Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 276, komentářů celkem: 429611, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 243 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

magdalena07
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116509860
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Odpustky pana arcibiskupa
Vloženo Sobota, 14. červenec 2012 @ 16:13:49 CEST Vložil: Stepan

Kritika bludů poslal Nepřihlášený



Pro Husa byl prodej odpustků osudovou záležitostí: přesto, že král Václav IV., který dosud Husa podporoval, jejich prodej z politických důvodů velmi podporoval, postavil se Hus ostře proti tomuto kupčení. Tím ztratil přízeň krále a na vahách osudu převážili jeho nepřátelé….


Historie se vesměs na prodej odpustků dívá velmi kriticky. Stačí připomenout jen dvě zmínky: v Encyklopedii Diderot z r. 1999 se píše pod heslem „odpustky“: „V křesťanství odpuštění dočasných trestů ze spáchané hříchy…V pozdním středověku se rozmohl prodej odpustků (mnohdy falešných) profesionálními odpustkáři. Často byly odpustky i důležitým zdrojem církevních příjmů. Boj proti kupčení s odpustky byl jedním z podnětů husitského hnutí i německé reformace.“

Ottův slovník naučný z r. 1902 píše obšírněji: „Odpustky jsou prominutí časných trestů za spáchané hříchy, čili milost propůjčená od církve kajícím se křesťanům, aby za hříchy své nemuseli snášeti časné tresty, buď zde na zemi nebo v očistci. …Odpustkový institut se stal pomůckou k zjednávání nákladu nejen na výpravy proti nevěřícím, ale i na válečné podniky proti kacířům a křesťanským panovníkům, kteří buď nesnadnili se s papeži nebo v době církevního rozkolu přáli jedné straně proti druhé. Proti neslušnému šíření odpustků tak zvanými quaestory (sběrači odpustkových milodarů) se ozývali kárné hlasy již ve XIII.století…“

Není proto jistě bez zajímavosti se seznámit s tím, jak se na problematiku odpustků dívá současný vysoký představitel katolické církve. Metropolita moravský a olomoucký arcibiskup Jan Graubner nám v rozhovoru týkající se převážně církevních restitucí („Církve restitucí nezbohatne….“Právo 23. 6. 2012) sdělil k této problematice toto: „A odpustky? Předně musíme připomenout, že církev nikdy neodpouštěla bez uložení povinnosti nehradit způsobenou škodu. Některé zlé činy nešlo jednoduše napravit, proto se ukládalo pokání, třeba za vraždu pět let postu, z toho dva roky o chlebě a vodě. Za každé opilství sedm dní o chlebě a vodě. Odpustky se říkalo tomu, když někdo mohl nahradit půst stanovenými modlitbami nebo dobrými skutky, mezi některé se někdy počítaly i hmotné dary pro kostel nebo klášter. “

Zvláštní, že? Buď pan arcibiskup nezná historii, nebo nám vědomě zamlčuje pravdu, nemám-li použít expresivnější výraz. Ale ani jedno ani druhé však právě v těchto dnech není ku prospěchu církve, ale zejména ne k nějakému všeobecnému vzájemnému porozumění, které stále hledáme

Podobná témata

Kritika bludů

"Odpustky pana arcibiskupa" | Přihlásit/Vytvořit účet | 17 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Odpustky pana arcibiskupa (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 14. červenec 2012 @ 21:42:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Předně musíme připomenout, že církev nikdy neodpouštěla bez uložení povinnosti nehradit způsobenou škodu. Některé zlé činy nešlo jednoduše napravit, proto se ukládalo pokání, třeba za vraždu pět let postu, z toho dva roky o chlebě a vodě. Za každé opilství sedm dní o chlebě a vodě. Odpustky se říkalo tomu, když někdo mohl nahradit půst stanovenými modlitbami nebo dobrými skutky, mezi některé se někdy počítaly i hmotné dary pro kostel nebo klášter. “

Zvláštní, že? Buď pan arcibiskup nezná historii, nebo nám vědomě zamlčuje pravdu
???



Rozumíte někdo tomu, co měl pisatel na mysli?  Z čeho vyplodil takový odsuzující závěr?










Kdyby měl však příslušné vzdělání, věděl by, že pan arcibiskup prostě ocitoval část z Penitenciáře, který sebou přinesli roku 863 na Moravu věrozvěsti Cyril a Metoděj.


Patří takový penitenciář do historie nebo nepatří? Co myslíte?



Re: Re: Odpustky pana arcibiskupa (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Neděle, 15. červenec 2012 @ 11:21:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
oko, tvrdil jsi, že odpustky nelze získat za peníze. Pan arcibiskup Jan Graubner Ti odpověděl tím, že předvedl další fintu katolické církve, jak z věřících vytáhnout peníze za udílení něčeho, k čemu žádná církev nemá žádné oprávnění:

"...mezi některé se někdy počítaly i hmotné dary pro kostel nebo klášter."


]


Re: Re: Re: Odpustky pana arcibiskupa (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 15. červenec 2012 @ 19:20:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Samotné odpustky skutečně nikdy nebylo možno koupit za peníze.



Odpustky se vždy získávaly za skutky lásky nebo za skutky zbožnosti (tedy nikoli kupovaly za peníze).

 
V Husově době bylo ještě možno tyto skutky lásky či zbožnosti projevit i penězi (třeba podpora sirotků a vdov, stavba kostela, podpora křesťanského světa proti  muslimské expanzi, podpora poutníků do Svaté země a pod.) - v dnešní době to už možné není.





Vypsal jsem tu dopodrobna nynější podmínky k získání odpustků.

Tak proč to ignoruješ a snažíš se pořád zpochybňovat moji pravdivost?



Církev má pravomoc (Mt 18,18)  rozdělovat z pokladu církve (ze zásluh Krista a svatých v nebi).




]


Re: Odpustky pana arcibiskupa (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 14. červenec 2012 @ 22:38:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak jsem byl dneska na pouti na Svatém Hostýně a získal tam plnomocné odpustky. :-)



A světe div se!
Když nepočítám výdaje na cestu, nestálo mě získání těchto odpustků ani korunu.
Co dodat?



Re: Re: Odpustky pana arcibiskupa (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Sobota, 14. červenec 2012 @ 23:39:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko,
učí nás Písmo svaté někde, že máme chodit na poutě a nebo dokonce získávat odpustky? K čemu jsou dobré, když ani apoštolové, tedy ti kteří měli věrouku přímo od Pána, věřící té doby k získávání odpustků nepobízeli a vlastně o nich nikde neučili? Když získáš nějaké odpustky, cítíš pak nějakou úlevu nebo se cítiš před Bohem lepší?


]


Re: Re: Re: Odpustky pana arcibiskupa (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 15. červenec 2012 @ 10:45:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To děláš v životě věci proto, aby ses "cítil lepší"?

Písmo svaté nás informuje o tom, že i Ježíš s apoštoly chodil ve svátky na pouť do Jeruzalémského chrámu.


Dále třeba:
(Lk 2,4o-42)
Dítě pak rostlo a sílilo v duchu, naplňováno moudrostí a Boží milost byla na něm.
Jeho rodiče chodívali každý rok do Jeruzaléma na svátek Veliké noci.
Také když mu bylo dvanáct let, šli podle toho svátečního zvyku vzhůru do Jeruzaléma.


(J 4,45)
Když tedy přišel do Galileje, Galilejci, kteří viděli všechno, co dělal ve svátek v Jeruzalémě, ho přijali, neboť i oni přišli na ten svátek.


(J 5,1)
Potom byl židovský svátek a Ježíš přišel do Jeruzaléma.


(J 12,12-13)
Když nazítří veliký zástup lidí, kteří přišli na svátek, uslyšel, že Ježíš přichází do Jeruzaléma,
vzali palmové větve a vyšli mu naproti s voláním: "Hosana! Požehnaný, který přichází v Pánově jménu, král Izraele!"




Pouť neoddělitelně patří k životu křesťana.
První křesťané  sami sebe nazývali "lidé na cestě".






Princip odpustků pochopíš z jednání celníka Zachea.
Nestačí totiž se jenom z hříchů v pokání vyznat! To by bylo moc snadné - a laciné, nepravdivé. Je potřeba dobrými skutky napravit zlo způsobené hříchem.

(Lk 196,8-10)
Zacheus se pak postavil a řekl Pánu: "Pohleď, polovinu svého majetku dávám chudým, Pane, a jestliže jsem někoho v něčem podvedl, vracím to čtyřnásobně."
Tehdy mu Ježíš řekl: "Dnes do tohoto domu přišlo spasení, protože i on je syn Abrahamův.
Syn člověka přece přišel, aby hledal a spasil to, co zahynulo."





]


Re: Re: Re: Re: Odpustky pana arcibiskupa (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Neděle, 15. červenec 2012 @ 17:48:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ty verše hovoří o něčem jiném, než o poutích kterých ze zůčastňuješ. Byl to židovský svátek, který není přece určen pro církev, ne? Pán Ježíš žádné poutě, tak jak si je představuješ, neprováděl!
Všichni věřící jsou tady na zemi poutníky, protože skutečný domov máme u Boha v nebi. Ale tahle naše pouť zde na zemi má co společného s poutěmi, o kterých mluvíš? Výrok "lidé na cestě" bych chápal nikoliv na pouti za odpustky, ale na cestě víry v Krista, nebo na putování na této Zemi k Bohu. Možná řekneš, že ty katolické pouti jsou takové přiobrazení té pouti skutečné, to aby to bylo účastníkům jasnější, ale i tak říkám, že je to nebiblické.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Odpustky pana arcibiskupa (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 15. červenec 2012 @ 20:49:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Byl to židovský svátek, který není přece určen pro církev, ne?"...



Ony snad už byly tehdy i nějaké svátky křesťanské?

Povím ti tajemství: křesťanství je vlastně naplněním židovství.  Pán Ježíš tehdy konal také takové poutě jako konáme dneska i my.





 Smyslem každé poutě je cesta (spojená s odříkáním, námahou), která má cíl - intenzivní setkání s Bohem. Velikost každé lásky je zde vyjádřena ochotou k oběti.

Tuto cestu můžeme konat jednotlivě, nebo ve společenství svých bratrů a sester ve víře všichni společně.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpustky pana arcibiskupa (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Pondělí, 16. červenec 2012 @ 00:21:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Židovský svátek ve smyslu, že byl dán Izraelitům a ne jiným národům a je součást Zákona. Byl to svátek Hod Beránka, který Ježíš slavil v Jeruzalémě, viz odkazy které jsi uvedl. V těch verších se přece píše např: J 5:1... židovský svátek, nebo J 11:55... židovská Veliká noc. "Křesťanské svátky" tehdy ještě nebyly, ale i přesto Písmo píše o židovském svátku.
Tento svátek se plně naplnil v Kristově oběti, On byl ten pravý beránek, proto křesťané tyhle svátky již neslaví. Je tedy nesmyslné, odkazovat se na Ježíšovu cestu do Jeruzalému za účelem slavení Hodu beránka a podporovat tím nějaké dnešní moderní poutě za odpustky. Pán Ježíš žádné takové poutě nečinil. Jsou to dvě zcela odlišné věci! V epištolách se o žádných poutích jako o příkazu nepíše!

Píšeš: křesťanství je vlastně naplněním židovství...
To by znamenalo, že židovství jako náboženství již teoreticky neexistuje. Židé jako národ se svým náboženstvím svého Spasitele odmítli, ale až do zboření chrámu v roce 70 n.l. měli teoreticky šanci Ho za svého Krále přijmout, samozřejmě po velkém celonárodním pokání, viz Sk 3:19-21. Zboření chrámu byla pro Židy obrovská národní tragédie. Až do dnešní doby tedy skutečně to pravé židovství postavené na Mojžíšovi není. Židé nemají chrám na uctívání, nemají truhlu smlouvy a hlavně nechápou, že oběti by již Bůh nepřijal. Ovšem přijde doma, kdy Bůh opět k Židům promluví, uvidí svého Spasitele a uvěří v něho. Tedy církev není naplněním židovského náboženství, nebo duchovním Izraelem či jak. Církev bude jednoho dne vytržena, ale dál se věci budou dít kolem Izraele (na který si Bůh vzpomene) a to až do doby než přijde Pán v oblacích. Bůh nezavrhl Izrael, ale pouze ho dočasně odložil. Takto to vidím z Bible.



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpustky pana arcibiskupa (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 16. červenec 2012 @ 08:49:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nemá cenu ti dál něco dokazovat, protože to nejsi ochoten přijmout, ani když je to zjevné.


Pokus se lépe seznámit s dějinami křesťanství.
Zjistíš, že křesťané už od prvních století konali poutě na různá místa, která se stávala místy modlitby: např. Do Jeruzaléma (Golgota), do Betléma, do Nazareta, dokonce nad Petrovým domem v Galilei vystavili kostel!


Pouť patří neoddělitelně ke křesťanství  - o tomto hovoří archeologické nálezy zcela jednoznačně..


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpustky pana arcibiskupa (Skóre: 1)
Vložil: Studentbible v Pondělí, 16. červenec 2012 @ 17:24:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
oko, a nejaktívnějším poutníkem byl apoštol Pavel, že?


]


Re: Re: Odpustky pana arcibiskupa (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Neděle, 15. červenec 2012 @ 00:35:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co dodat? No třeba to, že jestli jsi nezískal Krista nebo více Krista, tak jsi nezískal nic, co by stálo za řeč! A nechtěj vědět, za co by ty tvoje odpustky považoval apoštol Pavel ve srovnání s poznáním Pána Ježíše Krista - viz Fp 3:8 i dále!

Kéž by se tě zmocnil Kristus Ježíš tak, jako se zmocnil Saula z Tarsu, budoucího apoštola Pavla a kéž by ses i ty zmocnil Pána Ježíše jako svého života a všeho, zapomněl na to, co je za tebou a natahoval se k tomu, co bylo před Pavlem, běžel k cíli pro cenu Božího povolání vzhůru v Kristu Ježíši. Amen.


]


Re: Re: Re: Odpustky pana arcibiskupa (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Neděle, 15. červenec 2012 @ 10:48:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
...oko nemusel si nikde cestovať a získať plné odpustenie priamo od Krista (bez cirkvi)...

Rímskym 4:2  Lebo ak Abrahám bol ospravedlnený zo skutkov, má sa čím chváliť, ale nie pred Bohom.
3  Veď čo hovorí Písmo? Abrahám uveril a počítalo sa mu to za spravodlivosť.

...mohol si uveriť v Krista a Boh by ťa vyhlásil ako Abraháma za ospravedlneného od hriechu (aj bez odpustkov)....

Rímskym 4:1  Čo teda povedať? Že nachodíme Abraháma ako svojho praotca podľa tela?
2  Lebo ak Abrahám bol ospravedlnený zo skutkov, má sa čím chváliť, ale nie pred Bohom.

--------------------------------------------------

Oko viem že týmto slovám nerozumieš a nechceš rozumieť, lebo si sa v živote rozhodol poslúchať Rím, nech to stojí čokoľvek...nech sa ti stane podľa tvojej viery...

ivanp


]


Re: Re: Re: Re: Odpustky pana arcibiskupa (Skóre: 1)
Vložil: betma (dagmara123@zoznam.sk) v Neděle, 15. červenec 2012 @ 15:23:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
2  Lebo ak Abrahám bol ospravedlnený zo skutkov, má sa čím chváliť, ale nie pred Bohom.
Pavol tu hovori nie o zakaze dobrych skutkov,ale odsudzuje spoliehanie sa na skutky podla Tory, to su vselijake tie nariadenia ,kedy si umyvat ruky, co sa moze robit v sobotu, a co nie. Na to sa farizeji spoliehali a mysleli si, ze budu spaseni.
Treba sa vzdy riadit podla Bozich slov-viera bez skutkov je mrtva,aj diabli veria /ale nie tych skutkov podla Tory/



]


Re: Re: Re: Re: Odpustky pana arcibiskupa (Skóre: 1)
Vložil: chani (chani.somr@email.cz) v Pondělí, 16. červenec 2012 @ 07:25:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Abraham svojimi skutkami dokazoval vieru v dobe, keď na zemi nežil ani jeden žid a o Tóre nič nevedel. 
Ježiš dôsledne dodržiaval Tóru aj s výročnými sviatkami. 


]


Re: Re: Re: Re: Odpustky pana arcibiskupa (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 17. červenec 2012 @ 13:21:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Amen. Kéž všichni vydržíme stát při Kristu a při Církvi a s láskou a pokorou poslouchat Boha i Svatého otce. A při víře v Kristovo Milosrdenství. Ať to stojí cokoliv.


]


Re: Odpustky pana arcibiskupa (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 16. červenec 2012 @ 09:58:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bohu díky za otce arcibiskupa Graubnera, i za všechny lidi dobré vůle kteří opravdu hledají a úměrně tomu také nacházejí vzájemné porozumnění. Kdo hledá najde, kdo klepe tomu je otevřeno, kdo prosí tomu je dáno.
Myslím si že můžeme poděkovat i za naše nepřátele, kteří se pokoušejí proti lásce a porozumnění bojovat a šířit nenávist, strach, zradu a nedůvěru. Můžeme a máme se za ně nejenom modlit a odpovídat chlebem věčného života na jejich kameny ale můžeme Bohu děkovat za to že jejich nenávist posiluje naši víru, zbožnost a soudržnost. Chrání nás před pádem do vlažnosti. Před tím abychom omezili své modlitby a náboženský život na minimum, občas si zašli se do kostela prospat a mysleli si že od toho máme papeže, biskupy, kněze a bratry a sestry v Ekumeně, aby pracovali pro nás a za nás. Pohled na vlčí tlamu zuřivě hryzající ohradu má na víru a poslušnost stáda velice dobrý vliv, když mají nepřítele v dosahu svých smyslů. Ať jim to Bůh přičte k dobru, stejně jako to že jim svými hříchy, pýchou a kameným srdcem dáváme špatný příklad. Kéž přihlédne ke všem polehčujícím okolnostem.
Modlitba za nepřátele je jednou z nejmocnějších duchovních zbraní, konkrétní i v obecném slova smyslu, Bůh ví lépe než my co a komu má dát. Stačí v duchu říct za nepřátele a modlit se společné modlitby. Máloco přináší takový pokoj a klid vlastní duše. Značná část psychiatrů a psychologů by byla bez práce, kdybychom se dokázali víc a lépe modlit za nepřátele.



Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy