Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 467 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116485723
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Věřím, abych pochopil
Vloženo Sobota, 02. duben 2005 @ 08:28:46 CEST Vložil: Bolek

Svědectví poslal Nepřihlášený

Tuto práci s láskou věnuji svému souputníkovi z GS Karlovi Sýkorovi z AC Olomouc, z jehož svělých článků v Životě v Kristu jsem si vypůjčil řadu důležitých myšlenek pro tuto práci. V minulosti jsem vždy toužil věnovat se biblické exegezi, avšak životní nutnost přežít uprostřed herezí mne nakonec přivedla k amatérské apologetice, jež se mi stala životní nutností. Chtěl bych proto Karlovi poděkovat a v této práci, resp. pokusu, si alespoň částečně -při své chabé znalosti biblických jazyků- vynahradit chvíle radosti, která vzniká při práci s originálními biblickými texty v návaznosti na historickou ortodoxii. (Pastýř)

Sémantický význam
Hebrejské slovo “šama” má při překladech dvojí význam. Znamená jednak “slyšet” resp. pozorně naslouchat, ale také “být poslušen” resp. “poslouchat”.1 Podle Novotného se “šámá” v Bibli vyskytuje zejména v druhém významu a bývá spojeno s poslušností autoritě.2 Packer uvádí, že “poslušnost spočívá ve slyšení, jež se uskutečňuje pod autoritou, či vlivem mluvčího a vede k vyhovění jeho požadavku.”3 Nejvyšší autoritou v Bibli, která si nárokuje od člověka poslušnost, je Bůh, Hospodin. Poslušnost Bohu je pak chápána jako poslušnost jeho hlasu resp. jeho přikázáním. Opakem poslušnosti je neposlušnost, která se projevuje tehdy, když člověk Boží nároky ignoruje, případně se jim aktivně vzepře - “marad”. Poslušnost Bohu se pak odvíjí od smluvního vztahu, který Hospodin svému lidu nabídl a do něhož Izrael dobrovolně vstoupil. Příklady z biblického textu K pochopení nároku poslušnosti Božímu příkazu, odvíjejícího se od smluvního vztahu, nám může posloužit text z knihy Exodus, kde Hospodin uzavírá s Mojžíšem a jeho lidem smlouvu a lid se těmito slovy Hospodinu zavazuje k poslušnosti: “Poslušně budeme dělat všechno, o čem Hospodin mluvil."4. Hebrejský originál zde k popsání lidského závazku používá slovního spojení “naase venišma”, který je možné doslovněji přeložit jako: “my to budeme činit a porozumíme”. Tento příklad je klíčem k chápání Božího jednání a názorně nám dokumentuje, že aktivní poslušnost Božích příkazů zde předchází vlastnímu pochopení jejich významu. Jinými slovy člověk je sto pochopit význam Božího Slova až tehdy, jestliže se jej vírou uchopí a aktivně je aplikuje. V reflexi Nového Zákona, který dokumentuje, že tím největším skutkem je víra5 , proto můžeme souhlasit se slovy Anselma z Canterbury, který prohlásil: “Credo ut intelligam” nebo-li věřím, abych pochopil.6 Tato až dětinská poslušnost má i své zaslíbení, související s prvním významem daného slova, totiž “naslouchat”. Uvědomil si to i král Šalomoun, dle Písma nejmoudřejší muž starověku, když žádal Hospodina o moudrost slovy: “Kéž bys tedy dal svému služebníku srdce vnímavé, aby mohl soudit tvůj lid a dovedl rozlišovat mezi dobrem a zlem.”7 Přihlédneme-li opět k hebrejskému originálu, pak zde narazíme na slovní spojení “lév šomea”, nebo-li srdce, které naslouchá. Jinými slovy k tomu, aby Šalomoun získal moudrost ke správcovství nad Izraelem, žádá Boha o umění naslouchat. Schopnost činit resp. poslechnout Boží vůli je proto nutně spjata s tím, že člověk musí být nejdříve schopen Bohu naslouchat. Tato myšlenka pak silně zaznívá i v Kristových slovech, když vysvětluje tajemství Božího království a apeluje na své posluchače slovy: “Kdo má uši k slyšení, slyš!”8 Můžeme tedy říci, že ke splnění stěžejního biblického nároku poslušnosti Bohu, je třeba nejprve uslyšet, resp. mít schopnost naslouchat, kterou obdržíme vnitřním stišením se před Bohem. Šalomoun, který si byl dobře této skutečnosti vědom, ji později vyjádřil slovy: “Dej si pozor na každý krok, když jdeš do Božího domu. Pohotovější buď k slyšení než k přinášení obětí jak hlupáci; ti ani nevědí, že činí něco zlého.”9 Člověkem, který si nebyl dostatečně těchto skutečností vědom, byl vůbec první král v historii Izraele, Saul. Je možné, že právě na jeho osobu král Šalomoun tato svá slova adresoval. Byl to totiž Saul, který, aby si v bezvýchodné situaci zajistil Boží náklonnost, neuposlechl Hospodinova příkazu a přinesl svévolnou oběť, kterou ze svého úřadu nemohl vykonat. Prorok Samuel pak, zcela v duchu pozdějšího, výše uvedeného Šalomounova výroku, jeho čin okomentoval jako vědomé zavržení Boha. Uvědomíme-li si, že slovy biblisty vedla neposlušnost prvního člověka k pádu do hříchu a oddělení od Boha, pak v souladu s touto zkušeností můžeme vidět, že neposlušnost Božím příkazům je chápána jako zavrhnutí Boha samotného. Závěr Poslušnost Bohu se tak z biblické perspektivy stává základním atributem víry, jímž se dá posuzovat kvalita vztahu ve směru od Božího lidu k Bohu samotnému. Od této poslušnosti pak odvisel i celý život Izraele, který stál ve smluvním vztahu s Bohem. Jak uvádí Mojžíš v Božím jménu: “Hleď, předložil jsem ti dnes život a dobro i smrt a zlo; když ti dnes přikazuji, abys miloval Hospodina, svého Boha, chodil po jeho cestách a dbal na jeho přikázání, nařízení a právní ustanovení, pak budeš žít a rozmnožíš se; Hospodin, tvůj Bůh, ti bude žehnat v zemi, kterou přicházíš obsadit. Jestliže se však tvé srdce odvrátí a nebudeš poslouchat, ale dáš se svést a budeš se klanět jiným bohům a sloužit jim, oznamuji vám dnes, že úplně zaniknete.”10 Poznámky a literatura

  1. WEINGREEN, J., Učebnice biblické hebrejštiny, Karolinum, 1997, str. 56
  2. NOVOTNÝ, A., Biblický slovník, Kalich, Praha, 1992, str. 687-688
  3. PACKER, J. I., in DOUGLAS, J. D., a kol., Nový biblický slovník, Návrat domů, Praha, 1996, str. 799
  4. BIBLE, Písmo svaté Starého a Nového Zákona, Česká biblická společnost, Praha, 2004, kniha Exodus, kap. 24, verš 7
  5. Ježíš jim odpověděl: "Toto je skutek, který žádá Bůh: abyste věřili v toho, koho on poslal””, tamtéž, Evangelium Jana, kap. 8, verš, 29
  6. ANSELM VON CANTENBURY, Proslogium in: DAVIES, B., Anselm of Canterbury, The Major Works, Oxford University Press, London, 1998
  7. BIBLE, Písmo svaté Starého a Nového Zákona...1 kniha Královská, kap. 3, verš 9
  8. Tamtéž..., Evangelium Lukášovo, kap. 8, verš 8
  9. Tamtéž..., Kniha Kazatel, kap. 4, verš 17
  10. Tamtéž..., Deuteronomium, kap. 30, verše 15 až 18
Hebrejské citace pochází z Biblia Hebraica Stuttgartensia Vierte, Auflage 1990. Práce byla sepsána na základě doporučení publikace Katuščák J., Ako písať, Bratislava, 1998

"Věřím, abych pochopil" | Přihlásit/Vytvořit účet | 6 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Věřím, abych pochopil (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 03. duben 2005 @ 19:51:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře Pastýři zdravím Tě.

chtěl bych říct, že pracemi, kterými přispívám do časopisu, nebo sem, by nemohly vznikat, kdybych nejezdil na akce Adventistů sedmého dne. A kdyby tam nepřednášel jejich přední odborník Jacques Doukhan.

Byl jsem téměř na všech jeho přednáškách a mohu je jenom doporučit. Stějně jako jejich ostatní akce. I přes odlišný názor na některé body z jejich teologie, tyto akce rád navštěvuji. Myslím si, že mně hodně daly.

Karel Sýkora




Re: Věřím, abych pochopil (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Neděle, 03. duben 2005 @ 20:27:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Karle,

vím o tom, jde ovšem o hebrejštináře z Andrews university. Já osobně nemám problém s jazykovými rozbory. Hebrejštinu se učím u judaisty a neměl bych problém učit se řečtinu od antického filosofa. Latinu se pro změnu učím u naprostého ateisty. Nicméně -pokud začnou adventisté se svými výklady, kdy přemísťují v nebeské svatyni Boží oltář nebo nechávají na tři dny usnout Krista", pak si dávám pozor i na jejích filologické spekulace. To ovšem nic nemění na skutečnosti, že na Andrews jsou špičkoví hebrejštináři i církevní historici. Zdráhal bych se však některé z nich nazvat bratry v Kristu.

S pozdravem,

Pastýř

P. S. Z počátku jsem tu byl na Tebe ostrý. Neznal jsem ještě Tvojí mírnou a smířlivou povahu, promiň. Nicméně -přes tuto zjevnou sympatii- mi přesto některé Tvé výklady zavánějí arianismem a porcováním osoby Ducha svatého :-D


]


Re: Věřím, abych pochopil (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 03. duben 2005 @ 20:37:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No jo, já ty věci o Svatyni znám a taky o té jejich prorokyni. Ale přiznám se, že ty věci mě moc nenadchly. A když se oni domnívají, že je to důležité. Tak ať si to myslí. Já pořád řeším jeden problém, jak ještě určit kdo je můj bratr a kdo ne. Znám mnoho adventistů a i přes věroučný nesouhlas s nimi, jsou to moji bratři.

Pokud se týká některých bodů chápání Ducha, rád bych vše chápal "standartně", ale kdybych to přiznal musel bych lhát. Protože by to nebyla pravda.

Ano Arius má asi některé společné body s tím, jak věci v Bibli chápu já. Ale v některých věcech s jeho teologii nesouhlasím zásadně.

Karel


]


Re: Věřím, abych pochopil (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Neděle, 03. duben 2005 @ 21:11:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Karle,

já také nijak zásadně neřeším, kdo můj bratr je a kdo není. Troufnu si říci, že někdy je to velmi obtížně zjistitelné. Mám však jeden spolehlivý znak. Většina těch, kdo mými bratry skutečně nejsou, se tím nijak zvlášť netají. Například mnoho adventistů Ti nakonec přizná, že oni jsou "vyvoleným ostatkem" a ostatní jsou "babylonským systémem padlé církve". Takový člověk vlastně řekne, že patří do jiné církve a de facto se tím sám vyloučí ze společenství církví, mezi které se duchovně počítám. Pravověrný katolík zase ústy Ratzingera přizná, že plná milost spasení je zjevena pouze v katolické církvi a tím se též zařadí do jiné skupiny, než jsem já. Silné náznaky toho jsou již dnes v tzv. apoštolské obnově, kteří zase budují nový řád a chtějí patřit do církve nového druhu a být křesťany Nového Druhu. Sem paří zase Joyner. Protože já jsem klasický, starý druh, nejsem ani vyvolený ostatek a ani nepatřím do církve, mimo níž není spásy, jsem evidentně v jiné skupině než oni. Obvykle to tedy nejsem já, kdo by druhým upíral právo být mými bratry, ale většinou jsou to oni, kdo se sami více-méně vyčlení. V poslední době mi nejméně tři představitelé církví přímo, či skrze média sdělili, že jsem buď falešný bratr nebo rovnou nebratr. Tímto se ovšem oni sami vyčlenili ze společenství svatých, ke kterému se já hlásím a do kterého zahrnuji stamiliony křesťanů, kteří ze všech křesťanských denominací, včetně adventistů, katolíků až po charismatiky, upřímně následují Pána Ježíše Krista.

Pastýř


]


Re: Věřím, abych pochopil (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 03. duben 2005 @ 21:18:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Největší legrace je, že oni, kteří se vydělují a činí se lepšími. Tak zrovna vyvyšují nauky, které jsou slámou - adventisté svatyni, sobotu, katolíci církevní tradici - Marii, charismatici - duchovní dary. Je to až směšné, že zrovna věci, které nejsou "životně důležité" pro náš křesťanský život u nich je rozlišujcím pravidlem.

Karel


]


Re: Věřím, abych pochopil (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 03. duben 2005 @ 20:05:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře Pastýři,

máš taky pravdu v tom, že to "lév šomea" je spíš spojeno s nasloucháním Našemu Bohu, než lidem.

Už jsem na to byl upozorněn. Spíš než naslouchání lidem, jde o naslouchání Bohu. Kontext to prozrazuje, a taky kniha Zjevení:

Zjevení 2:29 Kdo má uši, slyš, co Duch praví církvím." - tedy, naslouchání tomu, co říká Bůh a ne člověk!

Karel






Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy