boží, jeho přednášky k listům Římanům, Galatským, Židům obsahují jeho hlavní myšlenky o ospravedlnění, víře, zákonu a "svátosti"! a jsou BOŽÍ!!!
Jeho názory v té době a zvl, to, že se přihlásil k husitství a Husovi a vlastně poprvé vyslovil, že ne skrze vykonávání svátostí, ale skrze víru v Krista, bude ospravedlnění darováno, tím je snad jasně vyslovené, jestli má církev v té staré podobě základní význam pro spásu, čili NIC!
15.června podepsal papež exkomunikační bullu proti M.L. Exurge Domini a "vypuzení lištiček z vinice" a to zůstává dodnes vyjádřením Říma k lutherství, knihy měly být spáleny, a Luther měl odvolat! Jen pošetilec se může domnívat, že to nebyl   nepochybný ortel SMRTI...
SOLA FIDE!    



]


Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: helena v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 08:35:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
dodatek opr: 15.června1520; Campo de Fiori;


]


Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 09:02:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Toníku, myslím, že jsi k Lutherovi nespravedlivý. On byl římský katolík a setkával se s hodně temnou tváří tehdejšího katolicismu. Luther byl prchlivý a říká se, že tyto teze napsal rychle a ve vzteku. Mimochodem, není pravda, že to přitloukl na dveře kostela. Na mě z toho ze všeho nejvíc číší jeho zoufalství nad tím, co viděl. V této době očividně velmi ctil papeže a trápilo ho, že chamtivost prodejců staví papeže i celou církev do špatného světla. Je třeba mít na paměti, že nemálo z těch článků je míněno ironicky a jako slovní hříčka. Hezky je to vidět např. na č. 92 a 93 - Luther samozřejmě nemyslel, že žádný kříž není. Chápu to ve smyslu ironické poznámky ve smyslu:"Ale o kříži nikdo slyšet nechce." Stejné je to např. s 63 a 64. Navíc mám podezření, že do těch otázek laiků vlastně zakomponoval svoje námitky.

Ty sám jsi tu popisoval svoji složitou cestu ze stejné církve. Jenže v dnešní době jsou úplně jiné podmínky. Tehdy by všichni kolem tebe věřili, že bez papeže a KC nemáš šanci na spásu. Když ty jsi z KC odešel, nehrozilo ti všeobecné společenské opovržení a existenční nouze - většině lidem, kteří to věděli, to bylo celkem jedno. Navíc jsi se mohl bavit s lidmi, kteří viděli jinou cestu, měl jsi k dispozici spoustu literatury atd.

Řekl bych tedy, že se i v těch tezích evangelium řeší. Nezapomínejme, že jde o teze k disputaci a ne o teologickou studii. Křesťané - včetně katolíků - by měli takové věci znát. Luther si podle mě zaslouží opatrný obdiv - vše kazí jen ten jeho příšerný antisemitismus.


]


Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 12:17:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj.

  Teda fakt nevím, v čem jsem byl nespravedlivý? Napsal jsem, že Lutherovu situaci chápu, byl jsem na tom stejně. Tu logickou konstrukci o nedostatečnosti Kristovy oběti, zástupném utrpení, nesení nemocí, pokladu církve, očištění všelijakými lidskými nápady, očistci, odpustcích a dalších vecech, která tvoří jedno jádro snažení v ŘKC, jsem tu popisoval mockrát. V téhle konstrukci jsou zajatí všichni, kteří v ŘKC vyrůstají, byl jsem v ní zajatý i já.

  Několikrát jsem tu popisoval, že prvních pár let mého křesťankého života nebyla léta budování, ale léta bourání, kdy Bůh všechny tyhle nesmyslné lidské a andělské konstrukce boural a ukazoval mi hloubku oběti Ježíše Krista, hloubku smlouvy v něm, sílu vztahu, který má Bůh k lidem, moc toho velikého činu, který se stal smrtí a vzkříšením Ježíše Krista.


  Pochybuju, že na tom byl Luther jinak. Zřejmě na tom byl o kus hůře, než já: Složil sliby poslušnosti, které mu při jeho přímosti musely silně komplikovat život, vystudoval teologii, byl tedy do té konstrukce uzavřen výrazně silněji. Což je znát nejen na antisemitismu (který je v ŘKC běžný až do této doby) ale i na jiných věcech a pozdějším překlopení "ode zdi ke zdi" v některých věcech.


  Pokud jde o mne, tak jsem tu popisoval, že jsem vyrůstal v docela zajímavém ghetu, kdy kolem mne bylo 100% katolíků a evangelíci a jiní odpadlíci byli považováni za méněcenné, pohled na ně byl horší než na komunisty (a to už byl hrozný pohled). S trochou nadsázky: Když někdo nehovořil o Marii ale trochu víc o Ježíši, už byl odezřelý že je to evangelík ;-) Uvěřit v takovém prostředí v Ježíše znamenalo exkomunikaci tak, jak jí popisuješ: Izolace od všech známých, pomluvy, všeobecné společenské opovržení atd.


  Luther si určitě zaslouží můj obdiv a má ho. Ale to neznamená že nějak výrazně souhlasím s tím, co hlásal nebo že bych ho chtěl následovat a reformovat ŘKC k evangeliu Ježíše Krista. To je ze všeho, co jsem zažil a prostudoval, nereálná záležitost. Možná jen k takové věci nemám povolání a on ho měl, nevím, ale spíš pochybuju.

  Toník


]


Re: Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 13:52:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Měl jsem napsat "trochu" nespravedlivý. Myslel jsem toto:

-------
Pro mne překvapením nebyly, byl jsem vychován jako římský katolík, Luther byl také římský katolík jako poleno, stejně jako Hus a mnozí další, dokázal jsem si tedy představit jaká "horká" témata asi mohli řešit. Je jen logické, že se "výbušné téma" tezí týkalo nějakých detailů římského učení okolo očistce a odpustků a evangelium se v nich neřeší, není tedy důvod, aby se na tyto teze nějak odvolávali třeba křesťané.
-------

Podle mě totiž řeší. Např. jasně varuje, že se nelze spoléhat na člověka a člověčiny ale na Boha a jeho milost, což je samo jádro Evangelia. Cílem těchto tezí byla zoufalá snaha vyvolat disputaci (dnes bychom řekli zahájit komunikaci) s těmi, kteří se s Lutherem moc bavit nechtěli. On začíná od toho, co znal a co bylo běžné. Všimni si, že třeba nabourává onen "poklad církve", když říká, že to, co jím rozumí, má k dispozici každý křesťan i bez papeže. 

O tom ghettu jsi psal, ale nebyla to celospolečenská záležitost a velmi silně pochybuji, že by tě ti lidé zabili, kdybys odmítl vrátit se k jediné pravé církvi. Smrt ale Lutherovi zcela vážně hrozila. Ty jsi asi mohl přijít / přišel o přátelství a vztahy s x lidmi (odhaduji maximálně na desítky), ale Lutherovi toto hrozilo v nesrovnatelně větším měřítku.

Náš postoj k Lutherovi není jako postoj katolíků k papežům. Nemusíme vymýšlet kličky o tom, co bylo neomylné a co ne. Můžeme s ním vesele a v klidu nesouhlasit a nikdo nečeká, že ho budeme slepě následovat. Kdybys žil v jeho době, vsadím se, že bys také začal snahou o reformování církve a stejně jako on bys skončil v odloučení.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 14:21:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Jo, já s tebou souhlasím, tohle vidíme stejně. Dokážu si představit jak to asi vypadalo když to, co bylo okolo mne tvořilo celou společnost a téměř nebylo úniku. Chápu i tu ironii těch tezí. Jen bych řekl, že to evangelium se v tezích řeší ještě právě z pohledu trestů, odpustků a pod, pohled písma je tam spíše jen jemně v náznacích.

  Nevím, jestli kdybych žil v jeho době bych se snažil o reformu. Nic takového mne nenapadlo ani potom, co jsem poznal evangelium. Jen jsem v klidu říkal o Ježíši, o tom, co jsem zažil a lidi, kteří měli otevřené srdce a hledali (což byli spíš lidé ne tak zažraní v náboženství) to slyšeli a pomohlo jim to najít cestu k Bohu. Ale že bych měl nějakou chuť nebo snahu nebo cokoliv jiného nějak systémově měnit věci, to tedy vůbec ne. Spíš jsem měl od té doby tendenci dělat věci, které mi Bůh říkal abych dělal a tohle mi nikdy neříkal.

  V tomhle Luthera nechápu, ale taky nesoudím. Mohl mít nějaké povolání na to to dělat a snažit se měnit celou ŘKC. Byl kněz, řeholník, pod sliby, mohl se cítit zavázán měnit věci k lepšímu. Nevím, tomu úplně nerozumím. Vlastně jsem ani nikdy neměl potřebu pořádně zjišťovat o co mu tenkrát šlo, co dělal a proč a nemám jí ani teď. Moje informace o něm jsou spíše kusé, z toho, jak jsem narazil na některá témata "okolo Luthera" - například jsem četl dopisy, které si vyměňoval s JB a jinými církvemi, t.j. nějakou specifickou část jeho názorů.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 16:24:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Toníku, nechci poučovat, ale teze k disputaci jsou přesně to, co říkají: témata, nad kterými se chci s někým bavit. To není pojednání. Pravidla disputací byla taková (nevím pochopitelně, jestli byla všeobecně závazná), že se primárně řešilo jedno téma a Luther tu vzal otázky odpustků, pokání a očistce. Jeho volbu naprosto chápu, protože to, co se dělo kolem toho prodeje, muselo znechutit a vystrašit každého, kdo znal jen nepatrně evangelium. I z těch tezí ale i jiných dobových dokladů totiž plyne, že prodejci a kazatelé odpustky spojovali přímo se spásou a ne jen odpuštěním nějakých trestů. Netvrdím, že to bylo záměrem či učením papeže či církve, ale dělo se to a pro tehdejšího člověka byla církev to, co se dělo v jeho městě či čtvrti. Kdybys mi tu ty dnes něco tvrdil, za chvilku si najdu oficiální dokumenty církve a bude to.

Jenže ty jsi, ať už jsi byl jakkoli zaslepený, prostě věděl, že křesťanství je možné i bez papeže a KC. Jistě jsi jako echt katolík znal např. dokumenty posledního koncilu. Luther jistě věděl něco o pravoslaví, ale v té době de facto platila rovnice křesťanství = katolická církev s papežem. Navíc Luther se dost dlouho domníval, že to, co chce napravit, jsou nešvary, které jsou v rozporu s názorem církve a papeže. Chuť reformovat ho přešla, když zjistil, jak se věci mají. A dokud nezískal nějakou tu světskou podporu, vystupoval opatrněji - moc dobře věděl, jak se v minulosti takovým reformátorům vedlo.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 21:19:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  No, od tebe poučení rád přijmu, protože mám zkušenost, že když něco píšeš, tak o tom něco víš.

  O Lutherovi toho moc nevím, snad jen klasické legendy o jeho slibu za bouřky, snaze získat pokoj duše všelijakými dobrými skutky, jeho zážitek s Bohem a obrácení na "svatých" schodech v Římě co se musí vyjít po kolenou, pak pár detailů a pak jsem četl ty dopisy. Vlastně kromě těch dopisů jsem od něj nečetl nic. Takže v této věci píšu jen svůj názor, dojem.

  Rozumím co píšeš o těch tezích, že to byly body pro disputaci a jako takové se týkaly jednoho tématu. Budiž. Pak jsou ovšem z pohledu křesťanství v podstatě nezajímavé, protože se týkají něčeho, co se křesťanů nijak netýká. Je to čistě nějaký vnitřní akademický spor o detaily učení vymyšleného uvnitř ŘKC. Mohl to být svého času velmi rozsáhlý a nebezpečný spor pro všechny strany, protože se jednalo o obrovské peníze, téměř bezedný zdroj příjmů, to je tak vše. Není tedy divu, že se na ty teze nikdo neodvolává. (Kromě "svatých" legend ve stylu "Luther přibil teze na dveře kostela a tak začala reformace")


  Nesouhlasím s tvým pohledem že v té době existovalo "křesťanství jen jako ŘKC a papež a o ničem jiném lidi nevěděli". Možná tento pohled mohl mít prostý lid, farníci, ale těžko vzdělaný člověk, řeholník, kněz, který cestoval do Říma. Luther žil skoro dvě stě let po John Wycliffovi , sto let po Janu Husovi. V Českém království v té době bylo nejméně milion lidí bez papeže, dále tu kromě pravoslavných byli tu Kataři, Bogomilové, Valdenští, anglická církev, Čeští bratří, novokřtěnci, ... a mnoho dalších proudů. Bylo by opravdu s podivem, kdyby o nich vzdělaný člověk a "duchovní" té doby nevěděl.

  S tím zbytkem souhlasím. Pokud člověk žije na území +/-95% římskokatolickém, je to docela stejné, jako na území komunistickém či muslimském, je jedno, co vyznává pokud nevyznává danou vládnoucí ideologii. Rozhodně to Luther neměl lehké, nijak nechci snižovat jeho odvahu nebo snahu o nápravu.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 23. listopad 2010 @ 21:00:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jenže při disputaci nad nějakým tématem se pak řešilo kde co. Abys věděl, co myslím, najdi si na GS články, které se věnují očistci (je jich tu překvapivě dost) a podívej se do debaty (disputace) pod nimi. Otázka očistce a odpustků bytostně souvisí s otázkou spásy a autority v církvi.

Když Luther vyvěsil teze, anabaptisté ještě nebyli (1517, 1522), bogomilové, kataři a valdenští už byli prakticky rozprášeni. Husa znal a párkrát se o něm později vyslovil pochvalně, ale v povědomí byly stále husitské války, aneb:"Podívejte se, kam to vedlo." Těžko soudit, co Luther v době tezí věděl, ale hlavně je otázkou, co mu bylo o těchto proudech řečeno. Není od věci předpokládat, že měly pověst asi jako svědkové J. u většiny dnešních křesťanů. A ačkoli žijeme v době informací (pár kliků na googlu a najdeš skoro vše) je informovanost žalostně malá. Nevěříš-li, kontrolní otázka pro tebe, člověka vzdělaného: existoval Ježíš podle SJ před svým početím a pokud ano, kdo to byl? Několikrát jsi tu vzpomínal, co ti v KC v době po 2. vatikánském koncilu a v době ekumenismu povídali o protestantech. Asi si dovedeš představit, co se Luther učil o Husovi a Wycliffovi, ne?




]


Re: Re: Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Středa, 24. listopad 2010 @ 08:50:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ssns


Re: Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 14:52:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)Měl jsem napsat "trochu" nespravedlivý. Myslel jsem toto:

-------
Pro mne překvapením nebyly, byl jsem vychován jako římský katolík, Luther byl také římský katolík jako poleno, stejně jako Hus a mnozí další, dokázal jsem si tedy představit jaká "horká" témata asi mohli řešit. Je jen logické, že se "výbušné téma" tezí týkalo nějakých detailů římského učení okolo očistce a odpustků a evangelium se v nich neřeší, není tedy důvod, aby se na tyto teze nějak odvolávali třeba křesťané.
--


Mistr Jan  Hus byl římskokatolickým knězem a je římskokatolickým knězem. Je reformátorem římskokatolické církve.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 24. listopad 2010 @ 14:01:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jaelo, pečlivě se držím naší dohody plynoucí z toho, že si vzájemně vůbec nerozumíme. Já prostě nechápu tvoje komentáře. Opakovaně jsi mě v posledních dnech přímo oslovila, takže mi slušnost velí odpovědět, i když budu muset zopakovat to stejné - absolutně nechápu, jaký je vztah tvého komentáře, na který reaguju, k tématu.

Tu pasáž o Lutherovi, kterou cituješ, jsem vůbec nenapsal já. To napsal Toník a já jsem ho ocitoval, abych mu objasnil, s kterou částí jeho komentáře a proč nesouhlasím. Já jsem nikdy nebyl římský katolík, ale to pravděpodobně už víš. Jaká je však souvislost mezi tezemi Luthera a tím, že Hus byl také katolík, prostě nechápu. Toník ve svém komentáři sice Husa zmínil, ale napsal jen to, co ty vlastně opakuješ - Hus byl katolík. To ví snad naprosto každý, ne?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Středa, 24. listopad 2010 @ 15:11:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ssns
Děkuji.  Jsem ráda, že již víš, že Mistr Jan Hus je římskokatolickým knězem a reformátorem římskokatolické církve. To jsi mi asi chtěl sdělit.

Předpokládám, že to opravdu ví každý, jak jsi napsal.

Ano, máš pravdu, nerozumím ti - mám ráda pravdu a ne píchnutí do zad.




]


Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: Didymos v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 15:16:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky moc. Také jsem to marně hledal, ale nic a nic.



Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: helena v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 17:58:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dominikán Johannes Tetzel byl zřejmě velmi úspěšný obchodník a jeho heslo bylo: TAK JAK MINCE V TRUHLE ZNÍ, Z OČISTCE DUŠE VYCHÁZÍ!
a Erasmus to také vyjádřil skvěle: LUTHER SÁHL PAPEŽI NA KORUNU A MNICHŮM NA BŘICHO!
a 15 Marburských článků 1529, bylo jen jasné pokračování reformace, tam již je MELANCHTHON a Huldrych Zwingli, až na VP se shodli všichni!
jinak někdo tu psal o Lutherově odvolání toho co napsal přímo papeži a o návratu k organisaci ŘC...
LUTHER jasně znovu a znovu vyslovil, že neodvolá! /Molnár/
11.října 1520 v Lichtenbergu označuje papeže jako antikrista, bludného kacíře, protivníka, utlačovatele svaté církve a svobodného koncilu, který přikazuje, aby zapřel svou křesťanskou víru, a současně zveřejnil APELACI, kde je toto napsané!
O několik týdnů později provedl doktor M.L. otevřeným aktem svou rozluku s římskou církví a dokonce 10.prosince 1520 spálil exkomunikační bullu a církevní zákoník u kaple svatého kříže!!! Studenti byli vyzváni, aby přihlíželi! no klobouk dolů;
takže konskventní bylo, že 3.ledna1521 papež Lev X podepsal exkomunikační bullu, Decet Romanum pontificem, pro odmítnutí církevní herarchie, kněžského úřadu, učitelského úřadu, pěti svátostí, zavržení mešní svátosti a že pro M.L. není v římské církvi dále místo!!!
to, že mezi badateli existují rozpory při hodnocení spisů a vztahu k papeži jako k člověku je z křesťanského Lutherova postavení zřejmé, lidsky a pastoračně chápal i toho papeže, byl to totiž skutečný křesťanský formát bratr doktor M.L.! 
Navzdory ostrým výpadům Luthera, byla z jeho strany možnost usmíření možná, ale, asi né za každou cenu...  


]


Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: helena v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 18:32:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Teze jsou z Latiny a vyťukej si Amedeo Molnár teolog, existují ovšem i v NJ a asi nejsou na PC...
já mám překlad z fakulty, kde Luthera přednáší proděkanka Thdr Veverková Kamila


]


Re: Re: Re: Luther - 95 tezí (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 19:39:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
www.ekd.de ......Glauben...95 Thesen


]


Stránka vygenerována za: 1.21 sekundy