Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 260, komentářů celkem: 429595, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 422 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

oko
ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116504267
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Paní farářka žije v registrovaném partnerství
Vloženo Středa, 07. květen 2003 @ 07:10:48 CEST Vložil: Stepan

Partnerství poslal ajka

Paní farářka žije v registrovaném partnerství Evangelická farářka Ivona Linhartová je dcerou českých rodičů, kteří v devětašedesátém roce odešli do Německa. Žije v Langenselboldu blízko Frankfurtu. Když působila jako duchovní v Česku, našla si tady českou přítelkyni. Letos v lednu spolu uzavřely registrované partnerství.

"Že mě přitahují ženy, mi došlo v době kolem sedmnácti let," vypráví Ivona perfektní češtinou. Poprvé se zamilovala do stejně staré kamarádky, se kterou chodily do modlitebního křesťanského kroužku. "Tenkrát mě odmítla, protože to asi nepovažovala za správné. První vztah jsem měla se spolužačkou. Ta ale říkala, že čeká na svého prince. Nakonec jsem přece jen navázala vztah s kamarádkou z modlitebního kroužku a zůstaly jsme spolu devět let," popisuje Ivona první vztahy. Rodina i přátelé zprávu o její orientaci přijali bez problémů. Co na to bible? "Moji rodiče jsou katolíci, ale já se k víře dostala přes baptisty," vypráví. "To jsou křesťané, kteří neuznávají křest miminek a jsou celkově bigotnější. Tenkrát jsem si prožila velmi pobožné období, měla jsem misionářské sklony a snažila se přesvědčovat spolužáky k víře. Bylo mi asi šestnáct," směje se tehdejšímu zápalu Ivona.
"Pak jsem pochopila, že jsem na holky, a dostala se kvůli tomu do vnitřní krize. Některé biblické verše homosexualitu odmítají, jenže to nelze brát doslovně a vytrženě z kontextu. Bible například taky říká, že by ženy měly nosit dlouhé vlasy a že v době menstruace nesmějí mít sex s muži," říká Ivona. Za nejdůležitější poselství bible považuje to, že člověk má milovat druhé stejně jako sebe samého. Coming out u biskupa Do Prahy přijela v devadesátém druhém roce na roční zahraniční studium teologie. Pak odjela dokončit školu zpět do Německa a po vikariátu se vrátila do Prahy, kde rok působila jako farářka. Nakonec si pracovní pobyt v Čechách prodloužila o další dva roky. Partnerku, se kterou dnes žije, poznala před sedmi lety. Bylo to na setkání lesbických žen,
kam ji pozvala kamarádka. "Ale trvalo další čtyři roky, než jsme se setkaly podruhé a daly se dohromady," vypráví. Její přítelkyně žila a pracovala v Praze. Ale poté, co Ivoně neprodloužili činnost v Česku, se společně přestěhovaly na faru do Německa.
V českém sboru o Ivonině orientaci nikdo nevěděl. Neskrývala ji, ale ani neměla chuť řešit problémy, které by z toho plynuly. Rozčeřit stojatou vodu v konzervativním přístupu církve k homosexuálům se rozhodla až v Německu. "Oznámila jsem to biskupovi. Byl velice přívětivý a cítila jsem, že to myslí upřímně. Když jsem ale začala mluvit o tom, že hodláme s přítelkyní uzavřít registrované partnerství, doporučoval mi, abychom s tím ještě počkaly." Synod zemské církve totiž už rozhodl o přijetí homosexuálních farářů a farářek, ale nepřijal rozhodnutí o jejich případném registrovaném partnerství. "Je to paradox, že církev, která usiluje o to, aby lidé - a obzvlášť faráři - uzavírali manželství a nežili jen tak ,na hromádce`, brání tomu samému u homosexuálů." O ní bez ní "S biskupem jsme neměli stejný názor ani na obřad. Biskup měl za to, že bude nejlepší, když se vezmeme někde v tichosti. S tím jsem nesouhlasila. Když se na vikariátu učíme, jak je důležité uzavřít manželství při veřejném aktu, nepřišlo mi normální, abychom se my braly někde v kamrlíku. Heterosexuálnímu páru by to nikdo nenavrhl."
Nástup do služby v Langenselboldu se neobešel bez hlasování představenstva sboru o tom, zda Ivonu přijmou jako farářku lesbičku. Přijali, ale jí vadilo, že o ní rozhodovali lidé, kteří ji osobně neznali. "Poprvé mě někdo soudil jen na základě mojí orientace, což je dost ponižující. To, že jsem lesbička, o způsobilosti k práci farářky nic nevypovídá." Partnerství místo manželství V lednu letošního roku se s přítelkyní ,zaregistrovaly`. "Naše svatba proběhla v příjemné atmosféře. Na paní z oddávacího úřadu v Langenselboldu bylo vidět, že nám fandí a je ráda, že se věci rozhýbaly," říká. Úřední obřad sice proběhl v tichosti, ale Ivona s přítelkyní ještě zamýšlejí církevní obřad se svými přáteli.
V Německu obecně vládne otevřenější přístup k homosexualitě než v Česku. Od roku 2001 tam Ize uzavírat registrovaná partnerství a homosexualita už dávno není tabu. "V osmdesátých letech existovala jediná knížka zabývající se homosexuálními ženami v církvi. V té době vzniklo hnutí lesbických žen pracujících v církvi. Dnes je těchto žen kolem dvou až tří stovek," říká Ivona. Pořád však není běžné, když se dvě ženy na veřejnosti drží za ruku nebo objímají. "To je vidět spíš ve velkoměstech, například v Berlíně, Kolíně a Hamburku, kde existují velké gay komunity. Ale v menších městech a vesnicích to tak ještě není." Na zkoušku s mužem Na otázku, zda zkoušela navázat vztah s mužem, přitakává. "Bylo mi asi dvacet a začala jsem si s velmi milým klukem. Asi proto, že jsem byla mezi baptisty a se svou homosexualitou jsem ještě nebyla úplně srovnaná. Měla jsem pocit, že bych měla vyzkoušet ,správnou` cestu. Řekla jsem mu pravdu, ale on to nebral moc vážně. Po půl roce jsem ho opustila. Myslím, že ho to hodně mrzelo," vypráví Ivona a dodává, že to s muži zkouší většina lesbiček. "Je v tom asi touha vyhovět společenským normám, žít život jako většina." Dnes má k mužům kladný vztah, hlavně díky bratrovi a několika přátelům. "Ale převahu mají v mém životě ženy, to je jasné."
Po dítěti prý netouží. "Na lesbické scéně se sice teď o mateřství začíná mluvit, ale já jsem z generace, která měla za dané, že jsou lesbické páry bezdětné. Naštěstí to s přítelkyní cítíme podobně." 0 homosexualitě nekáže Na svých kázáních téma homosexuality neprotežuje. Tím spíš, že prožila coming out a všichni v evangelickém sboru vědí, že je lesbička. "To by bylo stejné, jako když je někdo ve straně zelených a o ničem jiném než o ekologii nemluví. Přesto mi hodně lidí říká, že oceňují můj feministický přístup," dodává. O lesbické problematice však občas jezdí přednášet a diskutovat do Prahy. Na festival Apriles nebo na akce ve středisku Gender Studies. Jak najít sílu Ivona by si přála, aby homosexuálové nacházeli sílu ke coming outu. "Pro někoho existují tak silné bariéry, že se k tomu nikdy neodhodlá. Někdy je to riskantní i kvůli zaměstnání. Mám známou, která pracuje na policii. Tam je coming out velmi složitý. Naopak bezproblémový přístup k homosexualitě mívají lidé z uměleckého prostředí," popisuje svoje zkušenosti. Lidem, kteří svoji odlišnou orientaci z různých důvodů tají, Ivona doporučuje najít ve svém okolí nějakou gay komunitu. "Je důležité poznat, že existuje spousta lidí, kteří jsou na tom stejně. Znovu lesbičkou Ivona tvrdí, že kdyby se měla narodit znovu, chtěla by být zase lesbičkou. "Jsem ráda ženou a jsem ráda lesbičkou. Prostředí žen, navazování kontaktů s nimi a všechno neobvyklé kolem toho je pro mě velmi lákavé." Partnerky si podle orientace nevybírá. "Nemůžu ovlivnit, do koho se zamiluju. Pro nějakou ženu může být můj zájem překvapivý a nečekaný. Já to beru jako příjemné napětí," říká Ivona. S odmítnutím se sice setkala, ale nikdy ji neodradilo. "Hodně jsem se díky své orientaci naučila. Určitě mi to víc přineslo, než vzalo." MARIE FRAJTOVÁ


"Paní farářka žije v registrovaném partnerství" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Paní farářka žije v registrovaném partnerství (Skóre: 1)
Vložil: Lolik v Středa, 07. květen 2003 @ 19:51:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak tohle je fakt síla. Paní farářka a nezná Bibli. V tomhle světě ja opravdu možný snad úplně všechno. Cituji:"Některé biblické verše homosexualitu odmítají, jenže to nelze brát doslovně a vytrženě z kontextu" Tak jsem se na to podíval a našel jsem text v Římanům 1. kapitola 18 - 28 verš:
18.  Boží hněv se zjevuje z nebe proti každé bezbožnosti a nepravosti lidí, kteří svou nepravostí potlačují pravdu.
19.  Vždyť to, co lze o Bohu poznat, je jim přístupné, Bůh jim to přece odhalil.
20.  Jeho věčnou moc a božství, které jsou neviditelné, lze totiž od stvoření světa vidět, když lidé přemýšlejí o jeho díle, takže nemají výmluvu.
21.  Poznali Boha, ale nevzdali mu čest jako Bohu ani mu nebyli vděčni, nýbrž jejich myšlení je zavedlo do marnosti a jejich scestná mysl se ocitla ve tmě.
22.  Tvrdí, že jsou moudří, ale upadli v bláznovství:
23.  zaměnili slávu nepomíjitelného Boha za zobrazení podoby pomíjitelného člověka, ano i ptáků a čtvernožců a plazů.
24.  Proto je Bůh nechal na pospas nečistým vášním jejich srdcí, takže zneuctívají svá vlastní těla;
25.  vyměnili Boží pravdu za lež a klanějí se a slouží tvorstvu místo Stvořiteli - on budiž veleben na věky! Amen.
26.  Proto je Bůh vydal v moc hanebných vášní. Jejich ženy zaměnily přirozený styk za nepřirozený
27.  a stejně i muži zanechali přirozeného styku s ženami a vzplanuli žádostí jeden k druhému, muži s muži provádějí hanebnosti a tak sami na sobě dostávají zaslouženou odplatu za svou scestnost.
28.  Protože si nedovedli vážit pravého poznání Boha, dal je Bůh na pospas jejich zvrácené mysli, aby dělali, co se nesluší.


Tak přemýšlím co na tomhle textu nelze brát doslovně a co je potřeba dávat do kontextu. Bůh neodsuzuje to, že někoho přitahuje stejné pohlaví. Odsuzuje homosexuální konání. Dokážu si představit paní farářku, jak se svým údělem žije v celibátu celý život a slouží Bohu. Jenže paní farářka si našla ženu se kterou vstoupila do registrovaného svazku. Proč asi? Myslím že ne proto, aby se na sebe ty dvě ženy pouze dívaly. Celý tón článku vyznívá jako obhajoba lesbických vztahů, takže předpokládám, že paní farářka s její ženou, mají i sexuální vztah. Takové počínání je však hřích. A hříchem zůstane, i kdyby paní farářka měla deset doktorátů teologie a vykřikovala do okolí to, co vykřikuje.

Domnívám se, že pokud se církev propůjčí k takovýmto věcem, můžeme to rovnou zabalit. Nebudeme se totiž vůbec v ničem odlišovat od sekulárního světa, který je plný vášní a zvráceností.



Re: Paní farářka žije v registrovaném partnerství (Skóre: 1)
Vložil: duncan v Pátek, 09. květen 2003 @ 01:26:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Souhlasím, fakt síla. Zajímalo by mě, zda paní farářka kázání jen čte, nebo zda také rozmlouvá o svém životě s Bohem.

Na jednu stranu chápu, že to je jisté prokletí, a že se den ze dne do muže nezamiluje, ale moci se znovu narodit, tak chtít být lesbička a být na to hrdá, to už se mi zdá opravdu moc.

Filipským 3:19  jejich koncem je zahynutí, jejich bohem břicho a jejich chloubou to, zač by se měli stydět... (ikdyž vytrhnuté z kontextu)

Ale možná ta myšlenka o znovuzrození není až tak od věci.

Ale postoj této ženy, ať je jakýkoli, není tak tragický, jako postoj celého synodu zemské církve. Doufám, že naše církve zůstanou pevně stát na Božím slově.


]


Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy