Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 274, komentářů celkem: 429609, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 450 návštěvník(ů)
a 5 uživatel(ů) online:

Willy
magdalena07
ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116508967
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti
Vloženo Úterý, 23. duben 2013 @ 17:24:30 CEST Vložil: Olda

poslal Frantisek100

Když sleduji život kolem, zjišťuji, že mnoha lidem chybí vděčnost. Právě tato absence tohoto citu způsobuje lidskou nespokojenost, vede k závisti a  mnoha dalším negativním projevům a citům. Čím to je? Vychováváme děti k vděčnosti?  Možná, že se tomu někteří vysmějí, ale já uvažuji jinak. Musel jsem kdysi prostudovat staré pedagogické knihy z 18. a 19. století. A tak jsem desítky hodin sedával ve vědecké knihovně, kde mi zapůjčili velice staré spisy, které nesměly opustit knihovnu. A tak společně nahlédněme do  spisu z roku 1797 od A. Pařízka, kde je tato ukázka vyučování dětí k vděčnosti.

Představme si venkovskou školu a třídu plnou dětí od 7 do 12 let. Před nimi stojí pan učitel, který má v sobě upřímnou touhu, aby děti pochopily to, co jim chce sdělit.


Učitel:
Jestlipak jste, milí žáci, dostali někdy něco darem?
Žák: Již víckrát.

Učitel: Zdalipak vám to bylo příjemné?
Žák: Ovšem, že bylo.

Učitel: Jak nazýváme toho člověka, který nám leccos příjemného dává ?
Žák: Dobrodincem naším.

Učitel: A co nám ten člověk svým dobrodiním projevuje ?
Žák: Lásku.

Učitel: Poslouchejte tedy, co vám teď povím o jednom chlapci.který také jako vy měl svého dobrodince a dostávala od něho mnoho příjemných a dobrých darů. Byl synem chudých rodičů, kteří ho nechávali hladového a otrhaného běhat po ulicích. Stalo se, že jakýsi hodný a dobrotivý pán, který poznal jeho bídu, se chlapce ujal, slitoval se nad ním a přijal do svého domova. Opatřil mu nové šaty, živil  ho, dokonce ho na své útraty posílal i do školy, aby se tam naučil prospěšným věcem. Co myslíte, nebyl velkým dobrodincem tohoto ubohého chlapce ?
Žák: Ano, byl.

Učitel: A proč ?
Žák: Protože pro něho udělal mnoho dobrého.

Učitel: Jenže to dítě, když vyrostlo, zle se svému dobrodinci odměnilo. Neposlouchalo ho, nechtělo se nic učit a způsobovalo mu mnoho nesnází a zármutku. Nakonec chlapec svého dobrodince okradl a utekl od něho. Zachoval se ten chlapec ke svému dobrodinci slušně ?
Žák? Nezachoval

Učitel:  A co si tedy ten laskavý dobrodinec zasloužil ?
Žák: Lásku  a vděčnost.

Učitel:  Je tedy povinností za dobré skutky lidi milovat a prokazovat jim věčnost ?
Žák: Ano.

Učitel: Co dítě svým chováním nesplnilo ?
Žák: Své povinnosti.

Učitel: Jaká je tedy povinnost každého dítěte ke svému dobrodinci?
Žák: Milovat  a být vděčným.

Učitel: Dobře odpovídáte. A kdo vám činí největší dobrodiní ?
Žák: Naši rodiče.

Učitel: Od koho dostáváte každý den stravu, oděv, knihy a skoro všechno, co žádáte ?
Žák: Od rodičů.

Učitel: Kdo vás na své útraty posílá do školy? Kdo se o vás stará, když jste nemocní a činí vám laskavě vše, co potřebujete ?
Žák: Rodiče.

Učitel: Nejsou tohle vše také převelká dobrodiní, které vám rodiče prokazují ?
Žák: Ano, jsou.

Učitel: A kdo je větším dobrodincem než oni ?
Žák: Žádný.

Učitel: Jakými dobrodinci jsou tedy vaši rodiče ?
žák: Těmi největšími.

Učitel: Už jste mi pravili, že povinností každého dítěte je milovat své dobrodince a být jim vděčný. Co tedy jste povinni svým rodičům ?
Žák: Jsme povinni je milovat  a být jim vděční.

Učitel: A uznáváte to za správné a slušné ?
Žák: Ano, uznáváme.

Učitel: Snažte se tedy, své povinnosti opravdu plnit a prokazovat rodičům lásku a vděčnost, kterou si oni od vás na své dobrodiní zasluhují. I Bůh, který vše dobře odměňuje, vám jistě velkým štěstím požehná.

Vidíte, jak úžasným způsobem učitel postupoval ? Později děti poznají, že největším dobrodincem je Bůh, ale musí napřed  chápat vděčnost a city, které z toho plynou.


Hezký den  František

"Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti" | Přihlásit/Vytvořit účet | 28 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Vacant v Úterý, 23. duben 2013 @ 19:14:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vděčnost se u nás veřejně oceňovala naposledy za císaře pána. Stejně jako jiné křesťanské ctnosti. Co by asi na tyhle otázky odpověděli dnešní lidé. 



Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 23. duben 2013 @ 19:47:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Strašné. Strašidelné.

  Je dost hrůza, že někdo takovýmhle způsobem vyučoval děti. Výsledek klasického mrtvého náboženství, uvažování ve stylu "něco za něco", já dávám, tak ty taky musíš. Není divu, co z takto vychovávaných dětí vyrostlo.

  Teď jsem četl jeden rozhovor. V něm si jeden bohatý známý člověk stěžuje, proč je k němu osud tak zlý, když on byl hodný a dokonce dělal dobré skutky pro světskou dobročinnou organizaci a přitom se mu nedaří, jak si za své dobro co dělal představuje.

  Přemýšlel jsem nad tím, jaký dar je vděčnost. Jen tak, za nic. Bez zásluh, ne jako odměna. Vděčnost ať se daří, nebo nedaří. Ať můžu čekat odměnu nebo ne.

  V tomhle mám křesťanství o dost radši, než zákon hříchu a smrti.





Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Úterý, 23. duben 2013 @ 20:36:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tohle Františku pro výchovu dětí ve smyslu Ježíšova učení a našeho chápání Boží milosti nesedí. Napadá mě několik vyjádření vděčnosti:

"Dáváš-li dar, děkuj Bohu, že ho můžeš dát." "Dostaneš-li dar, děkuj Bohu a přej si od Něj, aby to byl dar z lásky." "Dostaneš-li dar z lásky, děkuj Bohu, že jsi potkal člověka Božího. I dárci poděkuj a popřej mu, aby mu Bůh požehnal." "Nedostaneš-li dar, miluj svého bližního též, třeba dal dar někomu jinému nebo ti dar dát nemůže a ty nemáš být jeho obdarovaným, ale jeho dárcem."

V dnešní době by podle učení popsaného v článku byli největšími dobrodinci nejspíš pedofilové.



Re: Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Úterý, 23. duben 2013 @ 23:30:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale proč to nesedí? Copak na milost, což je ten  největší dar od Boha, nemáme reagovat právě vděčností? Pak chápu ten druh věřících, kteří milost zneužívají, protože si neuvědomují, co je ve vztahu k Bohu slušné a správné.



]


Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Grace v Úterý, 23. duben 2013 @ 20:48:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je náhodou moc pěkné. Myslím, že dneska by to pro děti byla naprosto nová a neotřelá metoda.



Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Úterý, 23. duben 2013 @ 21:03:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vděčnost je projev lásky. Vděčnosti se nejde naučit. Je to projev schopnosti milovat. Když rodiče dají dětem svou lásku, dají jim tak všechno. U dětí které milovat rodiče naučily se úcta a vděčnost projevuje zcela automaticky. Když obráceně někdo milovat neumí, úctu nikdy nezíská ani se ji nenaučí, nemilující člověk má vždy na místě vděčnosti vlastní sobectví. Bez lásky není úcty ani vděčnosti. Láska se nevyučuje, láska se dává.



Re: Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: rive v Úterý, 23. duben 2013 @ 22:29:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jsou to maminky, které mají  nezastupitelnou roli v tom, jak na tom budou v dospělosti děti s prokazováním úcty (se vztahem k autoritám)!!

  Jsou to ženy, které mají "v úctě" své muže a tak přímo ovlivňuji své děti, jejich budoucí vztah k autoritám.  
Muži zase mají své ženy milovat, to pak nemá žádná žena problém mít svého muže v úctě, a opačně když muž svou ženu nemiluje zrovna podle jejich potřeb, ale žena mu prokazuje úctu-vážnost, :)) má to vliv!, protože muž potřebuje mít pocit, že si ho žena váží, a pak jí to vrátí, tím že ji více prokazuje lásku. 

rive


]


Re: Re: Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Úterý, 23. duben 2013 @ 22:51:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Píšeš hezky, ale často praxe bývá jiná. Vzpomínám si, jak jsme jednou dostali od věřících takovou křesťanskou příručku k manželství. Četli jsme ji s manželkou a diskutovali o tom. Bylo tam popsáno, že manžel, když přijde domů, tak mu má žena udělat kafíčko, sednout si s ním, povídat, obletovat ho, protože on  vydělává prachy. atd. Prostě typ, muž je hlava a žena maká doma. Manželka mi na to řekla, že je to nespravedlivé. Já jsem celý den s dětmi, pracuji pořád, peru, vařím hlídám děti, uklízím, žehlím, nakupuji, já si vůbec neodpočinu atd. a ty jsi v práci osm hodin. Přijdeš domů a já tě mám ještě obletovat? To se nezlob ! To není moc spravedlivé. A měla pravdu. Uvědomil jsem si, že v některých křesťanských rodinách bývají ženy strašně zaměstnány. A muži to neuznají. Proto se mi zdály i smutnější. Rozhodli jsme se, že u nás to tak nebude. Rozdělíme si práci  a úkoly spravedlivěji.

Souhlasím s láskou a úctou v rodině, to ano, ale i ta láska musí být spravedlivá a nesobecká.

Někdy mám pocit, že křesťanský model rodiny je vymyšlen nebo praktikován  tak, aby vyhovoval mužům.

A bohužel to někdy pozoruji i objektivně. A nejhorší je, když muž je náboženský fanatik. Takový ten tata, co má vždy pravdu a bude všechno, jak chce on sám. A žena se ho vlastně bojí. To už není o  upřímné úctě.



]


Re: Re: Re: Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: rive v Úterý, 23. duben 2013 @ 23:55:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ten příklad si tady už kdysi psal. Těžko posoudit, ten příklad je  hodně obecný.  Hmm, ale najdou se takoví,co berou knížky a příručky doslovně, je to sice komické, ale dovedu si to zřetelně představit, Většinou jak se příručky o manželství píšou tak se předpokládá, že je čtou dospělí, kteří budou trochu kreativní. 

Někdy mám pocit, že křesťanský model rodiny je vymyšlen nebo praktikován  tak, aby vyhovoval mužům.

Františku já si dovolím uvést, že křesťanský model je vymyšlený tak dobře, aby  také vyhovoval i co nejvíce ženám.  Je to dílo Boží, a to je to nejlepší. Navíc tento model rodiny je to nejlepší i pro harmonický vývoj  dětí. 

rive






]


Re: Re: Re: Re: Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Středa, 24. duben 2013 @ 08:11:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Spíš jsem to měl vyjádřit takto: Někdy mám pocit, že křesťanský model rodiny je zkreslen tak, aby vyhovoval mužům.



]


Re: Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Úterý, 23. duben 2013 @ 23:10:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Máš pravdu. Dnes je však problém s extrémy v lásce. Buď není žádná anebo je jí  až škodlivá přemíra, která vede k rozmazlování. Dnes nemůže učitel být nějak přísný na děti, jinak si rodič, který tak silně miluje dítě, přijde do školy ztěžovat. Proto je dnes lepší  ve škole nevychovávat, ale jen vzdělávat. Na výchovu jsou rodiče a podle toho to vypadá. Dříve to dělala škola a pak rodiče, nejvíce maminky a na kluky platil pak tatínek.

Dnes je taková láska, které dětem zametá „cestičky“. Aby je nic nestresovalo a dokonce vyjde nařízení, které zakáže učitelům dávat domácí úkoly. K čemu je taková výchova?  



]


Re: Re: Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Úterý, 23. duben 2013 @ 23:57:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, nenazval bych to extrémy v lásce. O skutečnou lásku se ani tak moc nejedná. Nazval bych to degradací lásky z hodnoty duchovní na hodnotu materiální. Láska se dnes všeobecně vyjadřuje hmotnými prostředky a jelikož jsou v rodinách většinou jedináčci.....rozebírat netřeba, důsledky vidí každý sám.
Co se týče školství, je to klasický problém vazalství našeho národa. Bylo zde ateistické školství vzoru CCCP a nyní je zde školství amerikanizované po vzoru USA, kde neexistuje výchovné slovo- musíš ale jen můžeš a nejvyšší autoritou není učitel, ale vlastní sebestřednost žáka a egoismus. Komenský se musí obracet v hrobě.




]


Re: Re: Re: Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Středa, 24. duben 2013 @ 08:06:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Máš  pravdu. Je to bohužel dnešní smutná realita.


]


Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: rive v Úterý, 23. duben 2013 @ 21:52:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Chválím za nápad, hodit tady takovou zajímavost, podniknout malý  exkurz do  školy na konci 18. stol.



Vidím to podobně jak cizinec, hmm Jan Amos byl určitě o vděčnosti učil jinak, hmm Aleš Pařízek:)) pochopitelně "po svém": 


rive



Re: Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Úterý, 23. duben 2013 @ 22:29:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V době, kdy jsem tuto knihu četl, neexistovala Wikipedie, abych si zjistil, že to byl katolík. Jak málo stačí, aby někdo byl katolík, a už je všechno, co psal  a dělal špatné.


Krásný skutku křesťanský a přátelský projev.


Nevidím na tom nic špatného.


I Komenský by volil stejnou metodu.


Vždyť je správné vést děti, aby si uvědomili, proč mají milovat rodiče?  Mně se to tehdy velmi líbilo.


Jaký byste volili způsob vy?


Copak dnes znají lidé pojem vděčnost. A v naší zemi už vůbec ne. V televizi ukazují případy lidí, kteří dosáhli úspěchů ve sportu apod. anebo překonali rakovinu a ani jednou neslyším, že by řekli Díky Bohu. Já, já a vesmír a příroda a kdo ví, kdo ještě.


I když to byl katolík, to, co v ukázce vyučoval, mělo smysl.


Dnes nikdo děti nevychovává.


A prosím vás, když je něco dobré a hezké i od katolíka, tak proč to nepochválíte?


Proč hned ten odpor a averze ?


A jak tedy vy vychováte svoje děti?


A Rive, to jsi chtěla zdůraznit, že když tak vyučoval katolický kněz, tak je to k ničemu?


A Ty vedeš děti k čemu ?





]


Re: Re: Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: rive v Úterý, 23. duben 2013 @ 23:18:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Františku došlo k nedorozumění, ale já jsem tvůj počin pochválila, obdivuji nápad. Celé jsem si to od začátku až do konce přečetla, bez přeskakování, což je na gs celkem vzácnost. Myslela jsem to jako doplnění k tomu vysvětlování o učitelování v 18 stol. 

Možná, že situaci trochu vyřeší, nebo uvede aspoň trochu do správného světla, když napíši upřesnění, když napíši, že nesouhlasím s odsudkem cizince ( to je to moje rychločtení, to jsem nějak nepostřehla), ale souhlasím s tímto:

Teď jsem četl jeden rozhovor. V něm si jeden bohatý známý člověk stěžuje, proč je k němu osud tak zlý, když on byl hodný a dokonce dělal dobré skutky pro světskou dobročinnou organizaci a přitom se mu nedaří, jak si za své dobro co dělal představuje.

  Přemýšlel jsem nad tím, jaký dar je vděčnost. Jen tak, za nic. Bez zásluh, ne jako odměna. Vděčnost ať se daří, nebo nedaří. Ať můžu čekat odměnu nebo ne.

  V tomhle mám křesťanství o dost radši

A na otázku k čemu vedu své děti?  K tomu jsem své důležité napsala raději dřív, ještě než jsi se stihl zeptat, :))) o deset se***** dříve, :))) jako bych intuitivně cítila "malér".  Předat dítěti správné životní hodnoty je velmi důležité. Takže je důležité k čemu dítě vedeme,, ale pro život dítěte je daleko nejdůležitější - "ke Komu" ho vedeme.

rive




]


Re: Re: Re: Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Úterý, 23. duben 2013 @ 23:23:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ach jo, já jsem takový blbec, že nečtu pořádně. Moc se omlouvám  a mrzí mi to.



]


Re: Re: Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 24. duben 2013 @ 00:26:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj Františku.

  Bylo by mi jedno, jestli by to bylo od adventisty, evangelíka, katolíka nebo žida. Ani jsem nevěděl, že je katolík. Je mi celkem jedno kdo učí styl života "něco za něco" v zákoně skutků a smrti.

  Copak musí být vděčnost za něco? Co když bude člověk, o kterého se rodiče nestarali? Má míň než všichni ostatní, třeba ani není bohatý, ani chytrý, nedostal nic moc od nikoho darem. Třeba vyrůstal v děcáku. Nikdy od nikoho nezažil nic dobrého. A teď se mu nedaří.

  Může mít takový člověk vděčnost?

  V náboženství skutků a smrti, tam, kde platí něco za něco, snad ani ne. Není z čeho mít vděčnost.

  Copak se dá láska zasloužit?

Učitel:  A co si tedy ten laskavý dobrodinec zasloužil ?
Žák: Lásku  a vděčnost.
Učitel:  Je tedy povinností za dobré skutky lidi milovat a prokazovat jim věčnost ?
Žák: Ano.

  Je možné si zasloužit si lásku vděčnost tím, že něco dáváš? Ve světě jistě ano, tak svět funguje. Je povinnost milovat a prokazovat vděčnost za obdarování? Ano, tak přesně fungují některé manipulativní techniky v bussinesu světa.

  Copak dar není darem právě tím, že je nezištný a nikdo nic neočekává?

  Nebo je dar něco za něco?

  Copak mají děti povinnost milovat rodiče proto, že jim rodiče činí dobrodiní? Nemůžou rodiče ctít, poslouchat a milovat "jen tak", z lásky?

  Ano, jsou jistě lidé, kteří uvažují tak jako ten člověk v článku, hokynářsky, musíš, nesmíš, něco za něco, lásku si musíš zasloužit, protože rodiče něco, tak ty musíš něco...

  Tak uvažují lidi, kteří Boha neznají, nepoznali milost, lásku, která je bezpodmínečná a nejde zasloužit a neplatí v ní "muset" a "povinnost milovat". I já jsem takhle kdysi uvažoval, vyrůstal ve světě a jeho uvažování. Jistě, pokud člověk nezná Boha, jeho bezpodmínečnou lásku, jeho milost, vděčnost, uvažuje tímto stylem.

  Neodsuzuju toho člověka, jen mi ten hokynářský styl uvažování přijde takový hodně zvláštní.

  Toník


]


Re: Re: Re: Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Středa, 24. duben 2013 @ 09:08:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pořád tě nějak moc nerozumím. Ale to se vysvětlí.


Bůh nám dává ten největší dar. Obětoval svého Syna. To vše udělal jen  z milosti anebo také i z lásky ? Tak Bůh miloval… Co On od své milosti očekává?  Že si půjdeme svojí cestou, jak činí většina ? Je mu jedno, že mnozí o ten dar vůbec nestojí ? Je mu jedno, že někteří ho i zneužívají ? Nečeká snad, že tato milost lidi změní a probudí lásku k Němu ?

Myslíš, že Bůh dal ten největší dar a je úplně jedno jak, lidé reagují? Neohlíží se na to, jak dar lidé přijali a zda ho přijali ?


Zákon něco za něco platí tam, kde není láska.


Když Bůh od nás neočekává vděčnost, tak co vlastně očekává?


Vztah mezi Bohem a člověkem je založen na vzájemné lásce. Láska znamená vzájemné dávání. Myslíš, že Bůh nečeká na to, že mu projevíme vděčnost ne z vypočítavosti, ale  z lásky?  


Nechápejme vděčnost jen jak hokynářský pojem, ale vděčnost k lásce patří. Láska je vzájemné dávání.


A Bůh má také city. Dokonce je žárlivý. Takže ono mu  to asi není tak úplně jedno.


Já beru Boží milost jako dar a dluh, který mi Bůh odpustil. Nikdy bych nebyl schopen ten dluh splatit. A jako bývalý dlužník, kterému Bůh dluh prominul, cítím vděčnost.


Láska se nedá poručit. Musí se zasít a vzniknout.


A v Božím Slově o výchově je úžasná věc:

Parafrázovaný text z 1. Kor13,11-12

Dokud jsem byl dítě, byl dětský můj rozhled a způsob myšlení. Z dětských bot jsem však vyrostl a spolu  s ním jsem odložil dětské představy.

Myslím si, že Pařízek ve své době, vyučoval správně k vzhledem k věku dětí a k jejich myšlení. Dnes se to u nás dělá podle západní kultury a podle toho to vypadá.







]


Re: Re: Re: Re: Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 24. duben 2013 @ 14:15:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Hezky jsi to napsal. Láska si nedá poručit. Není o zásluhách a povinnosti. Ani vděčnosti neporučíš. Trochu jde vycvičit duši, že si člověk něco myslí a naučí, ale co zůstává v srdci stejně jednou vyteče na povrch.

  Láska je o svobodě a rozhodnutí.


V bibli je taky hezké místo v Abakukovi, na které si často vzpomenu.

....
Se svými oři cváláš po moři,
 až se mocné vody vzdouvaly.

Jak jsem to uslyšel, celý se chvěji,
 od toho zvuku se mi třesou rty.
Jako by mi kostižer vlezl do kostí
 a nohy pode mnou poklesly.
Budu však čekat na den soužení,
 jež stihne lid, který na nás útočí.

I kdyby všechny servery popadaly
 a datový tok se přerušil
a všichni klienti rozpočty proškrtali
 a křik médií duši zahlušil
I kdyby zmizela data z flashdisků
 a roky práce byly pryč

já se však v Hospodinu budu veselit,
  budu šťastný v Bohu, svém Zachránci.

Mou silou je můj Pán, Hospodin,
 on dává mým nohám hbitost laní,
 vodí mě na mé výšiny.


]


Re: Re: Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 24. duben 2013 @ 00:33:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
A jak tedy vy vychováte svoje děti?

  Moji rodiče po mně nikdy nevyžadovali lásku a vděčnost. Dělali věci sami od sebe, z lásky. Starali se o nás, protože jsme jejich děti, ne abychom jim to někdy vrátili.

  Stejně vychovávám svoje děti já. Učím je jít proti principům světa a žít Boží principy: Dávat a nic za to nechtít. Dělat věci, i když není povinnost. Být v životě vděčný ať mám zjevný důvod, nebo nemám. Nemanipulovat lidi k lásce dary. Za všechno děkovat, ať to vypadá jakkoliv.

  Ne že by se mi to dařilo nějak dokonale ;-), ale dobře vím, že právě v dobrovolnosti srdce a svobodě ducha je šťastný život - ne v zásluhách člověka.


]


Re: Re: Re: Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Bylina v Středa, 24. duben 2013 @ 10:05:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Tondo, tentokrát s Tebou musím trochu nesouhlasit a to z důvodu toho, že to vyučování není zas tak strašné, jak prezentuješ. Samozřejmě, že takhle vést děti by rodiče neměli - říkat jim, aby byly vděčné za jejich dobrotu. Ale učitel nebo jiný člověk z jejich okolí to říkat může a domnívám se, že i má. Myslím, že to není kupčení, ale vyjádření spravedlnosti zákonem. Zákon byl přece taky něco za něco. A je napsáno, že zákon je dobrý a byl dán k tomu, aby člověk poznal svou hříšnost. A taky je napsáno, že zákon je vychovatelem ke Kristu a je v písmu přirovnán k poručníkovi nezletilého dědice. A děti, pokud jsou nezletilé a neznovuzrozené jsou prostě ještě pod zákonem a je potřeba zákonu je učit. Jak by poznaly, že jsou nevděčné, kdyby nevěděly, že mají být vděčné. Samozřejmě je pro jejich výchovu nejdůležitější láska a příklad rodičů, ale na vyučování zákona u dětí není nic špatného. Naopak je řečeno, že máme děti vyučovat přikázáním Páně. Apoštol Pavel dokonce znovuzrozeným a dospělým lidem připomíná, že mají být vděčni a vůbec je na mnoha místech napomíná. To se ale dnes moc nenosí a nelíbí. Křesťané jakoby pendlovali mezi dvěma extrémy - zákonictvím a bezbřehou milostí.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 24. duben 2013 @ 13:28:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Asi máš pravdu. Asi jsem trochu více alergický na tenhle styl něco za něco.

  Jen vděčnost člověka se neodvíjí od toho, co dostává, od jídla, knih, oblečení... I když u některých lidí to tak asi je.

  Lidé v Čechách si žijí lépe než skoro kdekoliv na světě - jen nějakých půl miliardy lidí si žije lépe, než Češi, šest dalších miliard či kolik hůře. A to mnohem hůře. A i když je u nás jídla, pití, knih, oblečení, bydlení a čeho všeho dalšího tolik, že se na všechny dostává a ještě zbývá na automaty, alkohol, cigarety a kdejakou jinou blbost, stejně nejsou lidi vděční, ale nadávají a mají blbou náladu.

  Nevěřím, že vděčnost je z materiálních věcí a z toho, že někdo někoho živí. Spíše mi životní zkušenost říká opak: Lidé bez Boha, kteří jsou v tom stavu že se o ně někdo stará a vděčnost v srdci neznají jsou ti nejnevděčnější, co znám a pomoc má na vděčnost opačný účinek, místo vděčnosti vytváří nárok. Čím více cizí pomoci přijímají a čím více se o ně někdo stará, čím více dostávají, tím méně jsou vděční a tím více si nárokují.

  Opačnou zkušenost mám s lidmi, kteří se o druhé starají: Ti jsou vděční. A protože jsou vděční, starají se o druhé. Zadarmo, aniž by očekávali vděčnost. Tu už mají.

  Ale nemusel jsem ten článek tak spérovat, v tom máš pravdu.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Bylina v Středa, 24. duben 2013 @ 13:58:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ty máš pravdu v tom, že je téměř pravidlem, čím větší materiální zabezpečenost, tím méně vděčnosti. Ale myslím si že ten problém není v tom materiálu, ale v člověku. A dnešní děti skoro nikde neslyší ani nevidí, jak by se měly správně chovat. Tak se chovají tak, jak to vidí doma, ve škole, v televizi. Mám krásnou zkušenost s našimi čtyřmi dětmi. Nikdy jsme nebyli nijak zvlášť bohatí - tedy v rámci ČR, ale vždy jsme měli dostatek těch základních věcí a něco navíc. Nikdy jsem si ale nemohli dovolit dovolenou u moře nebo na horách. Ale o jednu věc jsme se vždy snažili - dát dětem k narozeninám a k vánocům(jindy dárky nedostávaly) aspoň jeden dárek, po kterém v srdci toužily. I jsme se za to vždy modlili. A výsledek byl vždy úžasná a dojemná vděčnost. Myslím že v tom hrály hlavní roli tři podmínky - přítomnost Ducha v rodině, nepřehlcování dárky a správný motiv k obdarování - nechtěli jsme si koupit jejich náklonost, ale udělat jim radost. A také viděly, že aby mohly být obdarované, museli si rodiče spoustu věcí odřeknout, ale nebylo jim to předhazováno. Ale především to byla a je veliká Boží milost. Jenom ta způsobuje opravdovou vděčnost.


]


Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 24. duben 2013 @ 09:11:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Byly to požehnané časy. Možná by neškodilo kdybychom si pro lepší pochopení uvědomili že ten učitel nebyl kněz ani zvlášť učený intelektuál. Pravděpodobně to byl vysloužilý voják který strávil svá mladá tím že chránil svého pomazaného císaře, víru  a vlast  a který dostal místo učitele jako zaopatření ve stáří. Uměl číst, psát, počítat, mluvil česky i německy a během své služby v armádě navštěvoval pravidelně mši a kázání. To bylo všechno. Děti těžce pracovaly na poli po boku svých rodičů a do školy chodily tak 3 měsíce v zimě. Dvanáctiletý chlapec se uživil jako oráč u cizích lidí a dívky si pěstovaly len a vyráběly výbavu od 5 let. Takoví učitelé dokázali vychovat z takových dětí lidi slavné do dneška. Lékaře a vědce, řemeslníky a techniky, zakladatele oborů o kterých se dodneška píše v učebnicích. A také světce, biskupy a kněze i umělce a všechny dobré lidi kteří vytvořili zlatou českou zemi a krajinu a celý barokní svět. Boží dílo zvelebené zbožnou a poctivou rukou.

Těžko říct jestli by kněz mluvil jinak a hned se také zmínil o lásce a vděčnosti k Bohu a k nepřátelům. Nebo by po vzoru svatého Pavla v danou chvíli servíroval jen dětskou stravu, jako ten voják.




Re: Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Středa, 24. duben 2013 @ 18:40:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Naivo! Požehnaná doba?! Z deseti dětí jich přežívalo pět. Rodiče se dívali na smrt svých dětí, které jim umíraly na banální nemoci. Ty si tu dobu naivně představuješ jako románovou Babičku. Ta doba byla o velké bídě, poddanství, otrocké robotě a nízké vzdělanosti. Všeobecnou vzdělanost totiž ŘKC dlouhá staletí nedoporučovala a tvrdila, že vzdělání je pro prostého člověka zcela nepotřebné a nežádoucí! Nebýt reformace neuměl by jsi ještě dnes číst ani psát a tu svou modloslužbu by jsi poslouchal v nesrozumitelné latině!


]


Re: Re: Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Středa, 24. duben 2013 @ 18:58:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Všichni si všimněte jak od roku 1798 až do dnešní doby raketově nastartovala vzdělanost a jakých pokroků ve vědě lidstvo dosáhlo.
Rok 1798 byl koncem světské moci dravé šelmy- papežství a poznání lidské se mohlo po velké době temna nadechnout ve svobodě Ducha.
Toto poznání pravdy ve svobodě Ducha vedlo ustanovení základních práv člověka a jeho svobod, a pozor! Událo se to v době kdy papežství ztratilo světskou moc a přestalo svět duchovně ovládat duchem antikrista alias satana.

Na lidskou svobodu se dnes vede frontální útok, začíná to v  USA omezováním osobních práv a svobod, a ŘKC k omezování svobod, tak jako v dobách nástupu fašismu opět mlčí. Proč? Protože tyto doktríny skrytě podporuje a smrtelně raněná šelma která ožila chce zpět vrátit časy do středověku před rok 1798. Vše začalo útokem na nejzranitelnější místo- výuku dětí ve školách, které se dnes již zcela běžně vyučují lžím a despektu vůči všem autoritám. Vychovává se nová armáda tupých otroků bez vlastní osobnosti a vysokou vnímavostí vůči propagandě.


]


Re: Re: Jak vysvětloval pan učitel v roce 1797 - o vděčnosti (Skóre: 1)
Vložil: rive v Středa, 24. duben 2013 @ 20:43:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
jestli františek uvedl správně autora, tak slova  o vděčnosti  jsou ne od prosťáčka či vojenského veterána, ale od skutečně vzdělaného člověka - dotáhl to až na děkana pražské fakulty -  vychovatel národa -  kněz ... ale žil v době,  kdy aby mohl učit, musel požádat o dočasnou sekularizaci  (Wikipedie)

rive


]


Stránka vygenerována za: 0.34 sekundy