Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 276 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Mikim
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116539028
přístupů od 17. 10. 2001

Povzbuzení: Nefalšované velikonoční poselství
Vloženo Neděle, 27. březen 2005 @ 20:15:53 CEST Vložil: Bolek

Kázání poslal Pavel

Velikonoční čas je vždycky trochu zvláštní a umocněný příchodem jara, stejně tak, jako ten letošní. A jako každý rok si připomínáme události, ke kterým došlo před téměř dvěma tisíci lety v Palestině . Poklid svátku nekvašených chlebů tam narušuje skupina kolem jistého Ježíše, možná skupina napojená na hnutí Nazorejců, bojujících proti římské okupaci, možná parta nově smýšlejících lidí, kteří staré pořádky už nemohou a nechtějí snášet, většinou zřejmě žádní aristokraté, ale spíše "spodina" společnosti.

V jejich čele však stojí člověk, který věří ve své boží povolání a poslání, který je přes své mládí již zkušený a zcestovalý, bezpochyby charismatický vůdce a myslitel s prorockými schopnostmi a jasným cílem. A tak chodí Palestinou a všude zvěstuje, že na světě by mohlo být mnohem lépe, než je, že v božstvech by nemusel být takový zmatek, jaký tu panuje, že lidé jsou stvořeni jako svobodné bytosti k obrazu božímu a mají v sobě i kus jeho vznešené důstojnosti. Ježíš chodí, mluví, radí, léčí a uzdravuje, moralizuje a postupně tvoří síť nové společenské smlouvy, a při tom žije jako jeden z lidí a je jedním z lidí, sdílí s nimi jejich osudy a pro každého má pochopení a dobrou radu. Je osobností. V osudovou dobu přijíždí do Jeruzaléma už jako známá postava a je vítán poctami, jakých se dostává jen hodnostářům. On ale nepřijíždí jako diplomat, ale proto, aby pokračoval ve své osvětové práci . A tak se dál rouhá zavedeným pořádkům, kritizuje farizeje, vyhazuje kupčíky z chrámu, prohlašuje se za proroka, ba i krále a Mesiáše. Je jím? Byl jím? Pro jedny ano, pro druhé je jenom bláznem a nebezpečným mluvkou. Čím tedy je? Je synem člověka nebo Boha? Je Mesiášem nebo jen pomateným bláznem? Ti, kterým sahá na jejich moc a posty, mají jasno - je nebezpečný. A tak, když se rozhoduje, kdo bude dál žít a kdo musí zemřít, mají ve volbě jasno a odsuzují Ježíše, vydávají jej římské moci na potupnou a mučednickou smrt. A té moci mají ještě víc než dost a bezpochyby zde jsou s římskou mocí za jedno - Ježíš je nebezpečný všem. Současný řád, privilegia moci, božský Pantheon, to vše staví na hlavu a boří, je potřeba ho umlčet. A je potřeba umlčet i dav, který by šel už pomalu za ním . A tak následuje bičování, trnová koruna, cesta s křížem a ukřižování římským způsobem. Na výstrahu davu a všem jeho společníkům. Ježíš umírá, ano, i za hříchy těch, které kritizoval a umravňoval, za hříchy těch, kterým Mojžíšovo desatero nic neříkalo, za hříchy těch, kteří se svým postavením chtěli rovnat Bohům. Ježíš umírá, čeká na zázrak, ale ten nepřichází, co na tom, že se zatmí Slunce a chrámová opona se roztrhne na dva kusy. Ježí umírá a už se nezdá být tak nebezpečný, a tak jej polomrtvého snímají z kříže, možná na přímluvu místodržitelovy ženy, možná stráže už měly jiné zájmy, možná se skutečně stal nějaký zázrak, ale jak moc na tom asi záleží? Jeho myšlenky už žijí svým životem. Ať už Ježíš přežil, nebo zemřel, jeho učení přežilo mezi jeho žáky a v davu. Nacházejí se noví následovatelé, apoštolové nového společenského pořádku, apoštolové jednoho Boha, stvořitele a přítele, apoštolové svobodných lidí a svobody rozhodnutí. A bude jich stále víc. Ještě ale uběhne několik století, ještě mnoho lidí bude muset pro novou víru v jednoho Boha zemřít, ještě se bude dlouho zapomínat na skutečné Ježíšovo poselství a přepisovači pamětí jeho učení upraví až k samému nepoznání. Ale kolo dějin už se pootáčí a tentokráte tím správným směrem. A musí také uplynou téměř dvě tisíciletí, než si o tom budeme moci takhle jednoduše popovídat ... AmenA tak chodí Palestinou a všude zvěstuje, že na světě by mohlo být mnohem lépe, než je, že v božstvech by nemusel být takový zmatek, jaký tu panuje, že lidé jsou stvořeni jako svobodné bytosti k obrazu božímu a mají v sobě i kus jeho vznešené důstojnosti. Ježíš chodí, mluví, radí, léčí a uzdravuje, moralizuje a postupně tvoří síť nové společenské smlouvy, a při tom žije jako jeden z lidí a je jedním z lidí, sdílí s nimi jejich osudy a pro každého má pochopení a dobrou radu. Je osobností. V osudovou dobu přijíždí do Jeruzaléma už jako známá postava a je vítán poctami, jakých se dostává jen hodnostářům. On ale nepřijíždí jako diplomat, ale proto, aby pokračoval ve své osvětové práci . A tak se dál rouhá zavedeným pořádkům, kritizuje farizeje, vyhazuje kupčíky z chrámu, prohlašuje se za proroka, ba i krále a Mesiáše. Je jím? Byl jím? Pro jedny ano, pro druhé je jenom bláznem a nebezpečným mluvkou. Čím tedy je? Je synem člověka nebo Boha? Je Mesiášem nebo jen pomateným bláznem? Ti, kterým sahá na jejich moc a posty, mají jasno - je nebezpečný. A tak, když se rozhoduje, kdo bude dál žít a kdo musí zemřít, mají ve volbě jasno a odsuzují Ježíše, vydávají jej římské moci na potupnou a mučednickou smrt. A té moci mají ještě víc než dost a bezpochyby zde jsou s římskou mocí za jedno - Ježíš je nebezpečný všem. Současný řád, privilegia moci, božský Pantheon, to vše staví na hlavu a boří, je potřeba ho umlčet. A je potřeba umlčet i dav, který by šel už pomalu za ním . A tak následuje bičování, trnová koruna, cesta s křížem a ukřižování římským způsobem. Na výstrahu davu a všem jeho společníkům. Ježíš umírá, ano, i za hříchy těch, které kritizoval a umravňoval, za hříchy těch, kterým Mojžíšovo desatero nic neříkalo, za hříchy těch, kteří se svým postavením chtěli rovnat Bohům. Ježíš umírá, čeká na zázrak, ale ten nepřichází, co na tom, že se zatmí Slunce a chrámová opona se roztrhne na dva kusy. Ježí umírá a už se nezdá být tak nebezpečný, a tak jej polomrtvého snímají z kříže, možná na přímluvu místodržitelovy ženy, možná stráže už měly jiné zájmy, možná se skutečně stal nějaký zázrak, ale jak moc na tom asi záleží? Jeho myšlenky už žijí svým životem. Ať už Ježíš přežil, nebo zemřel, jeho učení přežilo mezi jeho žáky a v davu. Nacházejí se noví následovatelé, apoštolové nového společenského pořádku, apoštolové jednoho Boha, stvořitele a přítele, apoštolové svobodných lidí a svobody rozhodnutí. A bude jich stále víc. Ještě ale uběhne několik století, ještě mnoho lidí bude muset pro novou víru v jednoho Boha zemřít, ještě se bude dlouho zapomínat na skutečné Ježíšovo poselství a přepisovači pamětí jeho učení upraví až k samému nepoznání. Ale kolo dějin už se pootáčí a tentokráte tím správným směrem. A musí také uplynou téměř dvě tisíciletí, než si o tom budeme moci takhle jednoduše popovídat ... Amen


"Nefalšované velikonoční poselství" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Nefalšované velikonoční poselství (Skóre: 1)
Vložil: Pavel (pavel@granosalis.cz) v Čtvrtek, 31. březen 2005 @ 23:38:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bolku,




Re: Nefalšované velikonoční poselství (Skóre: 1)
Vložil: Pavel (pavel@granosalis.cz) v Čtvrtek, 31. březen 2005 @ 23:41:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
- ty komentaře nějak nesnášejí enter - nevím jak a proč se to přihodilo, ale kus textu je v článku dvakrát. Nedalo by se to nějak opravit?
Pavel


]


Stránka vygenerována za: 0.24 sekundy