Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 163, komentářů celkem: 429704, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 533 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

gregorios777
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116600461
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: O bázni Boží - není se čeho bát
Vloženo Úterý, 23. prosinec 2014 @ 10:03:20 CET Vložil: Tomas

O Bibli poslal ssns

Ve Skutcích, epištolách a knize Zjevení se poměrně často objevuje řecké slovo fobos, které je-li nesprávně pochopeno a přeloženo, nedává člověku správné pochopení toho, o čem ten který pisatel psal. Snad toto krátké pojednání o skutečném významu spojení "bázeň a chvění" a "bázeň Boží" bude aspoň někomu k užitku.

O slově fobos


Máme štěstí i neštěstí v tom, že je nám slovo fobos celkem blízké, protože známe spojení jako klaustrofobie, agorafobie, dentofobie (tou více méně trpím já) atp. Fobos v tomto smyslu neznamená nějakou obavu či strach, ale je to velmi silné vyjádření až panické hrůzy z něčeho. Když poslouchám některé kazatele či čtu literaturu, mívám pocit, že křesťana lze definovat jako někoho, kdo trpí theofobií. Jenže slovo fobos má a mělo ještě druhý význam a to sice úcta či respekt. Chceme-li u slova o více významech vědět, který mu máme přisoudit, je potřeba podívat se na kontext.

S bázní a chvěním

V Písmu najdeme obrat meta fobú kai tromú (s bázní a chvěním/třesením) hned na několika místech. Máme tu spojení slov fobos ("hrůza") a tromos, což je slovo, které znamená třes/třesení se strachy. Přesto by bylo nesprávné, kdybych řekl, že k zubaři jsem šel meta fobú kai tromú, tj. s "hrůzou a třesoucí se strachem".

Ve 2. listu do Korintu chválí Pavel na konci sedmé kapitoly čtenáře svého dopisu. A mimo jiné se raduje z toho, že Tita přijali s bázní a třesením. Opravdu se nám tu Písmo snaží povědět, že Korintští očekávali příchod Tita s panickou hrůzou? Domnívám se, že tomu tak nebylo. Pavel tu čtenáře chválí za to, že Tita přijali s úctou/respektem, v poslušnosti a jedná se pravděpodobně o idiomatické vyjádření, které současně znamená "s obrovským nadšením a radostí, láskou". 

Úplně stejná je situace ve Fp 2,12. Z vlastní zkušenosti věřím tomu, že Ježíš dává člověku pokoj, radost a nadšení z toho, že k nám v něm přišel Bůh. Tento verš bývá zneužíván těmi, kteří věří, že se každodenně musíme nějak bát o spásu. My však máme svou záchranu uskutečňovat v radosti, úctě, lásce a poslušnosti Bohu a ne v nějaké panické hrůze z toho, co vše se může stát.

Konečně Pavlova výzva v Ef 6,5 rovněž nenabádá nikoho, aby poslouchal s hrůzou, ale jde opět o úctu a nadšení. Všimněme si, že stejně máme poslouchat Krista. Copak je vůbec možné, aby někdo, kdo do Krista vkládá veškerou svou naději, kdo věří, že Kristus za něj položil život, pociťoval vůči Němu nějakou hrůzu? Naopak, je zde opět místo pro lásku, úctu, poslušnost a nadšení. Člověk se až třese z představy, že Pánu veškerého stvoření stojí vůbec za pozornost. A když k té pozornosti připočteme ještě Jeho lásku, která vedla až na kříž, člověk ztrácí slova.

Bázeň Boží

Písmo opakovaně mluví o bázni Boží, bázni před Bohem či bázni před Kristem. Všimněme si, že Izajáš ve svém mesiánském proroctví říká:"I vzejde proutek z pařezu Jíšajova a výhonek z jeho kořenů ponese ovoce. A spočine na něm Duch Hospodinův: Duch moudrosti a rozumnosti a rozumnosti, Duch rady a udatnosti, Duch poznání a bázně před Hospodinem" (ČSP) Docela dobrý návod k pochopení významu této bázně nám dává Sírachovec:"Bázeň Páně jest sláva a zvelebení, veselí a koruna plesání. Bázeň Páně obveseluje srdce, a daří veselím i radostí a dlouhostí dnův" (Kralická Bible - ČEP: Bázeň před Hospodinem je slávou a chloubou, přináší veselí a věnčí jásotem. Bázeň před Hospodinem oblažuje srdce, dává veselí, radost a dlouhý věk.) Izajášova slova byla o Ježíšovi a ačkoli mluvil o Otci hodně a často, nevyjadřoval přece nějaký strach z Boha.

Historicky se slovo fobos ve spojení s Bohem překládalo jako "strach" či "bázeň", protože Bůh býval prezentován jako jakýsi kádrovák, který vše vidí, zaznamenává každičké selhání a pak krutě trestá. Nevím jak vám, ale mně Ježíš svědčí docela jinak. Vede mě k lásce k Bohu, k úctě, respektu a poslušnosti. A tak doufám, že někdy nějaký překladatel opustí zažité klišé "bázeň Boží" a nebudeme tak číst o tom, jak Lukáš píše Theofilovi o theofobech, ale naopak o dalších theofilech, kteří s radostí a úctou následují na své cestě životem toho nejlepšího Pastýře za doprovodu skvělého Zastánce.

PS

Ve Starém zákoně je nejlepším překladem toho našeho "bázeň Boží" slovo zbožnost, důvěrný vztah poslušnosti k Bohu.

Protože je tu celkem známá moje víra ohledně konečného osudu lidstva, chtěl bych ujistit, že nijak nezastírám realitu Božího hněvu a jeho spravedlivého trestu. Je to vlastně docela paradoxní, protože ti, kteří by se měli obávat, na Boha kašlou, a ti, kteří už nemají důvod k obavám, mluví často o strachu z Boha.

"O bázni Boží - není se čeho bát" | Přihlásit/Vytvořit účet | 57 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: Studentbible v Úterý, 23. prosinec 2014 @ 16:41:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ssns, na reformace.cz je soubor přednášek o Božím království a smlouvách. Je to cca 30 hodin a doporučuji VŠEM  k poslechu!



Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Úterý, 23. prosinec 2014 @ 20:22:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mohl bys dát přímy odkaz. menohu toto téma boží království najít Děkuji.


]


Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: Studentbible v Středa, 24. prosinec 2014 @ 02:43:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
hirali;   www.reformace.cz , klikneš na 'zvukové nahrávky ETS'  a je to 'Boží království a smlouvy; starý zákon', přednášející Dr.Richard Pratt.   Doporučuji poslouchat po dnech-je to pět dnů; dopoledne království, odpoledne smlouvy, první až pátý den. Každá část má tři nebo čtyři díly. Hodně mi to dalo, a je tam odpověď, proč bylo násilí tehdy nutné.[např.pro Františka 100 a další].


]


Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Středa, 24. prosinec 2014 @ 10:51:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale Studente, na genocidu sta tisíc žen a dětí tam odpověď určitě nebude. A na to, proč David si zavraždí dvě stovky nepřátel a těla zohaví, už teprve ne. To je jen lidská snaha obhájit něco, co prostě obhajitelné není, naopak je precedens pro další genocidy v dějinách. Tuhl metodu zná dobře i Satan.


]


Re: Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Čtvrtek, 25. prosinec 2014 @ 11:46:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Už tady někde bylo psáno že vše nepochopíme tady na zemi až budeš v nebi Buh ti předloží důkazy jak to probíhalo a potom si uděláš závěr to jaký Buh doopravdy je. Těch informací máme dnes málo.  


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: timg v Čtvrtek, 25. prosinec 2014 @ 12:21:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
  • Římanům 1:18-22
  • 18Boží hněv se zjevuje z nebe proti každé bezbožnosti a nepravosti lidí, kteří svou nepravostí potlačují pravdu. 
  • 19Vždyť to, co lze o Bohu poznat, je jim přístupné, Bůh jim to přece odhalil. 
  • 20Jeho věčnou moc a božství, které jsou neviditelné, lze totiž od stvoření světa vidět, když lidé přemýšlejí o jeho díle, takže nemají výmluvu. 
  • 21Poznali Boha, ale nevzdali mu čest jako Bohu ani mu nebyli vděčni, nýbrž jejich myšlení je zavedlo do marnosti a jejich scestná mysl se ocitla ve tmě. 
  • 22Tvrdí, že jsou moudří, ale upadli v bláznovství


]


Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastander@seznam.cz) v Úterý, 23. prosinec 2014 @ 16:58:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ssns, dobrý článek. Mám stejný názor. Ovšem v koutku duše je i trochu strach, abych vlastní hloupostí, či leností, či laxností, či dokonce odpadnutím neztratil přízeň Nejvyššího. Ale to je asi strach sám ze sebe než ze Stvořitele.
rastan



Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: Studentbible v Úterý, 23. prosinec 2014 @ 17:15:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rastane, doporučuji ty přednášky, na reformace.cz.


]


Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 23. prosinec 2014 @ 17:45:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Díky, Slávku. Hezký článek.



Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: timg v Úterý, 23. prosinec 2014 @ 17:49:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj ssns, to  jsem zde asi přehlédl, nevím jaká Tvá víra ohledně konečného osudu lidstva.

---- Je to vlastně docela paradoxní, protože ti, kteří by se měli obávat, na Boha kašlou, a ti, kteří už nemají důvod k obavám, mluví často o strachu z Boha.----

Myslím  že "nemít důvod se obávat" by znamenalo  něco jako usnutí na vavřínech.

Bázeň (či respekt) před Bohem , v nás skrze DS působí životodárnou sebereflexi v moudrosti a mysli Boží.



Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: timg v Úterý, 23. prosinec 2014 @ 18:42:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím  že Bázeň před Bohem je o zpětné vazbě."Nebázeň" před Bohem je o rozpadu zpětné vazby.
Lidská  moudrost   a  rozpad zpětné vazby, se mezi sebou nevylučují.



Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Úterý, 23. prosinec 2014 @ 20:02:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
"O bázni Boží - není se čeho bát"

Ale je. Avšak bez fobie, neboť Otec je sice přísný, ale milující.



Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 23. prosinec 2014 @ 21:39:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Souhlasím s článkem - jasně.

Mám jeden dotaz, rád bych poprosil o článek na téma Božího hněvu. Podle katolického učení je Bůh nenaštvatelný. Případy, kdy se Bůh rozhněvá se pak chápe nejenom díky jednomu z předních církevních otců Augustinovi takto:

„Sic etiam cum iratus malis dicitur et placidus bonis, illi mutantur non ipse; sicut lux infirmis oculis aspera, firmis lenis est, ipsorum scilicet mutatione non sua.“ Augustin

Překlad: „Když se tvrdí, že je rozhněvaný na zlé a laskavý vůči dobrým, pak to jsou lidé, kdo se proměňují, nikoli On. On je jako světlo, které je nesnesitelné pro nemocné oči a příjemné pro oči zdravé. Jsou to ale oči, co se mění, nikoli světlo.“


Výklad je asi takový, že představa Božího hněvu je jenom projekce pisatele tj. hagiografa, který o Božím hněvu píše. Jsou to oči (čtenáře, pisatele), ty se mění, nikoliv Bůh. Bůh zůstává stejný - nemění se... Jenom člověk vnímá jeho jednání jako jednání rozhněvaného Boha, ale přitom je to omezeností člověka - jeho projekce.

Musím uznat, že se tímto uvažováním mnohé vyřeší - zvlášť velký rozdíl v jednání Boha ve Starém zákoně v Novém zákoně. I když s tímto pohledem bezezbytku nesouzním - stojí celá teologická koncepce za to, aby byla představena...

A v tomhle se diametrálně liší katolický /případně východní/ křesťanský pohled na Boží hněv od křesťanského pohledu protestanského.

Bázeň Boží s tímto tématem nepřímo souvisí.... Bůh, kterého je třeba se bát... (třeba i kvůli tomu, aby se nerozhněval) Tady pak je projekce vlastního přísného otce, který se rozčílil nad každou maličkostí... (což Bůh takový není) Motivem jednání je pak strach z toho, že Pán Bůh čeká na každou chybu, hřích, aby nás potrestal - což je už podle mne opravdu zcestné...




Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 23. prosinec 2014 @ 21:49:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
O Božím hněvu se dá hovořit jedině v okamžiku Posledního soudu... - v tomhle snad panuje shoda, tam je to jasné.

Představené myšlení o Božím hněvu bylo pro mě opravdu velkým překvapením - jak se dají některé biblické pasáže chápat...


]


Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 23. prosinec 2014 @ 21:57:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jisté vysvětlení by mohl být pohled na Pána Ježíše - našel jsem pouze jedno místo o tom, že se Ježíš rozhněval - opravte mne, pokud těch biblických míst - kde se Ježíš rozhněval - znáte víc.

Možná by to chtělo nějaký podrobnější rozbor. Navíc u Pána Ježíše je to komplikované, protože byl Bůh i člověk...


]


Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 24. prosinec 2014 @ 00:32:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jen jedno? Co třeba Mk 3,5 + 9,23 (docela prudká reakce) + 10,14 + textová varianta v 1,41?


]


Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 24. prosinec 2014 @ 00:27:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Máš pravdu, že by bylo fajn, kdyby někdo napsal o Božím hněvu. Je jasné, že Bible používá antropomorfismy, protože bez nich můžeme o Bohu povědět nic pozitivního a skončili bychom u negativní teologie. Možná se pletu, ale mně nejlepší odpověď poskytuje list do Říma 1,18nn. Boží hněv chápu jako něco, co se reálně projevuje tím, že nádoby hněvu ponechá jejich pokřiveným touhám, dá jim ducha otupělosti. Pokud tedy mluvíš o katolické tradici, přiřaď si mě k Augustýnovi a Akvinskému ohledně předurčení. No a pokud jde o konečný úděl lidstva, pak třeba k Řehořovi z Nyssy, Izákovi Syrskému a dalším podobně smýšlejícím (v podstatě celá alexandrijská katechetická škola). Protože jsi očividně jazykově podstatně zběhlejší než já, opravdu bych ocenil, kdybys mi mohl poskytnout třeba jednou větou vyjádřený názor na to, jak chápu ohnivé jezero - odkaz. Myslíš, že text chápu stejně jako by mu rozuměl někdo mluvící řecky v prvním století? Nebo si prostě něco domýšlím? Budeš-li mi věnovat tu chvilku času, pak prosím případný komentář napiš do této debaty.


]


Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 24. prosinec 2014 @ 06:39:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Poprvé jsem o tom názoru slyšel od Prof. dr. Pospíšila, Th.D. - je to jejich (katolíků) přední teolog.

Pokud tento pohled platí - musel by se potvrdit v životě Pána Ježíše - On je takovým "průbířským" kamenem všech možných učení...

A pokud se týká jazykové vybavenosti - zase tak super nejsem - je to spíš průměr...


]


Re: Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 24. prosinec 2014 @ 10:17:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Karle, teď se omlouvám, ale nevím, o kterém názoru vlastně mluvíš. A pokud jde o ty jazyky, pak si buď jistý, že poznám, když je na tom někdo lépe než já. :-) Pokud jde o moji latinu, pak je to pro mě jen divně zapsaná francouzština a rozhodně bych nezvládl napsat latinsky článek jako ty. V hebrejštině máš podstatně lépe zvládnutou gramatiku. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 24. prosinec 2014 @ 12:04:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Názor o tom, že Bůh je nenaštvatelný... - to jsem se právě dozvěděl od prof. Pospíšila.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 26. prosinec 2014 @ 22:16:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Aha, díky. Já jsem dosud nad "naštvatelností" Boha nepřemýšlel. Člověka naštve, když obdrží nějakou pro něj novou informaci. Nevím, jak by Bůh mohl dostat nějakou novou informaci, pokud předpokládám, že už před stvořením znal do puntíku vše, co se stane. 

Tohle asi bude důvod, proč je mi bližší biblistika a ne teologie. Bible mluví krásně lidským slovníkem a používá antropomorfismy. Teologové pak tento jazyk překládají do odborničtiny a aplikují na to filozofické metody a nástroje. 


]


Znát hrůzu Boží Svatosti (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Úterý, 23. prosinec 2014 @ 23:40:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kdo zná hrůzu Boží svatosti (např. 2Kor 5,10-11), respektive, kdo zná Boha - má před Ním bázeň, což sice není panický strach nebo fobie, ale respekt, úcta a skutečně určitá bázeň v tomto slova smyslu. Bázeň před Ním, Jeho velikostí, Mocí, Svatostí a Slávou. Kdo se s ní setká, jde mu o fyzický život. Proto ta bázeň.

To není žádné jásání. Veselte se s třesením", říká Žalm 2, aby se nerozhněval...





Re: Znát hrůzu Boží Svatosti (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Úterý, 23. prosinec 2014 @ 23:48:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Řecké "fóbo", znamená "bázeň, strach, úzkost, uctivost, postrach, obava, úcta, respekt." Asi jako když bys měl nastoupit k souboji s cvičeným bojovníkem, ovládajícím bojové umění. 

Řecké "trómo" znamená "chvění, bázeň, hrůza, třesení."

Tyto dva pojmy chápe přesně pouze ten, kdo je poznal na vlastní kůži, kdo se setkal s Bohem tváří v tvář - v ohni Jeho Slávy, kdo slyšel Boha mluvit ohnivým hlasem - Abraham, Mojžíš, Gedeon, národ Izrael u Orébu, Izaiáš, Ezechiel, Jan ve Zjevení 1, Saul z Tarzu u Damašku apod...


]


Re: Re: Znát hrůzu Boží Svatosti (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Úterý, 23. prosinec 2014 @ 23:52:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tato bázeň v nich vůbec nezpůsobila žádné jásání, jak píšeš, Ssns, ale oni žádali, aby Bůh už přestal mluvit přímo, aby nezemřeli. Vyzývali Mojžíše, aby jim vyřizoval Boží Slovo.


]


Re: Re: Re: Znát hrůzu Boží Svatosti (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Úterý, 23. prosinec 2014 @ 23:56:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ani Saul z Tarzu ani apoštol Jan nejásali, ale padli k zemi jako mrtví a báli se. Saul dokonce oslepl. Prostě žádná legrace... I to je jedna stránka Božího charakteru. 

Znejte dobrotivost i zuřivost (přísnost) Boží, vyzývá apoštol Pavel...


]


Re: Re: Re: Znát hrůzu Boží Svatosti (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 24. prosinec 2014 @ 00:08:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pleteš dvě věci dohromady - idiom a spojení "bázeň Boží." O té bázni používám přece stejná slova jako ty - respekt, úcta, poslušnost. Ty žiješ v době SZ? Ty si myslíš, že dnes nemůžeš mluvit přímo s Bohem? Já to tedy vidím tak, že chrámová opona byla svého času roztržena.

A pokud jde o ten idiom, jak tedy přijali v Korintu Tita? Já se nedomnívám, že ho prosili, aby už nemluvil, že se při zprávě o jeho příchodu rozklepali strachy. Upřímně řečeno, ten tvůj strach z Boha ti fakt nezávidím. Zkus opravdu uvěřit tomu, co o sobě a o něm říká Ježíš. Určitě se ti uleví.

A když už se odvoláváš na řečtinu - kde jsi vzal slovo fóbo? Já mluvil o slovu fobos a sloveso je fobejsthó.


]


Re: Re: Re: Re: Znát hrůzu Boží Svatosti (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Středa, 24. prosinec 2014 @ 00:21:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ssns píše:


Ty žiješ v době SZ? Ty si myslíš, že dnes nemůžeš mluvit přímo s Bohem? Já to tedy vidím tak, že chrámová opona byla svého času roztržena.

Zdá se, že vůbec nevíš, o jakém mluvení s Bohem zde píši.... Mluvím o bezprostřední Boží blízkosti. Viz. např. Zj 1 - apoštol Jan. A další příklady, které jsem uváděl. Odtud pramení bázeň Boží. A opravdu to není žádné jásání...

A když už se odvoláváš na řečtinu - kde jsi vzal slovo fóbo? Já mluvil o slovu fobos a sloveso je fobejsthó.

1Kor 2,3

 jak tedy přijali v Korintu Tita? Já se nedomnívám, že ho prosili, aby už nemluvil, že se při zprávě o jeho příchodu rozklepali strachy.

To někde tvrdím? Přijali ho s bázní, jakoby přijímali Krista Ježíše.


Upřímně řečeno, ten tvůj strach z Boha ti fakt nezávidím.

Znáš Boha?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Znát hrůzu Boží Svatosti (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Středa, 24. prosinec 2014 @ 00:24:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jestliže mluvíš s Bohem v modlitbě a mluvíš-li s Ním tváří v tvář, to je opravdu velký rozdíl. V tom prvním případě Ti o život nejde...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Znát hrůzu Boží Svatosti (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 24. prosinec 2014 @ 00:37:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hele, Gregu, četl jsi ten článek? Speciálně pro tebe ještě jednou:


Jenže slovo fobos má a mělo ještě druhý význam a to sice úcta či respekt.

Pavel tu čtenáře chválí za to, že Tita přijali s úctou/respektem, v poslušnosti a jedná se pravděpodobně o idiomatické vyjádření, které současně znamená "s obrovským nadšením a radostí, láskou". 

A tak doufám, že někdy nějaký překladatel opustí zažité klišé "bázeň Boží" a nebudeme tak číst o tom, jak Lukáš píše Theofilovi o theofobech, ale naopak o dalších theofilech, kteří s radostí a úctou následují na své cestě životem toho nejlepšího Pastýře za doprovodu skvělého Zastánce.

PS

Ve Starém zákoně je nejlepším překladem toho našeho "bázeň Boží" slovo zbožnost, důvěrný vztah poslušnosti k Bohu.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Znát hrůzu Boží Svatosti (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Středa, 24. prosinec 2014 @ 09:39:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak speciálně ještě jednou pro Tebe Ssns, přečti si 1.kapitolu Zjevení - setkání apoštola Jana s Kristem ve Slávě...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Znát hrůzu Boží Svatosti (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 24. prosinec 2014 @ 10:07:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No a co jako? 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Znát hrůzu Boží Svatosti (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Středa, 24. prosinec 2014 @ 09:45:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale samozřejmě, pro ty, pro které je Bůh jen "hodný dědeček na obláčku," to platí, jak to píšeš Ty...

Můj Bůh je však nejen plný přenesmírné lásky, ale je také hrozivý a bázeňvzbuzující...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Znát hrůzu Boží Svatosti (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 24. prosinec 2014 @ 10:10:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale samozřejmě, pro ty, pro které je Bůh jen "hodný dědeček na obláčku," to platí, jak to píšeš Ty...

To si nemyslím, ale takové lidi snad ani neznám, takže nemohu posoudit.

Můj Bůh je však nejen plný přenesmírné lásky, ale je také hrozivý a bázeňvzbuzující...

Takže jsi to nečetl, viď? Cituji: nijak nezastírám realitu Božího hněvu a jeho spravedlivého trestu. Je to vlastně docela paradoxní, protože ti, kteří by se měli obávat, na Boha kašlou, a ti, kteří už nemají důvod k obavám, mluví často o strachu z Boha.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Znát hrůzu Boží Svatosti (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Středa, 24. prosinec 2014 @ 09:47:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ten článek Ssns pouze zhumanizoval Boha - představil Ho v úplně jiném "světle", než na Něj vrhá skutečná bázeň Boží...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Znát hrůzu Boží Svatosti (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Středa, 24. prosinec 2014 @ 09:50:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Takže pro jistotu ještě jednou - podívej se do novozákonní knihy Zjevení, kap. 1, na "jásajícího" apoštola Jana, který dokonce znal (jako nikdo jiný) Krista osobně, když byl na zemi v těle a srovnej tato setkání se setkáním s Kristem v Boží Slávě...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Znát hrůzu Boží Svatosti (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 24. prosinec 2014 @ 10:11:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mohl bys konečně začít vnímat rozdíl mezi "s bázní a třesením" a "bázeň Boží"? 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Znát hrůzu Boží Svatosti (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Středa, 24. prosinec 2014 @ 09:54:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ssns,

a to, že do článku vkládáš své představy toho, jak si někdo představuje bázeň Boží, to už je Tvůj problém. Docela by mě zajímalo, kdo si představuje bázeň Boží, tak jak v článku představuješ, že si ji někteří představují...tedy jako jakousi panickou hrůzu nebo dokonce strach o spásu. Tak si ji možná může představovat skutečně nějaký duševně nemocný fobik.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Znát hrůzu Boží Svatosti (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 24. prosinec 2014 @ 10:13:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nevím, co kam vkládám, ale říkám ti, že slovo fobos v sobě nese opravdovou hrůzu a děs a ne nějakou "bázeň". No a pak také respekt, úctu. Jenže to těžko vysvětlovat někomu, kdo si myslí, že tu mluvíme o nějakém "fóbo".


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Znát hrůzu Boží Svatosti (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Středa, 24. prosinec 2014 @ 13:15:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ssns píše:


Nevím, co kam vkládám, ale říkám ti, že slovo fobos v sobě nese opravdovou hrůzu a děs a ne nějakou "bázeň". No a pak také respekt, úctu. Jenže to těžko vysvětlovat někomu, kdo si myslí, že tu mluvíme o nějakém "fóbo".

Promiň, nevěděl jsem, že "fobos" a "fobo" mají diametrálně odlišný význam...




]


Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 24. prosinec 2014 @ 08:09:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Slávku.
Osobně vnímám svůj vztah s Bohem jako vztah v nerovnosti, jako vztah mezi bytostmi sobě nerovnými, kdy mocný Bůh pozvedává tvora člověka do stavu svatosti, do nezasloužené důstojnosti Božích dětí. Otevírá mu v takovémto vztahu nové rozměry bytí, prožívání lidského bytí nad přirozené možnosti a nad přirozené schopnosti člověka. Úcta a respekt k Bohu jsou tedy už logickým přirozeným závěrem lidského rozumu, ale v tomto případě se domnívám, že ohledně bázně před Hospodinem zde o tento rozumový rozměr nějak prioritně ani nejde.


Úcta a bázeň vyplývá organicky z tohoto lidského vztahu - na jedné straně z takto nadpřirozeným způsobem prožívané lásky, na straně druhé trvalé vědomí své malosti, slabosti a náchylnosti ke hříchu - tedy stálého přetrvávajícího ohrožení tohoto nadpřirozeným způsobem prožívaného vztahu lásky s Bohem. Kdo by se nebál, kdo by se neobával o takovou ztrátu, pokud si je vědom této své "Achilovy paty"?

Člověk je směsicí paradoxů ( Nerozumím totiž tomu, co dělám; neboť nekonám to, co chci, ale dělám to, co nenávidím.  - Ř 7,15),
- proto i bázeň před Hospodinem bude obsahovat prvky všech těchto pocitů i skutečností, bude vyjádřením tohoto lidského stavu.


Bázeň opravdově žijícího křesťana v sobě ovšem obsahuje i jeden prvek, který není mezi přirozenými lidmi tak docela běžným - NADĚJI.
Vědomí toho, že jsem milován. Milován nezměrně a nezaslouženě.

Jinou podobu bázně před Hospodinem má tedy člověk, který upadl do závažného hříchu a je si toho ještě vědom, jinou podobu má bázeň před Hospodinem pro člověka žijícího v důvěrném spojení s Bohem. Toho posledně jmenovaného nutí tato bázeň k přirozenému vytrysknutí chval z lidského srdce. Člověk je plný štěstí a musí to ze sebe dostat, musí to zaznít! Jinak by to anše prožívání vztahu nebylo dokonalé.
Takové chvály jsou také vyjádřením jednoho z rozměrů bázně před Hospodinem

Nedokonalé přirovnání lidské bázně milující je na příkladu malého chlapce v jeho vztahu k otci: "Náš táta je nejsilnější ze všech, on by toho vašeho přemohl! - Ne, to ten náš by přemohl toho vašeho!" - tak se mnohdy trumfují malí chlapci někde při hrách na pískovišti. Jejich táta je pro ně autorita nejen síly a moci, ale hlavně ho mají rádi. Žijí tak nějak v jeho stínu,  v jednání ho napodobují.



Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 24. prosinec 2014 @ 17:54:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky za komentář, Staňo. Jak často v normální řeči používáš slovo bázeň? Já tedy vůbec. A tak jde o to povědět si, co tím slovem vlastně myslíme. Prostě najít slovo, které používáme. U slova fobos pak můžeme použít a) strach, hrůza, děs nebo b) úcta, respekt. Překladatelé do češtiny obvykle volí to první, případně to nahrazují tím slovem "bázeň". No a já nesouhlasím. Vem si třeba L 1,65. ČSP tam má strach - fakt si myslíš, že strach vyjadřuje lépe podstatu sdělení než to, že lidé žasli v úctě a údivu? Když ty slyšíš o nějakém zázraku nebo když jsme mluvili o otci Kubíčkovi, použil by pisatel Nového zákona slovo "fobos". Opravdu slovo strach vyjadřuje to, co prožíváš? O strachu lze mluvit třeba u L 2,9, ale už u L 5,26 jde přece právě o úžas a úctu, což je přesně to, co já vnímám, když si čtu o uzdravení sestry Marie Simon-Pierre


]


Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 25. prosinec 2014 @ 08:39:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na tom se shodneme, že slovo "bázeň před Hospodinem" je pro nás spíš synonymem pro úžas, obdiv vůči Bohu - a zároveň prožívání vědomí skutečnosti, že jsem milován nad všechna pomyšlení.

Z otce Ladislava trvale vyzařovalo právě toto; každým slovem, každým skutkem potvrzoval svůj úžas z Božího díla ve stvoření - všímal si třeba maličkostí v přírodě, které pro nás byly jaksi samozřejmé a nevěnovali jsme jim pozornost. V takovém případě vždycky říkal: "To se udělalo samo"? 

Zrovna tak prožíval všechny události v životě, které přicházely - i nepříjemné - jako režii Božího plánu. A tak, když se na něho třeba vyřítila rozezlená předsedkyně obce Višňová (ve Frýdlantském výběžku, kde jsme zrovna opravovali kostel, pamatující Karla IV.), narazila na dětsky otevřené upřímné srdce a rázem zcela obrátila. Pak z nich byli přátelé.

Když člověk žije s Bohem, je nejen prost veškeré zloby, ale také jakýchkoli postranních úmyslů. A ta čistota odzbrojuje, inspiruje. Všichni po ní toužíme.

Ladislav se držel zásady nelhat ani když byl vyslýchán STB. Mluvil pravdu (jinak mlčel), ale oni mu to stejně nevěřili. Takže to bylo účinnější matení, než kdyby si vymýšlel.


]


Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: timg v Čtvrtek, 25. prosinec 2014 @ 10:19:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj oko.
Bázeň Hospodinova (Boží, Kristova) , nám byla  dána skrze Ducha sv. Krom toho, jak správně  píšeš ,( o  úžasu, obdivu vůči Bohu - a zároveň prožívání vědomí skutečnosti, že jsem milován. )  má ještě jeden hlavní,  zásadní a velmi důležitý  rozměr  . A to je ten   :  abychom nehřešili. Kdo  tedy nepřestává hřešit , dokazuje že ji  postrádá .


]


Re: Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: helena v Čtvrtek, 25. prosinec 2014 @ 10:29:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
a to se tu nikdo nebojí, že šlape VEDLE? CO ZAZNĚLO Z ÚST LOTRA? ANI TY SE BOHA NEBOJÍŠ? o drzí červovové lidští, dnes jste tu, zítra vás vítr roznese, ale BÁZEŃ PŘED HOSPODINEM TRVÁ!


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: timg v Čtvrtek, 25. prosinec 2014 @ 11:45:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Amen, jistě že trvá.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 26. prosinec 2014 @ 22:11:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Heleno, on ten druhý lotr, který se posmíval, byl účastníkem nové smlouvy v Kristu? To je přesně to, co jsem napsal už v článku:

Je to vlastně docela paradoxní, protože ti, kteří by se měli obávat, na Boha kašlou, a ti, kteří už nemají důvod k obavám, mluví často o strachu z Boha.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: timg v Pátek, 26. prosinec 2014 @ 23:04:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ssns, ten , jak píšeš , druhý lotr nebyl účastníkem nové smlouvy v Kristu, protože se rouhal a  Boha se nebál.

Ten druhý se Boha bál, a byl prvním spaseným účastníkem nové smlouvy v historii.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Sobota, 27. prosinec 2014 @ 00:32:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No pak ale potvrzuješ to, co jsem říkal, ne?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: timg v Sobota, 27. prosinec 2014 @ 15:23:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj ssns.
Ano, ti, kteří jsou přikryti Pánovou krví a smířeni s Bohem , přece ví že se nemusí obávat Božího hněvu , a ví , že byli ospravedlněni a že pro ně není odsouzení , setrvávají-li  v Kristu , tak i v bázni Boží. Pokud ne, pak ale je se čeho , a  hlavně Koho , se obávat. 
A jsme zase u Božího hněvu..Proto máme umrtvovat tělesné sklony,pomluvy ,zlobu,,hněv,rouhání,smilstvo,vášeň,zlou touhu a  hrabivost, která je modloslužbou (jak psáno do  Kolos.v 3.kap.) A  to je do dnes, i zde ,jak snad sám  víš, na GS aktuální.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: timg v Pátek, 26. prosinec 2014 @ 23:13:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jen podle těch řečí. V kterém lotrovi se vidíš Ty?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Sobota, 27. prosinec 2014 @ 00:36:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já spíš věřím Mt 27,44, protože věrně čerpá z Marka (Mk 15,32), takže mezi lotry nevidím rozdíl. Oba se posmívali a haněli.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: helena v Sobota, 27. prosinec 2014 @ 09:43:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
si spíše věř čemu chceš, ale BÁZEŃ BOŽÍ NEPOPŘEŠ!BÁZEŃ BOŽÍ JE TOTIŽ MOUDROST Job 28,28být podán PÁNU je znát JEHO MOC a mít řádný opravdový respekt, TO JE ONO!to pomateným láskařům - lotrům, nevoní, že ano


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Sobota, 27. prosinec 2014 @ 21:11:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
znát JEHO MOC a mít řádný opravdový respekt

No vždyť to říkám, ne? Respekt a úcta.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: helena v Neděle, 28. prosinec 2014 @ 12:44:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
není to plochá moudrost, notná dávka hrůzy pravé Ti chybí jde Ti o všechno, tak zuj svojí obuv, protože místo, na kterém stojíš je SVATÉ maje páru, radím raději MLČCHÓRE A DÁTAN se fofrem propadli do pekel, země se otevřela, ani nemrkli a bylo po nichje strašné upadnout do ruky rozhněvaného BOHA!  


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 30. prosinec 2014 @ 22:29:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já ti nějak nerozumím. Pokud jde o Boží hněv, ten se za mě a za tebe přece projevil na Golgotě.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: helena v Neděle, 28. prosinec 2014 @ 12:44:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
není to plochá moudrost, notná dávka hrůzy pravé Ti chybí jde Ti o všechno, tak zuj svojí obuv, protože místo, na kterém stojíš je SVATÉ maje páru, radím raději MLČCHÓRE A DÁTAN se fofrem propadli do pekel, země se otevřela, ani nemrkli a bylo po nichje strašné upadnout do ruky rozhněvaného BOHA!  


]


Re: Re: Re: Re: Re: O bázni Boží - není se čeho bát (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 26. prosinec 2014 @ 18:28:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Kdo  tedy nepřestává hřešit , dokazuje že ji  postrádá "...


To si nemyslím. Snad to platí u hříšníka lhostejného a bez zájmu se změnit.
Však žádný z nás ještě nedokáže zcela nehřešit. Řešením toho je jenom návrat v pokání a obrácení.

V době, kdy člověk chválí Boha, snad ani není schopen zhřešit.

Chvály jsou tak mimo uskutečňování a naplňování vztahu člověka s Bohem také pozitivní způsob ochrany před hříchem. Jsou lidé, kteří mají určité hříšné návyky a přes veškerou snahu nejsou pořád schopni se jich zbavit - i když by si to přáli.


V takové situaci se osvědčuje, než se soustředit na tuto svoji náklonnost ke hříchu, soustředit se raději na opačné dobro. Než marně bojovat se svou hříšností, raději chválit Boha. Bůh přijde do lidského srdce a uzdraví ho. Najednou člověk zjistí, že problém je pryč, že závislost je pryč, že je svoboden.


]


Stránka vygenerována za: 0.54 sekundy