Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 523 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116492732
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Otevření bratří a uzavření bratří
Vloženo Pátek, 14. září 2012 @ 01:07:17 CEST Vložil: Olda

Historie poslal legulda

„Bethesdský spor“ a rozšíření bratrského hnutí (1848).

Bratrské hnutí vzniklo z hluboké touhy Božím Duchem probuzených a uchvácených lidí. Byla to touha po opravdovém křesťanském životě a po pravém společenství v Církvi. Zářivým vzorem pro ně byla prvotní církev apoštolské doby. Obraz jejího života viděli v Novém zákoně - v knize Skutků a listech apoštolů. Nejenže si přáli, ale i usilovali uskutečnit ideál tohoto života v podmínkách druhé čtvrtiny XIX. století. Toužili a usilovali se vrátit k ryzosti a duchovní moci, prostotě a jednotě prvotní Církve. Proto se cele vydali Spasiteli a dokořán otevřeli působení Svatého Ducha. Proto se zbavili nánosu a přítěže církevních úřadů a obřadů a oddělili se od stávajících církevních systémů a denominací.


To nebylo proto, že by „bratři“ chtěli založit novou církev nebo denominaci. Bylo to naopak proto, že chtěli překonat roztříštěnost Církve a manifestovat před světem její duchovní jednotu. V tuto jednotu na základě písem Nového zákona neochvějně věřili a usilovali projevovat ji mezi sebou i ve vztazích ke všem upřímně věřícím křesťanům.

Proto „bratři“ hned od začátku hnutí zaujali stanovisko otevřenosti vůči všem opravdovým křesťanům. Byli ochotni mít křesťanské společenství se všemi, kteří byli zdraví ve víře a upřímně se snažili žít podle poznání, které se jim dostalo. Byli ochotni mít společně s nimi účast i na památce Páně, i když nesouhlasili s učením a praxí církevních systémů, do nichž tito věřící patřili. Toto stanovisko zastávala většina bratří a bratrských sborů téměř dvacet let.

Plymouthský bratrský sbor, první a d1ouho i největší v Anglii, prošel pohnutým vývojem. Jeho duchovní růst byl osobní záležitostí bratra J.N. Darbyho, který mu věnoval zvláštní péči a byl velkou autoritou nejen pro prosté věřící v něm, ale i pro jeho učitele. Pod vlivem stále rostoucích útoků státní církve i dalších církví proti němu zača1 se tento sbor více uzavírat vůči nim. Nakonec přijímal do sborového společenství jen ty, jež se od těchto církví plně oddělili. Toto stanovisko jeho vůdců a učitelů plně podporoval Darby.

V roce 1845 však vznikl spor mezi Darbym a hlavním služebníkem Slova ve sboru, B.W. Newtonem. Darby ho obvinil, že si přivlastnil nenáležité vůdcovské postavení ve sboru. Plymouthský sbor však nepřijal Darbyho žaloby na Newtona. Nato se Darby s asi 50 stoupenci od něho odděli1 a vytvořil ve městě druhý bratrský sbor. To bylo něco, co se dosud v historii bratrského hnutí nestalo.

V roce 1847 vyslovil Newton některé nesprávné náhledy o člověčenství Pána Ježíše. Darby proti němu prudce vystoupil a obvinil ho z bludného učení. Newton své nesprávné výroky upřímně odvolal, nejprve ústně před sborem a pak i písemně ve vytištěném traktátu. Zanedlouho odešel z Plymouthu a působil padesát let, jako uznávaný biblický učitel ve větším nezávislém sboru v Londýně. Darby však ani jeho první ani druhé odvolání neuznal za dostatečné, právě tak jako veřejně vyznanou lítost starších plymouthského sboru, že nesprávné učení nepostřehli a proti němu nepovstali. Prohlásil, že celý plymouthský sbor je poskvrněný Newtonovým bludným učením a že každý (bratrský křesťan), kdo by měl společenství s někým z něho, se také poskvrní a vyloučí ze společenství ostatních sborů.

V roce 1848 byli dva bývalí příslušníci plymouthského sboru přijati do společenství bristolského bratrského sboru, který se scházel v kapli zvané Bethesda. Starší sboru přezkoušeli tyto dva bratry a zjistili, že nepřijali Newtonovy nebiblické náhledy (jeden z nich ani nebyl v tu dobu v Anglii). Když se to Darby dozvěděl, okružním listem prohlásil celý sbor v Bethesdě a všechny, kdo byli s ním ve spojení za vyloučené ze svazku bratrských sborů. Starší bethesdského sboru (10 bratří, mezi nimi G. Műller a H. Craik) zdůvodnili své rozhodnutí ve věci dvou přijatých bratří, ale Darby toto ani další zdůvodnění a pokusy o dorozumění nepřijal. Takzvaný bethesdský spor se rozšířil v celé Anglii a Spojeném království. V jeho důsledku došlo k rozdělení dotud jednotného bratrského hnutí na dvě větve: na tzv. „otevřené bratry“ a „uzavřené bratry“ (exkluzivní). Vlivem velké autority J.N. Darbyho byli druzí na začátku v početní převaze.

Pravou příčinou sporu nebyly Newtonovy nesprávné náhledy, které odmítly obě strany. Narazily v něm na sebe dva ideály Církve: biblický novozákonní ideál samostatnosti jednotlivých sborů Církve, zastávaný A.N. Grovesem, J.V. Parnellem, R.C. Chapmanem, H. Craikem, G. Műllerem a jinými a katolisující centralistický ideál, prosazovaný Darbym a jeho stoupenci. K jeho bezohlednému postoji v tomto sporu dovedlo Darbyho jeho učení o „Církvi v ruinách“, z něhož vyvodil závěr o nemožnosti budování sborů podle novozákonního vzoru.

„Otevření bratři“ zůstali a zůstávají dosud na původním stanovisku otevřenosti vůči křesťanům, kteří vědomě nedrží bludné učení a žijí posvěceným životem. Díky tomuto stanovisku byli uchráněni od dalších rozdělení a došli též bratrského uznání u jiných biblických křesťanů.

V hnutí „uzavřených bratří“ došlo v poslední čtvrtině XIX. a na začátku XX. století k dalším roztržkám a rozdělením (Kelly 1879, Grant 1884, Stuart 1885, Raven 1890, sbor v Glantoně 1908 a další). Ve XX. století se u „uzavřených bratří“ v mnoha zemích projevila touha a snaha o spojení s jejich otevřenými bratry.

Někde se toto spojení též uskutečňovalo. U mnohých sborů těchto bratří se jejich odlišnosti od sborů otevřených bratří v průběhu desetiletí zmenšovaly a tyto sbory se postupně stávaly samostatnými. Krajně exklusivní sbory stále víc upadaly, až skončily v úplném rozkladu. Na nich se výrazně ukázalo zhoubné působení exkluzivismu.

Darbyho spor s Newtonem a pak se sbory v Plymouthu, Bristolu a dalších je bolestným poučením o tom, kam vede v Církvi prosazování domnělé pravdy bez pravé křesťanské lásky.

Jsme vděčni našemu Pánu, že ve vztahu k bratrským sborům v zahraničí máme společenství s bratřími, kteří mají původ jak v první, tak v druhé větvi bratrského hnutí. A máme tak s jedněmi jako s druhými vzácné požehnání ze vzájemného společenství a služby.

A co se týká poměrů u nás, toužíme po společenství s našimi nejbližšími bratry. Je úlohou obou stran, aby o něj usilovaly.

V rodině autora tohoto článku byla na návštěvě mladá sestra z jednoho sboru těchto našich bratří v Čechách. Zpívala i modlila se s námi a projevovala radost ze vzájemného společenství v našem Pánu. V neděli byla s námi ve shromáždění při památce Páně. Pomáhal jsem při podávání chleba a kalicha z jedné strany na druhou, stál jsem u ní a hleděl, jak je podávala dál a neměla na nich účast. A s bolestí v srdci jsem pochopil, že je zde přehrada mezi námi a ní, kterou nevytvoři1 náš Pán, nýbrž lidé v nepochopení Jeho pravdy a lásky. Pak jsem mě1 krátkou rozmluvu s ní a v ní jsem vyslovil upřímnou lítost nad rozdělením, které mezi námi přetrvává. A bylo pro mě velmi vzácné, když tato mladá sestra řekla: „I mně je to velmi líto, bratře.“ Nezůstaňme jen u této lítosti. Prosme Pána o vzájemné porozumění, sblížení a duchovní spojení s těmito našimi bratry a sestrami a prakticky o něj usilujme! Boží Duch, Slovo a 1áska v pravdě nás vedou k zachování a projevování jednoty Církve na svědectví světu k spasení mnohým lidem. Dejme se takto vést a veďme k tomu druhé!

Zdroj: Sborový zpravodaj. Časopis pro věřící v Pána Ježíše Krista. Výbor z prvního a druhého ročníku. Strana 49 – 51. Vydavatel Petr Vaďura, Praha. Vydáno v květnu 1993.


"Otevření bratří a uzavření bratří" | Přihlásit/Vytvořit účet | 18 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Otevření bratří a uzavření bratří (Skóre: 1)
Vložil: twig v Pátek, 14. září 2012 @ 08:19:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Každý "pápež" si prisvojuje niečo, čo mu nepatrí.. Ne jako bychom panovali nad věrou vaší, ale pomocníci jsme radosti vaší; nebo věrou stojíte.



Re: Otevření bratří a uzavření bratří (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 14. září 2012 @ 10:17:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Proč jen ti nejbližší ? Proč nežít v plném společenství se všemi lidmi dobré vůle ? A co leží mezi Vámi a těmi nejbližšími ? Zkuste se začít společně modlit, až se zas někdy sejdete. Jinak se za ně modlete doma, ve společenství nebo jako jednotlivci. Všechny problémy a rozdíly svěřte do rukou Bohu. Nejdřív ještě proste aby Vám k nim pomohl najít a posiloval lásku k nim. Nikdy se nemáme modlit za druhého s tím že je horší a my lepší. Že má problémy a potřebuje pomoct a my ne.



Re: Re: Otevření bratří a uzavření bratří (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Pátek, 14. září 2012 @ 10:57:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Poutnicku,
aby nedošlo k omylu. Já nejsem autor článku. Článek byl otištěn v roce 1993 v jednom časopise a je pravděpodobně určen pro Křesťanské sbory, tedy spolek, který navazuje na "otevřené bratří". Tento článek jsem jen přepsal a poslal na GS. Jsou to stručné informace o počátcích bratrského hnutí v Anglii a jejich pozdějšímu rozdělení.


]


Re: Re: Re: Otevření bratří a uzavření bratří (Skóre: 1)
Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Sobota, 15. září 2012 @ 06:27:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Křesťanské sbory nejsou žádný " spolek" , ale svým způsobem pokračovatel " otevřených bratří" na území ČR . Ten zpravodaj byl opravdu určen KřSb, ale Petr ho šířil i do dalších církví


]


Re: Re: Re: Re: Otevření bratří a uzavření bratří (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Sobota, 15. září 2012 @ 20:02:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano, jasně, není to žádný spolek, ale sbor. I když někteří mají velké výhrady k registraci v roce 1956, že?
Čtu právě podrobné zdůvodnění rozkolu mezi Darbym a Millerem, je to v časopisu Ze slov pravdy a lásky z roku 1938. Fakt zajímavé, co všechno Darby učil o církvi, jak ji chápal a jak to hrnul ostatním a jak to nakonec dopadlo. Tvrdohlavý člověk.... Bratrské sbory byly skutečně bratrské tedy těch prvních 20 let, ale díky neústupnosti jednoho vůdčího to dopadlo rozdělením, holt stalo se.


]


Re: Re: Otevření bratří a uzavření bratří (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pátek, 14. září 2012 @ 17:01:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Proč jen ti nejbližší ? Proč nežít v plném společenství se všemi lidmi dobré vůle ? Co z toho? V Písmech se doččteš, že přátelit se s kdekým není moudré.


]


Re: Re: Re: Otevření bratří a uzavření bratří (Skóre: 1)
Vložil: betma (dagmara123@zoznam.sk) v Pátek, 14. září 2012 @ 23:33:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
 Co z toho? V Písmech se dočteš, že přátelit se s kdekým není moudré.

  Toto spolocenstvo, ci cirkev je 29990-te ci 15000-te v Babylone bludnych uceni, ktore vznikli mimo Kristovej rimskokatolickej cirkvi?.-:)
Avsak respektujem uprimne city veriacich clenov. Nech im Boh da svetlo.


]


Re: Otevření bratří a uzavření bratří (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Sobota, 15. září 2012 @ 19:11:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A co kompromis. Třeba pootevření bratři? :-)



Re: Re: Otevření bratří a uzavření bratří (Skóre: 1)
Vložil: betma (dagmara123@zoznam.sk) v Sobota, 15. září 2012 @ 20:28:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A co kompromis. Třeba pootevření bratři? :-)

-:)-:)-:), od smiechu  sa mi tazko pise...

Chudacikovia,/bez ironie/ mam s nimi sucit, ked vidim ludi z rozlicnych pricin zvedenych diablom./S pokorou vyznavam aj ja , ze clovek sa musi chranit od zla kazdy den/
Oni sa snazia urcite plnit Boziu volu,ako len vedia, ale bez Ducha Svateho to potom takto dopadne a koncia s otvorenym, uzatvorenym ci polootvorenym koncom.-:)


]


Re: Re: Re: Otevření bratří a uzavření bratří (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Neděle, 16. září 2012 @ 08:55:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale Betmo, nač ten falešný soucit ? Zrovna třeba křesťanské sbory znám dost dobře. Duch Boží, Duch Ježíšův není jen ve vaší církvi. Je všude tam, kde se lidé sejdou ve jménu Ježíše a společně se modlí a čtou a přemýšlí nad Božím Slovem. To u vás v katolické církvi ani není možné. Vaši duchovní stravu tvoří to, co servíruje váš údajně neomylný papež a ostatní hodnostáři. Však vaše církev nedovolovala lidem číst bibli a kdo ji měl, toho likvidovala. Pálili jste Bible a zabíjeli jiné věřící. Mlč. Nehraj  si na svatou. Nejsi svatá Ty ani Tvoje falešná církev s krutými dějinami.



]


Re: Re: Re: Re: Otevření bratří a uzavření bratří (Skóre: 1)
Vložil: betma (dagmara123@zoznam.sk) v Neděle, 16. září 2012 @ 18:44:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Však vaše církev nedovolovala lidem číst bibli a kdo ji měl, toho likvidovala.

Frantisek, pokrsteny katolik, ktory cerpa informacie a vysvetlenia BOZIEHO SLOVA OD ODPADLIKOV A SEKTAROV, sa bude za to zodpovedat. Dala som mu uz mnoho dokazov z historie rkc, ze jeho tvrdenia nezodpovedaju pravde, no  nikdy neodpovedal.
Frantisek, poprosim ta aj teraz o zdroj, kto toto a kedy tvrdil, poprosim nazov diela a citat a stranu.

Rimskokatolicky ucitel sv. Hieronym povedal.:
"Tak mi povedz drahý brat,či žiť ponorený v textoch Písma,stále ich meditovať,nepoznať nič iné,nehľadať nič iné,nie je prežívanie neba už tu na zemi?"


]


Re: Re: Re: Re: Re: Otevření bratří a uzavření bratří (Skóre: 1)
Vložil: twig v Neděle, 16. září 2012 @ 19:53:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ak to Hieronym skutočne povedal, dejiny rkc a granosalis svedčia, že má veľmi zlých žiakov. Žiť ponorený v textoch Písma, nepoznať nič iné, nehľadať nič iné.. Aký rozdiel v porovnaní aj s tvojimi článkami, betma :-(


]


Re: Re: Otevření bratří a uzavření bratří (Skóre: 1)
Vložil: twig v Neděle, 16. září 2012 @ 17:16:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je smutné, že niektorí "pastieri" neostali verní Bohu, ale vládli (a vládnu) ako despoti. A rovnako je smutné, že granosalisový Pastýř vtipkuje. Ten vtip ocenila až betma..

Jeden každý jakž vzal od Boha dar, tak vespolek tím sobě přisluhujte, jako dobří šafáři rozličné milosti Boží. Mluví-li kdo, mluviž jako řeči Boží; jestliže kdo přisluhuje, činiž to jakožto z moci, kteréž jemu uděluje Bůh, aby ve všem slaven byl Bůh skrze Jezukrista, kterémuž jest sláva a císařství na věky věků.


]


Re: Otevření bratří a uzavření bratří (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Sobota, 15. září 2012 @ 21:41:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ovoce Darbyho služby hovoří samo za sebe. Pouze rozbité sbory. 





Re: Re: Otevření bratří a uzavření bratří (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Sobota, 15. září 2012 @ 22:01:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Gregu,
právě nedávno jsem narazil na Tvoji větu o Darbym: "Je mi líto, že to musím říci, ale J.N. Darby byl nastrčeným nástrojem Zlého, který neměl Kristova Ducha." Docela mě to zarazilo. Doteď jsem měl za to, že právě Darbyho máš za Božího muže, který budoval bratrské hnutí v Anglii, které jsi tu několikrát dával za příklad. A muže který stál v čele Plymouthských bratří o kterých píše Watchmann jako o Filadelfii. Právě Nee prezentuje Darbyho jako věrného bratra a také LPK o Darbym píše velmi dobře, avšak připouští u něho malé chyby v chápání církve (tedy podle mě to nejsou jen malé chyby, ale chyby celkem podstatné, právě čtu celkem podrobný popis sporu Darbyho a Millera v časopisu "Ze slov pravdy a lásky" z roku 1938, je to slušné čtení).
Ty tedy stále trváš na tom co jsi řekl o Darbym? Ono to zní totiž dost hrozně....


]


Re: Re: Re: Otevření bratří a uzavření bratří (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Sobota, 15. září 2012 @ 22:08:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Leguldo,

vím, že to zní hrozně. Ale říkám to skrze rozlišení duchů. S plným vědomím odpovědnosti před Pánem. Vnímám jaký duch vychází z jeho spisů. A Duch Boží to není. Všichni ostatní učitelé tohoto hnutí jako např. C.H. McIntosh a jiní, jsou v pořádku. Darby ale ne a ovoce služby o tom svědčí. Darby vytvořil dokonale otrocký systém mezi bratřími. 

Neříkám, že všechno jeho učení je špatné. Naopak. On právě patří mezi ty, kteří mají učení třeba z 90% v pořádku, ale mají bludného ducha. Podobným příkladem může být i Lee.

Mám za to, že Darby byl možná nastrčeným agentem illuminátů. Který měl zevnitř rozbít celé hnutí. Ale to nevím určitě. Možná byl jen nevědomým nástrojem anděla světla.


]


Re: Re: Re: Otevření bratří a uzavření bratří (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Pondělí, 17. září 2012 @ 21:33:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Leguldo,

ani LPK ani W.Nee neměli charisma rozlišení duchů... S tímto charismatem lze dojít někdy k velmi překvapujícím skutečnostem. Nezapomeň, že satan má v každém Božím hnutí své lidi. A zvláště v tom, které je mu nebezpečné. A ti mu často nevědomě slouží. Ale, ovoce služby hovoří za vše. A způsoby, které Darby zavedl jsou vyloženým otroctvím. To nebylo z Boha.





]


Re: Re: Re: Re: Otevření bratří a uzavření bratří (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Úterý, 18. září 2012 @ 11:02:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Gregu,
dobře, beru na vědomí. Je to možné, ale nemusí to tak být. Každopádně po přečtení toho dokumentu o sporu Darby a Muller jsem o Darbym svoje mínění poměrně přehodnotil, tedy v oblasti pohledu na církev. Dále jsem si všiml, že uznával křty mimin, s číms ostatní bratří nemohli souhlasit a já také ne. Tož tak...


]


Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy