Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 274, komentářů celkem: 429609, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 402 návštěvník(ů)
a 5 uživatel(ů) online:

Willy
magdalena07
ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116509119
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: List Židům
Vloženo Pondělí, 28. únor 2005 @ 21:22:29 CET Vložil: Bolek

Historie poslal Pavel

List Židům

(podle článku "Opožděné zamyšlení nad Listem Židům v Novém Zákoně" od Jiřího Ottera, uveřejněného v Kostnických Jiskrách č.6/2005- upraveno a zkráceno)
... tato epištola je poměrně těžkou četbou. ....
.... co nám jako křesťanům může dát tato epištola určena pro dávné Židy? Jako studentu mi bylo divné, že je připojena k řadě Pavlových epištol, které mají určité adresáty ...
.... v novém ekumenickém překladu je epištola označena jako "List Židům" s důležitou připomínkou, že v původním řeckém textu je je výraz "Hebreům" .... Zde je nutno klást otazník, protože novozákonní řečtina má pro označení Židů také další výraz - Judejci. ... Tento název nacházíme především u evangelistů, ve Skutcích a v Pavlových listech ... Proč byl tedy tento list adresován výslovně Hebrejcům ? ... V době ranné církve bylo označení Hebreové vztahováno zvláště na křesťany z židovského prostředí ...
... v anglosaské oblasti byl spis "To the Hebrews" označen profesorem Barclayem jako spis plný záhad .... nemohla být až dosud uspokojivě zodpovězena otázka jeho určení - kterým Židům? - či jde-li vůbec o dopis, který je možno řadit k novozákonním epištolám - chybí mu úvodní dopisová forma příznačná pro ostatní listy ... novozákonní badatelé se shodují v pochybnosti o Pavlovu přímém autorství, což souvisí i s časovým odhadem vzniku tohoto listu. ...

... pokusy o zodpovězení těchto otázek zůstávají spíše v oblasti dohadů ...
... tento spis nebyl ještě v církvi znám ani v r. 170, kdy byl pořizován první seznam novozákonních knih, tzv. Canon Muratori ... do Nového zákona mohl být definitivně zařazen až asi v polovině 4. století ....
... i co do vlastního obsahu tu zůstává řada otázek .... pro filology i theology má zvláštní význam i původní jazyková a stylistická forma, která podle znalců vykazuje mimořádně dobrou úroveň, po mnohé stránce uhlazenější než mají třeba i pavlovské listy ....
... existovaly tradice, které připisovaly autorství tohoto listu dalším novozákonním osobnostem, jako Barnabášovi, Apollónovi a jiným. Martin Luther byl přesvědčen, že apoštol Pavel nemohl tento list napsat, protože se jeho obsah neshoduje s teologií pavlovských listů .... podle svědectví alexandrijských církevních otců se tento list těšil v tamních kruzích prvotní církve značné vážnosti a proto byl nakonec připojen k Pavlovým listům, a to se souhlasem římských křesťanských kruhů ...
... není-li při biblickém spisu jistý jeho autor, není jisté ani určení doby jeho vzniku . Je však možné hledat nápovědu a určité náznaky o původu ve spisku samém. Jsou zde místa, podle nichž můžeme usuzovat, že má původ až ve druhé křesťanské generaci, která už měla za sebou i mnohé zkušenosti v naváznosti na generaci první ... je zde zmíněna "první generace, jíž jako první zvěstoval spasení sám Pán" , po níž však následuje druhá generace dalších, těch, "kdo uslyšeli a dosvědčili toto spasení i nám" . Na onu druhou generaci se hodí i varování určené těm, kdo by měli již být značně pokročilí na cestě víry: "Za takovou dobu už byste měli být sami učiteli, a zatím opět potřebujete, aby vás někdo učil abecedě Boží řeči".
... zvlášť významnou pomocí pro odhad datování jsou zmínky o podstoupeném těžkém pronásledování těchto "Hebrejů" : "jen si vzpomeňte na dřívější dny! Sotva jste byli osvíceni (což bylo označení křtu - po vyznání víry), již jste museli podstoupit mnohý zápas s utrpením" ... a hned jsou připomenuty i rozličné druhy postihu od nepřátel. A pak je to onen snad nejznámější oddíl listu v 11.kapitole, kde pisatel připomíná i řadu již nových mučedníků pro víru, kteří "odmítli se zachránit, protože chtěli dosáhnout něčeho lepšího, totiž vzkříšení" (11,35) . Ono podrobné líčení hrozných způsobů mučení připomíná nejen období pronásledování křesťanů za císaře Nerona z r.64, ale i dalších pronásledování za císaře Domiciána v r.85.. A konečně i známý výrok o vůdcích a kazatelích v závěru listu se zřejmě vztahuje na první generaci otců, která již je po smrti : "Myslete na to, jak dovršili svůj život, a následujte je ve víře!" . Je tedy možno se domnívat, že i po generaci Pavlově a jeho spolupracovníků už následovala generace jejich žáků - v nové situaci a v nových zápasech.
Jestliže se na základě předešlých úvah přikloníme k odhadu, že tento list má původ až v druhé generaci apoštolské církve, můžeme vzít na zřetel i hledisko moderní hermeneutiky, že mnohé biblické spisy jsou spíše literaturou tradice než literaturou autorů. To,že byl posléze i tento list označen jako pavlovský, mělo patrně podtrhnout jeho závažnost a to právě pro prostředí, do něhož byl určen: křesťanům židovského původu, vychovaným ve starozákonní zbožnosti.A zde můžeme dodat: vychovaným podobně jako sám Pavel, ale i jako Barnabáš i Apollo, jejichž kázání v různém židovském prostředí mohla připravit i základ pro tento spisek. Pak snáze rozumíme i okolnosti, že svou strukturou připomíná tento list na mnoha místech spíše promyšlený teologický traktát než osobní apoštolský dopis. Tak se nám totiž představuje už od prvního verše: "Mnohokrát a mnohými způsoby mluvíval Bůh k našim otcům ústy proroků (tj. ve svědectví starého zákona) v tomto posledním čase k nám promluvil ve svém Synu, jehož ustavil dědicem všeho a skrze něhož stvořil i věky". V následujících výkladech se pak pisatel(é) snaží přesvědčit křesťanské proselyty židovského původu, že Ježíš z Nazareta je ten očekávaný Mesiáš, Syn Boží od věčnosti. Specifickým účelem těchto výkladů je pomoci překonávat pohoršení z Ježíšova utrpení a smrti odkazem na jeho zástupnou "velekněžskou oběť", která přináší spásu: "Protože Ježíš obětoval svou krev, smíme se, bratři, odvážit vejít do svatyně cestou novou a živou, kterou nám otevřel zrušením opony - to obětováním svého těla". (10,19-20) .
V této perspektivě je nutno znovu číst a chápat tento svérázný apoštolský spis v Novém zákoně .


"List Židům" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: List Židům (Skóre: 1)
Vložil: amisrtep v Úterý, 01. březen 2005 @ 08:39:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pavle!

To, co zde předvádíš, ve svých článcích je prostě příšerné. Je to snůška lží a výmyslů. Píšeš, že Bible je především sbírkou legend smíšených s velmi volně vykládanými historickými událostmi. Také píšeš, že křesťané mají přijímat Bibli zcela v liberálním pojetí a že, přeci jen není tak svatou knihou. Jenže jsi to právě ty, kdo do křesťanství a Bible zatahuje své báje a pověsti! Biblický výklad historických událostí ti nevyhovuje a proto přicházíš se svým liberálním přístupem. Vytváříš svou legendu o stvoření, o odchodu Abrama z Mezopotámie, o historii Izraele, o jeho útěku z Egypta, o sepsání desatera. A jdeš dál…Josef a Marie s Ježíšem neutekli do Egypta, nýbrž do Indie! Jak nápadně si přizpůsobuješ Ježíše svému pravému vyznání! Ježíš byl podle tebe buřič a zločinec! Z Nazaretského činíš nazorejského, vůdce vzbouřenců! Byl ukřižován jako zločinec a jeho tělo bylo jeho následovníky ukradeno. Vzkříšení z mrtvých podle tebe není, ale jakési vyjití a přebývání duše v prostoru či v nebi. Někteří se pak vrací zpět k novému životu v těle a některé duše ne. Soudcem není Bůh, nýbrž ty dobré duše.

Chceš být křesťanem a nejsi! Chceš, aby křesťanství přežilo a rušíš jej. Má slova k tobě nemohou být milá. Inkvizitorem nejsem a přesto již ani tvůj posluchač. Od tebe se zde veřejně odděluji a nechci mít s tebou nic společného. Diskuse s tebou je totiž zcela zbytečná.

Nerozumíš ani tomu, co znamená biblické vyvolení. Ono totiž vyvolení je nezasloužené skrze Boží milost. A spaseni jsme milostí skrze víru. Ježíš přišel, aby položil svůj život za vyvolené. A život vyvolených je šlépějemi Kristovými. Ty tomuhle neporozumíš. Vím, že ne, neboť z tvých úvah je to zřejmé. Bibli rušíš a chceš nastolit univerzální náboženství. A tohle já nepřijímám. A nikdy nepřijmu.

Snad ti v tvém bloudění dá Bůh poznat pravdu, a proto ti nechci říci sbohem.

Se smutkem Tobě,

Pavle.



Re: List Židům (Skóre: 1)
Vložil: Pavel (pavel@granosalis.cz) v Středa, 02. březen 2005 @ 22:46:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Petře,
neber si to tak osobně, Ty máš svoji interpretaci bible a já jsem ochoten ji respektovat, já mám taky svoji interpretaci, a je teď na Tobě, jak dokážeš tolerovat jiný názor vedle svého vlastního a zamilovaného (v tom lepším případě). Z toho, co mi připisuješ, si už ani na všechno nepamatuji, ale asi bych si to nakonec ujasnil. To , co zmiňuješ, jsou samozřejmě alternativní interpretace a nejsou určitě z mojí hlavy. Některé z nich jsou dokonce citovány i v bibli, za Nazorejce označil Ježíše sám apoštol Pavel ... Píšeš, že si Ježíše přizpůsobuji svému vyznání. Tak co je na tom pravda? Možná bych znovu připomenul, že každé učení zakrývá svoje počátky, a křesťantví není v tomto ohledu žádnou vyjímkou. A tak k tomu, co se o všem z bible dozvídáme, hledám to, co je za už uhlazenou fasádou, to, jak to skutečně bylo či už spíše být mohlo, zvláště když to, co v bibli čtu, už nemá dnes žádnou logiku a rozumnou interpretaci .
Byl a jsem ještě křesťanem, a rád bych jím zůstal, ale některé archaismy neakceptuji a sotva kdy budu akceptovat, možná už potom křesťanem v Tvém pojetí nebudu a i s tím samozřejmě počítám ... přál bych si, aby křesťanství znovu nabralo dech a Ducha, charismatické bláboly dnes tak hojně citované jsou z mého hlediska někdy směšné a taky - smutné ... ale není to pro mne důvod, abych se od někoho a kvůli tomu odděloval (i když někdy jsem k tomu už nemíval daleko) .... diskuze je jediná rozumná věc, kterou máme, strčit hlavu do písku a myslet si, že jsem nejlepší a jediný spravedlivy .... to není můj styl .
Ani blábolení o biblickém a nebo nezaslouženém vyvolení mi moc nic neříká, s tím souhlasím. Bibli neruším, nemám k tomu důvod, Bible byla, je a bude, ale změnila se doba, dneska už se na ni můžeme dívat rozumnějším pohledem. Bible je prostě z 90% mytologie a sbírka legend, a každý, kdo si to ještě dnes odmítá připustit, začne být dříve nebo později směšný. Timto tvrzením ale nijak nechci ubrat ani neubírám Bibli její historický význam a hodnoty, které nám přinesla a přináší ... univerzální náboženství ? Nevím, já moc na něco univerzálního nevěřím, vidíš to přeci sám, muslimové i křesťané věří v jednoho Boha a nejsou schopni se shodnout ani na jeho jménu ... než se dopracujeme k nějaké univerzální víře, to bude trvat ještě hodně dlouho, přečti si svoje evangelium, pak to možná taky pochopíš .... ale jistě, byl bych rád, kdybychom takovou univerzální víru dokázali dát dohromady . Snad nám Bůh pomůže v našem bloudění a dá nám opět poznat , kde je pro nás ta správná cesta i víra ....

Ale pojďme zpět k Listu Židům. Při výkladu, kterého se mi dostalo, jsem opět přemýšlel nad smyslem Ježíšova vzkříšení a došel jsem k následujícímu obrazu - Ježíš a jeho učedníci bezpochyby konali v Palestině divy. V jistém smyslu to byli heretici své doby - rušili zákon a pobuřovali farizeje i římskou správu svými zřejmě importovanými názory a převratnými činy (neměli asi ani daleko k povstalcům). A Ježíš byl bezpochyby charismatickou osobností, která k sobě přitahovala pozornost davů - i místní tajné "policie" . A Ježíš buď byl Mesiáš, nebo se za něj vydával a nebo jej tak nejspíš vyzdvihovali jeho stoupenci a davy. Nicméně po jeho zatčení se situace zřejmě obrátila, davy se stáhly, přátelé zmizeli, Ježíš byl potupně popraven. Jak dál. Popravený Mesiáš byl pro Židy špatný (žádný) Mesiáš, tak jak z toho ven - a tak spatřila světlo světa legenda o Ježíšově vzkříšení - vzkříšený Mesiáš - lepší Mesiáš, a tak třeba i v Listu Židům můžeme číst jak Židé (a už křesťané) - přesvědčují Židy - Hebrejce, že Ježíš byl určitě ten pravý Mesiáš, a že jeho poprava byla jen vtipně zinscenovaná fraška ....
tak takhle se dá nad Biblí taky filo-logovat a vytvářet alternativy k tomu, co se později v proudu času prosadilo a ustálilo jako jedině možná "pravda". Asi se Ti to nebude líbit, ale je to bohužel z mé strany zcela legální postup.

Pokoj všem k přemýšlení a diskusi přeje Pavel




Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy