Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 181, komentářů celkem: 429682, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 285 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116556808
přístupů od 17. 10. 2001

Historie: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie
Vloženo Středa, 24. duben 2019 @ 10:11:09 CEST Vložil: Tomas

Studijní materiály poslal karels

Kniha „Archeologie, dějiny a utváření identity starověkého Izraele“ popisuje vznik starověkého Izraele ze tří hlav­ních úhlů pohledu, respektive zdrojů, které se snaží metodologicky držet v rovnováze a pouštět do roz­hovoru vzhledem k jejich výpovědním možnostem. Prvním je hmotná nepísemná kultura (archeologie), druhým písemné doklady nebiblické provenience (zvl. asyrské texty) a třetím biblické texty. 

Důraz je kladen na představení základních existujících teorií a jejich kritické zhodnocení vzhledem k tomu, jak pra­cují či naopak nepracují s uvedenými zdroji. Autorův pohled na vznik Izraele je kritický k některým tvrzením o raných počátcích Izraele stejně jako k potvrzování téhož na základě biblických textů. Za zásadní považuje rozpoznání a zohlednění konceptů paměti a identity, které hrají při utváření dějinného vědomí klíčovou roli. 


Biblická interpretace, archeologický výzkum a historické zkoumání spolu mohou vést úspěšně rozhovor, i když není dosaženo shody o faktech.

— Andrew Vaughn a Ann Killebrew


Rekonstrukce stejných dějin s pomocí archeologie a starověkých textů z oblasti Levanty dokládá, že biblické texty jsou na jedné straně skutečně tendenční teologickou literaturou, ale zároveň nejsou jen a pouze pozdní historickou fikcí, protože zahrnují i látky, které obsahují historicky důležitý materiál.

Do jaké míry biblické texty uchovávají věrný otisk událostí, jež se skutečně odehrály, a do jaké míry se za matnými vzpomínkami skrývají některé reálie například již z doby kolapsu městských států závěru doby bronzové a následné doby železné, je věcí intenzivní diskuze.

Dějiny jsou ve Starém zákoně nástrojem sebereflexe, a proto v závislosti na zvoleném argumentačním „portfoliu“ získávají zcela specifickou podobu.

Starý zákon je knihou soustředěnou na náboženství, a proto je takto koncipována i v něm obsažená sebereflexe, jež chce být především teologií dějin, do kterých jsou vnášena zdůvodnění, proč ke vzniku Izraele došlo, proč padlo Samaří a pak i Jeruzalém a proč se Judsko samo stává Izraelem.

Pojetí identity, které se v biblických textech dostává ke slovu, má více podob, je vícestupňové, protože vznikalo v různých dějinných situacích. Kulturní paměť starověkého Izraele se vztahuje k prvopočátkům a tomu co následovalo, aby mezi minulostí a přítomností existoval kontinuální spoj.


zdroj: Čapek, Filip. Archeologie, dějiny a utváření identity starověkého Izraele. V Praze: Vyšehrad, 2018. 295 stran.

Knihu doporučuji zájemcům o problematiku k přečtení

Docent Filip Čapek působí od roku 2006 jako odborný asistent katedry Starého zákona Evangelické teologické fakulty Univerzity Karlovy a vědecký pracovník Centra biblických studií AV ČR. Po absolvování ETF UK studoval na Ruprecht-Karls Universität Heidelberg v Německu a na Oxford University ve Velké Británii. Filip Čapek se věnuje biblické archeologii jak teoreticky v rámci výuky, tak i prakticky v terénu.

"Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie" | Přihlásit/Vytvořit účet | 30 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Středa, 24. duben 2019 @ 13:25:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Karle, na to, abych věděl, že bible je fejk, nepotřebuju studovat archeologii. Stačí se podívat na podobnost lidoopů a člověka, zejména negroidů. 


Zejména fotky č. 7, 8 a 9

Někteří šimpanzi mají IQ 40, 50, někteří černoši 60, 70, je to jen kousek od sebe. Jsme příbuzní. Nejsme z hlíny a nedělal nás vymyšlený židovský Jahve. Pocházíme z přírody a tohle jsou naši vzdálení bratranci... Nos, oči, rty, DNA, krev, dokonce možný přenos pohl. chorob, všecko pasuje....



Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Středa, 24. duben 2019 @ 15:44:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
U mnohých lidí přetrvávají i znaky společné s lidoopy jako srst



]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Středa, 24. duben 2019 @ 15:48:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To ukazuje, že to není zas tak dávno, co jsme přišli o srst. Není dávno z hlediska délky trvání života na této planetě. A v genech to stále máme. Občas se to ještě projeví stejně jako u lidoopů.


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Středa, 24. duben 2019 @ 16:38:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To jsou fakt 'argumenty' proti Bibli a víře k pohledání.... jako by v Písmu bylo psáno něco ve smyslu, že nemůže existovat zvíře, které by bylo vizuálně téměř stejné jako člověk... a myslíš si, že je to především inteligence typu IQ, co dělá člověka člověkem, že tam srovnáváš zrovna IQ lidí s opicema? To si neumíš představit bytost (či obecný subjekt) s mnohem větším IQ než má člověk, a přitom to s člověkem nic společného nemělo? Co toto jako má dokazovat? Navíc IQ je tak neobjektivní veličina...

Jsi načuchlý evolucionismem a jejich stylem myšlení, až to bolí :-). Předpokladem vůbec nějaké smysluplnosti hledání důkazů by bylo například prokázat to, že vůbec něco takového jako člověk může bez vnějšího zásahu vznikat. A takový důkaz nikdo nemá. Jenom kecy mají, nic víc. A kdyby mohl vznikat, tak to stále není důkaz, že to tak opravdu bylo. To, že se něco může stát, není důkazem toho, že se to stalo - takto uvažuje klasický evolucionista, a to nemluvě o tom, že ani neprokázali, že se to stát mohlo. A porovnávat chlupy a IQ? Komedie:-). S lehkou nadsázkou, to je jako srovnávat podobnost mobilních telefonů, jakožto důkazu, že vznikly samy od sebe, jeden z druhého... i když vím, že evolucionista by kontroval tím, že mobilní telefony nemají rozmnožovací systém způsobující variace - aniž by řešil, že by to ten samovolný vývoj mobilů zkomplikovalo natolik, že by je ani vyšším IQ obdařený člověk nedokázal vytvořit...


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Středa, 24. duben 2019 @ 19:10:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Orangutani používají deštník / pláštěnku jako lidé. 



Pro tebe to nic neznamená, pro mě to jsou důkazy příbuznosti lidoopů s lidmi, ty raději koukáš do bible, já raději koukám do přírody. Máme oba svobodu. Ty věříš na židovského boha, já si spíše myslím, že nikdy takový bůh neexistoval a spíše měli pravdu ti, co tvrdili, že člověk má svoji minulost v Africe a že příroda je proměnlivá a plastická, nikoli statická. Statická se nám jen zdá. Je to optický klam, protože žijeme krátce. 


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Středa, 24. duben 2019 @ 19:15:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
//Pro tebe to nic neznamená, pro mě to jsou důkazy příbuznosti lidoopů s lidmi, ty raději koukáš do bible, já raději koukám do přírody.

Raději používám zdravý rozum...

//já si spíše myslím, že nikdy takový bůh neexistoval a spíše měli pravdu ti, co tvrdili, že člověk má svoji minulost v Africe a že příroda je proměnlivá a plastická, nikoli statická. 

OKej, neberu Ti to. Tak si ten postoj zatím užívej. A pokud Tě to naplňuje, tak tím lépe pro Tebe.


PS: Vždyť je to fajn, že se orangutani chrání deštnikem. Je to přece pěkné. A věřím, že je tak stvořil Bůh.


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Středa, 24. duben 2019 @ 20:38:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vždyť je to fajn, že se orangutani chrání deštnikem. Je to přece pěkné. A věřím, že je tak stvořil Bůh.

Možná, ale ne ten židovský, co podporoval vyvraždění Amaléků, prosazoval patriarchát a co požadoval zápalné oběti. Ani ten arabský to není. Není to ani jeden lidmi vymyšlený, takže nábož. knihy pro mě nemá smysl číst. Raději se budu koukat do vesmíru na galaxie a hvězdy nebo do přírody na zvířátka a rostliny. Tam se spíše něco dozvím. V starých knihách je jen zatuchlý blud pověrečných, ezotericky naladěných manipulátorů.  


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Středa, 24. duben 2019 @ 21:26:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Skrze Ježíše byly stvořeny světy... a více to nemá cenu rozebírat. Podstatné je, že jsi z evolucionistických pseudoargumentů přešel na argumentaci skrze své neporozumění Písmu. To už je lepší :-).


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 00:39:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když je tu vývoj z jedné buňky, ženského vajíčka oplodněného spermií v malé dítě a pak dospělého, nechápu, proč by analogicky nemohl být podobný vývoj přírody jako celku. Sám vidíš evoluci zygoty a tváříš se, že to neexistuje. A neporozumění písmu? Co to je za slovní spojení? Dosud jste, pobožní, tvrdili, že váš bůh a vaše náboženství je předmětem víry, ne poznání. Jakékoli požadavky důkazů odmítáte s tím, že se musí nejprve věřit. Nepiš o poznání nebo porozumění, když ve skutečnosti chceš víru. Tu ti samozřejmě nedám. S vírou šetřím. Víru můžu mít v to, co funguje, nikoli nefunguje. Nebo už se snad naučil chodit po vodě a přebývat 3 dny ve velrybě? Mohl bys mi to předvést?


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 00:52:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
//Když je tu vývoj z jedné buňky, ženského vajíčka oplodněného spermií v malé dítě a pak dospělého, nechápu, proč by analogicky nemohl být podobný vývoj přírody jako celku.

Toto je jeden z nejznámějších, ale také nejdebilnějších argumentů evolucionistů. Promiň, ale toto Tobě opravdu vysvětlovat nebudu. Jsem rád, když s tímto někdo (nevěřící) vytasí. Je to totéž, jako by mi přiznal, že neví, která bije.

//Víru můžu mít v to, co funguje, nikoli nefunguje.

:-). A jak poznáš, jestli něco funguje? A proč by to fungovat mělo?

Osobně svůj vztah třeba s manželkou nerozvíjím na základě toho, že to funguje - ale na základě toho, že jsem od počátku věřil, že má být moji ženou, a že k sobě patříme... ono mnohdy něco funguje až na základě toho, že tomu věříš... i manželství. Vztah s Bohem je k tomu asi nejblíže. Proto to mé přirovnání.

Ale nesmíš věřit nesmyslům. 

Třeba tomu, že by ses naučil chodit po vodě.

Ale je skvělé, že od evoluce odbíháš k Písmu a víře - k tomu, co Ti patrně nejvíce vrtá hlavou. No, neměl bys lepší si myslet, že evoluce funguje na podobném principu jako vývoj plodu? Vždyť je to super vysvětlení, ne?


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 01:10:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nikam neodbíhám. Jak bible, tak příroda je součástí světonázoru. Bible - tam většinu textu odmítám jako vylhanou, vymyšlenou, nefungující. Evoluční teorie - tam je hlavní myšlenka správná, vývoj přírody existuje, příroda je plastická, nikoli statická ( v dlouhodobém měřítku), akorát změny se dějí ne pouhou náhodou, ale zkušeností živého organismu, je tu nový obor - epigenetika. A i ty sám máš možnost vidět vývoj ze zygoty v novorozence, a pak dospělce. Kdyby byl bůh, spíše by tu byli tvorové rovnou hotoví. Pokud je spíše, evoluce, tak bude spíše postupný vývoj i člověka, a tak to skutečně je. I kdybych neviděl žádné vykopávky předků člověka, tak z různých indicií je přirozený, spontánní a tedy evoluční vývoj živých organismů pravděpodobnější než čáry máry židovský bůh. Ale i s vírou v evoluci šetřím. Nemám důkaz v podobě videa, že byla, jen je mnohem, řádově pravděpodobnější než židovské bajky z doby bronzové. Ale na tvoji víru přece moje skepse nemá vliv. Takže šup a ponoř se do svatých textů židů. Na mě zabudni.


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 01:20:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A hele, v bibli bude pravdivých tak 5% obsahu. Nějaká jména a nějaké zeměpisné údaje můžou být v souladu s realitou. Ale příběhy, události z drtivé většiny vymyšlené a u některých se ani autoři nesnažili budit zdání věrohodnosti a je to úplně jako pohádka.

Například Co oko nevidělo a ucho neslyšelo = za devatero horama a devatero řekama žili byli tři zlaté vlasy zazvonil zvonec a dokud neumřeli, jamalalicha paprťála....


Jo, spíše je pravda  evoluce než biblická paprťála....


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 01:34:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jamalicha paprťála bubláto, bubláto, je alchymistický způsob výroby slivovice. 



]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Cekatel v Středa, 24. duben 2019 @ 23:24:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ad bible je fejk:
Co takhle nastudovat principy historicko-kritického čtení (nejen) Bible, přihlédnout k teorii literárních žánrů?
Na dobrodružnou povídku nebo báseň neklademe tatáž měřítka jako na reportáž nebo učebnici přírodních věd či dějepisu.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Biblick%C3%A1_kritika
https://en.wikipedia.org/wiki/Biblical_criticism


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 00:51:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jenže já mám ta měřítka a bůh, pokud by byl, tak by se vyjadřoval přesně, poctivě, pravdivě, precizně, hodnověrně, spolehlivě. To však mýty v bibli nesplňují ani náhodou. Od koho tedy jsou? Od boha ne. Jen od lidí. Chápu, že ty mýty byly sepsány v době, kdy bylo normální fabulovat, vymýšlet si. Nebylo nemravné lhát, vymýšlet nadpřirozeno, esoteriku. Dneska to je nemravné při sdělování závažného či závazného obsahu. Vymýšlet si sice člověk může a může sepisovat takové fantasy texty, ale je to vedeno v příslušné literatuře. Tedy oddělení bájí, pohádek, fantasy literatura, případně sci-fi. A pak je literatura faktu, kde se předkládají důkazy. To bible není. Bible není podle skutečných událostí, ale z většiny podle vymyšlených příběhů zrozených tak, jak psal H. CH. Andersen, nebo A. Jirásek, nebo K. J. Erben. Čili uzda fantazie volně puštěna.


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: skalaa v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 08:28:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
študuj:


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: skalaa v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 08:33:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Srovnání lidské a šimpanzí DNA
https://www.youtube.com/watch?v=GQXZcpHo-oE&list=PLSDt0N_mz0OFyYwViIFQE1NTH9F9EE4xR&index=61&t=0s


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 01:13:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Karle.
Další zajímavý článek od Tebe. Starý zákon vlastně nenese jenom informace náboženské a historické.
Vzhledem k tomu, že pisatele SZ žili v době kdy byli informovaní většinou ústně od předchozích generací, se tyto jejich postoje, názory, zkušenosti, zděděné  převyprávěné zkušenosti odráží na tom jak se písemně vyjadřují v SZ. Začátek SZ je v literárním pojetí strohý, informačně tvrdý, a postupně s tím jak rostla znalost písma, tedy rychlá informatika, se informace v SZ stávají více kombinované. To musí být reflexe na duc***** doby. Počáteční informace knihy Genese nesou jasné znaky ústního předávání. Patriarchové od Adama až po Noeho byli živé lidské kroniky. Písemné záznamy z těch dob neexistují, existují až po potopě. Hypoteticky nebylo za doby živých "kronik" písmo třeba, potřeba písma vzniká po radikálním zkrácení lidského života.
A konec SZ? Tam lze mnohdy pozorovat jaký měl na některé pisatele vliv tehdejší panovník.
V článku zmiňuješ bronzovou dobu. Hned na začátku Genese je zmínka o řekách a obchodních trasách. Bude to asi hodně stará informace, na kterou je třeba pohlížet ne z pohledu časové osy ale narativně.




Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 07:52:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Myslivče, četl jsi někdy tuto knihu:


Ke mně se v polovině 90. let dostala a jevila se mi velmi věrohodná a logickými argumenty podložená. Z toho by vyplývalo, že opravdu ty počátky byly zapsány už patriarchy, kteří tu dobu žili.

Detaily už si nepamatuji, ale vím, že podstatné tam byly začátky a konce oddílů uvozenými slovy "Toto je rodopis...". Když se podíváš, jak to máme dnes, tak to většinou Nevádá moc smysl.

Genesis 2:4  Toto je rodopis nebe a země, jak byly stvořeny. V den, kdy Hospodin Bůh učinil zemi a nebe,
Genesis 6:9  Toto je rodopis Noeho: Noe byl muž spravedlivý, bezúhonný ve svém pokolení; Noe chodil s Bohem.
Genesis 10:1  Toto je rodopis synů Noeho: Šém, Chám a Jefet. Po potopě se jim narodili synové.
Genesis 11:10  Toto je rodopis Šémův: Když bylo Šémovi sto let, zplodil Arpakšáda, druhého roku po potopě.
Genesis 11:27  Toto je rodopis Terachův: Terach zplodil Abrama, Náchora a Hárana. Háran zplodil Lota.
Genesis 25:12  Toto je rodopis Abrahamova syna Izmaela, kterého Abrahamovi porodila Sářina otrokyně Hagar egyptská.
Genesis 25:19  Toto je rodopis Abrahamova syna Izáka: Abraham zplodil Izáka.
Genesis 36:1  Toto je rodopis Ezauův, to je Edómův.
Genesis 36:9  To je tedy rodopis Ezaua, praotce Edómu, v Seírském pohoří.
Genesis 37:2  Toto je rodopis Jákobův.

Znamenalo to něco jako podpis autora textu. Všimni si, že na počátku je rodopis nebe a země, protože člověk ještě neexistoval. Pak následuje tzv. druhý popis stvoření (někteří v něm ledali rozpory s prvním). Ten druhý už je "podepsaný" Noem. Jeden je psaný z pohledu obecného pozorovatele na zemi (autor-archeolog myslím věřil, že pocházel přímo od Boha, předaný Adamovi), druhý je psaný z hlediska člověka.

Rozhodně jsem od té doby nečetl propracovanější a zdůvodněnější popis toho, jak kniha Genesis mohla vzniknout. Většinou to jinak jsou jen domněnky a spekulace - viz zhruba na úrovni samozvaných tvrzení, jako tu předvádí pozorovatelník.

Je možné, že to Noe sepsal vše po potopě na základě ústního předávání. Je první skutečně podepsaný člověk. Navíc tehdy lidé žili hodně dlouho, takže od Adama po Noeho stačily tuším dvě generace lidí, aby tu informaci obsáhli, a to zase není tak nereálné.

Nevím, zda se k té knize někdy později někdo zásadně kriticky (a taky věrohodně) vyjádřil. Nějak jsem po tom už pak nepátral.


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 14:03:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Wolleku, tímto tématem jsem se zde již zabýval. Moje odpověď Karelsovi z 2017 listopad článek Bible. Byla to dobrá diskuse s Karlem. Moji odpověď z té doby uvádím znovu. Mírně jsem moji odpověď redigoval, jako autor na to mám právo.

Po potopě bylo již lidem max. 120 let, jak pravil Hospodin. A tak asi nastala potřeba písemného záznamu. Kdysi jsem si zkusil udělat časovou osu týkající se života patriarchů dle toho kolik se dožili let a v kolika letech zplodili potomky. V knize Genese je zaznamenané kolik let se dožil Adam, v kolika letech zplodil potomka, kolik se dožil jeho potomek, a v kolika zplodil potomek potomka dalšího. Je to v podstatě jednoduchá matematika, ve které mi vyšlo, že když byl Metuzalém 113 letý "mládenec", tak Adam zemřel. 
Metuzálém tedy měl 113 let na to, aby Adama mohl poznat osobně. A pravděpodobnost, že Adama poznal, a Adam mu vše povyprávěl, tak jako ostatním svým potomkům je vysoká asi proto, protože o tom co kdysi bylo víme. Metuzalém byl děda Noema. Když se Noemu narodili tři synové, měl Noe 500let, a Metuzalémovi jeho dědovi bylo 869 let. Metuzalém se dožil 969 let. Potopa mohla proto přijít nejspíše za sto let po narození synů Noeho. Metuzalém žil po narození synů Noeho ještě 100 let a na arše nebyl.

Wolleku napadá  Tě ještě něco co se dá z těchto informací, tedy výčetu rodopisu Adama ještě vypočítat, případně logicky odvodit?


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 15:23:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zcela výjimečně počtáři ;)
>>Je to v podstatě jednoduchá matematika, ve které mi vyšlo, že když byl Metuzalém 113 letý "mládenec", tak Adam zemřel. Metuzálém tedy měl 113 let na to, aby Adama mohl poznat osobně. <<
Zkontroluj si v podstatě jednoduchou matematiku ;) Ale nic ve zlém, splést se, to no problema.


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 18:58:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to možné, že jsem to spočítal tehdy špatně. Nicméně jsa od tebe smazaný, a Wollek též, budu se upřesněním těchto výpočtů zabývat třeba s Wollekem.


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 19:24:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V pohodě, vymazenej :)
Nehledej chybu příliš složitě, myslivče.
Pouze jsi začal sčítat od Šeta a vynechal jsi léta Adamova do narození Šeta.
Ke Tvým 113 rokům přičti oněch 130 let a bude to ok. Tedy 243 let ještě Matušalech zažil Adama.
A proč jsem si toho všiml? Protože jsem věděl, že až Noah je novou generací od Adama, tedy prvním z dědičného rodokmenu Adama, (který wollek vynechal ve svém výčtu), kdo se narodil až po smrti Adama. Noahův otec Lemech se narodil 56 let před smrtí Adama a zemřel 5 let před potopou. Metušalech zemřel 7 dní před potopou, (ale to už jsem psal jinde).


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 19:28:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jo a Noah se narodil v roce 1056, tedy jářku 126 let po smrti Adama :)
Jednoduché počty ;)


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 19:59:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A ještě jedno upřesnění z Tebou níže uvedeného výčtu: Chanoch nezplodil Lemecha, otce Noahova, ale Metušalecha, děda Noahova. (V řádcích pod sebou dvakrát ''Henoch/hebr. Chanoch"). 
Omyly omluvitelné ;)


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 19:29:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jo a Noah se narodil v roce 1056, tedy jářku 126 let po smrti Adama :)
Jednoduché počty ;)


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 18:58:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Adam ve věku 130let zplodil  Šéta a pak 800 let žil a dožil se 930let.
Šét ve věku 105 let zplodil Enoše, Adamovi je 235 let.
Énoš ve věku 90 let zplodil Kénana, Adamovi je  325 let.
Kénan ve věku 70 let zplodil Mahalela, Adamovi je 395 let.
Mahalel ve věku 65 let zplodil Jereda, Adamovi je 460 let.
Jered ve věku 162 let zplodil Henocha, Adamovi je 622 let.
Henoch ve věku 65 let zplodil Metuzalema, Adamovi je 687 let.
Henoch ve věku 187 let zplodil Lámecha, Adamovi je 874 let.
Lámech ve věku 182 let zplodil Noema, Adamovi by bylo 1056let. Adam je 126 let po smrti. 
Noe měl  56 let když Adam umřel.

Wolleku prosím přepočítej to. Nevím jak jsem to před lety počítal, ale nyní mi to vychází jinak.



]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 22:25:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, nekontroloval jsem všechno, ale vychází mi to podle tohoto stejně až k Metuzalémovi. S Adamem tedy žili zároveň 243 let. Ale jak se reálně poznávali, to těžko říci. Faktem je, že za předpokladu, že informace z počátku Genesis považujeme za pravdivé, pak celkem není problém, že ty informace si lidé mezi sebou předat mohli a není za tím třeba hledat legendy a pohádky.

Kdysi jsme si s bráchou dělali na velké plachty všechny rodokmeny, které se daly ze SZ vyčíst. Vím, že tam byly nějaké nejasnosti, či dokonce protichůdné informace, a že se nedalo přesně spočítat, jak dlouho před Kristem (či naším letopočtem se přesně Adam narodil). Ale už je to nějakých 25 let a nic z toho už nemáme dochované. Dneska už by mi to za to asi nestálo se tím tak detailně zabývat. Vím, že mám dost důvodů Genesis věřil a nepochybovat o ní. V konečném důsledku se bude vždy jednat o záležitost víry. Nedá se dokázat ani tak, ani onak. Podstatné pro mne je, že žádné jasné důkazy proti vědohodnosti Genesis neexistují. A to, že někdo najde zkamenělou žábu, jako třeba LD, a usoudí z toho nesmyslně na vývoj trvající milióny let, to už je jeho problém. Docela evidentně tyto zkameněliny musely vznikat za značně neobvyklých podmínek a v poměrně krátkém čase, a tradiční vysvětlení potopou dává rozhodně větší smysl, než předpokládat to, že se tam po troškách v průběhu miliónů let usazovalo průběžně v nějakých vrstvách jež dělí obrovské časové období.

K těm rodopisům, co jsem uváděl minule, bych přidal ještě další, trochu jinak napsaný, a tedy před tím nevyhledaný:

Genesis 5:1  Toto je výčet rodopisu Adamova: V den, kdy Bůh stvořil člověka, učinil jej k podobě Boží.

Tady to vypadá na podpis Adama. Jako by to před tím zapsal on. Vždyť jinak přece verš Gn 5:1-2 nedává v tom kontextu moc smysl. Nebo dává? Proč by se najednou k tomu pisatel takto vracel, když by vše psal retrospektivně, nebo si to dokonce vymýšlel o hodně později, jak předpokládají liberálové?


]


Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: skalaa v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 08:27:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kreacionizmus - Stvorenie vs. Evolucia.
Všetkým pochybovačom o pravom stvoreni podľa biblie, 130 videi:



Re: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 15:15:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
2Kr 23:11  Nathan melech

https://www.timesofisrael.com/two-tiny-first-temple-inscriptions-vastly-enlarge-picture-of-
ancient-jerusalem/




Stránka vygenerována za: 0.27 sekundy