|
Právě je 257 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116546218 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Život církví: Lze být církví i bez finančního zabezpečení?
Vloženo Sobota, 21. červen 2014 @ 18:02:53 CEST Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený Otázka „Lze být církví i bez finančního zabezpečení?“ zní jasně,
nicméně její obtíž myslím ani neleží v tom „finančním zabezpečení“, ale
spíše v tom, že – jak se domnívám – nemusí být jasné, co se myslí slovem
církev. Rád bych tedy uvedl tři východiska týkající se porozumění onoho
pojmu „církev“ a z nich hledat odpovědi o onom finančním zabezpečení.
Co je tedy církev, jak ji rozumíme?
První východisko
Pokud rozumíme církvi jako společensky významné instituci, která plní
státem vymezenou roli – kulturní, charitativní, náboženskou (je
nositelem nějaké náboženské ideje), pak takto chápaná církev zřejmě
peníze potřebuje, jako každá jiná podobná instituce. Pokud chceme vnímat
církev jako tu, která má být především společensky významným faktorem,
pak peníze k tomu patří, bez peněz bude církev společensky nevýznamná.
Je otázkou, zda lze takovou veřejnoprávní roli smířit s rolí církve
neviditelné, duchovní, věřící o sobě, že je tělem Kristovým, s církví
poslanou Ježíšem samým hlásat Boží království a uzdravovat nemocné (L
9,2). Boží království, které máme hlásat, je věcí těžko uchopitelnou, je
to Boží vláda v našich osobních i společných dějinách, Boží vláda,
která se nedá popsat a uskutečnit morálními, natož mocenskými pojmy.
Evangelijní radu k poslání hlásat Boží království a uzdravovat nemocné
jistě známe všichni, podle L 9,3 je to Nic si neberte na cestu, ani hůl ani mošnu ani chléb ani peníze ani nemějte dvě košile.
Nezajištěnost Božího království zde jakoby volá po nezajištěnosti jeho
hlasatelů. A pokud vezmeme k tomuto pojetí církve v 1 P, zde vůbec
nemůžeme říci, že by křesťané měli být nějakou součástí společnosti,
čteme zde, že jsou tomuto světu jako cizinci a příchozí. Církev nemusí
podle tohoto pojetí hledat zakotvení především ve společnosti kolem, je
zde naopak cizorodý prvek, svědek naděje a důvěry v království Boží,
které se již přiblížilo a přijde brzy v plnosti. Věříme, že království
Boží přijde brzy? Řešíme finanční zabezpečení církve s důvěrou
v Ježíšovo doporučení Hledejte nejprve Boží království?
Ještě k tomu uzdravování nemocných z L 9,2. Zdravotní péče a její
dostupnost je v České republice myslím na solidní úrovni. Jistě se
najdou i aktivity, které budou v této oblasti církvi slušet (třeba
hospicová péče, sociální služby apod.). Co ale církvi přísluší plně je
uzdravování zraněných duší, tedy uzdravování schopnosti důvěřovat,
schopnosti doufat, motivovat ke změně smýšlení, hledat smíření. Jde o
hlásání takříkajíc naděje proti vší naději, a jestliže takto chápané
poslání uzdravovat bude vycházet ze společenského a finančního
zakotvení, bude nám společnost důvěřovat, když budeme onu naději proti
vší naději hlásat?
Jestliže naše církev nemá být nutně kompatibilní s touto společností,
jestliže má hlásat nezajištěnou naději proti vší naději, ať slyší znovu
lukášovské upozornění Neboť kde je váš poklad, tam bude i vaše srdce,
ať slyší i radu Prodejte svůj majetek a dejte almužnu. Udělejte si měšce, které nevetšejí.
(L 12, 32-33). Ať neslouží dvěma pánům. Nejde o to, že by majetek
křivil obraz církve nutně. Ale o to, jak zůstat uvnitř srdce nezávislý.
Druhé východisko
Zdá se mi, že většina římských katolíků si stále přestavuje svou
církev podle modelu předkoncilového, tedy jako jakousi velkou
organizaci, se středem v Římě a pobočkami po celém světě. Církev je
podle takového vidění „jedna velká“, v církvi jsem, když zajdu do
kteréhokoli kostela, tam je má církev, věří takový katolík.
Ten, jehož domovem je „velká církev“, je ale myslím zranitelný,
protože nehledá konkrétní společenství a je pokoušen ke spiritualitě „já
a můj Bůh“, tedy ke spiritualitě, která církev vlastně nepotřebuje, de
facto ji potřebuje jen kvůli svátostem a kvůli autoritativnímu učení,
ale nikoli kvůli společenství.
Věříme jistě, že jedna církev skutečně existuje, je to církev
mystická s Kristem jako hlavou, taková církev listu Efezským. Ale Pavel
píše církvi daného místa, do Filip nebo Korintu, ve Zjevení čteme listy
andělu církve v Efezu, Pergamu, Smyrně a tak dále. Místní církve mají
jistě usilovat o jednotu. Ale má-li nejen Písmo, ale i druhý vatikánský
koncil pravdu, církev je právě tam, kde je církev místní (lépe
s koncilem „partikulární“), kde je konkrétní sbor konkrétních lidí,
kteří vytvářejí plnou, stoprocentní Kristovu a současně pro nás katolíky
římskokatolickou církev.
Tato partikulární církev je jistě darem Ducha, ale nevytvoří ji nikdo
jiný než členové této partikulární církve, konkrétní lidé z masa a
kostí, kteří se Božímu Duchu nebudou bránit, ale budou vnímat jeho
působení mezi sebou navzájem a bude to nepřehlédnutelné. Římskokatolická
církev nemá centrum ve Vatikánu, ale v místní církvi.
Chtějme skutečně církví být, buďme církví – tedy jsme-li katolíky,
vytvářejme aktivně svou místní římskokatolickou církev. To je šance
ještě pro nás a hlavně pro naše děti a generace, které přijdou po nás.
Kéž se změní to, že tak mnozí katolíci neumějí a nechtějí být církví.
Nu a může být místní/partikulární církev bez finančního zabezpečení?
Nu, pokud třeba její členové včetně ordinovaných služebníků mají civilní
zaměstnání a scházejí se v nějakých levně pronajatých prostorách nebo
v prostorách soukromých, tak taková církev může mít svůj fond, do
kterého její členové přispívají a ze kterého se hradí potřeby této
církve. Když někdo chce být církví, chce spoluvytvářet svou místní
církev, tak proč by nepřiložil korunu k jejímu provozu? A více než to.
Proč by se člen takové místní církve z radosti, že zadarmo dostal
záchranu od Krista ve společenství své církve, nesdílel i s potřebnými
jinde, mimo církev?
Třetí východisko
Myslím, že většina věřících vnímá církev – ať už jako onu
neexistující tzv. „velkou“ nebo tu místní – jako jakousi organizaci,
jejíž chod zajišťují profesionálové za to placení. Mnoho katolíků si –
jak se zdá – neumí představit, že by měli být aktivními a plnohodnotnými
spolutvůrci své místní církve, nikoli se pouze zbožně účastnit nějakého
provozu (popř. nějakého rituálu), který připraví někdo jiný. Ale třeba
všechny svátosti jsou svátostmi celé církve, tedy radostným slavením
celé místní církve, nikoli obřadem, který takzvaně slouží kněz a lid se
ho zbožně účastní.
Právní i faktické uspořádání dnešní katolické církve aktivní účasti
celé křesťanské obce v životě i liturgii zrovna nenahrává. Ale myslíte,
že generace našich dětí bude schopna věřit evangeliu o blízkosti Božího
království v takové místní církvi, kde je nejvyšším učitelem, vládcem,
zákonodárcem i soudcem jedna osobnost? Jak může taková praxe vést ke
vzájemné odpovědnosti členů církve k „nesení břemen jedněch za druhé“,
ke sdílení se v radostech i starostech atp.? Jak by mohla taková praxe
vést k odpovědnosti vytvářet církev?
Mají pak o finančním zabezpečení církve rozhodovat náboženští
profesionálové nebo je záležitostí místní církve jako celku? O
záležitostech financí ať rozhoduje místní církevní obec jako celek, nebo
její zvolení představitelé. Vezměme příklad – co kdyby se členové
místní církve poradili, kde vlastně chtějí slavnostně sdílet svou radost
z Kristova vzkříšení – jestli v kostele, který je pro danou obec třeba
příliš velký, svým uspořádáním pro slavení církevní obce nevhodný a
v zimě ještě navíc vymrzlý. Nenajdou se pro sdílení radosti z vykoupení
pro danou křesťanskou obec v konkrétních podmínkách vhodnější prostory?
Shrnutí
Lze být tedy církví i bez finančního zabezpečení? Doufám, že je
zřejmé, kam tento příspěvek mířil: diskutujme nejprve identitu církve,
především nakolik se má nebo nemá považovat za součást společnosti.
Dále pak stůjme na tom, že je věcí místní církve, aby své i finanční
zabezpečení „zdola“ vyřešila. Jistě, jsou tu věci, které záležitosti
místní církve přesahují, třeba otázka vzdělávání. Tam je jistě na místě
hledat a najít spolupráci s jinými místními církvemi. Nemělo by se v
praxi zapomínat na přání posledního koncilu, aby se znovu v církevním
životě uplatňovala subsidiarita, která je ve světsky reflektovaném
managementu samozřejmostí.
Úplně na závěr: velmi bych si přál, aby katolická církev
minimalizovala potíže a ostudu, které s takzvanými restitucemi
církevního majetku musejí nutně přijít, ale ještě více bych si přál, aby
všichni pokřtění se svou církví našli svou identitu, aby obnovili
porozumění sobě samé a díky tomu si poradili i s pokušeními spojenými s
finančním zabezpečením a celkově vydávali tomuto světu dobré svědectví.
Martin Šály
Příspěvek byl pronesen na kolokviu „Na cestě k dialogu v církvi“, které se konalo v Olomouci ve dnech 16. – 17. května 2014.
Zdroj: www.getsemany.cz
|
Re: Lze být církví i bez finančního zabezpečení? (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 23. červen 2014 @ 10:57:47 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | V prvotní církvi skládali lidé svůj majetek k nohám svatého Petra, apoštolů, biskupů a kněží. Mnozí prodávali všechno co měli, jiní dávali polovinu a jiní zase štědré jednorázové a nebo periodické dary. Je psáno i o lidech kteří předstírali že dali všechno, část
zatajili a padli mrtví k zemi.
Jedním z prvních zaznamenaných projevů Církve jako „charitativní
organizace“ bylo ustanovení jáhnů, mezi
nimiž byl i první mučedník svatý Štěpán.
Berme si z toho příklad a dávejme Církvi i chudým.
Skládejme k nohám biskupů a kněží, podporujme farnosti i misie. Je to můj
soukromý názor ale Církev vidím jako profesionální směnárníky. Kterým můžeme
dát zúročit své hřivny když už sami nechceme žít zasvěceným životem v celibátu
a sloužit Bohu i lidem naplno. Pokud jsme pyšní, vlažní a je v nás málo
lásky tak má pro nás Církev tu výhodu že si nemusíme dělat starosti abychom
nepodporovali něco co je ve skutečnosti zlé a nebo lidi kteří si to „nezaslouží“.
Věřím že Duch Svatý vyhledává skrzeva Církev ty správné lidi a správná místa.
Také bychom to neměli brát mechanicky a snažit se s odpuštěním dělat věci
lépe než Pánbůh. Jedním z nejdůležitějších způsobů jak pomáhat druhým je
půst. Bůh může změnit doušek vody který
si odepřeme v jezero, tam kde je třeba. Tak jako zázračně rozmnožil
svačinu jednoho chlapce.Ten kdo se modlí se nebojí budoucnosti, ten kdo se postí se nebojí zlého. Ten kdo má Boha za Otce a Pannu Marii za Matku se nebojí ničeho. |
Re: Re: Lze být církví i bez finančního zabezpečení? (Skóre: 1) Vložil: tele v Čtvrtek, 26. červen 2014 @ 20:08:21 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Poutnicku, jen takové doplnění. Psal jsi že máme dávat církvi i chudým. Co je to dávat chudým vím, ale co to znamená dávat církvi dnes? Jaký význam mají tato slova dnes - dávat církvi? Nepodezřívej mě, že nepřináším dary církvi - vedu účetnictví - vím jaké jsou náklady. Jenže ve Skutcích čtu, že z toho co bylo skládáno k nohám apoštolů, bylo rozdělovánu každému, jak kdo potřeboval. Kdo je tedy tím potřebným dnes v církvi? Je to církev jako organizace? - náklady na provoz, zabezpečení života kněží ... a na chudé v církvi mají věřící dávat zvlášť? Kolik je dnes případů, že církev obdaruje jednoho ze svých chudých ze svého vlastního rozpočtu? Hodně jsme se vzdálili od toho příkladu věřících prvotní církve. Takže pokud uvádíš to, že věřící prvotní církve skládali své peněžité dary k nohám apoštolů, pak je také poctivé uvést, k jakému účelu pak převážně sloužily. Zaopatřování chudých bylo součástí rozpočtu církve a jeho hlavním výdajem. Co je dnes hlavním výdajem rozpočtu církví? Co je to dnes dávat dary církvi? Když vidím, že někdo nedává saláry u nás či jiné dary, ale pomáhá bratřím či jiným, říkám si právě, že takový dává církvi. Ale kdo dává církvi na budovy, provoz, zkrášlení výbavy modlitebny, a má problém pomoci potřebnému bratru, kterému chybí na topení - je toto dar církvi? Co je to tedy u vás dar církvi? Znám katolíky v našem městě a vím o výdajích jejich farnosti. A vím také o jejich nuzných. Ale v rozpočtu nic. Prostě nic. U nás to není moc lepší. Upozorňuji na to, ale vždy nějaké výmluvy. Církev je z lidí, ale lidé v církvi mají srdce nějak v této věci zatemněno. Nějak se mi zdá, že ten hlavní význam "dávat církvi" se proměnil a to zásadně. |
]
Re: Re: Re: Lze být církví i bez finančního zabezpečení? (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 27. červen 2014 @ 10:03:17 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/ | Ahoj Tele.
Tohle je pro mne docala zajímavé téma, které jsem dlouhá léta sledoval a sleduji dodnes. Tím, jak se jmenujeme a tím co děláme se často setkáváme s lidmi, kteří jsou "chudí", tedy nemají žádný majetek. Tak, jak s mnohými z nich léta pracujeme, vychází najevo znovu tatáž věc: Problém těch lidí není obvykle to, že jsou chudí, jejich problém je téměř vždy v hříchu. Nejčasteji je to totálí sobectví, zaměření jen na sebe a svoje potřeby (což je logické, v jejich situaci). Ale i ve chvíli, kdy se jejich finanční situace změní (například něco zdědí a prodají, dostanou několik desítek tisíc na sociálních dávkách a pod) jejich sobectví se nezmění ani o píď a když tak k horšímu. Velmi často je to neodpuštění, které je drží v nekonečném cyklu chudoby a neštěstí. Mnozí z nich jsou prolezlí závistí a když už se o něco snaží, ovládá jejich život právě závist. A tak bych mohl pokračovat.
Když sleduji finanční dary do života těchto lidí, mají naprosto jednoznačný účinek, bez vyjímky vždy stejný: Pokud takový člověk dostane finanční dar jako "pomoc", je jeho materiální situace po té "pomoci" v blízké době (řádu dnů) naprosto stejná jako před darem a často i horší. Vyjímku jsem za ta léta nezažil.
Klasickou ukázkou této věci je i hospodaření státu, kdy stát zákony na rozdávání peněz tzv "chudým" a výnosy na podporu bohatých, které byly přijaté na přelomu letopočtu, zcela zlikvidoval schopnost pracovat u asi 10% do té doby jakž takž práceschopného a samostatného obyvatelstva a silně oslabil schopnost konkurence těch ostatních. Většina z těch lidí "bez práce" je od té doby závislá na darech. (Což také bylo cílem těch zákonů)
Tahle realita vede mnohé lidi, které znám, naprosto k jednoznačnému závěru: Pokud chtějí pomoci nějakým chudým lidem penězi, vezmou ty peníze a darují je komukoliv, kdo je ochoten věnovat těm chudým cokoliv, co je cennější než peníze: Svůj čas, svou pozornost, své znalosti, .... Někteří z bohatých které znám to dokonce dělají cíleně: Vytváří organizace, které zaměstnávají lidi, kteří se pak věnují chudým, slabým a bezmocným a pomáhají jim tak, aby ti chudí na tom byli po pomoci lépe, než před pomocí.
A hodně z těch lidí, kteří se věnují chudým a bezmocným tak, že jim opravdu pomáhají, je právě v křesťanských církvích. Dát tedy peníze církvi - pokud se ovšem církev opravdu věnuje takovým věcem a ty peníze nepadnou na několik set let prázdný, studený beznadějně rozpadající se barák - je v takové situaci ochoty někomu pomoci naprosto jednoznačný a logický závěr.
Toník
|
]
Re: Re: Re: Re: Lze být církví i bez finančního zabezpečení? (Skóre: 1) Vložil: tele v Pátek, 27. červen 2014 @ 11:24:40 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Tondo, předem - tvé zkušenostmi s lidmi ti neberu. Co se týče toho, že pokud dávám třeba dary na provoz diakonie - ano, umí to lépe než já. A právě proto jsem psal, co jsem psal. Takhle by to mělo být. Jenže já vím o tom, že než by lidé přispěli na dar diakonie, přispějí raději na zvelebení budovy kostela. To je zase má zkušenost. Já zase mám jiné zkušenosti, s těmi, kterým jsme ve sboru pomohli. I oni pak pomáhali druhým. Jedna sestra neměla na úhradu topení, potřebovala zaplatit do měsíce. Poskládali jsme se na tu úhradu. Její vděčnost byla veliká. Od té doby nevím, že by topení nehradila ze svého. Naopak přispěla na úhradu nájemného jiné sestře, která za necelé roky potřebovala uhradit dluh za nájemné. A té jsme pomohli několikrát, než se přestěhovala do menšího bytu. Já si nedělám úsudek o tom, kdo pomoc potřebuje (není to narážka na tebe). Ale znám hodně lidí, kteří prostě nepřispějí, protože říkají - mně také nikdo nepomáhá. Jsou hrdí na sebe. Pokud bohatí pomáhají cíleně a s čistým srdcem, jak píšeš, je to dobře. Bohu buď za ně dík. Já se snažím pomoci, jak to prostě dokážu. Pokud církev provozuje takové organizace, pak je to pro mne správné a je potřeba se podílet na jejich službě a to činím rád. Když však vidím, že se lidé ve sboru raději poskládají na zájezd, nebo sportovní klání sborů, mrzí mne to. Raději bych byl, aby se sdružovali v jiných činnostech. Ale já jsem já, proto mne to mrzí, ale nesoudím. Asi jsem ten komentář psát neměl. Raději jsem vždy mlčel i ve sboru a prostě jen žádal o pomoc pro druhé a byl rád za ty, kdo se přidali. Nikdy jsem nikoho nenapomínal. Takže zde, snad proto, že jsem v jakémsi utají, jsem komentoval a uvedl něco, co jsem asi neměl. Nechme to tak. Jistě máš pravdu, ale já prostě nemohu odolat tomu člověku od popelnice, abych tam vždy nezašel s rohlíkem a salámem. Víc ale neumím a není to mou pracovní činností. Mám jinou práci. Takže se modlím, dávám a mluvím. Víc neumím a nemám na to ani prostředky. Jen prostě, když ho vidím a on nemá už ani sílu, ani vůli, aby mu bylo jinak pomoženo, prostě nechce - je mi ho líto, ale nemohu si odmítnout mů dát znovu a znovu. Možná se někdy za to budu zodpovídat, že jsem ho tím vlastně v jeho situaci utvrzoval. O sobě nemám dobré mínění, takže proč ne. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Lze být církví i bez finančního zabezpečení? (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 27. červen 2014 @ 11:43:20 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/ | Ahoj Tele.
Díky. Nemusíš se omlouvat. Tohle jsou věci, které se málokdy řeší veřejně a je to dobře.
Z mé zkušenosti je velký rozdíl dát někomu peníze a dát někomu jídlo. Jak by asi napsal svatopisec: Jako je východ daleko od západu, tak daleko je účinek daru peněz od daru jídla ;-)
Jen prostě, když ho vidím a on nemá už ani sílu, ani vůli, aby mu bylo jinak pomoženo, prostě nechce - je mi ho líto, ale nemohu si odmítnout mů dát znovu a znovu.
No a to je přesně ono: Opravdová pomoc pro takového člověka je přesně to, když ten člověk dostane sílu a vůli (na cokoliv dobrého). I o tom byla ta minulá diskuze. Což ale samozřejmě neznamená, že by nemělo vůbec žádný smysl pomáhat tomu člověku alespoň tak, aby přežil a aby měl lehčí život.
To, kdo pomoc potřebuje je také diskutabilní. Potřebuje finanční pomoc ten člověk, který si může dovolit utratit 15 000Kč/měsíc v herně? Jednoznačně ne: Mnohem spíše potřebují pomoc lidé, kteří si takovou věc dovolit nemohou. Potřebuje finanční pomoc ten, kdo si může dovolit utratit 3 000Kč/měsíc na cigarety nebo na pivo? No, samozřejmě, že ne. Tu pomoc potřebuje až tehdy, kdy si tyto věci nebude moci dovolit.
Ale to je na jinou diskuzi.
Toník
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lze být církví i bez finančního zabezpečení? (Skóre: 1) Vložil: tele v Pátek, 27. červen 2014 @ 12:36:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Tondo, to vše, co píšeš, je jistě pravda, ale přeci jen dodám své ale (tohle jsem vyčítal Standovi :o) - teď jsem ten ALE já). Ze svého vlastního života vím, co je to být závislý na cigaretách a pití. Ano je důležité, aby se toho člověk zbavil a má pak dostatek na to, na co dříve neměl. Jenže ten člověk potřebuje pomoc hned, ne až se zbaví své závislosti. A ten proces je složitý a zdlouhavý. Možná u každého ne. Ale to nebyl můj případ. Proto mám soucit i s takovými. Potřebují pomoc okamžitou. A pak následnou péči, než dojde k nějakému zlomu a potřebují něco, čemu dají větší důležitost, kvůli čemu budou ochotni se toho zbavit - prostě taková náhrada. Není to jednoduché. Fakt je to složité, A mnohdy je potřeba zbavit se i příčiny toho, proč člověk kouří a pije. Nalézt důvod a radost k životu, vypozorovat že jsem k něčemu potřebný. O svém životě nechci moc psát. Dodnes vím, že život je pro mne blues. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lze být církví i bez finančního zabezpečení? (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 27. červen 2014 @ 13:22:26 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/ | Proces zbavení se hříchu bývá často složitý a dlouhý, zvlášť když se člověk hříchu zbavit nechce, dostat peníze je rychlá zkratka. To první řeší situaci člověka a je opravdovou pomocí, to druhé je jen pomoc pro samo pomáhaní. Není užitečné příjemci, ale jen tomu, kdo peníze dává.
Po asi deseti letech pozorování života lidí, kteří dávají peníze a lidí, kteří peníze přijímají, jsem dospěl k jednoznačné korelaci: Ti, co peníze dávali byli po deseti letech mnohem bohatší (někteří dokonce až tak, že teď "nevědí co s penězi") a ti, co peníze přijímali, jsou po deseti letech stejně chudí, jako byli, nebo ještě chudší.
Takže já káždému doporučuji, aby dával peníze, co jen může a pokud možno nezištně. Ale ať od toho neočekává, že to bude pomocí pro toho, komu dává.
Pokud chce někomu opravdu pomoci, je potřeba dávat cennější věci, než peníze. Ale to samozřejmě stojí víc než peníze a lidem se to nechce. V době, kdy se dají dát peníze tak, že se na mobilu nacvaká smska nebo se na dotykáči klikne na odkaz který uklidní svědomí, se to lidem nechce ještě o kus více.
(A to nepíšu jen pro druhé, ale i pro sebe, samozřejmě)
Toník |
]
Re: Re: Re: Lze být církví i bez finančního zabezpečení? (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pátek, 27. červen 2014 @ 14:22:38 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Řekl bych že se to tak nějak prolíná, to co dávají církve
jako organizace a co jednotlivci prostřednictvím církevní organizace nebo
soukromě a myslím si že je to jedno a totéž. V podstatě by se dalo říct že
je to všechno jeden měšec, který svého času nosíval apoštol Jidáš. Něco jde
přes účetnictví a něco se ani nedá vyjádřit penězi. Ten kdo má zájem si některé
oficiální věci může vyhledat na internetu . Od nejrůznějších misií a nemocnic až
po svatopetrský haléř. Což je jedna
každoroční nedělní sbírka kterou skládáme k nohám papeže a ten jí používá
právě na tyto účely. Stejně nemá cenu se tím chlubit a dělat si seznamy, o
mnoha věcech ví jenom Bůh, popřípadě nejbližší okolí. Jedna ruka neví co dělá ta
druhá a tak to má být, ne ?
Svět v našem okolí se také od biblických časů v některých
ohledech změnil. Značnou část sociálního zabezpečení obstarávají naše státy.
Seniorům a sirotkům v našich končinách často spíš chybí naše láska a čas
než peníze. Také se změnila struktura výdajů a způsob života. V biblických
dobách se lidé nestarali za co si koupí třeba mobil nebo kolo. I bohatí se
stravovali často skromněji a měli mnohem méně věcí než my. |
]
Re: Re: Re: Re: Lze být církví i bez finančního zabezpečení? (Skóre: 1) Vložil: tele v Pátek, 27. červen 2014 @ 16:24:12 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Děkuji za odpověď, poutnicku. Určitě souhlasím. Vím, že ŘKC provozuje své charitativní organizace. Vím, že stejně jako u nás jsou celocírkevní sbírky na dobročinnost podle zaměření. A vím, že mnozí přispívají a slouží i osobně, ale přesto si myslím, že daleko větší část rozpočtu tvoří úplně něco jiného, a to jsem uvedl. Církev by se měla uskromnit, ale musí před tím změnit své smýšlení. Jinak zcela souhlasím. |
]
|
|
|
|