Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 246, komentářů celkem: 429562, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 523 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116483969
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Pavlův komentář Bolka II.
Vloženo Středa, 13. březen 2002 @ 09:59:26 CET Vložil: Stepan

Listárna poslal Bolek

Dobrý večer Bolku,

děkuji za připomínky, mám ještě taky nějaké připomínky:


Psal jsem:
" ...dejme tomu , že by byla miliarda křesťanů a že každý z nich by chtěl v tutéž dobu důvěrně rozmlouvat s Bohem Otcem . Já tedy nevím, tak tohle může dokázat jedině Bůh , který je ve všem a všude, tedy Bůh Pan-theista. Mě ovšem ani panteistické ideje nejsou úplně cizí, ale pokud jde o Stvořitele a jeho dílo, představa individuálního Tvůrce je mi bližší. "

Tvůj názor : To je velmi primitivní vulgárně materialistická představa Boha. Upířá mu nelidské vlastnosti jako všemohoucnost a všudepřítomnost. Nedivím se, vede-li tě pak k panteismu, jako většinu primitivních pohanských národů ve starozákonní době.

no, já tedy , co je na mé představě vulgárně materialistického a zda upírám Bohu jiné než lidské vlastnosti. To byc neřekl. Všemohoucnost jako atribut - možná ( není podle mne nutná ani jistá ) , všudypřítomnost - s tím už mám problém, to je jasné. Jedno "řešení" se tady nabízí - všudypřítomný by mohl být Duch.

Psal jsem: " Má-li svět jednoho Tvůrce, pak může být i jedno univerzální náboženství. A myslím si, že je naší starostí a povinností se k takovému univerzálnímu náboženství dobrat, a to i za předpokladu, že řada našich "jistot" bude zcela rozmetána. A pokud tyto naše "jistoty" nebudou životaschopné, tak to zřejmě potom bude jenom dobře. "

Ona snaha dobrat se univerzáního náboženství, dnes tolik moderní, je jedním z hlavních znaků hnutí New Age.

Neřekl bych, že by se to dalo takhle zjednodušit. Podle mne je ta snaha všeobecnější, připomínám katolické modernisty, gnostiky, unitáře a další ...

Moje křes´tanské "jistoty", lépeřečeno dogmatické důrazy, jsou zcela životaschopné. Byly by rozmetány v okamžiku, kdybych se začal ubírat směrem k univerzálnímu náboženství a k neosobnímu panteistickému Bohu.

- dogmatických systémů je samozřejmně mnoho a každý poskytuje jakés takés jistoty. Jsou ovšem systémy uzavřené, které žádný pokrok a priory nepřipouštějí, a systémy otevřené. Tak třeba fyzika je otevřený dogmatický systém atp.,

- nevím, co by bylo na univerzálnějším náboženství tak špatné, kdyby se je podařilo sesumírovat ,

- neosobní panteistický Bůh - koho si pod tím představit - proč by panteistický Bůh měl být neosobní. Neodpírej mu atribut všemohoucnosti , všudypřítomnost už má,


Psal jsem: ""anděly" ( možná by to chtělo použít jiného slova , jsou-li andělé jiš příliš "poznamenaní" ) pokládám za imaginární bytosti, které s Bohem komunikovat mohou, ne však všechny najednou ale v audiencích . Spiritismus se tu ovsem ihned nabízí, to je pravda, ale ten jsem opravdu neměl na mysli. Na druhou stranu - je až tak velký rozdíl vzývat ke komunikaci Boha nebo vzývat Anděly. Vzývat Boha Otce - to snad není spiritismus ? Nějaké problémy to jistě naznačuje "

Opět ta audience - tedy tvoje představa Boha s lidskými vlastnostmi, omezeného v komunikaci na jednu osobu. tento názor bych chápal, byl-li by někdy před sto lety.

- tak teď už nevím, jestli ten můj Bůh byl osobní nebo neosobní. Pokud by byl osobní, pak by mu nějaké lidské vlastnosti neměly být cizí, třeba schopnost komunikace, ale jsou to samozřejmě všechno jen naše dohady ,

Dívím se, že dnes v době síťových serverů, které mohou komunikovat s tisíci počítači a jsou proti lidskému mozku nicotné, si nedovedeš představit "technologii" mnohem dokonalejší - absolutně dokonalou - schopnou komunikovat třeba s 10 miliardami lidí v reálném čase. Vždyť je to brnkačka pro každýho čtenáře sci-fi.

- já ale nejsem čtenář sci-fi, tuhle fázi čtení ptákovin už mám dávno za sebou. Kdysi jsem obdivoval Lema a některé jeho myšlenky by určitě i tady stály za připomenutí. Jistě ne všechny .. i tohle naše dohadování jistě je také trochu ala sci-fi, ale k tomu máme ještě daleko ,

- pokud jde o komunikaci tisíce počítačů, tak Tě mohu ujistit, že to je naprosto pevně zaprotokolovaný proces, kde není žádné místo pro mystiku ani náhodu, vše pracuje na principu audiencí a každý počítač, byť měl i několik procesurů, pracuje krok-sun-krok instrukce po instrukci. A nakonec jistě víš, že kdyš Ti tisíc lidí pošle e-mail, tak si je přečteš až když si je vyzvedneš. Jestli si umím představit něco dokonalejšího? Dnes jsem zrovna četl o pokroku v nanotechnologiích, všechno bude ještě menší a rychlejší, ale princip krok-sun-krok se měnit nebude. A dost možná to už povede k umělé inteligenci typu robota, který bude schopen třeba komunikovat o čemkoli, možná bude moci poslat nějaké komentáře a bude všemu rozumět víc než my ...


Ohledně spiritismu - zleží jak univerzálně tento pojem chápeme. Chápeme-li jej v plné šíři, pak jistě ano - vždyť Bůh je Duch. Ovšem klasický spiritismus se zabývá komunikací s duchy různých kategorií kromě Boha. Takže tohleto matení pojmů neberu.

- co jest spiritismus ? tím jsem ne vlastním přičiněním zásoben , mohu nabídnout i definici : " spiritismus, tak soudí někteří, jest druh moderní pověry, aneb lépe řečeno, moderní výraz pro starou pověru, učící, že jistými prostředky může žijící člověk s dušemi zemřelých ve spojení vstoupiti " (A.VDubský : Spiritismus v Čechách, vydáno nákladem vlastním, rok neuveden ). Aniž bych dále uvedenou brožurku studoval - mohu prohlásit, že spiritista zatím nejsem . Nemyslím si totiž, že bych s anděli-duchy mohl komunikovat Oni mne však sledovat a poslouchat mohou ( je to samozřejmě jenom dogma , t.j. něco, co se nedá dokázat ani vyvrátit a nezbývá, než tomu věřit ).

- z rovnice Bůh je Duch mi ale vyplývá , že Bůh ve své nelidské všemohoucnosti mohl proměňovat v Ducha - prostě jednou by byl možná nám podobnou osobou, jindy by se proměnil ve všudypřítomného Ducha, s kterým by bylo možné komunikovat. Napadá mne též i možnost, že onen Duch nepříliš jednoznačně určený, by byl právě množinou nám nikde nezakotvených andělů .

Reaguješ na moji větu:"Kdo by se postavil Bohu na roveň, toho Bůh odvrhne podobně jako Hvězdu Jitřní (též anděla).

Psal jsem "to však jistě můj případ není. Hledat a nalézat Boha jistě neznamená stavět se mu na roveň. Ale kdož i ví, k čemu všemu Bůh člověka do světa povolal , jak to některé teorie naznačují... "

Ovšem tato věta nabyla určena tobě, ale jak vyplývá z logiky textu, logicky naznačuje co by se stalo, kdyby náš vztah byl jiný než než vztah dítěte k Otci.

- tak to jsem asi opravdu jenom špatně pochopil. Tedy jinak - co to znamená "postavit se Bohu na roveň" - vyrobit umělého inteligenta nebo naklonovat dvojčata - myslím, že ani jedno, ani druhé. Stvořit vesmír, to možná, stvořit takovou planetu jako je Země , já si spíš myslím, že Bůh si přeje, abychom se to už brzo jako druh naučili. Možná, že se nám to pak bude hodit ...


Psal jsem :"- nevím, zda to tak vyznívá, že se někomu vysmívám, určitě to tak vyznívat nemělo, i když, kritika často vyvolává u kritizovaných dojem ironie . Ale to určitě nebyl můj cíl, něco ironizovat. "

Ano, řekneš-li svému šéfovi, sousedovi či manželce, že jejich názor je dětinský, pak je to evidentně výrok snižující názor druhého. Věřím však, že ve jmenovaných situacích se vyjadřuješ mnohem diplomatičtěji. Určitě to šlo i v tomto případě.

- představa, že mám svého Boha, mi opravdu trochu dětinská připadla, a jak jsem si všiml, nebyl jsem zase tak daleko od pravdy. Ale jinak s Tvým názorem plně souhlasím a mým přáním je se jakýchkoli invektiv vyvarovat. Ale vždycky se to ovšem nepovede, a taky občas, někdo si něco vyloží úplně jinak, tak jako já, a pak je z toho třeba problém ..

Psal jsem: "- vskutku nemám k Bohu vztah jako k otci, nýbrž posvátnou úctu jako k svému Stvořiteli . A myslím, že je nerozumné jej obtěžovat s mými problémy . V tomto smyslu jsem určitě dospělý .. "

Tady jsem v pokušení použít známý citát: Zjevení Janovo 3:17 Vždyť říkáš: Jsem bohat, mám všecko a nic už nepotřebuji! A nevíš, že jsi ubohý, bědný a nuzný, slepý a nahý.

- i když jsem ubohý , bědný atd. , tak to nic nezmění na tom, že jsem dospělý, já už dítě opravdu nejsem.
Pokud to vezmu jako obraz pro můj vztah k Bohu, pak dospělý nejsem, s tím souhlasím. Ale i tato nedospělost má nějaké svoje stupně. Řekněme, že jsem trošku starší dítě ...

Psal jsem : "- pokud jde o břeh , řekl bych, že sice jsem zatím stále na tom křesťanském , vždyť dnes už snad nemusíme všichni pochodovat stejným krokem a jenom papouškovat to, co nám naši otcové předepsali, v tom je přeci jen více svobody. Já se tedy stále vidím na břehu křesťanském ( tedy ve smyslu , že jsem spíše křesťan než muslim, budhista nebo hinduista, ale to samozřejmě není jenom moje zásluha ), pokládám se stále za křesťana, a z křesťanského hlediska se chci jednou dobrat k univerzálnějšímu náboženství. "

Neberu ti tvoji svobodu a máš svaté právo na svůj pohled víry. Co se týče New Age, ke kterému podle mého směřuješ a o kterém říkáš, že jsi nic nečetl, mohu říci, že se jedná o velmi polymorfní filosoficko - politické seskupení i velmi nehomogenní myšlenkový směr, který nemá organizační strukturu, nemá pevnou ideologii, ale lze je identifikovat podle příznačných důrazů a směřování. Proto je velmi obtížné napsat na New Age vyčerpávající kritickou práci. Prvky New Age můžeme objevit nejen ve světonázorové oblasti, ale i v oblasti ekonomické a politické, což ještě více celou situaci komplikuje. New Age je natolik široký proud, že v něm mohou stát i názorově velmi odlišné až kontrastní subjekty.


- ještě pokud jde o břehy, nemám je rád, protože rozdělují, v každém konfliktu vždycky nějaké ty břehy najdeš, a přitom by často stačilo si říct - jsme na jednom břehu Jsou-li břehy pak se musí stavět most,

- díky za charakteristiku NA, doufám, že už mi věříš natolik a víš že já od NA placený určitě nejsem a že tento širý proud mne dosud neobsáhl.


Cíl (NA) je však evidentní, vytvořit pro nového člověka nového věku nový ekonomisko-filosofický systém, který by nahradil systémy stávající a umožnil vládnocí elitě účiněji ovládat národy k vlastnímu prospěchu.

- já naopak hledám politicko-filosofický systém, který by národům pomáhal tak snadno nepodléhat vládnoucím elitám .

Myšlenkami a životním stylem, které New Age nenápadně naši společnost infikuje, jsou fascinováni zejména nezakotvení intelektuálové, kteří v nich nacházejí přijatelné odpovědi na mnohé otázky života a bytí.

- to je ovšem zvláštní, když je to tak podezřelé učení, že se v něm dá nalézt i něco přijatelného, ale proč ne, může to tak být i vymyšleno.

- Pokud jde o intelektuální nezakotvenost, může to být můj případ. Ale na nezakotvenost mám vlastní analogii - člověk žije tak trochu jako ryba v hlubinách oceánu. Kolem samá voda a šero, kdesi nahoře hladina a nad ní nebe. Snažíme se dostat k hladině a spatřit nebe. Moc se nám to nedaří a když se unavíme a nebo zlenivíme, tak občas zakotvíme v bahně . Toť můj příměr a obraz. Nejsem-li zakotven, tak určitě v tomto smyslu.

- pseudodialog s ateistou zatím odkládám. Opíšu od Rydvala pár bodů o katolických modernistech. A rád bych se dostal k nějaké konkrétnější představě Boha. Protože já alespoň nějakou představu Boha pokládám za podstatnou záležitost ( vím, že o tom vyšla nedávno celá knížka, ale neměl jsem zrovna dost peněz, a tak jsem jí nekoupil. Možná to byla chyba , možná se po ní ještě poohlédnu, ale možná bych tam nic nového neobjevil ).

Pokoj všem přeje Pavel



"Pavlův komentář Bolka II." | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Pavlův komentář Bolka II. (Skóre: 1)
Vložil: bolek v Neděle, 17. březen 2002 @ 14:25:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobré odpoledne Pavle,

děkuji ti za tvoji reakci na můj komentář.

Začínám tě mit rád a to je dobře :-)

Začínám ti též rozumnět a chápu zcela tvoje hledání, otázky i pochybnosti. Možná, že jsem reagoval až příliš emotivně na tvůj titulek Představa osobního Boha mi připadá dětinská. Ale věř mi, že to byl pouze obranný postoj, nechtěl jsem nechat Effrime v tom samotnou a ostatní protestanty.

K tvé reakci už snad jen pár poznámek. Maličko se asi míjíme v tom, co čteme mezi řádky toho druhého a v tom vznikají nedorozumnění.

mluvil.li jsem o vulgárně materialistické představě Boha, pak jsem tím samozřejmě nemyslel, že vulgární materialisté ve své filozofické koncepci nějakou představu Boha mají. Spíše jsem měl na mysli vulgární způsob argumentace materialistů z komunistických agitek při diskusích s křesťany, tehdy nám předkládali svoji vizi Boha = vetchý stařeček na mráčku, aby mohli vzápětí tuto vizi vědecky vyvracet. Tvůj pohled na osobního Boha mi ji připomínal.

Jsi zřejmě nějak vědecky založený (zmínka o fyzice) a tedy máš problémy přijmout takové principy, které se vymykají tvým dosavadním zkušenostem, poř. logice myšlení.

Věřím, že tvoje hledání má smysl a přeji ti, abys nalezl i v těchto věcech pokoj.

Bolek



Re: Pavlův komentář Bolka II. (Skóre: 1)
Vložil: Pavel (pavel@granosalis.cz) v Neděle, 17. březen 2002 @ 22:24:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobrý večer,
neni to o tom, zda se mame radi, ale zda se dokazeme vecne o necem dohadovat. Jinak jsem Ti samozrejme za Tvoje všechny pripominky moc vděčný. Ještě timhle upozorňuji na svůj Vzkaz pro Bolka ( a Effrime a Ferdu), který tak trochu, díky technice "zapadl" - je tam, ale málo kdo si ho asi všimnul .

Zdravi
Pavel


]


Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy