Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 239, komentářů celkem: 429555, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 491 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116479296
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Pavlův komentář k článku Návrat k Otci
Vloženo Čtvrtek, 07. březen 2002 @ 11:21:26 CET Vložil: Bolek

Listárna poslal Nepřihlášený

Pavlův komentář k Zamyšlení: Návrat k Otci od Effrime z  31. 01. 2002  18:40:09: Effrime píše:  Pro člověka žijícího ve světě má slovo otcovství jednoznačný význam v rámci tělesného pohledu na život. Jeden z největších problémů současné - moderní - civilizace je problém autority. Buď jsou lidé autoritou fascinováni, nebo ji vůbec nepřijímají, až odmítají. Jedna z vážných příčin tohoto jevu je již desítky let trvající krize otcovské role v rodině. Většina mladých lidí má veliké problémy ve vztahu k otci, nezažily ho totiž jako oporu a vzor.  Pavlův komentář:             problémy s autoritou byly jistě v každé době, nejen v té naší. Je to v základě správně popsáno. Lze jen doplnit, že autorita otců v rodinách postupně klesala  logickým procesem emancipace žen, proti čemuž však lze stěží něco namítat. Tak se časem stalo, že role otce a matky se postupně v rodinách vyrovnávala a protože v párech, jak si všiml již doktor Plzák, není velká možnost demokracie, nezřídka to v takovýchto rodinách moc neklape.   V rozhodných chvílích jsou tátové příliš často nepřítomni, a nebo se svými dětmi jednají zraňujícím způsobem. Kdo měl sám se svým pozemským otcem v dětství negativní zkušenost, má většinou problémy i v ostatních životně důležitých vztazích. A jeho vztah k Bohu je často utvářen strachem a nedůvěrou a končí buď v otrocké poslušnosti, či vzpouře proti Bohu.               V takto emancipovaných rodinách často dochází ke konfliktům, které se samozřejmě promítají i do dětských povah. Většinou zde tedy spíše jde o frustraci z celkového stavu rodiny, tedy z toho, že v ní místo zřejmé autority vládne anarchie  , provázená permanentními spory.             Děti takto vychované pak samozřejmě velkou úctu k autoritám nemají a svým způsobem ani nevědí, o co jde a ani jim vlastně moc neschází. Mají dojem, že anarchie je normálním stavem, ve kterém je jen třeba se náležitě orientovat a uplatnit. Nelze se divit, že jim nic neříká ani autorita, která by měla být kdesi nad nimi.   Žijeme ve světě s nemocnými lidskými vztahy, který trpí syndromem nepřítomnosti otce. Aniž si to uvědomujeme, všichni potřebujeme poznat Boha jako Otce v jedinečné hloubce Ježíšova synovského vztahu, tak jak ho sám žil a jak nám ho chtěl předat. Poznání Boha jako dobrotivého, laskavého a starostlivého Otce v sobě skrývá novou naději pro současnou společnost.   Říká se, že člověk nějakou autoritu potřebuje a když ji nemá, musí si ji sám vysnít nebo vytvořit. Selhávání světských autorit pak napomáhá k tomu, že lidé si jejich nedostatek nahrazuji představou nejasné absolutní autority. Naopak tedy nedostatky světských autorit může vést k tomu, že jistá část lidí, kterým tyto autority schází,  si bude vytvářet  autority zástupné.  To může být i důvod , proč i mnozí z křesťanů zdůrazňují dnes právě úlohu Boha jakožto otce pomocníka a pečovatele.   Je to veliká výzva k zamyšlení nad hodnotou Otcovství Božího - vrací člověka k jeho vlastnímu středu a pomáhá mu žít synovskou identitu, která ho uschopňuje k tomu, aby sám mohl v lidských vztazích jednou přijmout roli autority a mít tak podíl na Otcovství Božím.            Takto pojatý Bůh Otec je tedy vlastně jen berlička, která nám má pomoci překonat domnělé nedostatky naší společnosti  potažmo naše nedostatky vlastní.   Jestli dnes v církvi pociťujeme, že je nedostatek duchovních otců, jestli v rodinách zažíváme krizi otcovství, nepomůže nám žádné lidské řešení. Existuje pouze řešení Boží, a to je pokorný návrat do Otcova domu. Ve své hříšnosti můžeme znovu objevit synovské pouto k Otci, které se raduje z návratu svého syna a dokonce nejen že nežádá žádnou náhradu za promrhané dědictví, ale pořádá na počest jeho návratu oslavu.              Pokorný návrat do Otcova domu by v tomto případě znamenal návrat do starších pořádků, ale nezdá se mi, že by po tom dnešní ženy nějak zvlášť toužily, možná několik málo křesťanek, ale od všech to lze jen stěží očekávat. Tudy zřejmě cesta kupředu  a tedy zpátky k Bohu Stvořiteli jen těžko povede.   Sám Boží Syn nám ukázal velikou hodnotu synovství, které žil v oddanosti a význam milující poslušnosti k Otci. Je to cesta plného a krásného lidství. Nechme Ježíše, aby nás uváděl do svého vztahu k Otci, abychom tak mohli být uzdraveni z moderních civilizačních problémů - strachu, osamění, nedůvěry a ztráty životního smyslu. Prosme Otce, ať nám ukáže svou Otcovskou lásku, a tak nás dovede do plné svobody Božích dětí..   - Ježíš ovšem také řekl (Lukáš 9-22) "Všechno je mi dáno od mého Otce, a nikdo neví, kdo je Syn, ani kdo je Otec, než Syn a ten, komu by to Syn chtěl zjevit".               Já mám spíš za to, že takto se z civilizačních problémů neuzdravíme. Jistě, trochu si od nich odpočineme.  Protože pro mne není Bůh Otcem pečovatelem a utěšovatelem, ale Bohem Stvořitelem a Pánem, kterému je potřeba vzdávat čest a projevovat úctu. A pečovat o svět, který jsme dostali darem a chovat se tak, jak to Jeho vůle předpisuje. Jestliže nás vede cestou k emancipaci, pak zřejmě nebude rozumné se tomu bránit, ale hledat nějakou rozumnější podobu a řád  v rodinách, než jak to v nich dnes mnohdy a mnohde vypadá.   Mohu dát příklad : Pane, stvořil jsi nás jako muže a ženu, tak dej, ať se spolu také dokážeme domluvit a žít podle Tvých zákonů ......   (anonymus)    a Pavel


"Pavlův komentář k článku Návrat k Otci" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Pavlův komentář k článku Návrat k Otci (Skóre: 1)
Vložil: bolek v Sobota, 09. březen 2002 @ 18:38:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Pavle,

píšeš "nedostatky světských autorit může vést k tomu, že jistá část lidí, kterým tyto autority schází, si bude vytvářet autority zástupné. To může být i důvod , proč i mnozí z křesťanů zdůrazňují dnes právě úlohu Boha jakožto otce pomocníka a pečovatele."

Mýlíš se velmi v tom, že zdůrazňování Boha jako Otce vidíš jako moderní trend křesťanů v reakci na civilizační problémy kolem ztrát autorit. Bůh Otec je v celém Novém zákoně a v návaznosti v křesťanství po celou dobu jeho trvání.

Tvůj vývod: "Takto pojatý Bůh Otec je tedy vlastně jen berlička, která nám má pomoci překonat domnělé nedostatky naší společnosti potažmo naše nedostatky vlastní. " je zcela účelová manipulativní spekulace, která nebere ohled na křesťanskou teologii v horiznotu dvou tisíciletí.

Dovolím si korigovat tvůj citát: "Ježíš ovšem také řekl (Lukáš 9-22) "Všechno je mi dáno od mého Otce, a nikdo neví, kdo je Syn, ani kdo je Otec, než Syn a ten, komu by to Syn chtěl zjevit"."

V ekumenickém překladu je v Matouši 11:27 napsáno: Všechno je mi dáno od Otce; a nikdo nezná Syna než Otec, ani Otce nezná nikdo než Syn - a ten, komu by to Syn chtěl zjevit.

Tolik moje poznámky k tvému komentáři.



Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy