Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 243, komentářů celkem: 429559, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 583 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116482372
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Jaký je tendenční výklad řkc ohledně slov "sarx" a "soma"?
Vloženo Úterý, 06. březen 2012 @ 22:46:15 CET Vložil: Stepan

Katolicismus poslal Starkey

StudentBible v jednom komentáři napsal:

Které že tělo se za nás vydalo a které že to máme jíst? Je tělo "sarx" a tělo "soma" a je mezi nima podstatný rozdíl a ten rozdíl svědčí proti tendenčnímu výkladu řkc.

A já se ho zeptal:

Jaký je tendenční výklad řkc v souvislosti se slovy "sarx" a "sóma"?

A on odpověděl:

Sarx - hmotné tělo. Soma - duchovní tělo. Kristus dává Své tělo hmotné za hříchy světa. Jíst tělo 'sarx' je nemožné, to tělo změnilo podstatu na 'soma'. Duchovné tělo nemá vlastnosti těla hmotného a proto se nedá jíst. Víc jak tisíc let to byla památka na oběť Kristovu, což ale duchu náboženství vadilo.

Jenže to je nedostatečná odpověď. Tudíž na to reaguji a ptám se dále:

Díky za odpověď. Takže podle tvého výkladu, kdy sóma znamená duchovní tělo, vzal Josef z Arimatie duchovní tělo Krista a zavinul je do čistého plátna (Mt 27,59)? Nebo Kristus řekl "Toto je moje duchovní tělo, které se za vás vydává"? Atp.
Ale vraťme se k otázce:
Jaký je tendenční výklad řkc v souvislosti se slovy "sarx" a "sóma", o kterém tam píšeš? Prosím, uveď nějakou citaci a její zdroj, na zákadě kterého tak píšeš. Děkuji.

A doufám, že mi konečně odpoví na mou otázku, nebo že budeme moci dále vést diskuzi na toto téma.


Podobná témata

Katolicismus

"Jaký je tendenční výklad řkc ohledně slov "sarx" a "soma"?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 26 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jaký je tendenční výklad řkc ohledně slov "sarx" a "so (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 07. březen 2012 @ 14:21:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Při studiu významu nějakého slova či porovnávání "synonym" se je vždy třeba podívat předně na spisy od téhož autora, protože terminologie není v rámci celého NZ často konzistentní. Obecně platí, že sarx a sóma jsou synonyma. Leč Pavel mezi nimi viděl rozdíl. Slovo sóma je v jeho listech používáno jako morálně neutrální, kdežto sarx jako morálně negativní. Pokud Pavel použil sóma v negativním smyslu, pak vždy (pokud si tedy dobře pamatuji) doplnil nějaké vysvětlení, co tím myslí - např. sóma hříchu (Ř 6,6) či smrtelné sóma (Ř 8,11).

Celkem dobrá pasáž je 1 Kor 15, 35 až 50. Zajímavé je použití slova sarx v Kol 1,22 a 2,11 Právě uvedené rozlišení však nijak neruší zaměnitelnost obou slov. Rozhodně by mě zajímalo, v čem spočívá ten tendenční výklad u katolíků. Pokud jde o Eucharistii, pak je zajímavé, že Jan ve dvou klíčových pasážích (1,14 a 6,55) užívá slovo sarx. Takže by mě zajímalo, jak se ti, co mluví o sarx jen jako hmotném těle a odmítají nauku o reálné přítomnosti těla v Eucharistii, popasují s tím, že Ježíš mluvil o svém fyzickém těle jako o pravém pokrmu. 



Re: Jaký je tendenční výklad řkc ohledně slov "sarx" a "so (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Středa, 07. březen 2012 @ 13:36:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zkráceně řečeno, "sóma" obvykle ve většině výskytů znamená fyzické hmotné tělo a "sarx" ve většině výskytů popisuje tělo jakožto padlou lidskou přirozenost.



Re: Re: Jaký je tendenční výklad řkc ohledně slov &quot;sarx&quot; a (Skóre: 1)
Vložil: Starkey v Středa, 07. březen 2012 @ 13:37:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
O to ani tak nejde. Mě spíše zajímalo, co je tím "tendenčním výkladem řkc" ve vztahu k těmto dvěma slovům. To mi Studentbible zatím nevysvětlil, ale mě by to tak moc zajímalo, co měl na mysli!


]


Re: Re: Re: Jaký je tendenční výklad řkc ohledně slov &amp;quot;sarx& (Skóre: 1)
Vložil: Studentbible v Středa, 07. březen 2012 @ 16:17:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ježíš dal Své tělo za hříchy světa jednou, dokonale a napořád. Každé opakování, ať je pod jakoukoli zástěrkou, se tak stává porušením Božího Slova. Tendenční výklad katolické eucharistie je právě zaměněním památky, za oběť samotnou. V lidské terminologii se svátky taky připomínají ať to je kladením věnců, pálením svíček a pod. Při památce večeře Páně je ten akt pojezení kousku chleba a polknutí trochu vína zamyslení se a připomenutí si, co pro nás, hříšné Pán vykonal, aby jsme se stali svatými. Pro řk doporučuji hledat Spasitele a až pak řešit večeri Páně.


]


Re: Re: Re: Re: Jaký je tendenční výklad řkc ohledně slov &amp;amp;quot;sarx& (Skóre: 1)
Vložil: Starkey v Středa, 07. březen 2012 @ 16:25:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale jak ten údajný tendenční výklad řkc souvisí se slovy sarx a soma, jak jsi sám uvedl? Tomu nerozumím!!


]


Re: Re: Re: Re: Jaký je tendenční výklad řkc ohledně slov &amp;amp;quot;sarx& (Skóre: 1)
Vložil: Starkey v Středa, 07. březen 2012 @ 18:47:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A ještě pro tvé poučení, jak vnímali eucharistii křesťané od počátku, když už nebereš vážně SOLA SCRIPTURA, kde to je jasně řečeno Ježíšem.

Justin - 2. století:
"Jako slovem Božím náš Spasitel, Ježíš Kristus, dostal tělo a krev pro naše spasení, stejně tak i eucharistický pokrm se skrze řeč, která pochází od Něho, stal tělem a krví Ježíše Krista vtěleného. Tak jsme byli vyučeni..."

„Tedy tato oběť skrze jméno Ježíšovo, kte­rou Ježíš Kristus přikázal obětovat, totiž oběť Eucha­ristie chleba a kalicha, je obětována na všech místech země. A Bůh ji přijímá ... Eucharistie, konaná posvěcenými osobami, je jediná, dokonalá oběť, a Bůh v ní má zalíbení."

Cyprián - 3. století:
"Neboť Kristus řekl, že kdo bude požívat jeho chléb, bude žít věčně. Z toho je jasné, že bude žít ten, kdo přijímá Eucharistii, aby byl s ním spojen..."

Ambrož - 4 století:
"Snad řekneš: Můj chléb je obyčejný. Avšak to je chléb před svátostnými slovy. Jakmile dojde k posvěcení, stává se z chleba tělo Kristovo. Toto tedy připojme. Jak se může stát tělem Kristovým to, co je chlebem? Posvěcením. Posvěcení - jakými slovy a slovy koho? Pána Ježíše."

"Ve svátosti Eucharistie je Kristus, poněvadž je to Kristovo tělo. Není to tedy obyčejný pokrm, ale pokrm duchovní. Proto také Apoštol říká o předobrazu: „Naši otcové jedli duchovní pokrm a pili duchovní nápoj" (1K 10,3n). Boží tělo je totiž duchovním tělem."

Cyril Jeruzalémský - 4. století:
"Chléb a víno určené k eucharistii před svatým vzýváním uctívané Trojice bylo prostým chlebem a obyčejným vínem. Po vzývání se však chléb stává Kristovým tělem a víno Kristovou Krví. "

"...eucharistický chléb po vzývání Ducha svatého není už prostým chlebem, ale Kristovým tělem..."

Takhle věřili, věří a budou věřit křesťané. Jestli chceš, přidej se k nim, ať věříš tak, jak přikázal Ježíš a nikoliv pouhá úvaha svévolných heretiků.


]


Re: Jaký je tendenční výklad řkc ohledně slov "sarx" a "so (Skóre: 1)
Vložil: Starkey v Středa, 07. březen 2012 @ 08:45:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak Studentebible, stále čekám na tvou studovanou odpověď!



Re: Jaký je tendenční výklad řkc ohledně slov "sarx" a "so (Skóre: 1)
Vložil: Vaszti v Čtvrtek, 08. březen 2012 @ 09:18:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jak můžu pochopit svým omezeným lidským rozumem fyzickou přítomnost Pána Ježíše v chlebu a víně?  Klíčem k pochopení je slovo sarx, které se vztahuje na jeho tělo. Nový Zákon v řeckém originálu používá dvou slov pro vyjádření lidského těla, pro vyjádření celé osoby: soma a sarx. Soma nám ukazuje lidské tělo, jako osobu dobrou nebo neutrální,kdy jsem zdravý, atraktivní, ctnostný a zmrtvýchvstalý. Sarx nám ukazuje slabost nebo to, čím se člověk nepyšní, a to je když jsem nemocný, hříšný, umírající.

Všimněme si těchto rozdílů a všímněme si i faktu, že tělo Pána Ježíše neznamená jenom historickou osobu Pána Ježíše a jeho reálnou přítomnost v eucharistii, ale také konkrétní tělo věřících na zemi. Tu jasně vidíme, co Pán Ježíš myslel když použil slovo sarx.  Pán Ježíš nemluví jedině o svém těle jako těle bez hříchu, oslaveném v nebi ani jako o těle sterilním, čistém. Ve slovech vezměte a jezte jsme byli pozváni k přijímání také té části těla, kterou je společenství věřících na zemi. 

Pán Ježíš v podstatě říká: nemůžete přebývat s dokonalými, perfektními, rozumějícími Bohu v nebi, jestli nedokážete žít s nedokonalými, neperfektními, neodpouštějícími členy společenství zde na zemi.

Jestli nebudete jíst moje Tělo, nebudete mít život... Pán Ježíš nám jasně říká, že nikdo nemůže mít život jestli bude zkoušet obejít tuto výzvu.

Konkrétní společenství je nutnou součástí duchovní cesty křesťana.

Bůh není jen v nebi, Bůh je mezi námi. To má mnoho důsledků a v této perspektivě se chvěje tvrzení: Jsem dobrým křesťanem, ale mohu jít k Bohu sám bez Církve. Křesťanská spiritualita je vždy společenstvím jak s druhým tak také s Bohem.



Re: Re: Jaký je tendenční výklad řkc ohledně slov &quot;sarx&quot; a (Skóre: 1)
Vložil: Starkey v Čtvrtek, 08. březen 2012 @ 10:32:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím, Vaszti, že tomu textu nerozumíš ani ty sama, pouze jsi to našla díky Googlu.


]


Da i net (Skóre: 1)
Vložil: Vaszti v Čtvrtek, 08. březen 2012 @ 11:33:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Da i net - jak já chápu mši svatou a přijímání těla a krve Pána Ježíše tak to je, alespoň si myslím, pro každého hodně osobní záležitost přímo ve vztahu k Pánu Ježíši. Sarx a soma chápu, a tak mi to bylo vysvětleno, ale já to k přijímání těla a krve Pána Ježíše nepotřebuji vědět, protože věřím Písmu svatému. Ráda si však přečtu další vysvětlení.


]


Re: Jaký je tendenční výklad řkc ohledně slov "sarx" a "so (Skóre: 1)
Vložil: Starkey v Sobota, 10. březen 2012 @ 07:41:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Takže si to shrňme:

Studentistabible obvinil řkc z tendenčního výkladu stran slov soma a sarx. Ukázalo se, že SB tento tendenční výklad nezná (a existuje vůbec?) a dosvědčil tak, že čím méně toho odpůrci řkc o řkc ví, tím více na ni útočí. Jinými slovy: v tomto směru čím prázdnější sud, tím více duní.
Podobně i další exemplář - Ferra-ri: obvinil církevní otce z nedůvěryhodnosti. Když se měl vyjádřit, v čem spočívá tato nedůvěryhodnost, nebyl toho schopen. Důvod je jasný: neví. To mu však nebrání, podobně jako StudentistoviBible, útočit na řkc, a to o to více, o kolik méně toho o ní ví.
Děkuji vám chlapci za skvělou ukázku. Ale netrapte se, jste jen dva příkladové z mnoha podobných tady na GS. A že se z toho nepoučíte, mi je jasné. Co by pak bylo náplní vaší činnosti a "svatého boje"?



Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy