Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 240, komentářů celkem: 429556, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 535 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116480248
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety?
Vloženo Neděle, 09. říjen 2011 @ 23:43:24 CEST Vložil: Olda

Z hnízda poslal Nepřihlášený

Vztah církví a státu Život v Kristu 2001/1 V posledních dnech – článek píši v půli prosince – se v tisku objevily zprávy na výše uvedené téma, ve kterých figurovalo jméno naší církve. Masmédia vždycky přinášela pravdu, polopravdu i lež, leckdy dokonale promíšené. Ani v tomto případě tomu není jinak, takže mne bratr biskup požádal o zpřehlednění současné situace pro vás, čtenáře. Krátce po sametové revoluci naše země získala církevní zákon, který nám může závidět většina Evropy, ne-li Evropa celá. Církve registrované státem jsou dle státních zákonů rovnoprávné a všechny (pokud neodmítly) jsou podporovány ze strany státu především finančními příspěvky na platy duchovních. Tato dotace činí zhruba 0,6 miliardy Kč ročně, což je nepatrný zlomek celkového státního rozpočtu. Většina těchto financí je určena římskokatolické církvi. Zákon dále zaručuje svobodné působení církví na veřejnosti ulicemi počínaje a věznicemi konče.

S výše uvedeným stavem je nespokojeno několik jednotlivců spolu s církví, která byla po staletí zvyklá na mocenský monopol ve státě. Proto již od okamžiku přijetí zákona je veden vytrvalý boj za jeho zrušení případně změnu. Od roku 1996 jsme jako církev členy Ekumenické rady církví, která sdružuje jedenáct členských církví jak protestantských tak reformovaných. I na její půdě bratr biskup vytrvale usiloval o zachování současné právní úpravy, nicméně dlouho zůstával osamocen.

Postupně si však i další církve začaly uvědomovat pravou podstatu tlaku směřujícího ke změně církevního zákona. Před více než rokem jsem bratra biskupa na tomto fóru vystřídal a jako zástupce naší církve jsem v ním započaté cestě pokračoval. Opakovaně jsem upozorňoval, že současné úsilí o změnu církevního zákona přinese protestantským církvím nejen újmu finanční ale především okleštění rozvoje a svobodného působení ve společnosti. Letos se k našemu úsilí veřejně přidaly další tři církve – Církev československá husitská, Pravoslavná církev v českých zemích a Starokatolická církev v ČR. Vícekrát jsem se zamýšlel, proč právě tyto tři. Mám osobní pracovní vysvětlení – všechny vyšly z římskokatolické církve, a tedy ji znají nejlépe.

Jsem rád, že jsme mohli společně zformulovat stanovisko, ve kterém se jasně stavíme proti úsilí o změnu stávající právní úpravy a zároveň se odmítáme spolupodílet na snaze římskokatolické církve vydobýt si zpět svůj ztracený majetek. Stanovisko bylo zasláno příslušným představitelům. I nadále se chceme podílet na společné práci Ekumenické rady církví, jakkoliv nám její demokratické principy zatím přinášejí jen přehlasování ze strany ostatních členských církví.

Tato demokracie je v poslední době zdrojem neuvěřitelných situací: V případě, že se protestanté vzdají současné právní úpravy, nabízí jim římskokatolická církev nezávazně! podíl na výnosu z majetkových restitucí, které jí tyto církve pomohou vydobýt, římskokatolická církev, která ve svém nedávno vyšlém dokumentu „Vyhlášení Dominus lesus" o sobě jasně prohlašuje, že je jedinou spasitelnou církví a většinu ostatních církví ani církvemi nelze nazvat. V současné době jsme jako čtyři církve tiskem obviňováni, že zápasíme o peníze a snažíme se prosadit zachování stávajícího způsobu financování církví státem, zatímco ostatní církve usilují o zrušení současné finanční závislosti církví na státu. Tento úhel pohledu se mi osobně jeví poněkud pokřivený.

Za prvé jsem vícekrát v Ekumenické radě církví opakoval, že jako církev jsme ekonomicky soběstační a pokud dostáváme finanční dotaci od státu, vracíme ji společnosti pouze jinou formou, především prostřednictvím sociální práce.

Za druhé se nepokoušíme cokoliv prosazovat, protože současný církevní zákon je vyhovující a funkční, stačí tedy za ním pouze stát. Prosazována je jeho změna, což se čtyř výše jmenovaných církví včetně naší netýká.
Za třetí údajné úsilí o zrušení finanční závislosti církví na státu je prázdným reklamním sloganem dobrým pouze pro klamání nezasvěcené veřejnosti. Ve skutečnosti je vyvíjena snaha, aby po zrušení současného způsobu finanční podpory církví ze strany státu tato dále pokračovala, ovšem formálně pod jinou hlavičkou. V podstatě jde jen o změnu rozdělování této podpory mezi stávající církve poté, co bude vybojována realizace římskokatolických restitučních nároků.

Za čtvrté bojujeme za zachování stávajícího způsobu financování církví jen proto, že je těsně provázán s ostatní legislativou zajišťující všem státem registrovaným církvím svobodné působení včetně veřejného kázání evangelia. Pokud by byla prosazena zrněna v oblasti financí,je velmi reálné, že ztratíme jako církev i svobodu působení ve společnosti. A to je hlavní důvod našeho konzervativního postoje.
Proč tento můj článek stejně jako mnohé předchozí některé věci jen naznačuje? Po více než ročním úsilí, prostudování stohů materiálů a účasti na řadě jednání se mi podařilo alespoň zčásti proniknout do výše uvedeného dění. A i to jen díky bratru biskupovi a bratru M. Slabihoudovi, kteří mi v tomto směru prošlapali cestu a jsou mi i nadále neocenitelnou pomocí. Bez nich a bez modliteb církve bych nemohl stát tam, kde stojím, a dělat to, co dělám. Proto mi odpusťte stručnost.
Pán vám žehnej

AN

(Aleš Navrátil)

tučné písmo přídáno

Zveřejněno jako elektronická příloha seminární práce Letniční církev a ekumenismus

Zdroj: http://www.apologet.cz


"Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 10 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety? (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pondělí, 10. říjen 2011 @ 16:53:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
přidaly další tři církve – Církev československá husitská, Pravoslavná církev v českých zemích a Starokatolická církev v ČR. Vícekrát jsem se zamýšlel, proč právě tyto tři. Mám osobní pracovní vysvětlení – všechny vyšly z římskokatolické církve, a tedy ji znají nejlépe.

Pravoslavná církev nevyšla z Římskokatolické církve !!!!!! Naopak, Římskokatolická církev se odtrhla od Pravoslavných církví.


Za prvé jsem vícekrát v Ekumenické radě církví opakoval, že jako církev jsme ekonomicky soběstační a pokud dostáváme finanční dotaci od státu, vracíme ji společnosti pouze jinou formou, především prostřednictvím sociální práce.

To je prima. Jsem proto, aby církve finencovali jejich klienti, jako kteroukoliv jinou službu. Nevím, proč mám financovat dvě desítky církví, když já jako smrtelník nemůžu být zároveň přítomen jednou zadnicí na víc než na jedné bohoslužbě. Tak směle k americkému modelu odluky církve od státu.




Re: Re: Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety? (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pondělí, 10. říjen 2011 @ 20:22:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Římskokatolická církev se odtrhla od Pravoslavných církví.

Ano, a zde by měli římsko-katolíci začít s ekumenou. Petr byl měl příjmout napomenutí o Pavla, jako kdysi, a s pokáním se navrátit a být tak příkladem pro ostatní.


]


Re: Re: Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety? (Skóre: 1)
Vložil: joker v Pondělí, 10. říjen 2011 @ 20:41:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajímavé informace byly zveřejněny včera zde. V souvislosti s husity je zde uvedeno toto:

Husitská církev přistupuje k vládnímu návrhu slovy svého patriarchy spíše opatrně a s otázkami. "Z historických důvodů jsme ve všech jednáních zdůrazňovali, že pro nás není řešením naturální restituce. Také jsme nechtěli odluku, nýbrž naopak model určité kooperace se státem," říká Butta. Církev podle něj hradí z vlastních prostředků třicet až čtyřicet procent provozu.

To je trochu něco jiného, než uvádí Aleš Navrátil. Nejde o nějakou tíživou historickou zkušenost s Římskokatolickou církví (navíc když husité existují od roku 1920), ale o ekonomické zájmy. 


]


Re: Re: Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety? (Skóre: 1)
Vložil: quercus v Úterý, 11. říjen 2011 @ 00:10:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pravoslavní v Čechách vznikli tak, že se Matěj Pavlík (sv. Gorazd II.) 1924 odtrhl od čechoslováků (od 70. let taky husitů) a ti se zase odtrhli 1920 od katolíků. 

Původně příliš mnoho zadnic na jedno biskupské koryto, dnes příliš málo zadnic na jednu bohoslužbu. 
Původně něco málo v přepočtu na zadnici, dnes fůra prachů v přepočtu na zadnici i na koryto.

Ty nic nefinancuješ. Ty peníze nikdy tvoje nebyly a ani teď nejsou. Hospodská politika je tvá doména. Tak směle k dalším úvahám.




]


Re: Re: Re: Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety? (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Úterý, 11. říjen 2011 @ 16:50:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pravoslavní v Čechách nevznikli působením Gorazda. Pominu-li Cyrila s Metodějem a na Byzanc navázanou tradici klášterů a pousteven (St. Ivan apod.), tak současná Pravoslavná círekv (ta "Gorazdova") měla ještě hlubší kořeny, a to nikoliv na Moskevský patriarchát, ze kterého Česká pravoslavná církev papírově vychází, ale na Srbskou pravoslavnou církev.


]


Re: Re: Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 11. říjen 2011 @ 09:21:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ani jedno ani druhé. Římskokatolickou církev založil svatý Petr v Římě a pravoslavnou jeho bratr svatý Ondřej v Konstantinopoli.


]


Re: Re: Re: Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety? (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Úterý, 11. říjen 2011 @ 16:58:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Římskokatolickou církev založil svatý Petr v Římě a pravoslavnou jeho bratr svatý Ondřej v Konstantinopoli.

My si nerozumíme. Jestliže římskokatolickou respektive pravoslavnou církev založili zmínění bratři apoštolé, jak bys nazýval církve třetího století, které měli sídla patriarchátu v Jeruzalémě, Antiochii a Alexandrii?


]


Re: Re: Re: Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety? (Skóre: 1)
Vložil: joker v Pátek, 14. říjen 2011 @ 10:31:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nevznikla pravoslavná církev až při velkém schizmatu v roce 1054?


]


Re: Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety? (Skóre: 1)
Vložil: quercus v Úterý, 11. říjen 2011 @ 00:14:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
K páně apoštolovým hloubkovým analýzám: pokud apoštolská církev dostává dotace a vrací ji společnosti jinou formou, kde je její odměna v nebi? Není to opovrhované skutkaření? I bratr biskup usiloval o to, aby stát platil jako dosud. To je dobrej spolek.



Re: Re: Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety? (Skóre: 1)
Vložil: quercus v Úterý, 11. říjen 2011 @ 00:23:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V čem je teda rozdíl?
V tom, že ty původně před rokem 1948 katolický prachy teď nechceme od hnusnejch katolíků, kterým je vracet nemusíme, ale od státu, kterej je těm katolíkům ukrad a kterýmu je zase vrátíme sociální prací, při které vůbec nebudeme evangelizovat a shánět ovečky do svýho apoštolskýho ovčince.


]


Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy