Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 257, komentářů celkem: 429592, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 439 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116501647
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Jak naplnit prázdné kostely
Vloženo Pondělí, 19. březen 2012 @ 22:16:47 CET Vložil: Stepan

Církevní restituce poslal Jan21

V budoucích církevních  restitucích se počítá i s vrácením některých sakrálních objektů. Na co však církvi, zejména katolické budou, když i dnes zejí kostely prázdnotou?


Obvyklý obraz kostela (zejména katolického)



 Velký, pološerý a chladivý prostor uprostřed vysokých kamenných zdí s okny vyplněnými barevnou mozaikovou vitráží s postavami světců nebo biblických výjevů, kamenná podlaha s několika řadami dřevěných kostelních lavic s uličkou uprostřed. Vpředu oltář s monstrancí. Na boku vyvýšená kazatelna, v přízemí na boku zpovědnice se zamřížovaným okénkem, vzadu kůr s varhanami. Po bocích pár soch a obrazů svatých a Madony s dítětem. Prostor nasáklý štiplavou vůní kadidla, u vchodu kamenná nádobka se svěcenou vodou a pokladničkou na dobrovolné milodary v drobných. V lavicích pár starých babiček přebírajících korálky růžence a drmolících modlitbu Zdrávas Maria.

 Při bohoslužbě, mši svaté, ustálený rituál předepsaných úkonů, stále stejných prostocviků křižování, klekání a vstávání, okuřování a kropení, ustálených čtení modliteb a litanií. Dnes naštěstí i čtení z  Písma dokonce i ve srozumitelném jazyku, krátkého kázání různé kvality, společného zpěvu a deklamací. Proměňování oplatku v hostii a rozdávání této věřícím jako těla Kristova. O nedělích bývá účast o poznání větší, ale zdaleka nenaplní prostor kostela ani ze čtvrtiny.

Jiná situace nastane, má-li poctít kostel nějaká vzácná návštěva z vyššího kléru nebo u příležitosti ročních svátků, zejména vánočních, kdy se tyto prostory propůjčují k různým koncertům vážné hudby. 
 Církevní lidové atrakce (poutě, procesí, Boží tělo) se dnes konají už jen zřídka. Velkým lákadlem jsou místa různých mariánských zjevení spojených s turistikou a prodejem amuletů a svatých obrázků a s očekáváním lidí, že snad uvidí nějaký zázrak, úkaz na obloze či něco neobvyklého. Největším lákadlem je však návštěva papeže, která dovede přilákat desetitisíce až statisíce lidí, podobně jako koncert nějaké rockové hvězdy či skupiny.  Jde vždy o nákladnou, dobře organizovanou akci, vždy s podílem a účastí vysokých státních představitelů (i nevěřících) a spoluúčastí státní policie a masmedií.  Lidé jsou ochotni čekat desítky hodin před atrakcí, aby si zajistili výhodnější místo k zahlédnutí svatého otce, který projede kolem v pancéřovaném papamobilu a pokyne svou pravicí zevlujícímu davu. To se však odehrává na veřejných, k tomu účelu zbudovaných prostranstvích.
Jak však přilákat lidi do prázdných, často chátrajících kostelů?
Lidé dnes mají mnohem více možností než kdysi, jak zaplňovat (ale nezaplnit) své prázdno v duši jiným, než tradičním způsobem účasti na duchovně mrtvých, nic  jim neříkajících rituálech v kostelích. Navíc je dráždí honosné oblečení vysokého kléru, miliardy korun určené k církevním restitucím, pedofilní skandály kněží, negativní historie bez upřímné omluvy a lítosti, zákulisní machinace a spojení vysokého kléru s mocnými tohoto světa apod.
Svatby už se nenosí, lidé žijí na psí knížku, aby se nemuseli komplikovaně rozvádět, dokonce i ti, kteří se k nějaké církvi hlásí. Stejně tak pohřby jsou dnes anachronismem. Čím dál víc se praktikuje kremace bez jakéhokoliv rozloučení, církevního či civilního obřadu. Smrt je vytěsňována z povědomí lidí.
Dnešní civilizace se ve své kultuře a vnějších projevech vrací zpět k pohanským kořenům, odkud se ji křesťanství po 20  staletí  snažilo vyvést k něčemu lepšímu. Vidíme to v pokleslé morálce, mnohdy horší, než té divošské. Vidíme to v pokleslé kultuře, dekadentní hudbě plné divokých rytmů, ječících kytar, buchotu a rachotu a zpěvu nepodobných skřeků s mantrováním stejných slov či vět. Stejně tak v malířství a sochařství, ve kterém se obyčejný člověk nevyzná a působí na něj spíš depresivně, než povzbudivě.  Vidíme to ve způsobu oblékání, výstřednostech módy, v divošském způsobu zdobení těla (piercing a tetování) atd. Televize je plná násilí a vražd, oplzlostí a plýtké zábavy, internet plný okultizmu a pornografie.
Zdá se, že dnešní formální, zlidovělé, racionalizmem nasáklé církve nemají světu co nabídnout. Katolická církev zůstává už 17 staletí jednou nohou v pohanství a zdá se, že se tam chce vrátit ještě hlouběji, protože s těmi předkřesťanskými, primitivními kulty navazuje koalici bez jakékoliv snahy povědět jim, kde se ta osvobozující pravda nachází, bez Ježíše Krista, který sám je to pravou láskou i absolutní pravdou.
Pro ještě větší návrat k pohanství a tím možnému přílivu návštěvníků i peněz do prázdných kostelů bych měl i několik praktických rad, ale nebudu je tady zveřejňovat, abych nepohoršil některé ještě naivní a upřímně věřící. Ony postupně přijdou samy tak, jak je i bible předpovídá. Máme zoufat a skládat ruce do klína?  Naopak, má nás to vyburcovat k tomu, snažit se alespoň někoho před valící se lavinou zachránit. Lidi dnes není už možné vrátit zpět tím, že je budeme moralizovat, ale ukazovat jim, kudy vede jediná, i když nepopulární a úzká cesta z tohoto bludného kruhu („Já jsem ta cesta, pravda i život“ , „Já jsem dveře ovcí“ říká Pán Ježíš Kristus).    

Podobná témata

Církevní restituce

"Jak naplnit prázdné kostely" | Přihlásit/Vytvořit účet | 20 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jak naplnit prázdné kostely (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 20. březen 2012 @ 09:05:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ta první půlka je mi nějaká povědomá, myslím že jsem jí párkrát už někde četl nebo slyšel. Takové povídky tradičně rozšiřují militantní ateisti a jejich počátek možná leží někde v 19. století, nebo za první republiky. Třeba ta o spravedlivém ateistovi který se zašel podívat do kostela na nedělní mši a našel tam ty největší netvory z celého městečka. Pokrytecké a zlé. Aniž by jejich prohřešky nějak blíže specifikoval a což je ještě divnější - aniž by předtím jen tušil že mají něco společného s vírou v Boha. Přestože tvrdil že je velice dobře zná a přestože z kontextu vyplývalo že město není velké. Tento zážitek ho prý inspiroval k tomu aby se o Boha už nikdy blíže nezajímal. Ta druhá je aktualizovaná při příležitosti církevních restitucí a používá jako kolorit zkažený svět dnešních dnů. Nevím jestli jste autorem Vy nebo někdo jiný a nepovažuji to za podstatné.
Každopádně bych doporučil tomu kdo je věřící aby se spíš soustředil na pozitivní stránku věci. Na svůj vztah k Bohu a bližnímu, na to jak vylepšit tenhleten zkažený svět. Katolická Církev a věřím že i Bůh učí že začít člověk musí vždycky sám u sebe. Popřípadě aby nějakým vhodným a pokorným způsobem upozornil na ovoce které vyrostlo mimo jiné i na něm. Aby ukázal svůj živý, radostný a plodný kostel nebo společenství víry které by mohlo posloužit ostatním jako vzor a inspirace a pokud takové neexistuje nebo do něho nechodí tak by se nad tím mohl zamyslet a porovnat to s Božím záměrem, psaným i živým. Negace nebo dokonce nenávist je příliš málo a to i když se zdá že může mít opodstatněné důvody. Zmínka o Ježíši Kristu kterou někdo připíše na závěr článku který je ve zjevném rozporu s přikázáním lásky i se zdravým rozumem působí nesourodě a bizardně. Bratr Roger, evangelík který založil ekumenickou komunitu v Teizé a jeho pomocníci po celou válku riskovali své životy když zachraňovali lidi před nacismem a potom začali ze dne na den chránit německé zajatce. Myslím že i ty kteří nosili černé uniformy, i když si tímto údajem nejsem jistý. Nespokojili se s negací a dokonce ani s pomocí jediné straně.
Proto vřele doporučuji aby se každý soustředil na svůj vlastní vztah k Bohu a bližnímu a pokud už chce psát něco o katolickém kostele tak aby se do něho podíval alespoň jednou, popřípadě i víckrát, což platí pro jakékoliv téma.



Re: Re: Jak naplnit prázdné kostely (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Úterý, 20. březen 2012 @ 10:12:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nebrojím zde proti jednotlivým upřímným věřícím, kteří za nic nemohou, ale jsou obětí systému, který jim biblické poselství deformuje a míchá s pohanskými kulty a zvyky a tak brání navázání osobního vztahu s Kristem. Vážím si zásluh katolické církve i na šlechtění lidské duše a její snahu o udržování morálky. Ale jak Bůh je trojjediný, tak i lidská bytost je trojjediná a šlechtit jen lidskou duši nestačí, ale člověk se musí "Narodit z Ducha", aby byl přijatelný pro Boha, což samozřejmě a automaticky znamená kvalitativní skok i ve snaze šlechtění lidské duše (ovoce Ducha, Gal. 5,22). Písmo bylo po dlouhá staletí v KC lidem odpíráno, bible byla zakázanou knihou a klérus filtroval a deformoval biblickou zvěst tak, že z ní zbyly prázdné, bezduché rituály, na hony vzdálené Duchu Kristovy lásky. Možná se i teď v KC někde hýbají ledy, ale ti, kdo poznají skutečnou pravdu v dosavadním systému nemohou obstát.


]


Re: Jak naplnit prázdné kostely (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 20. březen 2012 @ 13:52:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud mám být upřímný tak jsem nikdy ve svém životě neviděl nic krásnějšího než je interier katolického nebo pravoslavného kostela, zvláště ten barokní nebo gotický. Živou a viditelnou modlitbu a oběť Bohu. Nic co postavil člověk jenom sám pro sebe se tomu nemůže vyrovnat. Žádný zámek, palác nebo cokoliv jiného, postavené a vyzdobené lidskou rukou. Jakékoliv umělecké dílo. Nevěřím tomu že by něco takového mohl vytvořit člověk aniž by mu sám Bůh vedl ruku. Předčí to jen to co přímo stvořil Bůh. Živí tvorové a krajina.
Přesto je kostel jen zdobeným rámem pro Tělo a Krev Ježíše Krista. Nic víc a nic méně.
Nejkrásnější vůní na světě je kadidlo, dar vhodný pro krále kterým králové přivítali a uctili Krále králů. Kouř ze zapáleného kadidla  má mimo jiné i vynikající léčebné účinky. Příznivě působí na plíce, na dech i na zdraví duše. Štiplavé opravdu není.



Re: Re: Jak naplnit prázdné kostely (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Úterý, 20. březen 2012 @ 15:23:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A co tak přimíchat tam ještě trochu marihuany? Nebo ještě lépe LSD od Fy Bayern, SRN, z rodné to země Svatého otce? Určitě ráda dodá po známosti za slušnou cenu.To příznivci New Age rovněž vřele doporučují pro lepší duchovní zážitek. Jeho teologie s vírou v evoluci a kolaborace se šamany se učení New Age pomalu, ale jistě blíží. Nebuďme tak zastaralí. Panta rhei. Ať žije evoluce! Feťáci pak určitě kostely zaplní.


]


Re: Re: Re: Jak naplnit prázdné kostely (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 21. březen 2012 @ 09:41:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přečtěte si něco o komunitách jménem Cenacolo. Nejznámější je v Medugorje ale existuje jich asi 45 po celém světě. Místa kde se s pomocí Boží uzdravují ti nejtěžší narkomani. Aby pak plnili kostely a sloužili Bohu a lidem. Někteří z nich například v Medugorje nosí v náručí a na zádech staré a nemocné poutníky na hory kde se zjevuje naše Matka. Tyhlety komunity dodržují zásadu že mohou žít jenom z toho co dostanou, jídlo a oblečení. Proto jim poutníci nechávají potraviny které během pobytu nespotřebují. Vlastníma rukama lámou kámen a staví si domov ve kterém žijí, včetně svých kostelů. Mimo jiné také malují ikony. Po hmotné stránce jsou zcela soběstační.
Jejich životní příběhy které vyprávějí pro výstrahu a pro poučení druhým jsou svědectvím které se dotýká duše i srdce. Komunity založila jedna řeholnice, sestra Elvíra, podobně jako Matka Tereza své útulky. Sebrala několik dětí závislých na drogách na ulici a začala se o ně starat. Přitom měla jen své vlastní tělo, duši a hábit. Nic víc. Potravu jim sháněla žebráním a po čase jim obec přidělila dům určený k demolici, který hrozil zřícením. Pokud Vás zajímají podrobnosti tak stačí zadat do Googlu sestra Elvíra.
Lituji toho že jsem kdy v životě použil slovo feťák.
Jestliže chce někdo zachránit někoho kdo je závislý na drogách a přivést ho k Bohu tak doporučuji některou z těchto komunit, nechť mu tam pomůže vstoupit. Bez ohledu na to jak těžký je to případ. Uzdravili se tam i ti kteří naprosto nemohli přežít to co prožili, kteří měli být mnoho let mrtví, dřív než se tam dostali. Na druhou stranu úspěšnost není 100% ale jen 80, i když se těžko někde najde větší. I tady to závisí na svobodné vůli a na pomoci okolí, jestli se člověk po návratu nevrátí do starých kolejí.



]


Re: Jak naplnit prázdné kostely (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 20. březen 2012 @ 21:19:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Jene, sorry, ale ty asi nemáš ani šajnu o duchovním světě, viď?

  Ty "argumenty", které uvádíš, mají v duchovním světě nulovou váhu. Tam nejde o racionální uvažování, o přemýšlení nad realitou. Když někdo vydá život démonu, je mu jedno, že rodina, do které patří, láká z lidí podvodem peníze, vytváří pedofilní klany, manipuluje lidmi, spolupracuje s tím, kdo jde zrovna na ruku či cokoliv jiného.

  To lze všechno velmi snadno v hlavě člověka, který pod mocí nějaké nebeské mocnosti, odvysvětlit tak, jak je pro loajálnost celku potřeba.



Re: Re: Jak naplnit prázdné kostely (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Středa, 21. březen 2012 @ 07:11:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Máš pravdu, přiznávám svou vadu, jsem od přírody stále ještě (s)prostý racionalista, ale dobře si uvědomuji, že křesťané nevedou svůj boj proti tělu a krvi (jak to žel ve středověku bylo), ale proti duchovním mocnostem v povětří. Sám jsem od nátury pacifista, na nikoho bych s revolverem nešel, ale teď mám takové nutkání bojovat "mečem Ducha", jenž jest  SLOVO BOŽÍ, k tomu nás bible vybízí, ale zdá se, že toho bylo zde řečeno už tolik, že je to jako házet hrách na stěnu, nebo perly sviním. Ani rozumové argumenty nikoho nepřesvědčí. Ďábel je po Bohu ten nejchytřejší a je pánem tohoto světa. 


]


Re: Re: Re: Jak naplnit prázdné kostely (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 21. březen 2012 @ 09:45:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Řekl bych že Bůh je spíš moudrý než chytrý.


]


Re: Re: Re: Re: Jak naplnit prázdné kostely (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Středa, 21. březen 2012 @ 10:23:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano, máš naprostou pravdu. Je rozdíl mezi moudrostí a chytrostí. Chytrost v sobě obsahuje "chytráctví", což může být i lež, úskočnost a lstivost a též i schopnost dobře využívat Písma svatého k obhajobě čehokoliv, jak to ďábel umí. Je třeba se držet Ježíše a Ducha svatého, který sám dává porozumět Písmu,  a neskládat naději v žádném člověku, byť by to byl i sám papež či svaté oficium:

Jeremjáš 17,5:

             Proklet buď muž (i žena, kdokoliv, člověk obecně), který doufá v člověka(kteréhokoliv, včetně papeže) , opírá se o pouhé tělo (člověka včetně papeže) a srdcem(rozumen i citem) se odvrací od Hospodina (Boha Otce, Syna i Ducha svatého a jeho zjevené pravdy, t.j. Písma svatého) .

         (Slova v závorkách jsem si dovolil doplnit sám jako stručný výklad tohoto stěžejního verše) ač nejsem žádný teolog, jen obyčejný "trouba")






]


Re: Re: Re: Jak naplnit prázdné kostely (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 21. březen 2012 @ 21:04:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  No, mě taky rozumové argumenty nepřesvědčily, vysmál jsem se jim. Měl jsem mnohem lepší rozumové argumenty z centra. Argumenty, které vymýšlely celé generace intelektuálních elit národů a ještě jim k tomu někdo pomáhal.

  Jinak, pokud tě to zajímá, čti si tu příspěvky některých lidí na dané téma, lidí, kteří jsou poctiví a nestydí se za svou víru. Z toho, co znám, tak jsou věrné například příspěvky Poutnicka nebo Betmy, ty doporučuji k prostudování dané problematiky jako nejhodnotnější zdroj.


]


Re: Re: Jak naplnit prázdné kostely (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 21. březen 2012 @ 09:51:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když mluvíme o duchovním světě tak tím obvykle nemyslíme duchy zlé, stejně jako když mluvíme o nebeských mocnostech. Duc***** je spíš opakem tělesna a nebe Pekla.



]


Re: Re: Re: Jak naplnit prázdné kostely (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 21. březen 2012 @ 20:59:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Poutnicku, vím, jak se u vás tyhle pojmy používají. Tentokrát jsem neodpovídal člověku z ŘKC, který zná použití pojmů v ŘKC, ale člověku, který zná pojmy podle obsahu, který jim dává písmo svaté.

  Když mluvíme o nebeských mocnostech, tak víme, že část z nich (těm říkáme mocnosti v povětří) se proti Bohu vzbouřila. Ti vzbouřenci se poznají snadno: Snaží se dělat to, co Bůh, ale moc jim to nejde. Jejich specialitou je to, že vedou lidi k vydání života či srdce člověka (což je totéž) jim samým tak, aby mohli lidi ovládat a používají k tomu různé techniky.

  Duc***** tedy rozlišujeme na to, které je v jednotě s Bohem a vede k Bohu a to, které je ve vzpouře proti Bohu a vede samo k sobě.


]


Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy