Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 274, komentářů celkem: 429609, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 301 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

magdalena07
ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116509299
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista
Vloženo Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 08:32:34 CET Vložil: Tomas

Kázání poslal karels

Advent takto se v křesťanské liturgii nazývá doba „přípravná“, jež předchází svátkům vánočním. Začíná čtyři neděle před Vánocemi a první adventní den není jen jako upozorněním na „Den příchodu Páně“, tzn. na oslavu narození Ježíše Krista. Článek jsem napsal u příležitosti 1. adventní neděle. V nadpisu také uvádím záměrně Hospodin Ježíš Kristus, což vysvětlím dále v článku.

Nejdříve je třeba vysvětlit ono „qere ketiv“ z nadpisu článku. Qere ketiv je lingvistické „zařízení“ opisovačů biblických textů, kdy na místě, kde se mělo přečíst nějaké slovo, přečtou jiné slovo. Je to z důvodu chyb, například o Abrahamovi je řečeno na jednom místě „ona“, opisovači nechali text být, ale vokalizují jej na správné „on“. Pro mě je to jeden z dalších důkazů původnosti originality textů - tj. pro opisovače byl text tak posvátný, že už do něj nezasahovali, ač v původním textu byla chyba.


Zcela mimořádnou roli sehrálo qere ketiv při vyslovení Božího jména tzv. tetragramu יהוה. Tetragam יהוה JHVH se totiž nevyslovuje z jednoduchého důvodu – neví se, jak se má vyslovovat. Vyslovit tetragram יהוה Jehova a ani Jahve není zcela jisté. Na místě tetragramu je vokalizace jiného slova, což je hebrejsky אדני Adonaj. Hebrejské אדני Adonaj se čte na místě יהוה tetragramu.  


Nakonec pro naše židovské přátele bylo i ono hebrejské אדני Adonaj tak posvátné, že ho četli jenom synagoze a pro domácí bohoslužbu užívali jiných oslovení Boha, například šém (jméno), makom (místo) atd. Důvodů, proč k celé situaci došlo, by se našla celá řada. Především tady byl strach, aby se neprovinili proti přikázání desatera: „Nezneužiješ jména Hospodina, svého Boha.“ Exodus 20,7, jiným důvodem může být i to, že se opravdu jména Božího zneužívalo snad k magickým rituálům, snad k zaříkáváním atp.


Možná svou úlohu sehrála snad i exklusivita, totiž jenom ten, kdo znal Boží jméno – tj. jeho výslovnost, byl skutečným následovníkem Boha. Zašlo to až tak daleko, že při chrámové liturgii v okamžiku, kdy velekněz vzýval ono tajemné Boží jméno, tak jeho kolegové spolukněží čekající vně Svatyně svatých zakašlali, aby správnou výslovnost neuslyšeli.  Tedy z důvodů, které jsem se snažil vysvětlit výše, zůstala známost správné výslovnosti Božího jména יהוה tetragramu pouze v „povědomí“ velekněze, který ji zase předával svému nástupci.


Celý systém Svatých písem Starého zákona s יהוה tetragramem, tak rabíni defakto nahradili jiným Božím jménem אדני Adonaj.


Jako příklad především pro ty, kteří ovládají hebrejštinu, uvedu šema Jisrael Dt 6,4:

שׁמע ישׂראל יהוה אלהינו יהוה אחד׃


Text v biblích takto skutečně nalezneme. (v originálních rabínských Biblích je nadto větší ע ajin a ד dálet, obojí znamená עד ed, což je v překladu svědectví, nebo svědek)


Ale výslovnost šema Jisrael se bude číst rozdílně a to takto:


שׁמע ישׂראל אדני אלהינו אדני אחד׃


To je právě „qere ketiv“ záležitost. Židé sice při svém čtení vidí text s יהוה tetragramem, ale vyslovují text s tvarem אדני Adonaj. Takže de facto, všechno to, co se týkalo uctívání onoho Boha יהוה, nyní (díky záměně provedené rabíny) je v kompetenci a týká se uctívání Boha se jménem אדני


S příchodem Ježíše Krista na tuto zem Ho nebeský Otec nepověřuje jenom úlohou Mesiáše Krista, ale Ježíš byl delegován také jako Pán אדני tj. Hospodin. A opakuji; všechno, co se týkalo onoho Boha se jménem יהוה se posléze týkalo toho samého Boha se jménem אדני (v starozákonní době) a protože Ježíš obdržel jméno אדני jako součást svého úkolu, týkají se ho od této chvíle také i všechny starozákonní texty, které se ale prapůvodně týkaly יהוה


Jak to všechno vím? Apoštol Petr ve svém kázání konstatuje: „Ať tedy všechen Izrael s jistotou ví, že toho Ježíše, kterého vy jste ukřižovali, učinil Bůh Pánem a Mesiášem.“ Skutky 2,36 Zajisté jde o Pána אדני, protože v tom samém kázání apoštol Petr hovoří: „Slunce se obrátí v temnotu a měsíc se změní v krev, než přijde den Páně, velký a slavný; a každý, kdo vzývá jméno Páně, bude zachráněn.“ Skutky 2,20-21 (což by nebylo možné vztáhnout na Ježíše Krista, pokud by nedošlo k záměně tetragramu za tvar Pán - protože tady vlastně apoštol Petr cituje text z proroka Joele)


Vzývat jméno Hospodinovo, jméno Páně אדני, které má díky Bohu Otci ve vlastnictví Ježíš, nás vede ke svobodě vzývat Ježíšovo jméno! Nejenom, že můžeme, ba dokonce musíme, abychom byli zachráněni.  


Apoštol Pavel dodává:

„k slávě Boha Otce každý jazyk aby vyznával: Ježíš Kristus jest Pán.“ list Filipským 2,11


„Polopatě“ řečeno; Bůh (Otec) jenž je v době Starého zákona יהוה byl díky židovské tradici „přejmenován“ na Pána, Hospodina אדני, prapůvodní tetragram v textech zůstává, ale vyslovuje se Pán, Hospodin.


Pán Bůh tohoto lidského lingvistického „mechanismu“ využívá ve svůj prospěch v dějinách spásy. S příchodem Ježíše na tento svět, při vtělení Ježíše, Ježíš jméno אדני Pán, Hospodin obdržel, a tak se de facto na Ježíše díky tomu vztahují rovněž tak všechny starozákonní texty, které se ale prapůvodně týkaly יהוה, tedy jeho Otce, Boha Otce!


A teď další poznatek. Pokud je Otec יהוה a Syn je אדני bude vztah mezi Otcem a Synem, mezi Bohem Otcem a Ježíšem Kristem vyjádřený vztahem mezi jménem יהוה a jménem אדני! Qere ketiv, tento gramatický jev, tak vlastně bude realizovaný takříkajíc „naživo“ mezi Otcem a Synem. Kdo vidí mne, vidí Otce. (četlo se jméno אדני i když tam bylo jméno יהוה) Já Otec jsme jedno. (všude tam, kde je ve SZ textech יהוה, čte se אדני)


Vztah mezi Otcem a Synem, mezi Bohem Otcem a mezi Ježíšem Kristem je vyjádřením skutečnosti lingvistického vztahu v qere ketiv tj. mezi jedním božím jménem יהוה /Otec/ a dalším božím jménem אדני /Syn/. Domnívám se, že jakýkoliv další výzkum qere ketiv tj. záměny Božího jména אדני Adonaj za původní Boží jméno יהוה tetragramu, tak ještě mnohem lépe vysvětlí vztah mezi Otcem a Synem.  


Zbývá zodpovědět řadu otázek, na které nyní neznám odpovědi. Například: kdy se začal jev qere ketiv užívat. Proč tato vcelku obtížná lingvistická záležitost hraje tak důležitou roli v dějinách spásy. Samozřejmě hraje svou důležiou úlohu i Septuaginta, která už tetragram vůbec neužívá. A dále, nebylo by záhodno alespoň na některá místa v biblickém textu Nového zákona doplnit tvar Hospodin? Ač se týkají Ježíše Krista – aby bylo zřejmé a nebylo pochyb, že Hospodin je Ježíš. (ve smyslu toho, co jsem se snažil vysvětlit výše v článku)


V článku jsem se snažil vysvětlit, co to znamená, když vyznáváme Ježíše jako Pána:


„Vyznáš-li svými ústy Ježíše jako Pána a uvěříš-li ve svém srdci, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých, budeš spasen.“ list Římanům 10,9


Článek vyjadřuje (ostatně jako všechny moje články) pouze moje názory, myšlenky, a přiznávám se, že se také mohu mýlit. Není to tedy učení nějaké církve, skupiny atp.


Více o qere ketiv zde: http://en.wikipedia.org/wiki/Qere_and_Ketiv


"Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista" | Přihlásit/Vytvořit účet | 49 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 10:19:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
S tím ja nemám problém uznat Ježíše stejně jako Otce Hospodinem.   zmínil jsi narození Krista.  Když se tak vyznáš ve starých písmech určitě budeš znat i historii. V písmu je psáno že narození Ježiše Krista zvěstovali Andělé pastevcum, když pásli ovce na pastvinác. V Izraeli se nedaly po celý rok pást ovce na pastvinách. TAKŽE OTÁZKA ZNÍ: OKOLO POLOVINY PROSINCE PÁSAVALI IZRAELCI OVCE???
Já jsem slyšel že ovce se pásly v izraeli maximálně do konce listopadu. Pokud by to byla pravda Ježíš by se namohl narodit koncem prosince jak je dnes vykládáno. Přesné datum narození asi nezjistíme ,ale přibližnou dobu v pruběhu roku. Děkuji předem. SSNS ty by jsi se na to taky mohl kouknout.



Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 10:40:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím, je mi jasné, že křesťané přeznačili původní pohanský svátek, zřejmě to udělaly i kdysi podobně Židé s některými svými svátky - které podivuhodně připadli na dobu, kdy se uctívala božstva a děkovalo se za úrodu.

Vím, že Ježíšovo narození zřejmě neproběhlo 24.12. - ale datum je pro mě připomínka, že se narodil. Kdy to bylo, není asi moc důležité... (alespoň pro mě ne)


]


Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 10:43:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
udělali i kdysi podobně Židé s některými svými svátky - které podivuhodně připadaly (oprava - opravil jsem špatné i)


]


Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 11:56:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nevěřím tomu že by Vyvolený národ slavil pohanské svátky. Za úrodu děkoval každý a nejrůznější svátky slavila většina lidí během roku každou chvíli. Tudíž se musely občas termínově potkat. Svátky našich předků nemohly mít navíc vůbec žádný vliv. Barbarské národy se s křesťansvím setkaly teprve po několika staletích a vliv mohly mít tak někdy na přelomu 1. a 2. tisíciletí. Vliv mohlo mít maximálně židovství a nebo antika.
Občas také docházelo ke zpětným vazbám a byli to pohani kdo se nechal inspirovat. Zázračné dítě zrozené z Panny očekával již Adam a Eva. Což zřejmě inspirovalo spoustu pohanských mýtů.


]


Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 12:52:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Projdi si historii před Kristem hlavně pohanské národy včetně číny a indie. Tyto národy mají jedno společné znají ctihodný den slunce tedy neděli.A v tento den uctívali své bohy. Den slunce je pohanskáý svátek. Proč má hodně kostelu orientaci na východ? Když vstupuješ do kostela tak čelem jsi k východu slunce. Projdi si Starý zákon a zjistíš že izraelská svatyně byla otočena o 180stupnu. Vstupoval jsi od vzchodni strany a čelem kde byl oltář jsi směřoval na západ. Proč pokud je to možné stojí křestanský kostel opačně?? Světíš den slunce tak pokud stojíš před oltářem díváš se na východ odkud vyjde slunce to je jednoduchá symbolika.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 17:25:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Obávám se že v tomhletom ohledu si nevyberete. Kdybychom měli oltáře obrácené na západ tak by se Vám někdo pokoušel namluvit že uctíváme zapadající slunce, na jih by to bylo slunce v plné síle a na sever slunce zapadlé. Sluneční božstva uctívali výraznějším způsobem snad jenom v Egyptě za faraona Achn-atona a po určitou dobu i v jižní Americe. Jestliže chce někdo zneužívat staré kulty tak by si o nich měl něco přečíst alespoň na Wikipedii.
Adventistům sedmého dne jsem za mnoho věcí hluboce vděčný a doufám že jim to Bůh oplatí mnohanásobně.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 18:57:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nejsem tak chytrej. Zbytek bez komentáře přece jenom vikipedie není 100procentně spolehlivej zdroj.
 Raná křesťanská církev kritizovala a obviňovala Mithrova mystéria z kopírování a parodování křesťanských obřadů. Mithra hrál v mithraismu podobnou úlohu spasitele stejně jako Kristus v křesťanství. Narození Mithry se v Římě slavilo 25. prosince během svátku Nepřemožitelného Slunce (Sol Invictus) zavedené císařem Aureliánem, které mělo formálně sjednotit kulty solárních bohů.. Jen si dovolim upozornit že mithra má stejný den narození jako Ježíš že by náhoda. ale je to jen vikipedie.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: timg v Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 19:46:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Promiň hirali,
že by od Hospodinova jména zase k sobotě? Mohu se zeptat? Uklidnilo by Tě nějak  kdyby ŘKC  mívala  svá shromáždění v sobotu?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Úterý, 02. prosinec 2014 @ 10:14:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Každý z nas ma svobodnou vuli a prezentuje tady sve chapani Evangelia. Ja na nikoho neutocim před Bohem se budeme odpovídat kazdej za sebe.Ja snad muzu za to ze pohansky slunecni kult uctiva zrovna nedeli??? Ja si to nevymyslel to jsou pouze fakta. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Kri (Skóre: 1)
Vložil: timg v Úterý, 02. prosinec 2014 @ 12:10:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jak tedy chápeš tohle z evangelia ?

Koloským  2:16     |  Nikdo tedy nemá právo odsuzovat vás za to, co jíte nebo pijete, nebo kvůli svátkům, kvůli novoluní nebo sobotám.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 19:46:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
tak trochu brouzdám po internetu ohldně toho mitraismu. to je zajímavé:Pravděpodobně na první pohled „nejviditelnějším“ kusem oděvu papeže je vysoký, rozšiřující se klobouk, který se nazývá mitra. Proč nosí papež tuto pokrývku hlavy a odkud pochází? Možná si budete myslet, že podobnou mitru nosil Ježíš Kristus, tak proto ji nosí i sám papež. Čtenáři bible ji budou v písmu svatém marně hledat - ne, Ježíš podobnou mitru nikdy nenosil.Za původem této „čepice“ se musíme vrátit do doby dávno minulé, mnoho let před Kristem, až do pohanského starověkého Babylonu, kde ji nosil všemi uctívaný tzv. Rybí bůh, který se jmenoval Dagon.
a jsou u toho i hezký obrázky ale bez komentáře


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 20:05:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Proč sem ten odkaz rovnou nedáš? :-o

http://www.demiurg.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=104&Itemid=38


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 20:15:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jsem jenom lajk nevyznám se v historii jako někteří tady. tady jeden chlapík pokud tě to zajíma říká zajímavé věci ohledně všelijakých simbolu v náboženství ale nevěř mu a raději si na netu ověřuj co říka pokud je to možne u všeho asi ne.: https://www.youtube.com/watch?v=c4Eomdrz8zI&index=23&list=PLV5T2-CbYOYKYqeuseulQYqovxoY-HOR7


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Kri (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 21:30:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Ten chlípek je adventista, takže mne moc nezajímá - adventisté mne většinou dost nudí. To už mi zajímavější přijde tohle, mrkni se:

http://www.apg29.nu/index.php?artid=15882&hl=cs

http://www.apg29.nu/index.php?artid=17073


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Úterý, 02. prosinec 2014 @ 10:32:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
o tom velice dobře vim. Koukni na tohleto ten chlapik ma mnoho zajímavych informaci na toto téma, ale upozornuji never mu a vse co říká si overuj .  https://www.youtube.com/watch?v=btrmYm2Wqxw&index=8&list=PLV5T2-CbYOYKYqeuseulQYqovxoY-HOR7
https://www.youtube.com/watch?v=PrK6KazTmXA&list=PLV5T2-CbYOYKYqeuseulQYqovxoY-HOR7&index=25


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Je (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Úterý, 02. prosinec 2014 @ 16:45:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Ověřovat je třeba všecko, kór tady, když jde o adventistu. V každém případě dík... :-)



]


Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 17:01:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Prasinec adventový.
Mňam..
Prasinec je měsíc masa, zabijeme tučné prasa!
Prase je už zažrané, pěkných kil má nabrané!
Na šporheltě vonný svařák mírně vaří, v kotlině se z vody mocně paří.
Řezník brousí úzkou kudlu, u nosu má velkou nudlu.
Nalévám mu štamprličku, mord tu bude za chviličku.
Vnoříme se v chlévu puch, kde krom zimou ztuhlých much, v koutě ještě jedna "muška" leží.
Přehlednouti sotva lze ji stěží, tu ufuněnou nošu sádla, co ertepličky má tak ráda.
Stávej muško, huš! Ťapká jí řezník po líci, svírajíc za zády palici.
Muška klidně dále leží, zvednouti ji silou stěží.
Zničehonič vtrhne do chléva náš malý psík, rozzuřený jako býk, řvoucí tygr hadra.
Jako jelen prase héplo, řezníka do rohu ringu smétlo. Otřepal se, a pak jako Rocky vstal.
V očích chladný smrti stín, hledíc v dál.

A že jateční pistoli on jde si nabít, neb tu svini musí zabít!


Pokračovaní příště..snad..




.




























Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 17:30:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nechte si chutnat a pěkně si užijte všechny radovánky  které tento svět v tomto období nabízí. Jídlo a pití, nazdobené ulice a města, obchody i dárky. Udělejte radost všem které máte rád. Rodičům, příbuzným i přátelům.


]


Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Středa, 03. prosinec 2014 @ 14:19:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mohu ti poslat pohled pro radost. Dáš mi adresu?


]


Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 17:38:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V článku je uvedeno, že "qere ketiv" slouží k zakrývání skutečného jména osoby z obavy před porušením přikázání o zneužívání Božího jména.
Problém je v tom, že Boží jméno neexistuje jako určující slovo. Tetragram JHVH je zástupným vyjádřením, neboť pravý Bůh prostě byl, je a bude. Vzato do důsledků, když člověk použije k oslovení Boha zástupný název, ať Pán nebo prostě Bůh a má pravého Boha na mysli, tak navazuje komunikaci s tímtéž subjektem, ač nejrůzněji pojmenovaným. Neboť pravého Boha pojmenovat nelze.

Takže i křesťanské vyjádření "Ježíš je Pán" může znamenat v mysli vyznavače jak "Ježíš je Bůh jako jeden z Bohů", "Ježíš je pravý Bůh", "Ježíš je Hospodin neboli Ježíš je JHVH". Nevím, zda není možné ještě přidat "Ježíš je pán" podle originálních textů - neznám je.

Všechna myslí vnímaná křesťanská pojmenování naleznou v Písmu oporu.



Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 18:38:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

"Na místě tetragramu je vokalizace jiného slova, což je hebrejsky אדני Adonaj. Hebrejské אדני Adonaj se čte na místě יהוה tetragramu."

Obávám se, že sdílíš obecně zažitý omyl, viz:


1.  Jedna z nejznámějších teorií, které kolem výslovnosti Božího jména panují, říká, že výslovnost "Jehova" je "patvar", který vznikl tak, že k hebrejskému tetragramatonu JHWH (יהוה) byly přidány samohlásky ze slova panovník - ADONAJ (אדני). Ale pokud by to tak bylo, musel by být přepis Božího jména JAHOVA. Ale tento přepis výslovnosti nenajdete nikde. Proč? Protože když Masoreti doplnili k hebrejskému textu punktaci (samohlásky), neudělali žádný patvar Božího jména, ale prostě skutečný přepis výslovnosti (יְהוָה) - Jehova.___

2. Druhým problémem s tvrzením, že YHVH se čte jako Adonai, je skutečnost, že tomu tak prostě není! Samohlásky slova Adonai א jsou A-O-A (hataf patach – cholam – kamats), což je v rozporu s YHVH, které je psáno ה וה , tedy se samohláskami e---A (sheva – bez samohlásky – kamats). Ve všech ostatních případech Kere-Ketiv má Ketiv zapsaný v texto písma přesně stejné samohlásky jako Kere, zatímco Kere samotné je v poznámkách na okraji biblického textu zapsáno bez samohlásek. Avšak samohlásky YHVH se jasně liší od samohlásek Adonai! YHVH se píše YeHVaH ה וה , psáno se samohlaskámi Adonai by bylo Yahovah.
Jak je možné, že vědecký koncensus nebere v úvahu tuto skutečnost? Až donedávna byla v exemplářích Písma psaná forma YHVH volně zaměňována. V mnoha výtiscích hebrejského Písma je YHVH psáno zcela bez samohlásek, zatímco v ostatních je psáno se samohláskami slova Adonai. Nicméně zaměříme-li se na nejstarší dochované rukopisy, zjistíme, že je zde YHVH psáno jako YeHVaH. Takto je YHVH zapsáno v Ben Asherově rukopisu (Aleppském či Leningradském kodexu4), které jsou nejspřesnějšími kompletními texty Písma. Moderní výtisky přesně reprodukující starověké rukopisy, jako jsou Biblia Hebraica Stutgartensia (BHS) a Hebrew University Bible Edition (HUB), také obsahují tvar YeHVaH. My se však nemusíme spoléhat na tyto novodobé edice, neboť byly důležité biblické rukopisy publikovány ve formě litografických edicí s fotografickými reprodukcemi jednotlivých stránek rukopisu. Z těchto fotografií je patrné, že YHVH bylo opakovaně psáno jako YeHVaH, nikoli se samohláskami Adonai YaHoVaH.

Zdroj:

http://www.obohu.cz/uvahy/vyslovnost-boziho-jmena
http://www.obohu.cz/attachments/article/185/Vyslovnost_Jmena-Nehemia_Gordon_CZ.pdf



Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 20:25:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pro mě je to jeden z dalších důkazů původnosti originality textů - tj. pro opisovače byl text tak posvátný, že už do něj nezasahovali, ač v původním textu byla chyba.

Ahoj, předpokládám, že spojení "původnosti originality textů" je pěkná ukázka hebraismu, kdy se zdvojí nějaké slovo pro zdůraznění významu - viz. např. Gn 2,17. :-) Leč to, o čem ,mluvíš, lze vztáhnout pouze na jednu větev opisovačů, a to sice židovské opisovače Starého zákona tzv. masoretů, což je slovo, které s ohledem na protestanty radši nebudeme překládat. Pro křesťanské opisovače naopak platilo, že považovali za zcela normální text Písma měnit, doplňovat či vynechávat. A to nemluvím o chybách vlivem homoioteleuton ale o zcela vědomé manipulaci s textem. Pouhé porovnání Septuaginty, masoretského textu a spisů od Mrtvého moře (tam nenašli jen toho tolik omílaného Izajáše, zejména 53. kapitolu) ukazuje, že ani s židovskou částí Bible to není tak růžové. 

S příchodem Ježíše Krista na tuto zem Ho nebeský Otec nepověřuje jenom úlohou Mesiáše Krista, ale Ježíš byl delegován také jako Pán אדני tj. Hospodin.

Obdržel titul adonai či adoni? Je Ježíě v NZ prezentován jako ho kyrios nebo kyrios?

Jak to všechno vím? Apoštol Petr ve svém kázání konstatuje: „Ať tedy všechen Izrael s jistotou ví, že toho Ježíše, kterého vy jste ukřižovali, učinil Bůh Pánem a Mesiášem.“

Připouštíš možnost, že v Novém zákoně jsme svědky cíleného převzetí soudobých politických termínů a spojení? Např. slovo parúsia znamenalo triumfální příjezd panovníka (císaře) do města a rovněž slovo ekklésia má celkem jasný politický původ. Syn boží, spasitel a pán byly naprosto běžné tituly pro císaře od dob Augusta. Andělské zvěstování (L 2,9-14) je praktickou ukázkou výroků o císařích, a to včetně míru (pax romana). Takováto role byla ostatně s příchodem mesiáše spojována i ve SZ, protože on měl při svém příchodu:
1) Způsobit znovusjednocení židů (návrat z exilu) - např. Iz 11,11-12; Ez 11,17
2) nastolit mír a vládu spravedlnosti pod svojí vládou - např. Iz 11,1-10; Ez 34,23-30 a 37,24-28; Jr 33,14-17
3) zajistit univerzální znalost Boha a jeho všeobecné uctívání - např. Iz 45,23 a 66,23; Ez 28,23
4) zajistit mír - např. Iz 60,18; Oz 2,20
5) zajistit dodržování Tóry - např. Jr 31,32; Ez 11,19-20
6) obnovit chrám - např. Iz 56,6-7 (to se musí líbit adventistům); Ma 3,4

Při pohledu na těch 6 bodů není překvapivé, že pro židy má smysl věřit v příchod mesiáše, ale ten podle SZ pozná každý už pouhým pohledem z okna či přečtením novin.

Kdo vidí mne, vidí Otce. (četlo se jméno אדני i když tam bylo jméno יהוה) Já Otec jsme jedno.

Bylo by dobré číst uvedené pasáže v kontextu. Co třeba Mt 10,40:"Kdo příjímá vás, přijímá mě; a kdo přijímá mě, přijímá toho, který mě poslal." a L 10,16:"Kdo slyší vás, slyší mě." a J 17,21nn.

Domnívám se, že jakýkoliv další výzkum qere ketiv tj. záměny Božího jména אדני Adonaj za původní Boží jméno יהוה tetragramu, tak ještě mnohem lépe vysvětlí vztah mezi Otcem a Synem. 

Já bych spíš řekl, že k osvětlení nám podstatně lépe postačí znalost aramejských verzí Písma (targumy), které Ježíš a učedníci tak dobře znali ze synagog, zejména pak smysl a význam "slova" (davar, memra). Pro názornost pár citátů z měho starého článku doplněných o jeden, který zná každý:

Gn 1,27 - Bůh stvořil člověka - Memra (Slovo) Boží stvořilo člověka
Ex 20,1 - Potom Bůh vyhlásil všechna tato slova - A Memra (Slovo) Boha pronesla všechna tato slova.
Lv 26,9 - A obrátím se k vám - A obrátím se skrze své Memra (Slovo) k vám
Nu 10,35 - Povstaň Hospodine - Povstaň, o Memra (Slovo) Hospodina
Iz 45,17 - Izrael je/bude zachráněn Hospodinem - Izrael je/bude zachráněn Memrou (Slovem) Hospodina.
J1,1nn - Na počátku bylo Slovo (memra) a to Slovo (memra) bylo u Boha a to slovoa (Memra) bylo Bůh. ... Všechno vzniklo skrze ně (Memra - viz Gn 1,27) ...

Ježíš je tedy manifestací Boha, což je něco, nad čím si lámal hlavu už Šalomoun (viz 2Pa 6,18).



Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 21:19:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Nedalo mi to, abych se nepodíval na ten tvůj článek, o kterém mluvíš, a zaujalo mne toto:

Z hlediska teologického je použití plurálu problém. My přece nevěříme, že Otec je Bůh a Ježíš je taky Bůh.



1. V počátku byl Logos, ten Logos byl k Bohu, ten Logos byl Bůh (Jan 1)!


2. Věřím v jednoho Boha,
Otce všemohoucího, Stvořitele nebe i země,
všeho viditelného i neviditelného.
Věřím v jednoho Pána Ježíše Krista,
jednorozeného Syna Božího,
který se zrodil z Otce přede všemi věky.
Bůh z Boha, Světlo ze Světla, Pravý Bůh z Pravého Boha,
zrozený, nestvořený, jedné podstaty s Otcem,
skrze něhož všechno je stvořeno.

Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Credo


Kdo "my nevěříme", to snad ty nevěříš, ne? :-)


]


Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pondělí, 01. prosinec 2014 @ 22:20:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mikaeli, pokud bys přečetl i komentáře, věděl bys, že jsem toto své nešťastné vyjádření opravil či upřesnil. Chtěl jsem tím povědět, že nejsme polyteisté, tj. nemáme plurál bohů. Ono kdybys přečetl celý článek, bylo by ti to jasné. Nevěnuji tolik času obhajobě plurality v rámci Boží jedinosti, protože tomu nevěřím, ne? :-)

Tady máš kopii tehdejšího komentáře:

Re: Re: Re: Re: Ježíš ve Starém zákoně - pluralita Božích osob 
Vložil: ssns v Pondělí, 03. únor 2014 @ 17:00:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)Jejda, omlouvám se - šlo my o to, že my nevěříme, že tu máme 3 bohy. Věříme v jednoho Boha ve třech osobách, ale nikdy neřekneme, že věříme ve 3 bohy. 


]


Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Úterý, 02. prosinec 2014 @ 16:41:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

OK, na komentáře jsem se nedíval, protože jsem měl verzi bez nich (http://www.granosalis.cz/modules.php?name=News&file=print&sid=2469089).

Jinak mne to docela oslovilo, myslel jsem totiž, že Jan čerpal od Filóna, z jeho nauky o Logu. Tohle je mi milejší!

Ten Targum mne láká, můžeš uvést nějaké odkazy na něj?

Bylo by dobré, kdyby ho někdo přeložil i do češtiny...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 02. prosinec 2014 @ 18:30:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Targum znamená totéž jako překlad a existovalo mnoho targumim (targumů. aramejský/hebrejský plurál a koncovkou -im). Zřejmě poprvé se s tím setkáváme v Ezdrášovi 4,18. Ten dopis byl totiž "přeložen" a čten. Židé postupem času přestávali používat hebrejštinu a tak mateřským jazykem Ježíše a apoštolů byla aramejština. Targumy pak byly překladem do aramejštiny a byly i komentářem. Původně bylo zakázáno zapisovat je, ale už z poloviny prvního století se nám dochovaly. Písma se samozřejmě překládala i do řečtiny - to se týkalo hlavně velké židovské obce v Alexandrii, odkud pocházel i Filón. Právě všemožné překlady SZ a NZ jsou cenným zdrojem informací o přenosu a zachování textu Bible.

Filón je zvláštní případ. Nedávno jsem dočetl jeho sebrané spisy. Pokud umíš anglicky, doporučuji - zde. Je to pěkná sonda do alexandrijského židovstva z doby Ježíše. On i Jan čerpali ze stejného zdroje. Filón se pokoušel o jakousi syntézu judaismu s řeckou filozofií. Prostě smířit Platóna s Mojžíšem. Toto Jan nedělá. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Úterý, 02. prosinec 2014 @ 18:53:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

S angličtinou jsem na tom prachbídně. :-)

Co se týče Jana, vždycky mi bylo divné, že by bral od Filóna, ale teď se mi to zdá jasné - ne Filón, ake Targúm!

Výhoda Targúmu je, že jde vlastně spíš o výklad, což právě potřebujeme:

Targum (hebrejsky תרגום‎‎, „překlad“) je označení pro aramejský převod hebrejského textu Bible. Nezbytnost používání targumu se objevila v době po zničení jeruzalémského Chrámu v roce 586 př.n.l. a odvedení židovského obyvatelstva do babylonského exilu, kde byla aramejština jazykem každodenního používání. Po návratu ze zajetí měli mnozí židé problém s porozuměním hebrejskému textu, a proto bylo knězem Ezdrášem (Ezrou) při předčítání Tóry zavedeno, že levité „četli z knihy Božího zákona po oddílech a vykládali smysl, aby lid rozuměl tomu, co četli“[1]. Původně při této praktice stál vedle toho, kdo četl stanovený oddíl hebrejského textu Tóry, ten, kdo ho překládal do aramejštiny a zároveň vysvětloval. Později začaly vznikat překlady v písemné formě a týkaly se nejen textu Pěti knih Mojžíšových. Babylónský talmud se např. zmiňuje o targumu ke knize Job (Šabat 115a).[2] K význačným targumům, které jsou používány i v současné době, patří Targum Onkelos a Targum Jonatan.[3]
http://cs.wikipedia.org/wiki/Targum
Jak říkám, chtělo by to překlad do češtiny - jak uboze jsme na tom v naší zemi, nemáme přeloženou ani LXX, natož Targúm! Smutné...
Hlavně že máme Bibli 21, a podobné zbytečnosti.





]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 02. prosinec 2014 @ 19:48:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
K pochopení "slova Božího" postačí i celkem obyčejný překlad Bible do češtiny. Podívej se do Iz 55,11! Tam slovo vychází od Boha a samostatně koná. Na mnoha místech se v Bibli pisatelé snaží nějak poprat s jistou pluralitou (mnohostí) v rámci jednoho Boha. Leč o tom jsem psal v tom článku. Je tu pouze zdánlivá podobnost s platonismem, kde je Bůh zcela transcendentní a bez pohybu a logos je jakýmsi agentem. Filon do toho navíc ještě zamontoval "moudrost", o které se vlastně samostatně a neodděleně píše v Bibli i těch targumech. Filonovi uniklo, že totožná slova mohou mít velmi odlišné významy.

Jan naopak vychází právě z Bible. Ve svém geniálním úvodu osvětluje Ježíše připodobněním k tomu, jak Bůh přicházel na zem dříve. Verš 1,14 je naprosto nejvíce špatně překládaným veršem z celé Bible. Mělo by tam být "A Slovo se stalo tělem a přebývalo ve stanu mezi námi." Tohle je totiž klíčová část celého evangelia. Z tohoto překladu každému dojde, že je tu jasná paralela na pobývání Boha ve stanu setkávání a později v chrámu. Jan tu říká, že se stalo to, co se stalo tenkrát - Bůh se "nastěhoval" mezi lidi. Jenže stejně tak důležitá je první část, kde je patrný rozdíl mezi Ježíšem a stanem/chrámem. V Ježíšovi se totiž Slovo stalo tělem. V minulosti se Bůh nestal stanem, archou, chrámem. Píše se, že tam přebýval, ale nestal se jím. Prostě Jan 1,1 - 18 je naší odpovědí na celou kristologii. Je to klasicky židovské vyjádření a nemá nic společného s Platonem. Ve SZ a u Jana (nejen tedy) je bytostná totožnost mezi Bohem a Slovem a není to tak, že Slovo je jakýmsi mostem mezi dvěma světy, tj. mezi Bohem a stvořením. Respektive sám Bůh se stává tím mostem. Promiň, jestli ti to nedává moc smysl, ale nějak lidsky se snažím ukázat, že Filón a Jan jsou dva zcela odlišné světy, které pojí pouze to, že vycházejí ze stejného pramene.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Úterý, 02. prosinec 2014 @ 20:36:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Vůbec jsi mne nepochopil! Je mi jasné, že Jan a Filón jsou dva rozdílné světy. Jen jsem nevěděl, že Targúm tak jasně definuje Logos, toť vše... :-)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Kri (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 02. prosinec 2014 @ 20:46:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pochopil. Jen jsem ti chtěl trochu víc osvětlit to tvrzení pro případ, že by tě to zajímalo víc. Promiň, občas se nechám unést. Ono mě docela mrzí, že se furt dokola omílá J1,1 a "já a Otce jsme jedno" a tak klíčový výrok se nechává stranou.


]


Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 02. prosinec 2014 @ 07:48:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím, naštěstí nejsme spasení díky přesnosti teologie, ale díky výkupní oběti Pána Ježíše. Pokud by to bylo podle přesnosti teologie, tak jsou spasení apoštolé, apoštol Pavel, jejich žáci a potm s obtížemi další... :-) Článek byl spíše k zamyšlení. S tvým tvrzením:

Ježíš je tedy manifestací Boha, což je něco, nad čím si lámal hlavu už Šalomoun (viz 2Pa 6,18).

Samozřejmě souhlasím...

Protože máme k dispozici jenom řecké texty Nového zákona, opravdu není jasné, jak to přesně bylo. Například apoštol Tomáš vyznává o Ježíši "Můj Pán a Můj Bůh", což může být "Adoni velohaj" nebo "Adonaj velohaj" - řecký originál nerozlišuje mezi Adoni a Adonaj.. A navíc, je tam rozdíl v hebrejštině pod nun ve tvaru chirek a kámec, což je záležitost tradice - jak vyslovovat - a bez vokalizace tvar Adonaj a Adoni vlastně taky nedovedeme rozlišit...

Tady by snad mohly být nápomocny další novozákonní rukopisy, které nejsou psané v řečtině. (syrsky, koptsky) Jestli ty činí rozdíl v těch jménech, jak jsem uvedl výše....

Ty targumy, není to třeba targum Neofiti? Já zase tak dalece aramejštinu neumím - ale o tom, že slovo Boží tvoří svět Gn 1,2 a následně v textu Gn vím (podle tohoto targumu)

Ať tak či onak, v současnosti očekáváme Ježíšův druhý příchod...

 



]


Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 02. prosinec 2014 @ 19:26:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ten citát je z targumu Pseudo-Jonathan. Targum Neofiti se spíš týká jiného projevu plurality v rámci Boha a to sice moudrosti. K tomu viz už úvodní verš v Gn- מלקדמין בחכמה ברא {ד}ייי (sorry, pokud se to zase nezobrazí).

Jako zasloužilý heretik jsem rád, že nejsme spaseni díky své teologii. :-) 

Protože máme k dispozici jenom řecké texty Nového zákona, opravdu není jasné, jak to přesně bylo. Například apoštol Tomáš vyznává o Ježíši "Můj Pán a Můj Bůh"

Především se domnívám, že je oprávněné domnívat se, že Tomáš to řekl aramejsky, tj. "mari ve elahi" Když se podíváme do řečtiny, máme tam "ho kyrios mu kai ho theos mu". Adonai ale nemůžeš přeložit jako ho kyrios mu. Tak se dá přeložit adoni. A to je právě to, na co jsem tě upozorňoval. Pokud LXX překládá adoni, používá "ho kyrios mu." Když ale dojde na adonai, překládá bez toho mu (můj) jen jako ho kyrios. Hezky je to vidět na Ž 110,1 kde adonai (ho kyrios) mluví k l`adoni (to kyrio mu). Vem si jakoukoli pasáž hebrejského textu, kde se mluví o Hospodinu (adonai) a podívej se do LXX - všude najdeš ho kyrios. Tam, kde se mluví o lidských či andělských pánech, najdeš právě to přivlastňování. Takže si myslím, že řecký text nám dává celkem jasně znát, co Tomáš vlastně řekl, neboť sama řečtina dělá rozdíl mezi adonai a adoni. 


]


Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 02. prosinec 2014 @ 19:49:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pro mě je všechno tohle tak trochu koníček - nemám rodinu, pokud bych měl rodinu, manželku a děti, potom bych asi na podobné studie neměl čas a byl bych rád, když bychom si celá rodina četli Bibli. Dokonce mi to ani nějaké zvláštní potěšení nedělá - protože jsou to občas věci, které druhé vůbec nezajímají...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 02. prosinec 2014 @ 20:44:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já se tím také neživím. Zajímalo by mě ale, jestli máš vysvětlení, proč je tolik lidí, kteří věří, že Bible je nejvyšší autorita a slovo Boží a nenamáhají se naučit aspoň tu koiné? Nevím, jak dlouho to trvalo tobě, ale základní znalost, aby člověk mohl číst v originále, se dá při práci získat tak za 2 roky. Je to necelých 5 500 slovíček a gramatika se taky dá - podstatně snáze než u hebrejštiny. Přízvuky lze ignorovat. A přesto málokdy potkám někoho, kdo se pořád ohání Biblí a pak otevře text v původním jazyce.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Středa, 03. prosinec 2014 @ 09:16:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
K pochopení pravdy Ducha potřebuješ umět číst?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 05. prosinec 2014 @ 18:33:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ne.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 03. prosinec 2014 @ 09:58:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Zajímalo by mě ale, jestli máš vysvětlení, proč je tolik lidí, kteří věří, že Bible je nejvyšší autorita a slovo Boží a nenamáhají se naučit aspoň tu koiné?

  A zkoušel ses třeba někdy zeptat těch lidí, 
u kterých by tě to zajímalo, proč to tak mají? 
Kdyby ses jich zeptal, zajímal se o to, třeba 
by ti odpověděli a věděl bys to proč to tak je.

  Kdyby tě to teda opravdu zajímalo.

  Toník


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Středa, 03. prosinec 2014 @ 14:13:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A podle tebe Cizinče je Bible nejvyšší autorita? Všiml sis vůbec na co reaguješ?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 05. prosinec 2014 @ 18:32:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přečti si prosím ještě jednou tu otázku: "Zajímalo by mě ale, jestli máš vysvětlení, proč je tolik lidí, kteří věří, že Bible je nejvyšší autorita a slovo Boží a nenamáhají se naučit aspoň tu koiné?" Koho a na co se ptám? Ptám se Karla na jeho názor či vysvětlení. Takže tvůj jízlivý komentář je opět zcela mimo mísu. Pokud už chceš reagovat, bylo by místo nemístné otázky a odvádění od tématu podle mě vhodné, poskytnout své vlastní vysvětlení. Nebo se zeptat na moje. Kdyby tě tedy téma, na které jsem se ptal, opravdu zajímalo.




]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 05. prosinec 2014 @ 19:58:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Koho a na co se ptám? Ptám se Karla na jeho názor či vysvětlení. Takže tvůj jízlivý komentář je opět zcela mimo mísu. 

  No, já doteď žil v domění, že Karel je zrovna 
z těch, kdo se namáhal naučit se alespoň tu koiné

  Jestli ne, tak je můj dotaz fakt docela mimo mísu 
a omlouvám se za něj.


 Pokud už chceš reagovat, bylo by místo nemístné otázky a odvádění od tématu podle mě vhodné, poskytnout své vlastní vysvětlení.

  No, já jsem jeden z těch, nad kým uvažuješ 
a koho ses na dané téma taky nikdy neptal, 
vysvětlení, nevím tedy, zda jsi mou odpověď 
zaznamenal.


Nebo se zeptat na moje. Kdyby tě tedy téma, na které jsem se ptal, opravdu zajímalo.


  Proč bych se měl ptát na tvoje vysvětlení?

  Pokud vím, tak ty jsi z těch, kdo se tu koiné naučili, ne?

  Navíc jsi tu nedávno psal, že jsi "opradu nikdy nepochopil, proč tak 
málo lidí, kteří v Bibli vidí slovo Boží, má touhu přečíst si to 
v originále a opravdu to chápat."

  K čemu by tedy bylo vysvětlení v daném tématu
od člověka, který není ve zkoumané skupině 
a chování zkoumané skupiny nikdy nepochopil?


  Zpět k otázce:

  Zkusil ses někdy zeptat těch lidí, kteří se nenaučili řečtinu
a přesto "lpí na bibli", proč se ani tu řečtinu nenaučili?

  Pokud ne, proč se nezeptáš přímo těch lidí, kterých
se to týká?

  Toník


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Kri (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 05. prosinec 2014 @ 21:28:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ty jsi fakt trol jak vyšitý. Tak ještě jednou, moje otázka zněla:""Zajímalo by mě ale, jestli máš vysvětlení, proč je tolik lidí, kteří věří, že Bible je nejvyšší autorita a slovo Boží a nenamáhají se naučit aspoň tu koiné?
"

Ptal jsem se Karla, proč si on myslí, že se tolik lidí nenamáhá. Neptal jsem se ho, proč se on nenamáhal, protože ze vzájemných debat vím, že se namáhal. Pokud mě zajímá něčí názor na cokoli, pak se prostě zeptám. Jenže už jsme zase u toníkovštiny a té tvé převrácené logiky. Když se zeptám Standy či Martina, proč se domnívají, že tolik lidí opouští katolickou církev, pak se vědomě ptám katolíka na jeho názor. Zkus si vytisknout tento komentář a zeptat se nějakého českého rodilého mluvčího na rozdíl mezi jednotlivými otázkami:

Proč si myslíš, že se tolik nenamáhá naučit se číst Bibli v původním jazyce?
Proč jsi se nenamáhal naučit se číst Bibli v původním jazyce?

a

Proč si myslíš, že tolik lidí opouští CASD?
Proč jsi opustil CASD?

Na první z dvojic otázek se mohu zeptat kohokoli (i tebe), jehož názor mě zajímá, a nemám potřebu ti objasňovat, proč mě dotyčného názor zajímá. Na druhou z dvojic otázek se mohu smysluplně zeptat jen někoho - toho, kdo se řecky nenaučil, respektive toho, kdo opustil CASD. 

Zpět k otázce:

  Zkusil ses někdy zeptat těch lidí, kteří se nenaučili řečtinu
a přesto "lpí na bibli", proč se ani tu řečtinu nenaučili?

  Pokud ne, proč se nezeptáš přímo těch lidí, kterých
se to týká?

Zase hezká manipulace, viď? To není žádné zpět k té mé otázce, to je zpět k nějaké tvé otázce, kterou jsem vůbec neřešil. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 07. prosinec 2014 @ 10:08:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/

Jenže už jsme zase u toníkovštiny a té tvé převrácené logiky. Když se zeptám Standy či Martina, proč se domnívají, že tolik lidí opouští katolickou církev, pak se vědomě ptám katolíka na jeho názor. 

  No, já jsem pochopil tvou otázku, na co se ptáš a koho se ptáš.

  Máš pravdu. Moje logika je naprosto převrácená té tvojí.


  Pokud budu chtít vědět, proč tolik lidí opouští ŘKC, 
tak v mojí logice si vezmu vzorek dvaceti, třiceti ŘK, 
kteří opustili ŘKC a zeptám se jich proč opustili ŘKC 
(což jsem samozřejmě udělal) a budu mít nějaké tři důvody 
proč lidé opouštějí ŘKC. Nebudu se na dané téma ptát ŘK, 
který ŘKC neopustil, protože ti smí znát jen ty důvody,
které je v ŘKC učí a nebudu se ptát třeba muslima na to co
si myslí o tom proč lidé opouštějí ŘKC.


  Stejně tak kdybych chtěl vědět, proč se "sola scriptura"
lidé nenaučí řecky a hebrejsky, zeptám se "sola scriptura"
lidí, kteří se nenaučili řecky a hebrejsky proč se nenamáhali
naučit řecky a hebrejsky, když si tak zakládají na písmu.
Nebudu se ptát těch, co se namáhali naučit se řecky.
Takový dotaz mi nedává logiku.



  Moje logika je tedy naprosto převrácená té tvojí.


  Proto se tě taky ptám jednoduché otázky:


Ty jsi fakt trol jak vyšitý. 

  Proč jsem trol? Jsou ty jednoduché otázky 
pro tebe nějak citlivé, problematické, že na ně
nemůžeš jednoduše odpovědět?

  Cizinec


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Je (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Neděle, 07. prosinec 2014 @ 17:17:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Moje logika je tedy naprosto převrácená té tvojí.

Souhlas. Zkus se prosím nějak smířit s tím, že se lidé mohou ptát koho chtějí na cokoli, na co chtějí slyšet názor dotyčného. Povšimni si, že mě nezajímalo, proč se lidé ty jazyky neučí, ale proč si Karel na základě svých vlastních zkušeností myslí, že tomu tak je.

 Proč jsem trol? 

Trol je u mě člověk, který v internetové debatě vkládá off topic příspěvky jako teď ty.

Jsou ty jednoduché otázky 
pro tebe nějak citlivé, problematické, že na ně
nemůžeš jednoduše odpovědět?

Můžu a mám na ně svoji odpověď, kterou jsem si chtěl porovnat s názorem Karla. Osobně se s ním neznám a pokud si tuto otázku také kladl, pak si třeba udělal svůj "průzkum". Ačkoli nelze vyloučit společné známé, oprávněně předpokládám, že on se bavil vesměs s jinými lidmi. Takže v tom tvém průzkumu bývalých katolíků: já se zeptám svých 20, někdo druhý jiných dvaceti a porovnáme si odpovědi, které jsme dostali. Nebo si svůj průzkum porovnám s názorem druhého, který třeba žádný takový průzkum nedělal, což mi nevadí, protože mě zajímá i jeho osobní názor. Např. Martin mi celkem zajímavě objasnil svůj názor na důvody problémů v ŘKC.

Takže si napřed zkus v hlavě srovnat, proč jsem se ptal, a nepodsouvej mi nějaké jiné důvody.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodin (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 07. prosinec 2014 @ 19:02:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
 Zkus se prosím nějak smířit s tím, že se lidé mohou ptát koho chtějí na cokoli, na co chtějí slyšet názor dotyčného.

  A platí to i pro mne? Mohu se já zeptat tebe 
na to, co mne zajímá?


  Jinak já jsem samozřejmě smířen s tím, 
že se lidé mohou ptát koho chtějí na cokoli, 
na co chtějí slyšet názor dotyčného.


Povšimni si, že mě nezajímalo, proč se lidé ty jazyky neučí, ale proč si Karel na základě svých vlastních zkušeností myslí, že tomu tak je.

  To jsem samozřejmě pochopil.

  Proto jsem ti také dal tu mojí otázku.


Trol je u mě člověk, který v internetové debatě vkládá off topic příspěvky jako teď ty.

  Můj jednoduchý dotaz "A zkoušel ses třeba někdy zeptat těch lidí, u kterých by tě to zajímalo, proč to tak mají?" je tedy pro tebe "off topic", chápu tě dobře?

  Tvůj dotaz "Zajímalo by mě ale, jestli máš vysvětlení, proč je tolik lidí, kteří věří, že Bible je nejvyšší autorita a slovo Boží a nenamáhají se naučit aspoň tu koiné?" je také off topic?


  Jinak mi nevadí, žes neodpověděl. 
Odpověď mne sice zajímala, ale
od začátku mi bylo celkem zjevné, 
že asi odpovědět nechceš.

  Jsem smířen i s tím, že když 
tu položím jednoduchou otázku
na kterou mne zajímá odpověď, 
tak jí někdy nedostanu.


Takže si napřed zkus v hlavě srovnat, proč jsem se ptal, a nepodsouvej mi nějaké jiné důvody.

  Nic ti nepodsouvám, ale když už si o to říkáš, ...

  Můžeš si dál hojit v klidu svoje ego 
nad tvými znalostmi, nebudu tě dále
rušit nepohodlnými dotazy.

  Cizinec.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hosp (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pondělí, 08. prosinec 2014 @ 16:42:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
  A platí to i pro mne? Mohu se já zeptat tebe 
na to, co mne zajímá?


Jistě, ptal jsi se mockrát a já snad skoro vždy odpovídal, ne? Před nějakou dobou jsme se celkem shodli na tom, že naše vzájemná debata nemá smysl, protože si o tobě pořád vymýšlím. Takže mně nepřijde logické, aby ses na cokoli ptal. Vlastně se chovám docela nelogicky, když na tebe reaguju. Je to taková hloupá vlastnost, že když někdo připojí nějaký komentář pod můj, mám pocit, že mě oslovuje, a přijde mi slušné odpovědět.

Tvůj dotaz "Zajímalo by mě ale, jestli máš vysvětlení, proč je tolik lidí, kteří věří, že Bible je nejvyšší autorita a slovo Boží a nenamáhají se naučit aspoň tu koiné?" je také off topic?

Ne, to byl ten předmět otázky. Avšak to, jestli já jsem se ptal někoho, nemá nic společného s touto otázkou. Karlův názor přece nijak nesouvisí s tím, jestli jsem se já ptal 100 lidí nebo nikoho, ne? Jenže ty se nemůžeš zbavit své potřeby pořád do někoho rýpat, viď?

  Můžeš si dál hojit v klidu svoje ego 
nad tvými znalostmi, nebudu tě dále
rušit nepohodlnými dotazy.


Díky. Snad se toho zvládneš držet.



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 08. prosinec 2014 @ 17:21:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ano, dříve jsi odpovídal.


Karlův názor přece nijak nesouvisí s tím, jestli jsem se já ptal 100 lidí nebo nikoho, ne? Jenže ty se nemůžeš zbavit své potřeby pořád do někoho rýpat, viď?

  Ne, mně jenom zajímalo, jestli ses ptal 
někoho relevantního. Protože mi přijde logické
ptát se přímo těch lidí, kterých se to týká
a všiml jsem si, že minimálně tady ses jich 
nezeptal. I když to jsem mohl přehlédnout.

  


]


Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Středa, 03. prosinec 2014 @ 06:28:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kde v Biblii sa  píše o advente?



Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Středa, 03. prosinec 2014 @ 09:18:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zkus odlepit lepenku na deskách. Možná je to pod ní.


]


Re: Re: Qere ketiv napomáhá pochopit Hospodina Ježíše Krista (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Neděle, 07. prosinec 2014 @ 20:49:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já bych řekl na rozdíl od neMyslivce, že všude. O prvním příchodu Spasitele a Vykupitele Ježíše Krista se prorokuje na hodně stránkách čí spíše pergamenech Starého Zákona. O druhém příchodu pro jednotlivé lidí třeba Lazara, Zachea, apoštoly, Kjubika, ssns,oka, nonamea, Františka100, Gregoria7777, Karla, Pepíka a další pojednává pro změnu Nový zákon a druhém příhodu Ježíše Krista na konci časů pojednává většinou poslední kniha Bible Zjevení apoštola Jana a dále ale v ne takovém rozsahu různé epištoly apoštolů čí Evangelia.

Vy to tam nemáte, že se ptáte? Já se domníval, že každá Bible to tam má.


]


Stránka vygenerována za: 0.40 sekundy