Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 158, komentářů celkem: 429684, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 556 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116565026
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně
Vloženo Středa, 11. leden 2012 @ 19:33:47 CET Vložil: Olda

Žhavá témata poslal Nepřihlášený

Jen velmi málo náboženských organizací zaznamenalo od posledního sčítání růst. Dvě desetiletí v nových podmínkách změnu ve srovnání s komunistickou érou nepřinesla. Pokles náboženství pokračuje stejným tempem jako před tím.

Český statistický úřad uveřejnil po překvapivě dlouhém zpracování některé výsledky dubnového sčítání lidu, domů a bytů. Již ve třetím sčítání po sobě jsou lidé bydlící v době sčítání na území České republiky dotazováni na náboženskou příslušnost. Předtím naposledy byl tento údaj zjišťován roku 1950, ale ještě téhož roku přijal komunistický režim překvapivý zákon, který státním orgánům zakazoval ptát se na náboženství. Bylo prohlášeno, že náboženství je soukromou věcí občana. Proto nám chybí údaje z let šedesátých, sedmdesátých a osmdesátých.


Za čtyři desetiletí mezi dvěma sčítáními (1950 a 1991) došlo k velkým změnám. Došlo k poklesu počtu lidí, kteří se hlásí k nějakému náboženství. Nemuselo k němu docházet plynule, ale lze se dopočítat toho, že každý rok ubylo náboženským společnostem zhruba jedno procento obyvatel. Někdo by možná rád tento náboženský sesuv připsal ateizačním kampaním režimu ve školách i v osvětovém působení na dospělé. Dalším důvodem by měly být represe vůči významným náboženským představitelům. Též v některých oborech (např. učitelé a vedoucí hospodářští pracovníci) vedla náboženská aktivita k potížím.

Zajímavé ovšem je, že prakticky stejná politika vůči náboženství byla uplatňována např. v Polsku zcela neúspěšně a součástí změn po říjnu 1956 bylo její stornování a zavedení nezvykle široké svobody vyznání. Podobně rozkladný vliv na náboženství neměly ani identická opatření na Slovensku v rámci společného státu. Po změně režimu tam (v protikladu k Česku) má příklon lidí k náboženství mírně stoupající tendenci.

Dvě desetiletí v nových podmínkách a již také s novou generací ovšem změnu ve srovnání s komunistickou érou nepřinesla. Pokles náboženství v prvním desetiletí po sametové revoluci pokračoval stejným tempem jako doposud. Zatímco roku 1991 se k jakékoli náboženské příslušnosti hlásila téměř polovina obyvatel, o desetiletí později už to jen mírně přesáhlo třetinu.

V podmínkách mimořádně liberálního českého konfesního práva (i ve srovnání se zeměmi Evropské unie), s intenzivní přítomností náboženství v médiích veřejné služby, a také v armádě, ve vězeních a nemocnicích v posledním desetiletí odchod lidí od náboženství akceleroval.

Nápadně ubylo lidí, kteří se hlásí jako příslušníci k nějakému konkrétnímu pojmenovanému náboženství (k některé z 31 registrovaných náboženských společností nebo k jinému konkrétně určenému). Počet nábožensky orientovaných lidí se za poslední desetiletí propadl na polovinu, dnes jich není ani 15%.

Situaci nevylepšuje ani dříve nesledovaná skupina věřících bez uvedené náboženské příslušnosti. Těch je jen 707 649, tedy 7%.

České státní orgány jsou mimořádně vlídné vůči náboženským společnostem, zejména vůči těm, které dodají přesvědčivá procenta voličů, ale nutno přiznat, že i vůči minoritním náboženským směrům. Přitom se ale v nových poměrech lidé od náboženství odvracejí více než za minulého režimu. Podle všeho česká populace protináboženská opatření komunistů od konce čtyřicátých let minulého století přivítala, a když opatření pominula, odchází dobrovolně.

Tyto úvahy nemohou zasahovat daleko, jsou to spíše předběžné sondy. Musí následovat pečlivé srovnávání údajů a jejich odborná interpretace. Na věrohodnost všech uvedených čísel má vliv to, že téměř polovina obyvatel, zaokrouhleně 48% se nevyjádřilo.

Nebude snadné identifikovat důvody, zejména když víme, že tento údaj byl relativně vysoký (18%) v prvním sčítání rok a čtvrt po změně režimu a připisovalo se to ještě nepřekonaným obavám z otevřené deklarace názoru. Tím spíše ne, že o deset let později jejich počet klesl téměř na polovinu, konkrétně na 9.5%.

Asi jsou předčasné spekulace, jde-li o propad důvěry ve státní orgány (např. ve skutečnou anonymitu sčítání) nebo pro demokracii typická zvýšená ochrana soukromí proti úřednické zvědavosti. Znám z osobních debat konkrétní informaci, která je těžkou obžalobou ne-li českého státu, pak určitě české společnosti.

Velmi nízký počet lidí přihlašujících se k židovským obcím prý neodpovídá skutečnému počtu. Velká část náboženských Židů prý nevyplnila (dobrovolný) údaj o náboženské příslušnosti z obavy z možného budoucího vývoje. Pokud by větší politický úspěch než doposud získal autoritativní, konzervativní nacionalismus, dovedl bych si představit antijudaistické excesy a jsem zklamán z toho, že musím obavy Židů potvrdit.

Nemáme-li údaje o téměř polovině obyvatelstva, mnohou být získané údaje od ostatních být pokládány za nevěrohodné. Opravdu nic nevíme o těch, kdo otázku na náboženskou příslušnost vynechali. Tento stav věcí se velmi hodí náboženským organizacím, kterým nastavily údaje ze sčítání velmi nepříjemné zrcadlo.

Římskokatolická církev se ocitla za dvě desetiletí nového režimu na čtvrtině dosavadního stavu. Hlásí se k ní dnes desetina obyvatel a stala se okrajovou náboženskou minoritou, i když zůstává daleko nejsilnější mezi ostatními.
Další dvě církve podle počtu přihlášených následující (evangelíci a husité) už nedávají společně zdaleka ani 1% české populace.

První reakce z římskokatolické strany se snaží hledat ztracené příslušníky mezi miliony těch, kteří se k ničemu nepřihlásili. Představa, že se v ultraliberálním českém právním prostředí a v tolerantní české společnosti nepřihlásil větší počet obyvatel k římskokatolické příslušnosti ze strachu, jak se někteří debatéři serverech (např. diskuse na ChristNetu) uvádějí, je absurdní. Z výzkumů, které si tato církev sama provedla již kolem poloviny devadesátých let je zřejmé, že pravidelnými účastníky jejího církevního života (její vnitřní předpisy ukládají účast na bohoslužbě jednou týdně) je sotva 400 tisíc.

Jisté je, že sčítání nezkoumá teoretickou příslušnost (např. neznámý počet pokřtěných) nýbrž ty, kteří se k tomu či onomu vyznání hlásí. Jde o náboženskou sebeidentifikaci. A ta nepochybně dopadla pro římskokatolickou církev katastrofálně.

Jen velmi málo náboženských organizací zaznamenalo od posledního sčítání růst. Mírně, totiž asi o tisíc lidí stoupl počet příznivců Církve bratrské. Její tryskový růst z předchozího desetiletí (tehdy se dostala na trojnásobek výchozího stavu) se zpomalil, ale přehoupla se přes 10 tisíc. Podobný růst sledujeme u pravoslavných, pokud sečteme obě pravoslavné církve, které jsou u nás registrovány (česká a ruská). Tam však lze předpokládat rozhodující účast cizinců na součtu přesahujícím 25 tisíc osob a posouvajícím tuto církev na čtvrté místo uvolněné svědky Jehovovými, kteří ztratili více než 10 tisíc stoupenců (nebo se možná dostali ve sčítání na reálný stav).

Není tak nepravděpodobné, že by sčítání lidu dopadlo pro církve lépe, kdyby jinak naplňovaly svou pozici v širší společnosti, totiž kdyby tolik nepěstovaly bezbožný kult moci a bohatství a spíše realizovaly své prorocko-kritické poslání. V zemích, kde se tohoto svého úkolu nebojí, např. v Latinské Americe, ale i v některých evropských zemích k takovému úpadku nedochází.

Je velmi pravděpodobné, že současná česká varianta politické angažovanosti církví působí na to, že Česko se ohledně náboženství ocitá v pozici evropské a snad i světové anomálie.

Ivan Štampach


Diskusní příspěvek Evy Hájkové k článku:

Spousta Čechů jsou v skrytu duše jakýmisi anarchisty, aniž si to sami uvědomují. Pokud jim to nedělá větší problém, tak dlouhou dobu vydrží chovat se zcela loyálně a nenápadně (je to jakási strategie přežití), ale čas od času jim dojde trpělivost, postaví si hlavu a přestanou chtít se přizpůsobovat. Platí to jak ve vztahu ke státu, tak k církvi, prostě ke všemu organizovanému.

Historický vývoj v tom jistě sehrál svou roli. Desítky až stovky let na našem území existovalo jisté napětí mezi státem a lidem, přičemž církevní moc se většinou přikláněla na stranu státu, ne na stranu lidu. Dnes se zdá, že to bude stejné. Myslím, že církevní představitelé ani nemají zájem získat nové věřící, patrně se daleko více potřebují hmotně zabezpečit.

V průběhu dějin na našem území na různě dlouhou dobu zapustily kořeny kromě křesťanství i různé jiné ideje: osvícenské, národně osvobozenecké, revolučně romantické, sociálně demokratické i komunistické. Římskokatolická církev byla v rozporu v podstatě úplně se všemi. Odklon od církve začal již za první republiky, ne-li dřív. Lidé buď úplně vystupovali nebo se stávali (třeba kvůli rodině) pouze matrikovými katolíky.

V dnešní době značná část lidí ani není pokřtěná, čímž je jejich cesta k církvi prakticky uzavřená. Myslím, že málokdo přistoupí na to, že se dá pokřtít ve zralém věku. Přitom je zajímavé, že hodně Čechů, když se jich zeptáte na víru, údajně věří v "něco", ale neví přesně v co.

Zdroj: http://www.denikreferendum.cz

"Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně" | Přihlásit/Vytvořit účet | 34 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Středa, 11. leden 2012 @ 19:48:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vynikající článek.


1/ Nyní , kdy má ŘKC jen třetinu příznivců  než před 10-ti lety, sníží se na třetinu i počet duchovních, kteří jsou zatím placeni státem?

(Například ve škoství pokud ubydou děti, automaticky jsou propuštění nadbyteční pedagogové, někdy i rušeny školy).



2/ Půjde ŘKC po úbytku příznivců do sebe, nebo bude hledat vinu v těch druhých, kteří z ŘKC  odešli?

(Též jsem v tomto desetiletí  přešla od příznivců ŘKC do skupiny věřících nehlásících se ke konkrétní církvi.)



















Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: quercus v Středa, 11. leden 2012 @ 23:42:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
1. Spočítej si, kolik maj katolíci věřících na 1 duchovního, a běž s těma výzvama tam, kam patří.
2. O tom, že jsi přešla a jak seš šťastná, že jsi přešla, nás informuješ znovu a znovu každejch pár dní. Jestli to myslíš upřímně, tak proč se neraduješ ze svýho štěstí a proč ty katolíky furt tak moralizuješ?

Jinak má pravdu ten chlapec Ivan. Škoda jen, že je součástí židobolševickýho a zednářskovatikánskýho spiknutí. A s ním, každej, kdo se nechal nachytat a souhlasí s ním. Jeho články maj totiž za cíl vyburcovat katolíky, aby si udělali pořádek a měli zase víc a víc věřících - a tím aby se rozšířil Satanův bezbožnej vliv na zemi.


]


Re: Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Čtvrtek, 12. leden 2012 @ 10:44:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
quercus - odpověď  k bodům 1+2:

V Granosalisu je dán prostor pro všechny názory, takže mne prosím Ty neposílej jinam a neusměrňuj mne, zda a  o čem zde mohu či nemohu diskutovat.
Zde je prostor pro veškeré sdílení (i protestantské, i v kritickém retrospektivním pohledu na mé omyly v ŘKC). 
Nikdo Tě ale samozřejmě nenutí mé příspěvky číst - já také nečtu vše - vybírám si.


Ad "součástí židobolševickýho a zednářskovatikánskýho spiknutí" - to myslíš jako vážně tento pojem?

Co tím jako chce básník říci (?)¨: "aby se rozšířil Satanův bezbožnej vliv na zemi"...?


]


Re: Re: Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: quercus v Čtvrtek, 12. leden 2012 @ 11:48:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vyjádřil jsem se nepřesně - neposílám tě diskutovat jinam, ale adresovat výtku č. 1 jinejm církvím - počítat snad umíš, tak uznej, že jsi přestřelila.

Faktem je, že Štampach je svobodnej zednář a zároveň římsko a potom staro-katolickej kněz. Spiklenecký teorie tu ironizuju. Je fakt, že jsem je nemusel dávat do tohohle vlákna, omlouvám se, nebylo to přímo na tebe.


Pokud bych měl mluvit vážně, celkově je tenhle text moc užitečnej k zamyšlení, ale místy si ty interpretace cucá z prstu, namátkou:

První reakce z římskokatolické strany se snaží hledat ztracené příslušníky mezi miliony těch, kteří se k ničemu nepřihlásili. Představa, že se v ultraliberálním českém právním prostředí a v tolerantní české společnosti nepřihlásil větší počet obyvatel k římskokatolické příslušnosti ze strachu, jak se někteří debatéři serverech (např. diskuse na ChristNetu) uvádějí, je absurdní. Z výzkumů, které si tato církev sama provedla již kolem poloviny devadesátých let je zřejmé, že pravidelnými účastníky jejího církevního života (její vnitřní předpisy ukládají účast na bohoslužbě jednou týdně) je sotva 400 tisíc.

Přísně řečeno má jeho hodnocení teze, že interpretace biskupské konference je absurdní, úplně stejnou výpovědní hodnotu jako to tvrzení samo. Je to obojí vycucaný z prstu. Na Štampachovu poslední větu, která tvrdí že věřící katolík = účastník nedělní mše, jde říct zase to samý - kde na tom byl? Třeba u nás ve farnosti je 150 lidí v neděli v kostele, ale přijímání se roznáší okolo 15 nemocnejm ležákům doma - 10 % plus, ne? Co ti, kdo nechodí do kostela, ale ke katolíkům se před lety přihlásili a teď ne, i když jejich náboženskej život je pořád stejnej. Já se třeba při sčítání lidu jednou hlásil a jednou nehlásil. Sćítání účastníků bohoslužeb v kostele zásadně nevyplňuju. Nějaký čísla ale potřebujem, takže mi data ze sčítání přijdou docela k užitku - jediná jejich užitečná interpetace je: je to průšvih a teď vážně a bez diplomatických keců - co s s tím uděláme?


]


Re: Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: informator v Čtvrtek, 12. leden 2012 @ 11:47:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Roku 1983 byl Ivan Štampach tajně vysvěcen na římskokatolického kněze a vstoupil do dominikánského řádu, kde přijal jméno Odilo. Roku 1999 se stal duchovním starokatolické církve, čímž z hlediska římskokatolické církve upadl do exkomunikace. V současné době se nadále hlásí ke křesťanství, není však členem žádné církve.

Viz http://cs.wikipedia.org/wiki/Ivan_Štampach


]


Re: Re: Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: quercus v Čtvrtek, 12. leden 2012 @ 11:51:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zapoměls dodat, že je podle vlastního vyjádření členem zednářské lóže (možná budeš vědět, od kdy přesně).


]


Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: vlastik v Středa, 11. leden 2012 @ 21:47:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
---Je velmi pravděpodobné, že současná česká varianta politické angažovanosti církví působí na to, že Česko se ohledně náboženství ocitá v pozici evropské a snad i světové anomálie.---

Pane Ivane,
osobně to vidím jako ne velmi pravděpodobné, ale zcela pravdivé.Můj osobní názor je ten ,že občané české republiky nemusí být až takoví hlupáci a neznabohové,jak vyplývá z různých statistik,nebo jak si někteří "církevníci" namlouvají. Při pohledu občanů českého národa na totálně opilou ženu,která se prohání na dravé šelmě,mě osobně tahle "evropsko-světová" anomálie nijak nepřekvapuje.

---Přitom je zajímavé, že hodně Čechů, když se jich zeptáte na víru, údajně věří v "něco", ale neví přesně v co.---

Paní Evo,
přesně,to je intujitivní hledání-touha a hlad po Bohu.Myslím  ,"že to ,ale neví přesně co" ,je TO, že potřebují uvěřit radostné zvěsti o svém spasení! V Ježíši Kristu,že ON je to ,který dává ,ta pravá voda a chléb věčného života.

Ale od koho mají slyšet pravdu - EVANGELIUM O (SVÉM) JEJICH SPASENÍ?  (MÍSTO ZPRÁV O CÍRKEVNÍM MAJETKU).
Od těch opilých  státních "úředníků" ? Vždyť  místo Boha zvěstují a oslavují jen sami sebe, navzájem.Kromě toho, právě v době probíhajících církevních restitucí.To vše lidé velice dobře a citlivě vnímají..

Ř 10,14  Ale jak mohou vzývat toho, v něhož neuvěřili? A jak mohou uvěřit v toho, o kom neslyšeli? A jak mohou uslyšet, není-li tu nikdo, kdo by ho zvěstoval?



Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 11. leden 2012 @ 23:34:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Z výzkumů, které si tato církev sama provedla již kolem poloviny devadesátých let je zřejmé, že pravidelnými účastníky jejího církevního života (její vnitřní předpisy ukládají účast na bohoslužbě jednou týdně) je sotva 400 tisíc.

pan Dominik Duka uvádí:

Kvůli poklesu způsobenému demografickou křivkou lze hovořit o poklesu pokřtěných asi o čtvrt milionu. Dostáváme se tak k necelým 4 milionům...

  Přesné číslo praktikujících je nejspíš vedení ŘKC známé, ale zjevně neveřejné.

  Obě výše uvedená čísla jsou od informovaných lidí a budou zřejmě odpovídat realitě mnohem více než výzkum čsú provedený s maximální kvalitou za účelem "aby se nic nezjistilo". K tématu a číslům ještě zbývá dodat, že "praktikujících" je opět zhruba 1:10 proti "účastníkům", přičemž ostatní lidové církve na tom jsou +/- podobně.

  Ještě jeden zajímavý článek k tématu: Česko bude první země bez náboženské víry, říká americká studie (sice ve stylu "tvrdí vědci", ale vypadalo to, že informace má jako podklad blíže nespecifikovaný nějaký matematický model)



Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: quercus v Čtvrtek, 12. leden 2012 @ 00:02:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kdes vzal ten poměr praktikující : účastníci? A co je "praktikující?" A jak vedení ŘKC zjistilo počet praktikujících? 

Vedení ŘKC pokud vím je známej počet pokřtěných (matriky) a přibližnej počet účastníků bohoslužeb (každoroční sčítání). Díky tomu znaj dlouhodobej průměrnej úbytek účastníků bohoslužeb. Prosakující zprávy jsou varovný, ale nevím, jestli to není generační úbytek (díky sbíraným datům o věku účastníků bohoslužeb tohle ovšem biskupská konference ví.

Když se o tom máme bavit vážně, není možný odvolávat se na "informovaný lidi". O čem informovaný? Kým informovaný? Pokud jsem dobře informovanej, tak si i informovaný lidi takový čísla (těch praktikujících) spíš tipují, než že by je usuzovali z nějakejch empirickejch dat.

Proto si taky myslím, že data ze sčítání by měly církve vítat - dá se z nich totiž budovat nějaká evangelizační nebo pastorační strategie - daj se zapojit vnitřní síly církví - různý odborný grémia, teologický fakulty atd. a něco s tím začít dělat.


]


Re: Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 12. leden 2012 @ 00:18:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Když jsem byl malej, tak jsem se docela nudil. Buď jsem pozoroval ptáčky, co lítali v našem kostele rozbitými okny, nebo počítal lidi. Jsem tak trochu na přírodu a matematiku. ;-) A jezdili jsme tenkrát po mnoha kostelech, měl jsem tedy větší vzorek lidí, v Praze jsem pak chodil také na asi deset míst.

  Samozřejmě že je to velmi hrubý odhad.

  "Praktikující" člověk je člověk, který se chová podle víry. V případě ŘKC je praktikující ten, kdo chodí ke svátostem. Asi se shodnem, že člověk, který "je pokřtěný" či jen "chodí do kostela", byť pravidelně, není věřící ve smysly ŘKC víry (která říká, že svátosti jsou podmínkou nutnou).

  A spočítat/měřit počet spotřebovaných hostií je ještě jednodušší, než počítat jednou za čas nějaké sčítací lístky.


  Víc vážně než na úrovni úniků informací vysoce postavených/informovaných lidí v ŘKC se o tom asi bavit nedá, pokud vím, tak sčítací informace nejsou veřejně k dispozici.

  Data skutečného sčítání je jistě potřeba vítat. Data neanonymního průzkumu zveřejněného pro kohokoliv jmenovitě na internetu a dostupného pro neznámý počet lidí, nic pořádného nezjišťující, jsou podle mne nezajímavá a matoucí.



]


Re: Re: Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: quercus v Čtvrtek, 12. leden 2012 @ 07:49:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
 "Praktikující" člověk je člověk, který se chová podle víry. V případě ŘKC je praktikující ten, kdo chodí ke svátostem. Asi se shodnem, že člověk, který "je pokřtěný" či jen "chodí do kostela", byť pravidelně, není věřící ve smysly ŘKC víry (která říká, že svátosti jsou podmínkou nutnou).

V tomhle tvým textu se neshodnem skoro na ničem. 
 
1. věta: považuju se za praktikujícího, ale podle víry se nechovám.
2. věta: znám ty co se chovají podle víry, ale ke svátostem nechodí.
3. věta: řkc neříká, že svátosti jsou podmínkou nutnou ke spáse.

Ale dobře, pokud sám definuješ jako "praktikujícího" katolíka toho, kterej jde k přijímání, tak prostě nesedí ten tvůj poměr 1 : 10. To je "opravdu, ale opravdu" špatně. Poukazovali na to tady katolíci už u víc článků - v absolutních číslech 60 let ubývá návštěvníků bohoslužeb, ale přibývá komunikantů. Můj z prstu vycucanej odhad je (jak kde) minimálně 1: 2, ale spíš 1: 1,5 a většinou tak 1: 1,25.

Tys byl malej katolík asi před móc a moc lety, ne?




]


Re: Re: Re: Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 12. leden 2012 @ 20:24:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Když se tedy považuješ za "praktikujícího", co to slovo pro tebe znamená? Čím se liší praktikující od nepraktikujícího ve tvém hodnocení?

  Ten poměr 1:1.25 znamená, že když je v kostele 100 návštěvníků, tak 80 z nich jde k  přijímání?



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: quercus v Čtvrtek, 12. leden 2012 @ 21:29:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jo, přesně. 80 %. To jako že se divíš? Ty si fakt myslíš, že ze 100 účastníků katolických bohoslužeb chodí k přijímání 10? Tohle neplatilo ani před 50 lety. Teda byly výjimka: jedna obec v pohraničí, kam jsme jezdili na léto - ale nikdy předtím a nikdy potom jsem nic takovýho ani v ateistickým českým pohraničí nezažil. Měli bezva švihlýho faráře, kterej tam vládl pár desítek let železnou rukou a na nějakýho biskupa a konzistoř zvysoka tentononc. Tam jsme v létě chodili k přijímání 4 (chataři) z asi 30 účastníků mše, to by sedělo na tvůj odhad. V zimě nejspíš asi nikdo z 20. Pak jsem tam léta nebyl, v současnosti 1 - 2x ročně. Chodí tam do kostela asi 50 lidí a k přijímání jdou skoro všichni. Přeber si to, jak chceš, ale já ti tu propagandisticky nekecám.

Pro slovo "praktikující katolík" nemám pochopení a nepoužil jsem ho první já, ale ty. To, že se já sám považuju za praktikujícího, jsem napsal, abych se přiblížil tvým obzorům o katolících, té terminologii (pro mě spíš farářské hantýrce), kterou jsi tu začal používat. Může být tak maximálně ekvivalentem toho, čím se tu někdy ohánějí "rozhodný křesťani" jako klackem na druhý, když říkaj "vykoupenej křesťan" a "kdy jsi přijal Ježíše?". Může to mít maximálně nějakej vnitřní význam a nemá smysl to používat pro foro externo jako statistickou kategorii. Připouštím, že to někteří i faráři takhle používaj, ale "nevědí, co činí".


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 12. leden 2012 @ 22:09:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Nevěděl jsem, že spojení "praktikující katolík" je pro někoho taková nadávka a že se tolik načuříš pro špatně zvolené slovo. Když jsem byl v ŘK, používala se tahle fráze běžně a jako víceméně neutrální vyjádření rozdílu mezi těmi, kdo jen "chodili do kostela" a těmi, kdo opravdu žili ŘKC víru a chovali se podle ní. 

  Ten poměr 1:10 platil před nějakými dvaceti lety v kostelech na venkově. Je fakt, že u nás byl také podobný pan farář, takže to, co píšeš, asi nebude taková vyjímka. V Praze ten poměr byl asi vyšší.


  Zajímalo by mne, kolik těch lidí je tedy skutečně.
 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: quercus v Pátek, 13. leden 2012 @ 10:48:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tos mně špatně pochopil. Já se tím necítím dotčenej osobně, snad jsem místo "nemám pochopení" měl napsat "nepovažuju ho za adekvátní ničemu reálnýmu" a bylo by to. S čím jsem polemizoval, je jenom tvoje tvrzení o poměru 1 u přijímání : 10 v kostele. To byla věcná podstata. Myslet si, že je "skutečnejch" "přesvědčenejch "praktikujících" katolíků v ČR jenom 40 tisíc, je mimo mísu. Chápu psychologický důvody, proč je nekatolík ochotnej si to myslet, ale prostě to není pravda.

Bavme se jen o tom, co jde objektivizovat, a tam si myslím, že situace je vážná.

Odhad 400 000 účastníků katolickejch nedělních bohoslužeb v ČR před 15 lety by moh sedět. To totiž dlouhodobě štymuje s odhadem, kterej jsem slyšel už mockrát - že do kostela v neděli chodí asi 5 % obyvatelstva ČR.

Proto mi taky sedí ten milión + něcosettisíc hlásících se ke katolické církvi (řecko a římsko by mělo přijít dohromady, protože se liší v zásadě jen v tom, že maj jinak udělaný obřady a faráři smějí mít manželku a děcka). Situace se tím jenom vyjasnila a biskupská konference by měla bejt ráda, že jí stát zadarmo udělal odhad těch, kdo do kostela nechodí, ale za katolíky se považujou.

Alarmující jsou spíš zprávy ze sčítání účastníků bohoslužeb, na kterých BK sedí, ale jako všecko, i tohle se rozkecá, např. že jenom v olomoucké arcidiecézi (400 farností, půl miliónu matrikových katolíků - Wikipedie) ubyde meziročně 1500 lidí na nedělní mši (a BK ví i to, jestli jí ubývaj staří, protože už nemůžou na nohy nebo umřeli, anebo mladí, kteří se na to vykašlali - ve sčítacích lístcích je i kategorie věku). Teď si tipnu: minus 5000 meziročně v celé ČR. 15 x  minus 5000 = minus 45 000 = 365 000 lidí na nedělní mši. ZATÍM.

Biskupskou konferenci to zatím moc nevzrušuje. Vím ale, že arcibiskup Graubner plánovaný pastorační aktivity už pár let směřuje na tu skupinu, která se hlásí ke katolické církvi, ale do kostela nechodí. Dívám se na to se sympatií. Myslím, že je to rozumný a že by tímhle směrem měli jít katolíci v celé ČR. Do konce desetiletí na Měsíci, třeba 400 000 katolíků v kostele, a pak na Mars, 500 000. Víc těžko dlouhodobě dosáhnou, ale můžou těch 500 000 efektivně pastoračně pokrýt a opřít se o ně třeba při další misii. Asi je to složitější, než píšu, ale to je podle mě reálná perspektiva, dají se jí přizpůsobit organizační poměry v církvi, vzdělávání kněží a laiků, spolupráce s řeholema, který striktně vzato nespadají pod pravomoc diecézních biskupů a tak. A pokud se BK nerozhoupe sama, měli by na ně začít tlačit laici zdola.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scé (Skóre: 1)
Vložil: quercus v Pátek, 13. leden 2012 @ 12:08:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Chyba v odčítání, správně je 355 000, ale stejně to zůstává v toleranci toho tipování.


]


Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 12. leden 2012 @ 10:11:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Autor se skromností sobě vlastní opoměl uvést jaké "procento" mezi všemi věřícími zaujímá církev starokatolíků, ke které se on hlásí a jako znalec místních poměrů nás mohl informovat o stavu jejího růstu.  :-)


Úbytek věřících nejenom v Česku, ale obecně v celé Západní Evropě je odrazem umírání celé naší civilizace a jejím odchodem na smetiště dějin. Krize není ani zdaleka jenom ekonomická, ale hlavně morální - je ignorací životních hodnot nezbytných pro lidské žití.

Naše malé smetiště ale není obrazem stavu celého světa!






Římskokatolická církev je celosvětově co do počtu pořád nejrychleji rostoucím náboženským společenstvím!




Za posledních šedesát let se počet katolíků ve světě zdvojnásobil  (zhruba z 600 milionů na téměř 1,2 miliardy!


Která z vašich církví může toto o sobě říci podobně?



Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Čtvrtek, 12. leden 2012 @ 10:32:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Stando, nevím, zda úmyslně mlžíš či  lžeš?

Nebo  sis opravdu nevšilml zásadního vývojového trendu , že největším nárůstem jsou "věřící, nehlásící se k žádné církvi"? A to z počtu zanedbatelného  náhle na počet 0,7 milionu v ČR?




]


Re: Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 12. leden 2012 @ 11:41:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vývojový trend v naší zemi není vývojovým trendem světa.

Je ukázkou umírání naší civilizace.


Pokud máš dojem , že lžu, tak který z mých argumentů je nesprávný?

Pooprav ta čísla!


]


Re: Re: Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Čtvrtek, 12. leden 2012 @ 12:25:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Oko:
Článek pana docenta Ivana Štampacha jasně mluví o sčítání lidu v ČR - tudíž Tvé odpovědi celosvětovými čísly jsou naprosto mlžícími  a tématicky zavádějícími jinam...
Je to proto, abys nemusel  přiznat objektivní pravdu a skutečnost, že naprosto nejvíce se násobila ve sčítání lidu skupina lidí věřících, nehlásících se k žádné církvi...?




]


Re: Re: Re: Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 13. leden 2012 @ 09:02:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co je víc zavádějící?

Štampachovo (i Tvé) hodnocení jednoho "shnilého jablka" (což zde mimochodem nikdo nezpochybňuje) , nebo mé hodnocení "úrody celého sadu"?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Sobota, 14. leden 2012 @ 05:58:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko:
Zaváděšjící je,  že pod článkem sčítání lidu v ČR zde uvádíš jako nejvíce rostoucí "svou" církev ŘKC - namísto nejvíce rostoucí skupiny lidí věřících, nehlásících se k žádné církvi.



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 14. leden 2012 @ 06:35:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jako nejvíce rostoucí z pohledu celosvětového, z pohledu života lidstva.


Česká republika není reprezentativní vzorek pro nic.

Když moucha sedne na mapu, Česká republika už vůbec není.      :-))


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Sobota, 14. leden 2012 @ 15:14:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Článek je o sčítání lidu v ČR, nikoliv ve světě. Ahoj.


]


Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Čtvrtek, 12. leden 2012 @ 11:15:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přesto tu poznámku o starokatolících jsem chtěl napsat taky. Ale pak jsem si říkal, že nebudu útočit na odpadlé katolické řeholníky, kteří se netají svým zednářstvím a sympatizují s antroposofií.


]


Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: informator v Čtvrtek, 12. leden 2012 @ 11:55:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Starokatolíci patří mezi několik denominací, jejichž počet příznivců oproti roku 2001 vzrostl (o 8%)

Štampach se však již nehlásí ke Starokatlické církvi.


]


Re: Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 13. leden 2012 @ 09:04:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V procentech to vypadá docela hezky.

Kolik lidí je to ale skutečně? Z původních 100 osob na 108?


]


Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 12. leden 2012 @ 20:58:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Za posledních šedesát let se počet katolíků ve světě zdvojnásobil  (zhruba z 600 milionů na téměř 1,2 miliardy!
Která z vašich církví může toto o sobě říci podobně?

  A opět. To jsou lidé, které se podařilo panu faráři polít. Mezi tou miliardou je nějakých 6miliónů haitských vyznavačů woodoo a zjevení Panny Marie a nějaký milion českých politých ateistů.

  Argumentace je to silná, zvláště pro ty uvnitř, kteří mají zakázáno podívat se na to, jaká čísla to vlastně jsou a co se počítá. To se nezveřejňuje, jen globální číslo.

  Záleží na tom, co se porovnává.

  Počet letničních vzrostl za poslední století z nuly na stovky milionů. A to nejsou formální členové, ale věřící. Kolik má ŘKC věřících?

  Denně ve světě vzniká stovky místních církví na všech kontinentech, nejvíc v Asii, Africe, Jižní Americe. Kolik vzniká katolických farností?


]


Re: Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: quercus v Čtvrtek, 12. leden 2012 @ 21:43:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ach ty právoplatně vykoupanej, kolik si myslíš, že je z tebou uváděnýho denního penza stovek (???) nově vzniklejch místních církví těch katolickejch? Většina, brachu. To ty nevíš nic o víře katolíků v Jižní Americe a Africe. V soudu jsi docela opovážlivej.

Taky se zeptám - kolik z těch stovek miliónů letničních bylo zrekrutovanejch z jinech denominací? A to jako každej letniční je automaticky věřící křesťan?

Jestli vono neplatí, že můžeš věřit jen těm statistikám, který jsi sám zfalšoval. 


]


Re: Re: Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 12. leden 2012 @ 22:00:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Pochopil jsi můj příspěvek přesně tak, jak byl zamýšlený ;-)

  Díky za alespoň jednoho člověka, který se nehádá nad nesmysly.

 


]


Re: Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 13. leden 2012 @ 09:08:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..." Mezi tou miliardou je nějakých 6miliónů haitských vyznavačů woodoo - Počet letničních vzrostl za poslední století z nuly na stovky milionů. A to nejsou formální členové, ale věřící."...



Pořád zapomínám, že ty Toníku vidíš do lidských srdcí jako Bůh a máš tedy právo soudit, kdo opravdu věří a kdo ne.


]


Re: Re: Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 14. leden 2012 @ 09:06:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Když dojdou argumenty, tak opět osobní útok. Zdá se tedy, že jsi můj příspěvek pochopil.



]


Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 12. leden 2012 @ 13:16:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V průběhu dějin na našem území na různě dlouhou dobu zapustily kořeny kromě křesťanství i různé jiné ideje: osvícenské, národně osvobozenecké, revolučně romantické, sociálně demokratické i komunistické. Římskokatolická církev byla v rozporu v podstatě úplně se všemi. Odklon od církve začal již za první republiky, ne-li dřív. Lidé buď úplně vystupovali nebo se stávali (třeba kvůli rodině) pouze matrikovými katolíky.
V dnešní době značná část lidí ani není pokřtěná, čímž je jejich cesta k církvi prakticky uzavřená. Myslím, že málokdo přistoupí na to, že se dá pokřtít ve zralém věku.

To nepotřebuje další komentář. Kéž by si to pan Odilo Štampach přečetl a povšimnul  si co přitahuje. Co asi vedlo toho kdo sem ten článek vložil k tomu aby okopíroval zrovna tenhle komentář ? Přiznám se že to opravdu nevím. Jestli mu stačilo že je proti a ani si ho nepřečetl, okopíroval ho jako varování nebo nás chtěl pochválit za to že jsme se nikdy nespojili se zlem ?



Re: Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: vlastik v Pátek, 13. leden 2012 @ 10:54:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Možná chce Odilo Štampach popravdě říct,že římskokat.církev v průběhu dějin vždy smílnila se světskými mocenskými systémy.Od fašismu , bolševismu,až po ten současný.A že lidé nejsou zas až tak hloupí a slepí ,jak si někteří bigotní církevníci myslí.


]


Stránka vygenerována za: 0.30 sekundy