Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 240, komentářů celkem: 429556, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 534 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116480183
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Stížnost Bohu na chudé a na bohaté a Bůh odpovídá!!
Vloženo Pondělí, 25. červenec 2016 @ 13:41:14 CEST Vložil: Tomas

Zamyšlení poslal Frantisek100

Problém chudých  a bohatých je starý snad jako lidstvo. Zde někdy začalo rozdělení lidí na sociální třídy, zde vznikl rozkol, války, násilí  a zlo. Komenský to také viděl kolem sebe  atké ho to trápilo. A tak napsal krásnou knížečky Dopisy do nebe. Obsahuje stížnosti na bohaté  a bohatých na chudé adresované Bohu. A oběma pak odpovídá sám Bůh.

 

Komenský z knihy Dopisy do nebe

 

Veřejná odpověď Ježíše Krista, v níž oznamuje bohatým i chudým svůj názor na jejich dopisy

 



Já dobře znám nářky chudých i obhajoby bohatých. I kdybyste volili slova sebevýmluvnější, mne neoklamete. I já vím o rozdílu mezi vámi, a přeci tuto skutečnost úmyslně neměním.

Myslíte si, že vás neslyším. Ale mýlíte se. Cožpak já, který jsem stvořil lidské srdce mu a nerozumím ? Cožpak já, který jsme stvořil oko, nevidím ? A já, který jsem stvořil ucho, že neslyším ? Před mnou se neukryje žádný skutek. Znám každou vaši myšlenku: “Hospodine, zkoumáš mě a znáš mě. Víš o mně, ať sedím nebo vstanu, z dálky je ti jasné, co chci dělat. Sleduješ mou stezku, i místo, kde ležím, všechny moje cesty jsou ti známy. Ještě nemám slovo na jazyku, a ty, Hospodine, už víš všechno.” ( Žalm 139,1-4) Vím o všem dobrém i zlém, co se děje mezi chudými a bohatými, mezi zbožnými a nevěřícími. “Mám na zřeteli všechny jejich cesty, neskryjí se přede mnou, před mým zrakem svou nepravost neschovají ” (Jer. 16.17) Ale ať je vám všem známo toto: Svůj soud odkládám na poslední den přítomného věku světa, kdy hlasem Boží polnice povolám k soudu vás všechny. Bez rozdílu – budete tam všichni: chudí i bohatí, žádný přede mnou neunikne. Všechen soud je dán mně “Otec nikoho nesoudí, ale všechen soud dal do rukou Synovi, aby všichni ctili Syna jako ctí Otce ” ( Jan 5,23 )

Úmyslně vám zatajuji den i hodinu, kdy se Boží soud bude konat. Proto se stále snažte žít tak, abyste se mohli přede mnou postavit v pevné víře v mé milosrdenství. Na soudu už nebude čas na výmluvy, pláč, prosby o odpuštění. Tam už nebudete mít možnost napravit vaše viny. Každý bude souzen podle svých skutků. “Viděl jsem mrtvé,mocné i prosté, jak stojí před trůnem, a byly otevřeny knihy. Ještě jedna kniha byla otevřena, kniha života. A mrtví byli souzeni podle svých činů zapsaných v těch knihách. ” ( Zj. 20,12 )

Při soudu už bude pouze čas spravedlnosti a ne milosrdenství. Nebude tam příležitost omluvit se, smířit se s těmi, komu jsme ublížili, nebude tam možnost najít znovu ztracený vztah k Bohu. K tomu máte čas nyní, čas, který Bůh vyměřil, využijte ke smíření a s lidmi i s Bohem. Již nyní odpouštějte těm, kteří vám ublížili, již nyní si dejte do pořádku všechny vztahy a záležitosti. U Božího soudu už k tomu nebudete mít příležitost. “Potom anděl, kterého jsem viděl stát na moři i na zemi, pozvedl svou pravici k nebi a přísahou při tom, který je živ na věky věků, který stvořil nebesa, moře a všechno, co v nich je, potvrdil, že lhůta je u konce.” ( Zj. 10,5 ) Proto si každý z vás dejte do pořádku své věci a svědomí jak nejlépe umíte, abyste mohli obstát.

Vás, chudí, žádám, abyste zanechali násilného vymáhání dobročinnosti od ostatních. Neboť “Já budu trestat, má je odplata ”(Žid. 10,30) Zbytečně nenaříkejte a nežalujte, ale s trpělivostí dokazujte, že přijímáte svůj životní úděl jako Boží vůli. I když může být váš život těžký, nereptejte proti Bohu. Bůh ví,proč zrovna na vás chudobu dopouští. Myslete na to, co o vás říkají bohatí – že jste leniví, rozmařilí, hádáte se, že neumíte hospodařit. Žijte tak, abyste dokázali, že jejich obvinění nejsou pravdivá. Chudoba sama o sobě vás nespasí, pokud budete takoví, jak o vás hovoří vaši protivníci. já znám vaše skutky a vím, kteří chudí jsou zbožní a poctiví, a kteří ne. Snažte se získat jiné, nepomíjitelné bohatství, které nelze zaplatit ani koupit: Usilujte být bohatí v Bohu. Naplňte svoje srdce pokorou a láskou, aby vaše nynější chudoba byla začátkem věčného blahoslavenství.

 

O vás, bohatých, vím, že jste dvojí: jedni lepší než druzí. Vy lepší užíváte mého bohatství , které jsem vám na krátký čas propůjčil, k mé oslavě. To vám je a bude ke cti. Nepřestávejte ve svém poctivém díle. Snažte se využívat mých darů ku prospěchu všech, buďte dobrotiví a užiteční všem, kdo vás potřebují. Mějte soucit s chudými a postiženými lidmi a nepřestávejte jim prokazovat milosrdenství. To vám bude k chvále v poslední den.

 

Neboť: “ Cokoli jste učinili jednomu z těchto mých nepatrných bratří, mně jste učinili ”( Mat 25,40) “neboť jsem hladověl a dali jste mi najíst, žíznil jsem a dali jste mi pít, byl jsem na cestách a ujali jste se mě. Byl jsem nahý a oblékli jste mě, byl jsem nemocen a navštívili jste mě, byl jsem ve vězení a přišli jste za mnou ” ( Mat 25,35-36) “Což nevíte, že Hospodin půjčuje, kdo se nad nuzným smilovává, on mu odplatí za jeho dobročinnost ? ” (Přís. 19,17)

 

A vy, bezbožní boháči, proč vydíráte svůj lid ? Což nevíte, že i na vás čeká Boží soud ?

Vězte, že “mzda dělníků, kteří žali vaše pole, a vy jste jim ji upřeli, volá do nebes. A křik ženců pronikl k uchu Hospodina zástupů ” (Jakub 5,4) Lkaní těch, které šidíte a vykořisťujete proniká do mých uší. Pokud se nenapravíte, budu vás trestat za to, že dary, které jsem vám svěřil, jste sobecky a nezodpovědně využívali. Za to, že se nadýmáte a povyšujete, zdobíte se navrch šperky a přitom si zacpáváte uši před hlasem vašeho svědomí. Proto z vás u soudu svleču vaše drahé šaty, na kterých jste si tolik zakládali. Odejmu vám vaše šperky i zlato. A budete stát přede mnou bez okrasy jako všichni ostatní. Co potom na vás zbude dobrého a chvályhodného? ! Domy vám zpustnou, po smrti vám nic nezůstane. “A nyní vy, boháči, plačte a naříkejte nad pohromami, které na vás přicházejí, Vaše bohatství shnilo, vaše šatstvo je moly rozežráno, vaše zlato a stříbro zrezavělo, ale ten rez bude svědčit proti vám a stráví vaše tělo jako oheň. Nashromáždili jste si poklady – pro konec dnů … Žili jste rozmařile a hýřili jste na zemi, vykrmili jste se pro den porážky ” ( Jakub 5,1-3)

I když vám hrozím budoucí pomstou, věřte, že jsem do svých dlaní vyryl i každého z vás, každého, kdo se odvrátí od své cesty za bohatstvím tohoto světa a kdo hledá cestu ke mně. Své věrné chráním jako zřítelnici svého oka. Každého člověka dobře znám. Ale nebudete-li činit pokání a neodvrátíte – li se od svých zlých cest, tento život vám k ničemu neprospěje. “Vzejde slunce a svým žárem stráví trávu, květ opadne a tráva zajde. Tak i boháč se svým vším shonem vezme za své.” (Jakub 1,11) I proč hynete, lidé, moji ? Proč spoléháte na nejisté zboží ? Proč budoucího, nepomíjitelného bohatství nehledáte ? Což nevíte, že těm, kteří bez pokání zůstanou, řekne Pán a soudce v onen den: “Jděte ode mne, prokletí, do věčného ohně, připraveného ďáblu a jeho andělům ! Hladověl jsem a nedali jste mi jíst, žíznil jsem a nedali jste mi pít, byl jsem na cestách a neujali jste se mě. Byl jsem nahý a neoblékli jste mě, byl jsem nemocen a ve vězení a nenavštívili jste mě. Tedy odpoví i oni: Pane, kdy jsme tě viděli hladového, žíznivého, pocestného, nahého, nemocného nebo ve vězení a neposloužili jsme Ti ? On jim odpoví: Amen, pravím vám, cokoli jste neučinili jednomu z těchto nepatrných, ani mně jste neučinili.” ( Mat. 25,41-45) Žijte v bázni přede mnou a nezapomínejte, že jste byli stvořeni jako všichni ostatní lidé, že celá země patří mně. I co nyní vlastníte, je mé. A já budu soudit podle toho, jak budete s mým majetkem hospodařit.

Vám všem bohatým – těm lepším i horším – říkám: Snažte se být stále lepší, čiňte dobré skutky. Almužna se přece nedává proto, aby se pomohlo tomu, kdo je dobrý, ale proto, aby se pomohlo tomu, kdo pomoc potřebuje. Ať si o vás lidé říkají cokoli, já všechno vidím a znám srdce každého z vás. A na světlo přivedu každý váš skutek. Nebudu vás soudit podle toho, co o vás říkají lidé, ale můj soud bude podle Boží spravedlnosti. A ta je neměnná, je jako oheň, který plápolá proti každé nešlechetnosti a nepoctivosti, jako oheň, který nikdo nevydrží.

Přemýšlejte, dokud je ještě čas. Což nevíte, že nemilosrdným bude odplaceno nemilosrdenstvím ? Snažte se tedy, vy bohatí, ne v majetku, ale v dobrých skutcích, abyste našli milost u Boha ?

To je vše, co jsem vám chtěl vzkázat. Jako že živ je Hospodin, věřte, že nechci, aby jediný z vás zahynul. Ale běda těm, kdo pohrdají mými radami. “Hle, přijdu brzo a má odplata se mnou: odplatím každému podle toho, jak jednal ” ( Zj. 22,12)

Jistě přijdu brzy. Amen.

“Přijď, Pane Ježíši! ” ( Zj 22,20)

 

 

Není, co dodat. Lepší  než veškerá pravicová či levicová politika.

 

Hezký den František

 


"Stížnost Bohu na chudé a na bohaté a Bůh odpovídá!!" | Přihlásit/Vytvořit účet | 18 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Stížnost Bohu na chudé a na bohaté a Bůh odpovídá!! (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Úterý, 26. červenec 2016 @ 18:23:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
J.A. Komenský je nevyčerpatelná studna moudrosti. Jen škoda, že se tak mýlil a očekával brzký příchod konce světa. V tom byl jako Ježíšovi učedníci.



Re: Re: Stížnost Bohu na chudé a na bohaté a Bůh odpovídá!! (Skóre: 1)
Vložil: pozorovatelnik v Úterý, 26. červenec 2016 @ 21:06:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Křesťanství je apokalyptické náboženství. Z principu. Ježíš byl apokalyptický prorok. Jeho následovníci také a Nejen Komenský, Současní křesťané jakbysmet. 


]


Re: Stížnost Bohu na chudé a na bohaté a Bůh odpovídá!! (Skóre: 1)
Vložil: Dzehenuti v Pondělí, 25. červenec 2016 @ 16:57:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Neboj se, přijde už brzo.



Re: Stížnost Bohu na chudé a na bohaté a Bůh odpovídá!! (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pondělí, 25. červenec 2016 @ 17:53:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
1) Vadí mi, že si někdo vůbec dovoluje psát za Boha v Ich formě. I když promluvu prokládá biblickými citáty, jež pouze parafrázuje (a ještě k tomu blbě), tak vkládat Bohu do úst cokoliv, co On sám nepronesl, je nebetyčná drzost! A to doslova a do písmene. Kdyby pisatel něco podobného zkusil v mešitě, tak ho utlučou modlitebními koberečky; s imámovým požehnáním.

2) Překvapuje mě, že takový příspěvek vložil zrovna Frantisek100. Po tom, co se (zbytečně a nelogicky) rozhořčoval nad leckterými biblickými pasážemi, které byly mnohem méně dehumanizující než tento opus. Spíš bych od Frantiska100 čekal, že kriticky rozebere, v čem se autor mýlí a zkresluje (nebo bych měl spíš napsat pomlouvá?) Boha.



Re: Re: Stížnost Bohu na chudé a na bohaté a Bůh odpovídá!! (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Pondělí, 25. červenec 2016 @ 18:42:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tohle napsal J.A. Komenský. Úžasně moudrý člověk v 17.století. Co jsi Ty? A byla to určitá literární forma. Je vidět, že i v 21. století jsou lidé stále hloupější.


]


Re: Re: Re: Stížnost Bohu na chudé a na bohaté a Bůh odpovídá!! (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pondělí, 25. červenec 2016 @ 20:21:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tohle napsal J.A. Komenský.
A to si mám jako sednout na*****l?

Úžasně moudrý člověk v 17.století.
Jistě byl na svou dobu vzdělaný i chytrý, nicméně např. zastával geocentrickou teorii (zatímco heliocentrická nebyla rozhodně žádnou novinkou), podporoval zradu českých exulantů v Leszně Švédům, načež se musel dekovat. Stavěl se kladně k rozenkruciánům, tedy k světovládným ambicím samozvaných elit, ve stylu svobodných zednářů. A nakonec to byl on, kdo byl posledním biskupem Jednoty Bratrské. Strom se pozná po ovoci. Možná, kdyby se víc soustředil na předání žezla další generaci, namísto mnoha oborů...

Co jsi Ty?
Co Ty víš? Třeba si za přednášku účtuji víc Komenský v tehdejších cenách? Anebo mám nedodělanej učňák.

A byla to určitá literární forma.
Špatná forma.

A hlavně špatný obsah. Proč? Protože líčí Boha přesně tak, jak si Ho představuje zdejší beobachtr. Respektive popírá (byť ne otevřeně), že Bůh je dobrý. Zeptej se sám sebe, jestli bys chtěl milovat Boha po tom, co by Ti jej slovutný Comenius takto vylíčil. Já bych za sebe musel dát ne. A obávám se, aby takové líčení nebylo právě tím kamenem úrazu a pohoršením pro nějaké maličné a nejmenší, které by to akorát spolehlivě od Boha odradilo <-Je vidět, že i v 21. století jsou lidé stále hloupější. Snad máš pravdu a já se celý odstavec mýlím. Bylo by to pro všechny lepší než kdybych měl pravdu


]


Re: Re: Re: Re: Stížnost Bohu na chudé a na bohaté a Bůh odpovídá!! (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Pondělí, 25. červenec 2016 @ 21:34:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co máš proti Jednotě bratrské? A Ty jsi v jaké církvi? Rozhodně dokázal víc, než jiní „slavní“ protestanti. Já si ho vážím.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Stížnost Bohu na chudé a na bohaté a Bůh odpovídá!! (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pondělí, 25. červenec 2016 @ 22:01:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co máš proti Jednotě bratrské?
Proti té tehdejší? Více méně nic konkrétního. Naopak, myslím si, že byla velká škoda pro lidstvo, že původní Jednota Bratrská fakticky zanikla (na cca 100 let, tedy 3 generace)

Rozhodně dokázal víc, než jiní „slavní“ protestanti.
To nepopírám. Ale jednu věc nedokázal, a že se o to vehementně snažil. A to vylobbovat u švédského kancléře Oxenstierny diplomatickou podporu pro české nekatolíky a České Království obecně.
Nebylo to poprvé ani naposled, kdy západní velmoci hodily Čechy přes palubu

Já si ho vážím.
Já asi nejvíc jeho přínosu pedagogickým metodám. Tam předběhnul svou dobu (a jezuity !!!) o stovky let.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Stížnost Bohu na chudé a na bohaté a Bůh odpovídá!! (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 26. červenec 2016 @ 14:04:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Určitě nepatřím k nekritickým obdivovatelům Komenského, ale byl to v mnoha směrech člověk geniální a zanechal po sobě mimo jiné i skvělá díla z různých oborů.

Samozřejmě mám výhrady k jeho kolaboraci se Švédy (protestanty)  - poslat cizí vojska do vlasti a poradit jim ještě cestu - i když je to v kontextu vyhnání nekatolíků pochopitelné, morálně je to neospravedlnitelné. Snad si myslel, že nebudou rabovat?


Nešlo jen o vyučovací metody ve školství, ale také jeho próza zůstala v mnohém nadčasová.


Spisovatel si může zvolit hovořit ve své knize jménem Boha - není to žádné rouhání, je to jen způsob, jakým  vyjadřuje určitou pointu k předtím vzneseným otázkám.  Každému normálnímu člověku je přece jasné, že to nehovoří Bůh, ale sám spisovatel.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Stížnost Bohu na chudé a na bohaté a Bůh odpovídá!! (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Úterý, 26. červenec 2016 @ 16:36:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Spisovatel si může zvolit hovořit ve své knize jménem Boha - není to žádné rouhání, je to jen způsob, jakým vyjadřuje určitou pointu k předtím vzneseným otázkám. Každému normálnímu člověku je přece jasné, že to nehovoří Bůh, ale sám spisovatel

A kde podle Tebe tato umělecká licence končí?
Je podle Tebe v pořádku, aby se v rámci literární iluze vkládaly Bohu do úst výroky, týkající se něčeho (např. technických reálií), kde o autentických Božích postojích nevíme zhola nic? A jestli ano, je stejně tak v pořádku, aby se Bohu podsouvaly výroky, které řekl jinak? A co takhle, kdyby chtěl autor Bohu vložit pravý opak než to, co se píše v Bibli?

Jen tak pro odlehčení, jak by se Ti líbilo, kdyby se třeba v nějaké povídce čistě teoreticky psalo, že se skutečný Bůh (nikde v celé povídce by nebyl ani náznak, že se o pravého Boha z Bible nejedná) zjevil blíže neurčité postavě a výslovně by prohlásil papežství jako ďábelskou instituci a všechny papaže počínaje Silvestrem I. za zplozence pekel


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Stížnost Bohu na chudé a na bohaté a Bůh odpovídá!! (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 27. červenec 2016 @ 07:56:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Usmál bych se tomu, Dostali jsme přece dar rozumu - hodnotit věci, poznávat skutečnost..


Náš Bůh není bezmocný.

Když uzná za vhodné - sám k člověku promluví. A to nepřehlédnutelně.


]


Re: Re: Stížnost Bohu na chudé a na bohaté a Bůh odpovídá!! (Skóre: 1)
Vložil: tele v Úterý, 26. červenec 2016 @ 06:58:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tedy, ne že bych s Komenským opravdu souhlasil ve všem, věřím že i na "Posledním soudu" bude milosrdenství (kdo bude moci obstát sám o sobě?) a že o té hodině ví jen Bůh a toto si ponechal ve své moci. Také je to Bůh, který bude soudit (a soudí) skrze Ježíše, kterého k tomu ustanovil. Něco jako "schválně zatajuji" ... je asi moc. Ovšem forma vyjádření "Ich" je i v bibli a to s výroky Božími naprosto i novými. Jistě jsou výroky Boží zjeveny v Mesiáši (Ježíši Kristu) a jeho apoštolech, jako ve SZ skrze Mojžíše a proroky,  a další proroctví nemohou být v rozporu. Toto Komenského slovo je však tzv. "novozákonně prorocké" k povzbuzení a napomenutí, k nápravě, jak tehdy Jednota bratrská vydávala své "Nápravy", zejména jeho bratří v jeho době.   


]


Re: Re: Re: Stížnost Bohu na chudé a na bohaté a Bůh odpovídá!! (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Úterý, 26. červenec 2016 @ 16:24:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ovšem forma vyjádření "Ich" je i v bibli a to s výroky Božími naprosto i novými.

No právě! Když se zaznamenala Boží přímá řeč a vydala tiskem v podobě papírové Bible, tak je to něco zcela odlišného, než když člověk vytvoří literární dílo, v němž vystupuje Bůh as himself, ale podle lidského scriptu. Jen si vezmi pro srovnání, jaké se spustilo haló o tom, jestli nějaký Peroutka napsal, že "Hitler je gentleman".
A kdo je víc? Bůh anebo Peroutka?



]


Re: Re: Re: Re: Stížnost Bohu na chudé a na bohaté a Bůh odpovídá!! (Skóre: 1)
Vložil: tele v Úterý, 26. červenec 2016 @ 21:19:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale no ták, četl jsi, co jsem psal? Co jsem byl v ROFC hemžilo se to tam samým 'slovem od Pána', samovýklady 'jazyků', co říká Pán ... co komu ukázal a zjevil Pán ... třeba rozsuzovat ... vnitřní vnímání hlasu Páně, nemusí být Ducha Božího :-) 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Stížnost Bohu na chudé a na bohaté a Bůh odpovídá!! (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Úterý, 26. červenec 2016 @ 22:10:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Toto Komenského slovo je však tzv. "novozákonně prorocké" k povzbuzení a napomenutí,
Co jsem byl v ROFC hemžilo se to tam samým 'slovem od Pána',

To je právě přesně to, co mi vadí nejvíc, ta forma. Tam směřuje má kritika. Na to, že kdekdo si dovoluje přisuzovat výplodům své mysli Boží původ, ba dokonce se vozit po lidech, co nechtějí nic horšího, než aby ten Boží původ nějak věrohodně doložili.

Nevím, jak moc znáš Letopisy Narnie. Vystupuje tam postava lva Aslana, která je mnohými považována za alegorii Boha, případně Ježíše (často dost nuceně, v příběhu to působí jako pěst na oko). Nicméně Aslan má k Bohu i k Ježíši opravdu hodně daleko. Asi nejcharakterističtěji se to projevuje tím, že se v příběhu libovolně oběvuje a zase mizí jako Punkva a většinou udělá víc škody než užitku, a když zmizí, tak nechává za sebe vykydat Augiášovy chlévy vlastní nekompetentnosti někoho jiného, zpravidla toho, koho se to vůbec netýká. Přitom disponuje obrovskou mocí, ale moc představu o tom, jak ji použít aby dosáhl nějakého cíle; je otázka, zda nějaký smysl či cíl vůbec má. Místo toho bezohledně manipuluje osudy druhých a je mu úplně jedno, jestli někomu ublíží či jestli situaci prospěje anebo ne. Nemá pochopení ani pro ostatní ani pro jejich aktuální potřeby. Příležitosně dává najevo, jak je nad věcí a jak má vše na háku. Občas také do příběhu z ničehonic vstoupí a způsobí akorát (většinou těm, co na něj spoléhají) jenom potíže, které by bez něho nevznikly. S tím souvisí, že k druhým vlastně necítí lásku, a to včetně tech, kdo na něm prakticky visí. Aslan nemá problém hodit přes palubu kohokoliv, a to včetně svých nejskalnějších podporovetelů (kteří na své marné naděje často doplácí).

A takový Bůh není a kvůli některým křesťanským spisovatelům Jej takto někteří (beobachter ?) chápou; byť jen podvědomě.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Stížnost Bohu na chudé a na bohaté a Bůh odpovídá!! (Skóre: 1)
Vložil: tele v Úterý, 26. červenec 2016 @ 23:02:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
O 'Letopisech Narnie' vím jen to, že jsou. :-) Pro dceru to je fantasy. Nic víc. To jsem zase prošel v ROFC průpravou, kdy se z komára dělal velbloud. Tehdy to Pikachu, pohádky B.Němcové, Harry Potter ... Satan koukal z kdečeho. Já jsem spíše asi takový 'nevěřící'. Hledám si z kdečeho vzít to dobrý.


]


Re: Re: Stížnost Bohu na chudé a na bohaté a Bůh odpovídá!! (Skóre: 1)
Vložil: JirkaB v Úterý, 26. červenec 2016 @ 21:01:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Eleazare, mohl by jsi tedy místo Františka kriticky rozebrat v čem se autor mýlí a zkresluje (nebo bych měl spíš napsat pomlouvá?) Boha?



]


Re: Re: Re: Stížnost Bohu na chudé a na bohaté a Bůh odpovídá!! (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Sobota, 30. červenec 2016 @ 22:18:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to trochu se zpožděním, přemýšlel jsem o tom i o formě.......

Úplně první odstavec/věta začíná ohajováním mluvčího, jeho činů a schopností a obviňováním tazatele/-ů z klamání a v průběhu druhého odstavce přechází v otevřené vyhrožování.

Mluvčí nepůsobí jako všemocná bytost, ale spíš jako béčkový úředník nějakého odboru, co si mastí ego natom, že občan od něj potřebuje potvrzení. Působí spíš slabě, než silně a i jeho hrozby se odkazují na efemérní zlo; v celkovém kontextu to vyzní jako kdyby mluvil do větru a moc se mu nedaří to skrývat.

Když Bůh mluví, zpravidla mluví tak, aby byl slyšen a pochopen. Máloco je tak spolehlivým ohlušovadlem posluchačů jako prvotní obviňování či zdůrazňování nadřazené pozice (zejm. s neochotou vyjít vstříc). A pár biblických citátů poskládaných péle-méle z jiných situací to nespraví. Naopak Bibli to spíš degraduje. Bible je napsaná tak, aby se člověk to pisatele mohl vcítit a ne tak, zatímco ento text je pasán tak, aby co možná nejvíc dráždil opozici podvědomí.

V další fázi následuje popis soudu, kde se dikce autora dost liší od dikce Bible. V Bibli je soud líčen téměř výhradně jako něco, před čímž je potřeba se zachránit (hrůznost soudu se nezdůrazňuje, předpokládá se, že je čtenář vyděšen už dost), tak zde je hlavní důraz na vyvolávání strachu. Skorko, jako kdyby mluvčí předpokládal, že ten jeho slavný soud mají všichni na salámu, případně jako kdyby potřeboval sám sebe ujistit, že ten soud skvěle připravil. I když tam nevypíchnu faktografické chyby, tak to vyznění mi prostě přijde příliš nitěrně nejisté, aby mohlo být spojováno s Bohem. Jakkoliv.

V odstavci chudým (jimž je věnováno nejméně textu) mluvčí žádá. Bůh opravdu není v situaci, aby se musel někoho žádat. Řekl a bylo (světlo). V tomto odstavci mluvčí připomíná spíš bankéře, co nemá prostředky nato, aby proplatil své závazky, a proto hraje o čas a zkouší všechno. Od vykecávání se, přes plané sliby, které stejně nikdy nebude schopen platit, případně si diktovat nesplnitelné poýadavky s tím, že tím věřitele na chvíli zaměstná. Nejvíc z odstavce vyčnívá snaha se chydých tazatelů hlavně zbavit. A toda costa. Hlavně, aby zmkli, a pak to nějak zahrát do autu.
Bůh se opravdu nepotřebuje nechat takhle primitivně zapírat a kličkovat.

Bohatým je naopak věnováno víc textu než všemu ostatnímu dohromady. Krásný důkaz, o koho pisateli jde. Bohaté, narozdíl od chudých si mluvčí netrofune jen tak odbýt, a ani odsoudit jako skupinu. "Fikaně" dělí bohaté na dvě skupiny. První skupinu chválí za charitu. To, co bych tomu vytknul je opět forma a míra. Fascinace křesťanů charitou je skoro nemoc a nepopírám, že v Bibli jsou pro-charitativní verše.
Nicméně skutečný Bůh nemá zapotřebí se snižovat k tomu, aby si o hmotné stakty lidí říkal způsobem na pomezí žebroty a slibování modrého z Nebe výměnou za tvrdou měnu. Chybí mi v mluvčího postoji suverenita. S tím, že Bůh nic od nikoho nepotřebuje. (A není to nekonzistence oproti prvnímu odstavci. Zdůrazňovat na jednu stranu svou faktickou moc nad osudy lidí a zároveň některým z nich podkuřovat, aby tuto iluzi neuvedli na pravou míru=přiznat, že nejsou pod kontrolou - to je pravý opak toho, jak vidím Boha se prezentovat)

Druhá skupina bohatých je na recenzi složitější. Zarážející je, že bohatí jsou děleni do dvou skupin, na rozhazovačné a nepoctivé. Už to, že mluvčí popírá existenci bohatých mimo tyto dvě skupiny svědčí o naivitě či zlém úmyslu. Jako kdyby neexistovalil idé, co se zmohli k bohatství vlastním přičiněním (ne zlodějinou) a přesto, anebo spíš proto necítili potřebu své jmění rozhazovat (=kupovat si odpustky). Těm se sice v Bibli moc veršů nevěnuje (pár v Příslovích ???). Obecně si ale mluvčí ani na nepoctivé bohaté netroufne zdaleka tolik jako na chudé. O jejich soudu se sice mluví, ale snaží se tyto bohaté spíš získat na svou stranu. Nejvíc mi v toto textu mluvčí přijde jako středověký prodavač odpustků anebo jako dnešní žebráci s tzv. neziskovek, jejichž businness plánem je nutit lidem pocit, že bohatství je svým způsobem vina, z níž se musí nějak vyvinit. A to nejlépe tím, že část jejich peněz skončí v kapse toho vyžírky. Náznaky této myšlenky sice v Bibli jsou, ale ne v takové intenzitě. Mluvčí jde minimálně dál než Bible.
Zatímco Bůh nikomu nestraní, tak mluvčí to bere spíš optikou drancování; snaží se brát tam, kde je co.


]


Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy