poslal Nepřihlášený Tehdy
vytáhli Resín, král aramejský, a Pekach, syn Remaljášův, král
izraelský, do boje proti Jeruzalému. Oblehli Achaza, ale nic proti
němu v boji nezmohli. Toho času získal Resín, král aramejský,
nazpět Élat pro Aram a vypudil Judejce z Élatu. Do Élatu
vstoupili Edómci a sídlí tam až dodnes. Proto poslal Achaz posly
k Tiglat-pileserovi, králi asyrskému, s prosbou: "Jsem tvůj
otrok a tvůj syn. Vytáhni a vysvoboď mě ze spárů krále
aramejského a ze spárů krále izraelského, kteří proti mně
povstali." Achaz vzal stříbro a zlato, které se nacházelo v
Hospodinově domě a mezi poklady domu královského, a poslal je
králi asyrskému darem. Asyrský král jej vyslyšel. I vytáhl
asyrský král proti Damašku, zmocnil se ho a vystěhoval jej do
Kíru. Resína dal usmrtit. Král Achaz se odebral do Damašku, aby
se tam setkal s Tiglat-pileserem, králem asyrským. Když uviděl
oltář, který byl v Damašku, poslal král Achaz knězi Urijášovi
nákres oltáře a plán všech prací. Kněz Urijáš postavil tedy
oltář přesně tak, jak vzkázal král Achaz z Damašku. Kněz
Urijáš tak učinil ještě před příchodem krále Achaza z
Damašku. Když král z Damašku přišel a viděl oltář,
přistoupil k oltáři a obětoval na něm. Zapálil na něm svou
zápalnou oběť a oběť přídavnou, vykonal svou úlitbu a
pokropil oltář krví z obětí pokojných. Bronzový oltář, který
byl před Hospodinem, dal přemístit z místa před Hospodinovým
domem, z místa mezi novým oltářem a Hospodinovým domem, a
umístil jej stranou nového oltáře, k severu. (2.Královská
16:5-14)
Král Achaz ztrácí část území, které patřilo Judskému království. Už od dob Jozua
tomu bylo tak, že Izrael dobýval nová území nebo získával
ztracená nazpět tím, že odstranil ze svého středu hřích,
posvětil se a ve víře v Hospodina šel do bitvy. Hospodin pak sám
bojoval za ně. Jenže král Achaz nic takového nedělá a obrací
se o pomoc k pohanskému králi.
I nám křesťanům může
hrozit, že Boží plán nebudeme naplňovat Božími prostředky,
ale hledáním pomoci ve světě a spojováním se s ním.Tím Božím
plánem pro církev a získávání nových území, může být
hlásání evangelia a získávání neobrácených srdcí pro
Krista. Boží způsob jak tento plán naplňovat je stejný jako z
dob Jozua.
Můžeme si ale zvolit cestu politickou a světskou, cestu
závislosti na těch, kdo neznají pravého Boha, tak jako král
Achaz. Jistě, pomoc pro tohoto krále byla účinná, ale jen na
první pohled. I nám se může zdát, že zdroj pomoci je
spolehlivý, pomáhá nám dál fungovat a nijak nás neomezuje.
Aramejský král Resín do
Judska nepřijel, neznesvětil chrám, nezbořil oltář a nepostavil
si tam svá božstva, jak bylo tehdy zvykem. Přesto ale nakonec v
chrámu, na místě Hospodinova oltáře, stojí pohanský oltář
zasvěcený božstvům asyrského krále, ke kterému se Achaz
obrátil o pomoc. Hospodinův oltář je umístěn stranou. Zvláštní
je, že bohoslužba dál funguje jako předtím, jenom oltář je
jiný.
Ono totiž platí jedno pravidlo
: To, čemu nebo komu věřím, na co, nebo na koho spoléhám, toho
svědectví přijímám. Když my, jako křesťané málo věříme
Bohu a více všemu kolem sebe a pomoc z těchto zdrojů přijímáme,
stáváme se duchovními dlužníky toho, na koho spoléháme a jsme
mnohem více otevřenější přijmout filosofii těch, kteří nám
pomohli.
V době Achazovi smrti a nástupu
jeho syna Chizkiáše se ze spojence stává nepřítel. Judský král
se Asýrii vzpírá a za to přichází tvdrdý trest. Ten na koho
Juda dříve spoléhal se obrací proti němu, dobývá všechna
opevněná města a stojí před branami Jeruzaléma. Naštěstí
tuto situaci král Chizkiáš řeší důvěrou v Hospodina a celé
Judsko je zachráněno.
Spojenectví s mocí a silou
tohoto světa je pomíjivé a obrací se proti nám. Vede k
rozdvojenému srdci, náklonosti k bohům tohoto světa a ke
spojenectví duchovnímu, jako u krále Achaze. Obracejme se o pomoc
ke Kristu. Volejme k Hospodinu, jako tehdy král Chizkiáš. V Kristu
je záchrana jistá. On se o nás postará.
Zdroj: http://notabene.granosalis.cz