Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 257, komentářů celkem: 429592, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 450 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116501163
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: S vyloučením veřejnosti. Křesťané a společnost po „restitučním Velkém pátku“
Vloženo Čtvrtek, 28. únor 2013 @ 19:43:00 CET Vložil: Olda

Církevní restituce poslal Nepřihlášený

Baptistické sbory se vzepřely proti neprůhledné a narychlo podepisované dohodě o finančních náhradách pro církve a odmítly ji. Ukázaly nám všem, že skutečně demokratická diskuse není bezmocná vůči tomu, co držitelé moci prosazují.

Za zavřenými dveřmi podepsali zástupci šestnácti křesťanských církví a Federace židovských obcí smlouvy o vyplacení takzvaných finančních náhrad. Na tiskovou konferenci po podpisu smluv nedorazil z církevních představitelů nikdo, s novináři nemluvili před podepsáním smluv ani po něm. Ačkoli je na podepsání smluv čas do září, k podepisování se přistoupilo hned, bez ohledu na stížnosti, které pár hodin předtím dostal na stůl Ústavní soud. Neochota a neschopnost komunikovat a arogantní, přezíravý postoj ke kritice zvenčí, které jsou charakteristické pro celý proces schvalování církevních restitucí touto vládou a vlastně pro působení této vlády jako takové, dostaly jistou slavnostní, téměř posvátnou tečku.

Nikdo v těch církvích, které k podpisu přistoupily, by se neměl pohoršovat nad tím, že den podpisu smluv se státem byl v mediálním titulku obratem přejmenován na Velký pátek. Představitelé církví na sebe podpisem smluv o vyplacení stamilionových a miliardových náhrad vzali těžké břemeno. Zátěž majetku, který nebyl transparentně a věrohodně vyčíslen, a u něhož ani není jasné, zda jde skutečně jen o nápravu křivd minulosti, nebo také o velkorysý dar jedné církve jiným, realizovaný ovšem skrze státní aparát. Zátěž majetku, který naopak bude třeba transparentně spravovat a využívat k prospěchu všech, za (doufejme) bedlivé a kritické pozornosti médií.

Baptistická lekce

Představitelé jedné z církví ale u podpisu chyběli. Bratrská jednota baptistů (BJB), nepočetná církev reformační tradice, se rozhodla majetkové narovnání nepřijmout. Pohled na webové stránky této církve ukazuje, jak také může vypadat křesťanský přístup k otázce majetku. Ani v církvi, která je spíše federací jednotlivých sborů, přitom nebyla debata o účasti či neúčasti v restitucích jednoduchá.

Na sklonku loňského roku, 29. prosince, konstatoval pražský sbor Na Topolce, že na žádné z baptistických církevních platforem nedošlo ke skutečnému dialogu na toto téma a k reflexi v kontextu baptistické tradice a teologie. Členové pražského sboru a sboru v Lovosicích se domnívají, že „připravovaná finanční transakce ze strany státu vůči církvím je spíše dotací než narovnáním nějakých křivd“, a připomínají nutnost radikální odluky církve od státu, s níž je spojená možnost „zásadní kritiky mocenských a politických poměrů té které doby a situace“.

Členové obou sborů jsou si dobře vědomi negativního působení této formy majetkového vyrovnání na postavení křesťanů ve společnosti a možnost jejich věrohodného působení. Následující odstavec by měl být povinnou četnou pro všechny křesťany u nás:

„Zúžení problematiky vztahů mezi státem a církvemi pouze na ekonomické parametry považujeme už za projev krize a deformace těchto vztahů, a to nejen na straně státu, který církvím peníze nabízí, ale i na straně církví, které si pravděpodobně neuvědomují zaslepeny vidinou bezpracného zisku, jakou devastaci svého kreditu ve společnosti přijetí státních peněz způsobí. Ostatně k této devastaci už došlo, jak o tom svědčí reakce ze strany veřejnosti. Ta také vyvrací názor, že přijetí peněz od státu v rámci „vyrovnání“ umožní církvím konat dobro ve společnosti, vždyť už pouhé uvažování o přijetí těchto prostředků způsobilo rozsáhlé zlo v podobě nejhoršího vnímání církví naprostou většinou obyvatel v novodobé historii naší země.“

K postoji pražského a lovosického sboru se 11. ledna připojil sbor v Liberci. Ten ve svém prohlášení mimo jiné připomněl, že schválený zákon zvýhodňuje církevní subjekty proti jiným jedincům a skupinám občanů, rovněž minulým režimem postiženým. Zvýhodnění na úkor jiných baptisté odmítají jako odporující svědectví Písma, a proto pro křesťany nepřijatelné. Liberecký sbor vybídl Jednotu své církve, aby se finančních náhrad vzdala. K tomu také na mimořádném sjezdu 19. ledna v Praze došlo.

Cizí peníze

Krok jedné z církví, která původně byla součástí dohody o společném postupu, vzbudil kritické reakce. Od komentátora Lidových novin se baptisté například mohli dočíst, že jejich rozhodnutí je populistické či dokonce sobecké. Více asi baptistické křesťany zabolelo, když jim kazatel jinak blízké Církve bratrské Daniel Kvasnička vytkl náhlou změnu názoru; podle něj se baptisté „polekali mediálního obrazu“. Jako by negativní reakce veřejnosti byla jen jakousi mediální pseudorealitou, kterou je možné nebrat vážně…

Daniel Kvasnička doporučuje církvím, aby náhrady za nevrácený majetek považovaly za tzv. cizí peníze (podle Kristovy odpovědi při pohledu na peníz daně – patří císaři, tedy je cizí, je to mamon nepravosti, a křesťané se k němu podle toho mají chovat). Je jisté, ptá se Kvasnička, že stát občas řízený podivnými holomky bude hospodařit lépe než „stát v těle Bratrské jednoty baptistů a jiných křesťanů“?

Na kritický článek svého kolegy odpověděl na stránkách časopisu Protestant baptistický kazatel Jáchym Gondáš. Církev podle něj není „banka ani organizace založená k spravování majetku. Nehledě na to, že ten, kdo zná církevní prostředí, dobře ví, jak je právě v otázce správy majetku často ohrožené naivitou, neprůhledností, zneužitelností.“ Pojem „cizí peníze“ Gondáš odmítá jako účelově využitý. Jeho závěr je jasný, neuhýbavý:

„Někdo nám nabízí peníze, které nám nepatří. A my se nechceme zabývat tím, kdo (stát, katolická církev, Ekumenická rada církví?) a proč. Nejsou to naše peníze. Svobodně jsme se rozhodli: děkujeme, nechte si je.“

Semkněme šiky

Přístup Bratrské jednoty baptistů k otázce „finančních náhrad“ i reakce, které jejich rozhodnutí vyvolalo, je poučný hned v několika směrech. Především ukazuje, jak důležitá je existence demokratického rozhodování a aktivní vnitrocírkevní veřejnosti, která se dokáže ozvat a stát si na svém. Je to lekce nejen pro křesťany všech denominací, ale i pro necírkevní prostředí. Pokud existuje nosná tradice (či řečeno světštějším ekvivalentem program) a jsou nastaveny mechanismy vzájemné komunikace „odzdola nahoru“, může se rozvinout skutečná demokracie. Pokud jeden z těchto základních prvků chybí, je zle.

Dále se ukazuje, že jen živá a fungující „vnitřní veřejnost“ umožňuje skutečně vnímat veřejnost vnější. Tam, kde demokratické vnitřní prostředí absentuje, je naopak tendence vnímat kritiku přicházející zvenčí a vlastně všechno co je „vně“ jako nepřátelské úklady. To je charakteristické například pro konzervativní (nejen) katolické kruhy, ale podobně je tomu třeba i v uzavřených světech některých politických stran. Tam, kde je vnější svět nahlížen jako aktuální či latentní nepřítel, lze jen sotva očekávat aktivní zájem o naléhavé sociální problémy.

Dá se očekávat, že ve většině církví nyní převládne semknutí šiků a obhajoba vlastního počínání ve věci restitucí. Základem je pragmatický postoj: nyní máme šanci zabezpečit vlastní fungování, zajistit si materiální základnu pro následující obtížné časy odluky. Je to postoj rozumný a střízlivý. Je to přesně ten postoj, který baptisté odmítli. V tomto rozumném počínání je totiž jeden háček. Příliš nepřipomíná etiku a odkaz zakladatele křesťanství.

Alternativní obraz křesťanství nikoli jako součásti převládajícího systému, který velí „zajisti sám sebe, bez ohledu na vše ostatní“, zůstane díky jedné malé církvi zachován. Je to postoj menšinový, stejně jako je zatím menšinou skutečná veřejnost, aktivní, schopná otevřené komunikace a sdílení, a zároveň schopná se prosadit. Taková veřejnost, ať již v církevním nebo necírkevním prostředí, nevznikne přes noc. Rodí se pomalu a někdy tápavě. Ve společnosti jako celku, tlačené půlstoletí do pasivního soukromničení a pak bezmála čtvrtstoletí do stejně pasivní honby za ziskem či obstarávání základních potřeb, je to koneckonců pochopitelné.

Pokud se neujme a nezesílí, budeme stále žít obrazně řečeno pod cedulkou „S vyloučením veřejnosti“, a nezáleží až tolik na tom, jestli bude viset nad dveřmi kanceláře hejtmana, arcibiskupa, synodního seniora či předsedy představenstva mocné korporace.

Filip Outrata

www.denikreferendum.cz


"S vyloučením veřejnosti. Křesťané a společnost po „restitučním Velkém pátku“" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: S vyloučením veřejnosti. Křesťané a společnost po „restitučním Velkém pátku“ (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 01. březen 2013 @ 08:33:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Věřím a doufám že má naše česká veřejnost pořád ještě příležitost k tomu aby se vrátila ke Kristu a aby se zastala nejenom církví ale všech okradených  a pronásledovaných lidí. V minulosti i dneska.

Zdá se že tu zas někdo vkládá baptistům do úst co neřekli a snaží se vytvořit iluzi že chtěli okrást druhé.  Nebo že se rozmysleli až v den podpisu. Nic z toho není pravda. Nároky druhých uznali.




Re: S vyloučením veřejnosti. Křesťané a společnost po „restitučním Velkém pátku“ (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 10. březen 2013 @ 08:58:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Chceme - li správně pochopit reakci kohokoli na cokoli, třeba znát jeho minulost, kořeny.

Minulost baptistů v Česku má prakticky své nesmělé počátky někdy od první republiky. Je tedy relativně mladá, v Česku nová a za tak krátký čas neměla možnost zbudovat nějaký vlastní majetek.  Byla postavena na některých myšlenkách Chelčického, které mimochodem jsou i katolíkům velmi blízké. Zviditelnění činnosti baptistické církve v Česku bylo umožněno až po převratu v devadesátých letech významnou podporou exulantů hlavně z USA - jednak finanční, jednak vyškoleným lidským potenciálem.
Svým uspořádáním jsou však jednotlivé sbory nezávislé a nemají žádný zastřešující orgán.




..."Ostatně k této devastaci už došlo, jak o tom svědčí reakce ze strany veřejnosti."...

K devastaci veřejnosti u nás už došlo bohužel daleko dříve.
Reakce veřejnosti jsou u nás nyní výsledkem nekriticky přijímaných zpráv z médií, výsledkem cílené manipulace s občany pod vlivem mocenských skupin vlastníků těchto mediálních prostředků.



Osobně si myslím, že by stál za zvážení i jiný model vyrovnání s církvemi, než tento stávající.
Církvím mohla být vrácena ona část majetku, která být vrácena může (ona necelá polovina z celkového zabaveného majetku) - pro činnost církví ve školství, zdravotnictví, charitě a pod.
Zbytek peněz by nemusel být státem vyplacen v hotovosti (ani hned , ani ve splátkách), ale stát by i nadále platil platy duchovních. Je to přirozené a logické, protože církve přece konají službu pro kvalitu života celé společnosti a církvím by tak tímto ubyla  obrovská starost se zajištěním živobytí pro kněze do budoucna. Mohly by fungovat v tom, k čemu tu jsou a nerozptylovat své síly a schopnosti lidí na věci podřadné.
Jen by v takovém případě musela být právně zajištěna nezávislost činnosti církví - protože kdo platí, ten může také poroučet.
Ale toto je jen názor laika, který samozřejmě  nezná všechny skutečnosti v pozadí takového řešení.





Re: Re: S vyloučením veřejnosti. Křesťané a společnost po „restitučním Velkém pátku“ (Skóre: 1)
Vložil: vymylimimozek v Neděle, 10. březen 2013 @ 10:17:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
spravne oko, baptisté jsou mladí, neskušení a nevědí krást jako my. Mají ne 6000 let ale pouze 100, nesmele počátky, tedy nemají zakladatelku večnou pannu Semiramis kerou jsme prejmenovali na marii, ale jakohosi krista bez oplatky. Prikaz tedy zni: zinfiltrovat nebo zničit. 


]


Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy