|
Právě je 518 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116599535 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Ekumenismus
Vloženo Úterý, 16. srpen 2011 @ 21:30:45 CEST Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený Je dle slovníku cizích slov „úsilí o sjednocení všech křesťanských církví”. V širším pojetí (a zároveň běžnějším) je tento pojem chápán jako úsilí o hledání styčných bodů a vzájemné spolupráce mezi církvemi.
Jaký je účel tohoto článku? - Stručně představit cíle, možnosti a meze
ekumenismu v České republice.
1. Cíl:
a) Cílem ekumenismu z pohledu Římskokatolické církve je návrat
„odloučených bratří” do jediné pravé církve. Postoj některých sekt včetně Svědků
Jehovových je podobný - touží po tom, aby se všichni křesťané stali jejich
členy. Na rozdíl od katolíků však běžné ekumenické vztahy v podstatě
nepěstují - volí cesty jiné.
Takovéto pojetí ekumenismu je nepochybně velice vyhraněné.
b) Pro jiné je cílem vytvořit jednu křesťanskou církev, která by byla
určitým „zprůměrováním” církví dosavadních včetně jejich učení a struktury.
c) Snad nejčastěji uváděným cílem ze strany křesťanů je, jak již bylo
uvedeno výše, hledání styčných bodů a spolupráce mezi křesťanskými církvemi,
nikoliv mezi křesťany a jinými náboženstvími.
ad a) Postoj Římskokatolické církve je ve světle její dogmatiky zcela
legitimní - dle jejího učení všichni, kdo nejsou jejími řádnými členy, směřují
do věčného zatracení. Obdobně jsou na tom Svědkové Jehovovi, případně další méně
známé sekty.
ad b) Co se týče touhy po vytvoření jedné „univerzální” církve, jeví
se tato ve světle historické zkušenosti poněkud naivní. Praktický monopol jedné
církve již evropský kontinent jednou zažil - těsně před reformací. A nebyla to
idylická doba svědectví jednoty a křesťanské lásky pro tento svět, ale doba
největšího úpadku křesťanství v jeho historii. - Následná reformace byla jen
logickou odpovědí na rozmáhající se hřích v církvi. Lidská povaha zkrátka
tehdejší nahromadění církevní moci a majetku neunesla a následný vznik celé
plejády dalších církví se ukázal pro šíření a praktikování evangelia jako mnohem
efektivnější. Úvahy typu „zda by to přece jen nějak nešlo” mi připomínají sny
o „komunismu s lidskou tváří”. Doporučuji proto takto definovaný cíl přenechat
snílkům.
ad c) Cíl třetí - hledat možnosti a hranice ekumenismu - je
realistický a v současné době naplňovaný.
2. Možnosti:
Z nepřeberné plejády možností vzájemné spolupráce pro křesťanské církve
zmíním jen čtyři oblasti, na které klade důraz Boží slovo:
Vytrvale poslouchali učení apoštolů, byli spolu, lámali chléb a modlili
se. (Sk 2,42)
Jde o čtyři činnosti, kterými je charakterizována prvotní církev.
Poměrně častá je snaha začínat budování vzájemných ekumenických vztahů pokusy
o sblížení popřípadě sjednocení „učení apoštolů” zúčastněných církví. Nejvíce
času je potom věnováno seminářům, případně konferencím na téma „eucharistie”,
„křest” apod. Objektivně je však tato oblast pro ekumenické úsilí nejméně
vděčná. „Učení apoštolů” většinou totiž vytváří charakter té které církve
a s jeho změnou by církev ztratila svoji identitu.
„Kosmetické” úpravy jsou
zajisté možné, ale teologicky významné kroky, které byly učiněny od doby
reformace, se ukázaly během více jak půl tisíciletí jako pevné předěly, jejichž
odstranění prakticky nepřichází do úvahy. Jedná se především o „ospravedlnění
z víry” a „přijetí Písma jako jediné normy pro křesťanský život” (reformátoři),
přechod od církve lidové k církvi výběrové (jako první Jednota bratrská), křest
ve vodě ponořením na základě vyznání víry (anabaptisté, později baptisté)
a konečně křest Duchem svatým a jeho dary (letniční, posléze charismatické
hnutí).
Tři zbylé, podstatně „vděčnější” oblasti, jsou potom často zanedbávány. Je to
trávení společného času, ať již v „pracovním procesu” nebo v rámci odpočinku,
Večeře Páně (společná účast na ní je reálná pro většinu církví - přesto se k
této praxi přistupuje velice výjimečně), společná modlitba (na ekumenických
„modlitebních setkáních” bývá většina času věnována jiným věcem nežli
modlitbě).
Vzhledem k tomu, že se jedná o „naplňování Božího slova”, je dobré si
uvědomit, že je ve hře nejen „psychologický faktor” času stráveného společně,
ale především jde o uvolnění Boží moci a požehnání pro všechny zúčastněné.
Závěrem je určitě vhodné si uvědomit, že ekumenismus není jen potenciální
branou k naplnění jednoho (výše citovaného) verše, ale naplněním širokého
kontextu celého Písma hovořícího o „těle Kristově”, „jeho údech” a jejich
vzájemné součinnosti.
3. Meze (hranice) ekumenismu
si stanoví každá církev sama.
Přesto považuji za velmi důležité zdůraznit možnost budování vztahů jen mezi
částí subjektů větších ekumenických grémií. Např. skutečnost, že se
Římskokatolická církev nemůže s protestanty sjednotit ve Večeři Páně, nemusí
bránit protestantským církvím, aby se u Večeře Páně scházely a naplňovaly tak
společně jeden z Kristových nejdůležitějších příkazů.
MUDr. Aleš Navrátil, zástupce biskupa pro
vzdělávání
Zdroj: Život v Kristu č.
7/2003
|
Re: Ekumenismus (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Středa, 17. srpen 2011 @ 09:58:01 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Řekl bych že nám pan doktor Navrátil podsouvá myšlenky a cíle které ve skutečnosti nemáme. Kdybychom striktně a bezpodmíněčně požadovali plné členství tak proč bychom potom vůbec mluvili o nějakém ekumenismu ? Mezi členstvím a společenstvím je dost podstatný rozdíl a těžko si umím představit člověka který se opravdu upřímně hlásí ke Kristu a zároveň se nemodlí za všechny lidi a nepřeje všem lidem spásu. LIdstvo je samo o sobě společenstvím Božích tvorů a dětí a zároveň potomstvo jediného muže a jediné ženy. Adama a Evy. Kromě toho nám Ježíš říká že strom poznáme podle ovoce. Plné členství jsme nepožadovali ani v dobách pěti patriarchátů založených v době apoštolů ani dneska. Po pravoslavných křesťanech toužících po jednotě v Kristu a v Duchu Svatém jsme plné členství nepožadovali a konverze k západnímu ritu papežové v dobách kdy to bylo aktuální zakazovali. Nepožadujeme ho ani po anglikánech. Nebo po církvích z oblasti Středomoří a Blízkého východu, kteří vycházejí z tradice patrarchátu v Jeruzalémě, Antiochii a Alexandrii. Jako jsou například koptové nebo moronité. Co se mne týče tak považuji jejich kulturu, tradici, víru a lásku za obohacení o které bych nerad přišel, což platí i o anglikánech. Přínos vidím i v tom když se některé denominace v lásce a víře spojují bez nás. Připadá mi to lepší než kdyby se navzájem nenáviděli a vytvářeli další umělé překážky a bariéry a kdyby jeden druhého odmítali a opouštěli. |
Re: Re: Ekumenismus (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Středa, 17. srpen 2011 @ 10:51:46 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ahoj Potnicku,
Napsal jsi zde, po kom plné členství nepožadujete. Znamená to, že u ostatních, které jsi nejmenoval, plné členství požadujete?
Myslíš, že nesouhlas s učením řkc znamená nelásku nebo dokonce nenávist?
Jinak, věci se mění. AC už dnes zřejmě ustoupila od svého nesouhlasu s konkordátem a s nesouhlasem s principem "restituční tečky" :-)
|
]
Re: Re: Re: Ekumenismus (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Středa, 17. srpen 2011 @ 11:43:51 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Mluvil jsem o tom co se už stalo nebo co intenzivně probíhá, podobné věci se vždycky řešily individuálně a oboustranně. Ať už šlo o plné společenství, o vzájemné uznávání křtů a jiných církevních úkonů, nebo o jakékoliv hledání toho co nás v dobrém spojuje. Jakýkoliv nesouhlas se dá projevit nejrůznějším způsobem, nenávistným, pyšným i láskyplným a pokorným. Co se týče AC tak s tou máme pokud vím velice dobré osobní styky a vztahy a ústup od nesouhlasu s konkordátem a s restituční tečkou považuji za krok správným směrem. jestliže někdo počítal s tím že mezi nás hodí pomyslné jablko sváru z antické mytologie a že se všichni ze závisti a vzájemné řevnivosti sežereme zaživa tak se jak se zdá díky Bohu zatím přepočítal. Pomáhá tomu mimo jiné i vstřícný postoj AC. My pokud vím nabízíme 15% z toho co by měli vrátit nám ostatním církvím. Což pro ně vzhledem k tomu že vlastní menší počet modernějších nemovitostí než my může znamenat docela slušnou částku k zabezpečení provozu. Předpokládám že některým politikům a úředníkům se výrazně protáhly obličeje když jsme s tím přišli. Stejně mám takový dojem že k tomu aby nám opravdu někdo cokoliv vrátil je ještě hodně daleko. Možná až k nekonečnu, jestliže nezasáhne sám Bůh a jestliže nerozhodne že nic dostat nemáme. |
]
Re: Re: Re: Re: Ekumenismus (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Středa, 17. srpen 2011 @ 13:02:54 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | My pokud vím nabízíme 15% z toho, co by měli vrátit nám ostatním církvím. Což pro ně vzhledem k tomu, že vlastní menší počet modernějších nemovitostí než my může znamenat docela slušnou částku k zabezpečení provozu.
Myslíš, že v tomto je i kořen současného názorového posunu AC?
Jinak souhlasím, že nesouhlas se dá vyjádřit láskyplně i neláskyplně. Za nelásku považuji například trvání na prokletí těch, kdo věří jinak. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Středa, 17. srpen 2011 @ 13:40:09 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Předpokládám že ne a i kdyby tomu tak bylo tak by to na mém vztahu k AC nic neměnilo a nevidím důvod k tomu proč bych se nad tím měl pohoršovat. Někteří lidé na obou stranách opravdu trvají na starých prokletích z dob bratrovražedných válek a moc rádi by je oživili a nahradili novými ale náš oficiální a většinový názor to rozhodně není a myslím si že jejich také ne. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Středa, 17. srpen 2011 @ 13:43:53 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Jsem moc rád, že pro Tebe již Tridentská anathemata nejsou relevantní. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus (Skóre: 1) Vložil: oko v Sobota, 20. srpen 2011 @ 07:34:15 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Pastýři Snad jsi zabedněný.
Kolikrát jsem zde už vysvětloval, že Tridentská "anathema" se logicky nemohou vztahovat na nikoho, kdo stojí dneska mimo katolickou církev a nikdy v ní ani nebyl.
Tridentská "anathema" se tedy nevztahují na žádného současného protestanta, který nikdy v ŘKC nebyl.
Tridentská "anathema" byla relevantní pro ty katolíky, kteří v době Tridentského koncilu se skutečně postavili proti učení církve a dneska jsou relevantní zase jen pro katolíky, kteří pod vlivem herezí věří neslučitelně s katolickou církví.
Pokud např. nevěříš ve skutečnou přítomnost Krista v eucharistii, logicky porušuješ jednotu s církví, která tuto euchartistii slaví.
Člověk se herezí sám vyčleňuje s katolické církve, sám nad sebou vynáší "anathema."
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus (Skóre: 1) Vložil: Legulda v Středa, 17. srpen 2011 @ 14:19:31 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Pastýři,
jaký je podle tebe kořen současného názorového posunu AC? Je tím myšleno např. otevření se charismatickému vlivu? Nebo spolupráce s jinými letničními/charismatickými církvemi jako SŽ nebo KS (Bonke, Alfa kurzy)? A nebo tím myslíš podstatně menší kritický postoj vůči ŘKC a hledání toho, co tyto dvě církve spojuje, tj. ekumenické snahy o sblížení?
|
]
|
|
Re: Ekumenismus (Skóre: 1) Vložil: JMK v Středa, 17. srpen 2011 @ 15:23:53 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Zástupce biskupa? Jakého, prosím?
|
Re: Re: Ekumenismus (Skóre: 1) Vložil: rosmano v Středa, 17. srpen 2011 @ 20:58:22 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Biskupa křesťanské církve
|
]
Re: Re: Re: Ekumenismus (Skóre: 1) Vložil: JMK v Středa, 17. srpen 2011 @ 21:02:55 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Každý biskup se považuje za právoplatného biskupa křesťanské církve. Moc jsi mi nepomohl, možná ti ale o pomoc moc nešlo, spíše ukázat svou moudrost a utřít mě. Nevím, jen spekuluji.
|
]
Re: Re: Re: Re: Ekumenismus (Skóre: 1) Vložil: rosmano v Středa, 17. srpen 2011 @ 21:08:01 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | --- Každý biskup se považuje za právoplatného biskupa křesťanské církve. ---
Když je pravoplatně zvolen a ustanoven, pak se správně považuje za pravoplatného biskupa. A tobě šlo v té otázce o co? O jméno toho biskupa?
|
]
|
|
|
|