Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 258, komentářů celkem: 429593, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 425 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

oko
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116503366
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Církev adventistů sedmého dne nově formulovala svou věrouku o stvoření
Vloženo Úterý, 28. červenec 2015 @ 10:12:07 CEST Vložil: Tomas

Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Církev adventistů sedmého dne má novou, aktualizovanou verzi svého 6. věroučného článku o Božím stvoření. Delegáti celosvětové Generální konference církve v americkém San Antoniu přijali většinou více než 90 procent hlasů následující znění: “Bůh zjevil v Písmu spolehlivou a historickou zprávu o své stvořitelské činnosti. Stvořil vesmír a v nedávném šestidenním stvoření učinil Hospodin nebe, zemi, moře i všechno, co je v nich, a odpočinul sedmého dne. Tak ustanovil sobotu jako trvalý památník svého díla vykonaného a dokončeného v průběhu šesti doslovných dnů, které společně se sobotou představovaly stejnou jednotku času, jaká je dnes nazývána týdnem. První muž a žena byli učiněni k Božímu obrazu jako vrcholné dílo stvoření. Obdrželi vládu nad světem a zodpovědnost pečovat o něj. Svět byl po dokončeném stvoření “velmi dobrý.” (Bible – 1. Mojžíšova 1-2; 2. Mojžíšova 20:8-11; Žalm 19:1-6; 33:6.9, 104, Izajáš 45:12.18; Skutky 17:24, Koloským 1:16; Židům 1:2; 11:3; Zjevení 14:7.)

Angel Rodrigues, ředitel Biblického badatelského institutu církve, poznamenal, že záměrem změn od počátku bylo, aby se zabránilo dvojznačnému vyjádření. “Šlo nám o záměrné odmítnutí teorií o vzniku přírody a člověka evolucí, teistickou evolucí nebo jakékoli interpretace založené na evolučních liniích”, řekl. Společně s předsedou celosvětové Generální konference církve Tedem Wilsonem (na snímku vpravo) vysvětlili vložení slova “nedávné” v souvislosti s Božím stvořením světa. “Nejde o datování zázračného Božího stvoření, to církev nikdy nedělala, jde o vyjádření naší víry, že stvoření se neuskutečnilo v příliš vzdálené minulosti.” Podle předsedy Wilsona, který navrhl změnit tento věroučný bod brzy po svém prvním zvolení v roce 2010, k tomu uvedl: “Tuto konkrétní verzi osobně velmi podporuji, protože je velmi v souladu s Písmem a s tím, čemu věřím z prorockých spisů.”

Jinými drobnějšími úpravami v textu základních věroučných bodů církve jsou například změna spojení “zkázu celé země” na spojení “globální zkázu” pokud jde o potopu dle 1. knihy Mojžíšovy ve věroučném článku 8 Velký spor nebo doplnění na “jediným zjevením učení” pokud jde o Bibli ve věroučném článku 1 Písmo svaté. V diskusi vzniklo mnoho dalších návrhů a je proto možné předpokládat, že změny formulace věrouky církve budou pokračovat i na příštím zasedání Generální konference v roce 2020.

Zdroj: www.casd.cz

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

V uplynulých dvoch dňoch som dostal z Čiech niekoľko otázok v súvislosti s článkom Bedřicha Jetelinu, ktorý uverejnil ako reakciu na prijatie určitých zmien vo vieroučnom bode Stvorenie odsúhlasenom delegátmi na zasadnutí GK v San Antoniu.


V svojom príspevku nechcem komentovať článok ako celok, je však potrebné uviesť na správnu mieru jeden z autorových záverov, ktorý vyvodil z českého prekladu vieroučného bodu o stvorení. Ide o tvrdenie, že „Země podle tohoto bodu vznikla „v nedávném šestidenním stvoření” (tzn asi před šesti tisíci lety).“


Uvedená interpretácia neodráža skutočný zámer textu. Vieroučný bod je formulovaný tak, že oddeľuje od seba vznik zeme (vesmíru) a vznik života. Možno to z českého prekladu (zatiaľ neoficiálneho) nie je až také zrejmé, ale anglický originál je jednoznačný. Český preklad v uvedenej správe na www.casd.cz, na ktorý sa autor odvoláva, znie takto: Stvořil vesmír a v nedávném šestidenním stvoření učinil Hospodin nebe, zemi, moře i všechno, co je v nich, a odpočinul sedmého dne. Formulácia oddeľuje stvorenie vesmíru, vrátane zeme („stvořil vesmír“) a stvorenie života na zemi („v nedávném šestidenním stvoření“), ale možno nie tak zreteľne, ako to vyplýva z anglického originálu. V diskusii v pléne delegátov potreba tohto časového oddelenia jednoznačne zaznela (diskusný príspevok predniesol Jiří Moskala) a komisia to zapracovala do textu. Anglický preklad to dokazuje výraznejšie, pretože znie takto: „He created the universe, and in a recent, six-day creation, the Lord made atď.“ Presnejší český (slovenský) preklad by mal znieť takto: „On stvoril vesmír, a (potom), v nedávnom šesťdňovom stvorení…“ V angličtine uvedená čiarka jednoznačne oddeľuje dve udalosti, obidve vety opisujú z časového hľadiska rozdielne stvoriteľské činy. V češtine a slovenčine na upresnenie potrebujeme doplniť spojku „potom“. Preto záver autora, že „Zem podľa tohto bodu vznikla v nedávnom šesťdňovom stvorení“ nie je presný.


Druhou nepresnosťou je následná veta uvedená v zátvorke – (tzn. asi pred šesťtisíc rokmi). Cirkev adventistov nikdy oficiálne nestanovila, kedy vznikol život na zemi, resp. čo znamená „nedávne“ stvorenie a vo vieroučnom bode sa taký údaj neobjavuje. Autor možno čerpá z povedomia, ktorá v cirkvi vládne na základe citátu Ellen G. Whiteovej, ktorá stanovuje dĺžku života na zemi na toto obdobie (k tomu sa hlási aj predseda Ted Wilson), ale Angel Rodrigues, ktorý je v článku citovaný, v predstavení pred delegátmi jednoznačne uviedol, že to môže byť šesť, desať, dvadsať aj viac tisíc rokov. Ide teda o interpretáciu, ktorá nemá vo vieroučnom bode oporu.


Pretože som žiadaný o aktuálnu reakciu na niektoré tvrdenia uvedeného článku, ostanem pri tomto krátkom vysvetlení z prostredia, kde sa o bode diskutovalo a kde sa tvorili jeho formulácie aj výklad. Po návrate do ČR sa môžem k téme vrátiť obšírnejšie, prípadne sa vyjadriť aj k ďalším záverom autora, ktoré, ako som uviedol v úvode, zatiaľ nechávam z časových dôvodov bez komentára.


Mikuláš Pavlík


Zdroj: http://mpavlik.casd.cz/2015/07/12/reakcia-na-clanok/



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pôvodné znenie


Boh je stvoriteľom všetkého a v Písme podal hodnoverný záznam o svojej stvoriteľskej činnosti. Za šesť dní Hospodin stvoril „nebo a zem“ i všetko pozemské tvorstvo a v siedmy deň onoho prvého týždňa odpočinul. Tak ustanovil sobotu ako trvalý pamätník svojho dokončeného stvoriteľského diela. Prví ľudia, muž a žena, boli stvorení na Boží obraz ako vrcholné dielo stvorenia; dostali vládu nad svetom a zodpovedne sa mali oň starať. Svet bol po dokonanom stvorení „veľmi dobrý“ a zvestoval Božiu slávu. (ZVV,6)


Konečné znenie v češtine

“Bůh zjevil v Písmu spolehlivou a historickou zprávu o své stvořitelské činnosti. Stvořil vesmír, a (poté) v nedávném šestidenním stvoření učinil Hospodin nebe, zemi, moře i všechno, co je v nich, a odpočinul sedmého dne. Tak ustanovil sobotu jako trvalý památník svého díla vykonaného a dokončeného v průběhu šesti doslovných dnů, které společně se sobotou představovaly stejnou jednotku času, jaká je dnes nazývána týdnem. První muž a žena byli učiněni k Božímu obrazu jako vrcholné dílo stvoření. Obdrželi vládu nad světem a zodpovědnost pečovat o něj. Svět byl po dokončeném stvoření “velmi dobrý” a zvěstoval Boží slávu. (Bible – 1. Mojžíšova 1-2; 2. Mojžíšova 20:8-11; Žalm 19:1-6; 33:6.9, 104, Izajáš 45:12.18; Skutky 17:24, Koloským 1:16; Židům 1:2; 11:3; Zjevení 14:7.)

Krátky komentár

Ak by som mal zhrnúť zmeny a nové formulácie, ktoré som sa pokúsil prehľadne ukázať, potom sa do konečného znenia dostali štyri dôležité doplnenia:

1.    Slovo „historický“, ktoré spolu so slovom hodnoverný resp. autentický (v origináli authentic) dopĺňa charakteristiku správy o stvorení z Gen 1. a 2. kap.
2.    Časové oddelenie stvoriteľského diela na stvorenie „vesmíru“ a „nebies a zeme“, teda nášho obývateľného priestoru.
3.    Výraz „nedávne“ šesťdňové stvorenie, ktoré zužuje časový priestor pre stanovenie vzniku života na zemi.
4.     Šesť stvoriteľských dní bolo označených za „doslovné“.

Vyhnem sa špekuláciám nad príčinami, ktoré viedli k doplneniam a spresneniam formulácií tohto bodu o stvorení, objektívne však treba priznať, že neprinášajú žiadnu výraznú zmenu oproti tomu, čomu sme ako adventisti doteraz verili. Je pravda, že pôvodné znenie je univerzálnejšie a bez uvedených doplnení dáva širší priestor na individuálne interpretácie správy o stvorení. No nemyslím si, žeby konečné znenie výrazne posúvalo cirkev k vieroučnému fundamentalizmu ako to naznačuje v svojom článku Bedřich Jetelina. V dôležitých oficiálnych dokumentoch cirkvi, ktoré vykladali článok o stvorení sú všetky štyri doplnenia jasne deklarované. Za všetky budem pracovať s knihou Adventisti siedmeho dňa veria (Biblický výklad základných vieroučných výrokov), Advent-Orion Vrútky, 1998.

K bodu 1.
Na strane 70 spomenutej knihy v odseku Záznam o stvorení sa uvádza: „Tieto dva stvoriteľské záznamy sa zhodujú s ostatkom Písma pod podmienkou, že ich prijmeme doslovne a historicky.“

K bodu 2.
V časti Čo sú nebesá na s. 71 sa píše: „Zem vlastne nemusela byť Kristovým prvým stvorením, ale pravdepodobne bola jeho posledným dielom.“
„Stačilo len šesť dní, aby sa z beztvárnej a pustej zeme stala veľmi úrodná planéta...“ Biblická správa o stvorení oddeľuje stvorenie zeme ako „beztvárnej a pustej“ planéty a jej „zúrodnenie a zaľudnenie“.
Nemôžeme prehliadať ani učenie o veľkom spore, ktoré predpokladá vznik života a iných svetov pred stvorením človeka. „Písmo hovorí o Božích synoch, pravdepodobne Adamoch zo všetkých nepadlých svetov, ako sa stretávajú s Bohom v nejakom vzdialenom kúte vesmíru.“
 
K bodu 3.
„Tí, čo dni stvoriteľského týždňa považujú za tisícročia alebo neurčito rozsiahle obdobia miliónov alebo miliárd rokov, spochybňujú platnosť Božieho slova...“

K bodu 4.
Celá časť Dni stvorenia v citovanej knihe sa touto otázkou zaoberá a jej závery sú jednoznačné: „Dni podľa biblického záznamu o stvorení sú doslovné dvadsaťštyrihodinové časové intervaly.“
V svojom stručnom komentári som sa pokúsil letmo ukázať, že spresnenie formulácií vieroučného bodu o stvorení nie je ničím radikálne konzervatívnym alebo fundamentalistickým. Do znenia zakomponovalo len to, čo vychádza z našich oficiálnych publikácií a komentárov.
 
Mikuláš Pavlík

Zdroj: http://mpavlik.casd.cz/wp-content/uploads/2015/07/Stvorenie-Porovnanie.docx


"Církev adventistů sedmého dne nově formulovala svou věrouku o stvoření" | Přihlásit/Vytvořit účet | 5 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Církev adventistů sedmého dne nově formulovala svou věrouku o stvoření (Skóre: 1)
Vložil: mimu v Sobota, 01. srpen 2015 @ 06:42:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Problematické není ani tak "upřesnění článku víry", neboť adventisté vždy většinově věřili v doslovné šestidenní stvoření korunované sedmým dnem-sobotou. Problematické jsou důvody, proč z hlediska významu tak nepodstatné změny bylo třeba odhlasovat na celosvětovém fóru (zasedání Generální konference). Podobný jev známe i ze společnosti. Pokud existuje shoda na tom, co je správné, čestné...není třeba podrobných předpisů. Pokud shoda neexistuje a určitá skupina si ji chce vynutit, vydá závazný předpis (zákon, článek víry...). Čím menší shoda panuje, tím jsou podrobnější předpisy...Od určitého okamžiku však tato regulace přestává sloužit původnímu záměru a stává se překážkou pro normální život i pro cestu víry. Lidé jsou v tomto směru nepoučitelní, adventisty nevyjímaje.



Re: Církev adventistů sedmého dne nově formulovala svou věrouku o stvoření (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 29. červenec 2015 @ 07:40:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to smutný obraz lidských fantasmagorií, když těmto zmateným lidem splývá věda a víra v jedno.



Re: Re: Církev adventistů sedmého dne nově formulovala svou věrouku o stvoření (Skóre: 1)
Vložil: mikim v Čtvrtek, 30. červenec 2015 @ 00:23:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Očí *****, sorry, ale největší zmatený řk fantasmagor tady na granu jsi ale nejspíše ty a ty tvoje nesmyslné kecy...ty jsi ale vlastně nekřesťan, protože věříš v evoluci jako všichni ř. katolíci...a Váš pán bůh je Darwin...




]


Re: Re: Re: Církev adventistů sedmého dne nově formulovala svou věrouku o stvoření (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Čtvrtek, 30. červenec 2015 @ 11:39:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bible není vědecká a přesná kniha. Když ji židé dávali v šestém století před naším letopočtem  dohromady, tak vycházeli z toho,co se sdělovalo  z pokolení na pokolení. Vzácné na Bibli je to, že popisuje stvoření jako proces, který trval nějakou dobu, byl postupný  a moudrý a řízen Bohem. V pohádkách se mávne kouzleným proutkem  a je to, ale tady jde o postup a  proces. Jinak čas je veličina relativní. Nikdo jsme u toho nebyli. Těžko může existovat vědec, který bude vycházet  předpokladu šesti dnů a z předpokladu, že asi Země je asi zhruba  šest tisíc let stará. Číselným údajům se někdy nedá věřit. To už si autoři a lidé vytvořili sami.


]


Re: Re: Re: Re: Církev adventistů sedmého dne nově formulovala svou věrouku o stvořen (Skóre: 1)
Vložil: mikim v Čtvrtek, 30. červenec 2015 @ 14:21:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
...Těžko může existovat vědec, který bude vycházet  předpokladu šesti dnů a z předpokladu, že asi Země je asi zhruba  šest tisíc let stará. Číselným údajům se někdy nedá věřit. To už si autoři a lidé vytvořili sami.

No pokud nevěříš tomu co je v Genesis tak pak asi nejsi křesťan.

...Vzácné na Bibli je to, že popisuje stvoření jako proces, který trval nějakou dobu, byl postupný  a moudrý a řízen Bohem.4

Bible to popisuje jasně daný proces v průběhu 7 dnů, ta číslovka je velmi důležitá, včetně toho, že Bůh 7 dne odpočinul, tento den požehnal a posvětil a to nechtějí křesťané slyšet, protože jim to nezapadá do jejich slavení falešné soboty prvního dne týdne neděle. I u nás začínal týden ještě nedávno do konce 2 sv. války nedělí a končil 7 dnem sobotou, nedávno jsem si objednával něco z Číny a poslali mi kalendářík kde týden u nich i dnes začíná nedělí a končí sobotou a těch států na světě co to tak mají je více např. i v USA ty se neřídí v tomto normou ISO XY z roku 1986, jaký kde mají dnes kalendář si můžeš naklikat třeba zde:



]


Stránka vygenerována za: 0.26 sekundy