Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 240, komentářů celkem: 429556, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 537 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116480273
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu
Vloženo Úterý, 17. září 2013 @ 08:42:55 CEST Vložil: Olda

Historie poslal Nepřihlášený

Boží slovo inspirované Duchem Svatým ? Spíše politikou a mamonem

Proroctví ex eventu

Kniha Daniela o sobě tvrdí, že byla napsána v době vlády babylónských králů Nebúkadnesara a Belšasara, tedy v rozmezí 7. a 6. stol.př.n.l. Popis historických událostí té doby je však zatížen řadou chyb. Teprve "předpověď" událostí následujících staletí je zpřesňován a rozšiřován. Nejpřesněji je popisováno období nástupu a vlády Antiocha IV. do poloviny roku 164 př.n.l. Pak se opět proroctví ukazuje zcela mylným. Vysvětlení je prosté.



Dnes již víme, že konečná redakce textu knihy Daniela byla provedena za vlády Antiocha IV.[11]
Výklady ke Starému zákonu, díl IV.[7]str.578
 Kniha Daniela je jedna z nejmladších knih SZ, ne-li vůbec nejmladší. Vznikla nejspíše až v době utrpení Božího lidu za syrského krále Antiocha IV. Epifana.
Kapitoly 7 až 12 jsou datovány ještě přesněji - do roku 164 př.n.l.[8]

Antiochos IV. Epifanés (Antiochus IV Epiphanes) byl syrským králem v období 175-164 př.n.l. Dobyl Jeruzalém, zakázal judaismus, snažil se nastolit uctívání řeckých bohů. Proto byl hebrejci nenáviděn a autor verše Da11:21 jej nazývá Opovrženíhodným.

Verše kapitoly 11 se za proroctví pouze vydávají. Jejich autor "předpověděl" historické události až poté, kdy k nim došlo. Pouze je oděl do hávu prorocké symboliky.
Autor veršů Da11 záměrně uvedl své čtenáře v omyl. Posunul dobu napsání proroctví zpět do roku 548 př.n.l. (Da 10:11). Popis historických událostí přetvořil do formy proroctví.

Pokud byla celá kniha Danielova napsána až za vlády Antiocha IV., pak lze jednoduše vysvětlit i slavné "vize" čtyř království a jejich vladařů. O existenci babylónské, médské, perské, řecké i syrské říše již prorok věděl, psal o událostech již známých.
Přesně popsáno je období Ptolemaiovců a Seleukovců, ve kterém autor proroctví žil. Popis starších událostí, spojených s Babylónií, je již místy nepřesný či dokonce chybný. A k závěrečným událostem, popisovaným v posledních verších (Da11:40-45), nikdy nedošlo - pouze zde byly předpovězeny věci příští, proroctví se však nevyplnilo.

Neodsuzujme však Daniela. Pokud skutečně žil, pak se podle Bible narodil asi v roce 620 př.n.l., tedy o několik set let dříve, než kniha Danielova získala konečnou podobu. Verše Da11 musel sepsat někdo jiný.

Příchod božího království
Jak je to však s předpovědí příchodu božího království?

Autor kapitoly Da11 předpovídá Antiochu IV. válečná vítězství (ke kterým však nedošlo) a později také konec tohoto opovrženíhodného krále. Proroctví dále pokračuje:

Daniel 12 CEP
 12:1-2 "V oné době povstane Míkael, velký ochránce, a bude stát při synech tvého lidu. Bude to doba soužení, jaké nebylo od vzniku národa až do této doby. V oné době bude vyproštěn tvůj lid, každý, kdo je zapsán v Knize. Mnozí z těch, kteří spí v prachu země, procitnou; jedni k životu věčnému, druzí k pohaně a věčné hrůze.
12:8-11 Slyšel jsem, ale neporozuměl jsem. Řekl jsem: "Můj pane, jaké bude zakončení toho všeho?" Řekl: "Jdi, Danieli, tajuplná a zapečetěná budou ta slova až do doby konce. Mnozí se vytříbí, zbělí a budou vyzkoušeni. Svévolníci budou jednat svévolně; žádný svévolník se nepoučí, ale prozíraví se poučí. Od doby, kdy bude odstraněna každodenní oběť a vztyčena ohyzdná modla pustošitele, uplyne tisíc dvě stě devadesát dní. Blaze tomu, kdo se v důvěře dočká tisíce tří set třiceti pěti dnů.

Antiochos IV. Epifanés obsadil Jeruzalém. Zakázal uctívání Yahweho, nastolil kult Dia Olympského a koncem roku 167 př.n.l. zneuctil jeruzalémský chrám postavením řeckého oltáře s modlou.[8]


Podle proroctví pak mělo začít soužení, příchod Michaela a procitnutí mrtvých. Zakončení toho všeho mělo nastat za 1 250 dní po odstranění každodenní oběti a vztyčení ohyzdné modly pustošitele (Dia[7]), tedy okolo roku 163 př.n.l.

Konec našeho světa měl podle veršů Daniel 11-12
nastat v roce 163 př.n.l.
Ani toto proroctví se nenaplnilo.

Seleukovská říše z proroctví byla tedy nahrazena říší římskou. Ani po pádu římské říše však konec světa nenastal. Dalším kandidátem na poslední čtvrtou říši, která svým koncem předznamená příchod božího království, se tedy stalo otomanské panství, později španělské či britské impérium. Království boží však stále nepřicházelo. Podle vykladačů božího slova se tedy posledním královstvím měla stát Napoleonova říše, Mussoliniho Itálie či Hitlerova německá říše.

Danielovo proroctví studoval i slavný Newton. Danielem prorokovaná čtyři království považoval za osu vývoje světových dějin a vypočetl, že vláda Antikrista-papeže nemůže trvat dlouho, neboť již uplynulo 1 200 z 1 290 let předpovězených Danielem.[12]str.100


Někteří moderní hlasatelé konce světa vidí v poslední říši evropské státy coby dědice římské říše, jiní zase Spojené státy americké či dokonce Evropskou unii. Navíc - dny v proroctví prý nejsou naše pozemské dny ale roky... takže oněch 1 250 dnů jsou vlastně roky, které lze ještě také násobit... zkrátka konec světa by měl přijít každým dnem. Smysluplnost těchto výpočtů a chiliastických vizí nechť posoudí každý sám za sebe.

Pokračování - Daniel 7


 
[A]Existuje nesoulad mezi chronologickými údaji v knize Jeremjáš (Jr 25,1) a Daniel (1,1). V apologetických studiích[13] se uvádí vysvětlení. Ve starověkém Babylonu se údajně počítalo metodou nástupního roku. Rok nástupu se nezapočítával, první rok vlády nového panovníka se počítal až od Nového roku po jeho nástupu na trůn.

[1]Ekumenická rada církví v ČSR. Bible, Písmo svaté Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad. Jinak také Český ekumenický překlad /CEP/.
[2] Warttig Mattfeld W.R. Dating Biblical Texts via Failed Prophecies. 2001
www.bibleorigins.net/FailedPr

"Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 21 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 17. září 2013 @ 10:03:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vždycky mne znova překvapí když někdo něco zcela popírá a přitom tvrdí že to vypadá jinak. Když třeba tvrdí že Pán Ježíš neexistuje a pak dokazuje že se nenarodil o Vánocích ale někdy jindy. Nebo když říká že je něco bezpečně prokázáno, co je na první pohled zřejmý nesmysl a ani se neobtěžuje říct jak.
Věřím že problémy a překážky si tak dělá především sám. Kdo jinému jámu kopá……………



Re: Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Úterý, 17. září 2013 @ 11:56:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bible je slovo inspirované Bohem. Kniha Daniel je sočást Bible. Je zajímavé že mnoho lidí se snaží knihu Daniel zlehčit a nebo tvrdí že byla napsána až později okolo roku 160 před naším letopočtem. Proč to tito lidé dělají??? Pokud je ve slovu inspirovaném Bohem napsáno že tato kniha byla napsána v rozmezí 7. a 6. stol.př.n.l. tak tomu tak je!!! To bychom mohli zpochybňovat kteroukoliv část Bible nějakým zpusobem kdyby se nám ta část nehodila do našich výkladu. A v takovém případě můžeme naší víru rovnou zabalit.

A jednou bychom se mohli dočkat toho že lidé budou tvrdit že Ježíš nebyl ukřižován a budou se ptát a žil vůbec někdy ten váš Kristus??? Nejsou to jen pohádky.

Kniha Daniel je kniha zapečetěná. Jsou lide kteří tvrdí že dnes už tato kniha zapečetěná není a lze těm proroctvím porozumět.

Já jen vím že pokud jsou lidé co spochybnují Boží slovo, kteroukoliv část Bible, tak tito lidé slouží SATANOVI  


            Amen




Re: Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastander@seznam.cz) v Úterý, 17. září 2013 @ 17:48:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nevím kde pisatel přišel k takovým závěrům, že Daniel předpovídal konec světa? Je úsměvné jak pohané chtějí rozebírat Slovo Boží a naprosto nechápou souvislosti. Proroctví Danielovo je nejpřesnější proroctví na Pana Ježíše, Jeho narození a smrt. Ukazuje na vznik říší i té poslední římské, ale také na její pád. Ukazuje na vzestup římského katolicismu. Ovšem všechny prorocké knihy nemají za úkol přesné datování dějin. Pro mě je směrodatné (i kdyby byla tato kniha sepsaná v polovině 2.st. př. Kr.) chronologie dějinných událostí (ne přesné datování) a předpovědi dějinných události, které se naplnily, i kdyby se to týkalo jen Říma.
rastan



Re: Re: Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 23. září 2013 @ 10:11:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Datum konce světa v Bibli opravdu nenajdeme, respektive začátku toho nového a příchodu Kristova království. Zajímavé je proč tomu vlastně tak často říkáme konec.

Věřím že (snad) celé dějiny spásy mají  několik rovin a vztahují se ke konkrétním historickým událostem  z různých dob i k individuálním životním situacím každého z nás.



]


Re: Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Středa, 18. září 2013 @ 12:35:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

1 Korintským 2:14  Ale tělesný člověk nechápá těch věcí, kteréž jsou Ducha Božího; nebo jsou jemu bláznovství, aniž jich může poznati, protože ony duchovně mají rozsuzovány býti.


Tento článok je dokonalá ukážka chápania bezbožného telesného človeka.

Najvýstižnejšie vystihuje tento druh ľudí 92 žalm:

6  Jak velicí jsou skutkové tvoji, Hospodine! Velmi hluboká jsou myšlení tvá.
7  Člověk hovadný nezná toho, aniž blázen rozumí tomu,






Re: Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Čtvrtek, 19. září 2013 @ 22:13:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já bych proti makabejské tezi v principu nic moc neměl, ale nikdy mi nikdo nevysvětlil, jestli ta konečná redakce Daniele byla ve druhém století, jak to, že se kniha Daniel normálně nachází v Septuagintě, která je o století starší. Máte někdo nějaké slovo poučení? Byl bych vděčnější, kdyby bylo od někoho, kdo tvrdí, že Daniel byl napsán, nebo aspoň dokončen v tom 2. století př.n.l.



Re: Re: Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 23. září 2013 @ 10:12:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobrý postřeh.



]


Re: Re: Re: Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Pondělí, 23. září 2013 @ 19:58:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Napadá mě snad jedině, že to, co je v té Septuagintě, je nějaká ještě nehotová verze, ono je to tam dokonce ve dvou verzích. Když jsem se v tom kdysi dávno vrtal, přišly mi dost podobné. Daniela jsem celého v LXX nečetl, s mojí znalostí řečtiny by mi to trvalo dost dlouho, tak nevím, nakolik je podobný tomu "našemu".


]


Re: Re: Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastander@seznam.cz) v Pondělí, 23. září 2013 @ 19:47:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já nemám historický důkaz, že Daniel byl sepsán v 7. st. př.Kr., ale jedna věc je podivuhodná, a to proměna Nabuchodonozora (pominutí smyslů?) na určitou dobu, kdy žil jako zvíře. Bylo to bráno jako báje až do doby, kdy se našly hliněné tabulky, kde byl o tom záznam. Odkud to ten Daniel věděl. pokud nežil u dvora krále? Já chápu, že pro nevěrce nějaká proroctví staletí do předu jsou pouhou chimérou, ale udivuje mě, že mají s tím problém i někteří věřící. Copak je nějaký problém pro Boha ČAS???

rastan



]


Re: Re: Re: Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Pondělí, 23. září 2013 @ 20:06:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když budu mluvit jen sám za sebe (a v téhle problematice patřím mezi nerozhodné, nevím, kdy to bylo napsáno, ale ať to bylo v 6. nebo ve 2. století, pro mou víru v Boha z toho nic neplyne) tak to není o tom, že bych myslel, že pro Boha čas problémem je, ale spíš podezírám nás lidi z jakési myšlenkové lenosti, že prostě chceme mít věci pěkně utříděné a dál nad nimi nepřemýšlet. Jmenuje se to Daniel, tak to napsal Daniel od začátku do konce, pak na to dal růžovou mašli a čekal, až se to stane součástí Bible. Ale ono to takhle nefunguje. Knihy Mojžíšovy taky nenapsal Mojžíš (když už nic jiného, tak aspoň ne to o své smrti, krom toho si neumím představit, jak táhli tou pouští, že tam po večerech za svitu svatojánských mušek ve sklenici od marmelády ještě něco spisoval). A kniha Jozue se jmenuje spíš podle toho, o kom je, než podle toho, kdo ji napsal. Podle mě byla napsána řádově o staletí později. Je to znát ze samotného toho textu, pozorně pročti, dávej na to pozor a poznáš to sám. U Daniela, příslušníka inteligence a dvořana, který po poušti se statisíci remcajícími soukmenovci vandrovat nemusel, si to, že by tu knihu napsal, představit umím, ale nevím, přecejen ten Antiochos Epifanes... :-)


]


Re: Re: Re: Re: Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastander@seznam.cz) v Úterý, 24. září 2013 @ 20:50:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Copak Mojžíš neměl na to lidi? Copak Mojžíš nebyl i prorok, kterému byla zjevena budoucnost Izraele i jeho vlastní? Daniel byl u dvora jak Judského tak i Babylonského krále. Copak Bůh nemá prostředky a možnosti jak zařídit, aby to co je důležité bylo napsáno a zachováno pro generace? Spíš někteří mají problém s neomezenými možnostmi Stvořitele.

rastan



]


Re: Re: Re: Re: Re: Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Středa, 25. září 2013 @ 20:01:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano, právě že jsou neomezené. Pokud to mělo být zapsáno, mohlo to být zapsáno klidně těmi "lidmi", které na to Mojžíš a další měli, a v rámci té neomezenosti to klidně mohlo být zapsáno i o dost později a být věrno různým literárním žánrům a úhlům pohledu dané doby a kultury (to míním tak, že to nemusí být jen kamerový popis událostí). Hlavní je, že to zapsáno bylo a pomáhá nám to k poznání Boha, ne?


]


Re: Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu (Skóre: 1)
Vložil: Pohan4 v Středa, 25. září 2013 @ 10:48:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vždyť on ani nebyl žádný Exodus z Egypta. Žádné 40-ti leté putování. Možná 40 let trvalo, než se některé kmeny postupně přesunuly z Egypta do Palestiny. Starý zákon byl sepsán až dlouho potom, co toto stěhování skončilo, takže autorem 5 knih Mojžíšových rozhodně nebyl Mojžíš. Jsou pochybnosti i o existenci krále Davida. A žil vůbec JK? Historické důkazy pro jeho existenci nejsou. A ty, co jsou, se zdají být podvrhem. Takových otázek můžu vznést stovky. A je to podstatné? Ne. Podstatná je síla příběhu a poselství, které nese. Má příběh o JK sílu měnit lidská srdce nebo už tuto sílu ztratilo? Zdá se, že ji ztrácí - věřících ubývá. Vy se tady vzájemně napadáte a zatracujete, ale svět vaše žabomyší války nezajímá. Už je jinde. já jako pohan vím, že různé verze jednoho příběhu mohou ležet vedle sebe, aniž by jedna verze byla pravdivější té druhé. A pravda vzniká z nich obou. Stále se oháníte tím že Bible je slovo boží. Ale ono je spíše lidské. Má sílu měnit vaše srdce směrem k lásce, milosrdenství či soucitu? Nebo v něm hledáte důvody, proč praštit druhého po hlavě? Historie křesťanství a mnohé diskuze tady,(způsob, jakým jsou vedeny), mluví pro tu druhou možnost. Proto se od vás svět odvrací, protože jste v sobě rozděleni, pustnete a nemáte, kromě hádek, co nabídnout. 



Re: Re: Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 25. září 2013 @ 11:21:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdá že přinejmenším Vy tvoříte vyjímku a zajímáte se. A co se týče Vašeho srdce tak to za chvíli tak jako tak dříve nebo později shnije nebo shoří a pak už nic nebude, jestliže opravdu věříte tomu že Bůh ani Církev nemá co nabídnout a že je to jen takový lidský výmysl který ani nikoho neoslovuje a inspiruje jen k hádkám. Ať už ho "namažete" nějakým dojemným příběhem a nebo třeba francovkou. Vyjde to nastejno.
Kromě toho se nemohu zbavit dojmu že ti kteří věří v Boha a patří k nějaké církvi se tady ani jinde moc nehádají. Spíš táhnou za jeden provaz, což se nelíbí popíračům.


]


Re: Re: Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Středa, 25. září 2013 @ 20:05:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já bych nezpochybňoval historičnost Ježíše, byť jsem stran historičnosti/nehistoričnosti Bible ochoten zajít celkem dost daleko. To bychom pak museli zpochybňovat historičnost snad však starověkých osobností. Ale s tím zbytkem souhlasím.


]


Re: Re: Re: Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu (Skóre: 1)
Vložil: Pohan4 v Čtvrtek, 26. září 2013 @ 09:34:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já osobně historičnost Ježíše nezpochybňuji. Tu otázku jsem položil proto, že mi ji kladli, ještě jako křesťanovi jiní. 


]


Re: Re: Re: Re: Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Čtvrtek, 26. září 2013 @ 20:15:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Otázku, jestli příběh o Ježíši Kristu má sílu měnit lidské životy?Jestli je tohle Tvou otázkou, já myslím, že má. Ačkoliv v mém křesťanství vše směřuje k Bohu, který je tím jádrem a Ježíš je spíš jednou z didaktických pomůcek, které na Něho ukazují. Tím nechci snižovat jeho význam. V mém případě se ukázal jako pomůcka velmi efektivní :-)Jiná věc je, že zkrátka forma internetového diskusního fóra je pro křesťanství ne zcela šťastná, protože jako každé diskusní fórum přitahuje internetové rowdies, kteří podléhají svodům anonymity. Ale to je problém těch lidí a formy, nikoliv obsahu, tedy křesťanství.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu (Skóre: 1)
Vložil: Pohan4 v Pátek, 27. září 2013 @ 09:10:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ingmare, já taky vnímám Ježíše jako způsob kterým se Bůh - i když já pro nedostatek slov používám slovo Božství - projevuje směrem k jednotlivému člověku či skupinám lidí. Jako křesťan jsem dřív věřil, že je cestou jedinou. Teď se cítím jako pohan, protože uznávám, že k Bohu mohou vést i jiné cesty.
Za totáče jsem například  u sv. Ignáce zažil setkání s matkou Terezou. Velmi intenzivně jsem cítil blízkost boží. Před pár dny byla moje dcera na setkání s dalajlámou. A popisovala mi hodně podobné pocity. Bůh se prostě projeví, jak sám chce, ale vždycky tak, aby byl člověku co nejblíže.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 27. září 2013 @ 12:19:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pán Ježíš Kristus je jak známo jediný prostředník mezi člověkem a Bohem Otcem a Stvořitelem.  Výklady této skutečnosti vedou často k oslabení pozice bližního, nebo k jeho úplnému popření.  Ve smyslu Bůh a nikdo víc, přičemž to B se často postupně zmenšuje a uctívaná bytost se čím dál tím víc podobá vlastnímu obrazu v zrcadle. Co když je to ale ve skutečnosti tak že každá dobrá vůle jde skrz našeho Pána, Ježíše Krista ?  Bez ohledu na to jestli a do jaké míry se k Němu ten dotyčný hlásí ?



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Pátek, 27. září 2013 @ 17:11:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já věřím tak jak věřím na základě životní zkušenosti. Myslím, že se shodneme, že Ježíš nepřišel proto, aby vydával svědectví sám o sobě, kdyby za ním nestál Bůh, bylo by jeho svědectví o ničem. No a já jsem zažil traumatizující zkušenost, když jsem za studií tu a tam doučoval matyku, že se mi stávalo, že místo toho, aby mě mí studenti vzali jako nástroj k pochopení matyky, začali mě "uctívat", jak já tu matyku umím (čti: a oni toho nikdy nedosáhnou). Pochopitelně jsem z toho žádnou radost neměl, protože mi to moje snažení pořádně ztěžovalo. Došlo mi, že v tenhle přístup se tak trochu zvrhlo i křesťanství. Ježíš své učedníky vybízel k následování, ale oni ho postupem času začali uctívat a redukovali jeho význam na obětního beránka, čímž si ho dali patřičně od těla. Já se to ve své osobní teologii snažím uvést tak trochu na pravou míru. Ale je to teologie moje osobní, mám na ni copyright já :-) a nikomu ji nevnucuju, každý ať o Bohu uvažuje na základě své vlastní zkušenosti a ne mé, to dá rozum.Mezi námi, já věřím, že kdykoli se na světě děje něco dobrého, odráží se v tom Bůh, potažmo i Ježíš, takže s Tebou částečně souhlasím. Ale odráží se v tom i tehdy, když u toho není halasně vyslovováno jeho jméno a původce toho dobra o Ježíši třeba vůbec neslyšel, nebo pokřiveně.A ještě jedna věc: Troufám si říct, že Bůh, v něhož věřím, je univerzální, týká se celého světa a jedná s ním, že to zkrátka není kmenový bůžek nás, křesťanů a nemáme na něj monopol, přestože o něm mluvíme nejsrozumitelněji (pokud se dívám na náboženství jako na jazyk, kterým komunikujeme s posvátným nebo o posvátném). Nebo se nám to tak aspoň jeví :-)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Daniel, Antioch IV Epifanes a proroctví ex eventu (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Pátek, 27. září 2013 @ 14:41:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No já nevím, jsem tak trochu šmrnclý matykou a přírodními vědami a tak si říkám, že abych mohl tvrdit, že nějaká cesta je jediná, musel bych nejprve vyzkoušet a vyloučit cesty ostatní, a to jsem neudělal. Já říkám, že naším úkolem zde na zemi je poznat, co je za ním. Co způsobuje, že přes to všechno, co kolem sebe vidíme, se to celé ještě vzájemně nepožralo a nezhroutilo a lidé se stále ještě tu a tam mají rádi a konají nezištně. Já tomu říkám Bůh a našel jsem to skrze (příklad, nikoliv narození nebo smrt, ty jsou jen součástí příběhu) Ježíše Krista. Pro mě se tou cestou stal, ale proto přece nebudu tvrdit, že všechny ostatní "didaktické pomůcky" k tomu cíli nevedou. Počítám, že to vidíme podobně, tak si říkám, že máme nějaký drobný problém v terminologii, protože já se (ač by s tím asi řada lidí zde nesouhlasila) považuju za křesťana :-)Možná je to dílem těch zmíněných křesťanských rowdies, že se dnes řada jinak celkem rozumně věřících lidí odmítá považovat za křesťany, aby se s nimi neocitli v jednom pytli. Pár už jsem jich poznal.Jestli čteš anglicky a dáš mi svůj e-mail (přes Pošli osobní zprávu zde na GS), pošlu Ti zajímavý článek.


]


Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy