Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 269 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116537702
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: I křesťané mají stále své fanatiky
Vloženo Středa, 09. leden 2002 @ 07:42:46 CET Vložil: Stepan

Sebeobrana poslal Bobby

Posílám vám článek od Ivany Šimoníkové, který je z "opačného břehu" a dost rezolutní. Jsem zvědav, jestli ho otisknete. Chtěl bych jí všechny vaše reakce poslat. Tak se neupejpejte a řekněte si k tomu svý. :-) Bobby





I křesťané mají stále své fanatiky


Křesťanské církve v některých zemích prý vytáhly do boje proti momentálnímu hitu dětských čtenářů — proti knize a následnému zfilmování příběhů čarodějnického kluka Harryho Pottera. Údajní služebníci boží dští na toto pohádkové dílo oheň a síru, jako kdyby pod sutanami místo zbožné, mírné, laskavé a chápavé duše opravdového křesťana měli čertovská kopyta. Zakazují číst zmíněnou knihu v církevních školách, vyhazují ji z knihoven a dokonce ji teatrálně spalují na náměstí.


A proč to všechno? Prý příliš vyzdvihuje čáry a kouzla a vzbuzuje o toto pekelné umění nezdravý zájem mezi dětmi.Od nešťastného září diskutujeme a dumáme nad islámským světem a jeho vírou. Kroutíme nechápavě hlavou nad tím, jak odlišně si Korán vykládají různé části muslimstva, ušklibujeme se, jaké nesmysly dokáží z té svaté knihy vyčíst všelijací pošuci, fanatici i školometi, s nechutí se odvracíme od muslimských výstřelků. A pro jejich třísku přehlížíme břevno ve vlastním oku. Vždyť i mezi našimi (rozuměj křesťanskými) duchovními existují pošuci, fanatici a exoti.Oproti muslimskému světu máme ale notnou výhodu. Platí u nás světské zákony, a ty, ač k různým exotům a odlišníkům značně benevolentní — udržují všechny pošuky v patřičných mezích. Zjednodušeně řečeno — mohou si tito exoti hlásat své pravdy, ale nesmí jimi otravovat či omezovat druhé, pakliže si to tito nepřejí. Otázkou je, zda umíme tyto zákony náležitě používat a využívat!Odpor k Harry Potterovi se zvedl spíše v religióznějších zemích a koutech, kde církvím díky méně vzdělanému obyvatelstvu projde více výstřelků. Někdo by si dokonce mohl říci, že u nás — v zemi pochybovačů a skeptiků, se nic takového stát nemůže. Ale opak je pravdou!Zrovna nedávno se v jednom větším městě zasadil tamní katolický farář o to, aby byl zrušen „Čertovský dětský den“. Město tuhle kratochvíli pořádalo pro děti i dospělé už nějaký ten rok. Kolem svátku Mikuláše se děti převlékly za čerty a shromáždily se na náměstí. To vše za všeobecného veselí, doprovodu hudby a občerstvení. Všem se to líbilo — děti se vydováděly a zkrátily si čas čekání na Vánoce, dospělí si oddechli od předvánočního shonu a město se na chvilku stmelilo ve společné zábavě. Jen pan farář úpěl. Spatřoval v nevinných dětských maškarách nebezpečné vzývání ďábla.


Nevím, jak spor mezi městem a farářem nakonec dopadl, jestli vůbec nějak dopadl. Dost mě mrzelo, že podle prvních zpráv bylo město ochotno tak rychle couvnout.To je ovšem případ faráře samotáře. Hůře dopadli sousedé Slováci. Tam kdosi (snad dokonce lékaři) přišel s nápadem zavést do školních hodin tělocviku prvky jógy. Současné děti jsou totiž líné, tlusté a neduživé. Trpí záněty dýchacích cest a špatným držením těla. Jóga by právě v takových případech mohla pomoci. Logické uvažování, logický návrh. Nikoli ovšem pro slovenské představitele katolické církve.Spustili přímo hysterický povyk, řvali z plna hrdla, že jógu do škol v žádném případě, jen přes jejich mrtvoly (to by bylo škody)! A proč? Prý různí podvratní živlové chtějí pomocí jógy odlákat potenciální katolické ovečky na scestí, ne-li přímo do lůna východních náboženství!


A ač je to k nevíře (i té katolické), tihle hysteričtí řvouni a pošuci zvítězili. Žádná jóga, žádné zdravé děti! Hlavně když budou mít dost dušiček do hrnečku. Dušička, jak známo, nemá páteř, a tudíž ji ani nepotřebuje rovnat!Ale zpět do „civilizovaných, rozumných a skeptických“ Čech (tím míním celou ČR, bratři Moravané a Slezané prominou). Není to tak dávno, kdy tu katolická církev rozpoutala boj proti uzákonění partnerství homosexuálů a lesbiček. Nechávala svým věřícím podepisovat protestní petici, na mnoha místech je k tomu dokonce nutila pohrůžkami.


A proč? Protože nějací církevní vědátoři prohlásili, že homosexualita je odnaučitelná úchylka. No — ještě že ji nechtějí odnaučovat na plamenných hranicích jako kdysi! I když — kdo ví, co by tito pseudověřící magoři provedli, kdyby mohli…Abyste rozuměli — vůbec nezatracuji náboženství, ať již křesťanské, muslimské či jiné. Nabádám pouze k obezřetnosti vůči církvím a jejich představitelům. Jsou to obyčejní lidé a při sebevětší snaze se nemohou vyvarovat chyb i mylných názorů jako kdokoli z nás. Všichni — i služebníci boží — musí být také připraveni na diskuse, otevření se argumentům druhých. Nesmějí a nemají právo schovávat svá pomýlení a poklesky do vznešených náboženských hávů. A na nás je jim to nedovolit. Dokážeme to však?Případ studenta bohoslovectví, který upozornil na úchylného faráře zneužívajícího ministranty, ve mně vzbuzuje skepsi. Místo aby vilný farář došel trestu a opovržení, byl „ukřižován“ a vlastními pámbíčkářskými příbuznými vyděděn onen student. Nedosti na tom — za pravdu byl potrestán vlastní církví a vyhozen ze školy. Vskutku poučné!Kdyby to tak mělo jít u nás dál, mohli bychom se dočkat toho, že na náměstích budou hořet pohádky Boženy Němcové. I ty jsou přece plné kouzel a čertů. Co když někdo prohlásí, že kazí mládež?!


Moc by mě zajímalo, jak by se ti novodobí Koniášové a Savonarollové tvářili, kdyby viděli třeba nedávno odvysílanou pohádku Z pekla štěstí. Už jen ten název by jim určitě rozproudil krev! A co teprve kdyby zjistili, že Lucifer byl hodným Honzou pozván za kmotra jeho synovi? To by byl poprask! Jestli by je ovšem hrůzou rovnou neklepla pepka!Ivana Šimoníková - 8.1.2002


"I křesťané mají stále své fanatiky" | Přihlásit/Vytvořit účet | 5 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: I křesťané mají stále své fanatiky (Skóre: 1)
Vložil: Danc (danc@krestan.cz) v Středa, 09. leden 2002 @ 14:47:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mno, jak bych to rekl.

1. Autorka mam v leccems pravdu. Mozna, ze se ji vse lepe rika, protoze nevidi pod povrch, ackoli podle sveho nazoru zrovna jeji vypoved takova je. Uprimna, od srdce (to lze i dedukovat s volby hovorove cestiny), proste takova ceska, ktera chce svym clankem vymitit fanatiky z CR a nejlepe z celeho sveta.

2. Autorka zapomnela rici, ze nejsou jen nabozensti fanatikove (muslimsti, krestansti atd), ale taky fanatikove ateisticti. Ackoli jim takhle nerikame. Ateista, vyzvanac nevery v Boha, si totiz svym ateismem utvari alibi pro sve chovani. Nikomu prece neni trapne byt ateistou a ateista, ci "vericiv neco" clovek bez vyznani nemusi nijak obhajovat svou pravdu, sve jednani atd.

3. fundamentalismus je tedy blizky lidem a ne nabozestvim. Krestanstvi jako takove nenabada k fanatismu. Je skoda, ze ho v mnohych pripadech podnecuji lide z cirkvi, protoze fundametalismus na prvni pohled vybada velice duchovne a "svate". Proste nekompromisne. Clovek pak neumi rozlisit v cem vsem ma byt nekompromisni. Velice dulezity odkaz Sv. Pavla: Svoboda a laska naplnuje (presahuje) zakon. (hruba parafraze).

4. Ton, s jakym autorka pise svuj clanek neni moc objektivni. Samozrejme, ze to neni ostuda, kdyz clovek napise trochu mirne investigativni clanek, ale myslim si, ze by mohla se podivat pod poklicku nejen fanatismu, ale sveho pohledu na nej. Vim, ze se snazi o jistou objektivitu, kdyz pise:
Abyste rozuměli — vůbec nezatracuji náboženství, ať již křesťanské, muslimské či jiné. Nabádám pouze k obezřetnosti vůči církvím a jejich představitelům.
Je to samozrejmy predpoklad, ze cirkevni prestavitele jsou lide chybujici. Myslim si, ze to nikomu nemusime pripominat, protoze cirkev je pod nebyvalym drbnohledem vsech kolem nej i zvenci.

5. Byt v autorcine kuzi, nezminoval bych tolik ruznorodych pripadu fanatismu v krestansvi, protoze kazde tema je odlisne a ma svou zcela odlisnou argumentaci. Homosexualita, vliv magicke a pseudoduchovni atmosfery na spolecnost ci pedofilie katolickeho farare. Nelze vsechno hodit do jednoho pytle. Chapu, ze autorka chtela nasunout par prikladu, ktere jsou vsak medialne nesmirne nafouknute, ale proste tyto pripady nejsou zcela kompatibilni k teto problematice.

zaver--- Tak ted si prihriji polivcicku taky ja, protoze se chci vyhranit vuci memu jednostrannemu pocinani. V podstate s autorkou souhlasim, ale rozhodne bych problem chtrel postavit do jine perspektivy, a rozhodne bych se snazil v tak chouloistive veci byt maximalne nezaujaty a objektivni.

Mno snad tolik...
rad si prectu dalsi tkovy clanek na Granosalis.cz



Re: I křesťané mají stále své fanatiky (Skóre: 1)
Vložil: Danc (danc@krestan.cz) v Středa, 09. leden 2002 @ 14:59:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
http://www.christnet.cz/magazin/mag.asp?clanek=1129

doporucuji si precist..je to smernice o pedofilii v RKC



Re: I křesťané mají stále své fanatiky (Skóre: 1)
Vložil: Stepan (redakce@granosalis.cz) v Středa, 09. leden 2002 @ 17:22:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Abych pravdu řekl, na okamžik jsem zaváhal, zda mám tento článek zveřejnit.

Nebylo to po prvním čtení ani tak kvůli obsahu, ale kvůli jazykovým prostředkům. Slova jako: „pošuci, exoti, pseudověřící magoři“ možná jsou upřímná a od srdce (a určitě mají místo ve stylizovaných uměleckých počinech), ale rozhodně nepatří do kultivované diskuse jako označení oponentů, kteří mají jiný názor. Právě tak vyjádření typu: „ slovenští představitelé katolické církve spustili přímo hysterický povyk, řvali z plna hrdla“, jsou nedůstojné slušného a kultivovaného novináře (připomínají mi poněkud 50. léta). Nedivil bych se, kdyby byla autorka představiteli katolické církve volána k odpovědnosti.

To, že s někým nesouhlasím, mi nedává právo jej ponižovat, byť v hovorové češtině oblíbenými výrazy. Chybí mi zde úcta k oponentovi, onen základní kámen svobody slova, který tak dobře vystihuje známý citát: „Z celého srdce s tebou nesouhlasím, ale budu se bít za to, abys mohl svůj názor říci nahlas.“

Chci tedy zdůraznit, že na GRANO SALIS chceme dávat prostor pro kultivovanou diskusi. Proto chápu tento článek, ač s některými názory autorky souhlasím, jako odstrašující příklad toho, jak nezacházet s oponentem v diskusi. Věřím, že tento příklad zde nebude následován.

Co se týče obsahu článku, v mnohém souhlasím s Danem. Autorka zde mixuje tak různá témata, že z toho trochu bolí žaludek, jako po dortu pejska a kočičky. Pro ni je zřejmě důležité, že jsou to již mediálně známá témata, aby čtenář příliš netápal. Není třeba se namáhat jít pod povrch, již jednou rozžvýkanou stravu stačí pořádně opepřit a servírovat.

- co se týče Harryho Pottera (diskutovali jsme o tom zde na jiném místě), zde zobecňuje jednu zprávu z druhého konce světa, která se mihla nedávno médii, a kdoví, zda tato akce nebyla objednána, neboť nová publikace má tak pozornost médií zaručenou. Objektivně však musíme uznat, že každý rodič (ateistu nevyjímaje) má právo ptát se, zda to, co jeho dítě čte či sleduje v televizi, je pro něj vhodné. Dojde-li k závěru, že není, je poněkud zvláštní jej za to urážet. Z toho důvodu si myslím, že diskuse to této tvorbě je legitimní, stejně jako právo mít na ni negativní názor.
- Ohledně jógy autorka opět prokazuje velmi povrchní znalost problematiky. Jako ateistka si zřejmě duchovní povahu věcí nepřipouští. Je diskutabilní, že by děti po józe jako „holocviku“ už nebyli líné, tlusté a neduživé, když víme, jak je obtížné je odlákat od televize a počítače, u kterých nezdravě tráví hodiny, mnohem zábavnějšími formami pohybových aktivit.
- Případ studenta bohosloví Václava Nováka je právně složitější. To ovšem autorce příliš nevadí, spokojila se se spekulacemi, které proběhly tiskem. Jako příklad fanatismu do článku je to poněkud argument laciný až zavádějící.
- Čertovský dětský den je opět dost nešťastný příklad, neboť se zcela jistě mohl dotknout některých katolických (a možná nejen jich) spoluobčanů. Nápad zřejmě vyšel z podhoubí pionýrsko-svazáckých metodik dětské zábavy, neboť i z hlediska výchovného je poněkud nevyvážený. V základním schématu tradiční výchovy je důležitá polarita světa: dobro a zlo, pravda a lež, ctnost a zlozvyk, láska a nenávist, laskavost a krutost, nebe a peklo, princezna a ježibaba, anděl a čert, Bůh a Satan, atd. Zdravé dítě je schopno tyto póly rozlišit a podvědomě se identifikuje s kladným pólem. Proč tuto polaritu ve výchově dětí záměrně narušovat a vést jej k identifikaci se zápornými vzory: Ať už je to čert, nebo Satan, upír, vrah, násilník, tyran, zvrhlík… zde si můžeme dosadit všemožné záporné postavy, které se dnes někdy prezentují jako „kladný hrdina“ – tedy postava budící sympatie a vybízející k následování. Pokud se lidem, kteří pochybují o smysluplnosti takových vzorů někdo posmívá, nevím jak pak on vychovává svoje děti, má-li jaké. Ateista, neateista.

Takže nakonec nejvíc souhlasím vlastně jen s názvem článku: I křesťané mají stále své fanatiky. Možná, že se projevují mnohem nebezpečněji, než jak se žel nepovedeně snažila autorka naznačit. Její snaha tak trochu zavání oním již otřepaným: Zloděj křičí chyťte zloděje.

S fanatickým fundamentalismem (i ateistickým) lze bojovat tak, že každý z nás budeme kolem sebe vytvářet kultivované prostředí pro svobodu projevu s pravidly slušného chování. Pak bude možno každému takovému projevu odpískat faul.



Re: I křesťané mají stále své fanatiky (Skóre: 1)
Vložil: F14 v Středa, 09. leden 2002 @ 23:12:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mooooooc se mi líbí ta poslední věta (s malinkatou úpravou) - cituju: "Jestli by je ovšem hrůzou rovnou neklepla pepka - Ivana Šimoníková." :o)))



Re: I křesťané mají stále své fanatiky (Skóre: 1)
Vložil: Kritik v Čtvrtek, 10. leden 2002 @ 17:11:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nedá mi to, abych k tomuto článku neřekl svůj pocit, ač komentuji hlavně poesii.

Danc i Stepan řekli své k obsahu článku a nechci k tomu nic dodávat.

Jde mi jen o pocity, které článek vyvolává:

Jen jedna jedovatá slina plivnutá do tváře těm, kteří si myslí něco jiného než autorka.

Nic víc, nic méně. Víc si ode mě nezaslouží.
Otočme list...



Stránka vygenerována za: 0.24 sekundy